PDA

Bekijk Volledige Versie : Salman Rushie pleit voor hervorming Islam



Marsipulami
11-08-05, 16:19
Salman Rushie pleit voor hervorming Islam


Geplaatst op 11/8 '05 om 15:01u
Door Ton Huitink (Bron: ANP)



LONDEN (RKnieuws.net) - Schrijver Salman Rushdie heeft in de donderdageditie van Britse krant The Times gepleit voor een hervorming van de islam. De koran zou bestudeerd moeten worden als historisch document en niet als het onfeilbare woord van God, aldus de schrijver.

Een nieuwe interpretatie van het 7e eeuwse document zou de islam aanpassen aan de veranderde omstandigheden van de 21ste eeuw.

De uitspraken van Rushdie vielen samen met de Nederlandse publicatie van zijn nieuwste boek Shalimar de Clown. Shalimar gaat over een moslimjongetje dat wordt opgeleid tot terrorist. De Nederlandse versie van het boek verscheen donderdag bij Uitgeverij Contact, één maand voor de officiële Engelstalige uitgave. De Nederlandse uitgeverij had daarmee de wereldprimeur.

Rushdie leefde lang ondergedoken wegens zijn keiharde kritiek op de islam. Na de publicatie van De Duivelsverzen sprak de toenmalige leider van Iran, ayatollah Khomeini, in 1989 een fatwa (religieus decreet) over de schrijver uit. Daarin riep hij moslims op om Rushdie te doden

Soldim
11-08-05, 16:21
Zal door bepaalde fundamentalisten wel weer worden uitgelegd als een roep om aandacht.

Persoonlijk denk ik dat iemand die uit de naam van een geloof met de dood wordt bedreigt kritiek op de uitleg van dat geloof mag hebben.

_h4T3D_sE7eN
11-08-05, 16:22
Geplaatst door Soldim
Zal door bepaalde fundamentalisten wel weer worden uitgelegd als een roep om aandacht.

Persoonlijk denk ik dat iemand die uit de naam van een geloof met de dood wordt bedreigt kritiek op de uitleg van dat geloof mag hebben.

Persoonlijk denk ik dat Rushdie voor een zoektocht naar een andere overtuiging moet pleiten, wat betreft zijn eigen persoon. Als je je niet kunt vinden in de Islam, zoek je lekker wat anders op.


Maar dat is maar theorie, hé.

Joesoef
11-08-05, 16:40
De verkoop van Rushdie zijn boeken is tanende en heeft een nieuwe impuls nodig.

Soldim
11-08-05, 16:41
Geplaatst door Joesoef
De verkoop van Rushdie zijn boeken is tanende en hebben een nieuwe impuls nodig.

Dat is de respons die ik voorspelt had. En wat over het kritisch bekijken van de Koran?

_h4T3D_sE7eN
11-08-05, 16:43
Geplaatst door Soldim
En wat over het kritisch bekijken van de Koran?

Waarom probeer jij dat niet eens ? Deel je bevindingen met ons en geef svp aan wat er volgens jou mis mee is.

DeStorthoop
11-08-05, 17:11
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Persoonlijk denk ik dat Rushdie voor een zoektocht naar een andere overtuiging moet pleiten, wat betreft zijn eigen persoon. Als je je niet kunt vinden in de Islam, zoek je lekker wat anders op.


Maar dat is maar theorie, hé.

Persoonlijk denk ik dat het Salman Rushdie vanuit zijn situatie te vergeven zou zijn als hij "de Islam" zoals hij die ondervonden heeft tot in eeuwigheid zou vervloeken. Dat hij dat niet doet siert de man.

Wat hij vind over "de Islam" vind ik veel minder onzinnig dan wat "de Islam" vind over hem.

Hierbij ga ik er even vanuit dat de Ayatolla's in Iran "de Islam" vertegenwoordigen, in plaats van hun eigen machtswellust.

Joesoef
11-08-05, 17:17
Geplaatst door Soldim
Dat is de respons die ik voorspelt had. En wat over het kritisch bekijken van de Koran?


Rushdie denkt dat hij God is. Rijp voor paviljoen 3.

Joesoef
11-08-05, 17:21
Geplaatst door DeStorthoop
Persoonlijk denk ik dat het Salman Rushdie vanuit zijn situatie te vergeven zou zijn als hij "de Islam" zoals hij die ondervonden heeft tot in eeuwigheid zou vervloeken. Dat hij dat niet doet siert de man.

Wat hij vind over "de Islam" vind ik veel minder onzinnig dan wat "de Islam" vind over hem.

Hierbij ga ik er even vanuit dat de Ayatolla's in Iran "de Islam" vertegenwoordigen, in plaats van hun eigen machtswelust.


Rushdi komt uit India.

DeStorthoop
11-08-05, 17:25
Geplaatst door Joesoef
Rushdi komt uit India.

"De Islam" zoals Rushdie die heeft ondervonden komt uit Iran.

AARDIG
11-08-05, 17:27
What's new. Ayaan pleit er al jaren voor. Ik hou niemand tegen. Begin er mee en kijk hoeveel volgelingen je mee krijgt. Simpeler kan haast niet. Ik ben benieuwd hoe ver ze komen in het weerleggen van Ibn Kathir, Tabari, Qurtubi en andere Qoran geleerden.

Joesoef
11-08-05, 17:32
Geplaatst door DeStorthoop
"De Islam" zoals Rushdie die heeft ondervonden komt uit Iran.

Kwam. En hij weet dat er meer Moslims zijn dan die ene ayathollah. Maargoed, het is en blijft een sf-schrijvertje.
Wederom heeft Rushdie een groot gevoel voor timing om zijn frutsels aan te prijzen.

DeStorthoop
11-08-05, 17:41
Geplaatst door Joesoef
Kwam. En hij weet dat er meer Moslims zijn dan die ene ayathollah. Maargoed, het is en blijft een sf-schrijvertje.
Wederom heeft Rushdie een groot gevoel voor timing om zijn frutsels aan te prijzen.

Was het nou de kwaliteit van zijn boeken die hier ter discussie stond of zijn stelling:


De koran zou bestudeerd moeten worden als historisch document en niet als het onfeilbare woord van God

Als het om zijn boeken gaat, die vind ik ook niet te pruimen, althans dat beetje wat ik er van gelezen heb voordat ik ze uit verveling aan de kant legde.

assassijn
11-08-05, 17:47
De uitspraken van Rushdie vielen samen met de Nederlandse publicatie van zijn nieuwste boek Shalimar de Clown. Shalimar gaat over een moslimjongetje dat wordt opgeleid tot terrorist. De Nederlandse versie van het boek verscheen donderdag bij Uitgeverij Contact, één maand voor de officiële Engelstalige uitgave. De Nederlandse uitgeverij had daarmee de wereldprimeur.

Salman wie?
Goedkope marketingstunt. Volgens sommige mensen ben ik nu waarschijnlijk een fundamentalist.

Joesoef
11-08-05, 17:53
Geplaatst door DeStorthoop
Was het nou de kwaliteit van zijn boeken die hier ter discussie stond of zijn stelling:



Als het om zijn boeken gaat, die vind ik ook niet te pruimen, althans dat beetje wat ik er van gelezen heb voordat ik ze uit verveling aan de kant legde.


Rushdie zijn retoriek is goedkoop zeer voor de hand liggend en heeft meer iets weg van commerciele timing dan iets waar Moslims nog nooit aan gedacht zouden hebben.

Moslims die de Koran zien als een leidraad ipv een woudlopershandboek zijn er altijd al geweest, meerderheid van de Moslims is zo. Dat men deze 'verlichte moslims' niet wilt zien en alle moslims op de extremistische storthoop gooien komt voort uit de media. En rushdie maakt daar dankbaar gebruik van.

DeStorthoop
11-08-05, 17:54
Geplaatst door assassijn
Salman wie?
Goedkope marketingstunt. Volgens sommige mensen ben ik nu waarschijnlijk een fundamentalist.

Volgens mij ben je iemand die zijn pijlen op de boodschapper richt en de boodschap ongemoeid laat. Op de man spelen heet dat bij voetballuh.

prikkerd
11-08-05, 18:03
van mij mag ie inderdaad pleiten :fuckit:

assassijn
11-08-05, 18:08
Geplaatst door DeStorthoop
Volgens mij ben je iemand die zijn pijlen op de boodschapper richt en de boodschap ongemoeid laat. Op de man spelen heet dat bij voetballuh.

Welke boodschap?

Soldim
11-08-05, 18:08
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Persoonlijk denk ik dat Rushdie voor een zoektocht naar een andere overtuiging moet pleiten, wat betreft zijn eigen persoon. Als je je niet kunt vinden in de Islam, zoek je lekker wat anders op.


Dus als iemand zich niet kan vinden in jou uitleg van de Islam moet hij of zij een andere religie uitkiezen?

Your way or nothing??

Soldim
11-08-05, 18:09
Geplaatst door assassijn
Welke boodschap?





schrijver Salman Rushdie heeft in de donderdageditie van Britse krant The Times gepleit voor een hervorming van de islam. De koran zou bestudeerd moeten worden als historisch document en niet als het onfeilbare woord van God, aldus de schrijver.

Een nieuwe interpretatie van het 7e eeuwse document zou de islam aanpassen aan de veranderde omstandigheden van de 21ste eeuw.

assassijn
11-08-05, 18:16
Geplaatst door Soldim


:lol: inderdaad, dat noem ik nu een goede boodschap.
Ik als moslim zijnde pleit ook voor hervormingen in het Christendom, Jodendom en Boedisme. Ook vind ik dat het atheisme hervormd moet worden. Verder pleit ik voor hervormingen in de gehele westerse wereld.
Ik ben niet gek, ik verkondig enkel een goede boodschap.

Rot toch een end op.

AARDIG
11-08-05, 18:21
Geplaatst door Soldim
Dus als iemand zich niet kan vinden in jou uitleg van de Islam moet hij of zij een andere religie uitkiezen?

Your way or nothing??

Nee. Wanneer iemand niet gelooft in de Koran als het onfeilbare woord van God, dan blijft er niet zo veel meer over van het Islamitische aspect. Dan is het verstandig, om een andere ideologie te zoeken. De moslim dient namelijk te geloven, dat God geen fouten maakt.

_h4T3D_sE7eN
11-08-05, 18:23
Geplaatst door Soldim
Dus als iemand zich niet kan vinden in jou uitleg van de Islam moet hij of zij een andere religie uitkiezen?

Your way or nothing??

Er bestaat maar 1 uitleg van de Koran: de Soennah. Ik hou het dan ook daarbij. En met mij zijn er miljoenen anderen die het best vinden. Dat er in de praktijk hier en daar dingen misgaan is te wijten, zoals je zelf al aangaf in een andere discussie, dingen bij de inhoud bedenken die er niet staan. Menselijke terkortkomingen, waren we al over uit, volgens mij.

Wie is Rushdie, die voor het atheïsme heeft gekozen, dan om te zeggen dat de Koran opnieuw geïnterpreteerd moet worden ?? For that matter, wie de fok is Ayaan, die in datzelfde straatje wil lopen ?? Van mij mogen ze, maar consensus is dan ver weg. Omdat de consensus ook al is vastgelegd in de Soennah. En ja, die is mijns insziens onfeilbaar. Dat is mijn persoonlijke keus, zoals het voor jou de keus is er waarschijnlijk niet in te geloven. Niets aan de hand verder, toch ?!

Er is geen dwang in geloof. Je kiest er voor of niet. Wie er niet voor kiest dient anderen die er wel voor kiezen met rust te laten, zoals dat andersom jarenlang werd geroepen. Zoals er geen dwang is in geloof, hoort er ook geen dwang te zijn in ongeloof. Rushdie's roep is twijfel zaaien in hetgeen moslims geloven, met als doel niet meer te geloven en niet eens om de inhoud van dat geloof. Rushdie wil boxen tegen God maar zijn armen zijn, helaas voor hem, te kort.


