PDA

Bekijk Volledige Versie : Het getal 400.000.000



Rudy
14-08-05, 20:48
Het getal 400.000.000

In 2025 zal de bevolking van de Arabische wereld van een kleine 300 miljoen nu tot meer dan 400 miljoen opgelopen zijn. Zowat zeventig procent van de bevolking in de Arabische landen zal onder de 25 jaar zijn. Die enorme massa jongeren zal in eigen land veel te weinig toekomstperspectieven en banen vinden, want alle prognoses zijn zeer somber over het vermogen van de Arabische wereld om zich te moderniseren.

Aan de andere kant van de Middellandse Zee ligt een vergrijzend Europa dat zich afvraagt hoe het over twintig jaar de pensioenen en verzorging van zijn senioren zal betalen, en waar het de jongeren zal vinden die met hun werk de welvaartstaat in stand houden.

Tussen een Europa met te weinig en een Arabische wereld met te veel jongeren kan zo’n zuigkracht ontstaan dat Europa’s immigratiedammen barsten.

© De Standaard 14/08/05

Joesoef
14-08-05, 20:51
Zo een koud nat land als Nederland ?




:giechel:

Orakel
14-08-05, 20:59
Geplaatst door Rudy
Het getal 400.000.000

In 2025 zal de bevolking van de Arabische wereld van een kleine 300 miljoen nu tot meer dan 400 miljoen opgelopen zijn. Zowat zeventig procent van de bevolking in de Arabische landen zal onder de 25 jaar zijn. Die enorme massa jongeren zal in eigen land veel te weinig toekomstperspectieven en banen vinden, want alle prognoses zijn zeer somber over het vermogen van de Arabische wereld om zich te moderniseren.

Aan de andere kant van de Middellandse Zee ligt een vergrijzend Europa dat zich afvraagt hoe het over twintig jaar de pensioenen en verzorging van zijn senioren zal betalen, en waar het de jongeren zal vinden die met hun werk de welvaartstaat in stand houden.

Tussen een Europa met te weinig en een Arabische wereld met te veel jongeren kan zo’n zuigkracht ontstaan dat Europa’s immigratiedammen barsten.

© De Standaard 14/08/05

Dus is het zaak om lokale economieën te stimuleren, ruimte te geven aan vrijhandel, opheffen van protectionistische verdragen, het IMF en de Wereldbank moeten uitscheien beperkingen op te leggen aan sociale uitgaven van die landen.
En de landen zelf dienen te investeren in technologische infrastructuur, kenniseconomie en werkgelegenheid.
Kijk naar Turkije. Met een oplevende economie zijn er steeds meer remigranten.

Rudy
14-08-05, 21:14
Geplaatst door Joesoef
Zo een koud nat land als Nederland ?
:giechel:

mmm ... met het broeikaseffect wordt het tegen dan wel iets warmer. :cheefbek:

Joesoef
14-08-05, 21:34
Geplaatst door Rudy
mmm ... met het broeikaseffect wordt het tegen dan wel iets warmer. :cheefbek:


En natter......


De economie in die landen zal ook stijgen samen met de welvaart. Die jongeren hebben geen enkele reden om naar Nederland/ Noord-Europa te komen. Zelfs niet voor vakantie.

Rudy
14-08-05, 21:49
Geplaatst door Orakel
Dus is het zaak om lokale economieën te stimuleren, ruimte te geven aan vrijhandel, opheffen van protectionistische verdragen, het IMF en de Wereldbank moeten uitscheien beperkingen op te leggen aan sociale uitgaven van die landen.
En de landen zelf dienen te investeren in technologische infrastructuur, kenniseconomie en werkgelegenheid.
Kijk naar Turkije. Met een oplevende economie zijn er steeds meer remigranten.

Goeie voornemens, klinkt zeer optimistisch.
Democratie is een noodzakelijke voorwaarde.
Lees goed: “75% van de Arabische bevolking zal bestaan uit jongeren onder de 25 jaar”. De Arabische wereld zal moeten investeren in onderwijs waarbinnen iedereen gelijke kansen krijgt willen we niet dat die immigratiedammen worden doorbroken door ongeschoolde twintigers.

Rudy
14-08-05, 22:45
Geplaatst door Joesoef
De economie in die landen zal ook stijgen samen met de welvaart. Die jongeren hebben geen enkele reden om naar Nederland/ Noord-Europa te komen. Zelfs niet voor vakantie.

Misschien, als iedereen in het land gelijke kansen krijgt tenminste. Vergeten we vooral de vrouwen niet.
Zelfs hooggeschoolden blijken de welvaart in Europa meer op prijs te stellen. Indische informatici hebben hier alleszins hun plaats gevonden.

Mark
15-08-05, 06:32
Ik denk dat de onstabiele politieke situatie in de meeste arabische landen zal leiden tot een geringe investering van multinationals in die gebieden. daarnaast zal een van de pijlers van de macht en rijkdom in de arabische landen (olie) uiteindelijk verminderen en wegvallen.



Aan de andere kant levert een overschot aan jongeren natuurlijk mogelijkheden voor de westerse wereld op om de beste en meest intelligente mensen daaruit te selecteren om hier te komen werken. Dan moeten we natuurlijk wel een verstandig beleid gaan voeren zoals Canada of Australie om zo die mensen uberhaupt hierheen te krijgen.

Elsschot
15-08-05, 08:14
als het nu reeds zo moeilijk is te integreren in de NL samenleving met een positive drive, dan heb ik er weinig vertrouwen in dat na 2025 mijn oudedagsvoorziening verzorgd zou moeten worden door een toevloed aan emigranten uit de Arabische wereld. Het adagium van geloofsgenoten eerst is daar de meesten niet vreemd.

Joesoef
15-08-05, 08:25
Geplaatst door Elsschot
als het nu reeds zo moeilijk is te integreren in de NL samenleving met een positive drive, dan heb ik er weinig vertrouwen in dat na 2025 mijn oudedagsvoorziening verzorgd zou moeten worden door een toevloed aan emigranten uit de Arabische wereld. Het adagium van geloofsgenoten eerst is daar de meesten niet vreemd.

De kans dat jij op je oude dag naast een Moslim ligt is zeer groot en de kans dat je verzorgd wordt door iemand met een aziatische of afrikaanse achtergrond is veel groter. Voor het verwisselen van een luier heb je geen ingenieur nodig.


Gewoon emigreren, Nederland is toch niet gebouwd om te wonen.

Elsschot
15-08-05, 08:38
Geplaatst door Joesoef
De kans dat jij op je oude dag naast een Moslim ligt is zeer groot en de kans dat je verzorgd wordt door iemand met een aziatische of afrikaanse achtergrond is veel groter. Voor het verwisselen van een luier heb je geen ingenieur nodig.


Gewoon emigreren, Nederland is toch niet gebouwd om te wonen.

zolang ik samen met die moslim liggend een Nederlandse krant kan lezen en een volwaardig gesprek kan hebben zonder steeds teruggeworpen te worden door gebrek aan persoonlijke ontwikkeling en westerse ontplooiing, heb ik er nog niet de minste moeite mee.

Het is echter een misvatting te denken dat een verpleegkundige niet een opleiding op niveau nodig zou hebben; HBOV is een volwaardige HBO opleiding.

Poesjkin
15-08-05, 11:35
Zeg... als ik Arabisch zou gaan leren, zou er voor mij dan toekomst zijn in een Arabischtalig land? Bevolkingsruil is namelijk ook wel een uniek idee, toch? :)

waterfiets
15-08-05, 12:52
Geplaatst door Rudy
Tussen een Europa met te weinig en een Arabische wereld met te veel jongeren kan zo’n zuigkracht ontstaan dat Europa’s immigratiedammen barsten.

© De Standaard 14/08/05

Klinkt prachtig maar ik vraag mij af of de behoefte aan arbeid en productie altijd gebonden is aan een locatie. Je hoort nu al dat dieren naar het oostblok getransporteerd worden om geslacht te worden en vervolgens wordt het vlees dan weer ingevoerd. Dat is blijkbaar goedkoper dan personeel uit het oostblok hiertnaartoe halen. Of denk aan alle productie die naar China en India verdwijnt (zowel voor licht als hoger geschoold werk). Maar voor bepaalde banen zal wellicht behoefte ontstaan aan immigranten.

Klaassie
15-08-05, 15:01
Dacht ff dat je mijn banksaldo bedoelde :hihi:

mark61
15-08-05, 15:15
Geplaatst door waterfiets
Klinkt prachtig maar ik vraag mij af of de behoefte aan arbeid en productie altijd gebonden is aan een locatie. Je hoort nu al dat dieren naar het oostblok getransporteerd worden om geslacht te worden en vervolgens wordt het vlees dan weer ingevoerd. Dat is blijkbaar goedkoper dan personeel uit het oostblok hiertnaartoe halen. Of denk aan alle productie die naar China en India verdwijnt (zowel voor licht als hoger geschoold werk). Maar voor bepaalde banen zal wellicht behoefte ontstaan aan immigranten.

De meeste banen zitten in de dienstverlening. Das vaak plaatsgebonden. Industrialisatie is voor N-Afrika een beetje een achterhaald verhaal. Dat kunnen ze in China veel goedkoper. Noordafrikaanse fabrieken staan zo'n beetje weg te roesten. De brain drain gaat onverminderd voort.

Het zou leuk zijn als er ter plekke wat te ontwikkelen valt, maar ik vrees dat dat niet doorgaat.

waterfiets
15-08-05, 15:51
Overigens zag ik afgelopen week een prachtige documentaire op de Belgische TV over de nieuwe rijken in China. Ze hebben daar nu 300.000 miljonairs waarvan er enkelen gevolgd werden die rondscheuren in hun Humvees. Zo was er één man bezig met het nabouwen van Versailles of iets dat er op moest lijken. Hij had arbeiders in dienst die voor 80 euro per maand werken. Die waren op zeer ambachtelijke wijze o.a. de beelden uit de tuin van Versailles of een soortgelijk optrekje aan het namaken. Maar volgens de regels van de grote leider dienden deze wel chinese trekken te krijgen. Over de reden waarom het sommige van deze ondernemers zo goed ging deed men ook niet omslachtig: partijleden hadden geld gegeven waarbij de ondernemer moest zorgen 'dat het meer zou worden'. Nou dat was goed gelukt dus nu mocht hij de hele vallei vol appartmenten bouwen. Bouwfraude is daar dus gewoon locale cultuur.