PDA

Bekijk Volledige Versie : Zevendagenweek is -net als hoofddoek- in strijd met scheiding tussen kerk en staat



Marsipulami
07-08-05, 10:44
’Bijbel legde basis voor zevendagenweek’


Geplaatst op 7/8 '05 om 0:40u
Door Theo Borgermans (Bron: Bible Review)


NASHVILLE (RKnieuws.net) - De Bijbel legde de basis voor de zeven dagen week. Tot die conclusie komt Jack Sasson, professor Joodse Studies aan de Vanderbilt Universiteit in Nashville (Verenigde Staten). In een bijdrage in de ‘Bible Review’ buigt Jack Sasson zich over de vraag hoe we tot de bestaande tijdsindeling van weken, dagen, minuten, seconden gekomen zijn. Daarbij heeft hij vooral oog voor de invloed van het boek Genesis.


“God riep dagen, maanden en jaren in het leven. De dag is gebaseerd op de rotatie van de aarde, de maand op de relatie van de maan met de aarde en het jaar op de relatie van de zon met de aarde (...) Maar de week is iets helemaal anders”.

Professor Jack Sasson onderstreept dat de week een erg kunstmatige constructie is: “Sommige historici geloofden dat de oude Mesopotamiërs nog voor de Israëliers hun week in zeven dagen opdeelden. Toch ben ik ervan overtuigd dat deze zeven dagenweek en vooral de slotdag, die een rustdag is, uniek was voor Israël”. De zevende dag werd door het volk van Israël ook nadrukkelijk in verband gebracht met de Schepper: “Zes dagen zal je werken, maar de zevende dag is sabbat voor de Heer uw God. Op die dag zal je niet werken”. Die joodse opvatting werd overgenomen door het christendom, dat de rustdag verschoof van zaterdag naar zondag en de islam (met de vrijdag).

Volgens Jack Sasson is het opsplitsen van de week in zeven dagen verre van evident. De Maya’s wisselden af tussen een 13-dagen en een 20-dagen week. De week in Bali varieerde van een tot tien dagen en het pre-christelijke Litouwen kende weken van negen dagen. Rome kende tot in de vierde eeuw, toen Keizer Constantijn het rijk tot het christendom bekeerde en de zevendagenweek verplicht stelde, de achtdagenweek.

Latere pogingen om de zevendagenweek ongedaan te maken mislukten. De Sovjet Unie probeerde zonder succes de zesdagenweek, met de zesde dag als rustdag, in te voeren. In 1793 probeerde men tijdens de Franse Revolutie nog eens de maand in decaden van tien dagen in te delen. Maar in 1806 moest Napoleon terugkeren naar de zevendagen week.

mark61
07-08-05, 11:38
Geplaatst door Marsipulami
’Bijbel legde basis voor zevendagenweek’


Ah, een godsdienstwaanzinnige met tunnelvisie. Er zijn tal van culturen met 7-dagenweken die niets met het christendom van doen hebben. Ghana / Ashanti bijvoorbeeld.

Bofko
07-08-05, 12:02
Vanuit de astronomie, biologie en psychologie kan een dagelijks, maandelijks en jaarlijks bio-cyclus worden aangegeven. Ik vraag me af of er ook iets dergelijks als een 7-dagen cyclus te onderkennen valt.

Marsipulami
07-08-05, 13:50
Die zevendagenweek moet gewoon weg om een meer neutrale tijdsindeling in de plaats te stellen. Het kan niet zijn dat de bijbel ongelovigen commandeert op welke dag ze moeten rusten.

Spoetnik
07-08-05, 14:12
Geplaatst door Marsipulami
Die zevendagenweek moet gewoon weg om een meer neutrale tijdsindeling in de plaats te stellen. Het kan niet zijn dat de bijbel ongelovigen commandeert op welke dag ze moeten rusten.

Misschien kan je een proef proces beginnen!

ronald
07-08-05, 14:30
Geplaatst door Marsipulami
Die zevendagenweek moet gewoon weg om een meer neutrale tijdsindeling in de plaats te stellen. Het kan niet zijn dat de bijbel ongelovigen commandeert op welke dag ze moeten rusten.


Wat had je voorgesteld? Een decimale indeling? Wie bepaalt dat? Of moeten we dit nou seculier noemen? Een beetje onnozel voorstel. De "seculiere samenleving" is doorspekt van religieuze bronnen. De 7 dagen zijn heel simpel gebaseerd op de Bijbel. Beetje vreemd dat te ontkennen en er daarom vanaf te willen. De zogenaamde seculiere samenleving zou zich minder spastisch moeten uiten wanneer het om religie gaat. In recentelijke historie was 90 % religieus. Beetje puberaal gedrag dat te ontkennen.

mark61
07-08-05, 14:36
Beetje debiel verhaal heren als je bedenkt dat de dagen naar heidense (Germaans dan wel Romeins) goden zijn genoemd. Maar claim lekker door.

ronald
07-08-05, 14:51
Geplaatst door mark61
Beetje debiel verhaal heren als je bedenkt dat de dagen naar heidense (Germaans dan wel Romeins) goden zijn genoemd. Maar claim lekker door.


Dat zegt niets. Ook de namen van de maanden hebben die bron.

Rabi'ah.
07-08-05, 17:28
Geplaatst door mark61
Ah, een godsdienstwaanzinnige met tunnelvisie. Er zijn tal van culturen met 7-dagenweken die niets met het christendom van doen hebben. Ghana / Ashanti bijvoorbeeld.

Jep. Maar de indeling 6 werkdagen - 1 rustdag is toch echt van joods-christelijke herkomst.

Not that I care, maar da's weer een ander verhaal.

oorlam
07-08-05, 17:42
Geplaatst door Rabi'ah.
Jep. Maar de indeling 6 werkdagen - 1 rustdag is toch echt van joods-christelijke herkomst.

Not that I care, maar da's weer een ander verhaal.

EEN? rustdag? Ik heb er lekker TWEE hoor.


Noteer misschien even dat na de Franse Revolutie een hele heisa is ontstaan rond de 7-dagenweek. Een tijdje werd zelfs de tien-dagen week ingevoerd, maar nadien terug afgeschaft. De reden is me onbekend.

Googelen kan vast meer info verstrekken.

Rabi'ah.
07-08-05, 17:48
Geplaatst door oorlam
EEN? rustdag? Ik heb er lekker TWEE hoor.

Ik ook, wiseguy, maar het weekend zoals we dat nu kennen is pas iets van de laatste decennia. Eeuwenlang gold er in Europa een zesdaagse werkweek, dat weet een ongetwijfeld zeer ontwikkeld persoon als jij zeker toch wel?


Geplaatst door oorlam

Noteer misschien even dat na de Franse Revolutie een hele heisa is ontstaan rond de 7-dagenweek. Een tijdje werd zelfs de tien-dagen week ingevoerd, maar nadien terug afgeschaft. De reden is me onbekend.

Dat concrete gegeven was me onbekend, maar wel wist ik dat ze na de Franse Revolutie de hele zooi wilden omgooien en ook de seizoenen wilden hernoemen etc.

Wat overigens slechts voor zeer korte tijd lukte. Het volk had er geen zin in, niemand had er zin in.

De mens is immers vóór alles een gewoontedier.

mark61
07-08-05, 20:02
Geplaatst door ronald
Dat zegt niets. Ook de namen van de maanden hebben die bron.

Dat zegt dus dat weken van voor het christendom dateren. En het artikel dus onzin is.

Spoetnik
07-08-05, 20:08
Geplaatst door mark61
Dat zegt dus dat weken van voor het christendom dateren. En het artikel dus onzin is.

Uiteraard, weken origineren uit het oude testament oftewel de Torah, hetgeen christendom vooraf gaat. De hebreeuwse namen van de dagen zijn als volgt:
Dag 1, Dag 2, Dag 3, Dag 4, Dag 5, Dag 6, Dag Shabat.
:)

tr_imparator
07-08-05, 20:12
Geplaatst door mark61
Beetje debiel verhaal heren als je bedenkt dat de dagen naar heidense (Germaans dan wel Romeins) goden zijn genoemd. Maar claim lekker door.


Vier weekdagen zijn naar Noordse/Germaanse goden vernoemd:

Tiwaz - dinsdag
Wodan/Odin - woensdag
Donar - donderdag
Freya - vrijdag


(dus niet 7)

Romeinse?

mark61
07-08-05, 20:51
Geplaatst door Spoetnik
Uiteraard, weken origineren uit het oude testament oftewel de Torah, hetgeen christendom vooraf gaat. De hebreeuwse namen van de dagen zijn als volgt:
Dag 1, Dag 2, Dag 3, Dag 4, Dag 5, Dag 6, Dag Shabat.
:)

Het is nieuws voor mij dat de joden destijds (ruim voor christus) in contact stonden met de Germanen, of met de Romeinen, ruim voordat die Palestina veroverden. Dat is dan ook allebei onzin.

Weken werden al door de Babyloniërs gebruikt. Dat is niet een vermoeden van sommige wetenschappers, zoals die joker hierboven beweert, maar algemeen aangenomen.

Veel niet-westerse volkeren kennen ook 7-daagse weken.

Prlwytzkofski
07-08-05, 21:46
Geplaatst door tr_imparator
Romeinse?

Zaterdag
Satur(nus )-day.

Italiaans:
Martedi (dinsdag) --Mars
Giovedi (donderdag) --Jupiter (=Io)
Venerdi (vrijdag) --Venus
Sabato (zaterdag) --Sabbath (de enige Bijbelse dag)

mark61
07-08-05, 21:48
Geplaatst door tr_imparator
Vier weekdagen zijn naar Noordse/Germaanse goden vernoemd:

Tiwaz - dinsdag
Wodan/Odin - woensdag
Donar - donderdag
Freya - vrijdag


(dus niet 7)

Romeinse?

Zaterdag - Saturnus.

Zondag en maandag zijn ook heidens, aangezien geen woestijngodsdienst de zon en maan vereert.

Rabi'ah.
07-08-05, 21:51
Geplaatst door mark61
Zaterdag - Saturnus.

Zondag en maandag zijn ook heidens, aangezien geen woestijngodsdienst de zon en maan vereert.

Pfff, de dagen van de week, boeiende discussie. :moe:

Beter kom je terug naar dat prostitutietopic. :ego:

mark61
07-08-05, 21:52
Geplaatst door Rabi'ah.
Pfff, de dagen van de week, boeiende discussie. :moe:

Beter kom je terug naar dat prostitutietopic. :ego:

Dit is veel boeiender. Verklaar jij maar s waarom zoveel volkeren die nooit contact met elkaar gehad hebben allemaal 7-daagse weken hebben. De meest ws. verklaring is indeling ogv gestalten van de maan.

Bovendien moet hier even dringend worden rechtgezet dat de Europese week is afgeleid van joodse dan wel christelijke inzichten.

Rabi'ah.
07-08-05, 21:56
Geplaatst door mark61
Dit is veel boeiender. Verklaar jij maar s waarom zoveel volkeren die nooit contact met elkaar gehad hebben allemaal 7-daagse weken hebben.

Collectief onderbewuste?


Geplaatst door mark61

Bovendien moet hier even dringend worden rechtgezet dat de Europese week is afgeleid van joodse dan wel christelijke inzichten.

Rechtgezet? Volgens mij is het gewoon waar. Het scheppingsverhaal, remember?

God Die de wereld in zes dagden schiep en rustte op de zevende, die later officieel de sjabbat werd en een dag verschoof vanwege de kruisiging van Jezus.

En zo sjeest een mens door 4500 jaar godsdienstgeschiedenis. :hihi:

mark61
07-08-05, 22:04
Geplaatst door Rabi'ah.
Collectief onderbewuste?

Huh? Een biologische klok met datumaanduiding?


Rechtgezet? Volgens mij is het gewoon waar. Het scheppingsverhaal, remember?


*diepe zucht* Daar wisten ze in Scandinavië 1000 jaar v.C. nog niks van. In Afrika nu gelukkig nog niet.

Marsipulami
07-08-05, 22:04
Allerlei getallensymboliek rond het cijfer 7 komt in de bijbel veelvuldig voor. Dus de zevendagenweek heeft zeker bijbelse roots. Het is mogelijk dat de Babyloniërs ook al een zevendagenweek kenden. Maar de ruime verspreiding van de zevendagenweek was zonder twijfel het gevolg van het succes van de joods-christelijk-islamitische traditie. En anders dan betweter Mark61 beweert kan je geen zinnig woord zeggen over oude culturen. Behalve wat fragmenten van gebarsten kleitabletten heeft men nauwelijks informatie over de Babylonische cultuur. Precieze info over oude culturen is zoals marsmannetjes die op aarde komen met hun UFO, er een varken meenemen en vervolgens gaan vertellen op scholen op Mars dat de aardbewoners er net als dat varken uitzien.

Rabi'ah.
07-08-05, 22:07
Geplaatst door mark61


*diepe zucht* Daar wisten ze in Scandinavië 1000 jaar v.C. nog niks van. In Afrika nu gelukkig nog niet.

Ja, maar het feit dat we NU in Europa een zevendaagse week hebben, zou daardoor kunnen komen.

"Gelukkig"? Kan ik hier een licht anti-christelijk sentiment constateren. Of vreest u slechts voor de afname van de mondiale diversiteit? :hihi:

Lampo
07-08-05, 22:20
Geplaatst door Rabi'ah.
Rechtgezet? Volgens mij is het gewoon waar. Het scheppingsverhaal, remember?

God Die de wereld in zes dagden schiep en rustte op de zevende,

Dat we dit in het jaar 2005 nog mogen beleven.
Alsof de paleontologie een hersenschim is.

Onze cro magnonse voorouders draaien zich om in hun 40.000 jaren oude graven.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Cro-Magnonmens

mark61
07-08-05, 22:25
Geplaatst door Marsipulami
Allerlei getallensymboliek rond het cijfer 7 komt in de bijbel veelvuldig voor. Dus de zevendagenweek heeft zeker bijbelse roots. Het is mogelijk dat de Babyloniërs ook al een zevendagenweek kenden. Maar de ruime verspreiding van de zevendagenweek was zonder twijfel het gevolg van het succes van de joods-christelijk-islamitische traditie. En anders dan betweter Mark61 beweert kan je geen zinnig woord zeggen over oude culturen.

Nee das gelul Mars. Wetenschappers kunnen dat wel zeker zeggen. Het gebruik onder de Ashanti om hun kinderen naar de dag waarop ze geboren zijn te vernoemen is zeer zeker duizenden jaren oud, en komt niet van missionarissen uit het MO. Het is ook zeker dat de Germanen de week kenden voor het christendom hier opdook. Het is tevens zeker dat de Bab. een zevendaagse week hadden.

Dat jij dat niet leuk vindt en met alle geweld wil geloven dat god het verzonnen heeft moet jij weten. Maar maak je zelf niet belachelijk.

Rabi'ah.
07-08-05, 22:28
Geplaatst door Lampo
Dat we dit in het jaar 2005 nog mogen beleven.
Alsof de paleontologie een hersenschim is.

Onze cro magnonse voorouders draaien zich om in hun 40.000 jaren oude graven.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Cro-Magnonmens

Leuk he, vooroordelen projecteren? :duim:

mark61
07-08-05, 22:28
Geplaatst door Rabi'ah.
Ja, maar het feit dat we NU in Europa een zevendaagse week hebben, zou daardoor kunnen komen.

Die week was er al, dus wat komt nou door wat?


"Gelukkig"? Kan ik hier een licht anti-christelijk sentiment constateren. Of vreest u slechts voor de afname van de mondiale diversiteit? :hihi:

Ik vrees zowel voor de monopolisering van elke cultuur door het christendom als voor de mondiale diversiteit.

Rabi'ah.
07-08-05, 22:30
Geplaatst door mark61
Die week was er al, dus wat komt nou door wat?

Geen idee.



Geplaatst door mark61

Ik vrees zowel voor de monopolisering van elke cultuur door het christendom als voor de mondiale diversiteit.

I see.

Marsipulami
07-08-05, 22:31
Geplaatst door mark61
Nee das gelul Mars. Wetenschappers kunnen dat wel zeker zeggen. Het gebruik onder de Ashanti om hun kinderen naar de dag waarop ze geboren zijn te vernoemen is zeer zeker duizenden jaren oud, en komt niet van missionarissen uit het MO. Het is ook zeker dat de Germanen de week kenden voor het christendom hier opdook. Het is tevens zeker dat de Bab. een zevendaagse week hadden.

Dat jij dat niet leuk vindt en met alle geweld wil geloven dat god het verzonnen heeft moet jij weten. Maar maak je zelf niet belachelijk.

Ach, ach, geef nou maar gewoon toe dat je maar wat zit te lullen, zoals gewoonlijk.

Rabi'ah.
07-08-05, 22:32
Geplaatst door Rabi'ah.


I see.

Of, nee, eigenlijk niet.

What the heck would you care, atheďst zijnde? :lachu:

Alle gelovigen zijn toch één pot nat? :hihi:

Rabi'ah.
07-08-05, 22:32
Geplaatst door Marsipulami
Ach, ach, geef nou maar gewoon toe dat je maar wat zit te lullen, zoals gewoonlijk.

Mars die scheldwoorden gebruikt, dat ik die dag nog mee mocht maken. :hihi:

Marsipulami
07-08-05, 22:37
Geplaatst door Rabi'ah.
Mars die scheldwoorden gebruikt, dat ik die dag nog mee mocht maken. :hihi:

Gebruik ik dan geen scheldwoorden ? Ben ik me niet eens van bewust. Het gebeurt toch wel regelmatig dat er prikkers zijn waar de rook uit hun oren komt als ze mijn bijdragen lezen. :D

mark61
07-08-05, 22:41
Geplaatst door Marsipulami
Ach, ach, geef nou maar gewoon toe dat je maar wat zit te lullen, zoals gewoonlijk.

Wel brutaal als je geen enkel argument hebt. Ik heb trouwens meestal gelijk.

mark61
07-08-05, 22:43
Geplaatst door Rabi'ah.
Of, nee, eigenlijk niet.

What the heck would you care, atheďst zijnde? :lachu:

Alle gelovigen zijn toch één pot nat? :hihi:

Nee hoor. Het overgrote deel van de godsdiensten op deze aardkloot zijn sjamanistische godsdiensten. Tot voor kort hadden die ook het merendeel van de gelovigen. En das wel heel wat anders dan de bekende 3. Voorts hebben we nog diverse versies van het boeddhisme, das ook weer heel wat anders. Dat is al met al een enorme diversiteit die dreigt te verdwijnen onder druk van de intolerante, expansionistische 3.

Marsipulami
07-08-05, 22:44
Geplaatst door mark61
Ik heb trouwens meestal gelijk.


Is het kenmerk van alle mensen die een blok beton hebben zitten op de plaats waar andere mensen hersenen hebben.

mark61
07-08-05, 22:45
Geplaatst door Rabi'ah.
Mars die scheldwoorden gebruikt, dat ik die dag nog mee mocht maken. :hihi:

De zogenaamd christelijke week is hem blijkbaar nog heiliger dan de paus zelve. Zeker bang dat ie op zondag niet meer naar IKEA mag.

Rabi'ah.
07-08-05, 22:48
Geplaatst door mark61
Dat is al met al een enorme diversiteit die dreigt te verdwijnen onder druk van de intolerante, expansionistische 3.

Pardon, niet de godsdienst, maar de MENSEN. :student:

Soldim
07-08-05, 22:52
Geplaatst door Rabi'ah.
Rechtgezet? Volgens mij is het gewoon waar. Het scheppingsverhaal, remember?

God Die de wereld in zes dagden schiep en rustte op de zevende, die later officieel de sjabbat werd en een dag verschoof vanwege de kruisiging van Jezus.


Het lijkt me meer aannemelijk dat het religieuze verhaal betreffende de schepping in een zeven dagen vorm is gegoten om te passen bij de beleving van de 7 dagen week dan andersom. Dezelfde reden als waarom we nu nog het 'heidens' Germaanse kerstfeest vieren. 't Heeft misschien een christelijk religieus tintje gekregen, maar is nog steeds het heidense vreet feest ;)

Marsipulami
07-08-05, 22:54
Geplaatst door mark61
Dat is al met al een enorme diversiteit die dreigt te verdwijnen onder druk van de intolerante, expansionistische 3.

Tja, de waarheid heeft haar rechten. Toen Copernicus kwam beweren dat de aarde rond de zon draaide in plaats van omgekeerd werd hij voor gek versleten. Nu vind iedereen dat vanzelfsprekend. Het intolerante expantionistische ideeëngoed van Copernicus heeft de mooie diversiteit aan wereldbeelden ook al naar de knoppen geholpen.

Marsipulami
07-08-05, 22:57
Geplaatst door Soldim
Het lijkt me meer aannemelijk dat het religieuze verhaal betreffende de schepping in een zeven dagen vorm is gegoten om te passen bij de beleving van de 7 dagen week dan andersom. Dezelfde reden als waarom we nu nog het 'heidens' Germaanse kerstfeest vieren. 't Heeft misschien een christelijk religieus tintje gekregen, maar is nog steeds het heidense vreet feest ;)

Mooi toch dat het christendom compatibel is gebleken met allerlei andere culturen.

ronald
07-08-05, 23:11
Geplaatst door Soldim
Het lijkt me meer aannemelijk dat het religieuze verhaal betreffende de schepping in een zeven dagen vorm is gegoten om te passen bij de beleving van de 7 dagen week dan andersom. Dezelfde reden als waarom we nu nog het 'heidens' Germaanse kerstfeest vieren. 't Heeft misschien een christelijk religieus tintje gekregen, maar is nog steeds het heidense vreet feest ;)



Het scheppingsverhaal inclusief de 7 scheppingsdagen was bij de eerste mens, Adam, bekend. Hij moest die 7de dag heiligen. Dat is doorgegeven aan zijn nakomelingen. Vanaf dat Noach met zijn zonen de wereld opnieuw bevolkte is eveneens dit gegeven bekend en door gegeven. Dat na generaties en zeker na de spreekwoordelijke Babylonische spraakverwarring vele volkeren zijn ontstaan, zal de een een andere gewoonte hebben nageleefd dan de andere. Dat houdt dus in dat het idee van de 7 scheppingsdagen en de 7de dag als rustdag lijnrecht een religieuze bron heeft die door velen in de loop van de geschiedenis WEL is vast gehouden. Dat andere volkeren het ook hadden of niet hadden, doet niets ter zake in deze discussie.
In zoverre kun je dus spreken van de religieuze bron van de 7de dag, de rustdag. De seculiere wereld heeft dus de 7 daagse week en de 7de dag als rustdag overgenomen vanuit een religieuze bron. In zoverre vraagt Mars zich af waarom hier religie en staat niet in dit object zich van elkaar scheiden, danwel afstand nemen.
Tot deze conclusie komen is, zoals ik eerder zei, minstens puberaal te noemen, danwel onpragmatisch.

