PDA

Bekijk Volledige Versie : Denktas: Turkey Can't Recognize Greek Cypriot Side



tr_imparator
05-08-05, 22:16
Denktas: Turkey Can't Recognize Greek Cypriot Side
Published: 8/4/2005


LEFKOSA - TRNC Deputy Prime Minister and Foreign Minister said on Thursday that it was not possible for Turkey to recognize Greek Cypriot administration as the so-called ''Cyprus Republic''.

Speaking in a meeting, Denktas said, ''it is not possible for Turkey to recognize an administration which it guaranteed, but later occupied by Greek Cypriots.''

Denktas noted that EU was aware of its mistake in ''admitting 'Cyprus Republic' which was under the occupation of Greek Cypriots, as a member.'' He added that EU officials gave the necessary response to the statement of French Premier Dominique De Villepin about Cyprus.

Stressing that Turkey and TRNC would continue to take right steps in determination, Denktas said that ''if EU decides not to start accession talks with Turkey, this will be the loss of EU.''

Denktas said that the negative attitude and initiatives of the Greek Cypriot side would also continue during the process of EU-Turkey accession talks.

The resume of Cyprus talks depended on the attitude of the Greek Cypriot side, said Denktas, adding that ''our meetings in Ankara have been the confirmation of the fact that the relations between Turkey and TRNC will continue after the signing of the additional protocol.''

''Papadopoulos won't return to table if the isolation of TRNC is not lifted as promised by the world,'' Denktas said, adding that Greek Cypriots had time until February 2008 for an opening on the way to settlement. ''If Greek Cypriots try to take an initiative for settlement until that period, it is OK, if not our unilateral efforts for settlement will come onto agenda,'' he added.

Denktas said ''Papadopoulos revealed clearly what they wanted to do with the changes they have asked to be made in Annan Plan. We can easily see that Papadopoulos tries to legalize the changes on 13 constitutional articles which the Greek Cypriots tried to make in 1964 .''


Kan iemand mij vertellen waarom Turkije Zuid-Cyprus niet kan erkennen. Daar zijn dus bepaalde redenen voor.


denktas :duim:

Soldim
05-08-05, 22:19
Geplaatst door tr_imparator

Kan iemand mij vertellen waarom Turkije Zuid-Cyprus niet kan erkennen. Daar zijn dus bepaalde redenen voor.


denktas :duim: [/B]

Betekend erkennen van het regime dat het hele eiland claimt, niet het bekennen van (illegale) bezetting?

mark61
05-08-05, 22:22
Ik dacht dat die maffe Denktasj eindelijk was afgevoerd. Hij was toch weggestemd? Heeft ie weer 2 ministersposten. Afvoeren die gek.

Ik weet niet wat je vraagt, het artikel is in zulk Tarzanca dat er geen touw aan vast te knopen is.

Oeroeboeroe
05-08-05, 22:24
Geplaatst door tr_imparator
Kan iemand mij vertellen waarom Turkije Zuid-Cyprus niet kan erkennen? Daar zijn dus bepaalde redenen voor.

Volgens mij omdat Zuid (Grieks) Cyprus, zoals het erkend wordt en toegelaten is door de EU, uitgaat van de ondeelbaarheid van het eiland. Kijk maar naar de vlag van Zuid Cyprus, bijvoorbeeld. Turkije kan de republiek Cyprus niet erkennen, als dat Noord Cyprus uitsluit als staat.

http://www.shipmate.nl/f/p/land/cyprus.gif

Soldim
05-08-05, 22:26
Geplaatst door Oeroeboeroe
Turkije kan de republiek Cyprus niet erkennen, als dat Noord Cyprus uitsluit als staat.


Dwz ze kunnen het wel, maar willen het niet ;)

tr_imparator
05-08-05, 22:41
ik lees hier en daar discussies over erkenning van cyprus. Ik wil weten wat de redenen van Turkije zijn om het niet te erkennen. En wat de evt. gevolgen hiervan zijn voor Turkije?


geplaatst door Soldim
Betekend erkennen van het regime dat het hele eiland claimt, niet het bekennen van (illegale) bezetting?

leg is uit.

Hoezo hele eiland? Turkije claimt toch alleen noord-cyprus? en hoezo bezetting als juist de bevolking van noord-cyprus wilt dat de turkse leger blijft?


Geplaatst door Mark61
Ik dacht dat die maffe Denktasj eindelijk was afgevoerd. Hij was toch weggestemd? Heeft ie weer 2 ministersposten. Afvoeren die gek.

Ik weet niet wat je vraagt, het artikel is in zulk Tarzanca dat er geen touw aan vast te knopen is.

Hoezo maf? Ik vind hem wel een goeie gozer.

Misschien komt dat omdat je `lack` hebt van kennis op dit gebied? Zoals iedereen bijna.


Kom op mensen argumente pro en contra voor TR en EU

Oeroeboeroe
05-08-05, 22:50
Tr, we hadden hier http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=148265 toch al een goede, ook door jou gestartte discussie?

Toch? :blij:

tr_imparator
05-08-05, 22:59
Geplaatst door Oeroeboeroe
Tr, we hadden hier http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=148265 toch al een goede, ook door jou gestartte discussie?

Toch? :blij:

Nou dat ging vooral over EU en Turkije. IK wil weten waarom Turkije cyprus niet wil erkennen en wat zijn argumenten zijn en wat de gevolgen zijn voor Turkije als het cyprus wel erkent..dat is wat anders dan discussie over de bezetting daar (want daar ben ik al uit: ik vind het een verantwoorde stap van TR om Cyprus binnen te vallen)..

Ik wordt een beetje niet goed van al die discussies over EU en TR..zonder te weten waar het eigenlijk werkelijk om draait..

Soldim
05-08-05, 23:02
Geplaatst door tr_imparator
leg is uit.


De Grieks-Cypriotische regering claimt dat het eiland een ondeelbare eenheid is en dat er een staat zou moeten zijn. Ze denken het hele eiland te besturen en beschouwen het noorden als bezet gebied.



Hoezo hele eiland? Turkije claimt toch alleen noord-cyprus? en hoezo bezetting als juist de bevolking van noord-cyprus wilt dat de turkse leger blijft?


Tsja, de mensen die zouden willen dat Turkije vertrok zijn naar het zuiden gestuurd/vertrokken. Dus hoeveel waarde is er aan dergelijke peilingen te hechten?

Oeroeboeroe
05-08-05, 23:03
Geplaatst door tr_imparator
Nou dat ging vooral over EU en Turkije. IK wil weten waarom Turkije cyprus niet wil erkennen en wat zijn argumenten zijn en wat de gevolgen zijn voor Turkije als het cyprus wel erkent..dat is wat anders dan discussie over de bezetting daar (want daar ben ik al uit: ik vind het een verantwoorde stap van TR om Cyprus binnen te vallen)..

Ik wordt een beetje niet goed van al die discussies over EU en TR..zonder te weten waar het eigenlijk werkelijk om draait..

Als je wilt weten waar het om draait, dan zijn we snel klaar: om geld en macht natuurlijk (zoals altijd).

Turkije wil Cyprus in zijn huidige vorm niet erkennen, omdat het daarmee het bestaansrecht van TRNC door de plee spoelt.

Als morgenochtend daarentegen de hele EU TRNC erkent, heeft Turkije nog voor de lunch Zuid Cyprus ook erkend.

:roker:

tr_imparator
05-08-05, 23:09
Geplaatst door Soldim
De Grieks-Cypriotische regering claimt dat het eiland een ondeelbare eenheid is en dat er een staat zou moeten zijn. Ze denken het hele eiland te besturen en beschouwen het noorden als bezet gebied.




Hoe ziet Turkije dit? en wat zijn haar argumenten om TRNC wel te 'bezetten'? Waarom wilt Turkije juist dit?

tr_imparator
05-08-05, 23:10
Geplaatst door Oeroeboeroe

omdat het daarmee het bestaansrecht van TRNC door de plee spoelt.


wat is de bestaanrecht van TRNC?



ff doritos pakken :D

Soldim
05-08-05, 23:11
Geplaatst door tr_imparator
Hoe ziet Turkije dit? en wat zijn haar argumenten om TRNC wel te 'bezetten'? Waarom wilt Turkije juist dit?

Bescherming van 'onderdanen'?

Waarom? 'k Weet het niet; economische waarde heeft het nauwelijks, dus dat lijkt me geen reden. Suggesties?

Oeroeboeroe
05-08-05, 23:12
Geplaatst door tr_imparator
wat is de bestaanrecht van TRNC?

Zelfbeschikkingsrecht van de bevolking ter plaatse. Of die inval nou legaal of illegaal was: men mag zelf kiezen, in mijn optiek. Is ook Internationaalrechtelijk zo, maar vanwege die inval staat dat in deze kwestie wat minder voorop. Zie ook de eerdere discussie d.d. 1-8. :denk:

Soldim
05-08-05, 23:16
Geplaatst door Oeroeboeroe
Zelfbeschikkingsrecht van de bevolking ter plaatse. Of die inval nou legaal of illegaal was: men mag zelf kiezen, in mijn optiek. Is ook Internationaalrechtelijk zo, maar vanwege die inval staat dat in deze kwestie wat minder voorop. Zie ook de eerdere discussie d.d. 1-8. :denk:

Maar ja, in hoeverre kun je van zelfbeschikking spreken wanneer een derde van de bevolking vertrokken is?

Oeroeboeroe
05-08-05, 23:16
Vanwege dat zelfbeschikkingsrecht en het feit dat de bevolking op Noord Cyprus het wel best vindt zo, is het ook nooit heel erg een probleem geweest voor de internationale positie van Turkije, deze kwestie.


:staart:

tr_imparator
05-08-05, 23:18
Geplaatst door Soldim
Maar ja, in hoeverre kun je van zelfbeschikking spreken wanneer een derde van de bevolking vertrokken is?

weet jij wat er precies in 1964 is gebeurd?




Denktas said ''Papadopoulos revealed clearly what they wanted to do with the changes they have asked to be made in Annan Plan. We can easily see that Papadopoulos tries to legalize the changes on 13 constitutional articles which the Greek Cypriots tried to make in 1964 .' '

Oeroeboeroe
05-08-05, 23:21
Geplaatst door tr_imparator
weet jij wat er precies in 1964 is gebeurd?




Makarios werd in 1960 de eerste president van de ‘Republiek Cyprus’; de Turk Fadil Küçük werd vice-president. Het compromis bevredigde niemand geheel. In 1963 namen de incidenten tussen Grieken en Turken op Cyprus het karakter van een burgeroorlog aan. Het precaire evenwicht werd hersteld door het inschakelen, in 1964, van een ‘vredesmacht’ van de Verenigde Naties. Makarios werd in 1968 en 1973 als president herkozen, Küçük werd in 1973 als vice-president opgevolgd door Rauf Denktasj. Laatstgenoemde voerde vanaf 1968 onderhandelingen met de Grieks-Cypriotische leider Kleridis over de mate van zelfbestuur voor de Turks-Cyprioten.

tr_imparator
05-08-05, 23:25
Geplaatst door Oeroeboeroe
Makarios werd in 1960 de eerste president van de ‘Republiek Cyprus’; de Turk Fadil Küçük werd vice-president. Het compromis bevredigde niemand geheel. In 1963 namen de incidenten tussen Grieken en Turken op Cyprus het karakter van een burgeroorlog aan. Het precaire evenwicht werd hersteld door het inschakelen, in 1964, van een ‘vredesmacht’ van de Verenigde Naties. Makarios werd in 1968 en 1973 als president herkozen, Küçük werd in 1973 als vice-president opgevolgd door Rauf Denktasj. Laatstgenoemde voerde vanaf 1968 onderhandelingen met de Grieks-Cypriotische leider Kleridis over de mate van zelfbestuur voor de Turks-Cyprioten.

Dit geeft niet veel informatie over de cyprus-kwestie :moe: Ik wil weten wat er precies is gebeurd en waar turkije eigenlijk tegenaan steunt (bij de bestaansrecht van TRNC)? Iets is dus gebeurd in 1964 neem ik aan..afspraakjes ofzo?

Soldim
05-08-05, 23:26
Geplaatst door tr_imparator
weet jij wat er precies in 1964 is gebeurd?



Precies, neu. Jij wel? :D

Neemt niet weg dat vele Turkse inwoners (al dan niet gedwongen) vanuit het zuiden naar het noorden zijn verhuist en vele Grieken dezelfde weg in omgekeerde richting hebben afgelegd.

(in percentages, in 1960 was 20% van de inwoners 'Turks', en 80% 'Grieks')

tr_imparator
05-08-05, 23:31
Geplaatst door Soldim
Precies, neu. Jij wel? :D

Neemt niet weg dat vele Turkse inwoners (al dan niet gedwongen) vanuit het zuiden naar het noorden zijn verhuist en vele Grieken dezelfde weg in omgekeerde richting hebben afgelegd.

(in percentages, in 1960 was 20% van de inwoners 'Turks', en 80% 'Grieks')

okey ff onze geheugenopfrissen...dit lees ik dus net @ http://www.kibris.gen.tr/english/crucial/question9.html

WHAT IS THE SIGNIFICANCE OF THE UN RESOLUTION DATED 4 MARCH 1964 AND WHEN WAS "THE GREEN LINE" DRAWN?


Due to the continuation of Greek Cypriots' attacks on Turkish Cypriots, Turkish Government convened on 24 December 1964 and took the decision stating that in the event that the cease-fire agreement is followed, the Turkish Armed Forces shall implement the cease-fire.

Attacks did not stop in spite of the decision above. On the contrary, Greek Regiment in Cyprus started their attacks. They captured Küçük Kaymaklı and attacks on Nicosia intensified.

When the situation worsened, Turkish war planes started patrolling Nicosia on 25 December 1963.

Concerned about a possible intervention , Greek Cypriots accepted the cease-fire mediated by England. On December 27, soldiers from three guarantor states under the command of an English general started acting as the "Peace Keeping Force".

Meanwhile, the English General drew the "Green Line" on the island within the framework of the current situation on December 30. The line, dividing Nicosia into Turkish and Greek zones and showing the point where Greek Cypriot attacks were stopped , derived its name from the green pen which it was drawn by.

On the other hand, Denya, Ayvasıl and Şillura villages were occupied. Residents of Ayvasıl were killed and buried into a mass grave. On December 24, 21 civilians were killed in this massacre. On 1 January 1964, Makarios declared to have unilaterally terminated the agreements of 1960 , which was followed by attacks on the Turks of Arpalık, Limasol, Baf, Mağusa and Poli throughout February.

Accordingly, Turkey appealed to the Security Council on 13 February 1964.

On 4 March 1964, the UN Security Council adopted a resolution specifying that acts that would tense the situation in Cyprus should be avoided; to this end, a UN Peace Keeping Force should be established and a mediator should be assigned. The resolution also demanded the Cyprus Government to take necessary measures to avoid violence and bloodshed. The statement "Cyprus Government" mentioned in the UN resolution led the illegal Greek Cypriot government to be recognized as the legitimate Cyprus Government. Because, all the states recognized the Greek Cypriot administration as the legal government, taking the said resolution as basis.

Turkey took an affirmative stance towards the resolution, relying on the assurance of the UN members that they would not recognize the Greek Cypriot Administration as the legitimate government. With this action, Turkey aimed to avoid the possible bloodshed in Cyprus and reach a cease-fire agreement as soon as possible.

However, the members of the UN Security Council did not keep their promise and recognized the illegitimate Greek Cypriot administration as the legitimate government of the entire island, which turned out to be an obstacle to the settlement of the Cyprus problem.

Soldim
05-08-05, 23:40
Geplaatst door tr_imparator
[B]okey ff onze geheugenopfrissen...dit lees ik dus net @ http://www.kibris.gen.tr/english/crucial/question9.html


Das nou het beroerde van internet, veel te veel bronnen, met standpunten van de verschillende partijen in zowat elk conflict dat je bekijkt ;)

Het volgende komt me redelijk neutraal voor (wat iets anders is als historisch accuraat :p ).

http://www.cypnet.com/.ncyprus/history/republic/1974.html#division

1974 Greek Coup d'etat & Turkish Intervention

After 1967 some hopes arose that a compromise on separate municipalities could be achieved in negotiations between Glafcos Clerides and Rauf Denktash and certainly agreement came close, but the Makarios government could not accept de jure separateness, which would have denied the principle of the unitary, if bi-communal, state.

Inter-communal strife was also overshadowed during this period by a serious rift on the Greek side, between Makarios and the enosist National Front supported by the Greek junta. Makarios had now become an obstacle to enosis. An attempt was made on his life, and Grivas returned in 1971 to head a new organisation, EOKA-B, with Makarios, rather than the Turkish-Cypriots, in its sight.

Makarios was told from Athens to dismiss his foreign minister and to regard Athens as the National Centre. Makarios rallied supporters successfully against attempts to remove him. He was still popular in Cyprus.

Matters became worse when a new junta came to power in September 1973, and there was less relief from rightist pressure than might have been expected when Grivas died suddenly in January 1974. The pressure mounted until a coup in July 1974 led by a `hammer of the Turks' Nicos Sampson, overthrew Makarios, who managed to flee the country via a British base. For Turkey this raised the spectre of Greek control of Cyprus. [Later, in his address to the UN Security Council, Makarios called the Greek attempts as the invasion of the island by Greece].


Turkish Intervention

The Turkish government therefore now demanded that Greece should dismiss Sampson, withdraw all Greek officers from the island and respect the island's independence. The junta prevaricated. For the United States, Kissinger did not seem to be greatly disturbed by the Sampson coup and looked as if he could accept enosis.

