PDA

Bekijk Volledige Versie : Paus lokt jongeren met kwijtschelding zonden.



Juliette
09-08-05, 10:34
Kom naar Keulen, verdien een aflaat

09/08/2005
BRUSSEL - Alle jongeren die volgende week naar Keulen komen voor de Wereldjongerendagen (WJD) en zich daar netjes gedragen, krijgen een aflaat. Dat heeft paus Benedictus XVI zelf beslist.

Wie dacht dat aflaten bij de Middeleeuwen hoorden, heeft het mis. Het Vaticaan heeft gisteren een decreet gepubliceerd waarin wordt aangekondigd dat de WJD-deelnemers een aflaat kunnen krijgen. Voorwaarde is dat ze deelnemen aan de biecht, de communie ontvangen en een gebed bidden voor de paus. Ook wie voor de deelnemers bidt en God vraagt dat de jonge christenen hun geloof versterken en zich engageren om christelijk te leven, krijgen een gedeeltelijke kwijtschelding van hun zonden.

Een aflaat was de kwijtschelding van de boete die gedaan moet worden na het vergeven van de zonden. Het principe werd ingevoerd door paus Urbanus II. Hij beloofde zo'n aflaat aan deelnemers aan een kruistocht. Later ontstond de aflaathandel, waartegen vooral Luther fel van leer trok. Het Concilie van Trente (1545-1563) schafte de handel af. Het Tweede Vaticaans Concilie herzag de aflatenleer, maar helemaal afgeschaft is het idee dus nog niet.



Copyright | De Standaard Online 2005

~Panthera~
09-08-05, 10:36
Moet niet gekker worden. :moe:

Als het niet zo triest was, was het om te lachen. *proest*

Elsschot
09-08-05, 10:42
het is bij de meestvoorkomende geloven zo dat men na zijn zonden beleden te hebben tot zijn godfiguur door middel van bidden of een bedevaart, dit zal leiden tot een vergeving van die zonden; een soort resetten van je ziel dus.

bovengenoemd bericht over de paus heeft dus geen enkele nieuwswaarde, het is te vergelijken met een biecht of een gang naar Mekka/Rome/Santiago/Lourdes/etc.

Juliette
09-08-05, 10:46
Discriminatie van alle jonge gelovigen die bidden, biechten en niet naar die Jongerendagen gaan.

Wortel
09-08-05, 10:47
Later ontstond de aflaathandel, waartegen vooral Luther fel van leer trok. Het Concilie van Trente (1545-1563) schafte de handel af. Het Tweede Vaticaans Concilie herzag de aflatenleer, maar helemaal afgeschaft is het idee dus nog niet.

Dit is een van de voornaamste redenen geweest waardoor het Protestantisme voet aan de grond heeft gekregen. Het Concilie van Trente schaftte niet alleen de handel af, maar zette daarnaast die nieuwlichters ook pardoes buiten de kerkdeur.
Ik sta wel te kijken van de taaiheid van een oeroud idee, waar Vaticanum II allang afscheid van had genomen.

~Panthera~
09-08-05, 10:49
Geplaatst door Wortel

Ik sta wel te kijken van de taaiheid van een oeroud idee, waar Vaticanum II allang afscheid van had genomen.

Ja, precies: er was al geen hond meer die in die aflaatjes geloofde, begint die nitwit er weer mee. :maf2:
Unbelieveble. :alien:

Juliette
09-08-05, 10:50
Geplaatst door Wortel
Dit is een van de voornaamste redenen geweest waardoor het Protestantisme voet aan de grond heeft gekregen. Het Concilie van Trente schaftte niet alleen de handel af, maar zette daarnaast die nieuwlichters ook pardoes buiten de kerkdeur.
Ik sta wel te kijken van de taaiheid van een oeroud idee, waar Vaticanum II allang afscheid van had genomen.

Ik denk dat deze en vorige paus een hardnekkig heimwee hebben naar de tijd voor Vaticanum II.

Bofko
09-08-05, 10:53
Geplaatst door Juliette
Ik denk dat deze en vorige paus een hardnekkig heimwee hebben naar de tijd voor Vaticanum II.

En dat laat niet af. :knipoog:

Juliette
09-08-05, 10:54
Geplaatst door Bofko
En dat laat niet af. :knipoog:

:hihi:

AARDIG
09-08-05, 11:06
Geplaatst door Elsschot
het is bij de meestvoorkomende geloven zo dat men na zijn zonden beleden te hebben tot zijn godfiguur door middel van bidden of een bedevaart, dit zal leiden tot een vergeving van die zonden; een soort resetten van je ziel dus.

bovengenoemd bericht over de paus heeft dus geen enkele nieuwswaarde, het is te vergelijken met een biecht of een gang naar Mekka/Rome/Santiago/Lourdes/etc.

Probeer het niet af te schuiven op andere religies jongen. Één van de zaken die ik de Christelijke geestelijken altijd kwalijk heb genomen, is de aflaatbrieven die ze verkochten aan de mensen met de zekerheid dat ze het paradijs zullen betreden. De geestelijken wisten zelf heel goed, dat dit onzin is. Ze hadden alleen geld nodig om van hun kerken kastelen te maken.

In de Islam is het altijd zo geweest, dat er geen tussenpersoon staat tussen jou en God. Zelfs in de tijd van de profeet Sala Allahu 3alayhi Wa Salaam, diende hij niet als intermediar voor de gelovigen. Wij kunnen altijd tawba doen (vergiffenisritueel) waar niemand bij is en waar een individu persoonlijk God om vergiffenis vraagt. En dan nog dienen we een balans te houden tussen hoop en vrees, opdat God ons zal vergeven.

De aflaatbrief daarentegen, wordt door een paus weggegeven. Alsof hij God zijn werk probeert over te nemen. En hij bepaalt wel, of God iemand al dan niet vergeven heeft. En je krijgt ook nog eens een garantie naar het paradijs. Slechte vergelijking dus.

Tijd dat de nieuwe Martin Luther weer intrede doet.

Julien
09-08-05, 11:13
Geplaatst door AARDIG
Probeer het niet af te schuiven op andere religies jongen. Één van de zaken die ik de Christenen altijd kwalijk heb genomen, is de aflaatbrieven die ze verkochten aan de mensen met de zekerheid dat ze het paradijs zullen betreden. De geestelijken wisten zelf heel goed, dat dit onzin is. Ze hadden alleen geld nodig om van hun kerken kastelen te maken.

In de Islam is het altijd zo geweest, dat er geen tussenpersoon staat tussen jou en God. Zelfs in de tijd van de profeet Sala Allahu 3alayhi Wa Salaam, diende hij niet als intermediar voor de gelovigen. Wij kunnen altijd tawba doen (vergiffenisritueel) waar niemand bij is en waar een individu persoonlijk God om vergiffenis vraagt. En dan nog dienen we een balans te houden tussen hoop en vrees, opdat God ons zal vergeven.

De aflaatbrief daarentegen, wordt door een paus weggegeven. Alsof hij God zijn werk probeert over te nemen. En hij bepaalt wel, of God iemand al dan niet vergeven heeft. En je krijgt ook nog eens een garantie naar het paradijs. Slechte vergelijking dus.

Tijd dat de nieuwe Martin Luther weer intrede doet.

De meningen zijn hierover verdeeld bij de christenen. Maar sowieso is het niet zo dat er iemand tussenkomt in de relatie God-mens als er aflaathandel is. De Paus spreekt namelijk namens God en als een mens een aflaat koopt dan heeft hij direct te maken met God, NIET met een mens.

Uit nieuwsgierigheid zou ik van jou wel willen weten of zoiets ook niet in de islam bestaat.. ik hoorde namelijk van wel.
-Sommigen geloven dat al je zonden vergeven worden op hert moment dat je gaat trouwen
-Het wordt algemeen geloofd dat al je zonden worden vergeven als je meedoet aan de ;pelgrimstocht naar Mekka
(->dat is goed te vergelijken met dit nieuwsbericht)

Mark
09-08-05, 11:21
Geplaatst door ~Panthera~
Moet niet gekker worden. :moe:

Als het niet zo triest was, was het om te lachen. *proest*


nou nou een beetje meer respect voor het geloof van deze mensen he, ik zie geen verschil tussen hierin geloven en geloven in god, hemel, hel, haram.halal etc.

AARDIG
09-08-05, 11:24
Geplaatst door Julien
De meningen zijn hierover verdeeld bij de christenen. Maar sowieso is het niet zo dat er iemand tussenkomt in de relatie God-mens als er aflaathandel is. De Paus spreekt namelijk namens God en als een mens een aflaat koopt dan heeft hij direct te maken met God, NIET met een mens.

