PDA

Bekijk Volledige Versie : tegenstander handicap schopen op voetbalveld is strafbaar



observer
10-08-05, 14:21
ROTTERDAM - Sparta-voetballer Rachid Bouaouzan is veroordeeld tot een voorwaardelijke celstraf van zes maanden en een werkstraf van 200 uur. De rechtbank in Rotterdam achtte bewezen dat de Rotterdamse aanvaller op 17 december 2004 tegenstander Niels Kokmeijer zwaar lichamelijk letsel heeft toegebracht.

Volgens rechtbankpresident Koning heeft Bouaouzan op het Kasteel met voorwaardelijke opzet gehandeld. Dat betekent dat hij niet bewust Kokmeijer ernstig heeft willen verwonden. "Maar hij heeft wel het risico bewust aanvaard dat hij zijn tegenstander zwaar lichamelijk letsel zou toebrengen", aldus de president.

Het Openbaar Ministerie in Rotterdam had twee weken geleden bij de rechtbank een eis ingediend van zes maanden voorwaardelijke hechtenis, met een proeftijd van twee jaar, en een maximale werkstraf van 240 uur. Het OM legde Bouaouzan, die Kokmeijer met gestrekt been velde, zware mishandeling ten laste.

Langdurige zaak

De advocate van de 21-jarige Spartaan pleitte eind vorige maand voor vrijspraak. Ze kondigde na het vonnis in Rotterdam aan dat Bouaouzan in hoger beroep gaat. "Het kan nog een langdurige zaak worden", liet raadsvrouw Zuur weten.

Kokmeijer verblijft nog steeds in een revalidatiecentrum en heeft zijn loopbaan als profvoetballer moeten beëindigen. Het is nog de vraag of hij ooit weer normaal zal kunnen lopen. Hij liep door de brute overtreding van Bouaouzan onder meer een gecompliceerde beenbreuk, een slagaderlijke bloeding en schade aan het zenuwstelsel op.

Niet aanwezig

Bouaouzan en Kokmeijer waren woensdag niet aanwezig bij de uitspraak van rechtbankpresident Koning. Het duo woonde twee weken geleden wel de behandeling van de rechtszaak bij. Bouaouzan bleef op advies van zijn advocate weg, Kokmeijer was druk met revalideren.

Vonnis sterkt Kokmeijer

Kokmeijer (27) kan zich goed vinden in het oordeel van de rechtbank. "De straf komt vrijwel overeen met de eis van het Openbaar Ministerie", constateerde de afgekeurde profvoetballer na het vonnis.

Kokmeijer vernam de uitspraak in zijn revalidatiecentrum in Wijk aan Zee via Teletekst. Hij benadrukte dat de hoogte van de straf voor hem feitelijk niet zo belangrijk was.

Schuldig

"Dat heb ik destijds ook na de eis van de Officier van Justitie gezegd. Het ging mij niet om hoeveel maanden hechtenis of hoeveel uur dienstverlening Bouaouzan zou krijgen. Wel dat hij schuldig zou worden bevonden. Dat is nu gebeurd."

Kokmeijer: "Vrijwel iedereen vindt dat hij te ver is gegaan, dat hij een grens heeft overschreden. Daarvoor is hij nu ook door de rechter bestraft. Dat is een duidelijk signaal naar de voetbalwereld. Ik denk wel dat hiervan een voorbeeldfunctie uitgaat."

Spannende dag

Kokmeijer sprak van een spannende dag. "Het vonnis was niet het allerbelangrijkste in mijn leven, maar het hield me toch wel bezig. Ik kan het nu afsluiten, al heb ik begrepen dat Bouaouzan in hoger beroep gaat. Dat is uiteraard zijn goed recht. Maar voorlopig ligt die uitspraak er. Daar ben ik best wel blij om, omdat ik het terecht vind dat er een straf is opgelegd."

Op 19 september volgt in Zeist de tweede zitting van de arbitragecommissie van de KNVB. Daarin vraagt het kamp-Kokmeijer dat Sparta en Bouaouzan volledig aansprakelijk worden gesteld voor alle schade. Daarna kan de voormalige aanvaller van Go Ahead Eagles zijn ongetwijfeld forse claims gaan indienen. "Ik denk wel dat dit vonnis mijn zaak in Zeist ten goede komt."

Niet uniek

De strafrechtelijke vervolging van Bouaouzan is niet uniek in het Nederlandse profvoetbal. Het Openbaar Ministerie in Alkmaar klaagde in 1988 Leen van der Weel, aanvaller van het toenmalige DS'79 (nu FC Dordrecht), aan wegens een buitenproportionele overtreding. Hij had tijdens de wedstrijd tegen AZ doelman Kooistra knock-out geslagen. Van der Weel werd veroordeeld tot twee weken voorwaardelijke hechtenis en een boete van 1000 gulden. er is dus een grens