Turkish Prime Minister Ecevit's assertiveness in foreign policy, reinforced by his junior coalition partner strongly inclined the Turks to intervene. The British were invited to participate in military operations, under the Treaty of Guarantee, but declined. The American envoy Joseph Sisco tried unsuccessfully to persuade the Greek junta to accept Ecevit's conditions for a Cyprus settlement, which included Turkish-Cypriot control of a coastal region in the north and negotiations for a federal solution. The Soviet Union stood aside not wanting to see enosis, which would strengthen NATO and weaken the left in Cyprus.

Turkey intervened on 20 July 1974, having the right to do so unilaterally as concerted action had not proved possible. Under the 1960 Treaty, Turkey's sole object could be to re-establish the state of affairs guaranteed by the basic articles of the 1960 Constitution. The coup d'etat was of course ipso facto unconstitutional and was said by Makarios himself to be an attempt to extend Greek dictatorship to the island. The Turkish intervention was first welcomed by the world generally; it led to the overthrow of the military regime in Athens and of Sampson in Cyprus.

Launched with relatively few troops, the Turkish landing had limited success at first, and resulted everywhere on the island in the occupation of Turkish-Cypriot enclaves by the Greek forces. After securing a more or less satisfactory bridgehead Turkish forces agreed to a cease-fire on 23 July 1974. The same day civilian government under Karamanlis took office in Athens, the day the Sampson coup collapsed. Glafcos Clerides became the Acting President in absence still of Makarios.

A conference of the guarantor powers, Greece, Turkey and Britain, met in Geneva on 25 July. Meanwhile Turkish troops did not refrain from extending their positions, as more Turkish-Cypriot enclaves were occupied by Greek forces. A new cease-fire line was agreed. On 30 July the powers agreed that the withdrawal of Turkish troops from the island should be linked to a `just and lasting settlement acceptable to all parties concerned'. The declaration also spoke of `two autonomous administrations -that of Greek-Cypriot community and that of the Turkish-Cypriot community'.


Division of the island

At the second Geneva Conference on 9 August, Turkey pressed for a federal solution to the problem against stiffening Greek resistance. Whilst Turkish Cypriots wanted a bi-zonal federation, Turkey, under American advice, submitted a cantonal plan involving separation of Turkish-Cypriot areas from one another. For security reasons Turkish-Cypriots did not favour cantons. Each plan embraced about thirty-four per cent of the territory.

These plans were presented to the conference on 13 August by the Turkish Foreign Minister, Turan Güneş. Clerides wanted thirty-six to forty-eight hours to consider the plans, but Güneş demanded an immediate response. This was regarded as unreasonable by the Greeks, the British and the Americans who were in close consultation. Nevertheless, the next day, the Turkish forces extended their control to some 36 per cent of the island. they were afraid that delay would turn international opinion strongly against them if Greek spoiling tactics were given a chance and they were determined to come to the rescue of greatly threatened Turkish Cypriots whose enclaves were still occupied by Greek forces. Up to 160,000 Greek-Cypriots went to South when the fighting started. Some 50,000 Turkish-Cypriots later (1975) moved to the North.

Turkey's international reputation suffered as a result of the precipitate move of the Turkish military to extend control to a third of the island. The British Prime Minister regarded the Turkish ultimatum as unreasonable since it was presented without allowing adequate time for study. In Greek eyes the Turkish proposals were submitted in the full awareness that the Greek side could not accept them and reflected the Turkish desire for a military base in Cyprus. The Greek side has gone some way in their proposals by recognising Turkish `groups' of villages and Turkish administrative `areas'. But they stressed that the constitutional order of Cyprus should retain its bi-communal character based on the co-existence of the Greek and Turkish communities within the framework of a sovereign, independent and integral republic. Essentially the Turkish side's proposals were for geographic consolidation and separation and for a much larger measure of autonomy for that area, or those areas, than the Greek side could envisage.

History has bequeathed to Cyprus a legacy of strife, in which the years from 1960 to 1974 have a special place. It has aptly been observed that the Turkish-Cypriots cannot forget those years and that the Greek- Cypriots cannot remember them [quoted from Reddaway, 1990, "Odi et Amo: Vignettes of an Affair with Cyprus", p.83, his source being an unnamed diplomat].

tr_imparator
05-08-05, 23:46
Kijk jij woont in Amerika ..recapituleer het ff in normale taal :D

barfly
05-08-05, 23:53
Om kort te gaan. Ik denk dat Turkije niet bij de EU komt.

Soldim
05-08-05, 23:57
Geplaatst door tr_imparator
Kijk jij woont in Amerika ..recapituleer het ff in normale taal :D

Beide partijen vinden zichzelf onschuldig en zijn van mening dat vooral de andere etnische groep blaam treft. Beide groepen zijn het erover eens dat de Engelsen ook erg schuldig zijn.

Getalsmatig: er woonden ongeveer 160.000 Grieks Cyprioten in het Noorden waarvan 99% naar het zuiden is vertrokken. Op dat moment woonden er maximaal 100.000 Turks Cyprioten in het noorden. Vandaar dat ik enige moeite heb met het begrip 'zelfbeschikking'.

tr_imparator
06-08-05, 00:01
Okey ik heb het bovenstaande vertaald.. :D


1974 Griekse Staatsgreep & Turkse Interventie

Na 1967 deed voor sommige hoop zich dat een compromis op afzonderlijke gemeenten kon wordt bereikt in onderhandelingen tussen Glafcos Clerides en Rauf Denktash en zeker dicht kwam de overeenkomst, maar de overheid Makarios kon geen DE goedkeuren jure separateness, die het principe van gecentraliseerd, als zou ontkend hebben bi-communaal, staat.

Het inter-communale geschil werd ook overschaduwd tijdens deze periode door ernstig spleet aan de Griekse kant, tussen Makarios en de enosist Nationale Voorzijde gesteund door de Griekse junta. Makarios was nu een hindernis voor enosis geworden. de poging werd gemaakt op zijn leven, en Grivas keerde in 1971 terug om nieuw te leiden organisatie, eoka-B, met Makarios, eerder dan de Turkse Cyprioten, in zijn gezicht.

Makarios werd verteld van Athene om zijn minister van Buitenlandse Zaken te verwerpen en Athene te beschouwen als Nationaal Centrum. Makarios verzamelde verdedigers met succes tegen pogingen om hem te verwijderen. Hij was nog populair in Cyprus.

De kwesties werden slechter toen een nieuwe junta aan macht in September 1973, kwam en er was minder hulp van rechtse druk dan zou kunnen verwacht te zijn toen Grivas stierf plotseling in Januari 1974. De druk zette tot een staatsgreep in Juli op 1974 geleid door een hamer ` van Nicos Sampson van de Turken, wierp Makarios omver, die slaagde erin om het land via een Britse basis te vluchten. Voor Turkije hief dit op spook van Griekse controle van Cyprus. [ Later, in zijn toespraak aan de Veiligheid van de V.N. De Raad, Makarios riep de Griekse pogingen als invasie van het eiland door Griekenland ].


Turkse Interventie

De Turkse overheid daarom eiste nu dat Griekenland zou moeten verwerpen Sampson, trekt alle Griekse ambtenaren van het eiland terug en eerbiedigt het eiland onafhankelijkheid. De junta zocht uitvluchten. Voor de Verenigde Staten, Kissinger niet schijn om zeer door de staatsgreep worden gestoord Sampson en zag eruit alsof hij kon keur enosis goed.

De assertiviteit van Turkse Eerste Ecevit van de Minister in buitenlands langs versterkt beleid, zijn ondergeschikte coalitiepartner neigde sterk de Turken om tussenbeide te komen. Britten werden verzocht om aan militaire acties, in het kader van het Verdrag van deel te nemen Waarborg, maar gedaald. De Amerikaanse gezant Joseph Sisco probeerde niet succesvol om de Griekse junta te overreden om de voorwaarden van Ecevit voor een regeling van Cyprus goed te keuren, die Turks-Cyprische controle van een kustgebied in het noorden omvatte en onderhandelingen voor een federale oplossing. De afzijdig gehouden Sovjetunie niet willend enosis zien, die NAVO zou versterken en de linkerzijde in Cyprus zou verzwakken.