Uit nieuwsgierigheid zou ik van jou wel willen weten of zoiets ook niet in de islam bestaat.. ik hoorde namelijk van wel.
-Sommigen geloven dat al je zonden vergeven worden op hert moment dat je gaat trouwen
-Het wordt algemeen geloofd dat al je zonden worden vergeven als je meedoet aan de ;pelgrimstocht naar Mekka
(->dat is goed te vergelijken met dit nieuwsbericht)

Het feit dat de Paus voor God spreekt, is al foute boel. Dat neigt naar profeetschap.

Nee zoiets bestaat niet in de Islam.

1) Dat is onzin. Ik heb dat echt nooit gehoord.
2) Dat klopt wel. Maar dat is helemaal niet te vergelijken met dit nieuwsbericht. De pelgrimstocht is een ritueel dat je voor Allah doet en waarvoor je heel erg fysiek en mentaal moet inspannen. De pelgrimstocht, is een tocht die tussen jou en God is en waar geen priester aan het eind van de pelgrimstocht verklaart, dat God jou heeft vergeven en je een ticket to paradise als nageschenk meegeeft. a) De moslim gaat er niet van uit dat zijn zonden zijn vergeven, maar hoopt dat zijn zonden worden vergeven. b) Na de pelgrimstocht kan je alsnog weer gaan zondigen, waardoor je indezelfde routine valt en de pelgrimstocht nog steeds geen ticket to paradise is.

Juliette
09-08-05, 11:31
Geplaatst door AARDIG
Één van de zaken die ik de Christenen altijd kwalijk heb genomen, is de aflaatbrieven die ze verkochten aan de mensen met de zekerheid dat ze het paradijs zullen betreden. De geestelijken wisten zelf heel goed, dat dit onzin is. Ze hadden alleen geld nodig om van hun kerken kastelen te maken.

Dat kan je die Christenen niet kwalijk nemen. Wel de geestelijken in de kerk die die hele handel opzetten wetende dat het onzin is.

AARDIG
09-08-05, 11:35
Geplaatst door Juliette
Dat kan je die Christenen niet kwalijk nemen. Wel de geestelijken in de kerk die die hele handel opzetten wetende dat het onzin is.

Daar heb je helemaal gelijk in. Even veranderen :nerveus:

Couscousje
09-08-05, 12:08
Geplaatst door Elsschot
het is bij de meestvoorkomende geloven zo dat men na zijn zonden beleden te hebben tot zijn godfiguur door middel van bidden of een bedevaart, dit zal leiden tot een vergeving van die zonden; een soort resetten van je ziel dus.

bovengenoemd bericht over de paus heeft dus geen enkele nieuwswaarde, het is te vergelijken met een biecht of een gang naar Mekka/Rome/Santiago/Lourdes/etc.

Wat is er in Santiago?

Cc

Bofko
09-08-05, 12:10
Geplaatst door Couscousje
Wat is er in Santiago?

Cc

Santiago de Compostella in Noord-Spanje is een drukbezocht katholiek bedevaartsoord. Je kunt vanuit Amsterdam via het Pelgrimspad tot aan Santiago lopen (komt ook langs Eindhoven) . Ik heb de eerste 45 km tot aan Gouda al afgelegd. :cool:

Julien
09-08-05, 12:15
Geplaatst door AARDIG
1) Dat is onzin. Ik heb dat echt nooit gehoord.
Dat hoorde ik echt van een moslim, dat hij geloofde dat je zonden worden vergeven als je gaat trouwen. Misschien 1 of andere hadith?


2) Dat klopt wel. Maar dat is helemaal niet te vergelijken met dit nieuwsbericht. De pelgrimstocht is een ritueel dat je voor Allah doet en waarvoor je heel erg fysiek en mentaal moet inspannen. De pelgrimstocht, is een tocht die tussen jou en God is en waar geen priester aan het eind van de pelgrimstocht verklaart, dat God jou heeft vergeven en je een ticket to paradise als nageschenk meegeeft. a) De moslim gaat er niet van uit dat zijn zonden zijn vergeven, maar hoopt dat zijn zonden worden vergeven. b) Na de pelgrimstocht kan je alsnog weer gaan zondigen, waardoor je indezelfde routine valt en de pelgrimstocht nog steeds geen ticket to paradise is.
Die aflaat is ook geen ticket naar paradise, maar net als de bedevaart naar Mekka een moment in je leven waarop je zonden worden vergeven. Daarna kun je weer zonden begaan. 100% zekerheid hebben christenen ook niet, want uiteindelijk is het idd God die je toelaat in de hemel.

