PDA

Bekijk Volledige Versie : Miljoenen mensen gered door explosief plantje



Eke
08-08-05, 17:43
TerZake Zomer maandag om 20.00 op Canvas--TV
Een groep jonge Denen heeft een buitengewone plant ontdekt die landmijnen kan detecteren. Het is een groen plantje dat rood wordt als het met explosieven in aanraking komt. De Denen willen het graag uitproberen in een echt mijnenveld; als het lukt, zullen ze miljoenen mensen kunnen redden. In Angola worden ze begeleid door een Britse mijnenexpert die een verslag zal maken over hun tests, maar al snel wordt duidelijk dat de gevestigde ontmijningsindustrie niet van plan is om de Denen zomaar te laten begaan.

ronald
08-08-05, 19:22
Zou wel mooi zijn al die zaadjes uitstrooien op mijnenvelden....dan mag als wijze van compromie de mijnenopruimingsdienst die zaadjes gaan strooien.

Eke
08-08-05, 20:05
Geplaatst door ronald
Zou wel mooi zijn al die zaadjes uitstrooien op mijnenvelden....dan mag als wijze van compromie de mijnenopruimingsdienst die zaadjes gaan strooien.

die hebben al zoveel geld verdiend aan de restanten van de oorlog dat ze een vliegtuigje kunnen betalen !

wel verdacht,he, dat ze zo tegen de proeven met de planten zijn...

Soldim
08-08-05, 20:08
Geplaatst door Eke
TerZake Zomer maandag om 20.00 op Canvas--TV
Een groep jonge Denen heeft een buitengewone plant ontdekt die landmijnen kan detecteren. Het is een rood plantje dat groen wordt als het met explosieven in aanraking komt. De Denen willen het graag uitproberen in een echt mijnenveld; als het lukt, zullen ze miljoenen mensen kunnen redden. In Angola worden ze begeleid door een Britse mijnenexpert die een verslag zal maken over hun tests, maar al snel wordt duidelijk dat de gevestigde ontmijningsindustrie niet van plan is om de Denen zomaar te laten begaan.

Ik kan me voorstellen dat de interpretatie van een rood gekleurd plantje, en de gevolgen veilig zijn. Hoe betrouwbaar is een groen plantje met betrekking tot de afwezigheid van mijnen?

Eke
08-08-05, 21:11
Zo-even heb ik het grootste deel van de uitzending kunnen bekijken op Canvas.

CITAAT

Hoewel Angola, het land, en de plaatselijke autoriteiten aanvankelijk geinteresseerd en behulpzaam waren, werden de onderzoekers van Aroza (Denemarken) toch in no time eruit gewerkt door MGM.Een Deens bedrijf heeft een genetisch gemanipuleerde bloem ontwikkeld waarmee landmijnen mogelijk opgespoord kunnen worden. De bloem verschiet van kleur als zijn wortels met stof afkomstig uit een landmijn in aanraking komen. De Denen zijn volop aan het testen en hopen over een paar jaar de bloem op de markt te brengen. ´We zijn er erg opgewonden over. De bloem heeft een enorme potentie,' aldus Simon Oestergaard, directeur van het Deense Aresa Biodetection. Binnen zes weken na het zaaien van de ´mijnbloem´ zal de bloem verkleuren naar rood of bruin als de wortels nitrogen-dioxide (NO2) aanraken. Deze chemische stof komt uit de landmijnen die al een tijdje in de grond liggen. De gen-plant is een ´afstammeling´ van een plant die rood of bruin wordt als het koud is of droog. De plant is nu zo gemanipuleerd dat het reageert als het in aanraking komt met chemicaliën uit een landmijn. Volgens Oestergaard kan het zaaien van de bloem in de gebieden waar mogelijk landmijnen liggen het beste gedaan worden vanuit vliegtuigjes.

bron: oneworld.nl

----------------------------------------------------------------------------------
hier wil ik zelf aan toevoegen dat ik aandachtiger werd toen de term genetische modificatie viel.
de plant kan zich NIET verspreiden omdat ze zelf geen groeihormoon bevat.
Op de plekken waar het zaadje in de grond gaat moet ook groeihormoon worden toegevoegd door de mens..dus als vogels het oppikken in het wild kan het elders ook niet uitzaaien.
De zaailingen werden beschermd door een fijnmazig net.

gh.wille
08-08-05, 21:15
Geplaatst door Eke
die hebben al zoveel geld verdiend aan de restanten van de oorlog dat ze een vliegtuigje kunnen betalen !

wel verdacht,he, dat ze zo tegen de proeven met de planten zijn...


Wil jij ff half verrotte roestige mijn opruimen ,nou ik nog voor geen prijs ! En is het je ook bekend dat er al honderden van deze mensen zijn omgekomen bij hun LEVENSGEVAARLIJKE job , overigens de eerste de beste tenniser of voetballer verdiend al stukken meer!
:schok:

Eke
08-08-05, 21:20
Geplaatst door gh.wille
Wil jij ff half verrotte roestige mijn opruimen ,nou ik nog voor geen prijs ! En is het je ook bekend dat er al honderden van deze mensen zijn omgekomen bij hun LEVENSGEVAARLIJKE job , overigens de eerste de beste tenniser of voetballer verdiend al stukken meer!
:schok:

het gaat niet om de arme mijnopruimers die die mijnen weghalen, maar om de mensen die detectieinstrumenten e.d. ontwikkelen en zelf de verkoop hiervan willen behouden. Tachtig landen kampen met overgebleven mijnenvelden...het gaat om miljoenen mijnen...

PS. ik heb zojuist gelezen op internet dat het verwijderen van 1 landmijn 2000 tot 3000 dollars kost !

Soldim
08-08-05, 21:31
Geplaatst door Eke
het gaat niet om de arme mijnopruimers die die mijnen weghalen, maar om de mensen die detectieinstrumenten e.d. ontwikkelen en zelf de verkoop hiervan willen behouden. Tachtig landen kampen met overgebleven mijnenvelden...het gaat om miljoenen mijnen...

Het probleem is dat niet alle landmijnen stikstof-dioxide uitscheiden. En dat niet alle in de grond aanweizge stikstof-dioxide afkomstig is van landmijnen. Het rood worden en/of groen blijven van het plantje kan een indicator zijn voor de aan- dan wel afwezigheid van mijnen, maar zekerheid en veiligheid kan het helaas nooit bieden.

Een tweede puntje is dat het hier om een genetisch veranderd product gaat - vele landen zijn hier (al dan niet terrecht) huiverig voor. Ik kan me een aarzelend optreden van verantwoordelijken wat betrefd het toelaten van deze methode dan ook goed voorstellen.

Eke
08-08-05, 21:43
Geplaatst door Soldim
. Ik kan me een aarzelend optreden van verantwoordelijken wat betrefd het toelaten van deze methode dan ook goed voorstellen.

Heb je de film over deze Denen gezien op Canvas ?


Ze kregen geen enkele kans met deze experimenten terwijl ze uitlegden aan de toezichthouder waarom het volstrekt veilig was (er zit geen groeihormoon in het plantje zelf).

Deze toezichthouder werd weggekocht door MGM tijdens het experiment en de onderzoekers werden het land uitgezet op een sneaky manier.

Ook werden ze gekenschetst in een beoordelingsrapport van toezichthouder als "onervaren en niet betrokken bij de wereld om hen heen !!!!"
Hun experiment was inderdaad simpel opgezet ( een paar stroken plantjes met de hand gezaaid en bewaterd)vergeleken met de grootsopgezette experimenten van Amerikanen, maar dat zegt niets over de waarde ervan.

gh.wille
08-08-05, 21:55
Geplaatst door Eke
het gaat niet om de arme mijnopruimers die die mijnen weghalen, maar om de mensen die detectieinstrumenten e.d. ontwikkelen en zelf de verkoop hiervan willen behouden. Tachtig landen kampen met overgebleven mijnenvelden...het gaat om miljoenen mijnen...

