PDA

Bekijk Volledige Versie : Haci Karacer: "Islamitische jongeren staan los van elke realiteitszin"



RinC
08-08-05, 13:27
Haci Karacaer, de directeur van de Turkse islamitische organisatie Milli Gorus heeft ook zijn bijdrage geleverd aan het boek van Bart Top. Over de dag dat hij hoorde dat Theo van Gogh was vermoord:

"Mijn eerste reactie was ongeloof. Dat kan toch niet waar zijn. Ik heb geprobeerd mijn afspraak door te laten gaan, maar dat ging niet. In die hektiek werd al snel duidelijk dat de dader een moslim was. Dan grijp je naar je hart.

Die dag deed ik mee aan een geimproviseerde persconferentie van Marokkaanse organisaties in politiek-cultureel centrum De Balie. Daar was binnen een uur toe besloten. Die dag, die week, groeide mijn respekt voor die Marokkaanse organisaties. Ik ken ze allemaal, maar ze hebben toen echt een immense prestatie neergezet.


In zijn algemeenheid vind ik dat de discussie over islam en integratie overigens al een paar jaar niet redelijk. Die discussie lijkt elk doel te hebben verloren. Ik heb niet de indruk dat de deelnemers aan dat debat het beste met elkaar voorhebben. Er heeft zich een rare paradox van dit land meester gemaakt. De toon van het debat wordt steeds rauwer, grover en dan roepen mensen nog dat ze niet alles mogen zeggen. Maar wat is er in dit land niet gezegd?"

Karacaer laat weten niet te hebben overwogen om vanwege Submission naar de rechter te stappen: wij wensen niet via de rechter met de samenleving te communiceren. Maar nee, het gaat er hem niet om om de islam te beschermen.

"Mijn inspanning is er niet op gericht om de islam te beschermen maar om moslims te beschermen. Ik richt mijn op de mensen, niet op de religie. Religie is niets zonder mensen, zonder gelovigen, zonder aanhang. Ik zet me in om de moslims een plek te geven in Nederland. mee te laten doen, aansluiting te laten vinden op de hoofdstroom.

De kloof wordt wijder. Vooral onder jongeren. Iedereen heeft het over de analfabete eerste generatie, maar daar ligt de pijn niet. Er ontwikkelt zich onder de jeugd een heel rigide zwart-wit bij elkaar gesprokkelde islamitische identiteit. Dit betreft jongeren die goed Nederlands spreken en die elkaar op internetfora treffen. Deze jongeren hebben geen ruimte voor twijfels en soms zelfs geen ruimte voor genade. Die staan los van elke realiteitszin.

Nederlanders lijden aan smetvrees. Ze hebben altijd een beul aangewezen uit het midden van de lokale bevolking: jongen, jij bent verantwoordelijk voor jouw mensen. Zo word ik nu ook aangesproken: jij moet jouw mensen zeggen… Ik zie nog Afshin Ellian tegen Mohammed Benzakour tekeergaan: Jij moet tegen je mensen zeggen..Terwijl Benzakour niet eens een gemeenschap of moskee vertegenwoordigt."

Afshin Ellian is natuurlijk geen doorsnee-Nederlander.

"Maar wel op handen gedragen door het establishment. Het gaat mij om de stijl van communiceren met andere culturen. Alle vertegenwoordigende organisaties zijn door de overheid bedacht. Niet een van die clubs is door de mensen zelf opgezet. Waar het mij om gaat is dat er nog steeds namens mensen gedacht wordt op basis van het model van gastheer-gast. We zijn nog altijd gasten en de gastheer bedenkt namens ons allerlei dingen, legt ons soms de vraag voor wat wij er van vinden, en that’s it. Ik vind dat de grootste makke van ons land.

Er is op een breed scala een dialoog gaande binnen de geloofsgemeenschappen: vooral over man-vrouw-relatie, een hand geven, gescheiden vergaderingen.
Ik zeg ook tegen niet-moslims: je moet mensen niet de eigen emancipatie-ervaring of het eigen emancipatieoproces opleggen. Je moet mensen de ruimte geveb om hun eigen ervaring op te doen. Dus in ons emancipatieproces is er absoluut ruimte voor een hoofddoek. Voor ons geldt niet dat je pas geemancipeerd bent als je die niet meer draagt. Ik neem het de westerlingen kwalijk dat men de mond vol heeft van mensenrechten, democratie en emancipatie, maar tegelijkertijd geen geduld opbrengt, geen ruimte geeft aan mensen om die ervaring zelf op te doen. We kunnen geen emancipatie reproduceren. Ik kan tegen moslimvrouwen niet zeggen: jullie moeten allemaal een blauwe overall of tuinbroek aantrekken, want zo hebben ze dat in dit land gedaan. Of je moet ophouden met beha’s dragen of je moet met bordjes gaan demonstreren “baas in eigen buik”. De accenten liggen anders, de instrumenten zullen verschillen. Wij doen bijvoorbeeld met de vroiuwenfederatie van Milli Gorus een project over geweld in huis. Daar doen steevast imams aan mee. Wij laten mannen meedoen, omdat wij niet geloven dat je vrouwen wijs moet maken dat ze rechten hebben, zonder dat je hetzelfde aan die man vertelt.

Ik vind dat de samenleving op een valse manier druk legt op islamitische organisaties, meer dan oop christelijke organisaties die er ook moeite mee hebben (met homoseksualiteit). Geert Dales, de voormalige Amsterdamse wethouder, heeft nooit voorgesteld om met wat dominees homocafes te bezoeken. Maar dat wilde hij wel doen met imams."

U vindt dat er met twee maten gemeten wordt?

"Jazeker, op die pijnpunten worden moslims overvraagd. Dat komt omdat de islam in Europa en in Nederland nog steeds als buitenstaander en indringer wordt gedefinieerd. Er zijn maar weinig politici die openlijk durven zeggen dat de islam in Nederland is en blijft. Sterker nog, de gemiddelde politicus lijdt aan een ziekte, aan een fobie om als soft tegenover moslims aangemerkt te worden. Dat is op dit moment in de politiek een doodzonde.

Je kunt geen politiek bouwen op gevoelens van rancune of onvrede. LPF en Leefbaar Rotterdam zijn net zo hard weer uit elkaar gevallen. Ik vind Leefbaar Rotterdam echt geflipt. Mensen die in het begin keihard geloofden in democratie en daarom meededen aan de verkiezingen. Die dachten: we hebben een derde van de raad, en we gaan alles anders doen in Rotterdam. Die worden nu geconfronteerd met de democratie. Het blijkt dat niet alles zomaar anders kan. Zo’n Michiel Smit die met de ME in een nacht Rotterdam wil schoonvegen. Dat noem ik flippen van vertrouwen in de democratie.

In de islamitische wereld speelt dat precies zo. Als de weg van de democratie niet werkt, blijft alleen nog maar de religie over als vehikel om mensen te mobiliseren. Uit die onvrede is de politieke islam geboren. Dat is ook eem vorm van flippen."

(Het voorafgaande zijn citaten uit een interview met Karacaer in het boek van Bart Top, Religie en verdraagzaamheid. )

Zwarte Schaap
08-08-05, 14:19
Toen mili gorus half jaren 90 onder vuur genomen werd door Nederland deed karacer braaf mee door schijnheilig naar marokkanen te trappen. Met deze bijdrage geef ik hem het voordeel van de twijfel. Kennelijk heeft hij inegzien dat het voor Nederland niet uitmaakt of je nu Turk of Marokkaan bent. Ze zien ze toch als 1 pot nat.

Juliette
08-08-05, 14:21
Goed stuk.

_h4T3D_sE7eN
08-08-05, 14:27
Een nazi als Karacaer, die ook nog eens met alle winden meewaait kan ik moeilijk serieus nemen. Deze keer is ie weer niet verrassend. Als morgen het onderscheid tussen Marokkanen en Turken wordt gemaakt en Turken allemaal blauw blijken te zijn, zal ie waarschijnlijk roepen dat iedereen die niet uit Smurfenland komt, minderwaardig is.

Eke
08-08-05, 14:33
Geplaatst door RinC
[B




1.We kunnen geen emancipatie reproduceren.!!!!!!




2.Je kunt geen politiek bouwen op gevoelens van rancune of onvrede.!!!!!!

[/B]

Een goed stuk. Wil bij de twee wijze opmerkingen van HK een oud spreekwoord neerzetten dat zo wijs en betrouwbaar is als het om mensen gaat :

3.Geduld is een schone zaak !!!!!!

Wortel
08-08-05, 14:42
Je kunt geen politiek bouwen op gevoelens van rancune of onvrede. LPF en Leefbaar Rotterdam zijn net zo hard weer uit elkaar gevallen. Ik vind Leefbaar Rotterdam echt geflipt. Mensen die in het begin keihard geloofden in democratie en daarom meededen aan de verkiezingen. Die dachten: we hebben een derde van de raad, en we gaan alles anders doen in Rotterdam. Die worden nu geconfronteerd met de democratie. Het blijkt dat niet alles zomaar anders kan. Zo’n Michiel Smit die met de ME in een nacht Rotterdam wil schoonvegen. Dat noem ik flippen van vertrouwen in de democratie.

Zeer juist gepeild en opgemerkt.

waterfiets
08-08-05, 15:41
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Een nazi als Karacaer

Iemand die termen als 'nazi' zo makkelijk gebruikt kan ik weer niet serieus nemen. Volkomen idioot om dit soort krachttermen zo te gebruiken!

tr_imparator
08-08-05, 16:13
Geplaatst door Zwarte Schaap
Toen mili gorus half jaren 90 onder vuur genomen werd door Nederland deed karacer braaf mee door schijnheilig naar marokkanen te trappen. Met deze bijdrage geef ik hem het voordeel van de twijfel. Kennelijk heeft hij inegzien dat het voor Nederland niet uitmaakt of je nu Turk of Marokkaan bent. Ze zien ze toch als 1 pot nat.


karacaer is in zn eentje al 1 pot nat. Die gast is op geen enkele opzicht te vertrouwen. Ene keer is het zus en zo en de andere keer weer heel andere koek.

_h4T3D_sE7eN
08-08-05, 17:51
Geplaatst door waterfiets
Iemand die termen als 'nazi' zo makkelijk gebruikt kan ik weer niet serieus nemen. Volkomen idioot om dit soort krachttermen zo te gebruiken!

Doe niet zo dramatisch. Ik noem het beestje bij de naam. Ik interpreteer hetgeen hij voor staat gelijkwaardig aan nazisme. En hij staat voor meer dan hij in de media laat zien of horen.

Een schande voor de Turken is het. Zou me niks verbazen als ze hem een keer met pek en veren NL uitjagen en verbannen naar het meest nationalistisch dorp op het Cypriotisch deel van Cyprus.

Olive Yao
08-08-05, 19:25
Alle vertegenwoordigende organisaties zijn door de overheid bedacht. Niet een van die clubs is door de mensen zelf opgezet.
Maroc is natuurlijk geen vertegenwoordigende organisatie. Maar wel een door mensen zelf opgezette organisatie. En doet echt wat goeds.

Zwarte Schaap
08-08-05, 22:08
Geplaatst door Olive Yao
Maroc is natuurlijk geen vertegenwoordigende organisatie. Maar wel een door mensen zelf opgezette organisatie. En doet echt wat goeds.

Maroc.nl zuigt volgens mij ook subsidies/projectgelden. Ze hebben onder andere ingezet op zogenaamd de sexuele kant van moslims. Ook gebruiken ze het argument dat ze nuttig zijn en zogenaamd importhuwelijken tegengaan. Ik heb het nooit echt bestudeert maar er zijn aanwijzingen dat ze de regeringsagenda bij tijd en wijlen overnemen en/of inspelen op de themas die de politiek/subsidieland op een bepaalde moment naar voren brengt.

AARDIG
08-08-05, 22:10
Geplaatst door Zwarte Schaap
Maroc.nl zuigt volgens mij ook subsidies/projectgelden. Ze hebben onder andere ingezet op zogenaamd de sexuele kant van moslims. Ook gebruiken ze het argument dat ze nuttig zijn en zogenaamd importhuwelijken tegengaan. Ik heb het nooit echt bestudeert maar er zijn aanwijzingen dat ze de regeringsagenda bij tijd en wijlen overnemen en/of inspelen op de themas die de politiek/subsidieland op een bepaalde moment naar voren brengt.

Volgens mij ziet zij dat ook als positief. Ik vind je ondertekening stoer :haha:

Zwarte Schaap
08-08-05, 22:42
Geplaatst door AARDIG
Volgens mij ziet zij dat ook als positief. Ik vind je ondertekening stoer :haha:

Dat is een sarcastische spiegel naar Nederland toe hoe ze aan de hand van bepaalde feiten en zogenaamde filosofische wijsheden mijn identiteit en geloof stigmatiseren en uiteindelijk criminaliseren. Zo toon ik aan hoe ik met simpele constructies hetzelfde kan doen.

AARDIG
08-08-05, 23:26
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dat is een sarcastische spiegel naar Nederland toe hoe ze aan de hand van bepaalde feiten en zogenaamde filosofische wijsheden mijn identiteit en geloof stigmatiseren en uiteindelijk criminaliseren. Zo toon ik aan hoe ik met simpele constructies hetzelfde kan doen.

Dat heb je goed gezegd!!

waterfiets
09-08-05, 10:39
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Doe niet zo dramatisch. Ik noem het beestje bij de naam. Ik interpreteer hetgeen hij voor staat gelijkwaardig aan nazisme.

Ja en dat doen dan meestal van die mensen die schreeuwen dat je 'respect' voor ze moet opbrengen. Dat kan ik dus echt niet voor mensen zoals jij. Je weet echt niet waar je het over hebt.

jan1974
09-08-05, 10:54
Geplaatst door waterfiets
Ja en dat doen dan meestal van die mensen die schreeuwen dat je 'respect' voor ze moet opbrengen. Dat kan ik dus echt niet voor mensen zoals jij. Je weet echt niet waar je het over hebt.

Uit het woordenboek:
res·pect (het ~)
1 eerbied uit hoogachting of angst

Let op dat laatste woordje angst. Het staat er echt. Veel mensen zijn bang voor nazi. Dus nazi's krijgen wel degelijk veel "respect".

Juliette
09-08-05, 11:00
Geplaatst door jan1974
Uit het woordenboek:
res·pect (het ~)
1 eerbied uit hoogachting of angst

Let op dat laatste woordje angst. Het staat er echt. Veel mensen zijn bang voor nazi. Dus nazi's krijgen wel degelijk veel "respect".


Mijn definitie van respect sluit eerder bij die 'uit hoogachting' aan. Angst lijkt me een vreemde basis.