PDA

Bekijk Volledige Versie : Stop stigmatisering van de Nederlandse man in campagne huiselijk geweld.



Zwarte Schaap
13-08-05, 15:00
Vrouwen zijn gewelddadiger

Door René Diekstra

Sinds enige tijd loopt er in ons land een campagne tegen huiselijk geweld met als slogan 'Huiselijke geweld is niet normaal'. Tegen zo'n boodschap kun je moeilijk bezwaar maken. Waar je wel bezwaar tegen kunt maken, sterker nog wat ronduit schandelijk is aan die campagne, is dat er uitdrukkelijk de boodschap van uitgaat dat huiselijk geweld uitsluitend het werk van mannen is.

Op de posters van de campagne, die ik de laatste weken niet ver van mijn huis op billboards tegenkom, is de aggresieveling steevast een man. Afgebeeld met een woedend of dreigend gezicht en zijn handen in de aanslag. Omdat ik niet wist of de posters in mijn buurt alle posters van de campagne zijn, ben ik op onderzoek uitgegaan.

Ik ben half Leiden en omstreken afgereden en vond in totaal zes verschillende. Ga er even voor zitten. Op vijf van de zes posters is de agressor inderdaad een man. De ene uitzondering is een poster waarop een vrouw achter haar bejaarde moeder staat met daarbij de tekst 'Mijn moeder haalt het bloed onder m'n nagels vandaan'. Maar ze kijkt daar niet agressief of dreigend bij, hoogstens verdrietig-teleurgesteld. Er komt, kortom, geen enkel dreigend of agressief vrouwengezicht op de posters voor. Helemaal in lijn daarmee zijn alle afgebeelde slachtoffers ofwel vrouw ofwel kind. Weer met één uitzondering. Maar de man die op die poster als slachtoffer wordt uitgebeeld, wordt aangevallen door een andere man.

De boodschap die de campagne er bij de Nederlanders in probeert te rammen, is helder: vrouwen zijn niet agressief of gewelddadig, ze zijn hoogstens teleurgesteld of verdrietig. Het zijn mannen die zich niet normaal gedragen, meestal tegen vrouwen en kinderen en soms tegen andere mannen.

Ik ben ook nagegaan hoelang die campagne al loopt. Tot mijn verbijstering blijkt die al bijna twee jaar aan de gang te zijn, zij het dat er voorloper-gemeentes zijn, dat wil zeggen gemeentes die er als een soort van pilot aan begonnen zijn en dat andere gemeentes er pas vorig jaar of dit jaar mee aan de slag zijn gegaan. Maar al twee jaar aan de gang en nog nooit heeft iemand bezwaar gemaakt tegen de misleidende en schadelijke suggestie die ervan gaat!

Dat valt alleen maar te verklaren als de meeste Nederlanders, onder wie de minister van Justitie die de campagne steunt en meefinanciert, onder hetzelfde vooroordeel gebukt gaan: dat huiselijk geweld bijna altijd een mannenprobleem is. Want het is een vooroordeel. Uit tientallen onderzoeken, gepubliceerd in gezaghebbende wetenschappelijke tijdschriften, blijkt dat vrouwen in intieme relaties minstens even gewelddadig zijn dan mannen. Hoewel vrouwen uiteindelijk vaker (maar lang niet altijd) de hardste klappen krijgen, zijn zij minstens zo vaak degenen die met geweld beginnen als mannen. Uit de onderzoeken blijkt ook dat vrouwen vaker wapens gebruiken dan mannen. Ze gooien ook vaker met dingen, schoppen en bijten vaker en slaan vaker met voorwerpen dan mannen.

Verder blijkt ook de bewering dat vrouwen alleen geweld gebruiken uit zelfverdediging niet te kloppen. In feite blijkt dat een van de minder belangrijke redenen. Vaker gebruiken vrouwen geweld om aan een ruzie een eind te maken, om een bepaald punt kracht bij te zetten of als reactie op een crisis in relatie of gezin.

Een probleem is dat mannen zelden aangifte doen van geweld door een vrouw. Uit een onderzoek in Groot-Britannie enige jaren geleden, bleek dat 14 procent van de door hun vrouwen mishandelde mannen zo erg waren toegetakeld dat ze in een ziekenhuis belandden. Maar geen van die mannen was bereid aangifte te doen. Ik heb inmiddels besloten wel aangifte te doen: tegen een overheidscampagne die schadelijke en schandelijke onjuistheden verspreidt.


Bron: Rotterdams Dagblad 13/08/05

Cherry Bo
13-08-05, 16:08
http://www.demooisteanimaties.com/mensen3/tj1.gif


De vrouwen uit dat onderzoek hadden allemaal PMS :hihi: