PDA

Bekijk Volledige Versie : Indonesië hoeft geen excuses van Nederland voor misdaden tegen Idonesische volk



Zwarte Schaap
13-08-05, 14:53
’Indonesië hoeft geen excuses van Nederland’

AMSTERDAM (ANP) – Indonesië hoeft geen excuses van Nederland voor de politionele acties in dat land eind jaren ’40. Dat zegt de Indonesische minister van Buitenlandse Zaken Hassan Wirajuda zaterdag in De Telegraaf. „Wij hebben dat nooit geuit. Ik heb evenmin weet van vorige regeringen die excuses van Nederland hebben geëist".

Volgens Wirajuda is het maken van excuses door Nederland geen belangrijk onderwerp in zijn land. „Er zijn niet zoveel Indonesiërs die zich druk maken om deze kwestie".

Minister Bot van Buitenlandse Zaken woont woensdag de viering van de Indonesische onafhankelijkheid bij. Het is voor het eerst dat een Nederlandse bewindsman op deze feestdag van de voormalige kolonie aanwezig is.

Indonesië viert dat de latere president Sukarno en diens premier Hatta zestig jaar geleden de onafhankelijkheid van Nederland uitriepen. De toenmalige Nederlandse regering accepteerde de onafhankelijksverklaring niet. Zij stuurde militairen naar het gebied en de jaren daarop vielen veel doden.

Koningin Beatrix wilde in 1995 tijdens een staatsbezoek excuses aanbieden voor de fouten die Nederlanders tijdens de politionele acties hebben gemaakt, maar premier Kok hield dat tegen. Hij zou hebben gevonden dat excuses tot commotie in Nederland zouden leiden, vooral onder Indië–veteranen.


Bron: Reformatorisch Dagblad 13/08/05

Bofko
13-08-05, 14:59
Mooi. Je moet nooit niet-bestaande problemen proberen op te lossen.

Al3arbi
13-08-05, 15:46
Geplaatst door Alcibiades
We zitten overigens nog steeds te wachten op excuses van Indonesië over de onmenselijke manier waarop de Nederlandse overlevenden van de Japanse bezetting werden behandeld.


Echt niet :hihi: Het is tegen elkaar weggestreept.

Zwarte Schaap
13-08-05, 16:05
Geplaatst door Alcibiades
We zitten overigens nog steeds te wachten op excuses van Indonesië over de onmenselijke manier waarop de Nederlandse overlevenden van de Japanse bezetting werden behandeld.

Een mens die je als beest behandelt hebt hoef je niet van te verwachten dat ie je liefdevol zal bejegenen als hij zich net van zijn ketenen heeft losgerukt.

Zwarte Schaap
13-08-05, 16:34
Geplaatst door Alcibiades
Altijd makkelijk om een platgeslagen cliché bij de hand te hebben? Het is me wel weer duidelijk. Als het maar in je ideologische plaatje past, dan mag plotseling alles.

Rot toch op man met je gejank. Je eist van indonesiers excuses, een volk die ongeveer 3 eeuwen lang uitgezogen, verkracht, vernedert is door de Nederlandse kolonisten.

Dan vind je het vreemd dat er wat misdragingen zijn bij de onafhankelijkheidsstrijd en heb je het lef om te collectieve excuses te eisen voor het wegjagen van hun parasieten en bloedzuigers.

Rabi'ah.
13-08-05, 17:09
The white man's burden.

Rabi'ah.
13-08-05, 17:12
Geplaatst door Alcibiades
Jij snapt het...

I sure do. :rolleyes:

Zwarte Schaap
13-08-05, 17:23
Geplaatst door Alcibiades
Als je het hebt over 'wat misdragingen' dan weet je duidelijk niet wat er allemaal gebeurd is, in die jaren, onder andere tov vrouwen en kinderen.

Wat betreft de misdaden van de Nederlanders heb je voor een deel wel gelijk maar dat is niet het hele verhaal. Ze hebben Indië ook ontwikkeld en op allerlei gebied op een hoger peil gebracht.

Een basisopleiding voor de lokale bevolking is wel nodig om efficienter de grondstoffenstroom richting Nederland doen toe te nemen.

Een beetje gezondheidszorg houdt je slavenarbeiders langer in leven zodat de baten groter zijn dan de kosten van zo een slaafarbeider.

......
Wat is de duurzame schuld van de VOC? De grote schade die de VOC in Indonesie heeft aangericht is dat het geen bestuursstelsel heeft neergelegd waaruit medezeggenschap, vertegenwoordiging of participatie voor Indonesiërs kon groeien, maar wat integendeel instrumenteel is geweest in hun onderdrukking, exploitatie en machtsmisbruik.

De VOC vestigde in Indonesie een staatvorm die mischien modern oogde, maar maatschappelijke participatie juist volstrekt uitsloot. De Westerse staatsvorm manifesteerde zich in een uitzuigende poliep. Dat was geen toevaligheid, het was opzet; het was inhaerent aan de koloniale onderneming dat de lndonesiers werden uitgesloten van de instrurmenten die nu de grondslag vormen van de moderne staat De VOC was toch in essentie een witte enclave waarvan alle attributen, instellingen, beheersstructuren niet zoals in Nederland de wortel vormden van de moderne democratie waarin Indonesiers zich kunnen herkennen, maar van een politiek patenalistisch stelsel.

En dit gold ook op economisch gebied De VOC, zoals ook het Rijk in de 19e eeuw, was alles behalve een voorstander van open concurrentie en de ontwikkeling van de Indonesische kapitaalmarkt. Het stelsel berustte integendeel op gedwongen cultures, monopolies, de gedwongen verkoop aan de VOC tegen door de VOC vastgestelde prijzen, en destijds natuurlijk ook de slavernij en het met wapengeweld afdwingen van zaken in een vreemd land.

Wat was nu de duurzame bijdrage van de VOC? De VOC, zij het in primitieve vorm, legde de grondslagen van de moderne staat en staatshuishouding met boekhoudingen, dagregisters, vaste overheidsambten, een scheiding van functies een begroting, belastingheffing, bewindvoerders en verantwoordingstructuren. De VOC is een voorloper van de moderne staat. De VOC heeft, zij het uit eigen belang, uiteindelijk bijgedragen aan de vorming van een eenheidsstaat in de vrije en soevereine Republiek Indonesia. Op economisch gebied heeft de VOC een naamloze vennootschap als een vitale ondernemingsvorm nagelaten, zonder welke de huidige moderne markteconomie van Indonesie ondenkbaar is.
......

Minister van Staat voor de Nationale Ontwikkeling / Hoofd van de Nationale Ontwikkeling van de Republik Indonesie.

H.E. Mr. Kwik Kian Gie

freya
13-08-05, 18:04
Geplaatst door Alcibiades


Wat betreft de misdaden van de Nederlanders heb je voor een deel wel gelijk maar dat is niet het hele verhaal. Ze hebben Indië ook ontwikkeld en op allerlei gebied op een hoger peil gebracht.

Tis werkelijk onbegrijpelijk dat ze 'ons' niet op hun blote knieen danken en smeken om weer terug te komen!

:moe:

gh.wille
13-08-05, 18:29
Geplaatst door freya
Tis werkelijk onbegrijpelijk dat ze 'ons' niet op hun blote knieen danken en smeken om weer terug te komen!

:moe:

Werkelijk onbegrijpelijk is dan de nieuwe topic van Zwarte schaap ,zo tegenstrijdig , (4 doden in container ) blijkbaar is het ,, westen " zo slecht nog niet als je ,je leven riskeert om hier in LUILEKKER land te komen !
Hier kan toch alles zelfs :blowen:

Eke
13-08-05, 18:40
Geplaatst door Alcibiades
Als je het hebt over 'wat misdragingen' dan weet je duidelijk niet wat er allemaal gebeurd is, in die jaren, onder andere tov vrouwen en kinderen.

Wat betreft de misdaden van de Nederlanders heb je voor een deel wel gelijk maar dat is niet het hele verhaal. Ze hebben Indië ook ontwikkeld en op allerlei gebied op een hoger peil gebracht.


Een bekende van me wiens vader vroeger (huis)arts was in een dorpje die niet alleen iedereen hielp die hulp nodig had, maar ook heel eenvoudig leefde- de familie leefde al 2 eeuwen in Indie- , vertelde dat hij tijdens zijn bezoek heel hartelijk ontvangen werd..

Ja, het kolonialisme is achterhaald. Ja, er waren goede en slechte uitvoerders van de Nederlandse regering.

Al Sawt
13-08-05, 20:55
Geplaatst door Zwarte Schaap

Koningin Beatrix wilde in 1995 tijdens een staatsbezoek excuses aanbieden voor de fouten die Nederlanders tijdens de politionele acties hebben gemaakt, maar premier Kok hield dat tegen. Hij zou hebben gevonden dat excuses tot commotie in Nederland zouden leiden, vooral onder Indië–veteranen.

Maar wel excuses eisen van de Japanse overheid wegens het feit dat ze onheus bejegend zijn.

Walgelijk!

gh.wille
13-08-05, 21:27
Geplaatst door Al Sawt
Maar wel excuses eisen van de Japanse overheid wegens het feit dat ze onheus bejegend zijn.

Walgelijk!

Dat had de toenmalige Min .President KOK ,ook niet moeten doen !
Exuses hadden wel degelijk op z,n plaats geweest , maar het vergelijk met Japan ,is er niet ! jij noemt het onheus bejegend , sla er eens ff de geschiedenis op na, Japan hield zich nergens aan !
En schond letterlijk alles op menselijk gebied , zelfs op zee beschoten ze nog drenkelingen ,dat in tegenstelling tot de Duitsers ,die vaak na torpedering van een schip boven kwamen om ze te redden of een koers op te geven naar het dichts bijzijnde land ! Later mocht dat niet meer ,althans aan boord komen niet of boven water komen .
De JAPPEN daar en tegen ,bonden zelfs vrouwen en kinderen vast op de duikboot ,om vervolgens ff te gaan duiken (beetje onheuse behandeling ) vindje ook niet ?
Ook gebeurde het dat ze heel langzaam de boot lieten zakken ,herhaaldelijk en dan kon de bemanning om de beurt foto,s maken van de gehate WESTERSE vijand !
Deze feiten zijn iets minder bekend ,maar misschien zegt de aanleg van de BURMA spoorlijn je iets meer .( ook zo,n kleine onheusheid ! )
Waar ook Nederlanders bij waren , en de KAMPEN niet te vergeten .,
waar duizenden onschuldigen vrouwen en kinderen gemarteld verkracht en vaak om kwamen door ziekte ondervoeding of onthoofding !
V.G.G.

Eke
13-08-05, 21:39
citaat www.visum-indonesie.nl


Geplaatst: donderdag 30 december 2004


Ik heb het niet over een eventuele schuldvraag van de Indische gemeenschap (wie of wat dat ook moge zijn)voor koloniale misdaden. Ik bekijk de geschiedkundige feiten zoals die bekend zijn en breng enige relativering aan. Japan probeerde een koloniale macht te worden zoals o.a. Nederland dat was. Daarbij ging het over lijken en dat is inherent aan het kolonialisme. Want ook Nederland deed dat; voor en na de oorlog. Japan heeft zwaar betaald voor dat mislukte koloniale avontuur. Vanuit het standpunt van haar slachtoffers natuurlijk nooit zwaar genoeg, maar als de beschuldigende vinger van andere ex-koloniale machten komt dan is het nogal hypocriet. En daarmee ben ik het eens met de Indiase rechter Pal van het Tokyo Tribunal die het morele recht om Japan aan te klagen legde bij de gekoloniseerde volkeren en niet bij de ex-koloniale machten die door Japan vervangen werden.

Ja, Indische mensen zijn slachtoffer geweest van het Japanse koloniale streven, zoals Indonesiërs slachtoffer waren van zowel Japans als Europees kolonialisme. En nee, ik ben geen slaaf geweest of heb in een Japans interneringskamp gezeten, maar ik ben ook geen koelie geweest op een plantage in Sumatra, of slachtoffer van de poenale sanctie, noch was ik geronseld om als slaaf de bagage van Nederlandse soldaten in Atjeh te dragen totdat de dood erop volgde (letterlijk). Dat neemt niet weg dat ik daar een mening over kan vormen gebaseerd op de bekende feiten. En feit is dat de Indische gemeenschap niet het enige noch het belangrijkste slachtoffer was van de Japanse agressie. Noch hadden de Japanners het uitsluitend op de Indische mensen hadden voorzien. Feit is dat over het algemeen de Japanners de Indische mensen bij de Aziaten wilden indelen en hen op hun wijze wilden ontzien. Feit is dat er op hoofdlijnen weinig verschil is tussen het Europese en het Japanse imperialisme; zowel in wreedheid als in misdaden begaan. En ja, mijn vader werkte met twee van zijn broers aan de Birma spoorweg. En nee, hij had geen hekel aan Japanners. Schertsend zei hij: wat is het verschil tussen een schop van een belanda of van een Jap? Ze doen allebei pijn. En ja, drie van mijn ooms zijn geëxecuteerd of omgekomen in Japanse gevangenschap. Mijn opa zou door de kempeitai uiteindelijk onthoofd zijn. Moet ik daarom de Japanners haten? Als dat zo is zou ik ook de Nederlanders moeten haten. Of de Duitsers. Of de Zwitsers, die als huurlingen in het oude Indië vochten en w.s. voorouders van mij om zeep hebben geholpen of verkracht. Of moet ik de Indonesiërs haten door wier toedoen wij berooid in dit vlakke land aan kwamen? Het lijkt me een nogal onzinnige tijdsbesteding :fpetaf:



emile Geplaatst: donderdag 30 december 2004


geachte Harry Sihan,
het gaat niet om de beschuldigende vinger van de ex-koloniale macht, maar van een bevolkingsgroep onder het bewind van deze macht, welke part nog deel heeft gehad aan alle facetten van het ontoelaatbare beleid van het koloniale systeem, en in feite weinig in te brengen heeft. Terecht blijft deze groep aandringen op schade-herstel en genoegdoening van de Japanse staat. Onder de Indische gemeenschap leeft volledige instemming met het uitvoeringsbeleid van de Stichting J.E.S. welke tot heden vruchteloze pogingen heeft ondernomen bij de Japanse regering (welke de verantwoordelijkheid ge-erfd heeft voor het oorlogsverleden, net als de Nederlandse regering voor diens koloniaal verleden). Wat Cevan gesteld heeft, berust volledig op ware feiten, en hoe je het ook wend of keert, of relativeerd, NIETS kan het leed van de Indische slachtoffers teniet doen, niemand van hen zal blij zijn met negatief kritiek en dat is ook niet gerechtvaardigd!
Ja, ook ik heb mijn vader verloren (Junyo Maru) en twee ooms in Japan verloren als slaaf, mensen
zien onthoofden (wel eens de aanblik gezien van naschokkende lichamen met twee vingerdikke bloedstralen uit de hals), iemand zijn hand zien afkappen omdat hij een vliegtuig-pamflet opraapte, ik wens het niemand toe bij God! Relativeren aan de hand van geschiedkunde/schrijving is zèèr eenzijdig, het geeft slechts de zienswijze weer van de auteur, doch het bevat totaal GÈÈN realiteit van de daadwerkelijk ondervonden verschrikkingen! Nee, ik haat de Japanners ook niet, zeker niet deze generatie, ik heb zelfs legio Japanse apparatuur en rij zelf in een Suzuki en dit staat dan ook helemaal los van het ter discussie gestelde item. Even terloops opgemerkt : a. wist je dat alle commandanten van interneringskampen de opdracht hebben gekregen om massaal alle Nederlandse gëinterneerden te executeren, waarbij de methode`s carte blanche werd gegeven, teneinde Azië o.m. Nederlands-vrij te maken. En dat dit op het laatste nippertje voorkomen werd door de atoombommen op Japan? b. de verenigde staten alle ingezeten Japanners uit voorzorg onder verantwoorde menselijke omstandigheden eveneens in bewaakte kampen heeft ondergebracht, en na de oorlog al deze mensen US$ 20.000 per persoon als genoegdoening heeft uitgekeerd.
Dit in tegenstelling van het glashard ontkennen van ereschuld door de Japanse regering, rechtvaardigd e.e.a. kritiek zoals op de standpunten van Cevan? Nogmaals, het koloniale beleid was zèèr verfoeiend, ben ik volledig mee eens, maar een onschuldige groepering daarvan mede-verantwoording opleggen gaat me te ver. Desalnietemin respecteer ik ieders standpunt en meningen. Hierbij dan de beste wensen voor een gelukkig en gezond 2005. einde citaat.

Orakel
13-08-05, 22:00
Geplaatst door Alcibiades
Als je het hebt over 'wat misdragingen' dan weet je duidelijk niet wat er allemaal gebeurd is, in die jaren, onder andere tov vrouwen en kinderen.

Wat betreft de misdaden van de Nederlanders heb je voor een deel wel gelijk maar dat is niet het hele verhaal. Ze hebben Indië ook ontwikkeld en op allerlei gebied op een hoger peil gebracht.

:hihi: Je bent in ieder geval consistent. Je draagt die bekende plaat iedere dag en vol verve. Zie namelijk een parallel met je Israel-standpunt.
Fijne vakantie gehad, Gait?

gh.wille
13-08-05, 22:41
Geplaatst door Eke
Een bekende van me wiens vader vroeger (huis)arts was in een dorpje die niet alleen iedereen hielp die hulp nodig had, maar ook heel eenvoudig leefde- de familie leefde al 2 eeuwen in Indie- , vertelde dat hij tijdens zijn bezoek heel hartelijk ontvangen werd..

Ja, het kolonialisme is achterhaald. Ja, er waren goede en slechte uitvoerders van de Nederlandse regering.

Daar zijn indd ook voorbeelden van, maar over het algemeen was het
toch een soort Meester - Slaaf verhouding , maar ook waren er toen al gemengden huwlijken, en werden er blanke kinderen geboren die Nederland nooit zouden zien .
Maar ook bij deze topic draaid het uiteindelijk maar om een ding ,
en dat is : Alles wat ook maar iets met het verleden van ,,Het Westen '"
heeft te maken ,word uitgebuid om aan te tonen hoe slecht onze voorouders wel waren ,en hun nakomelingen ook .
Het is voor mij geen kunst om een topic te openen hoe wreed en hoe moord en roofzuchtig verschillende volken waren t.o.v de Ongelovige Christen honden , zoals de meeste blanken GEMAKS HALVE werden genoemd .
Maar daar heeft niemand het over !
En niet te vergeten de (deal ) tussen de Arabische slavendrijvers en de HOLLANDERS die de stumpers opkochten en vervoerden ,ook dat word
ff maar al te vaak verzwegen .
V.G.G.

Al Sawt
13-08-05, 23:09
Geplaatst door gh.wille
Dat had de toenmalige Min .President KOK ,ook niet moeten doen !
Exuses hadden wel degelijk op z,n plaats geweest , maar het vergelijk met Japan ,is er niet ! jij noemt het onheus bejegend
Met onheus bejegenis, doel ik op het feit dat de Indiegangers een heel andere behandeling krijgen wat ze nooit hadden verwacht. Vooral gezien hun positie in Indie over de inheemse bevolking.

In feite zijn ze door de Jappaners met gelijke munt betaald.



sla er eens ff de geschiedenis op na, Japan hield zich nergens aan !
En schond letterlijk alles op menselijk gebied Koloniale systeem schond ook alles. In hun ogen waren de conventies van Geneve voorbehouden aan beschaafde wereld en niet aan achterlijke inboorlingen. Vraag de Atjhers, maar!


, zelfs op zee beschoten ze nog drenkelingen ,dat in tegenstelling tot de Duitsers ,die vaak na torpedering van een schip boven kwamen om ze te redden of een koers op te geven naar het dichts bijzijnde land ! Later mocht dat niet meer ,althans aan boord komen niet of boven water komen . Is dat wel zo? Ik dacht dat Duitse onderzeeboten voornamelijk schepen boven water torpederen en niet onder water. Want ze hadden niets voor niets een dekkanon aan boord. Dus om te beweren dat ze boven water kwamen om levens te redden, getuigd niet echt van historisch kennis. O ja, er waren maar weinig U-boot kapiteins die daadwerkelijk levens van bemanningen gingen redden. Al was het maar uit praktische overwegingen. Want een U-boot had voor de bemanning al weinig ruimte en voorraden aan boord, laat staan voor opgeviste bemaningen.

En ik dacht dat de leiding van Kriegsmarine bevel had gegeven, om geen reddingen te voeren.


De JAPPEN daar en tegen ,bonden zelfs vrouwen en kinderen vast op de duikboot ,om vervolgens ff te gaan duiken (beetje onheuse behandeling ) vindje ook niet ? Japanse wreedheden waren inderdaad zeer barbaars en dat betwist ik niet.




Deze feiten zijn iets minder bekend ,maar misschien zegt de aanleg van de BURMA spoorlijn je iets meer .( ook zo,n kleine onheusheid ! )
Waar ook Nederlanders bij waren , en de KAMPEN niet te vergeten .,
waar duizenden onschuldigen vrouwen en kinderen gemarteld verkracht en vaak om kwamen door ziekte ondervoeding of onthoofding !
V.G.G. Absoluut barbaars. Maar dat neemt niet weg dat Westerlingen behoorden tot onderdrukkers en uitbuiters van tal Aziatische volkeren en de behandeling die ze in Jappenkampen hadden ondergaan verschilt nauwelijks van de behandeling die ze aan Aziaten gaven.

Essentie van mijn verhaal: Oud Indiegangers klagen de Japanse staat aan wegens de misdaden die ze ondergaan zijn. Maar zij vertikken het om de Indonesische bevolking zelfde excuses te geven wat ze zij eisen van Japan.

Dus je begrijpt dat ik nauwelijks sympathie kan opbrengen voor hun verleden.

Al Sawt
13-08-05, 23:14
.
Ik heb het niet over een eventuele schuldvraag van de Indische gemeenschap (wie of wat dat ook moge zijn)voor koloniale misdaden. Ik bekijk de geschiedkundige feiten zoals die bekend zijn en breng enige relativering aan. Japan probeerde een koloniale macht te worden zoals o.a. Nederland dat was. Daarbij ging het over lijken en dat is inherent aan het kolonialisme. Want ook Nederland deed dat; voor en na de oorlog. Japan heeft zwaar betaald voor dat mislukte koloniale avontuur. Vanuit het standpunt van haar slachtoffers natuurlijk nooit zwaar genoeg, maar als de beschuldigende vinger van andere ex-koloniale machten komt dan is het nogal hypocriet. Volkomen mee eens.

barfly
13-08-05, 23:19
Indonesische geschiedenis zoals de Indonesiers dat wellicht zien. http://www.gimonca.com/sejarah/sejarah.shtml

Ter Lering ende vermaeck :)

MaRiaH
13-08-05, 23:20
dat dit een verhaal is met twee kanten lijdt geen enkele twijfel..
dat de jappen barbaars waren is onbetwistbaar,
dat nederlanders geprofiteerd hebben van de rijkdommen van het land Indonesie lijdt geen twijfel.. dat ze verbeteringen voor land en volk het ben gebracht ook niet. Dat enige nederlanders zich evengoed misdragen zullen hebben geloof ik direct..