Turkije kwam op 20 die Juli 1974, tussenbeide het recht heeft dit unilateraal te doen zoals de gezamenlijke actie was niet mogelijk gebleken. In het kader van het Verdrag van 1960, zou het enige voorwerp van Turkije kunnen zijn de stand van zaken opnieuw te vestigen die door de basisartikelen wordt gewaarborgd van de Grondwet van 1960. De staatsgreep was natuurlijk ipso facto ongrondwettig en werd gezegd door Makarios zelf om een poging te zijn zich uit te breiden Griekse dictatuur aan het eiland. De Turkse interventie werd eerst met ingestemd door de wereld over het algemeen; het leidde tot de omverwerping van het militaire regime in Athene en van Sampson in Cyprus.
Vrij het gelanceerd met weinig troepen, Turkse had landen succes bij beperkt eerst, en overal voortgevloeid op het eiland in het beroep van Turks-Cyprische enclaves door de Griekse krachten. Na min of meer het beveiligen van a bevredigende bruggehoofd Turkse krachten die met cease-fire op 23 Juli 1974 worden goedgekeurd. Dezelfde dag nam de burgerlijke overheid onder Karamanlis bureau in Athene, de dag de staatsgreep Sampson instortte. Glafcos Clerides werd de Waarnemende Voorzitter in afwezigheid nog van Makarios.

Een conferentie van de waarborgbevoegdheden, Griekenland, Turkije en Groot-Brittannië, dat in Genève op 25 wordt ontmoet Juli. Ondertussen onthielden de Turkse troepen zich niet van zich hun uitbreiden de posities, als meer Turks-Cyprische enclaves werden bezet door Griekse krachten. A de nieuwe cease-fire lijn werd goedgekeurd. Op 30 Juli waren de bevoegdheden het ermee eens dat de terugtrekking van Turkse troepen van het eiland zou met een ` moeten worden verbonden enkel en duurzame regeling aanvaardbaar voor alle betrokken partijen '. De verklaring ook sprak van ` twee autonome overheidsdiensten - dat van Grieks-Cyprische gemeenschap en dat van de Turks-Cyprische gemeenschap '.

Afdeling van het eiland

Op de tweede Conferentie van Genève op 9 Augustus, drong Turkije op federaal aan oplossing voor het probleem tegen het verstevigen Griekse weerstand. Terwijl Turks Cyprioten wilden een bi-zonal federatie, Turkije, onder Amerikaanse raad, voorlegden een kantonnaal plan dat scheiding van Turks-Cyprische gebieden van elkaar impliceert. Om veiligheidsredenen keurden Turkse Cyprioten geen kantons goed. Elk plan omhelste ongeveer vierendertig per cent van het grondgebied.

Deze plannen werden voorgelegd aan de conferentie op 13 Augustus door het Turks Minister van Buitenlandse Zaken, Turan Güne?. Clerides wilde zesendertig tot achtenveertig uren om de plannen, maar Güne te bespreken? eiste een directe reactie. Dit werd beschouwd onredelijk door de Grieken, de Britten en de Amerikanen wie in nauw overleg waren. Niettemin, de volgende dag, de Turkse krachten breidde hun controle tot zowat 36 per cent van het eiland uit. zij waren bang dat de vertraging zou sterk internationaal advies tegen hen als het Griekse bederven draaien de tactiek werd gegeven een kans en zij werden bepaald om aan de redding van te komen zeer bedreigde Turkse Cyprioten de van wie enclaves nog door het Grieks werden bezet krachten. Tot 160.000 Griekse Cyprioten gingen naar Zuiden toen het vechten begon. Zowat 50.000 Turkse Cyprioten later (1975) die naar het Noorden worden verplaatst.
De internationale reputatie van Turkije die als resultaat van het precipitaat wordt opgelopen beweging van de Turkse militairen om controle tot een derde van het eiland uit te breiden. De Britse Eerste Minister beschouwde Turkse ultimatum onredelijk sinds het werd voorgesteld zonder adequate tijd voor studie toe te staan. In Griekse ogen De Turkse voorstellen werden voorgelegd in de volledige voorlichting dat de Griekse kant kon niet hen goedkeuren en wees op de Turkse wens voor een militaire basis in Cyprus. De Griekse kant is één of andere manier in hun voorstellen door Turkse groepen te erkennen ` gegaan van dorpen en Turkse administratieve gebieden `. Maar zij beklemtoonden dat de constitutionele orde van Cyprus zou zijn bi-communaal karakter moeten behouden wordt gebaseerd dat op de coëxistentie van de Griekse en Turkse gemeenschappen in het kader van a soevereine, onafhankelijke en integrale republiek. Hoofdzakelijk de Turkse kant de voorstellen waren voor geografische consolidatie en scheiding en veel voor grotere maatregel van de autonomie voor dat gebied, of die gebieden, dan de Griekse kant kon overwegen.
De geschiedenis heeft aan Cyprus een erfenis van geschil nagelaten, waarin de jaren van 1960 tot 1974 hebben een speciale plaats. Men heeft passend opgemerkt dat Turkse Cyprioten kunnen die jaren vergeten niet en dat de Griek - Cyprioten kunnen niet herinner hen [ geciteerd van Reddaway, 1990, "Odi et Amo: Vignetten van Zaak met Cyprus ", p.83, zijn bron die een naamloze diplomaat is ]

Oeroeboeroe
06-08-05, 00:09
Geplaatst door Soldim
Beide partijen vinden zichzelf onschuldig en zijn van mening dat vooral de andere etnische groep blaam treft. Beide groepen zijn het erover eens dat de Engelsen ook erg schuldig zijn.

Getalsmatig: er woonden ongeveer 160.000 Grieks Cyprioten in het Noorden waarvan 99% naar het zuiden is vertrokken. Op dat moment woonden er maximaal 100.000 Turks Cyprioten in het noorden. Vandaar dat ik enige moeite heb met het begrip 'zelfbeschikking'.

Dat is op zich een goed punt, eens.

Ik denk echter dat de status quo al dusdanig lang duurt, dat samenvoeging geen optie meer is. Maar het zelfbeschikkingsrecht is niet "puur", daar heb je gelijk in.

tr_imparator
06-08-05, 00:24
Turks-deel

Oppervlakte:
– % Water 3335 km² (=27%)
2,7%
Inwoners:
– Dichtheid: 210 duizend
6,3/km²

migratie:
50.000=24%
(hier zit ook de migratie van TR naar TRNC) de werkelijke percentage ligt dus iets hoger.

Grieks deel
Oppervlakte
– % water 9.251 km² -% (=73%)
Inwoners
– Dichtheid: 763.000
83/km²

migratie:
160.000=21%


Het eiland is in tweeen gedeeld:


vragen:

1) waarom wilt Griekenland niet dat het 2 staatjes wordt? (een turks deel en een grieks deel)..gezien het feit dat het zo afgesproken was eerder.?

A conference of the guarantor powers, Greece, Turkey and Britain, met in Geneva on 25 July.. The declaration also spoke of `two autonomous administrations -that of Greek-Cypriot community and that of the Turkish-Cypriot community'.


2)interventie in cyprus door de turkse leger werd goed gekeurd?

The Turkish intervention was first welcomed by the world generally; it led to the overthrow of the military regime in Athens and of Sampson in Cyprus.

3) wat zou een mogelijke oplossing zijn?


4) hoe zijn de turken daar terecht gekomen en hebben ze recht om daar te blijven? (turkse bevolking bestaat dus uit turkse cyprioten en turkse kolonisten als ik het goed heb begrepen?)

tr_imparator
06-08-05, 00:28
Geplaatst door Oeroeboeroe
Dat is op zich een goed punt, eens.

Ik denk echter dat de status quo al dusdanig lang duurt, dat samenvoeging geen optie meer is. Maar het zelfbeschikkingsrecht is niet "puur", daar heb je gelijk in.

ho hoo..

relatief gezien was de migratie van de turken groter dan die van de grieken...dus hoezo heeft hij gelijk?

Oeroeboeroe
06-08-05, 00:29
Oplossing waar iedereen wel mee kan leven (internationaal) = huidige status quo. Beste oplossing m.i: wederzijs erkennen, Turkije EU in, klaar. Volgens mij vinden VN, VS (!), Griekenland en Grieks Cyprus het allemaal al lang best, maar komt erkennen TRNC gewoon neer op te veel gezichtsverlies. Daarom: huidige status quo is jarenlang voor alle parijen het beste geweest. Buiten die hele EU-zaak zou het helemaal geen gesprekonderwerp zijn nu. Men durft gewoon de huidige situatie niet te formaliseren.

tr_imparator
06-08-05, 00:40
Geplaatst door Oeroeboeroe
Oplossing waar iedereen wel mee kan leven (internationaal) = huidige status quo. Beste oplossing m.i: wederzijs erkennen, Turkije EU in, klaar. Volgens mij vinden VN, VS (!), Griekenland en Grieks Cyprus het allemaal al lang best, maar komt erkennen TRNC gewoon neer op te veel gezichtsverlies. Daarom: huidige status quo is jarenlang voor alle parijen het beste geweest. Buiten die hele EU-zaak zou het helemal geen gesprekonderwerp zijn nu. Men durft gewoon de huidige situatie niet te formaliseren.

probleem is dat TR niet Grieks deel erkent en de hele wereld niet TRNC.
Ik begrijp dus eigenlijk de bemoeienis van de hele wereld niet.Vooral Frankrijk is irritant bezig :D

wederzijds erkenning lijkt me een prima plan: maar dat is dus niet wat griekenland wilt.. Volgens mij wilt griekenland 1 regering hebben en 1 land. Cyprus met een cyprotische regering en procentuele verdeling van de zetels.

mark61
06-08-05, 01:11
Geplaatst door tr_imparator
ik lees hier en daar discussies over erkenning van cyprus. Ik wil weten wat de redenen van Turkije zijn om het niet te erkennen. En wat de evt. gevolgen hiervan zijn voor Turkije?

Slecht. Als het nog slechter kon. Turkije speelt 'als jullie ons niet serieus nemen nemen wij jullie ook niet serieus'. Nou ja, dat leidt natuurlijk tot niks.


Hoezo hele eiland? Turkije claimt toch alleen noord-cyprus? en hoezo bezetting als juist de bevolking van noord-cyprus wilt dat de turkse leger blijft?

Hij bedoelt dat de regering van Cyprus het hele eiland claimt. De halve bevolking van Noord-Cyprus is illegaal geïmmigreerd en heeft bezit van Grieks-Cyprioten gestolen. Dat willen ze natuurlijk niet opgeven, net als die joodse kolonisten. De oorspronkelijke Turks-Cyprioten zijn die lui allang zat, die verpesten het voor hen. Ze hebben niet voor niks Denktasj voor het eerst niet herkozen. Die man is net dominee Paisley en al net zo zot als zijn Griekse tegenhanger.


Misschien komt dat omdat je `lack` hebt van kennis op dit gebied? Zoals iedereen bijna.

Wat weet jij meer dan ik? Als jij als trotse Turk al aan Hollanders moet gaan vragen wat jouw regering waarom doet....:confused:

Noord-Cyprus is straatarm en dat is een direct gevolg van de aanwezigheid van Turkse troepen en het uitroepen van de onafhankelijkheid. Het is nu al 21 jaar onzin en op zo'n manier blijft Noord-Cyprus straatarm en het zuiden tamelijk rijk. Maar ja, koppig domuzuna doorgaan zo, dan kom je er wel.

mark61
06-08-05, 01:24
Geplaatst door tr_imparator
1) waarom wilt Griekenland niet dat het 2 staatjes wordt? (een turks deel en een grieks deel)..gezien het feit dat het zo afgesproken was eerder.?

Dat was niet afgesproken; autonomie is iets geheel anders dan onafhankelijkheid.


2)interventie in cyprus door de turkse leger werd goed gekeurd?

Op dat moment en tijdelijk.


3) wat zou een mogelijke oplossing zijn?

Gewoon weer fuseren; eventueel met autonome regio's. België-oplossing.


4) hoe zijn de turken daar terecht gekomen en hebben ze recht om daar te blijven? (turkse bevolking bestaat dus uit turkse cyprioten en turkse kolonisten als ik het goed heb begrepen?)

Door het ergens in de 16e eeuw met geweld te veroveren. Zo ging dat toen. Grieken woonden er toen al zo'n tweeduizend jaar. Tis vervelend, maar de Turken kwamen als laatsten Europa binnen. De Koerden, Grieken en Armeniërs woonden ook al in Turkije voordat de Seldsjoeken het veroverden. Dus ik zou maar niet naar het verleden kijken, dan wordt het verhaal nog zwakker.

Als je de simpelste geschiedenisfeiten niet weet moet je ook niet tegen mij zeggen dat ik het allemaal niet begrijp.

Ik denk dat het wel terecht was dat Turkije in 1974 een invasie pleegde; daar blijven, een aparte staat oprichten, en vooral, massale immigratie organiseren lijken mij volledig onterecht.

Julien
06-08-05, 01:24
Geplaatst door tr_imparator
probleem is dat TR niet Grieks deel erkent en de hele wereld niet TRNC.
Ik begrijp dus eigenlijk de bemoeienis van de hele wereld niet.Vooral Frankrijk is irritant bezig :D

wederzijds erkenning lijkt me een prima plan: maar dat is dus niet wat griekenland wilt.. Volgens mij wilt griekenland 1 regering hebben en 1 land. Cyprus met een cyprotische regering en procentuele verdeling van de zetels.

nou ja zeg. de hele wereld moet maar doen wat Turkije zegt?? Wat is dat voor arrogante houding. Noord-Cyprus wordt gewoon illegaal bezet door de Turken. Klaar. En dat o.a. Frankrijk hier een punt van maakt, is uitstekend. Een land dat lid wil worden van de EU moet op zn minst een ander eu-lid erkennen.

tr_imparator
06-08-05, 01:27
Geplaatst door mark61
Slecht. Als het nog slechter kon. Turkije speelt 'als jullie ons niet serieus nemen nemen wij jullie ook niet serieus'. Nou ja, dat leidt natuurlijk tot niks.[/B]


onzin.




Hij bedoelt dat de regering van Cyprus het hele eiland claimt. De halve bevolking van Noord-Cyprus is illegaal geïmmigreerd en heeft bezit van Grieks-Cyprioten gestolen. Dat willen ze natuurlijk niet opgeven, net als die joodse kolonisten. De oorspronkelijke Turks-Cyprioten zijn die lui allang zat, die verpesten het voor hen. Ze hebben niet voor niks Denktasj voor het eerst niet herkozen. Die man is net dominee Paisley en al net zo zot als zijn Griekse tegenhanger.


van mij mogen die kolonisten vertrekken: als maar die kleine groep zijn rechten behoudt. Ik ben niet voor een cyprotische staat met een turkse minderheid. Eerder voor een wederzijds erkennning. Bovendien is het zo dat er ook turken zijn gemigreerd naar het noorden. (procentueel meer.. heb je wel het bovenstaande stukken gelezen?)



Wat weet jij meer dan ik? Als jij als trotse Turk al aan Hollanders moet gaan vragen wat jouw regering waarom doet....:confused:

Noord-Cyprus is straatarm en dat is een direct gevolg van de aanwezigheid van Turkse troepen en het uitroepen van de onafhankelijkheid. Het is nu al 21 jaar onzin en op zo'n manier blijft Noord-Cyprus straatarm en het zuiden tamelijk rijk. Maar ja, koppig domuzuna doorgaan zo, dan kom je er wel.

Ik zeg niet dat ik meer dan jou weet. Ik zeg dat er op dit gebied weinig kennis is onder ons. Trotse turk die in Nederland is opgeleid en die de beta kant is opgegaan en geen geschiedenis heeft gehad dat niet aan zichzelf te wijten is, maar aan het absurde systeem: tweede fase (waar jij overigens heel weinig van weet). :ego:

Juist omdat ik er weinig van afweet, zoek ik nu het een en ander uit.
Dat van die armoede weet ik niet. (overigens is het wel logisch dat zuid cyprus rijker is: die profiteert nu eenmaal van de EU en van de toerisme) dus roep maar weer wat.

mark61
06-08-05, 01:34
Geplaatst door Julien
nou ja zeg. de hele wereld moet maar doen wat Turkije zegt?? Wat is dat voor arrogante houding. Noord-Cyprus wordt gewoon illegaal bezet door de Turken. Klaar. En dat o.a. Frankrijk hier een punt van maakt, is uitstekend. Een land dat lid wil worden van de EU moet op zn minst een ander eu-lid erkennen.

De EU had nooit moeten toestaan dat Grieks-Cyprus lid werd zonder het Turkse deel. Wat een waanzin.

tr_imparator
06-08-05, 01:38
Geplaatst door Julien
nou ja zeg. de hele wereld moet maar doen wat Turkije zegt?? Wat is dat voor arrogante houding. Noord-Cyprus wordt gewoon illegaal bezet door de Turken. Klaar. En dat o.a. Frankrijk hier een punt van maakt, is uitstekend. Een land dat lid wil worden van de EU moet op zn minst een ander eu-lid erkennen.

In eerste instantie gaat het mij NIET om de hele wereld maar om de lokale bevolking.
Frankrijk is dom bezig: en iedereen weet dat. Als je lid wilt worden van de EU wil dat niet zeggen dat je zoveel moet opgeven, zeker niet wanneer je er bijna niks voor terug krijgt( gezien al die aparte regeltjes en verklarinkjes)..

tr_imparator
06-08-05, 01:39
Geplaatst door mark61
De EU had nooit moeten toestaan dat Grieks-Cyprus lid werd zonder het Turkse deel. Wat een waanzin.

Denktas heeft op dat gebied dus wel gelijk.

tr_imparator
06-08-05, 01:42
Geplaatst door mark61
1)Dat was niet afgesproken; autonomie is iets geheel anders dan onafhankelijkheid.

2)Ik denk dat het wel terecht was dat Turkije in 1974 een invasie pleegde; daar blijven, een aparte staat oprichten, en vooral, massale immigratie organiseren lijken mij volledig onterecht.

1) ?

2)de leger blijft daar niet voor niets. Das opzich geen probleem wanneer het probleem is opgelost is die weg.

Massale migratie: vergunning geven of laten opsjouten.


oplossing:

Gewoon weer fuseren; eventueel met autonome regio's. België-oplossing.

Waarom niet als 2 staten in de EU? De turken moet niet gezien worden als minderheid maar als een deel van de staat. Dus geen NL-type regering maar een EU-type. (in geval van fusering, wat niet eerlijk is): blijft dus 1 mogelijkheid over: 2 staten

mark61
06-08-05, 01:44
Geplaatst door tr_imparator
onzin.

Hoezo?


van mij mogen die kolonisten vertrekken: als maar die kleine groep zijn rechten behoudt. Ik ben niet voor een cyprotische staat met een turkse minderheid. Eerder voor een wederzijds erkennning. Bovendien is het zo dat er ook turken zijn gemigreerd naar het noorden. (procentueel meer.. heb je wel het bovenstaande stukken gelezen?)

Ik geloof dat je niet begrijpt wat ik bedoel. Er is een enorme immigratie vanuit Turkije geweest. Die mensen hebben daar niks te zoeken en zijn de grootste belemmering voor elke oplossing. Intussen wonen ze daar al weer 20 jaar, dus die krijg je niet meer weg ook.
Als heel Cyprus lid is van de EU zijn de rechten van de Turkse minderheid gegarandeerd. Ze hadden dan ook nooit half Cyprus moeten toelaten. Dom dom dom.


Ik zeg niet dat ik meer dan jou weet. Ik zeg dat er op dit gebied weinig kennis is onder ons. Trotse turk die in Nederland is opgeleid en die de beta kant is opgegaan en geen geschiedenis heeft gehad dat niet aan zichzelf te wijten is, maar aan het absurde systeem: tweede fase (waar jij overigens heel weinig van weet). :ego:

Nou das zeker. Maar moet alles je met een lepeltje worden voorgeschoteld? Je kan niet zelf naar de bibliotheek gaan en een paar boeken lezen, gewoon, omdat het je interesseert?


Juist omdat ik er weinig van afweet, zoek ik nu het een en ander uit.
Dat van die armoede weet ik niet. (overigens is het wel logisch dat zuid cyprus rijker is: die profiteert nu eenmaal van de EU en van de toerisme) dus roep maar weer wat.

Turks Cyprus is 5x zo arm als Grieks Cyprus. Kon je hier ergens al lezen. Hopeloze toestand. Hoewel, de CIA ziet wat lichtpuntjes:

The Greek Cypriot economy is prosperous but highly susceptible to external shocks. The service sector, mainly tourism and financial services, dominates the economy; erratic growth rates over the past decade reflect the economy's reliance on tourism, which often fluctuates with political instability in the region and economic conditions in Western Europe. Economic policy is focused on meeting the criteria to join the European Exchange Rate Mechanism (ERM2) within the next two years although sluggish tourism and poor fiscal management have resulted in growing budget deficits since 2001. As in the Turkish sector, water shortages are a perennial problem; a few desalination plants are now on-line. After 10 years of drought, the country received substantial rainfall from 2001-03, alleviating immediate concerns. The Turkish Cypriot economy has roughly one-third of the per capita GDP of the south, and economic growth tends to be volatile, given north Cyprus's relative isolation, bloated public sector, reliance on the Turkish lira, and small market size. The Turkish Cypriot economy grew 2.6% in 2004, fueled by growth in the construction and education sectors as well as increased employment of Turkish Cypriots in the Republic of Cyprus. The Turkish Cypriots are heavily dependent on transfers from the Turkish government. Ankara provides around $300 million a year directly into the "TRNC" budget and regularly provides additional financing for large infrastructure projects. Agriculture and government service, together employ almost half of the work force, and the potential for tourism is promising, especially with the easing of border restrictions with the Greek Cypriots in April 2003.

Budget:

revenues: Republic of Cyprus - $5.616 billion (2004 est.), north Cyprus - $404.3 million (2003 est.)

expenditures: Republic of Cyprus - $685.7 million, including capital expenditures of $685.7 million,

north Cyprus - $775.7 million, including capital expenditures of $91.4 million (2004 est.)

http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/cy.html#Econ

mark61
06-08-05, 01:49
Geplaatst door tr_imparator
In eerste instantie gaat het mij NIET om de hele wereld maar om de lokale bevolking.
Frankrijk is dom bezig: en iedereen weet dat. Als je lid wilt worden van de EU wil dat niet zeggen dat je zoveel moet opgeven, zeker niet wanneer je er bijna niks voor terug krijgt( gezien al die aparte regeltjes en verklarinkjes)..

Wat moeten ze dan opgeven? Het probleem was dat de Grieken tegen het VN-vredesplan stemden. Daar kon de TRNC verder weinig aan doen.

Elk arm land dat lid wordt van de EU krijgt meteen zakken met geld. Ik weet niet of je wel s in Portugal of Spanje bent geweest. Die financieren er een heel wegennet van.

In ieder geval is de stemming in de EU zo verziekt dat niemand meer zin heeft in Turken, of het nou Cypriotische of Turkije-Turken zijn. Ik kan er ook niets aan doen.

mark61
06-08-05, 01:55
Geplaatst door tr_imparator
Massale migratie: vergunning geven of laten opsjouten.

Dat was nou net het probleem. In het VN-plan mochten ze blijven en kregen de Grieken nauwelijks compensatie voor hun eigendommen. Daarom stemden die tegen.

Autonomie is geen onafhankelijkheid.


Waarom niet als 2 staten in de EU? De turken moet niet gezien worden als minderheid maar als een deel van de staat. Dus geen NL-type regering maar een EU-type. (in geval van fusering, wat niet eerlijk is): blijft dus 1 mogelijkheid over: 2 staten

Dat kan niet omdat niemand die staat erkent, al 21 jaar niet, en omdat er geen vredesovereenkomst is tussen de 2 delen.

Ik had het over België, niet over NL. Je weet toch wel grofweg hoe het in België is geregeld? Vlaanderen, Wallonië en Brussel zijn autonoom, en dat gaat heel ver. TRNC is een nepland dat helemaal niet zelfstandig kan bestaan. Zoals je ziet komt de helft van het geld uit Turkije. Dus is het geen onafhankelijk land.

tr_imparator
06-08-05, 01:59
Geplaatst door mark61
Hoezo?


Omdat dat gewoon niet zo is.



Nou das zeker. Maar moet alles je met een lepeltje worden voorgeschoteld? Je kan niet zelf naar de bibliotheek gaan en een paar boeken lezen, gewoon, omdat het je interesseert?


kost minder tijd en is sneller..Is het zo moeilijk om iets uit te leggen? Wow wat vraag ik veel.. (af en toe moet ik jullie prikkelen om wat eruit te krijgen, neem dus niet alles serieus :D ..maar goed ik wist al dat je je meteen aagesproken voelt )



Turks Cyprus is 5x zo arm als Grieks Cyprus. Kon je hier ergens al lezen. Hopeloze toestand. Hoewel, de CIA ziet wat lichtpuntjes:



ja logisch vind je niet? alhoewel 5x toch best meevalt voor een sterk geisoleerde 'onafhankelijke' niet erkende staat.

Julien
06-08-05, 02:00
Geplaatst door tr_imparator
In eerste instantie gaat het mij NIET om de hele wereld maar om de lokale bevolking.
Frankrijk is dom bezig: en iedereen weet dat. Als je lid wilt worden van de EU wil dat niet zeggen dat je zoveel moet opgeven, zeker niet wanneer je er bijna niks voor terug krijgt( gezien al die aparte regeltjes en verklarinkjes)..

Zuid-Cyprus wordt niet bezet door een ander land (niet door Griekenland) dus dat valt niet te vergelijken. De Turken zouden gewoon wegmoeten uit Noord-Cyprus en de 2 delen moeten met elkaar herenigd worden, lijkt me.

Hoezo is Frankrijk eigenlijk dom bezig? Hoe kun je nou lid van een team worden waarvan je 1 lid niet erkent??Das toch raar, vind je niet? Stel je voor dat FC Heerenveen Ajax niet zou erkennen als voetbalteam, dan lijkt het me sterk dat Heerenveen normaal kan meedoen aan de competitie.

En Turkije krijgt er heeeeeeeel veel voor terug als ze lid worden van de EU. Waarom dacht je anders waarom Frankrijk, Spanje, Portugal zo hun twijfels hebben over Turkse toetreding? Ong. alle landbouwsubsidies die nu naar die landen gaan, gaan dan naar Turkije. Zonder de EU zal Turkije vertragen in haar economische groei. Turkije heeft de EU gewoon nodig.

tr_imparator
06-08-05, 02:12
Geplaatst door Julien
Zuid-Cyprus wordt niet bezet door een ander land (niet door Griekenland) dus dat valt niet te vergelijken. De Turken zouden gewoon wegmoeten uit Noord-Cyprus en de 2 delen moeten met elkaar herenigd worden, lijkt me.


daar wordt dus verschillend over gedacht....ik weet niet precies wat het beste is voor beide delen gezien de omstandigheden maar een grieks-cyprotische regering met een paar zetels voor de turken zie ik niet zitten. Helaas.