Oke , maar dat kon ik er toen nog niet uithalen , het beste lijkt mij om een internationaal verbod op het Fabriseren en het leggen van mijnen ,maar dat is een utopie ,en het ruimen kan wel beter en sneller maar dat gaat ten koste van de natuur ,het is en blijft een afschuwlijk probleem.
V.G.G

Eke
08-08-05, 21:55
Geplaatst door Soldim
Het probleem is dat niet alle landmijnen stikstof-dioxide uitscheiden.

dan moet dat probleem nog getackeld worden...door samenwerking en niet door de kleine spelers (in dit geval de Denen) van het veld te drukken.

Soldim
08-08-05, 22:18
Geplaatst door Eke
Heb je de film over deze Denen gezien op Canvas ?


Wat ik ook uitspook met m'n TV, Canvas ontvangen lukt me niet ;)



Ze kregen geen enkele kans met deze experimenten terwijl ze uitlegden aan de toezichthouder waarom het volstrekt veilig was (er zit geen groeihormoon in het plantje zelf).


Als nu precies hetzelfde gezegd zou worden over Monsanto mais, zou je er dan ook intrappen? Experimenteren betekend dat je een ecosysteem blootsteld aan een genetisch gemanipuleert product. Ze kunnen het overigens net zo goed in een Deense achtertuin testen, dus experimenteren kunnen ze genoeg.

(dat er geen groeihormoon inzit slaat nergen op, het genetisch materiaal is veranderd, anders vertoonde het plantje niet het huidige fenotype -- groeihormoon komt er daarbij niet aan te pas)



Deze toezichthouder werd weggekocht door MGM tijdens het experiment en de onderzoekers werden het land uitgezet op een sneaky manier.


Ik geloof graag dat degenen die geld verdienen met het verwijderen van landmijnen niet altijd eerlijk spel spelen, maar dat zegt weinig over de reacties op betreffend plantje. Als er morgen in Den Haag iemand met een genetisch gemodificeert product op de stoep staat dat wonderen zal gaan verrichten zal die persoon ook de deur worden gewezen (en het zaad in beslag genomen worden en vernietigd).



Ook werden ze gekenschetst in een beoordelingsrapport van toezichthouder als "onervaren en niet betrokken bij de wereld om hen heen !!!!"


En, hoeveel mijnenvelden hebben ze in Denemarken opgeruimt?




Hun experiment was inderdaad simpel opgezet ( een paar stroken plantjes met de hand gezaaid en bewaterd)vergeleken met de grootsopgezette experimenten van Amerikanen, maar dat zegt niets over de waarde ervan.


Met de hand gezaaid, in een mijnenveld? Dat klinkt me inderdaad niet echt professioneel in de oren.


Ik probeer niet te zeggen dat de methode met die planten onzinnig is, maar gezien datgene wat je hier neerzet lijkt die documantaire me niet erg objectief. Wanneer veilig (en dat is best in Denemarken aan te tonen) zou het deel uit kunnen maken van een pakket aan opsporings methoden, en de huidige methoden aan kunnen vullen. Vergangen lijkt me een utophie.

Eke
08-08-05, 23:11
Geplaatst door Soldim



Ik probeer niet te zeggen dat de methode met die planten onzinnig is, maar gezien datgene wat je hier neerzet lijkt die documantaire me niet erg objectief. Wanneer veilig (en dat is best in Denemarken aan te tonen) zou het deel uit kunnen maken van een pakket aan opsporings methoden, en de huidige methoden aan kunnen vullen. Vergangen lijkt me een utophie.


Je houdt me aan het werk, Soldim ! Ik ben verder gaan zoeken..uit de Osgood files CITAAT:

So far, the team reports they have produced a plant that changes color in greenhouse lab experiments where NO2 is applied to the soil in solution. Aresa says this may be too general a signal (NO2 is often naturally present in the soil), which means there might be the risk of false positives, so they are working to make it more selective in its responses. The next step will be more realistic field trials with actual land mines (mines that lack detonators, however). het ging vanavond om deze pogingen,eke In actual de-mining applications, researchers anticipate that seeds could be sown over a suspected minefield from an airplane, or spread with a handheld seed sprayer as workers walk along in de-mined corridors

Het is uiteraard heel belangrijk om zo min mogelijk false alarms te hebben en geen enkele misser....ik ben benieuwd waar ze uitkomen.


Wat bedoel je met : 'vergangen lijkt me een utopie ?'

Welterusten !


toegevoegd : vervangen !!! even een wakker moment :lachu:

Soldim
08-08-05, 23:40
Geplaatst door Eke
[B]Je houdt me aan het werk, Soldim ! Ik ben verder gaan zoeken..uit de Osgood files CITAAT:


Das nog tot daar aan toe, je houdt mij van het werk :D (maar gelukkig ziet niemand het ;) )



So far, the team reports they have produced a plant that changes color in greenhouse lab experiments where NO2 is applied to the soil in solution. Aresa says this may be too general a signal (NO2 is often naturally present in the soil), which means there might be the risk of false positives, so they are working to make it more selective in its responses. The next step will be more realistic field trials with actual land mines (mines that lack detonators, however). het ging vanavond om deze pogingen,eke In actual de-mining applications, researchers anticipate that seeds could be sown over a suspected minefield from an airplane, or spread with a handheld seed sprayer as workers walk along in de-mined corridors


Het meer selectief maken in de responses is niet echt een makkelijk taak, planten hebben eiwitten die de hoeveelheid NO2 ongeveer kunnen bepalen en een verschillende reactie hebben naar aanleiding van de concentratie. Van andere stoffen die landmijnen mogelijk uischeiden ('k heb geen hout verstand van mijnen, wel van planten en genetische manipulatie ;) ) lijkt me een stuk moeilijker en onveiliger.


[quot
Het is uiteraard heel belangrijk om zo min mogelijk false alarms te hebben en geen enkele misser....ik ben benieuwd waar ze uitkomen.


Wat bedoel je met : 'vergangen lijkt me een utopie ?'
[/quote]

Ik bedoel dat wanneer het goed blijkt te werken en redelijk betrouwbaar is, het plantje deel uit kan maken van de verschillende 'detection tools' van de mijn opruimers. Ik denk niet dat het de andere detectie methoden onverbodig zal maken (er wordt oa gebruikt gemaakt van metaaldetectoren, en echo- of radars voor niet metalen mijnen). Wellicht zijn er andere 'tools' waar ik geen weet van heb.



Welterusten !


Jij wel ja, 't is hier nogmaal half drie 's middags :brozac:

Eke
09-08-05, 11:18
Geplaatst door Soldim


Het meer selectief maken in de responses is niet echt een makkelijk taak, planten hebben eiwitten die de hoeveelheid NO2 ongeveer kunnen bepalen en een verschillende reactie hebben naar aanleiding van de concentratie. Van andere stoffen die landmijnen mogelijk uischeiden ('k heb geen hout verstand van mijnen, wel van planten en genetische manipulatie ;) ) lijkt me een stuk moeilijker en onveiliger.




Ik bedoel dat wanneer het goed blijkt te werken en redelijk betrouwbaar is, het plantje deel uit kan maken van de verschillende 'detection tools' van de mijn opruimers. Ik denk niet dat het de andere detectie methoden onverbodig zal maken (er wordt oa gebruikt gemaakt van metaaldetectoren, en echo- of radars voor niet metalen mijnen). Wellicht zijn er andere 'tools' waar ik geen weet van heb.



Jij wel ja, 't is hier nogmaal half drie 's middags :brozac:



Ja, het is 'maar'een plantje en geen kanariepiet die gaat fluiten als er onraad dreigt....er zijn ook dieren die gebruikt worden bij detectie hoorde ik laatst.Honden.....graven ze op...WHAMMMM!...nee serieus, ik moet dit eens opzoeken.

Toch is het een heel interessante materie.Wat biedt het Amazone-oerwoud niet aan groene schatten ?(bv. medicatie)

Ik ga eens aan de slag hier, terwijl de helft van de mensheid ,inclusief jij Soldim,(was ff een schatting) lekker ligt te slapen !