Rushdie is a non-believing hater.

En een slechte schrijver. :hihi:

Beetje marginale discussie.

Soldim
11-08-05, 18:25
Geplaatst door assassijn
[B]:lol: inderdaad, dat noem ik nu een goede boodschap.
Ik als moslim zijnde pleit ook voor hervormingen in het Christendom, Jodendom en Boedisme.


Ga je gang, heb ik geen enkel probleem mee. Herinterpretering van de geschriften, modernisering van opvattingen? Goede zaak lijkt me!



Ook vind ik dat het atheisme hervormd moet worden.


Eh, ja, ga je gang. In welk opzicht?



Verder pleit ik voor hervormingen in de gehele westerse wereld.


Lijkt me inderdaad meer dan nodig (niet alleen de Westerse wereld overigens).



Ik ben niet gek, ik verkondig enkel een goede boodschap.


Dat is je vrijheid.



Rot toch een end op.

Doe ik niet :p

assassijn
11-08-05, 18:30
Geplaatst door Soldim
Ga je gang, heb ik geen enkel probleem mee. Herinterpretering van de geschriften, modernisering van opvattingen? Goede zaak lijkt me!



Eh, ja, ga je gang. In welk opzicht?



Lijkt me inderdaad meer dan nodig (niet alleen de Westerse wereld overigens).



Dat is je vrijheid.



Doe ik niet :p

Ik vind dat de gehele westerse wereld moet leven volgens de islam en de sharia. De islam is in mijn ogen de verlichting i.t.t. het westerse denken.

David
11-08-05, 18:32
Geplaatst door assassijn
Ik vind dat de gehele westerse wereld moet leven volgens de islam en de sharia. De islam is in mijn ogen de verlichting i.t.t. het westerse denken.


Dat vind ik nou weer niet. En zo blijf je bezig.

_h4T3D_sE7eN
11-08-05, 18:35
Geplaatst door David
Dat vind ik nou weer niet. En zo blijf je bezig.

Boeiuh wat jij vindt. Jij bent een ongelovige. :hihi:


:p

Commeilfaut
11-08-05, 18:37
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Er bestaat maar 1 uitleg van de Koran: de Soennah. Ik hou het dan ook daarbij. En met mij zijn er miljoenen anderen die het best vinden. Dat er in de praktijk hier en daar dingen misgaan is te wijten, zoals je zelf al aangaf in een andere discussie, dingen bij de inhoud bedenken die er niet staan. Menselijke terkortkomingen, waren we al over uit, volgens mij.

Wie is Rushdie, die voor het atheïsme heeft gekozen, dan om te zeggen dat de Koran opnieuw geïnterpreteerd moet worden ?? For that matter, wie de fok is Ayaan, die in datzelfde straatje wil lopen ?? Van mij mogen ze, maar consensus is dan ver weg. Omdat de consensus ook al is vastgelegd in de Soennah. En ja, die is mijns insziens onfeilbaar. Dat is mijn persoonlijke keus, zoals het voor jou de keus is er waarschijnlijk niet in te geloven. Niets aan de hand verder, toch ?!

Er is geen dwang in geloof. Je kiest er voor of niet. Wie er niet voor kiest dient anderen die er wel voor kiezen met rust te laten, zoals dat andersom jarenlang werd geroepen. Zoals er geen dwang is in geloof, hoort er ook geen dwang te zijn in ongeloof. Rushdie's roep is twijfel zaaien in hetgeen moslims geloven, met als doel niet meer te geloven en niet eens om de inhoud van dat geloof. Rushdie wil boxen tegen God maar zijn armen zijn, helaas voor hem, te kort.


Rushdie is a non-believing hater.

En een slechte schrijver. :hihi:

Beetje marginale discussie.

Er bestaat inderdaad maar 1 uitleg. Daarom plein meneer Rushdie voor een herinterpretatie zodat kortzichtige types zoals jij (dat zijn er, zoals jij zegt, inderdaad miljoenen) verlost raken van alle religieuze dogma's en inzien dat de hedendaagse interpretatie een verourderde is. Zijn atheïsme is geen reden om zo'n oproep niet te mogen doen.

Er is geen dwang in geloof, zeg je? Vandaar zeker dat alle afvalligen voor hun leven moeten vrezen en in angst leven.

Trouwens, als je zegt dat jouw inziens de Sunnah onfeilbaar is dan maak je je ook schuldig aan een subjectieve interpretatie. Waarom zou Rushdie dan niet mogen zeggen dat er een andere interpretatie is dan die van jou? Of wil je eigenlijk zeggen dat JIJ onfeilbaar bent?

David
11-08-05, 18:38
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Boeiuh wat jij vindt. Jij bent een ongelovige. :hihi:


:p


Boeiuh wat jij vindt. Jij bent hetero. :haha:



:p

Soldim
11-08-05, 18:38
Geplaatst door assassijn
Ik vind dat de gehele westerse wereld moet leven volgens de islam en de sharia. De islam is in mijn ogen de verlichting i.t.t. het westerse denken.

Er is volgens mij een verschil tussen hervormingen of herzieningen binnen een bepaalde religie en het overgaan tot een geheel andere religie.

Rushdie zegt niet dat Moslims zich moeten bereken tot het christendom, Budisme of wat dan ook. Hij zegt dat de interpretatie van een 14 eeuwen oud document wellicht bijgesteld kan worden.

Spoetnik
11-08-05, 18:39
Ik pleit voor een hervorming in het Westerse denken dat al jarenlang geweld, moord en doodslag exporteert naar de rest van de wereld.

Oja ik breng binnenkort een boek uit!

Soldim
11-08-05, 18:41
Geplaatst door AARDIG
Nee. Wanneer iemand niet gelooft in de Koran als het onfeilbare woord van God, dan blijft er niet zo veel meer over van het Islamitische aspect. Dan is het verstandig, om een andere ideologie te zoeken. De moslim dient namelijk te geloven, dat God geen fouten maakt.

Daarover schijnen de meningen dus al te verschillen:




Geplaatst door Joesoef
Moslims die de Koran zien als een leidraad ipv een woudlopershandboek zijn er altijd al geweest, meerderheid van de Moslims is zo. Dat men deze 'verlichte moslims' niet wilt zien en alle moslims op de extremistische storthoop gooien komt voort uit de media. En rushdie maakt daar dankbaar gebruik van.

assassijn
11-08-05, 18:42
Geplaatst door Soldim
Er is volgens mij een verschil tussen hervormingen of herzieningen binnen een bepaalde religie en het overgaan tot een geheel andere religie.

Rushdie zegt niet dat Moslims zich moeten bereken tot het christendom, Budisme of wat dan ook. Hij zegt dat de interpretatie van een 14 eeuwen oud document wellicht bijgesteld kan worden.

Dan heb jij er weinig van begrepen. Hij wil juist dat de islam een soort van christen-islam wordt die zijn wortels heeft in het joods-christelijke westen.
Hij heeft een goed en kwaad. Het kwade is de islam, en het goede is het westerse denken.

assassijn
11-08-05, 18:43
Geplaatst door Spoetnik
Ik pleit voor een hervorming in het Westerse denken dat al jarenlang geweld, moord en doodslag exporteert naar de rest van de wereld.

Oja ik breng binnenkort een boek uit!

Pas maar op. Als je dat als moslim zijnde zegt over het westen, dan ben je een fundamentalist die geen respect heeft voor de westerse vrijheden.

_h4T3D_sE7eN
11-08-05, 18:44
Geplaatst door Commeilfaut
Er bestaat inderdaad maar 1 uitleg.

En dat is nou de hele bla: JIJ en Rushdie vinden het kortzichtig. Maar jij en Rushdie zijn niet belangrijk in dat geheel. Het is eerder kortzichtig te denken dat je iets te zeggen hebt over iets dat een ander accepteert en jijzelf niet mee bezig wenst te zijn, waarbij dat laatste nou precies zo krom is: je wil er geen deel van uitmaken maar wel de inhoud ervan wijzigen. Leg toch maar even uit, Geronimo.

Zoals ik al aangaf, mensen die moeten vrezen voor hun leven omdat ze niet voor de Islam kiezen, worden niet bedreigd door moslims. Interpreteer het goed.

AARDIG
11-08-05, 18:45
Geplaatst door Soldim
Daarover schijnen de meningen dus al te verschillen:

Welk meningsverschil?

assassijn
11-08-05, 18:47
Geplaatst door David
Dat vind ik nou weer niet. En zo blijf je bezig.

Sluit je toch gewoon aan bij "ons". Je krijgt wekelijks een dozijn jonge gebruinde arabische mannelijke maagden van mij. Het enige wat je hoeft te doen is afgeven op homoseksualiteit.

David
11-08-05, 18:51
Geplaatst door assassijn
Sluit je toch gewoon aan bij "ons". Je krijgt wekelijks een dozijn jonge gebruinde arabische mannelijke maagden van mij. Het enige wat je hoeft te doen is afgeven op homoseksualiteit.


Dat klinkt wel weer fijn. En lekker hypocriet, daar hou ik van!


Aha! Dus zo werkt die Islam! Je leert hier nog eens wat!

_h4T3D_sE7eN
11-08-05, 18:54
Geplaatst door David
Dat klinkt wel weer fijn. En lekker hypocriet, daar hou ik van!


Aha! Dus zo werkt die Islam! Je leert hier nog eens wat!


Nie luisteren naar 'm, hij neemt je in de maling.



:hihi:

Spoetnik
11-08-05, 18:54
Geplaatst door assassijn
Pas maar op. Als je dat als moslim zijnde zegt over het westen, dan ben je een fundamentalist die geen respect heeft voor de westerse vrijheden.

Ik ben een zeer fundamentalische libertijn.

Maar om even op mijn boek terug te komen, binnenkort verkrijgen in de betere boekenhandel voor slechts 25,00 euros.

David
11-08-05, 18:55
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Nie luisteren naar 'm, hij neemt je in de maling.



:hihi:


Ik krijg er maar elf? :brozac:

AARDIG
11-08-05, 18:56
Wie is Rush.i eigenlijk :vreemd:

_h4T3D_sE7eN
11-08-05, 18:57
Geplaatst door Spoetnik
Ik ben een zeer fundamentalische libertijn.

Maar om even op mijn boek terug te komen, binnenkort verkrijgen in de betere boekenhandel voor slechts 25,00 euros.

Hoe gaat het heten, "Mark & David in Pink City" ? :hihi:

David
11-08-05, 18:58
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Hoe gaat het heten, "Mark & David in Pink City" ? :hihi:


Nee. " _h4T3D_sE7eN goes drag"

_h4T3D_sE7eN
11-08-05, 18:58
Geplaatst door AARDIG
Wie is Rush.i eigenlijk :vreemd:


http://www.themodernword.com/scriptorium/rushdie.jpg

klik (http://www.kirjasto.sci.fi/rushdie.htm)



Geplaatst door David
Nee. " _h4T3D_sE7eN goes drag"

U wish, bitch ... :hihi:

Spoetnik
11-08-05, 18:58
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Hoe gaat het heten, "Mark & David in Pink City" ? :hihi:


"Cannibal City: The end of democrazy".

David
11-08-05, 18:59
Geplaatst door Spoetnik
"Cannibal City: The end of democrazy".


Zit er veel kinky sex in?

DeStorthoop
11-08-05, 19:03
Geplaatst door Joesoef
Rushdie zijn retoriek is goedkoop zeer voor de hand liggend en heeft meer iets weg van commerciele timing dan iets waar Moslims nog nooit aan gedacht zouden hebben.

Moslims die de Koran zien als een leidraad ipv een woudlopershandboek zijn er altijd al geweest, meerderheid van de Moslims is zo. Dat men deze 'verlichte moslims' niet wilt zien en alle moslims op de extremistische storthoop gooien komt voort uit de media. En rushdie maakt daar dankbaar gebruik van.

Je hebt gelijk, Rushdie had specefieker moeten zijn.


Geplaatst door AARDIG
Nee. Wanneer iemand niet gelooft in de Koran als het onfeilbare woord van God, dan blijft er niet zo veel meer over van het Islamitische aspect. Dan is het verstandig, om een andere ideologie te zoeken. De moslim dient namelijk te geloven, dat God geen fouten maakt.

Dus het scheppingsverhaal als een metafoor voor de big bang en de daaropvolgende evolutie zien zit er niet in begrijp ik. Maar hoe kun je dan nog praktisch leven, als je je tot op de letter aan de Koran houd?

AARDIG
11-08-05, 19:06
Geplaatst door DeStorthoop
Je hebt gelijk, Rushdie had specefieker moeten zijn.



Dus het scheppingsverhaal als een metafoor voor de big bang en de daaropvolgende evolutie zien zit er niet in begrijp ik. Maar hoe kun je dan nog praktisch leven, als je je tot op de letter aan de Koran houd?

Wat precies, begreep je niet aan mijn reactie. Er van uitgaan, dat God fouten maakt, is niet bepaald Islamitisch. Ik vraag me dan af, waarom je dan nog moslim bent? Wil ik mij wel onderwerpen aan iets dat niet perfect is? Ik snap niet zo zeer, wat de Bing Bang hier mee te maken heeft.

assassijn
11-08-05, 19:06
Geplaatst door David
Ik krijg er maar elf? :brozac:

Je krijgt er gewoon twaalf. Verder mag jij maandelijks de jurken voor mannen en vrouwen ontwerpen, die zij verplicht moeten dragen. Ook zal ik iedereen verplichten om jou overal en altijd als een filmster te behandelen :student:

_h4T3D_sE7eN
11-08-05, 19:07
Geplaatst door DeStorthoop
Maar hoe kun je dan nog praktisch leven, als je je tot op de letter aan de Koran houd?

Dat is de hele uitdaging waar het om draait, hé.

David
11-08-05, 19:08
Geplaatst door assassijn
Je krijgt er gewoon twaalf. Verder mag jij maandelijks de jurken voor mannen en vrouwen ontwerpen, die zij verplicht moeten dragen.

Oh, ik moet werken?



Ook zal ik iedereen verplichten om jou overal en altijd als een filmster te behandelen :student:


Kunst. Doet nu iedereen al. En terecht.

AARDIG
11-08-05, 19:09
Hated, ik vroeg wie Rushie is, niet wie Rushdie is :hihi:

Spoetnik
11-08-05, 19:10
Geplaatst door David
Zit er veel kinky sex in?

Zijn er nog andere onderwerpen? :confused:

David
11-08-05, 19:10
Geplaatst door Spoetnik
Zijn er nog andere onderwerpen? :confused:


Eeeeh? Drank?

Spoetnik
11-08-05, 19:11
Geplaatst door David
Eeeeh? Drank?

Right.. komt voor elkaar.. drank zat in Cannibal City.

_h4T3D_sE7eN
11-08-05, 19:13
Geplaatst door AARDIG
Hated, ik vroeg wie Rushie is, niet wie Rushdie is :hihi:


:kwaad: ...

En ik mijn behulpzaamheid tonen.


Dacht even dat je echt in een achterkamertje opgesloten hebt gezeten met die vraag ... :hihi:

AARDIG
11-08-05, 19:17
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
:kwaad: ...

En ik mijn behulpzaamheid tonen.


Dacht even dat je echt in een achterkamertje opgesloten hebt gezeten met die vraag ... :hihi:

Wat denk jezelf. Hoe vaak heb ik het argument "S. Rushdie" wel niet aan moeten horen. Als de argumenten op waren "Ja, maar Rushdie .......".

Bedankt voor je behulpzaamheid :D

DeStorthoop
11-08-05, 19:19
Geplaatst door assassijn
:lol: inderdaad, dat noem ik nu een goede boodschap.
Ik als moslim zijnde pleit ook voor hervormingen in het Christendom, Jodendom en Boedisme. Ook vind ik dat het atheisme hervormd moet worden. Verder pleit ik voor hervormingen in de gehele westerse wereld.
Ik ben niet gek, ik verkondig enkel een goede boodschap.

Rot toch een end op.

Ik vind dat iedereen overal een mening over mag hebben en zeker als het je persoonlijk aangaat. (Rushdie heeft jaren in een kelder zitten nintendo-en omdat er een fatwa op hem rustte, weet je nog?)

Als jij vind dat je eigenlijk niet het recht hebt om voor hervormingen in de westerse wereld te pleiten, waarom loop je dan altijd (en vaak terecht) op Wilders, het Westen, Bush, Israël etc etc af te geven? Bullshit-argument dus.

Zwarte Schaap
11-08-05, 19:35
Die parasiet van het terrorisme krijgt net gratis reclametijd bij neerlands propagandakanaal het journaal.

Dat heet moderne marketing achter de rug om van de gewone hardwerkende moslim.

DeStorthoop
11-08-05, 19:44
Geplaatst door AARDIG
Wat precies, begreep je niet aan mijn reactie. Er van uitgaan, dat God fouten maakt, is niet bepaald Islamitisch. Ik vraag me dan af, waarom je dan nog moslim bent? Wil ik mij wel onderwerpen aan iets dat niet perfect is? Ik snap niet zo zeer, wat de Bing Bang hier mee te maken heeft.

Ik was idd niet duidelijk en ik sloeg een stap over. Wat ik bedoelde was:

Als de Koran het onfeilbare woord van God is, wie ben jij dan om aan het interpreteren te slaan? In dat geval is toch iedere Moslim die niet tot op de letter nauwkeurig leeft zoals het in de Koran voorgeschreven staat dwalende?

AARDIG
11-08-05, 19:58
Geplaatst door DeStorthoop
Ik was idd niet duidelijk en ik sloeg een stap over. Wat ik bedoelde was:

Als de Koran het onfeilbare woord van God is, wie ben jij dan om aan het interpreteren te slaan? In dat geval is toch iedere Moslim die niet tot op de letter nauwkeurig leeft zoals het in de Koran voorgeschreven staat dwalende?

Nee.

David
11-08-05, 19:59
Geplaatst door AARDIG
Nee.


In het openbaar wel, stiekem is blijkbaar alles mogelijk.

AARDIG
11-08-05, 20:11
Geplaatst door David
In het openbaar wel, stiekem is blijkbaar alles mogelijk.

:verward:

David
11-08-05, 20:13
Geplaatst door AARDIG
:verward:


Dat zei jij net. Iets met twaalf Arabische maagden.

_h4T3D_sE7eN
11-08-05, 20:15
Geplaatst door David
Dat zei jij net. Iets met twaalf Arabische maagden.

Slim geprobeerd, Dave.

Dat was assassijn, die jou 12 Pimmetjes aanbood.

AARDIG
11-08-05, 20:15
Geplaatst door David
Dat zei jij net. Iets met twaalf Arabische maagden.

:verward: x 100

David
11-08-05, 20:16
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Slim geprobeerd, Dave.

Dat was assassijn, die jou 12 Pimmetjes aanbood.


Oeps, sorry. Inderdaad. Mijn excuus.

DeStorthoop
11-08-05, 20:16
Geplaatst door AARDIG
Nee.

Ik heb pasgeleden enkele stukken uit (een vertaling van) de Koran gelezen. Sindsdien vraag ik me dit af. Het was een oprechte vraag.

_h4T3D_sE7eN
11-08-05, 20:16
Geplaatst door DeStorthoop
Ik heb pasgeleden enkele stukken uit (een vertaling van) de Koran gelezen. Sindsdien vraag ik me dit af. Het was een oprechte vraag.

Waarom ga je dan niet nog even door met lezen, voor een completer beeld ?

Soldim
11-08-05, 20:17
Geplaatst door AARDIG
De moslim dient namelijk te geloven, dat God geen fouten maakt.

Interesante gedachte. Dus God is onveilbaar en alwetend. Die God heeft oa Rushdie geschapen, en wist natuurlijk vooraf al wat die nu zou zeggen. Wie weet, heeft hij een bedoeling .... :engel:

_h4T3D_sE7eN
11-08-05, 20:19
Geplaatst door Soldim
Interesante gedachte. Dus God is onveilbaar en alwetend. Die God heeft oa Rushdie geschapen, en wist natuurlijk vooraf al wat die nu zou zeggen. Wie weet, heeft hij een bedoeling .... :engel:


Zo werkt het niet, Sjors.

De wil die je meekrijgt bepaalt wat je doet met de omstandigheden die Hij creëert. Op basis daarvan wordt je beoordeeld.



Heeft niemand dan iets meegekregen van religie, behalve de waanzin die door de -foben wordt verheerlijkt?! :wat?!:

Joesoef
11-08-05, 20:20
Geplaatst door DeStorthoop
Ik heb pasgeleden enkele stukken uit (een vertaling van) de Koran gelezen. Sindsdien vraag ik me dit af. Het was een oprechte vraag.


En welke stukken?

David
11-08-05, 20:20
Geplaatst door Soldim
Dus God is onveilbaar


Ja, ik denk niet dat Christie's daar aan begint.

DeStorthoop
11-08-05, 20:22
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Waarom ga je dan niet nog even door met lezen, voor een completer beeld ?

tijd...

Joesoef
11-08-05, 20:24
Geplaatst door David
Ja, ik denk niet dat Christie's daar aan begint.

:D

_h4T3D_sE7eN
11-08-05, 20:24
Geplaatst door DeStorthoop
tijd...

Waar haal je dan de tijd vandaan om wel een mening te vormen op basis van die paar stukken ??

DeStorthoop
11-08-05, 20:25
Geplaatst door Joesoef
En welke stukken?

t/m Yusuf ongeveer.

AARDIG
11-08-05, 20:28
Geplaatst door DeStorthoop
Ik heb pasgeleden enkele stukken uit (een vertaling van) de Koran gelezen. Sindsdien vraag ik me dit af. Het was een oprechte vraag.

En mijn antwoord was ook oprecht.

DeStorthoop
11-08-05, 20:28
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Waar haal je dan de tijd vandaan om wel een mening te vormen op basis van die paar stukken ??

Ik zei toch dat het een oprechte vraag was? Denken kan overal, lezen niet.

_h4T3D_sE7eN
11-08-05, 20:31
Geplaatst door DeStorthoop
Ik zei toch dat het een oprechte vraag was? Denken kan overal, lezen niet.


Je vraag is niet eerlijk, in dat geval. Helemaal omdat het gebaseerd is op stukjes informatie. + je vraag bevatte deels al een antwoord dat je aannam.

Stel open vragen, zodat het ten goede komt van je Ying & Yang. :hihi:


Hoe kan een simpele vraag eigenlijk niet oprecht zijn ?

Soldim
11-08-05, 20:34
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Zo werkt het niet, Sjors.


Was God niet ondoorgrondelijk?



De wil die je meekrijgt bepaalt wat je doet met de omstandigheden die Hij creëert. Op basis daarvan wordt je beoordeeld.


Ik wil helemaal niet getest en beoordeeld worden! Ik heb daar niet omgevraagd!




Heeft niemand dan iets meegekregen van religie, behalve de waanzin die door de -foben wordt verheerlijkt?! :wat?!: [/B]

Schijnbaar niet echt! Verlicht ons ;)

gh.wille
11-08-05, 21:06
Geplaatst door assassijn
:lol: inderdaad, dat noem ik nu een goede boodschap.
Ik als moslim zijnde pleit ook voor hervormingen in het Christendom, Jodendom en Boedisme. Ook vind ik dat het atheisme hervormd moet worden. Verder pleit ik voor hervormingen in de gehele westerse wereld.
Ik ben niet gek, ik verkondig enkel een goede boodschap.

Rot toch een end op.

Mag ik je er ff op wijzen dat het R.K al jaren geleden zich heeft aangepast aan de huidige maatschappij ( ook nog niet genoeg ) en
wat mij is op gevallen : Dat de Wonderen de Wereld uit zijn !
Het was een paar honderd jaar geleden niet zo moeilijk om weer een(wonder) te laten geschiedden , nu zou dat meeteen wetenschappelijk weerlegd worden . Ook de tijd dat Uitsluitend Latijns gebruikt word is achterhaald , en ik ben het in zo verre eens, dat sommige voorschriften
van de ISLAM ,na eerst door een raad van DESKUNDIGEN bekeken misschien wel voor een aanpassing in aanmerking zouden kunnen komen !
Ik denk dat er vermoedelijk nooit wat van komt , alleen al om het simpele feit dat er niet een Deskundige het in z,n hoofd durft te halen ,
om mee te doen .
Net zo goed als vroeger bij het R.K dan werd je meteen ketter genoemd , en ik zeker want ik geloof niet in de Heilige Drie Eenheid !

V.G.G.

Al Sawt
12-08-05, 00:08
Geplaatst door gh.wille
Mag ik je er ff op wijzen dat het R.K al jaren geleden zich heeft aangepast aan de huidige maatschappij Mag ik je er ff op wijzen dat RK alleen in landen waar ze een minderheid vormt, is aangepast!

Voorts moet je heel erg stom zijn om R.K met Islam te vergelijken.

Soldim
12-08-05, 00:17
Geplaatst door Al Sawt
Mag ik je er ff op wijzen dat RK alleen in landen waar ze een minderheid vormt, is aangepast!


'k Heb het voor de zekerheid even aan een Italiaanse collega gevraagd, maar ook in Italie (waar de meerderheid van de bevolking Rooms Katholiek is) beschouwt de RK kerk de aarde tegenwoordig als zijnde rond en om de zon draaiende.

De RK kerk is zeer centraal geleidt, en kent minimale verschillen per land, ik vind het dus moeilijk voor te stellen dat ze per land een andere doctrine aanhangen....



Voorts moet je heel erg stom zijn om R.K met Islam te vergelijken.

Het zijn beide religie's, en (of je het nou leuk vind of niet) hebben aardig wat overeenkomsten.

ronald
12-08-05, 00:30
Geplaatst door Soldim

[QUOTE] Al Sawt: Voorts moet je heel erg stom zijn om R.K met Islam te vergelijken



Het zijn beide religie's, en (of je het nou leuk vind of niet) hebben aardig wat overeenkomsten. [/B]


Misschien doelend op het feit dat de RK de inquisitie al achter de rug had...??

AARDIG
12-08-05, 01:31
Geplaatst door Soldim
Interesante gedachte. Dus God is onveilbaar en alwetend. Die God heeft oa Rushdie geschapen, en wist natuurlijk vooraf al wat die nu zou zeggen. Wie weet, heeft hij een bedoeling .... :engel:

God zegt in hoofdstuk 113,

(1. Say: "I seek refuge with the Lord of Al-Falaq,'') (2. "From the evil of what He has created,'') (3. "And from the evil of the Ghasiq when Waqab,'') (4. "And from the evil of the blowers in knots,'') (5. "And from the evil of the envier when he envies.'')

AARDIG
12-08-05, 01:32
Geplaatst door Soldim
Het zijn beide religie's, en (of je het nou leuk vind of niet) hebben aardig wat overeenkomsten.

Ja. De verschillen beginnen al bij het concept God. :tik:

Soldim
12-08-05, 01:38
Geplaatst door AARDIG
God zegt in hoofdstuk 113,

(1. Say: "I seek refuge with the Lord of Al-Falaq,'') (2. "From the evil of what He has created,'') (3. "And from the evil of the Ghasiq when Waqab,'') (4. "And from the evil of the blowers in knots,'') (5. "And from the evil of the envier when he envies.'')

1 - Wie is "the Lord of Al-Falaq"?

2 - En wie is de 'He' dat kwaad creeert? En waarom voorkomt God dat niet?

3 - Ik begrijp niets van de hele zin

4 - Het kwaad van de blazers in de knopen

5 - 'k Snap zowaar 1 van de 5 zinnen :D

AARDIG
12-08-05, 01:46
Geplaatst door Soldim
1 - Wie is "the Lord of Al-Falaq"?

2 - En wie is de 'He' dat kwaad creeert? En waarom voorkomt God dat niet?

3 - Ik begrijp niets van de hele zin

4 - Het kwaad van de blazers in de knopen

5 - 'k Snap zowaar 1 van de 5 zinnen :D

1 - God.

2 - God. God is transcedent. Ik kan daar geen verklaring voor geven.

3 - Geeft niet. Er zijn verschillende interpretaties voor die Arabische woorden.

4 - Een soort van si7r (tovenarij)

5 - Dat is voldoende.

Commeilfaut
12-08-05, 01:51
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
En dat is nou de hele bla: JIJ en Rushdie vinden het kortzichtig. Maar jij en Rushdie zijn niet belangrijk in dat geheel. Het is eerder kortzichtig te denken dat je iets te zeggen hebt over iets dat een ander accepteert en jijzelf niet mee bezig wenst te zijn, waarbij dat laatste nou precies zo krom is: je wil er geen deel van uitmaken maar wel de inhoud ervan wijzigen. Leg toch maar even uit, Geronimo.

Zoals ik al aangaf, mensen die moeten vrezen voor hun leven omdat ze niet voor de Islam kiezen, worden niet bedreigd door moslims. Interpreteer het goed.

Ik zal proberen om soep van het bovenstaande te maken. Meneer Rushdie wil de inhoud niet wijzigen, slimmerd, hij wil alleen een discussie entameren, iets op gang zetten binnen de islamitische wereld. Dat hij zelf geen moslim is, wil niet zeggen dat hij niet bezorgd is om het welzijn van moslims. Jij wil dat de islamitische wereld een sektarische wereld blijft, waarover buitenstaanders niets te zeggen hebben. Alleen heb jij de pech dat anderen, zoals meneer Rushdie, jouw spelletje niet zullen meespelen. Zij zullen de islamitische wereld tot zelfreflectie blijven aansporen, al betekent het dat ze daarvoor een hoop vrijheid moeten inleveren. Maar goed, types zoals jij, bewijzen alleen maar dat we nog een lange weg te begaan hebben, voordat er ooit sprake kan zijn van enige verandering. Ik hoop alleen niet dat mensen zoals Rushdie op den duur niet ontmoedigd raken door types zoals jij.

De laatste twee zinnen moet je mij toch even uitleggen. Ik wil dolgraag goed interpreteren, maar dan moet het ook wel goed uitgelegd worden.

Al Sawt
12-08-05, 01:59
Geplaatst door Soldim
'k Heb het voor de zekerheid even aan een Italiaanse collega gevraagd, maar ook in Italie (waar de meerderheid van de bevolking Rooms Katholiek is) beschouwt de RK kerk de aarde tegenwoordig als zijnde rond en om de zon draaiende.
Ik doel niet hoe de RK de hemellichamen in vult. Maar hoe haar machtsinvloed is op sociaal en politieke vlak.

R.K heeft heel veel invloed in landen als Polen en Italie. In Zuid-Amerikaanse en Afrikaanse landen heeft de kerk zelfs een wurgende greep op de samenleving.

Dus is de R.K aangepast aan de moderne tijd? Nee!


De RK kerk is zeer centraal geleidt, en kent minimale verschillen per land, ik vind het dus moeilijk voor te stellen dat ze per land een andere doctrine aanhangen.... Misschien is de kerk wel centraal geleid, maar het sluit geen verschillen per land uit.

In landen waar Katholieke geloof nog in vol ornaat beleefd wordt, heeft de kerk veel meer macht op de samenleving dan in een land met een katholieke minderheid als Nederland of VS.

In veel Latijnse en Afrikaanse landen is de RK een factor van macht en is verankerd in de staatstructuur van die landen.

Dus misschien is de docterine vanuit Vaticaan uniformeel, maar het heeft heel verschillende uitwerkingen.




Het zijn beide religie's, en (of je het nou leuk vind of niet) hebben aardig wat overeenkomsten. Ik heb nog nooit een Islamitische tegenhanger van de Vaticaan of de Paus gekend. Noch een structuuur binnen de Islam die gelijk is aan die van RK.

Soldim
12-08-05, 02:09
Geplaatst door AARDIG
1 - God.

2 - God. God is transcedent. Ik kan daar geen verklaring voor geven.

3 - Geeft niet. Er zijn verschillende interpretaties voor die Arabische woorden.

4 - Een soort van si7r (tovenarij)

5 - Dat is voldoende.

Dus:


1. Zoek toevlucht bij God 2. Voor het kwaad dat God zelf gecreeerd heeft. 3. ..... 4. En voor het kwaad van toovenarij. 5. En voor het kwaad van de jaloerse wanneer hij jaloers is.

-----------------

Ten eerste, je zegt, de bedoelingen van God gaan voorbij ons bevattings vermogen. De reden waarom hij 'kwaad' creeert zouden we dus niet kunnen begrijpen.

Ten tweede wie (behalve God) kan bepalen wat (welk, wie etc.) kwaad is? Maw waarom is Rushdie, of datgene wat Rushdie voorstelt het kwaad?

AARDIG
12-08-05, 02:31
Geplaatst door Soldim
Dus:


1. Zoek toevlucht bij God 2. Voor het kwaad dat God zelf gecreeerd heeft. 3. ..... 4. En voor het kwaad van toovenarij. 5. En voor het kwaad van de jaloerse wanneer hij jaloers is.

-----------------

Ten eerste, je zegt, de bedoelingen van God gaan voorbij ons bevattings vermogen. De reden waarom hij 'kwaad' creeert zouden we dus niet kunnen begrijpen.

Ten tweede wie (behalve God) kan bepalen wat (welk, wie etc.) kwaad is? Maw waarom is Rushdie, of datgene wat Rushdie voorstelt het kwaad?

Genoeg voor deze discussie ja.

1) Misschien wel. Ik zie het zelf zo. Je hebt mensen die goed zijn. Dat is het nulpunt. Je hebt mensen die beter zijn en je hebt mensen die het meest goed zijn. En je hebt mensen die daar tussen inzitten. Dat is positief. Maar je hebt ook mensen die niet goed zijn en mensen die het minst goed zijn. En alles wat daar weer tussen in zit. Dat is negatief. Dus, God heeft goedheid geschapen, maar mensen wijken daarvan af. En dan degradeert die goedheid en wordt het slechtheid genoemd.

2) Dat bepaalt God. Ik weet niet of hij slecht is. Dat zien we in het hiernamaals. Ik ging uit van jou post, waar je hem adreseerde als een irritatie voor God, wat dus synoniem staat aan een minder goed persoon.

gh.wille
13-08-05, 00:07
Geplaatst door Al Sawt
Mag ik je er ff op wijzen dat RK alleen in landen waar ze een minderheid vormt, is aangepast!

Voorts moet je heel erg stom zijn om R.K met Islam te vergelijken.

Nu ga ik me toch afvragen wie er zo stom is , ik gaf enkel een reactie op Assasijn, die opperde dat er wel meer geloven aangepast kunnen worden,als VOORBEELD gaf ik de R.K !
Niks meer en niks minder , en dat is nou het verschil wat jij aan haalt,
en dat geld voor alle R.K waar dan ook ter wereld , wel zijn ze vrij om evt. Latyns te gebruiken ,het hoeft niet per se in de voertaal maar mag wel .

V.G.G.