Couscousje
09-08-05, 12:16
Geplaatst door Bofko
Santiago de Compostella in Noord-Spanje is een drukbezocht katholiek bedevaartsoord. Je kunt vanuit Amsterdam via het Pelgrimspad tot aan Santiago lopen (komt ook langs Eindhoven) . Ik heb de eerste 45 km tot aan Gouda al afgelegd. :cool:

Ah.

Nee, dank je vriendelijk.

Ik vond de vlucht naar Spanje al vermoeiend genoeg.

Cc

AARDIG
09-08-05, 12:28
Geplaatst door Julien
Dat hoorde ik echt van een moslim, dat hij geloofde dat je zonden worden vergeven als je gaat trouwen. Misschien 1 of andere hadith?

Vraag even naar zijn bron. Moslims verzinnen heel veel dingen.



Die aflaat is ook geen ticket naar paradise, maar net als de bedevaart naar Mekka een moment in je leven waarop je zonden worden vergeven. Daarna kun je weer zonden begaan. 100% zekerheid hebben christenen ook niet, want uiteindelijk is het idd God die je toelaat in de hemel.

Ik denk, dat dit dan waarschijnlijk de meningsverschillen zijn binnen de religie zelf. Echter de aflaatbrief praktijken, zijn op geen enkele manier goed te praten. En zeker niet door een mens die pretendeert beslissingen namens God te maken.

David
09-08-05, 14:35
Kwijtschelding van schulden trekt volgens mij meer publiek.

~Panthera~
09-08-05, 14:44
Geplaatst door David
Kwijtschelding van schulden trekt volgens mij meer publiek.

WAAR is het ? :stout:

:hihi:

Marsipulami
09-08-05, 21:19
Geplaatst door Wortel
Dit is een van de voornaamste redenen geweest waardoor het Protestantisme voet aan de grond heeft gekregen. Het Concilie van Trente schaftte niet alleen de handel af, maar zette daarnaast die nieuwlichters ook pardoes buiten de kerkdeur.
Ik sta wel te kijken van de taaiheid van een oeroud idee, waar Vaticanum II allang afscheid van had genomen.

De aflaten zijn gewoon een vroom gebruik binnen het katholicisme net als processies, bedevaarten, enz. De aflaten zijn nooit afgeschaft wel min of meer in onbruik geraakt net als bijvoorbeeld de private biecht. De handel en het geldgewin rond aflaten is echter reeds sedert het concilie van Trente afgeschaft. Maar aflaten en handel rond aflaten, dat zijn twee heel verschillende dingen.

Marsipulami
09-08-05, 21:39
Geplaatst door AARDIG
Probeer het niet af te schuiven op andere religies jongen. Één van de zaken die ik de Christelijke geestelijken altijd kwalijk heb genomen, is de aflaatbrieven die ze verkochten aan de mensen met de zekerheid dat ze het paradijs zullen betreden. De geestelijken wisten zelf heel goed, dat dit onzin is. Ze hadden alleen geld nodig om van hun kerken kastelen te maken.

De verkoop van aflaten is al ruim vijfhonderd a zeshonderd jaar geleden afgeschaft (Concilie van Trente). Het verwondert me dat jij geestelijken kent die zich daarmee bezig houden. Mag ik hun adres even ?



In de Islam is het altijd zo geweest, dat er geen tussenpersoon staat tussen jou en God. Zelfs in de tijd van de profeet Sala Allahu 3alayhi Wa Salaam, diende hij niet als intermediar voor de gelovigen. Wij kunnen altijd tawba doen (vergiffenisritueel) waar niemand bij is en waar een individu persoonlijk God om vergiffenis vraagt. En dan nog dienen we een balans te houden tussen hoop en vrees, opdat God ons zal vergeven.

De aflaatbrief daarentegen, wordt door een paus weggegeven. Alsof hij God zijn werk probeert over te nemen. En hij bepaalt wel, of God iemand al dan niet vergeven heeft. En je krijgt ook nog eens een garantie naar het paradijs. Slechte vergelijking dus.

Tijd dat de nieuwe Martin Luther weer intrede doet.

Dit klopt ongeveer. Kerk, paus, bisschoppen, priesters, vervullen binnen het katholicisme inderdaad een intermediaire rol. Hoewel men er geen karikatuur van moet maken. Dat is een verschil zowel met de islam als met de meeste kerken uit de reformatie. De katholieke theologie verwerpt 'heilsindividualisme' wat wil zeggen dat het verwerven van het heil een zaak is uitsluitend tussen het individu en God. Katholieken betrekken de gemeenschap van gelovigen (kerk) er ook bij waarin eenieder zijn eigen rol en taak heeft complementair aan de rol van anderen.

Het katholicisme is een groot zeeschip waar ieder zijn eigen rol heeft. De kapitein, de stuurman en de matroos. Men heeft elkaar nodig. Het is pompen of verzuipen met zijn allen. Islam en protestantisme zweren bij de éénpersoonskajak waar iedereen op eigen houtje ter bestemming moet zien te geraken.

De katholieke kerk als lichaam van Christus (1 kor 12)

Het lichaam van Christus
[12] Ons lichaam met zijn vele delen vormt één geheel, en alle lichaamsdelen, hoe vele ook, zijn samen één lichaam; zo* is het ook met Christus. [13] Want wij allen, Joden en Grieken, slaven en vrijen, zijn in de kracht van een en dezelfde Geest tot één lichaam gedoopt, en allen zijn wij doordrenkt van één Geest.
[14] Een lichaam bestaat nu eenmaal niet uit één lichaamsdeel, maar uit vele. [15] Veronderstel dat de voet zegt: ‘Omdat ik geen hand ben, hoor ik niet tot het lichaam’, hoort hij dan niet tot het lichaam? [16] En als het oor zou zeggen: ‘Omdat ik geen oog ben, hoor ik niet tot het lichaam’, hoort het dan niet tot het lichaam? [17] Als het hele lichaam oog was, waar bleef dan het gehoor? Als het helemaal gehoor was, waar bleef dan de reuk? [18] God heeft nu eenmaal de lichaamsdelen elk afzonderlijk hun plaats in het lichaam toegewezen, zoals Hij het gewild heeft. [19] Als zij allemaal samen één lichaamsdeel vormden, waar bleef dan het lichaam? [20] In feite echter zijn er vele lichaamsdelen, maar is er slechts één lichaam. [21] Het oog kan niet tegen de hand zeggen: ‘Ik heb je niet nodig’, en evenmin het hoofd tegen de voeten: ‘Ik heb jullie niet nodig.’ [22] Nog sterker, juist die lichaamsdelen die het zwakst schijnen te zijn, zijn onmisbaar. [23] En die lichaamsdelen die wij beschouwen als minder eerbaar, eren wij des te meer. Onze minder edele delen worden daarom met grotere kiesheid behandeld; [24] de andere delen hebben dat niet nodig. God heeft het lichaam zo samengesteld dat hij aan het mindere meer eer gaf, [25] opdat er in het lichaam geen verdeeldheid zou zijn en de lichaamsdelen eensgezind voor elkaar zouden zorgen. [26] Wanneer één lichaamsdeel lijdt, delen alle andere in het lijden; wordt één lichaamsdeel geëerd, dan delen alle andere in die vreugde.
[27] Welnu, u bent het lichaam van Christus, en ieder van u is van dit lichaam een onderdeel. [28] Nu heeft God in de gemeente allerlei mensen aangesteld, allereerst apostelen, vervolgens profeten, en verder leraren; voorts is er de gave om wonderen te doen, te genezen, te helpen, te besturen en in talen te spreken. [29] Niet iedereen kan apostel zijn, of profeet, of leraar. Kunt u allen wonderen doen? [30] Hebt u allen de gave om te genezen, in talen te spreken en uitleg te geven?

AARDIG
10-08-05, 01:25
Geplaatst door Marsipulami
De verkoop van aflaten is al ruim vijfhonderd a zeshonderd jaar geleden afgeschaft (Concilie van Trente). Het verwondert me dat jij geestelijken kent die zich daarmee bezig houden. Mag ik hun adres even ?

Welk gedeelte van de verleden tijd vervoeging kwam niet over? Het is notabene onderstreept.


Islam en protestantisme zweren bij de éénpersoonskajak waar iedereen op eigen houtje ter bestemming moet zien te geraken.

Dit geldt niet voor de Islam. De éénpersoonskajak zal pas in het hiernamaals plaatsvinden. Hier op aarde wordt er van je verwacht samen de Islam te beleiden en aan de djama3ah (=samenleving) vast te houden. Dat was het advies dat de profeet Sala Allahu Alayhi Wa Salaam aan de moslims gaf. Dat is ook de reden waarom het huwelijk en gezin belangrijk is. Je kan elkaar daarin sterken. In het hiernamaals zal echter iedereen voor zich zijn. Niemand die een ander kan helpen of bijstaan. Niet eens zijn moeder.

De rest van je verhaal was ik al bekend mee. Maar samen Godsdienst beleiden vindt ik mooi, maar intermediars die je gaan lopen vergeven en heiligen is not done.