Hoezo is Frankrijk eigenlijk dom bezig? Hoe kun je nou lid van een team worden waarvan je 1 lid niet erkent??Das toch raar, vind je niet? Stel je voor dat FC Heerenveen Ajax niet zou erkennen als voetbalteam, dan lijkt het me sterk dat Heerenveen normaal kan meedoen aan de competitie.

Zodra het cyprus-kwestie is opgelost hoeven we daar niet over na te denken. Primair richt ik me dus ook hierop.


En Turkije krijgt er heeeeeeeel veel voor terug als ze lid worden van de EU. Waarom dacht je anders waarom Frankrijk, Spanje, Portugal zo hun twijfels hebben over Turkse toetreding? Ong. alle landbouwsubsidies die nu naar die landen gaan, gaan dan naar Turkije. Zonder de EU zal Turkije vertragen in haar economische groei. Turkije heeft de EU gewoon nodig.

Voor het geval dat je het niet weet: er is komt dus een aparte landbouwbeleid voor Turkije of het huidige beleid wordt veranderd. Wat overigens geen probleem meer is. Turkije groeit al economisch. Dat is dus geen extra reden om erbij te horen daarentegen heeft de EU wel redenen: oa:


Europese argumenten voor toetreding
Door Turkije op te nemen, krijgt Europa veel meer invloed in een land dat ook nu weliswaar economisch met handen en voeten aan Europa gebonden is, maar waar Washington politiek het beleid op hoofdpunten bepaalt. In een scenario waarin de belangen van de EU en de Verenigde Staten niet altijd per se parallel hoeven te lopen (waarvan de kwestie-Irak een voorbode zou kunnen zijn) is dit voor de EU een onwenselijke situatie. Turkije aan Europa binden is belangrijk, omdat het land een steeds belangrijkere regionale speler is in de Balkan, het Zwarte Zeegebied en mogelijk het Midden-Oosten. Een bijzonder strategische rol speelt Turkije als de toekomstige uitvoerroute van de enorme energievoorraden van het Kaspische Zeebekken.

Turkije kan met zijn grote leger en zijn sterke militaire tradities (en wil om te vechten als het erop aan komt) een positieve rol spelen in de versterking van Europese defensie-initiatieven binnen en buiten de NAVO. Het potentieel wordt ook nu al aangetoond door de Turkse aanwezigheid in de Balkan en de leidende rol van het Turkse contingent in Afghanistan.

Opname van Turkije zal blijvende politieke stabiliteit vestigen in Turkije. Het land is nu al bijna zestig jaar een meerpartijendemocratie. Het heeft de wezenskenmerken van een democratisch land. Er zijn sinds de Tweede Wereldoorlog vijftien nationale verkiezingen geweest, waarvan twaalf werkelijk ‘free and fair’ en in een aantal gevallen hebben de verkiezingen geleid tot vreedzame machtswisseling. Tegelijk zijn er ook periodes geweest, zoals eind jaren vijftig, in de tweede helft van de jaren zeventig en midden jaren negentig dat het politieke systeem in dermate ernstige crises terechtkwam, dat het leek te bezwijken en zijn legitimiteit in de ogen van het volk verloor. Viermaal (in 1960, 1971, 1980 en 1997) zag het leger hierin aanleiding in de politiek in te grijpen. Lidmaatschap van de Europese Unie lijkt historisch gezien politieke stabiliteit inderdaad blijvend te vestigen. Het is gelukt in landen met een vergelijkbaar turbulent verleden van politieke chaos en militaire dictatuur (Portugal, Spanje, Griekenland) en er is geen reden aan te nemen dat het in het Turkse geval niet zou lukken.

Tenslotte zou opname van Turkije in de EU een beloning zijn voor het enige land ter wereld dat een bijna geheel islamitische bevolking combineert met een seculiere rechtsorde en een pluralistisch politiek bestel. Het zou laten zien dat Europa niet gelooft in het grimmige wereldbeeld van de ‘clash of civilisations’, in een wereld die wordt beheerst door fundamenteel tegengestelde beschavingsblokken met daartussen scherpe en ondoordringbare grenzen. Dit zou op den duur de fundamentalisten in de islamitische en in de westerse wereld de wind uit de zeilen kunnen nemen.

Prof. dr. E.-J. Zürcher is hoogleraar Turkse talen en culturen aan de Universiteit Leiden. Dit artikel is een bewerking van de inleiding die hij gaf tijdens de, mede door de Atlantische Commissie georganiseerde, Zevende Nederlands-Duitse Rondetafelconferentie op 19 maart 2004 in Berlijn
http://www.atlcom.nl/AP/AP20043Zurcher.htm

tr_imparator
06-08-05, 02:17
Geplaatst door mark61
Wat moeten ze dan opgeven? Het probleem was dat de Grieken tegen het VN-vredesplan stemden. Daar kon de TRNC verder weinig aan doen.

Elk arm land dat lid wordt van de EU krijgt meteen zakken met geld. Ik weet niet of je wel s in Portugal of Spanje bent geweest. Die financieren er een heel wegennet van.

In ieder geval is de stemming in de EU zo verziekt dat niemand meer zin heeft in Turken, of het nou Cypriotische of Turkije-Turken zijn. Ik kan er ook niets aan doen.

laat ik het zo zeggen: TR heeft de EU misschien nog over 20 jaar niet nodig...alternatieven zijn heel goed mogelijk: bijv. een aparte staat als Israel of de VS of een unie met andere landen.

tr_imparator
06-08-05, 02:22
Geplaatst door mark61
Dat was nou net het probleem. In het VN-plan mochten ze blijven en kregen de Grieken nauwelijks compensatie voor hun eigendommen. Daarom stemden die tegen.

Autonomie is geen onafhankelijkheid.



wat was er uiteindelijk besloten?



Dat kan niet omdat niemand die staat erkent, al 21 jaar niet, en omdat er geen vredesovereenkomst is tussen de 2 delen.

Ik had het over België, niet over NL. Je weet toch wel grofweg hoe het in België is geregeld? Vlaanderen, Wallonië en Brussel zijn autonoom, en dat gaat heel ver. TRNC is een nepland dat helemaal niet zelfstandig kan bestaan. Zoals je ziet komt de helft van het geld uit Turkije. Dus is het geen onafhankelijk land.

dat is natuurlijk geen tegenargument waarom er geen 2 staten kunnen worden gevormd.

als TRNC tot de EU wordt genomen en met extra-steun van Turkije(omdat er daar turken zijn) kan het wel degelijk alleen bestaan.

mark61
06-08-05, 02:25
Geplaatst door tr_imparator
laat ik het zo zeggen: TR heeft de EU misschien nog over 20 jaar niet nodig...alternatieven zijn heel goed mogelijk: bijv. een aparte staat als Israel of de VS of een unie met andere landen.

Wat als Israël? Dat land bestond niet meer als het niet door de VS werd gefinancierd. Je ziet TR uitgroeien tot een supermacht? Nog ff niet, denk ik.

Ik weet dat er altijd fantastische plannen zijn met Centraal-Azië, maar Turkije heeft die landen niets te bieden. In Arabieren is Turkije zelf niet geïnteresseerd; das trouwens geheel wederzijds.

Nee, de toekomst van Turkije ligt in Europa; dat heeft trouwens al problemen genoeg om overeind te blijven tussen de VS en China. En eventueel India. Tis niet anders.

mark61
06-08-05, 02:27
Geplaatst door tr_imparator
Omdat dat gewoon niet zo is.

Is dat een argument? Eerst vraag je wat, dan geef ik naar beste kunnen een antwoord dat je niet bevalt, dus is het onzin....


ja logisch vind je niet? alhoewel 5x toch best meevalt voor een sterk geisoleerde 'onafhankelijke' niet erkende staat.

Tsja, als je dat leuk vindt...

tr_imparator
06-08-05, 02:45
Geplaatst door mark61
Is dat een argument? Eerst vraag je wat, dan geef ik naar beste kunnen een antwoord dat je niet bevalt, dus is het onzin....




Turkije speelt 'als jullie ons niet serieus nemen nemen wij jullie ook niet serieus'. Nou ja, dat leidt natuurlijk tot niks.

waaruit blijkt dit? ALs je iets zegt, gaarne onderbouwen. Klinkt als onzin in mijn oren. Met Turkije valt er te onderhandelen.

tr_imparator
06-08-05, 02:48
Geplaatst door mark61
Wat als Israël? Dat land bestond niet meer als het niet door de VS werd gefinancierd. Je ziet TR uitgroeien tot een supermacht? Nog ff niet, denk ik.

Ik weet dat er altijd fantastische plannen zijn met Centraal-Azië, maar Turkije heeft die landen niets te bieden. In Arabieren is Turkije zelf niet geïnteresseerd; das trouwens geheel wederzijds.

Nee, de toekomst van Turkije ligt in Europa; dat heeft trouwens al problemen genoeg om overeind te blijven tussen de VS en China. En eventueel India. Tis niet anders.

Ik zeg maar wat....alternatieven zijn moeilijk natuurlijk...wie wilt er nou nog een supermacht tussen deze warboel? De EU is natuurlijk heel erg aantrekkelijk. Maar dat geldt ook andersom.

Grappig dat er meer Turken nu al in de EU wonen dan de Ieren.

mark61
06-08-05, 02:52
Geplaatst door tr_imparator
waaruit blijkt dit? ALs je iets zegt, gaarne onderbouwen. Klinkt als onzin in mijn oren. Met Turkije valt er te onderhandelen.

Je ziet het toch, ze spiegelen het standpunt van de EU. Das koppig, en dat moet je alleen doen als je een machtspositie hebt. Dat heeft Turkije niet, wel trots. Trots is vaak een slechte raadgever. Maar uiteindelijk maakt het op het moment allemaal niks uit. Geen Europese politicus durft nog Turkije in de armen te sluiten.

mark61
06-08-05, 02:55
Geplaatst door tr_imparator
Ik zeg maar wat....alternatieven zijn moeilijk natuurlijk...wie wilt er nou nog een supermacht tussen deze warboel? De EU is natuurlijk heel erg aantrekkelijk. Maar dat geldt ook andersom.

Grappig dat er meer Turken nu al in de EU wonen dan de Ieren.

Het wordt tijd om Ierland te veroveren. Daar woont bijna toch niemand. Misschien dat Denktasj het met Paisley op een akkoordje kan gooien.

tr_imparator
06-08-05, 02:58
Geplaatst door mark61
Je ziet het toch, ze spiegelen het standpunt van de EU. Das koppig, en dat moet je alleen doen als je een machtspositie hebt. Dat heeft Turkije niet, wel trots. Trots is vaak een slechte raadgever. Maar uiteindelijk maakt het op het moment allemaal niks uit. Geen Europese politicus durft nog Turkije in de armen te sluiten.


Blair wel hoor :ego:

mark61
06-08-05, 11:09
Geplaatst door tr_imparator
Blair wel hoor :ego:

Sjo is dat nou jouw vriendje? Bad timing bro.

tr_imparator
06-08-05, 11:14
Geplaatst door mark61
Sjo is dat nou jouw vriendje? Bad timing bro.


Geen Europese politicus durft nog Turkije in de armen te sluiten.

dacht het niet.

tr_imparator
17-09-05, 12:50
:vreemd:

Turkish_boy
17-09-05, 14:22
Geplaatst door Oeroeboeroe


http://www.shipmate.nl/f/p/land/cyprus.gif


http://www.trt.net.tr/haber/2003/01/22/resim/kktc.gif

http://www.habervitrini.com/haber_resim/kktc_turkey_bayrak.jpg

http://www.trt.net.tr/haber/2005/03/29/resim/turkiye_kktc_bayrak.jpg
Tenslote mooie vlag... http://atsiz.org/images/flags/masaustu_kktc_800x600.jpg

Oeroeboeroe
17-09-05, 14:30
Geplaatst door Oeroeboeroe
Oplossing waar iedereen wel mee kan leven (internationaal) = huidige status quo. Beste oplossing m.i: wederzijs erkennen, Turkije EU in, klaar. Volgens mij vinden VN, VS (!), Griekenland en Grieks Cyprus het allemaal al lang best, maar komt erkennen TRNC gewoon neer op te veel gezichtsverlies. Daarom: huidige status quo is jarenlang voor alle parijen het beste geweest. Buiten die hele EU-zaak zou het helemaal geen gesprekonderwerp zijn nu. Men durft gewoon de huidige situatie niet te formaliseren.


@ Turkish boy:

Is mooie vlag ja.

Ik heb weinig moeite met een zelfstandig Noord Cyprus, hoor. Zie hierboven (ook uit context gerukt).

Turkish_boy
17-09-05, 14:35
Geplaatst door Oeroeboeroe
@ Turkish boy:

Is mooie vlag ja.

Ik heb weinig moeite met een zelfstandig Noord Cyprus, hoor. Zie hierboven (ook uit context gerukt).

Dam moet je maar geen kaart van cyprus zetten die de waarheid niet laat zien...
Hele cyprus dus..

Jammer dat Ecevit niet 2 dagen meer is bezig geweest... hadden we nu ook geen gezeik haden van Cyprus..

Oeroeboeroe
18-09-05, 02:50
Geplaatst door Alcibiades
Ja, jullie hebben ook al te veel Armeniërs laten ontsnappen.

...naar die rotenclave!:D

Turkish_boy
18-09-05, 13:09
Geplaatst door Alcibiades
Ja, jullie hebben ook al te veel Armeniërs laten ontsnappen.

Zo'n genocide is er nooit geweest dus fuck jouw met jouw ontsnappingtheorien...

TonH
18-09-05, 23:46
Geplaatst door Turkish_boy
http://www.trt.net.tr/haber/2003/01/22/resim/kktc.gif

http://www.habervitrini.com/haber_resim/kktc_turkey_bayrak.jpg

http://www.trt.net.tr/haber/2005/03/29/resim/turkiye_kktc_bayrak.jpg
Tenslote mooie vlag... http://atsiz.org/images/flags/masaustu_kktc_800x600.jpg

Zie hier waarom de orthodoxe Cyprioten tegen het Annanplan stemden... hier wordt ieder normaal mens toch helemaal ziek van, dat wapengekletter en halleluja... Je ziet de troepen zo opmarcheren...

Waarom, in hemelsnaam, is zulke gore militairistische troep NODIG wanneer je denkt het recht aan je zijde te hebben? BAH...

Julien
19-09-05, 00:21
Geplaatst door TonH
Zie hier waarom de orthodoxe Cyprioten tegen het Annanplan stemden... hier wordt ieder normaal mens toch helemaal ziek van, dat wapengekletter en halleluja... Je ziet de troepen zo opmarcheren...

Waarom, in hemelsnaam, is zulke gore militairistische troep NODIG wanneer je denkt het recht aan je zijde te hebben? BAH...

en dat is ook precies de mentaliteit die niet in de EU past.

ik was altijd groot voorstander van Turkse toetreding, de laatste tijd ben ook ik steeds meer aan het twijfelen. Maar ik vind nog steeds de voordelen groter dan de nadelen.

Turkije, het is een schritterend land.. zet gewoon je trots opzij en erken een ander EU-lidstaat (Cyprus), tenminste... als je echt lid van de EU wil worden he..

TonH
19-09-05, 00:51
Geplaatst door Julien
en dat is ook precies de mentaliteit die niet in de EU past.


Sorry, maar Turkije gedraagd zich op diplomatiek vlak niet veel anders dan Frankrijk, dus dat is geen reden om haar niet in de EU te willen...

Julien
19-09-05, 01:11
Geplaatst door TonH
Sorry, maar Turkije gedraagd zich op diplomatiek vlak niet veel anders dan Frankrijk, dus dat is geen reden om haar niet in de EU te willen...

ow????

ik ken geen Fransen die Algerije terugeisen of trots met Franse vlaggen wapperen op Corsica.
ik ken ook geen Fransen die mensen neerknallen die de Franse vlag willen weghalen op een plek.

Fransen zijn inderdaad een trots volk, en vaderlandslievend. Dat hebben we gemeen met de Turken. Maar de manier waarop Turken met de Cyprus-kwestie omgaan is totaal niet te vergelijken met Frankrijk.

Julien
19-09-05, 01:14
ik zal je een voorbeeld geven dat vergelijkbaar is met de Cyprus questie.

Frankrijk heeft heel lang niet gewild dat Groot Brittanie toetrad tot de EU. Maar uiteindelijk heeft Frankrijk haar trots opzij gezet en in het belang van Europa toegestemd dat GB lid werd van de EU.

Zo hoort de mentaliteit te zijn.

TonH
19-09-05, 13:08
Geplaatst door Julien
ik zal je een voorbeeld geven dat vergelijkbaar is met de Cyprus questie.

Frankrijk heeft heel lang niet gewild dat Groot Brittanie toetrad tot de EU. Maar uiteindelijk heeft Frankrijk haar trots opzij gezet en in het belang van Europa toegestemd dat GB lid werd van de EU.

Zo hoort de mentaliteit te zijn.

-de manier waarop Frankrijk grote delen van Afrika nog altijd als haar achtertuin beschouwt en daar ook naar handelt...
-remember de Rainbow Warrior...
-