Dit zijn zeer ingewikkelde en pijnlijke discussies..

Maar het irriteert me vreselijk dat Zwart Schaap dit plaatst met het doel aan te tonen HOE VRESELIJK slecht de Nederlanders wel niet zijn..
de frustratie druipt er van alle kanten af..

En het is zo obvious dat meneer hiermee wil aantonen dat Nederlanders niet alleen ZIJN maar ook andere volken flink onderdrukt hebben..
Doorzichtig en ook een beetje eng.

Dit soort mensen wakkert juist de tegenstellingen aan..

Vertel een Zwart schaap? ben jij de volgende terrorist??
Heb je nog een schuld te vereffenen met al die onmenselijke Nederlanders?

Hoe heb jij je haat opgedaan? en wat ga je er mee doen?
:knife_hea

Eke
13-08-05, 23:24
Geplaatst door Al Sawt


Dus je begrijpt dat ik nauwelijks sympathie kan opbrengen voor hun verleden.

Als je maar wel sympathie op kunt brengen voor de individuele Oud-Indisch- Nederlander, Al Sawt.





Natuurlijk ken ik hen steekproefgewijs (niet steek-proof ), ik bedoel, enkele families ervan. Goeie mensen over het algemeen, gastvrij, veel meegemaakt in de oorlog.Bij de kinderen die in de Jappenkampen zaten en nu in de 60 zijn veel trauma's. Doorgegeven aan hun kinderen weer in bepaalde gevallen.

Cherry Bo
13-08-05, 23:38
Geplaatst door MaRiaH
dat dit een verhaal is met twee kanten lijdt geen enkele twijfel..
dat de jappen barbaars waren is onbetwistbaar,
dat nederlanders geprofiteerd hebben van de rijkdommen van het land Indonesie lijdt geen twijfel.. dat ze verbeteringen voor land en volk het ben gebracht ook niet. Dat enige nederlanders zich evengoed misdragen zullen hebben geloof ik direct..

Dit zijn zeer ingewikkelde en pijnlijke discussies..

Maar het irriteert me vreselijk dat Zwart Schaap dit plaatst met het doel aan te tonen HOE VRESELIJK slecht de Nederlanders wel niet zijn..
de frustratie druipt er van alle kanten af..

En het is zo obvious dat meneer hiermee wil aantonen dat Nederlanders niet alleen ZIJN maar ook andere volken flink onderdrukt hebben..
Doorzichtig en ook een beetje eng.



Mee eens.
Ben hier nog niet zo heel lang, maar het viel me inderdaad al snel op dat hij zijn topiconderwerpen kiest met telkens weer hetzelfde doel: beschuldigend één richting op te kunnen wijzen.
Obsessief haast.

gh.wille
13-08-05, 23:44
Geplaatst door MaRiaH
dat dit een verhaal is met twee kanten lijdt geen enkele twijfel..
dat de jappen barbaars waren is onbetwistbaar,
dat nederlanders geprofiteerd hebben van de rijkdommen van het land Indonesie lijdt geen twijfel.. dat ze verbeteringen voor land en volk het ben gebracht ook niet. Dat enige nederlanders zich evengoed misdragen zullen hebben geloof ik direct..

Dit zijn zeer ingewikkelde en pijnlijke discussies..

Maar het irriteert me vreselijk dat Zwart Schaap dit plaatst met het doel aan te tonen HOE VRESELIJK slecht de Nederlanders wel niet zijn..
de frustratie druipt er van alle kanten af..

En het is zo obvious dat meneer hiermee wil aantonen dat Nederlanders niet alleen ZIJN maar ook andere volken flink onderdrukt hebben..
Doorzichtig en ook een beetje eng.

Dit soort mensen wakkert juist de tegenstellingen aan..

Vertel een Zwart schaap? ben jij de volgende terrorist??
Heb je nog een schuld te vereffenen met al die onmenselijke Nederlanders?

Hoe heb jij je haat opgedaan? en wat ga je er mee doen?
:knife_hea

Jij slaat de spijker op z,n kop !
Het is precies dat gene waar ik me ook aan erger , en helaas niet de Nederlanders , maar alles ongeacht wat wie of hoe maar ,n tikkie blank is ,zelfs de V.S de grootste smeltkroes ter wereld qwa bevolking word over een kam geschoren ongeacht of ze het met BUSH eens zijn of niet ,
nee daar word niet naar gevraagd , naar de mening van anderen,
Waar kennen we dit ook weer van !???

V.G.G.

Zwarte Schaap
13-08-05, 23:53
Het wordt tijd dat er hier op maroc.nl een klaagmuur voor autochtonen komt. :hihi:

gh.wille
14-08-05, 00:02
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het wordt tijd dat er hier op maroc.nl een klaagmuur voor autochtonen komt. :hihi:

Geen slecht idee , dan kunnen mensen zo als jij de CHINESE muur wel gaan leasen , misschien dat je het daar zo naar de zin hebt dat je er wel blijft !
:jumping:

Zwarte Schaap
14-08-05, 00:04
Geplaatst door gh.wille
Geen slecht idee , dan kunnen mensen zo als jij de CHINESE muur wel gaan leasen , misschien dat je het daar zo naar de zin hebt dat je er wel blijft !
:jumping:

Wil je me weg hebben?

MaRiaH
14-08-05, 00:09
Geplaatst door Zwarte Schaap
Wil je me weg hebben?
Vreemde vraag...
Het lijkt er meer op dat jij het hier niet leuk vindt..
:jumping:

Zwarte Schaap
14-08-05, 00:15
Geplaatst door MaRiaH
Vreemde vraag...
Het lijkt er meer op dat jij het hier niet leuk vindt..
:jumping:

Zo een vreemde vraag is het niet. Je moet gewoon wat beter lezen, dan zul je zien dat ik reageer op gekke henkie:

Geen slecht idee , dan kunnen mensen zo als jij de CHINESE muur wel gaan leasen , misschien dat je het daar zo naar de zin hebt dat je er wel blijft !

Al Sawt
14-08-05, 00:19
Eke,

Ik heb altijd persoonlijk leed aangetrokken.

MaRiaH
14-08-05, 00:29
Geplaatst door Zwarte Schaap
Zo een vreemde vraag is het niet. Je moet gewoon wat beter lezen, dan zul je zien dat ik reageer op gekke henkie:

Geen slecht idee , dan kunnen mensen zo als jij de CHINESE muur wel gaan leasen , misschien dat je het daar zo naar de zin hebt dat je er wel blijft !

Ja ja ja dat heb ik wel gelezen...
je vraag is een logisch gevolg van dat antwoord, maar jij impliceert wel overal dat je het hier maar niks vindt.. en dat je doet je voor alsof je neigt naar extremisme.. en dan krijg je dat soort opmerkingen, he?
Derhalve zou een legitieme vraag aan jou zijn: Wil je hier wel blijven?

en nee.. ik wil je niet weg hebben hoor..
begin er net plezier in te krijgen..
:engel:

allard
14-08-05, 00:52
Geplaatst door Zwarte Schaap
Een mens die je als beest behandelt hebt hoef je niet van te verwachten dat ie je liefdevol zal bejegenen als hij zich net van zijn ketenen heeft losgerukt. Tjonge jochie Z.S. Net je inburgerings cursus achter de rug en nu al deze hoogdravende taal? :boer: :duim:

mark61
14-08-05, 01:12
Geplaatst door Rabi'ah.
The white man's burden.

Je breekt mijn rug meesje.

(de correcte spelling in Sranan ken ik niet, vandaar)

Eke
14-08-05, 09:07
Geplaatst door Al Sawt
Eke,

Ik heb altijd persoonlijk leed aangetrokken.

That 's the spirit. Lag vannacht op bed te denken dat zogauw mensen in 'groepen' gaan denken, dat het dan mis gaat.
Dan vallen er onschuldigen, terwijl de kwaaien vaak de dans ontspringen...

Eke
14-08-05, 09:17
Geplaatst door mark61
Je breekt mijn rug meesje. :)




http://www.htforum.nl/fotofrank/albums/userpics/10001/thumb_koolmeesje%20170205%205.jpg

mark61
14-08-05, 10:06
Geplaatst door Eke
http://www.htforum.nl/fotofrank/albums/userpics/10001/thumb_koolmeesje%20170205%205.jpg

:hihi: Nee niet die. In dit geval poging tot benadering van de Surinaamse uitspraak van 'meisje'.

Zwarte Schaap
14-08-05, 11:29
Geplaatst door mark61
:hihi: Nee niet die. In dit geval poging tot benadering van de Surinaamse uitspraak van 'meisje'.

Probeer chi-meid of smaatje. (Al denk ik dat ze chimeid niet leuk zal vinden)

mark61
14-08-05, 11:34
Geplaatst door Zwarte Schaap
Probeer chi-meid of smaatje. (Al denk ik dat ze chimeid niet leuk zal vinden)

Zijn allebei niet complimenteus.

Zwarte Schaap
14-08-05, 11:58
Geplaatst door mark61
Zijn allebei niet complimenteus.

Nou nee hoor zijn gewoon standaard surinaamse woorden. Alleen een grote meid zoals rabi3a zou het niet zo leuk kunnen vinden om kleine meisje (chimeid) genoemd te worden. Sma is niets mis mee.

mark61
14-08-05, 12:07
Geplaatst door Zwarte Schaap
Nou nee hoor zijn gewoon standaard surinaamse woorden. Alleen een grote meid zoals rabi3a zou het niet zo leuk kunnen vinden om kleine meisje (chimeid) genoemd te worden. Sma is niets mis mee.

Ik hoor sma alleen nog maar in negatieve zin. Maar het zal wel aan wie het zegt liggen.

Rabi'ah.
14-08-05, 12:25
Geplaatst door mark61
Ik hoor sma alleen nog maar in negatieve zin. Maar het zal wel aan wie het zegt liggen.

"Sma" komt van "suma" en het betekent oorspronkelijk gewoon "iemand" of "een bepaald persoon". Maar de laatste tijd wordt het vooral gebruikt in de zin van "ik ga die sma regelen" (= ik ga dat meisje versieren).

En het is p'kin meid. :ego:

En het hangt er sowieso altijd van af wie het zegt, zeker bij mij. :strik:

Cherry Bo
14-08-05, 12:40
Mijn zoon heeft het met zijn vrienden over "tanga's". :hihi:

Rabi'ah.
14-08-05, 12:42
Geplaatst door Cherry Bo
Mijn zoon heeft het met zijn vrienden over "tanga's". :hihi:

Ja, da's een modern woord voor "chicks". Zelf heb ik een hekel aan dat woord. :moe:

Cherry Bo
14-08-05, 12:46
Geplaatst door Rabi'ah.
Ja, da's een modern woord voor "chicks". Zelf heb ik een hekel aan dat woord. :moe:

Ach, je zou z'n onschuldige koppie erbij moeten zien :lekpuh:

Rabi'ah.
14-08-05, 12:47
Geplaatst door Cherry Bo
Ach, je zou z'n onschuldige koppie erbij moeten zien :lekpuh:

:hihi:

Aandoenlijk. :p

~Panthera~
14-08-05, 12:50
Geplaatst door Rabi'ah.
"Sma" komt van "suma" en het betekent oorspronkelijk gewoon "iemand" of "een bepaald persoon". Maar de laatste tijd wordt het vooral gebruikt in de zin van "ik ga die sma regelen" (= ik ga dat meisje versieren).


