PDA

Bekijk Volledige Versie : Komst van Sikhs stuit op protest



Marsipulami
07-08-05, 14:58
Komst van Sikhs stuit op protest


Geplaatst op 7/8 '05 om 12:01u
Door Theo Borgermans (Bron: Almere vandaag)


ALMERE (RKnieuws.net) - Sikhs, wat zijn dat voor mensen? Op die vraag weten maar weinig mensen in De Gouwen een antwoord te geven. En daar wringt precies de schoen. De uitdrukking ’onbekend maakt onbemind’ lijkt van toepassing. De sikhs zijn in de wijk niet gewenst. Dat blijkt onder meer uit de bekladding van het voormalige buurthuis dat een Gurudwara, een gebedshuis moet worden. Niet mis te verstane leuzen zoals ’Geen gebedshuis!! Oprotten!!’ zijn met grote letters op het pand gekliederd. Ook hebben buurtbewoners recent handtekeningen in de wijk ingezameld. De grootste vrees is overlast, met name door extra parkeerdruk.



Onderhuids leeft echter ook de angst voor extremisme, opstootjes en zendingsdrang, zo leert een ronde in de buurt. "Ik weet niet precies wat ik kan verwachten. Ik denk dat het één of andere sekte is. Ik zie ze liever op een industrieterrein. Maar als ik geen last ondervind is het goed", besluit een bewoonster die anoniem wil blijven.

Wil Leffelaar vindt het jammer dat het pand niet meer wordt gebruikt als buurthuis. Zij staat niet te juichen bij de mogelijke komst van de sikhs. "Je ziet aan de leuzen dat het onrust veroorzaakt." Maar ook zij stelt er eigenlijk meer over te moeten weten voordat ze een goed oordeel kan vellen.

Niet iedereen is dan ook tegen de komst van een gebedshuis.

Woordvoerder van de sikhs in Almere, Guljinder Singh Jheeta, stelt op korte termijn een open dag voor bewoners te willen houden. "Dit willen we echter pas doen zodra de koop met de gemeente definitief rond is."

ronald
07-08-05, 16:04
Er is niets mis met Sikhs. Als ze mochten denken dat er fanatici tussen zitten, dan kan dat misschien wel zo zijn. Maar die heb je overal. Misschien heeft zo'n buurtbewooner oon een Longsdale kind in huis zitten waaar ze geen weet van hebben.
Onbekend maakt onbemind en wat de boer niet kent vreet ie niet....typische nederlandse uitdrukkingen...