PDA

Bekijk Volledige Versie : Palestijnen in Gaza krijgen tuinderskassen



Bofko
13-08-05, 12:51
JERUZALEM - Vrijwel alle kassen in de joodse nederzettingen in de Gazastrook komen na de Israëlische terugtrekking in handen van Palestijnen. De tweehonderd Israëlische groente- en bloemenkwekers zijn vrijdag akkoord gegaan met een bod van 11,3 miljoen euro van de Stichting voor Economische Samenwerking (ECF), die de kassen zal overdragen aan de Palestijnse Autoriteit.
De overdracht van de kassen is steeds beschouwd als een noodzakelijke impuls voor de Palestijnse economie. Als de Palestijnse Autoriteit er niet snel in slaagt het perspectief van de Gaza-bewoners te verbeteren, dreigt het dichtbevolkte gebied te verzanden in anarchie. De overeenstemming over de glastuinbouw is net op tijd bereikt: de terugtrekking begint maandag.
Nadat een akkoord over de kassen met het Amerikaanse USAID op het laatste moment was afgeketst, heeft de speciale gezant James Wolfensohn, oud-directeur van de Wereldbank, hard gewerkt aan een noodoplossing. Hij heeft fondsen geworven, vrienden overgehaald te doneren en zelf ruim 400 duizend euro ingelegd.

www.volkskrant.nl

waterfiets
13-08-05, 13:25
Dat is goed nieuws. Nu hopen dat die radicale kolonisten niet op het laatste moment een actie uitvoeren met die kassen. Zo wordt morgen ook al trammelant voorspeld op de Tempelberg waar nogal wat Kahane aanhangers bijeenkomen.

mark61
13-08-05, 14:00
Hmm. Amerikanen die een keer wat goeds doen. Ik weet niet of dit nieuws wel kunnen hebben. Zo verwarrend.

Als ze toch bezig zijn zouden ze die kassen beter kunnen overdragen aan het volk dat er werkt. Kunnen die ook s experimenteren met arbeiderszelfbestuur. Een echt coöperatie. Nu zal het wel weer ten onder gaan aan graaiende bobo's.

Bofko
13-08-05, 14:12
Geplaatst door mark61
arbeiderszelfbestuur.

Da´s 25 jaar geleden dat ik dit woord voor het laatst gehoord heb.
Werd mee geexperimenteerd in Joegoslavie, en door velen gezien toen als een alternatief voor het onrechtvaardige kapitalisme en het dehumaniserende communisme. Deze bedrijven met arbeiderszelfbestuur zijn een zachte dood gestorven.

Alhoewel... kibboetsen in Israel doen het wat beter, meen ik.

mark61
13-08-05, 14:18
Geplaatst door Bofko
Da´s 25 jaar geleden dat ik dit woord voor het laatst gehoord heb.
Werd mee geexperimenteerd in Joegoslavie, en door velen gezien toen als een alternatief voor het onrechtvaardige kapitalisme en het dehumaniserende communisme. Deze bedrijven met arbeiderszelfbestuur zijn een zachte dood gestorven.

Alhoewel... kibboetsen in Israel doen het wat beter, meen ik.

In NL voor het laatst in de dertiger jaren mee geëxperimenteerd. Weet eigenlijk niet waar het fout ging. Die kibboetsen zijn allang geen vrolijke coöperatieven meer, wat ik ervan begrijp. Meer een soort terreurcommunes dan wel kapitalistisch en keihard. In Joegoslavië was het een grapje natuurlijk. Wel vind ik dat in plaats van al dat theoretisch gelul en wereldrevolutie je natuurlijk gewoon zelf kan beginnen. Maar blijkbaar heeft niemand daar trek in.

Bofko
13-08-05, 14:23
Geplaatst door mark61

Wel vind ik dat in plaats van al dat theoretisch gelul en wereldrevolutie je natuurlijk gewoon zelf kan beginnen. Maar blijkbaar heeft niemand daar trek in.

Roel van Duyn is toen naar Friesland vertrokken om een keuterboerderij te beginnen maar was binnen een jaar weer terug.
Velen ook zijn in Frankrijk verpietert met de geitenkaasjes.

mark61
13-08-05, 14:27
Geplaatst door Bofko
Roel van Duyn is toen naar Friesland vertrokken om een keuterboerderij te beginnen maar was binnen een jaar weer terug.
Velen ook zijn in Frankrijk verpietert met de geitenkaasjes.

Je mot het ook samen doen en niet onder in de kapita pikorde gaan creperen, natuurlijk.