PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Anti-afluistermobieltjes steeds populairder'



NIS
09-08-05, 10:02
'Anti-afluistermobieltjes steeds populairder'
Uitgegeven op 09 augustus 2005 om 07:37 uur
(Novum) - Steeds meer bedrijven in Nederland maken gebruik van mobiele telefoons die niet af te luisteren zijn. In het bedrijfsleven zijn de anti-afluistermobieltjes vooral in trek om spionage te voorkomen. Dat meldt het Algemeen Dagblad dinsdag.

Volgens een leverancier hebben de laatste tijd vooral oliemaatschappijen, advocatenkantoren, accountants en handelsbedrijven een zogeheten Cryptophone gekocht. Dat is een niet afluisterbare mobiele telefoon. De afgelopen maanden is er een opvallende vraag uit de visindustrie. "De visimporteurs vermoedden dat iemand ze afluisterde. Telkens als ze een bod wilden doen, bood een ander bedrijf nét een paar cent lager", aldus de leverancier in de krant.

Leveranciers sluiten niet uit dat de Cryptophone ook aan criminelen geleverd wordt. Het zou volgens hen wel voor de hand liggen dat zij ook gebruik maken van de telefoons. Een van de weinige organisaties die het gebruik van de telefoons niet geheim houdt, is milieuorganisatie Greenpeace.

De Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) laat in de krant weten zich geen zorgen te maken over het gebruik van het anti-afluistertoestel. De apparaatjes zijn gewoon op de markt verkrijgbaar en niet verboden, aldus de AIVD.

~Panthera~
09-08-05, 10:12
Geplaatst door NIS

De Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) laat in de krant weten zich geen zorgen te maken over het gebruik van het anti-afluistertoestel. De apparaatjes zijn gewoon op de markt verkrijgbaar en niet verboden, aldus de AIVD.


Kijk, DAT is nou slim. :duim:

:moe:

Joesoef
09-08-05, 10:20
Tja. Waarom zoe je moeilijk doen als je de broncode hebt.

~Panthera~
09-08-05, 10:24
Geplaatst door Joesoef
Tja. Waarom zoe je moeilijk doen als je de broncode hebt.


volgens mij zie jij al veel te goed. :hihi:

Seif
09-08-05, 11:18
Geplaatst door Joesoef
Tja. Waarom zoe je moeilijk doen als je de broncode hebt.

Goeie crypto hangt niet af van het algoritme, maar van de sleutel.

Dus als cryptophone z'n werk goed heeft gedaan, dan is die broncode nutteloos.

Joesoef
09-08-05, 11:31
Geplaatst door Seif
Goeie crypto hangt niet af van het algoritme, maar van de sleutel.

Dus als cryptophone z'n werk goed heeft gedaan, dan is die broncode nutteloos.


Backdoor..........

jan1974
09-08-05, 11:31
Geplaatst door Seif
Goeie crypto hangt niet af van het algoritme, maar van de sleutel.

Dus als cryptophone z'n werk goed heeft gedaan, dan is die broncode nutteloos.
Wn, ra nyf qr irvyvturvqfqvrafgra uha jrex tbrq trqnna uroora qna mvg re rra npugreqrhegwr va qr pelcgbsbba.

Seif
09-08-05, 11:40
Geplaatst door Joesoef
Backdoor..........

Hmmm, de cryptophone is gemaakt door het bedrijf van Rob Gongrijp, dus lijkt me sterk.

waterfiets
09-08-05, 11:47
Geplaatst door NIS
De afgelopen maanden is er een opvallende vraag uit de visindustrie. "De visimporteurs vermoedden dat iemand ze afluisterde. Telkens als ze een bod wilden doen, bood een ander bedrijf nét een paar cent lager", aldus de leverancier in de krant.


Dit vind ik wel komisch. Het doet bij mij het vermoeden ontstaan dat ze wel meer dan alleen vis vangen op zee.

Joesoef
09-08-05, 11:51
Geplaatst door Seif
Hmmm, de cryptophone is gemaakt door het bedrijf van Rob Gongrijp, dus lijkt me sterk.


Tijdje in onderhandeling geweest met een zwitser die bij mij printen wilde laten assembleren voor een beveiligde pstn/ isdn modem. Voor goedkeuring op de Amerikaanse markt moest hij een backdoor inbouwen voor 'overheidsdiensten'.

Seif
09-08-05, 11:58
Geplaatst door Joesoef
Tijdje in onderhandeling geweest met een zwitser die bij mij printen wilde laten assembleren voor een beveiligde pstn/ isdn modem. Voor goedkeuring op de Amerikaanse markt moest hij een backdoor inbouwen voor 'overheidsdiensten'.

Dat is geloof ik ook de reden waarom cryptophone in Duitsland is gevestigd, waar dat soort restricties niet gelden.

En vooralsnog zijn dat soort telefoons ook in Nederland legaal.

waterfiets
09-08-05, 12:55
Storen die nieuwe mobieltjes de radar ?
Telegraaf vandaag:

Nederlandse visserskotter gezonken, opvarenden gered

DEN HAAG - De Nederlandse visserskotter Urk 268 is in de nacht van maandag op dinsdag gezonken in Engelse territoriale wateren. Alle zes bemanningsleden zijn ongedeerd en opgepikt door naburige kotters. De visserskotter kwam om 2.30 uur door nog onbekende oorzaak in aanvaring met de Griekse tanker Shinussa.

Dat maakte een woordvoerder van de Inspectie Verkeer en Waterstaat dinsdag bekend. De inspectie heeft een expert naar Groot-Brittannië gestuurd voor onderzoek aan boord van de tanker. Ook de zes bemanningsleden van de kotter zullen door de inspectie worden gehoord. De Raad voor de Scheepvaart gaat het incident ook nog onderzoeken.