Even Delirious in elkaar rossen. :moe:

:hihi:

Rabi'ah.
14-08-05, 12:51
Geplaatst door ~Panthera~
Even Delirious in elkaar rossen. :moe:

:hihi:

:hihi:

Arme Delly. :jammer:

delirious
14-08-05, 12:51
Geplaatst door ~Panthera~
Even Delirious in elkaar rossen. :moe:

:hihi:


Don''t believe the Hype Panthero, they are messing with your mind. :blij:

~Panthera~
14-08-05, 12:52
Geplaatst door Rabi'ah.
:hihi:

Arme Delly. :jammer:


:ego:


:hihi:

~Panthera~
14-08-05, 12:53
Geplaatst door delirious
Don''t believe the Hype Panthero, they are messing with your mind. :blij:


Jaaaaaaaaja... :ego:

Een ros op je Plexis Solaris moet je hebben ! SWA. :haha:

delirious
14-08-05, 12:57
Geplaatst door ~Panthera~
Jaaaaaaaaja... :ego:

Een ros op je Plexis Solaris moet je hebben ! SWA. :haha:


We friends, kitty.........kitty..........kitty..... :argwaan:

~Panthera~
14-08-05, 13:00
Geplaatst door delirious
We friends, kitty.........kitty..........kitty..... :argwaan:



http://www.my-smileys.de/smileys2/blach.gif

delirious
14-08-05, 13:02
Geplaatst door ~Panthera~
http://www.my-smileys.de/smileys2/blach.gif

http://www.cosgan.de/images/smilie/frech/s015.gif

Rabi'ah.
14-08-05, 13:04
Geplaatst door ~Panthera~
http://www.my-smileys.de/smileys2/blach.gif

De klauwtjes worden uitgeslagen. :hihi:

~Panthera~
14-08-05, 13:05
Geplaatst door delirious
http://www.cosgan.de/images/smilie/frech/s015.gif


http://www.cosgan.de/images/smilie/frech/a035.gif

delirious
14-08-05, 13:06
Geplaatst door Rabi'ah.
De klauwtjes worden uitgeslagen. :hihi:

Gij moet Panthero niet op hitsen... :mad:

Rabi'ah.
14-08-05, 13:09
Geplaatst door delirious
Gij moet Panthero niet op te hitsen... :mad:

:engel:

~Panthera~
14-08-05, 13:10
Geplaatst door Rabi'ah.
De klauwtjes worden uitgeslagen. :hihi:


Killer smiley he ? :hihi:

Zwarte Schaap
14-08-05, 13:15
Geplaatst door Cherry Bo
Mijn zoon heeft het met zijn vrienden over "tanga's". :hihi:

Zie mijn onderschrift over strings. Jongeren maken zich snel de moderne terminologie eigen.

Zwarte Schaap
14-08-05, 13:39
Geplaatst door Rabi'ah.
"Sma" komt van "suma" en het betekent oorspronkelijk gewoon "iemand" of "een bepaald persoon". Maar de laatste tijd wordt het vooral gebruikt in de zin van "ik ga die sma regelen" (= ik ga dat meisje versieren).

En het is p'kin meid. :ego:

En het hangt er sowieso altijd van af wie het zegt, zeker bij mij. :strik:

Ik vind ''misi'' en ''umapikin'' mooier dan pikin meid.

Rabi'ah.
14-08-05, 13:54
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik vind ''misi'' en ''umapikin'' mooier dan pikin meid.

Ik ook. "Umapikin" ken ik trouwens niet.

mark61
14-08-05, 15:11
Geplaatst door Rabi'ah.
Ik ook. "Umapikin" ken ik trouwens niet.

Interessant is overigens dat 'pikin' ook in het Ghanese pidgin bestaat. Maar misschien niet zo verrassend. Sranan zal wel zijn roots hebben in de taal waarin in Afrika 'gecommuniceerd' werd tussen slaven en rovers, en slaven onderling van verschillende volken.

Zwarte Schaap
14-08-05, 15:19
Geplaatst door mark61
Interessant is overigens dat 'pikin' ook in het Ghanese pidgin bestaat. Maar misschien niet zo verrassend. Sranan zal wel zijn roots hebben in de taal waarin in Afrika 'gecommuniceerd' werd tussen slaven en rovers, en slaven onderling van verschillende volken.

Ze schrijven het wel met een k (pekin) maar het wordt wel uitgesproken net als pidgin. (fonetisch als petchin).

Ik heb altijd gedacht dat het van het spaanse pequeno of het franse petit kwam.

gh.wille
14-08-05, 15:41
Geplaatst door MaRiaH
Ja ja ja dat heb ik wel gelezen...
je vraag is een logisch gevolg van dat antwoord, maar jij impliceert wel overal dat je het hier maar niks vindt.. en dat je doet je voor alsof je neigt naar extremisme.. en dan krijg je dat soort opmerkingen, he?
Derhalve zou een legitieme vraag aan jou zijn: Wil je hier wel blijven?

en nee.. ik wil je niet weg hebben hoor..
begin er net plezier in te krijgen..
:engel:

Dat is dan ook toeval , ik heb er al een poosje plezier in om deze verknipte brein vol haat z,n vet te geven .
Dit soort mensen zijn nu precies de genen die een verziekt beeld geven ,
waardoor mensen als WILDERS b.v maar al te graag op in spelen .
Het is geen kunst om onder een schuilnaam je (VER) gift te spuien ,
vermoeddelijk is Zwarte Schaap voor mij een Autochtoon , die op deze manier juist , de Allochtone bevolking probeert ZWART te maken !
Vast van de NAZIES afgekeken die noemden dat ,,Das England Spiel" !

Groeten van een ,,Ouwe Gek " die jou wel door hebt !

:hihi:

Cherry Bo
14-08-05, 18:08
Geplaatst door Zwarte Schaap
Zie mijn onderschrift over strings. Jongeren maken zich snel de moderne terminologie eigen.

Joh!

:hihi:


http://www.demooisteanimaties.com/beroep/opa005.gif

AARDIG
14-08-05, 18:44
Excuses zal de uitbuiting, diefstal en onderdrukking niet opeens ongedaan maken.

gh.wille
14-08-05, 23:51
Geplaatst door Al Sawt
Met onheus bejegenis, doel ik op het feit dat de Indiegangers een heel andere behandeling krijgen wat ze nooit hadden verwacht. Vooral gezien hun positie in Indie over de inheemse bevolking.

In feite zijn ze door de Jappaners met gelijke munt betaald.


Koloniale systeem schond ook alles. In hun ogen waren de conventies van Geneve voorbehouden aan beschaafde wereld en niet aan achterlijke inboorlingen. Vraag de Atjhers, maar!

Is dat wel zo? Ik dacht dat Duitse onderzeeboten voornamelijk schepen boven water torpederen en niet onder water. Want ze hadden niets voor niets een dekkanon aan boord. Dus om te beweren dat ze boven water kwamen om levens te redden, getuigd niet echt van historisch kennis. O ja, er waren maar weinig U-boot kapiteins die daadwerkelijk levens van bemanningen gingen redden. Al was het maar uit praktische overwegingen. Want een U-boot had voor de bemanning al weinig ruimte en voorraden aan boord, laat staan voor opgeviste bemaningen.

En ik dacht dat de leiding van Kriegsmarine bevel had gegeven, om geen reddingen te voeren.
Japanse wreedheden waren inderdaad zeer barbaars en dat betwist ik niet.


Absoluut barbaars. Maar dat neemt niet weg dat Westerlingen behoorden tot onderdrukkers en uitbuiters van tal Aziatische volkeren en de behandeling die ze in Jappenkampen hadden ondergaan verschilt nauwelijks van de behandeling die ze aan Aziaten gaven.

Essentie van mijn verhaal: Oud Indiegangers klagen de Japanse staat aan wegens de misdaden die ze ondergaan zijn. Maar zij vertikken het om de Indonesische bevolking zelfde excuses te geven wat ze zij eisen van Japan.

Dus je begrijpt dat ik nauwelijks sympathie kan opbrengen voor hun verleden.

Natuurlijk moet de boel weer VERDRAAID worden, de DUITSE marine nam in het begin wel degelijkl DRENKELINGEN mee,meestal de Officieren als LEVEND BEWIJS voor hun superieuren en ook omdat ervaren zeelui nu eenmaal niet zo snel te vervangen zijn ! later kon en mocht (ADM. DONITZ ) dat niet meer omdat de GEALIEERDEN te machtig waren ,ze konden en dorsten niet boven water te komen !
Het kanon ,werd alleen gebruikt om kleinere doelen ,tot zinken te brengen ,de bemanning kreeg bijna altijd de gelegenheid om hun schip te verlaten ! Dat was uiteraard voor de suprieuere overmacht van de geallierden ,Anders VERDRAAI je dit ook nog ff snappie !
Essentie van je verhaal Oud Indie gangers gaat ook niet op ,ook dit is weer lekker VERDRAAID , want deze waren er in een periode dat de
Jappen INDIE aan vielen ,en de helft of meer bestond uit Indonesiers .
Die kun je dus niet aansprakelijk stellen voor het hele Koloniale tijdperk!
De bevolking die wel SYMPHATIE had voor de JAPPEN ,hebben dat geweten en duizenden zijn als slaven gestorven , door de zgn ,,Bevrijders " !
Als toegift nog ff een vraagje ,je had het over ATJEH weet je nog hoe de ISLAM daar ontstaan is ?
Ik bedoel maar .
:)

gh.wille
15-08-05, 00:03
Geplaatst door Cherry Bo
Joh!

:hihi:


http://www.demooisteanimaties.com/beroep/opa005.gif

Leuk dat je blijkbaar je OPA hebt afgebeeld !
Want uit je (profiel) kan ik niet uitmaken wat je bent .
Maar dacht in eerste instantie dat je er mij mee bedoelde gezien m,n leeftijd zo gek nog niet .
Gelukkig heb ik nog geen rollator nodig .
Wel heb ik een poef in huis en daar ga ik nu ff op zitten , om na te denken over m,n stomme fout !
V.G.G.

gh.wille
15-08-05, 00:54
Geplaatst door Zwarte Schaap
Wil je me weg hebben?

Nee a.u.b niet ,vind alleen de AVATAR iets leuker die je nu gebruikt ! Deze schijnt erop wijzen dat je zelf blijkbaar van gedachten bent veranderd .

:hihi:

Zwarte Schaap
16-08-05, 23:08
Geplaatst door gh.wille
Nee a.u.b niet ,vind alleen de AVATAR iets leuker die je nu gebruikt !

:hihi:

Weet je wie dat is?

mark61
16-08-05, 23:28
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ze schrijven het wel met een k (pekin) maar het wordt wel uitgesproken net als pidgin. (fonetisch als petchin).

Ik heb altijd gedacht dat het van het spaanse pequeno of het franse petit kwam.

Euh... 'pidgin' (pidzjin) is de naam van de taal. Engels/creools.

De [k] veranderde mettertijd in [tsj], dat gebeurt wel vaker in talen. Vergelijk church en kirk (Schots) en kerk.

Pequeño lijkt me wel wat; maar het zou net zo goed een Afrikaanse taal kunnen zijn.

gh.wille
16-08-05, 23:38
Geplaatst door Zwarte Schaap
Weet je wie dat is?

Geen idee, maar het is geen JOOD uit een van de Nazie kampen ,daar is ie te vet voor , dus zal het wel een minder geslaagde spotprent van Hitler zijn ?
:denk: ik

Eke
16-08-05, 23:41
Geplaatst door Zwarte Schaap
Weet je wie dat is?

een bekende komiek ? een van de MarxBrothers misschien? Uit die tijd ?


Ja, een komiek ! Het is Peppie...

Zwarte Schaap
16-08-05, 23:44
Geplaatst door mark61
Euh... 'pidgin' (pidzjin) is de naam van de taal. Engels/creools.

I know, het viel me alleen op dat het fonetisch vrijwel overeen komt met het onderwerp waar we het over hadden.

Zwarte Schaap
16-08-05, 23:59
Ik zal jullie een beetje helpen, en nu?

http://x1.putfile.com/8/22717535358.jpg

gh.wille
17-08-05, 00:07
Geplaatst door Alcibiades
Ik was eerder!

Geen ruzie maken, allebei een half punt want kokkie was niet te zien !

Toch :duim:

Al Sawt
17-08-05, 00:10
Geplaatst door gh.wille
Natuurlijk moet de boel weer VERDRAAID worden, de DUITSE marine nam in het begin wel degelijkl DRENKELINGEN mee,meestal de Officieren als LEVEND BEWIJS voor hun superieuren en ook omdat ervaren zeelui nu eenmaal niet zo snel te vervangen zijn !
Dat individuele U-boot kapiteins drenkelingen te hulp schoten, betwijfel ik niet. Dat men hooggeplaatste zeelieden gingen opvissen, betwijfel ik ook niet.

Maar om te beweren dat U boten voor elk getorpedeerde schip, hun leven gingen riskeren om opvarenden te redden, lijkt me een fabeltje.

Want dan zouden de U-boten al in vroeg stadium van WO2 de pleit hebben verloren.





later kon en mocht (ADM. DONITZ ) dat niet meer omdat de GEALIEERDEN te machtig waren ,ze konden en dorsten niet boven water te komen ! .Nee dat was het niet! Donitz gaf verbod na aanleiding van een U-boot gezonken was. toen ie bezig was met het op pikken van opvarenden van een gezonken schip. Deels door die bevel is hij ter dood veroordeelt. Zoek maar op, in de geschiedenisboeken



Het kanon ,werd alleen gebruikt om kleinere doelen ,tot zinken te brengen ,de bemanning kreeg bijna altijd de gelegenheid om hun schip te verlaten ! Volgens mij heb je het over de begindagen van WO1 en geen WO2. Omdat je het over een conventie van Geneve hebt. Volgens die conventie dienen alle koopvaardijschepen te worden geinspecteerd en bemanning moeten de kans krijgen om de schepen te verlaten. Dan pas mochten ze de schepen kelderen. Dat deden de Duitse U-boten in WO1(!) in de begin fase, maar al snel begon men de conventie te schenden en schepen zonder enig vorm van waarschuwing te kelderen.

Duitsers brachten bijna alle schepen tot zinken met man en muis. Uiteraard waren er overlevenden. Voorts was hun Wolfpack tactiek alles behalve vredeslievend. Hoe ze konvooien benaderen en tot zinken brachten was puur gericht om een inferno op zee te veroorzaken. Waardoor de middelste schepen niet konden ontsnappen.

Dus beschuldig me niet van verdraaiingen. Vooral als je jouw geschiedenisfeiten niet op een rijtje hebt.







s uiteraard voor de suprieuere overmacht van de geallierden ,Anders Superieure overmacht kwam pas later. Toen hadden al tienduizenden zeelieden een zeemansgraaf gekrijgen.



VERDRAAI je dit ook nog ff snappie ! Je doelt naar historische feiten? Doe ik wel!


Essentie van je verhaal Oud Indie gangers gaat ook niet op ,ook dit is weer lekker VERDRAAID , want deze waren er in een periode dat de
Jappen INDIE aan vielen ,en de helft of meer bestond uit Indonesiers .
Die kun je dus niet aansprakelijk stellen voor het hele Koloniale tijdperk!
De bevolking die wel SYMPHATIE had voor de JAPPEN ,hebben dat geweten en duizenden zijn als slaven gestorven , door de zgn ,,Bevrijders " !Ik heb nergens beweert dat de Jappaners als bevrijders hadden gehandeld. Dus bespaar me, ook jouw insinuaties.

Wat ik wel beweer, en nog steeds, is het volgende: Iedereen die van de koloniale bestel geprofiteerd had, heeft zijn verdiende loon gekrijgen van de Jappen. Dat gold voor alle Europeanen. En ik stel ze niet aansprakelijk voor koloniale gebeuren, maar wel voor hun medewerking aan die koloniale gebeuren.



Als toegift nog ff een vraagje ,je had het over ATJEH weet je nog hoe de ISLAM daar ontstaan is ?
Ik bedoel maar . Vertel eens?

En weet je hoe Nederlanders zich daar hebben huis gehouden?

gh.wille
17-08-05, 00:12
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik zal jullie een beetje helpen, en nu?

http://x1.putfile.com/8/22717535358.jpg

Sorry , ik dacht eerst dat het een zelfportret was , maar dorst dat niet te zeggen , ik heb al een strafpunt snap je .

:giechel:

Al Sawt
17-08-05, 00:15
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik zal jullie een beetje helpen, en nu?

http://x1.putfile.com/8/22717535358.jpg Personages uit Bassie en Adriaan.

Zwarte Schaap
17-08-05, 00:22
Geplaatst door Al Sawt
Personages uit Bassie en Adriaan.

Correct !! Dat is vlugge japie en B2. Mijn held is B2

De volgende aanwijzing zegt iets over de titel ''op vakantie in Nederland''. Wat betekent nu ''op vakantie in Nederland''?

Hint: Zie pakjes van vlugge japie en B2

gh.wille
17-08-05, 01:43
Geplaatst door Al Sawt
Dat individuele U-boot kapiteins drenkelingen te hulp schoten, betwijfel ik niet. Dat men hooggeplaatste zeelieden gingen opvissen, betwijfel ik ook niet.

Maar om te beweren dat U boten voor elk getorpedeerde schip, hun leven gingen riskeren om opvarenden te redden, lijkt me een fabeltje.
Dit heb ik ook niet beweerd (G)

Want dan zouden de U-boten al in vroeg stadium van WO2 de pleit hebben verloren.


Ook hier ga je de boel weer verdraaien ,ik gaf als voorbeeld dat de IN HET BEGIN zelfs mensen aan boord namen (kwam omgekeerd ook voor ) De JAPPEN dus NIET die VERZOPEN en VERMOORDEN alles als zr de kans kregen !
Verder zwam je uit je nek, of kun je niet lezen , ik had het over de begin fase !
(G)



Nee dat was het niet! Donitz gaf verbod na aanleiding van een U-boot gezonken was. toen ie bezig was met het op pikken van opvarenden van een gezonken schip. Deels door die bevel is hij ter dood veroordeelt. Zoek maar op, in de geschiedenisboeken

Nee ook hier is de boel op de bekende manier VERDRAAID !
DONITZ ,was de opvolger van Adm .RAEDER , op 30 januari 1943 gaf deze zijn functie op , hij was toen 66 jaar en kreeg het (erebaantje ) van Inpecteur generaal ,wat niets meer voorstelde !
Dus toen kwam DONITZ pas op te proppen , deze moest op bevel van HITLER ,, Een Totale Zeeoorlog voeren " en dat er een duikboot tot zinken was gebracht KLOPT, maar dat was niet de reden wel een argument voor Hitler ,die zich tot ERGENIS van Donitz overal mee bemoeide , en dat gaf hij meer dan eens te kennen zelfs Rijksmaarschalk GORING werd door hem op z,n nummer gezet omdat de verliezen enoorm toenamen door gebrek aan bescherming van uit de lucht ! De duikboten waren MACHTELOOS na de oorspronkelijke suksessen van de ,,wolfpak '' methode .
En dan het verdraaien van dat de DUITSERS niet lief waren ,NEE het was OORLOG, en de bedoeling was zoveel mogelijk schepen tot zinken te brengen maar niet om de Bemanningen opzettelijk te , MARTELEN
zoals de JAPPEN deden !!
En nog ff dit je haalt als LEEK alles door elkaar ,en lult uit je NEK !
Ga nog maar eens goed lezen !
W01 EN WO 2 waren twee aparte oorlogen ,maar dat trek je er ff bij om vooral maar je gelijk te krijgen!
(G )
Volgens mij heb je het over de begindagen van WO1 en geen WO2. Omdat je het over een conventie van Geneve hebt. Volgens die conventie dienen alle koopvaardijschepen te worden geinspecteerd en bemanning moeten de kans krijgen om de schepen te verlaten. Dan pas mochten ze de schepen kelderen. Dat deden de Duitse U-boten in WO1(!) in de begin fase, maar al snel begon men de conventie te schenden en schepen zonder enig vorm van waarschuwing te kelderen.

Duitsers brachten bijna alle schepen tot zinken met man en muis. Uiteraard waren er overlevenden. Voorts was hun Wolfpack tactiek alles behalve vredeslievend. Hoe ze konvooien benaderen en tot zinken brachten was puur gericht om een inferno op zee te veroorzaken. Waardoor de middelste schepen niet konden ontsnappen.


Deze methode was zoals ik al boven heb vermeld gericht op het tot zinken brengen van schepen ,ik weet hier ALLES van dus zwam je weer !
En verdraaid de boel .(G)

Dus beschuldig me niet van verdraaiingen. Vooral als je jouw geschiedenisfeiten niet op een rijtje hebt.





Superieure overmacht kwam pas later. Toen hadden al tienduizenden zeelieden een zeemansgraaf gekrijgen.

Dat heb ik ook gezegd maar dat zelfs verdraai je ,naar je eigen verknipte inzicht ! Na 1943 BEGONNEN DE gealierden hun SUPRIEURE
OVERMACHT te krijgen op zee , gevolg was dat de een na andere U-Boot ,na de kelder werd gejaagd !
De verliezen waren zo enorm dat , zelfs de werven het niet meer aankonden om boten te bouwen,maar erger was dat alle ervaren zeelui al verzopen waren, en de vervanging werd steeds korter en slechter opgeleid ,een makkelijke prooi voor de Gealierden , het is zelfs een bekend gegeven dat de U-Boten de Kamikase genoemd werden door de zeelui !
En wat DONITZ betreft deze is niet ter dood veroordeeld !
Ik heb geen zin om dat ook nog ff te gaan uitleggen.
Maar verdraai de geschiedenis maar weer , ga maar lekker zoeken helpt je niet , want je gaat bij mij GEHEID op je bek !
(G)
Je doelt naar historische feiten? Doe ik wel!
Ik heb nergens beweert dat de Jappaners als bevrijders hadden gehandeld. Dus bespaar me, ook jouw insinuaties.

Nee ,wel als MOORDENAARS net zo als de TROEPEN onder Van HEUTZ ,
want dat waren ook geen lievertjes !
(G)
Wat ik wel beweer, en nog steeds, is het volgende: Iedereen die van de koloniale bestel geprofiteerd had, heeft zijn verdiende loon gekrijgen van de Jappen. Dat gold voor alle Europeanen. En ik stel ze niet aansprakelijk voor koloniale gebeuren, maar wel voor hun medewerking aan die koloniale gebeuren.
Vertel eens?

En weet je hoe Nederlanders zich daar hebben huis gehouden?


