PDA

Bekijk Volledige Versie : Blair wil radicalen sneller uitzetten



Soldim
05-08-05, 19:51
Blair wil radicalen sneller uitzetten

LONDEN - De Britse premier Blair wil buitenlanders die terroristische ideeën uitdragen, sneller kunnen uitzetten of niet tot Groot-Brittannië toelaten. Het gaat om een uitbreiding van de huidige bevoegdheden, nieuwe wetten zijn niet nodig. Indien nodig wordt wel de mensenrechtenwetgeving aangepast. Blair maakte de plannen vrijdag bekend.

De premier zei dat de Britse gastvrijheid is misbruikt en dat mensen nu moeten beseffen dat ‘de regels van het spel veranderen. Als je naar ons land komt, neem je geen extremisme mee. Als je hier bent, raak je er ook niet bij betrokken. Want als je dat doet, dan mag je vertrekken’, zei de premier tijdens een persbijeenkomst. Wie zich met terrorisme inlaat, krijgt geen asiel bij de Britten. Blair zei dat zo nodig de wet die mensenrechten regelt wordt aangepast.

Twee radicale moslimgroeperingen gaan in de ban: Hizb ut-Tahrir die een islamitisch rijk voorstaat, en de opvolger van al-Muhajiroun, een groepering die de aanslagen van 11 september 2001 luidruchtig heeft gevierd.

Britse moslims die zich gewoon aan de wet houden, hebben uiteraard niets te vrezen, benadrukte Blair. De maatregelen zijn gericht tegen extremisten die niet de islam vertegenwoordigen, zei de premier. Mogelijk komt het parlement in september bijeen om over de plannen te praten. Blair gaat eerst met vakantie.

Critici die menen dat Blair te tolerant is tegenover radicale geestelijken, hebben de Britse hoofdstad al omgedoopt in ‘Londonistan', verwijzend naar Afghanistan, als broedplaats voor radicale moslims. Donderdag nog dreigde Al Qa'ida met nieuwe aanslagen in Groot-Brittannië. De groep legde de schuld voor de recente aanslagen in Londen bij Blair.

Blair wees beschuldigingen van radicale moslims over de bemoeienis van Londen in Irak resoluut van de hand. ‘Als zij de Palestijnse zaak, Irak en Afghanistan gebruiken als rechtvaardiging voor wat ze doen, dan is dat schandalig. Zij zijn juist bezig om in Irak en Afghanistan de mensen de democratie te onthouden waar het volk voor heeft gestemd.’

Oeroeboeroe
05-08-05, 19:55
Ik vermoed dat er aan de andere kant genoeg radicalen zijn die Blair graag "uit" zouden zetten. :roker:

Good Kahuna
05-08-05, 21:42
Prima idee, d'r uit met die lui. Vraag me alleen af hoe hij het voor elkaar wil krijgen.

observer
05-08-05, 22:00
Geplaatst door Good Kahuna
Prima idee, d'r uit met die lui. Vraag me alleen af hoe hij het voor elkaar wil krijgen. je zult zien dat gewoon doen al een heel stuk van het probleem oplost

Good Kahuna
05-08-05, 22:01
Geplaatst door observer
je zult zien dat gewoon doen al een heel stuk van het probleem oplost

Ik volg je even niet. Wie moet gewoon doen?