PDA

Bekijk Volledige Versie : Royal Air Maroc



Marsipulami
07-08-05, 21:36
De verstekeling


© REUTERS

Deze week dinsdag, 17.40 uur: op de luchthaven van Zaventem wordt in het landingsgestel van een toestel van luchtvaartmaatschappij Royal Air Maroc het dode lichaam aangetroffen van een jongeman. Over de identiteit van de verstekeling is niets bekend. Hij is zeker tussen de twintig en dertig jaar, maar had geen papieren bij zich. De Marokkaanse overheid is de enige hoop om te helpen bij de identificatie. Maar de verstekeling dreigt in de anonimiteit te verdwijnen.

Hij is niet de enige. Jaarlijks krijgen luchtvaartmaatschappijen over de hele wereld te maken met illegale passagiers. Ze verschuilen zich meestal in het landingsgestel van het vliegtuig. Daarmee tekenen ze hun doodvonnis, want op grote hoogte kan het tot min 60 graden Celcius vriezen. Hij identiteit wordt bijna nooit achterhaald.

Het is ook niet de eerste keer dat Zaventem met dode verstekelingen wordt geconfronteerd. Zes jaar geleden, in augustus 1999, vielen twee jonge Afrikanen, Yaguine en Fodé, bij de landing uit het landingsgestel van een Airbus van Sabena. Zij waren naar Europa gevlucht op zoek naar een betere toekomst, weg van de uitzichtloze situatie in hun land, het wanbeleid van hun corrupte regering en het gebrek aan degelijk onderwijs.

Hun verhaal is wel bekend, omdat op hun lichamen een brief werd teruggevonden die een aanklacht was tegen de levensomstandigheden van kinderen in West-Afrika. Zij werden een symbool voor alle vluchtelingen die hun leven op het spel zetten om hun land te ontvluchten.

Die aandacht krijgt niet iedereen. De verstekeling van deze week wacht waarschijnlijk een anonieme begrafenis. Zijn lot stemt tot nadenken. Hoe schrijnend is het niet dat iemand liever wil sterven bij een poging zijn land te ontvluchten, dan er langer te blijven.

(yd)

Futbolista_fem
08-08-05, 10:22
Geplaatst door Marsipulami
De verstekeling




Die aandacht krijgt niet iedereen. De verstekeling van deze week wacht waarschijnlijk een anonieme begrafenis. Zijn lot stemt tot nadenken. Hoe schrijnend is het niet dat iemand liever wil sterven bij een poging zijn land te ontvluchten, dan er langer te blijven.

(yd)

Fucked up.

:(

Zwarte Schaap
08-08-05, 13:35
Geplaatst door Marsipulami
Hoe schrijnend is het niet dat iemand liever wil sterven bij een poging zijn land te ontvluchten, dan er langer te blijven. (yd)

Een land die gebruikt wordt om voor en met toestemming van Amerika te martellen geeft al aan hoe het gesteld is met de rechteloosheid van de eigen inwoners. Het land is verworden tot een harde kapitalistische vleesvermaalmachine en bovendien een marteldepandance van de westerse wereld met een door het Westen aangestelde gevangenbewaarders.

Eke
08-08-05, 14:20
Geplaatst door Zwarte Schaap
Een land die gebruikt wordt om voor en met toestemming van Amerika te martellen geeft al aan hoe het gesteld is met de rechteloosheid van de eigen inwoners. Het land is verworden tot een harde kapitalistische vleesvermaalmachine en bovendien een marteldepandance van de westerse wereld met een door het Westen aangestelde gevangenbewaarders.

Je denkt niet dat armoede een meer voorkomende reden is tot wanhoopsvluchten als deze ?Ik kan me indenken dat je niet eens politiek geengageerd hoeft te zijn om koste wat het kost een chronische slechte situatie te willen ontvluchten.

En wat zou een goeie manier zijn om in Marokko de armoede aan te pakken ?Zelf ken ik Marokko niet, maar lees af en toe wat in de krant.
Zou inderdaad beter onderwijs verspreid over het hele land leiden tot een betere economische situatie ?

Zwarte Schaap
08-08-05, 14:37
Geplaatst door Eke
Je denkt niet dat armoede een meer voorkomende reden is tot wanhoopsvluchten als deze ?Ik kan me indenken dat je niet eens politiek geengageerd hoeft te zijn om koste wat het kost een chronische slechte situatie te willen ontvluchten.

En wat zou een goeie manier zijn om in Marokko de armoede aan te pakken ?Zelf ken ik Marokko niet, maar lees af en toe wat in de krant.
Zou inderdaad beter onderwijs verspreid over het hele land leiden tot een betere economische situatie ?

De armoede is het gevolg van de graaicultuur van de elite die al sinds de Fransen de macht hebben. Dit heeft met zich meegebracht dat er een soort wetteloosheid geldt voor de elite die het volk rechteloos maakt. Dit versterkt de corruptie waardoor het land en haar volk worden blootgesteld aan allerlei kwalijke uitwassen.

ik richt mij voornamelijk op naleving en verbetering van de rechtspraak en uitroeien van de corruptie. Daarnaast moet de binnenlandse markt gesloten worden voor dumpproducten uit andere landen, kortom ethisch verantwoorde handel.

Eke
08-08-05, 14:52
Geplaatst door Zwarte Schaap
1.De armoede is het gevolg van de graaicultuur van de elite die al sinds de Fransen de macht hebben. Dit heeft met zich meegebracht dat er een soort wetteloosheid geldt voor de elite die het volk rechteloos maakt. Dit versterkt de corruptie waardoor het land en haar volk worden blootgesteld aan allerlei kwalijke uitwassen.

2.ik richt mij voornamelijk op naleving en verbetering van de rechtspraak en uitroeien van de corruptie. Daarnaast moet de binnenlandse markt gesloten worden voor dumpproducten uit andere landen, kortom ethisch verantwoorde handel.

1...Hm..een soort 'wie het dichtst bij het vuur zit warmt zich het best ?'
Het lijkt me echt waardeloos om in een groep te leven waar er een paar zich voleten en de rest honger moet lijden.Dat kan nooit blijven goed gaan en is voor iedereen dus slecht uiteindelijk.

2.maar ja, ZS, als de rechter je zwager is, of je buurman en ze willen samen met jou, de overtreder,de status quo nastreven.....

dan sta je daar als arme ,weinig geschoolde individu. Wie staat daar dan achter ????

Alleen als je geen uitvoer hebt kun je de handel binnenslands houden.als je selfsupporting bent .Heeft Marokko geen uitvoer ?

Maar ja, hoe doe je dat dan met produkten, bv.specifieke medische apparaten die je soms moet invoeren ?Of stoffen die er in jouw land niet zijn. Wij hebben hier bv. geen ijzererts.