mark61
07-08-05, 23:13
Geplaatst door Rabi'ah.
Pardon, niet de godsdienst, maar de MENSEN. :student:

De mensen die die godsdienst aanhangen. En dan? Maakt het veel uit? Jij begint ook al te bilallen. De werkelijkheid doet er niet toe, want de theorie is zo schoon.

mark61
07-08-05, 23:16
Geplaatst door Marsipulami
Is het kenmerk van alle mensen die een blok beton hebben zitten op de plaats waar andere mensen hersenen hebben.

Je hebt nog steeds geen enkel argument genoemd voor de onzinnige beweringen van die druiloor van je topic. Ik daarentegen al een heel zootje contra. Maar gewoon niet lezen en over mijn persoon beginnen, zo kom je er wel. :duim:

mark61
07-08-05, 23:17
Geplaatst door Marsipulami
Tja, de waarheid heeft haar rechten. Toen Copernicus kwam beweren dat de aarde rond de zon draaide in plaats van omgekeerd werd hij voor gek versleten. Nu vind iedereen dat vanzelfsprekend. Het intolerante expantionistische ideeëngoed van Copernicus heeft de mooie diversiteit aan wereldbeelden ook al naar de knoppen geholpen.

Je verwart godsdienst met wetenschap. Fundi.

mark61
07-08-05, 23:18
Geplaatst door Marsipulami
Mooi toch dat het christendom compatibel is gebleken met allerlei andere culturen.

Je bedoelt, het christendom is ondanks verwoede pogingen daartoe niet in staat gebleken alle niet-christelijke voorstellingen uit te roeien.

~Panthera~
07-08-05, 23:20
Geplaatst door mark61
Je bedoelt, het christendom is ondanks verwoede pogingen daartoe niet in staat gebleken alle niet-christelijke voorstellingen uit te roeien.

:lol: goeie !

mark61
07-08-05, 23:20
Geplaatst door ronald
Het scheppingsverhaal inclusief de 7 scheppingsdagen was bij de eerste mens, Adam, bekend. Hij moest die 7de dag heiligen. Dat is doorgegeven aan zijn nakomelingen. Vanaf dat Noach met zijn zonen de wereld opnieuw bevolkte is eveneens dit gegeven bekend en door gegeven. Dat na generaties en zeker na de spreekwoordelijke Babylonische spraakverwarring vele volkeren zijn ontstaan, zal de een een andere gewoonte hebben nageleefd dan de andere.

Dit is een religieuze verklaring voor een verschijnsel dat het object is van wetenschap. Volslagen onzin dus.

ronald
07-08-05, 23:23
Geplaatst door mark61
Dit is een religieuze verklaring voor een verschijnsel dat het object is van wetenschap. Volslagen onzin dus.

Wanneer was de wetenschap ook al weer ontstaan?? Waar??....Juist.

Marsipulami
07-08-05, 23:26
Geplaatst door mark61
Je verwart godsdienst met wetenschap. Fundi.

Nee hoor. Met de waarheid kom je altijd verder, zowel op wetenschappelijk als op godsdienstig vlak.

mark61
07-08-05, 23:30
Geplaatst door ronald
Wanneer was de wetenschap ook al weer ontstaan?? Waar??....Juist.

Juist wat?

De vraag was waar en wanneer 7-daagse weken in de wereld voorkomen. Daar gaat het boek van een godsdienst geen antwoord op geven.

mark61
07-08-05, 23:31
Geplaatst door Marsipulami
Nee hoor. Met de waarheid kom je altijd verder, zowel op wetenschappelijk als op godsdienstig vlak.

Godsdienstige 'waarheid' en wetenschappelijke 'waarheid' zijn twee compleet verschillende dingen.

Wanneer kom je nou s met een argument?

ronald
07-08-05, 23:37
Geplaatst door mark61
Juist wat?

De vraag was waar en wanneer 7-daagse weken in de wereld voorkomen. Daar gaat het boek van een godsdienst geen antwoord op geven.


Dat was niet de oorspronkelijke vraag. Het feit , op schrift bekend, volkeren zijn die een 7-daagse werkweek hebben waarvan een dag een rustdag is al minstens 3500 jaar oud. Wat de rest van de wereld heeft gedaan doet er totaal niet toe. Dat is hier totaal niet evident. Terug gebracht is wel deze 7 daagse cyclus met een rustdag erin. De wetenschap neemt fenomenen als haar object van studie. Dat de antropologische- archeologische wetenschappen religieuze volkeren, religieuze uitingen tot haar object maakt, is omdat dat gegeven er eerst was.

Lampo
07-08-05, 23:38
Geplaatst door Marsipulami
Tja, de waarheid heeft haar rechten. Toen Copernicus kwam beweren dat de aarde rond de zon draaide in plaats van omgekeerd werd hij voor gek versleten. Nu vind iedereen dat vanzelfsprekend. Het intolerante expantionistische ideeëngoed van Copernicus heeft de mooie diversiteit aan wereldbeelden ook al naar de knoppen geholpen.

Merkwaardige move voor iemand met jouw achtergrond om Copernicus in het zonnetje te zetten. De R.K. kerk kon pas in 1822 (3 eeuwen na 'de hypothesibus motuum coelestium') de gedachten van Copernicus aanvaarden.

mark61
07-08-05, 23:43
Geplaatst door ronald
Dat was niet de oorspronkelijke vraag.

Dat is het wel. Dit is de titel van het topic, remember:

’Bijbel legde basis voor zevendagenweek’

Dit is simpelweg een domme leugen.


Wat de rest van de wereld heeft gedaan doet er totaal niet toe.

Waarom niet? Omdat jij een racistische fascist bent die besloten heeft dat de joden het belangrijkste volk ter wereld zijn alsmede alles als eerste bedacht hebben? :)

ronald
07-08-05, 23:48
Geplaatst door mark61
Dat is het wel. Dit is de titel van het topic, remember:

’Bijbel legde basis voor zevendagenweek’

Dit is simpelweg een domme leugen.



Waarom niet? Omdat jij een racistische fascist bent die besloten heeft dat de joden het belangrijkste volk ter wereld zijn alsmede alles als eerste bedacht hebben? :)



Breng jij maar eens een bewijs dat er een ander volk of geloof of opvatting op aarde is dat ouder is dan de Bijbelse van zo'n 3500 jaar geleden.


Misschien heeft jouw agressie in deze teveel te maken mat het accepteren van religie in het algemeen. Snap je dan nog niet dat voor deze "7-daagse week discussie" totaal niet er toe doet welke andere gewoonten zijn? We gaan toch ook niet het zandloper "urenstelsel" als tegenargument naar voren brengen?

Lampo
07-08-05, 23:57
Geplaatst door ronald
Breng jij maar eens een bewijs dat er een ander volk of geloof of opvatting op aarde is dat ouder is dan de Bijbelse van zo'n 3500 jaar geleden.


Lees ik dit nou goed?

(Alleen al in Nederland is de oudst bekende nederzetting 5600 jaar oud, om nog maar niet te praten over de volkeren die in de duizenden jaren daarvoor alhier visten en jaagden)

ronald
07-08-05, 23:58
Geplaatst door Lampo
Lees ik dit nou goed?

(Alleen al in Nederland is de oudst bekende nederzetting 5600 jaar oud, om nog maar niet te praten over de volkeren die in de duizenden jaren daarvoor alhier visten en jaagden)


En...?? zat er ook een boekje bij?

Soldim
08-08-05, 00:03
Geplaatst door ronald
[B]Het scheppingsverhaal inclusief de 7 scheppingsdagen was bij de eerste mens, Adam, bekend. Hij moest die 7de dag heiligen.

Kom, kom. De Hindu's hadden al een 7 daagse week voordat Adam volgens de overlevering rondliep :D

Lampo
08-08-05, 00:06
Nog even opgezocht (Nederlands gebied):
Bewoning door mensen: minstens 12.000 jaar geleden
En sporen van homo erectus zijn 300.000 jaar oud

ronald
08-08-05, 00:08
Geplaatst door Soldim
Kom, kom. De Hindu's hadden al een 7 daagse week voordat Adam volgens de overlevering rondliep :D

Voordat....hij rond liep? Geen vragen hoe de Hindus jaren tellen...wanneer zij daarmee zijn begonnen?

Marsipulami
08-08-05, 00:10
Geplaatst door Lampo
Merkwaardige move voor iemand met jouw achtergrond om Copernicus in het zonnetje te zetten. De R.K. kerk kon pas in 1822 (3 eeuwen na 'de hypothesibus motuum coelestium') de gedachten van Copernicus aanvaarden.

Je vergeet te vermelden dat Copernicus een rooms katholieke geestelijke was die zijn werk had opgedragen aan de paus en dat de katholieke kerk decennialang geen enkel probleem had met het heliocentrisme totdat Galileo Galilei aan het heliocentrisme theologische conclusies ging verbinden aan de wetenschap voorbij.

Lampo
08-08-05, 00:24
Geplaatst door Marsipulami
Je vergeet te vermelden dat Copernicus een rooms katholieke geestelijke was die zijn werk had opgedragen aan de paus en dat de katholieke kerk decennialang geen enkel probleem had met het heliocentrisme totdat Galileo Galilei aan het heliocentrisme theologische conclusies ging verbinden aan de wetenschap voorbij.

Nou, over de behandeling van Galilei ga ik het nu even niet hebben. Daar kan ik nog steeds kwaad over worden.

Wat betreft Copernicus:

Alle religies, heidens zowel als christelijk gingen er tot dusver vanuit dat de aarde het middelpunt van het heelal was. Uit angst om tot ketter te worden veroordeeld heeft Copernicus zijn geschreven theorie (N.C. de hypothesibus motuum coelestium..) in 1512 onder de astronomen bekend gemaakt en publiceerde zijn werk verder niet.

Hij droeg zijn werk op aan paus Paulus III, deze stuurde het manuscript pas kort voor zijn dood, in 1542 naar Neurenberg om het te laten controleren en drukken. Deze taak kreeg de lutherse predikant Andreas Hosmann (Osiander). Ook weer uit voorzichtigheid schreef Osiander een voorwoord (dat hij niet ondertekende met zijn naam) waarin hij de de hypothesen van Copernicus als eventueel niet waar of zelfs onwaarschijnlijk beschreef. Mede hierdoor en door de grote macht van de kerk die nog altijd Ptolemaeus wereldbeeld aanhield, werd de leer van Copernicus pas 3 eeuwen later (1822) aangenomen en mocht het onderwezen worden.

Het complete werk van Copernicus verscheen te Neurenberg in 1543 onder de titel

"De revolutionibus orbium caelestium" ( over de omwentelingen der hemelkringen).

Soldim
08-08-05, 00:25
Geplaatst door ronald
Voordat....hij rond liep? Geen vragen hoe de Hindus jaren tellen...wanneer zij daarmee zijn begonnen?

Ik heb geen idee hoe Hindu's jaren tellen, tegenwoordig doen ze het naar aanleiding van de tijd die de aarde nodig heeft om de zon volledig te omcirkelen ;)

Wanneer je het na die maatstaven omrekend begonnen ze ongeveer rond 4000 BC :)

Ook de mesopotanen (sp.) en de Egyptenaren kenden de 7 daagse week. De Mesopotamen liepen al 1000-1500 jaar rond voordat de Hindu civilizatie opkwam.

Lampo
08-08-05, 00:29
Geplaatst door ronald
En...?? zat er ook een boekje bij?

Sta je open voor archaeologisch onderzoek?

http://www.leerhelp.nl/pt/pr/nedgesch.htm#Steen

http://www.archeonet.nl/index.php?itemid=7207&catid=9

Marsipulami
08-08-05, 00:47
Geplaatst door Lampo
[B]Nou, over de behandeling van Galilei ga ik het nu even niet hebben. Daar kan ik nog steeds kwad over worden.

Ja je hebt gelijk. De behandeling van Galileď door de Rooms katholieke kerk was ronduit schrijnend.

Copernicus schreef zijn theorie in 1543. Meer dan zeventig jaar lang werd hem niets verweten door de RKK, hoewel wetenschappers uit zijn tijd hem voor gek verklaarden.

In 1616 werd het boek van Copernicus door het heilig officie tot een van de verboden boeken gerekend en werd Galileo een verbod opgelegd deze aan te hangen of te verdedigen. Ondanks het verbod schreef hij in de tien jaren tussen 1622 en 1632 twee boeken ter verdediging van de theorie. Saggiatore en Dialoge. Hij werd met pensioen gestuurd naar zijn villa in Aroetri. Zijn gezondheid was slecht en in 1638 was hij volledig blind. Galieo Galilei stierf vreedzaam op zijn landgoed op 8 januari 1642.

Het is gewoon barbaars wat de katholieke kerk Galilei heeft aangedaan.

ronald
08-08-05, 02:15
Geplaatst door Soldim
Ik heb geen idee hoe Hindu's jaren tellen, tegenwoordig doen ze het naar aanleiding van de tijd die de aarde nodig heeft om de zon volledig te omcirkelen ;)

Wanneer je het na die maatstaven omrekend begonnen ze ongeveer rond 4000 BC :)

Ook de mesopotanen (sp.) en de Egyptenaren kenden de 7 daagse week. De Mesopotamen liepen al 1000-1500 jaar rond voordat de Hindu civilizatie opkwam.


Dat zeg ik...in een boek van 3500 jaar oud staat dat ze dat al vanaf de begin van de mensheid deden.

ronald
08-08-05, 02:18
Geplaatst door Lampo
Sta je open voor archaeologisch onderzoek?

http://www.leerhelp.nl/pt/pr/nedgesch.htm#Steen

http://www.archeonet.nl/index.php?itemid=7207&catid=9

Op dit moment niet. We hadden het helemaal niet over bewijzen dat er ergens tekenen van leven was. Natuurlijk zijn hier duizenden jaren oude potjes of vishaken gevonden. We hadden het over de "zevendaagse week met 1 dag als rustdag". Mijn vraag was daarom of er ook boekjes van die oerbewoners bij lagen die datzelfde zou hebben medegedeeld.

oorlam
08-08-05, 08:30
Kelten hadden een periode van veertig werkende dagen, waarna er 10 tot 15 dagen werd gefeest las ik ergens.

observer
08-08-05, 12:41
de simpele reden voor een 7 daagse week is dat de maan 4 kwartieren kent in een maan (ongeveer 30 dagen)

7x4 is dichtste bij

zon en maan cultussen waren er al toen jezus mohammed en de rest nog niet meer dan gedachtes waren in een eventuele god

monotheisme is maar een betrekkelijke nieuwigheid

AARDIG
08-08-05, 12:43
Wat een heetgebakkerde reacties zeg :hihi:

tr_imparator
08-08-05, 12:50
Geplaatst door observer
de simpele reden voor een 7 daagse week is dat de maan 4 kwartieren kent in een maan (ongeveer 30 dagen)

7x4 is dichtste bij

zon en maan cultussen waren er al toen jezus mohammed en de rest nog niet meer dan gedachtes waren in een eventuele god

monotheisme is maar een betrekkelijke nieuwigheid

7x4=28

7x4 is inderdaad ..dichste bij....ja..inderdaad want 8x4=84

mark61
08-08-05, 12:58
Geplaatst door ronald
Breng jij maar eens een bewijs dat er een ander volk of geloof of opvatting op aarde is dat ouder is dan de Bijbelse van zo'n 3500 jaar geleden.

Ben je maf?

Spoetnik
08-08-05, 13:08
Geplaatst door mark61
Ben je maf?

Was je dat nooit eerder opgevallen?

Marsipulami
08-08-05, 13:57
Een hoofddoek is ook niet exclusief islamitisch. Als het dragen van een hoofddoek beschouwd wordt als iets typisch religieus dan moet de zevendagenweek ook weg. De overheid moet neutraal zijn en geen joods-christelijk-islamitische tijdsindelingen opdringen aan niet-gelovigen.

Soldim
08-08-05, 16:07
Geplaatst door Marsipulami
Een hoofddoek is ook niet exclusief islamitisch. Als het dragen van een hoofddoek beschouwd wordt als iets typisch religieus dan moet de zevendagenweek ook weg. De overheid moet neutraal zijn en geen joods-christelijk-islamitische tijdsindelingen opdringen aan niet-gelovigen.

Een religieus bord voor je kop? :D

Volgens mij waren we het er nog niet over eens of die 7-daagse werkweek wel joods-christelijk-islamitischebepaald was........

Marsipulami
08-08-05, 17:21
Geplaatst door Soldim
Een religieus bord voor je kop? :D

Volgens mij waren we het er nog niet over eens of die 7-daagse werkweek wel joods-christelijk-islamitischebepaald was........

Ja, maar de hoofdoek is ook niet typisch islamitisch. Dat hoeft niet. Als er twijfel bestaat of iets al dan niet godsdienstig geďnspireerd is moet men het gewoon afvoeren. Het zekere voor het onzekere nemen zeg maar. ;)

ronald
08-08-05, 17:30
Geplaatst door mark61
Ben je maf?


Nee, maar ik wacht op je bewijs.

ronald
08-08-05, 17:31
Geplaatst door Spoetnik
Was je dat nooit eerder opgevallen?


Dit klinkt als loozer taal.

mark61
08-08-05, 18:00
Geplaatst door Spoetnik
Was je dat nooit eerder opgevallen?

Jawel, maar het gaat steeds verder.

ronald
08-08-05, 18:04
Geplaatst door mark61
Jawel, maar het gaat steeds verder.


Wat ook verder gaat is het uitblijven van bewijs.

Soldim
08-08-05, 18:56
Geplaatst door ronald
Wat ook verder gaat is het uitblijven van bewijs.

Wat wil je als bewijs, indien teksten die de Hindu's en Mesopotamiers ons hebben achter gelaten met daarop de indeling van de 7-daagse week niet voldoen?

Het is denk ik vrij moeilijk een 7000 jaar oude Mesopotamier te vinden die wil getuigen dat ze inderdaad een 7-daagse week hadden lang voordat het verhaal over die god die alles in 6 dagen schiep en toen een rustdag in laste zijn intrede deed.

observer
08-08-05, 19:18
Geplaatst door Soldim
Wat wil je als bewijs, indien teksten die de Hindu's en Mesopotamiers ons hebben achter gelaten met daarop de indeling van de 7-daagse week niet voldoen?

Het is denk ik vrij moeilijk een 7000 jaar oude Mesopotamier te vinden die wil getuigen dat ze inderdaad een 7-daagse week hadden lang voordat het verhaal over die god die alles in 6 dagen schiep en toen een rustdag in laste zijn intrede deed. puh , er zijn genoeg mensen die allelei dingen geloven (incl zondag,zaterdag,vrijdag als bid/rustdag) op basis van een geloof

waarom zou dan er ineens een 7000 jarige mesopotamier te voorschijn moeten komen om te getuigen?

Soldim
08-08-05, 19:41
Geplaatst door observer
puh , er zijn genoeg mensen die allelei dingen geloven (incl zondag,zaterdag,vrijdag als bid/rustdag) op basis van een geloof

waarom zou dan er ineens een 7000 jarige mesopotamier te voorschijn moeten komen om te getuigen?

Ik weet het ook niet, maar onze vriend Ronald beweert dat alles afstamt van die ene God die beweert alles in zes dagen te hebben beschapen, en toen een rustdag in laste.

Mensen die beweren dat de 7 dagen week al eerder voorkwam moeten met bewijzen komen :student:

Lampo
08-08-05, 19:50
Geplaatst door Soldim
Ik weet het ook niet, maar onze vriend Ronald beweert dat alles afstamt van die ene God die beweert alles in zes dagen te hebben beschapen, en toen een rustdag in laste.

Mensen die beweren dat de 7 dagen week al eerder voorkwam moeten met bewijzen komen :student:

Ben een gereďncarneerde Mesopotamiër, en ik kan u bevestigen hetgeen u opportuun acht.

Soldim
08-08-05, 19:53
Geplaatst door Lampo
Ben een gereďncarneerde Mesopotamiër, en ik kan u bevestigen hetgeen u opportuun acht.

Och, ik heb nogal een rijtje van dingen die ik opportuun acht :fpimp:

ronald
08-08-05, 20:07
Geplaatst door Soldim
Ik weet het ook niet, maar onze vriend Ronald beweert dat alles afstamt van die ene God die beweert alles in zes dagen te hebben beschapen, en toen een rustdag in laste.

Mensen die beweren dat de 7 dagen week al eerder voorkwam moeten met bewijzen komen :student:


Dat zeg ik je al vele malen. God heeft de wereld in 6 dagen geschapen en de 7de dag was een rustdag. Weet je wel..de schepping van de wereld was het beginpunt. Of wilde je soms spreken van een tijdperk van voor de schepping?

Beter zou je er aan doen om uit te vissen HOE dit idee in Hindu geschriften is gekomen. Dan ben je namelijk op gelijk niveau bezig. Je willekeurige dit wel en dit niet gedrag doe namelijk puberaal aan.

Soldim
08-08-05, 20:16
Geplaatst door ronald
[B]Dat zeg ik je al vele malen. God heeft de wereld in 6 dagen geschapen en de 7de dag was een rustdag. Weet je wel..de schepping van de wereld was het beginpunt. Of wilde je soms spreken van een tijdperk van voor de schepping?



Wanneer vond die schepping dan wel plaats? Gezien het wetenschappelijk bewijs is de aarde een paar miljard jaar oud, dus moet de schepping minimaal zover terug gaan.

De mensheid en de overleveringen kwamen pas tijden later kijken. Dus wat beschouw je als begin punt?



Beter zou je er aan doen om uit te vissen HOE dit idee in Hindu geschriften is gekomen. Dan ben je namelijk op gelijk niveau bezig.