Ieder die van het KOLONIALE bestel geprofiteerd had , (zeker in hun graf ook nog) na 400 jaar heeft z,n verdiende loon gekregen ! , en volgens jou geschiedkundige weergave .,EN VERKNIPTE ZIENS WIJZE ,zijn wij ook nog schuldig want we profiteren nog steeds van DE rijkdom die mijn voorvaderen uit INDIE gerooft hebben ,erger nog is dat we er steeds meer PROFITEURS bij krijgen die dit punt uiteraard aangrijpen om het te VEROORDELEN ,maar wel al te graag mee vreten uit de RUIF die WELVAART word genoemd !
DOEI tot morgen, dan ga ik m,n evt taalfouten wel verbeteren .

V.G.G.

Al Sawt
17-08-05, 14:53
Geplaatst door gh.wille
Ieder die van het KOLONIALE bestel geprofiteerd had , (zeker in hun graf ook nog) na 400 jaar heeft z,n verdiende loon gekregen ! , en volgens jou geschiedkundige weergave .,EN VERKNIPTE ZIENS WIJZE ,zijn wij ook nog schuldig want we profiteren nog steeds van DE rijkdom die mijn voorvaderen uit INDIE gerooft hebben ,erger nog is dat we er steeds meer PROFITEURS bij krijgen die dit punt uiteraard aangrijpen om het te VEROORDELEN ,maar wel al te graag mee vreten uit de RUIF die WELVAART word genoemd !
DOEI tot morgen, dan ga ik m,n evt taalfouten wel verbeteren .

V.G.G. Ik betwijfel of de welvaart van vandaag gestoeld staat op winsten uit koloniale periode.

Maar om zo iets te beweren, laat je wederom duidelijk blijken dat jouw historisch kennis 0,0 is.

Want welvaart in Europa is mede te danken aan eenheid tussen Europese staten onderling ( dus geen oorlogen of instabiliteit), vrije markt economie en social cohessie. Zaken die voor WO2 niet bestonden en zeker niet tijdens de koloniale periode. Koloniale periode bracht mogendheden wel veel geld en macht op, maar geen welvaart voor burgers.

Wie wel zo iets beweert, heeft nauwelijks kennis van geschiedenis en ontwikkelingen voor en na WO2.

O ja, ik veroordeel de kolonialisme. En al die PROFITEURS die naar Europa af komen, steun ik van harte. Want hun trek is inderdaad het gevolg van dekolonisatie.

Al Sawt
17-08-05, 15:45
Laten we eens mijn verdraaiingen onder de loep nemen.
Geplaatst door gh.wille


Ook hier ga je de boel weer verdraaien ,ik gaf als voorbeeld dat de IN HET BEGIN zelfs mensen aan boord namen (kwam omgekeerd ook voor ) De JAPPEN dus NIET die VERZOPEN en VERMOORDEN alles als zr de kans kregen !
Verder zwam je uit je nek, of kun je niet lezen , ik had het over de begin fase !
(G)
Volgens jouw was het een soort taak van de Duitsers, dat die drenkelingen te hulp schoten. Want volgens jouw voeren ze naar de oppervlakte, om mensen te helpen. Mijn antwoord was dat U-boten schepen tot zinken brachten, terwijl ze boven water voeren en niet onderwater.

Voorts beweer je dat de Duitsers in beginfase de bemaningen van schepen gewoon lieten gaan, om vervolgens lege schepen tot zinken te brengen.
Jouw reactie:,
de bemanning kreeg bijna altijd de gelegenheid om hun schip te verlaten ! Dat is nooit en te nimmer in WO2 gebeurt. Wel in W01, waardoor ik WO1 tersprake bracht.

Om vervolgens het volgende te beweren:

Ook hier ga je de boel weer verdraaien ,ik gaf als voorbeeld dat de IN HET BEGIN zelfs mensen aan boord namen (kwam omgekeerd ook voor ) Dus hiermee doel je alsof de Duitsers het sporadisch deden en dat ik het verdraaid. Maar de Duitsers namen niemand aan boord. Heb je wel eens een U-Boot van binnen gezien op een tekening? Nou, ik kan je vertellen dat een U-boot zeer krap was en dat er teveel bemanningsleden waren dan volume aan ruimte. Voorraden van U-boten lagen zelf opstappeld in slaapvertrekken van matrozen en officieren. En vaak leefden de matrozen onder een strikte ratsoen van voedselverstrekking, waardoor de U-boot haar lange missies kon uitvoeren.

Dan vraag ik me af, hoe men dan ruimte in een U-boot kunnen vinden, om opgeviste drenkelingen aan boord te nemen? Kan je dat uitleggen?

Want het lijkt me een gigantische gehandicap voor een oorlogsmachine die voor de Duitsers de belangrijkste wapen was in Atlantische oceaan.

Dat een vrachtschip instaat is om opvarenden van een U-boot aan boord te nemen, betwijfel ik niet. Maar een vrachtschip biedt meer ruimte dan een U-boot.




Nee ook hier is de boel op de bekende manier VERDRAAID ! Het wordt vervelend om zoiets te herhalen en te falen in voorschotelen van feiten en je punt te maken hoe die verdraaiingen in elkaar zitten.



DONITZ ,was de opvolger van Adm .RAEDER , op 30 januari 1943 gaf deze zijn functie op , hij was toen 66 jaar en kreeg het (erebaantje ) van Inpecteur generaal ,wat niets meer voorstelde !
Dus toen kwam DONITZ pas op te proppen ,Kijk door deze bewering maak je duidelijk dat je geen enkel en geen enkel verstand bezit over de WO2.

Want Donitz was al ten tijde van Raeder een van de belangrijkste figuren binnen de Kriegsmarine en verruit de populairste. Donitz was de opperbevelhebber van alle U-boten en was de geestelijke vader van alle tactieken die de U-boten in WO2 hadden gebruikt.

Dat Donitz was gekozen als opvolger van Raeder lag voor het hand. Want Raeder was ook opperbevelhebber van de oppervlakt schepen van Kriegsmarine. Maar voor 1943 verloor de kriegsmarine al haar oppervlakt schepen en had het alleen de beschikking over U-boten.

Raeder werd die verliezen aangerekend en vervangen door Donitz, omdat diens schepen wel voor militaire successen zorgden.

Maar straks ga je weer verdraaiingen in mijn reactie zien, om jouw beperking op historisch gebied te verdonkeremanen.



deze moest op bevel van HITLER ,, Een Totale Zeeoorlog voeren " en dat er een duikboot tot zinken was gebracht KLOPT, Ik dacht dat Donitz de bedenker en dus de voorstander was van een totale zeeoorlog. Ook dacht ik dat die totale zeeoorlog al jaren aan gang was.

Maar misschien zit ik wel dingen te verdraaien.


van die maar dat was niet de reden wel een argument voor Hitler ,die zich tot ERGENIS van Donitz overal mee bemoeide , en dat gaf hij meer dan eens te kennen zelfs Rijksmaarschalk GORING werd door hem op z,n nummer gezet omdat de verliezen enoorm toenamen door gebrek aan bescherming van uit de lucht ! De duikboten waren MACHTELOOS na de oorspronkelijke suksessen van de ,,wolfpak '' methode . Elk kind die zijn lesboeken over geschiedenis leest, kan het bovenstaande zeggen. Dus zo geniaal is jouw argument niet.

O ja, er waren meer zaken. Het bouwen van U-boten werd, ondanks de protesten van Donitz en minister van industrie Alfred Speer, onderschikt gemaakt aan andere militaire productie. Ook konden effectieve aanpassingen aan U-boten niet worden uitgevoerd, omdat de materiaal van die aanpassingen elders anders werden gebruikt.

Maar de succes van U-boten werd beeindigd door het kraken van Enigma code.



En dan het verdraaien van dat de DUITSERS niet lief waren ,NEE het was OORLOG, en de bedoeling was zoveel mogelijk schepen tot zinken te brengen maar niet om de Bemanningen opzettelijk te , MARTELEN zoals de JAPPEN deden !! Dat niet. Maar de Duitsers waren bepaald geen lieverdjes en diens misdaden zijn wel stuk groter dan die van Jappaners.



En nog ff dit je haalt als LEEK alles door elkaar ,en lult uit je NEK !
Ga nog maar eens goed lezen !


W01 EN WO 2 waren twee aparte oorlogen ,maar dat trek je er ff bij om vooral maar je gelijk te krijgen! Ik heb je al vaak uitgelegd waarom ik WO1 erbij heb gehaald. Zelfs met conventie van Geneve erbij. Voorts zijn W01 en WO2 geen aparte oorlogen. Het zijn oorlogen die het gevolg van elkaar zijn en alle militairen tactieken die in WO2 toegepast zijn, werden geformuleerd op basis van opgedane tactieken in WO1. Donitz was een U-boot kapitein in WO1 en diens strategie die hij in WO2 had ingevoerd, was voornamelijk geschoeid op diens ervaringen en opgedane kennis over oorlogsvoeren in WO1.

Dus om te beweren dat beide oorlogen apart zijn, zegt het een en ander over jouw kennis of liever het tekort eraan.



Deze methode was zoals ik al boven heb vermeld gericht op het tot zinken brengen van schepen ,ik weet hier ALLES van dus zwam .(G) Dus je weet er alles van?
Ik kan het inderdaad in je reacties merken. Kennis druipt er van af.


Dus beschuldig me niet van verdraaiingen. Vooral als je jouw geschiedenisfeiten niet op een rijtje hebt. Volgens mij ben ik het gene die je keer op keer aan het verbeteren bent.



Dat heb ik ook gezegd maar dat zelfs verdraai je ,naar je eigen verknipte inzicht ! Na 1943 BEGONNEN DE gealierden hun SUPRIEURE
OVERMACHT te krijgen op zee , gevolg was dat de een na andere U-Boot ,na de kelder werd gejaagd !
De verliezen waren zo enorm dat , zelfs de werven het niet meer aankonden om boten te bouwen,maar erger was dat alle ervaren zeelui al verzopen waren, en de vervanging werd steeds korter en slechter opgeleid ,een makkelijke prooi voor de Gealierden , het is zelfs een bekend gegeven dat de U-Boten de Kamikase genoemd werden door de zeelui !Duitse dienst van onderzeeboten had hoogste percentage verliezen van alle diensten in WO2.

Dat is bekend. Een andere gegeven: Ondanks de superieure kracht van geallieerden, waren de U-boten bijna in geslaagd in hun missie. Pas nadat de enigma code gekraakt is, begon alle kansen te keren tegen de U-boten.



En wat DONITZ betreft deze is niet ter dood veroordeeld !
Ik heb geen zin om dat ook nog ff te gaan uitleggen.
Maar verdraai de geschiedenis maar weer , ga maar lekker zoeken helpt je niet , want je gaat bij mij GEHEID op je bek !
(G) Geheid op mijn bek? Ik heb het wel gemerkt. Jouw argumenten en feiten schitterden in afwezigheid.



Nee ,wel als MOORDENAARS net zo als de TROEPEN onder Van HEUTZ ,
want dat waren ook geen lievertjes !Wat dat betref verschillen ze nauwelijks van de koloniale mogendheden. En komen we terug bij mijn essentie: Koloniale machten hebben in Azie, loon naar werken gekrijgen.


En weet je hoe Nederlanders zich daar hebben huis gehouden? Ja dat weet.

Maar hoe zit het met je 'geschiedenis' les over Atjeh en hoe Islam daar terecht gekomen is?

gh.wille
17-08-05, 17:31
Geplaatst door Al Sawt
Ik betwijfel of de welvaart van vandaag gestoeld staat op winsten uit koloniale periode.

Maar om zo iets te beweren, laat je wederom duidelijk blijken dat jouw historisch kennis 0,0 is.

Want welvaart in Europa is mede te danken aan eenheid tussen Europese staten onderling ( dus geen oorlogen of instabiliteit), vrije markt economie en social cohessie. Zaken die voor WO2 niet bestonden en zeker niet tijdens de koloniale periode. Koloniale periode bracht mogendheden wel veel geld en macht op, maar geen welvaart voor burgers.

Wie wel zo iets beweert, heeft nauwelijks kennis van geschiedenis en ontwikkelingen voor en na WO2.

O ja, ik veroordeel de kolonialisme. En al die PROFITEURS die naar Europa af komen, steun ik van harte. Want hun trek is inderdaad het gevolg van dekolonisatie.

Ook hier spreek je , JOU visie tegen maar net hoe het je uit komt !
ik citeer : welvaart is mede te danken aan de Eenheid in Europa !
DUS TUSSEN NEUS EN LIPPEN DOOR !
ff de feiten : na de oorlog lag bijna geheel Europa in puin , er was niets meer, alles was op de bon ! ik liep als kind op KLOMPSOKKEN (houten plankjes in sokken de al 20 of meer keer waren gerepareerd , ondervoed en wel met luis ,zeep was er niet , de kacheL was uit op de dag ,s,avonds met natte veen of wat althans er voor moest doorgaan,werd ie brandend gehouden,en zo kan ik nog wel 100 tragische blz. vullen , erWAS NIKS alles was ERSATZ! Ik heb het meegemaakt JIJ NIET ! Als kind van 15 jaar ging ikal naar zee ,op schepen die waren overgebleven, deze waren totaal geen luxe , oude kachels op stookolie ,geen isolatie enz, Mijn OUDERS en hun , en mijn leeftijd genoten hebben NEDERLAND uit z,n as laten HERRIJSSEN !
Hoe durf je in GODS naam te beweren dat jij wat weet ,ga eerst de kringen van je pispot maar van je gat of zien te krijgen ! en ga de geschiedenis eerst ff goed bestuderen , en als je het vergift dat HAAT genoemd word voor 99% uit je ogen zou kunnen wassen , dan was er nog genoeg over om eeuwig blind te blijven !

V.G.G.

P.s En begin niet over het MARSCHAL plan want dan maak je , je nog belachelijker als dat je al bent !

gh.wille
17-08-05, 20:32
Geplaatst door Al Sawt
Laten we eens mijn verdraaiingen onder de loep nemen. Volgens jouw was het een soort taak van de Duitsers, dat die drenkelingen te hulp schoten. Want volgens jouw voeren ze naar de oppervlakte, om mensen te helpen. Mijn antwoord was dat U-boten schepen tot zinken brachten, terwijl ze boven water voeren en niet onderwater.

Spoor je nog wel ??
Duikboten? ?? Die kwamen voor actie alleen boven water als het een klein schip betrof ,wat met kanon vuur tot zinken gebracht kon worden ,deze bemanningen kregen bijna altijd de kans om hun schip te verlaten , dat waren de ONGESCHREVEN REGELS ,die naderhand door deSUPRIEURE overmacht van de G.A niet meer konden , ze dorsten amper boven te komen om hun accu,s te laden , later werd de NEDERLANDSE uitvinding VAN DE ,,snorkel " in gevoerd , helaas voor vele U-Boten te laat !
G.
Voorts beweer je dat de Duitsers in beginfase de bemaningen van schepen gewoon lieten gaan, om vervolgens lege schepen tot zinken te brengen.
Zie voor het ware verhaal hierboven ,en de vorige citaten !
G.
Jouw reactie:, Dat is nooit en te nimmer in WO2 gebeurt. Wel in W01, waardoor ik WO1 tersprake bracht.

Om vervolgens het volgende te beweren:
Dus hiermee doel je alsof de Duitsers het sporadisch deden en dat ik het verdraaid. Maar de Duitsers namen niemand aan boord. Heb je wel eens een U-Boot van binnen gezien op een tekening? Nou, ik kan je vertellen dat een U-boot zeer krap was en dat er teveel bemanningsleden waren dan volume aan ruimte. Voorraden van U-boten lagen zelf opstappeld in slaapvertrekken van matrozen en officieren. En vaak leefden de matrozen onder een strikte ratsoen van voedselverstrekking, waardoor de U-boot haar lange missies kon uitvoeren.


Ook hier ga je weer de fout in ,ikheb geschreven dat er soms als <<levend bewijs >> enkele officieren werden meegenomen ,als het **verantwoord was, b.v op de thuisreis , en in het begin waren de meeste prooien rond en bij de Britse eilanden ,pas in een later stadium (V.S )door de laffe aanval van jawel ( we zijn weer bij het begin ) JAPAN !!
Verplaatste de Oorlog ter Zee zich naar de A .C
Daar werd de ,,wolfpak " methode pas voledig toegepast !
En hoe je het wend of keert DONITZ was altijd een ondergeschikte van READER ! Tot diens aftreden ,wat weer een gevolg was ,van de slag in de BARENDS ZEE, waarbij de Duitse opp.vlakte vloot de aftocht blies !
** Ook de gealieerden deden dat in dien mogelijk, de Nederlandse O-21
nam na een boven wateraanval de Duitse U-boot (ik meen de U-183) Gezag voerder (PIECK ) en de rest van zijn overlevende bemanning aan boord , en deze werden in Gibraltar ,afgeleverd om dat ze in de (buurt) waren.

G.
Dan vraag ik me af, hoe men dan ruimte in een U-boot kunnen vinden, om opgeviste drenkelingen aan boord te nemen? Kan je dat uitleggen?
Zie boven (40% v.d ruimte wapens) op=op
G.
Want het lijkt me een gigantische gehandicap voor een oorlogsmachine die voor de Duitsers de belangrijkste wapen was in Atlantische oceaan.

De Duitse U-BOOT 639 pikte midden op de Atlantische Oceaan een overlevenden op een van deze zou zijn mond voorbij gepraat hebben ,over het vertrek van het geallieerde konvooi S.C 118 ,dat later dank zij deze info bijna geheel ten onder ging ! (geef maar ff aan wat het nut was om overlevenden op te pikken )
dUS WAS ER WEL RUIMTE BLIJKBAAR !!
G,
Dat een vrachtschip instaat is om opvarenden van een U-boot aan boord te nemen, betwijfel ik niet. Maar een vrachtschip biedt meer
ruimte dan een U-boot.

Deze redenering is zo stom hoeft verder geen betoog !
G.



Het wordt vervelend om zoiets te herhalen en te falen in voorschotelen van feiten en je punt te maken hoe die verdraaiingen in elkaar zitten.

Kijk door deze bewering maak je duidelijk dat je geen enkel en geen enkel verstand bezit over de WO2.

Nee dat kan ik ook niet weten als jij dat zegt !
Zeker niet !
G.
Want Donitz was al ten tijde van Raeder een van de belangrijkste figuren binnen de Kriegsmarine en verruit de populairste. Donitz was de opperbevelhebber van alle U-boten en was de geestelijke vader van alle tactieken die de U-boten in WO2 hadden gebruikt.
Hebik ook al uitgelegd !
G.
Dat Donitz was gekozen als opvolger van Raeder lag voor het hand. Want Raeder was ook opperbevelhebber van de oppervlakt schepen van Kriegsmarine. Maar voor 1943 verloor de kriegsmarine al haar oppervlakt schepen en had het alleen de beschikking over U-boten.
Raeder werd die verliezen aangerekend en vervangen door Donitz, omdat diens schepen wel voor militaire successen zorgden.

Zie ook hier voor de slag in de BARENDS ZEE .
G.

Maar straks ga je weer verdraaiingen in mijn reactie zien, om jouw beperking op historisch gebied te verdonkeremanen.
Ik dacht dat Donitz de bedenker en dus de voorstander was van een totale zeeoorlog. Ook dacht ik dat die totale zeeoorlog al jaren aan gang was.

Dat DONITZ een vakbekwaam en zelfs door de geallierden ,een ,,kundig'' man genoemd , heeft niets met de totale zeeoorlog te maken TOTAAL ,was een order van HILER , dat hield LETTERLIJK in alles en niets ontziende , dus ook het beschieten van reddingssloepen (ook de bombardementen op steden ,was een dicreet van HITLER ) met uiteindelijk gevolg de A-bommen op JAPAN !
DIT WAS FF TER ZIJDE (nog steeds leuk? )
We gaan weer ff door op het door jou genoemde ,,Historische gebied " heb nog ff nagekeken over de ,,Ter dood veroordeling " van Donitz ??
G.

Maar misschien zit ik wel dingen te verdraaien.

G, ben je daar nu pas achter?

Elk kind die zijn lesboeken over geschiedenis leest, kan het
bovenstaande zeggen. Dus zo geniaal is jouw argument niet.


Ga dan maar weer ff terug om het GOED te lezen en niet te verdraaien .
G.

O ja, er waren meer zaken. Het bouwen van U-boten werd, ondanks de protesten van Donitz en minister van industrie Alfred Speer, onderschikt gemaakt aan andere militaire productie. Ook konden effectieve aanpassingen aan U-boten niet worden uitgevoerd, omdat de materiaal van die aanpassingen elders anders werden gebruikt.

Maar de succes van U-boten werd beeindigd door het kraken van Enigma code.


Dat niet. Maar de Duitsers waren bepaald geen lieverdjes en diens misdaden zijn wel stuk groter dan die van Jappaners.

Ik heb je al vaak uitgelegd waarom ik WO1 erbij heb gehaald. Zelfs met conventie van Geneve erbij. Voorts zijn W01 en WO2 geen aparte oorlogen. Het zijn oorlogen die het gevolg van elkaar zijn en alle militairen tactieken die in WO2 toegepast zijn, werden geformuleerd op basis van opgedane tactieken in WO1. Donitz was een U-boot kapitein in WO1 en diens strategie die hij in WO2 had ingevoerd, was voornamelijk geschoeid op diens ervaringen en opgedane kennis over oorlogsvoeren in WO1.

Dus om te beweren dat beide oorlogen apart zijn, zegt het een en ander over jouw kennis of liever het tekort eraan.


Dus je weet er alles van?
Ik kan het inderdaad in je reacties merken. Kennis druipt er van af.

Volgens mij ben ik het gene die je keer op keer aan het verbeteren bent.

Duitse dienst van onderzeeboten had hoogste percentage verliezen van alle diensten in WO2.

Dat is bekend. Een andere gegeven: Ondanks de superieure kracht van geallieerden, waren de U-boten bijna in geslaagd in hun missie. Pas nadat de enigma code gekraakt is, begon alle kansen te keren tegen de U-boten.

Dat is dank zij de SUPRIEURE kwaliteiten van de Britse CONTRA SPIONAGE DIENST ! En ook mede om het feit dat ze de opvarenden van een U-Boot OPPIKTEN die geen kans meer zagen de code te vernietigen ! (evt gegevens kan ik ook nog geven ,vergt bij mij wat tijd om dat ik er naslag werken op na moet zien)
G.

Geheid op mijn bek? Ik heb het wel gemerkt. Jouw argumenten en feiten schitterden in afwezigheid.

Dacht het onderhand wel he ? met je geschutter .
Want:
Al deze feiten wat je er nu bij haalt is voor mij gesneden koek ,en niet ter zake doende op jou eerdere beweringen.
G.

Wat dat betref verschillen ze nauwelijks van de koloniale mogendheden. En komen we terug bij mijn essentie: Koloniale machten hebben in Azie, loon naar werken gekrijgen.

Ja dat weet.

Ik kan deze verdraaiingen absoluut niet meer volgen , je kronkeld als een worm in de bek van een merel om er onderuit te komen
G.
Maar hoe zit het met je 'geschiedenis' les over Atjeh en hoe Islam daar
terecht gekomen is?