De Hindu's hadden een 7 dagen week, en daarom schreven ze dat op? Lijkt me de meest logische verklaring. Diezelfde Hindu's moeten verder weinig van die God die de aarde in 6 dagen geschapen zou hebben en toen een rustdag nam hebben, dus hem erbij betrekken gaat wat ver.



Je willekeurige dit wel en dit niet gedrag doe namelijk puberaal aan.

Ik snap bovenstaande niet. Op welke gronden kom je tot die conclusie? Wat neem ik onterrecht aan en wat neem ik onterrecht niet aan?

ronald
08-08-05, 20:39
Geplaatst door Soldim
Wanneer vond die schepping dan wel plaats? Gezien het wetenschappelijk bewijs is de aarde een paar miljard jaar oud, dus moet de schepping minimaal zover terug gaan.

De mensheid en de overleveringen kwamen pas tijden later kijken. Dus wat beschouw je als begin punt?



De Hindu's hadden een 7 dagen week, en daarom schreven ze dat op? Lijkt me de meest logische verklaring. Diezelfde Hindu's moeten verder weinig van die God die de aarde in 6 dagen geschapen zou hebben en toen een rustdag nam hebben, dus hem erbij betrekken gaat wat ver.



Ik snap bovenstaande niet. Op welke gronden kom je tot die conclusie? Wat neem ik onterrecht aan en wat neem ik onterrecht niet aan?


De discussie over Godsdienst en Wetenschap is een heel andere dan waar we het nu over hebben. We weten best wel de uitgangspunten. Als je vraagt: "Wat beschouw jij als beginpunt", dan moet dat nu toch wel duidelijk zijn dat gezien de hele basis van deze discussie het de Bijbel/Koran is. Neem je dit aan, dan neem je dit aan. Neem je dit niet aan, dan neem je dit niet aan. Mij een zorg zou ik zeggen. "De" seculiere samenleving is pas ontstaan wanneer er wetten en staatsstelsels kwamen die zich van "religieuze partijdigheid" wilde ontdoen opdat het nationaler zou worden in een land. Maar dat wil niet zeggen dat vele aspecten in de samenleving zanuit een bepaalde religieuze grondslag afkomstig zijn. Een vrij kerstdag is het resultaat van het christelijke feest Kerstfeest...niet dat de Germanen hier boompjes brandden. Zo is in deze seculiere samenleving de 7-daagse week geaccepteerd dat voor dit deel van de wereld een joods/christelijk/islamitisch grondslag heeft. Of je nu de wereld miljoenen jaren oud acht of niet.

Bij de Hindu's is alles ook niet uit de lucht komen vallen. Ik stel daarom dan ook voor om na te gaan Waar de Hindu's dat idee vandaan hebben. Nu lijkt het zo omdat zij zeggen dat het 7000 jaar oud is voor jou wel iets is on klakeloos aan te nemen terwijl je bij de hiergeldende joods/christelijk/islamitische oorsprong problemen hebt. Deze willekeur noem ik puberaal.

Soldim
08-08-05, 20:59
Geplaatst door ronald
De discussie over Godsdienst en Wetenschap is een heel andere dan waar we het nu over hebben.


Waarom?




We weten best wel de uitgangspunten. Als je vraagt: "Wat beschouw jij als beginpunt", dan moet dat nu toch wel duidelijk zijn dat gezien de hele basis van deze discussie het de Bijbel/Koran is.


Nee, absoluut niet. De Bijbel/Koran is het beginpunt voor degenen die hun levensbeschouwing daarop baseren. Jij wilt mij opdringen dat de schepping door jou God het begin punt van de wereld is. Je mag dag van mij gerust denken, maar beschouw het niet als een argument voor deze (of willekeurig welke andere) discussie.



Neem je dit aan, dan neem je dit aan. Neem je dit niet aan, dan neem je dit niet aan. Mij een zorg zou ik zeggen.


Precies, maar baseer je argumenten er dan ook niet op.



"De" seculiere samenleving is pas ontstaan wanneer er wetten en staatsstelsels kwamen die zich van "religieuze partijdigheid" wilde ontdoen opdat het nationaler zou worden in een land.


Seculier=nationaliaal? Ik snap dat niet helemaal. Het tegenover gestelde kan net zo goed beweert worden, dat religie diende (of misbruikt werd, ligt eraan hoe je er tegenaan kijkt) om nationalistische gevoelens aan te wakkeren.



Maar dat wil niet zeggen dat vele aspecten in de samenleving zanuit een bepaalde religieuze grondslag afkomstig zijn.


Dat roep ik de hele tijd al!



Een vrij kerstdag is het resultaat van het christelijke feest Kerstfeest...niet dat de Germanen hier boompjes brandden.


Het Christelijk Kerstfeest is het resultaat van diezelfde Germanen die omstreeks de kortste dag van het jaar rond bomen dansten. Dat hebben de Christenen over genomen en er een Christelijk tintje over gegoten. Daar nu rustig de hele eer voor opeisen is onzin.



Zo is in deze seculiere samenleving de 7-daagse week geaccepteerd dat voor dit deel van de wereld een joods/christelijk/islamitisch grondslag heeft. Of je nu de wereld miljoenen jaren oud acht of niet.


Net als met het Kerstfeest geld voor de 7 daagse week, dat bestond al voordat er sprake was van een Joods/Christelijk/Islam geloof. Het is door de drie genoemde religie's netjes overgenomen, maar dat is iets heel anders als die religie's als grondslag voor de 7 daagse week te zien.



Bij de Hindu's is alles ook niet uit de lucht komen vallen. Ik stel daarom dan ook voor om na te gaan Waar de Hindu's dat idee vandaan hebben. Nu lijkt het zo omdat zij zeggen dat het 7000 jaar oud is voor jou wel iets is on klakeloos aan te nemen


Klakkeloos valt wel mee, er zijn inscriptie's gevonden waaruit blijkt dat 7000 jaar geleden er een 7 daagse week was (er waren ook andere weken bij andere oude civilisatie's).



terwijl je bij de hiergeldende joods/christelijk/islamitische oorsprong problemen hebt.


Ik stel het feit dat er in de Bijbel over een 7 daagse week niet in twijfel. Ik stel de interpretatie dat de 7 daagse week dus uit de Joods/christelijke koker stamt in twijfel. Dat zijn twee heel verschillende dingen die je onterrecht samen probeert te vegen.



Deze willekeur noem ik puberaal.


Je mag het noemen zoals je wilt, het veranderd niets aan de feiten :handbang:

observer
08-08-05, 21:28
en laten we eerlijk zijn een god die 6 dagen moet werken is niet echt almachtig

meer net zoals ik

doe er 6 dagen over om een ikea kast in elkaar te zetten, en op de 7e dag puf ik uit

nu is die kast gammel en sommige onderdelen zijn tegenstrijdig en passen er niet bij, dus de gelijkenis is nog treffender :engel:

ronald
08-08-05, 21:59
Geplaatst door Soldim
Waarom?


Nee, absoluut niet. De Bijbel/Koran is het beginpunt voor degenen die hun levensbeschouwing daarop baseren. Jij wilt mij opdringen dat de schepping door jou God het begin punt van de wereld is. Je mag dag van mij gerust denken, maar beschouw het niet als een argument voor deze (of willekeurig welke andere) discussie.



Precies, maar baseer je argumenten er dan ook niet op.



Seculier=nationaliaal? Ik snap dat niet helemaal. Het tegenover gestelde kan net zo goed beweert worden, dat religie diende (of misbruikt werd, ligt eraan hoe je er tegenaan kijkt) om nationalistische gevoelens aan te wakkeren.



Dat roep ik de hele tijd al!



Het Christelijk Kerstfeest is het resultaat van diezelfde Germanen die omstreeks de kortste dag van het jaar rond bomen dansten. Dat hebben de Christenen over genomen en er een Christelijk tintje over gegoten. Daar nu rustig de hele eer voor opeisen is onzin.



Net als met het Kerstfeest geld voor de 7 daagse week, dat bestond al voordat er sprake was van een Joods/Christelijk/Islam geloof. Het is door de drie genoemde religie's netjes overgenomen, maar dat is iets heel anders als die religie's als grondslag voor de 7 daagse week te zien.



Klakkeloos valt wel mee, er zijn inscriptie's gevonden waaruit blijkt dat 7000 jaar geleden er een 7 daagse week was (er waren ook andere weken bij andere oude civilisatie's).



Ik stel het feit dat er in de Bijbel over een 7 daagse week niet in twijfel. Ik stel de interpretatie dat de 7 daagse week dus uit de Joods/christelijke koker stamt in twijfel. Dat zijn twee heel verschillende dingen die je onterrecht samen probeert te vegen.



Je mag het noemen zoals je wilt, het veranderd niets aan de feiten :handbang:


Waarom??? De topic luidt: "Zevendagenweek is -net als hoofddoek- in strijd met scheiding tussen kerk en staat."
Duidelijk?

Ik dring jou niks op want als je verder las kon je merken dat het me een worst zal wezen wat je denkt. Aangezien we het hier hebben over scheiding tussen kerk en staat is het weldegelijk een argument de basis van het scheppingsverhaal erbij te betrekken. Daar kun je in deze discussie echt niet omheen. Ik baseer mijn argumenten op MIJN basiskennis en doe die echt niet te niet omdat ze de jouwe niet zijn. Beetje rechtlijnig gedacht een discussie zo te moeten voeren.

Seculier is NIET hetzelfde als nationaal. Zie het woordenboek.

quote:
Maar dat wil niet zeggen dat vele aspecten in de samenleving zanuit een bepaalde religieuze grondslag afkomstig zijn.

Dat roep ik de hele tijd al!

Als je dat al de hele tijd roept, waarom accepteer je dan niet dat hier in het Westen de 7-daagse week daarvanuit is voort gekomen?

Het christelijke Kestefeest is toch echt voortgekomen uit de "geboorte van Jezus" en niet vanuit een boompje. Het Germaanse boompje hebben ze er maar bij gelaten omdat licht zo'n overeenkomstig leuk idee was.Net zoals de Kaab zou je kunnen zeggen. Een groot deel van de christenen en in hun huis en in hun kerk plaatsen geen boom vanwege deze naar afgodendienarij gebaseerde grondslag.

Als je zegt dat de 7-daagse week al voor de Islam bestond, dan is dat juist...je zou het terug kunnen voeren op de Christenen. Als je zegt dat dat al voor het begin van het Christendom bestond, dan is dat ook waar want het is terug te voeren on het Jodendom. Als je zegt dat het voor het Jodendom bestond, (als je aanrekent dat het Jodendom met Abraham begon), dan is dat ook waar want het verbond met Noach geldt dan als bron. Van daaraf is het niet moeilijk te bedenken, dat van Noach tot Adam de eerste mens die als opdracht kreeg de 7-de dag te heiligen als rustdag, die 7-dagen syclus een gegeven IN het Scheppingsverhaal is. Er is dus niets overgenomen maar er is een traditie vastgehouden en voortgebracht. Het is daarom niet verwonderlijk dat die 7-daagen syclus op meerdere plaatsen in de wereld bij diverse volkeren bekend was. Maar in deze maatschappij is het direct afgeleid vanuit de religie. Er is geen directe andere afleiding te vinden. Tenzij je met een bewijs komt dat er correspondentie bestond tussen vroege oerbewoners hier en rijke Hindu cultuur. In wezen trek jij niet de interpretatie dat het uit joods/christelijk en zeker ook islamitisch hoek komt, maar alleen God in twijfel. Dat is even het omdraaien van zaken. Dan kun je wel weer reageren met "waar heb ik dat gezegd?", maar je commemtaren zijn hiermee doorspekt.

Met klakkeloos bedoel ik dat je geen wetenschappelijke vragen stelt over het aantal...7000...? wie zegt dat? volgens welke berekeningen? volgens welke methoden?

Je icoon-gebruik bevestigt mijn vermoeden.

Soldim
08-08-05, 22:55
Geplaatst door ronald
[B]Waarom??? De topic luidt: "Zevendagenweek is -net als hoofddoek- in strijd met scheiding tussen kerk en staat."
Duidelijk?


Nee, als de wetenschap het tegendeel beweert van wat jij als waarheid aanvaart mag het niet bij een discussie gehaald worden?



Ik dring jou niks op want als je verder las kon je merken dat het me een worst zal wezen wat je denkt. Aangezien we het hier hebben over scheiding tussen kerk en staat is het weldegelijk een argument de basis van het scheppingsverhaal erbij te betrekken.


Jij beweert dat de 7 daagse week van het scheppingsverhaal afkomistig is. Ik beweer dat de het scheppingsverhaal om de 7 daagse week is heengebreidt, je probeert alle argumenten die dat laatse bevestigen te ontlopen door het scheppingsverhaal als time point zero te gebruiken.



Daar kun je in deze discussie echt niet omheen. Ik baseer mijn argumenten op MIJN basiskennis en doe die echt niet te niet omdat ze de jouwe niet zijn. Beetje rechtlijnig gedacht een discussie zo te moeten voeren.


Ik sta open voor nieuwe kennis ... kom maar op met die nieuwe gegevens zou ik zeggen.



Seculier is NIET hetzelfde als nationaal. Zie het woordenboek.


Dat dacht ik ook te weten, maar wat bedoel je dan met
"De" seculiere samenleving is pas ontstaan wanneer er wetten en staatsstelsels kwamen die zich van "religieuze partijdigheid" wilde ontdoen opdat het nationaler zou worden in een land.



Maar dat wil niet zeggen dat vele aspecten in de samenleving zanuit een bepaalde religieuze grondslag afkomstig zijn.

Dat roep ik de hele tijd al!

Als je dat al de hele tijd roept, waarom accepteer je dan niet dat hier in het Westen de 7-daagse week daarvanuit is voort gekomen?


Lees wat jezelf hebt geschreven: "Dat wil niet zeggen....."




Met klakkeloos bedoel ik dat je geen wetenschappelijke vragen stelt over het aantal...7000...? wie zegt dat? volgens welke berekeningen? volgens welke methoden?


Koolstof datering en een aantal andere gebruikelijke daterings methoden. Die kunnen er een 100 jaar of zo naast zitten, maar daar lig ik niet wakker van.

oorlam
09-08-05, 08:20
Tenzij je met een bewijs komt dat er correspondentie bestond tussen vroege oerbewoners hier en rijke Hindu cultuur.

De oorspronkelijke bewoners hier hadden weldegelijk een link met de Hindu cultuur: het waren niks voor niks INDO-Germanen.

Heel veel rituelen, afbeeldingen, gebruiken en goden vertonen ontzettend veel overeenstemming met de - LATERE - Hindu cultuur.
De OORSPRONG is waarschijnlijk dezelfde.

zo vb. ook het geloof in reďncarnatie was hier deel van het Keltische geloof.

Het is evenmin enkel het kerstfeest (joelfeest) dat met een christelijk sausje werd overgoten. ALLE christelijke hoogfeesten stemmen overeen met de oeroude keltische feesten en hun afgeleide feesten.