Om evt fouten te voorkomen ,en mede om het feit dat ik nu ff stoppen moet, zal ik daar later antwoord op geven .
Vast de groeten .

Al Sawt
17-08-05, 22:07
Geplaatst door gh.wille
Ook hier spreek je , JOU visie tegen maar net hoe het je uit komt !
ik citeer : welvaart is mede te danken aan de Eenheid in Europa !
DUS TUSSEN NEUS EN LIPPEN DOOR !
ff de feiten : na de oorlog lag bijna geheel Europa in puin , er was niets meer, alles was op de bon ! ik liep als kind op KLOMPSOKKEN (houten plankjes in sokken de al 20 of meer keer waren gerepareerd , ondervoed en wel met luis ,zeep was er niet , de kacheL was uit op de dag ,s,avonds met natte veen of wat althans er voor moest doorgaan,werd ie brandend gehouden,en zo kan ik nog wel 100 tragische blz. vullen , erWAS NIKS alles was ERSATZ! Ik heb het meegemaakt JIJ NIET ! Als kind van 15 jaar ging ikal naar zee ,op schepen die waren overgebleven, deze waren totaal geen luxe , oude kachels op stookolie ,geen isolatie enz, Mijn OUDERS en hun , en mijn leeftijd genoten hebben NEDERLAND uit z,n as laten HERRIJSSEN !
Hoe durf je in GODS naam te beweren dat jij wat weet ,ga eerst de kringen van je pispot maar van je gat of zien te krijgen ! en ga de geschiedenis eerst ff goed bestuderen , en als je het vergift dat HAAT genoemd word voor 99% uit je ogen zou kunnen wassen , dan was er nog genoeg over om eeuwig blind te blijven !

V.G.G. Ondanks persoonlijke aanvallen, toch een sympathiek verhaal. Maar een vraag: Als ik je verhaal na lees, dan zie ik het eerder als ondersteuning van mijn argument dat kolonialisme geen bijdragen heeft geleverd aan welvaart van nu in Europa.

Dus hoe zit het met de financiele bijdrage van kolonialisme aan de Europese welvaart?




P.s En begin niet over het MARSCHAL plan want dan maak je , je nog belachelijker als dat je al bent ! Met mijn historisch kennis zit het wel goed. Ik betwijfel ten zeerste dat mijn kennis, gebaseerd is op onkunde.

Ik durf zelf te stellen dat ik in discussie`s over gebeurtenissen in de geschiedenis, onaantastbaar ben. Dus zo ik zal me niet zo snel belachelijk maken.

Al Sawt
17-08-05, 22:16
Het type VII U-boot was door Duitsland in 1933 en 1934 ontworpen en was de opvolger van het type II. Dit door de bemanning geliefde type was tijdens de Tweede Wereldoorlog het meest veelzijdig ingezette type en kende enkele subtypes. Type VII voerde meestal 11 torpedo's mee die konden worden afgevuurd vanuit 5 torpedobuizen: 4 in de boeg en 1 in de hek. Daarnaast was dit type uitgerust met een 88 mm snelvuurkanon met ongeveer 160 granaten . Met een 88mm kanon? Als ik me niet vergis en niet bezondig aan verdraaiingen, is de 88mm het krachtigste kanon die de Duitsers op mobiele voer en vaartuigen plaatsen(uiteraard afgezien de dekkanonen van kruisers).

Die 88mm was instaat om de bepantsering van best gepantserde Tank(T34) uit W02 met gemak te penetreren.

Dus waarom zal een 88mm moeite hebben met staalwerk van een schip?

Al Sawt
17-08-05, 22:22
Geplaatst door gh.wille
Ik heb het meegemaakt JIJ NIET Ik heb bewondering voor jouw inzet in de fragiele jaren na W02.

Maar een soldaat die in een slagveld gevochten heeft, maakt van hem een ervaringsdeskundige. Maar geen analist die na afloop kan aanschuiven bij andere analisten om zijn gefundeerde standpunten te uiten.


Hoe durf je in GODS naam te beweren dat jij wat weet Mijn levenservaringen zijn prille, maar mijn kennis is des te groter.

gh.wille
18-08-05, 00:09
Geplaatst door Al Sawt
Met een 88mm kanon? Als ik me niet vergis en niet bezondig aan verdraaiingen, is de 88mm het krachtigste kanon die de Duitsers op mobiele voer en vaartuigen plaatsen(uiteraard afgezien de dekkanonen van kruisers).

Die 88mm was instaat om de bepantsering van best gepantserde Tank(T34) uit W02 met gemak te penetreren.

Dus waarom zal een 88mm moeite hebben met staalwerk van een schip?

Je hebt mij niet horen beweren dat het niet gebruikt werd, het was een oppervlakte wapen ,dat meestal tegen kleinere doelen werd gebruikt ,
bij hoge uitzondering werd ook wel een groot schip onder vuur genomen
maar zelfs dan werd vooral in het eerste stadium v.d oorlog vaak nog een zgn. SCHOT VOOR DE BOEG GEGEVEN !
Dat was om het schip vaak heel in handen te krijgen (prijsbemanning )
maar later kon dat haast niet meer ,het gevaar aan de opp.vlakte was te groot ,en zeker als je het Kanon wilde gebruiken het vergde ondanks
alle oefeningen nog al wat tijd !
Ook bleef het gevaar dat de koopvaarder zelf bewapend was bestaan ,
al met al moest een Duikboot Kapitein wel erg zeker van zijn zaak zijn,
voorbeelden ten over, dat het mis ging vooral als de kooopvaarder nog een positie kon doorgeven , dan had ie binnen de kortste keren een ,,brommer" op z,n dak ,die hield ,m ff bezig tot dat ie een Destroyer er bij kreeg , en dan was het de omgekeerde wereld , de jager werd prooi !
Ook voeren er bij de DUITSERS een paar schepen rond de wereld die vermomd als koopvaarder ter KAAPE gingen, op 31 Jan 1941 voeren er in totaal 6 van deze (bananen) boten op de wereld zeeen ,ze overrompelden de niets vermoeddelijke koopvaarders, die vervolgens na geplunderd te zijn tot zinken werden gebracht ,of ook wel met een paar man naar het door DUITSERS BEZETTE gebied werden gestuurd!
Ik zal enkele namen geven ,dan kun je het ergens op gaan zoeken,
Pinquin, komet ,Thor,Atlantis ,Orion en de Kormoran.
En ga nu niet aan komen dat ,dat in W.O 1 was .
Het beste bewijs is de tragedie en ondergang deKORMORAN en de Australische kruiser SYDNEY , beide schepen torpedeerden elkaar en gingen met man en muis verloren dat geschiedde op 19 Nov.1941 !

Nog meer weten ?
Vraag maar gerust deze onkundige LEEK , heeft ongeveer totaal de beschikking over ik ga ze ff niet tellen maar schat een 80 boekwerken ,lijsten, naslagwerken en originele film opname,s uit W.0 2 ,
En om je niet al te veel van jou poenerige overmatige zelfverheerlijking
af te helpen laat ik je maar bij deze in jou WAAN !

In afwachting van enz ,enz verblijf ik ,

GH. WILLE .

Res Off der Ned. Kon Marine B.D .
NR. A37608.
Meer hoef je niet op te geven ,volgens de Conven'tie van Geneve .
Het een en ander valt op te vragen bij:
Het Directoraat - Generaal Scheepvaart en Maritime Zaken.

V.G.G.

gh.wille
19-08-05, 00:39
Geplaatst door Al Sawt
Ik heb bewondering voor jouw inzet in de fragiele jaren na W02.

Maar een soldaat die in een slagveld gevochten heeft, maakt van hem een ervaringsdeskundige. Maar geen analist die na afloop kan aanschuiven bij andere analisten om zijn gefundeerde standpunten te uiten.

Mijn levenservaringen zijn prille, maar mijn kennis is des te groter.

Dat hebben we gemerkt !
Zoals beloofd zal ik je ook nog ff van repliek geven over Atjeh .
Hoewel dat niet mijn sterkste punt is .
Daarom ff in het kort .
Rond het jaar 1050 (na christus ) kwamen de Arabieren op hun roof en plundertochten via de Straat van Malakka terecht op Sumatra.
Daar dachten ze ff een makkelijke prooi te vinden om alles te roven en te plunderen (vooral de jonge onvolwassen maagden *) waren erg in trek ! Helaas voor hun gaven de ATJEH, ers niet alles zomaar weg .
en stoten ze op hevig verzet .daarom besloten de Arabieren om via de normale handelsweg aan de goederen o.a specerijen te komen ,en gingen als te gemoedkoming ook de toenmalige Sultan een handje helpen in hun eeuwige strijd tegen de andere Sultans die de rest van Sumatra in handen hadden .
Zo deed uiteindelijk de ISLAM z,n in trede op Atjeh !
Veel verder zijn ze ook niet gekomen .(oorzaak de overwegend Chriselijke Portugezen ) haalden een streep door hun rekening ,
vele jaren daarna kwamen de Nederlanders pas op te proppen .
Mede door deze kon de ISLAM zich verder uibreiden.
G.
* Deze kinderen werden vaak op brute wijze verkracht ,het is bekend dat de klein geschapen stumpers er in sommige gevallen het leven bij lieten ,als hun Heer en Meester ,,gebruik van ze had gemaakt " !
Maar dit ff terzijde ,als onbelangrijk onderdeel van de komst van de Arabieren ,die uiteindelijk toch de Atjeh,ers wisten te (bekeren) tot de ISLAM .

Voor de goede orde , het licht niet in mijn bedoeling om de welk geloof dan ook af te kraken ,maar in die tijd waren er geen lieverdjes !
Kijk maar naar de zgn ,, Brave Kruisvaarders "die waren geen HAAR BETER ! (geef maar ff een voorbeeld om te voorkomen dat je ook hier weer de bekende verdraaiingen gaat toepassen )

V.G.G.

p.s Ter voorkoming van je totale afgang zou ik als ik jou was maar niet reageren , dat hebben andere ook ondervonden .

Zie de spreuk op mijn Avatar .
v.g.g.

ronald
19-08-05, 01:41
....aan een volk hebben de Indonesieers meer een hekel dan aan de Nederlanders: Arabieren.

gh.wille
19-08-05, 15:24
Geplaatst door ronald
....aan een volk hebben de Indonesieers meer een hekel dan aan de Nederlanders: Arabieren.

Ik neem het van jou aan , maar kan daar geen zinnig woord over zeggen , want ik weet dat niet .
Wat ik wel weet dat de overleveringen gebleken is dat menig Arabier ,
met de KLEWANG een kopje kleiner is gemaakt , door verbolgen famillie leden van wie een dochtertje was gerooft !
Maar ook omdat zij vaak hun beloftes , niet na kwamen , en toezeggingen verdraaiden en als regel niet ten gunste van de tegenpartij !
Waar kennen we dit toch van ?
V.G.G.

gh.wille
19-08-05, 21:28
Geplaatst door Al Sawt
Ik heb bewondering voor jouw inzet in de fragiele jaren na W02.

Maar een soldaat die in een slagveld gevochten heeft, maakt van hem een ervaringsdeskundige. Maar geen analist die na afloop kan aanschuiven bij andere analisten om zijn gefundeerde standpunten te uiten.

Mijn levenservaringen zijn prille, maar mijn kennis is des te groter.

Durf je niet meer te reageren ?
Deskundige op alles wat op Snob ISME eindigd !
Sorry het lag echt niet in m,n bedoeling om je zo afschuwlijk op je ,,bek''
te laten gaan , maar je vroeg er om .

:zwaai: