PDA

Bekijk Volledige Versie : Turken en Marokkanen willen blijven



MO_NL
15-08-05, 09:54
Turken en Marokkanen willen blijven

De meeste jongeren uit Turkije en Marokko die in Nederland wonen, willen hier blijven. Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Emigreren
Eén op de tien Turken tussen de 18 en 27 jaar zegt terug te willen gaan naar het land van herkomst en ziet daar ook mogelijkheden voor. Dit geldt voor slechts één op de 20 jonge Marokkanen.

Stap
Tweederde van de Turkse en driekwart van de Marokkaanse jongeren wil of denkt die stap niet te nemen. Eén op de zes jongeren heeft nog niet nagedacht over emigreren.

bron: RTL-Nieuws

Terug gaan is geloof ik niet de juiste terminologie voor jongeren die hier geboren en getogen zijn.

Elsschot
15-08-05, 10:03
[i]

Terug gaan is geloof ik niet de juiste terminologie voor jongeren die hier geboren en getogen zijn. [/B]


Het zou inderdaad emigratie moeten heten, het betreft tenslotte Nederlandse burgers.

Zou het dan geen tijd worden om na 1-2-3 generaties je wat meer Nederlander te voelen als je ook zo gezien wilt worden (het grootste deel van de Marokkaanse Nederlanders voelt zich veel meer Marokkaan dan Nederlander)

Cherry Bo
15-08-05, 10:34
Geplaatst door MO_NL
Turken en Marokkanen willen blijven

De meeste jongeren uit Turkije en Marokko die in Nederland wonen, willen hier blijven. Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Emigreren
Eén op de tien Turken tussen de 18 en 27 jaar zegt terug te willen gaan naar het land van herkomst en ziet daar ook mogelijkheden voor. Dit geldt voor slechts één op de 20 jonge Marokkanen.

Stap
Tweederde van de Turkse en driekwart van de Marokkaanse jongeren wil of denkt die stap niet te nemen. Eén op de zes jongeren heeft nog niet nagedacht over emigreren.

bron: RTL-Nieuws

Terug gaan is geloof ik niet de juiste terminologie voor jongeren die hier geboren en getogen zijn.

'T is maar wat je lezen wilt.

De term "teruggaan" (..."zegt terug te willen gaan naar het land van herkomst"...) wordt hier slechts 1x gebezigd en wel onder het kopje "emigreren ".

De term "emigreren" wordt daarentegen 2x gebruikt.

Zo wél goed? :moe:

Commeilfaut
15-08-05, 10:39
Emigratie

De emigratie van Marokkanen neemt de laatste jaren licht toe. Vorig jaar hebben 1600 Marokkanen van de eerste generatie en bijna duizend Marokkanen van de tweede generatie Nederland verlaten.



Ik vraag mij af wat die duizend jongeren naar dat land drijft. Misschien hebben ze gewoon overgeromantiseerde ideeën over het land en denken ze van hun verblijf daar één langgerekte vakantie te kunnen maken. Ik weet niet.

Poesjkin
15-08-05, 11:29
Blij toe dat die mensen zich in Nederland thuisvoelen. Lijkt me een teken dat figuren als Wilders binnenkort helemaal overbodig zijn.

Cherry Bo
15-08-05, 13:39
Geplaatst door Elsschot
Het zou inderdaad emigratie moeten heten, het betreft tenslotte Nederlandse burgers.



Ja, zo wordt het (zie originele post) dus ook genoemd. :hihi:

mark61
15-08-05, 14:02
Geplaatst door MO_NL
Terug gaan is geloof ik niet de juiste terminologie voor jongeren die hier geboren en getogen zijn.

Dr staat bij 'naar het land van herkomst'

Veel gekker is de kreet 'jongeren uit T en M'.

Veel jonge Turken hebben het overigens ook wel over 'teruggaan'. Teruggaan naar hun 'geestelijk' vaderland. Dat ze fysiek in NL zijn opgegroeid of zelfs geboren zegt ze blijkbaar niet zoveel.

mark61
15-08-05, 14:03
Geplaatst door Elsschot
(het grootste deel van de Marokkaanse Nederlanders voelt zich veel meer Marokkaan dan Nederlander)

Heppie t ze persoonlijk gevraagd?

Zwarte Schaap
15-08-05, 14:14
Geplaatst door MO_NL
Turken en Marokkanen willen blijven

De meeste jongeren uit Turkije en Marokko die in Nederland wonen, willen hier blijven. Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Emigreren
Eén op de tien Turken tussen de 18 en 27 jaar zegt terug te willen gaan naar het land van herkomst en ziet daar ook mogelijkheden voor. Dit geldt voor slechts één op de 20 jonge Marokkanen.

Stap
Tweederde van de Turkse en driekwart van de Marokkaanse jongeren wil of denkt die stap niet te nemen. Eén op de zes jongeren heeft nog niet nagedacht over emigreren.

bron: RTL-Nieuws

Terug gaan is geloof ik niet de juiste terminologie voor jongeren die hier geboren en getogen zijn.

Waarom nu weer Marokkanen en Turken? En de rest van de allochtonen? Kennelijk is dit een onderzoek behorende bij het stigmatiseren van moslims.

Hoe effectief zijn we in Nederland met het wegpesten van de moslims uit Nederland of zo? Niet zo effectief dus, gewoon nog iets harder discrimineren en stigmatiseren dan komen we er wel.

mark61
15-08-05, 14:41
Geplaatst door Zwarte Schaap
Waarom nu weer Marokkanen en Turken? En de rest van de allochtonen? Kennelijk is dit een onderzoek behorende bij het stigmatiseren van moslims.

Misschien omdat ze samen 3/4 van de zogeheten 'niet-westerse allochtonen' vormen? De rest doet er dan niet zo toe.

De eerstvolgende groep is ws. de Somaliërs, die doen 'doortrekken' naar Engeland. Zij en vele anderen hebben ook niet echt keus naar het land van herkomst (van de ouders eventueel) te emigreren. Het bestaat niet meer, of het is er nog steeds gillend oorlog, invasie en onderdrukking.

Overigens stel je een interessante vraag, dus ik heb hem aan het CBS gesteld. Ben benieuwd naar het antwoord. Ook heb ik even geïnformeerd naar het gebruik van het woord 'terug'. Het oorspronkelijke CBS-bericht heet nl. 'Terug naar Turkije en Marokko?'

http://www.cbs.nl/nl/publicaties/artikelen/algemeen/webmagazine/artikelen/2005/1759k.htm

Wassouf
15-08-05, 14:46
Als het niet zo moeilijk was, zou ik graag terug willen gaan naar Marokko...

Zwarte Schaap
15-08-05, 16:21
Geplaatst door mark61
Misschien omdat ze samen 3/4 van de zogeheten 'niet-westerse allochtonen' vormen? De rest doet er dan niet zo toe.

De eerstvolgende groep is ws. de Somaliërs, die doen 'doortrekken' naar Engeland. Zij en vele anderen hebben ook niet echt keus naar het land van herkomst (van de ouders eventueel) te emigreren. Het bestaat niet meer, of het is er nog steeds gillend oorlog, invasie en onderdrukking.

Overigens stel je een interessante vraag, dus ik heb hem aan het CBS gesteld. Ben benieuwd naar het antwoord. Ook heb ik even geïnformeerd naar het gebruik van het woord 'terug'. Het oorspronkelijke CBS-bericht heet nl. 'Terug naar Turkije en Marokko?'

http://www.cbs.nl/nl/publicaties/artikelen/algemeen/webmagazine/artikelen/2005/1759k.htm

Totaal allochtonen = 3.125.000
Totaal westerse allochtonen = 1.425.000
Totaal niet westerse-allochtonen = 1.700.000
waarvan Marokkanen en Turken = 675.000

Marokkanen en Turken maken voor de niet-westerse allochtonen 39,7 % uit en geen 75 % zoals jij stelt. Van alle allochtonen maken Turken en Marokkanen 21,6 % deel.

De somaliers hebben al een dramatische negatief migratiesaldo. Nederland is wat dat betreft aan het leeglopen.

Julien
15-08-05, 16:32
Geplaatst door Zwarte Schaap
Waarom nu weer Marokkanen en Turken? En de rest van de allochtonen? Kennelijk is dit een onderzoek behorende bij het stigmatiseren van moslims.

Hoe effectief zijn we in Nederland met het wegpesten van de moslims uit Nederland of zo? Niet zo effectief dus, gewoon nog iets harder discrimineren en stigmatiseren dan komen we er wel.

dat vind ik dus ook. maar Turken en Marokkanen zijn nu eenmaal 'hot'..

mijn ouders zeggen bijvoorbeeld ook keer op keer dat ze genoeg hebben van Nederland, waarschijnlijk gaan ze ook emigreren zodra ze met pensioen gaan.

Ik daarentegen heb niet echt plannen om hier weg te gaan, alhoewel ik liever in een warmer (en romaans) land zou willen wonen. Maar ik woon hier al zo lang, en al mijn vrienden ook, dat het mij een te grote stap lijkt. En ik denk dat de meeste Turken en Marokkanen ook zo denken..

Mill
15-08-05, 16:41
Geplaatst door Julien
dat vind ik dus ook. maar Turken en Marokkanen zijn nu eenmaal 'hot'..

mijn ouders zeggen bijvoorbeeld ook keer op keer dat ze genoeg hebben van Nederland, waarschijnlijk gaan ze ook emigreren zodra ze met pensioen gaan.

Ik daarentegen heb niet echt plannen om hier weg te gaan, alhoewel ik liever in een warmer (en romaans) land zou willen wonen. Maar ik woon hier al zo lang, en al mijn vrienden ook, dat het mij een te grote stap lijkt. En ik denk dat de meeste Turken en Marokkanen ook zo denken..

Ik wil eigenlijk ook binnen vijf jaar weg, het liefst naar Portugal of Noord-Spanje, maar mijn twee "vakexpertises" (om 't wat pretentieus uit te drukken) zijn verbonden aan Nederland en de Nederlandse taal en m'n moddervette carrierekansen betreffen de -- Nederlandse -- organisatie waar ik nu zit.

Zou niet weten hoe ik aan de bak zou moeten komen in het buitenland.

Zwarte Schaap
15-08-05, 17:39
Geplaatst door Mill
Ik wil eigenlijk ook binnen vijf jaar weg, het liefst naar Portugal of Noord-Spanje, maar mijn twee "vakexpertises" (om 't wat pretentieus uit te drukken) zijn verbonden aan Nederland en de Nederlandse taal en m'n moddervette carrierekansen betreffen de -- Nederlandse -- organisatie waar ik nu zit.

Zou niet weten hoe ik aan de bak zou moeten komen in het buitenland.

Dat probleem heb ik ook. Ik ben 1 en al in het Nederlands opgeleid. Mischien Chinees en Arabisch erbij leren om in de toekomst vertalingen voor arabische landen te kunnen verzorgen. Helaas ben ik al te oud om daar nog zoveel tijd in te steken.

Zit nu uit te denken hoe ik me in Marokko in leven moet houden. Ik denk er over om een kalkoen en/of struisvogel en/of een kippenfarm te beginnen. Nu nog wat start kapitaal verwerven en wegwezen hier.

Mischien moet ik mijn huidige baan opgeven en in Nederland bij een kippenboer gaan werken om daar de fijne kneepjes van het vak te leren.

Barneveld heb je nog wat tips voor me?

gh.wille
15-08-05, 18:57
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dat probleem heb ik ook. Ik ben 1 en al in het Nederlands opgeleid. Mischien Chinees en Arabisch erbij leren om in de toekomst vertalingen voor arabische landen te kunnen verzorgen. Helaas ben ik al te oud om daar nog zoveel tijd in te steken.

Zit nu uit te denken hoe ik me in Marokko in leven moet houden. Ik denk er over om een kalkoen en/of struisvogel en/of een kippenfarm te beginnen. Nu nog wat start kapitaal verwerven en wegwezen hier.

Mischien moet ik mijn huidige baan opgeven en in Nederland bij een kippenboer gaan werken om daar de fijne kneepjes van het vak te leren.

Barneveld heb je nog wat tips voor me?

Ik zou zeggen ga er eens kijken ,bel een willekeurige Farm op ,en ik durf te wedden dat je welkom bent .

V.G.G

gh.wille
15-08-05, 19:16
Geplaatst door Poesjkin
Blij toe dat die mensen zich in Nederland thuisvoelen. Lijkt me een teken dat figuren als Wilders binnenkort helemaal overbodig zijn.

Zo lang er haat is t.o.v. autochtone Nederlanders en alles wat maar kan, gedaan word (door sommigen hier ) om het verdraaien en in kwaad daglicht stellen van het heden en verleden van Nederland !
Dan is dat koren op de molen van mensen zoals WILDERS !
Het betreft dan wel is waar een kleine groep die dat doen ,maar als het ook maar enigzins Westers , Joods of V.S betreft dan word alles uit de kast gehaald, zelfs nu de Gaza strook ontruimd word ,zag ik hoe het alsnog werd verdraaid in : Dan kunnen de Joden ze straks beter afmaken (PALESTIJNEN ) als ze eenmaal hier wonen .
Geen fraai begin dacht ik , maar als ,,ouwe gek " zal ik het wel weer mis hebben .
V.G.G.

_h4T3D_sE7eN
15-08-05, 19:19
Ik vind het ondertussen allemaal wel best, dit soort bullshit-onderzoeken. Zoals ZS zegt: waarom alleen Turken en Marokkanen ?! Maar fok it, het heeft geen nut meer.

NL kan me idd ondertussen gestolen worden maar Marokko ook. Er zijn meerdere plekken op aarde.


:moe: ...

mark61
15-08-05, 19:26
Geplaatst door gh.wille
Dan kunnen de Joden ze straks beter afmaken (PALESTIJNEN ) als ze eenmaal hier wonen .

Nou ja, ze hebben zo wel 'vrij schootsveld' natuurlijk. Een paar duizend man tussen 2 miljoen man in beschermen is wat arbeidsintensief.

Bovendien maakt deze operatie deel uit van de campagne om de grenzen van Israël zodanig opnieuw te trekken dat er een compromis wordt gevonden tussen 'zoveel mogelijk land jatten' en 'een etnisch zo joods mogelijke bevolking'. Dat verzin ik niet, dat heeft Sharon met wat wetenschappers uitgedokterd.

Het komt erop neer dat de 'veiligheidsmuur' de nieuwe grens van Israël gaat worden. Dat is iets van 15-20% diefstal van bezette gebieden geloof ik. Het wordt Palestijnen bijna onmogelijk gemaakt zich nog in Israël zelf te vestigen en al in Israël wonende Palestijnen ('Israëlische Arabieren', met Isr. paspoort dus) worden op alle mogelijke manieren getreiterd met als hoop dat ze oprotten.

Als de muur af is en de nederzettingen op de W Jordaanoever ontruimd zijn haalt Israël de ophaalbrug op, sluit zich volledig af van de bezette gebieden en de Palestijnen moeten maar zien. Die wonen dan in een versnipperd gebied, zijn afgesneden van hun bron van inkomsten (velen werken in Israël), en met die snippers valt geen zinnige staat op te bouwen, vooral omdat Israël de meeste watervoorraden controleert, het luchtruim, en de kust.

Het is het recept voor heel langzame, onzichtbare volkerenmoord. Dat wil zeggen, de Palestijnen zullen dan wel gedwongen zijn te emigreren, naar de VS of Arabische landen.

Wou ik u even uitleggen. Ik verzin er geen woord van, maar heb even niet de Israëlische bronnen erbij.

MaRiaH
15-08-05, 21:06
Geplaatst door MO_NL
Turken en Marokkanen willen blijven

De meeste jongeren uit Turkije en Marokko die in Nederland wonen, willen hier blijven. Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Emigreren
Eén op de tien Turken tussen de 18 en 27 jaar zegt terug te willen gaan naar het land van herkomst en ziet daar ook mogelijkheden voor. Dit geldt voor slechts één op de 20 jonge Marokkanen.

Stap
Tweederde van de Turkse en driekwart van de Marokkaanse jongeren wil of denkt die stap niet te nemen. Eén op de zes jongeren heeft nog niet nagedacht over emigreren.

bron: RTL-Nieuws

Terug gaan is geloof ik niet de juiste terminologie voor jongeren die hier geboren en getogen zijn.

Maar de meesten hebben wel een dubbele nationaliteit en veel jongeren voelen zich erg verwant met het geboorteland van hun ouders.

Ik denk dat je iets te veel zout op slakken legt.

Wat ik in mijn omgeving veel hoor(let wel dit is geen valide onderzoek) is dat jongeren (zowel marokkaan, turk of surinamer, antilliaan) zich geen Nederlander voelen, maar wel hier willen wonen. Op zich verontrustend, want ze willen dus wonen in een land waar ze zich niet thuis voelen.. het lijkt me geen prettig gevoel. En de vraag rijst: Voelen ze zich nog wel ergens thuis dan? En als je hier geboren bent.. en Nedrlander bent voor de wet, maar je zo niet voelt.. wat betekent dat dan voor je nageslacht?

Van de turken die ik ken (van marokkanen hoor ik het eigenlijk nooit) die NIET hier geboren zijn, maar met een jaar of 2-3 -4 naar Nederland gekomen zijn, willen de meeste graag terug en zich daar vestigen.

Persoonlijk vind ik dat iedereen moet doen waar die zich goed bij voelt. En ik ben blij om te lezen dat merendeel hier wil blijven wonen.. dat is nog enig positief nieuws in donkere dagen.. maar het zou wel fijn zijn als ze zich dan Nederlander gaan voelen, vooral voor henzelf :knipoog:

AARDIG
16-08-05, 13:43
Geplaatst door Commeilfaut
Ik vraag mij af wat die duizend jongeren naar dat land drijft. Misschien hebben ze gewoon overgeromantiseerde ideeën over het land en denken ze van hun verblijf daar één langgerekte vakantie te kunnen maken. Ik weet niet.

Velen hopen de plaatselijke bevolking te helpen een betere economie op te bouwen. Persoonlijk lijkt het mij geweldig, om in de geboorteplaatsen van mijn ouders projecten op te starten ter bevordering van de economie. Het is helaas moeilijk, omdat je door de corrupte overheid wordt tegengehouden. Maar, waar een wil is is een weg ;)

Commeilfaut
16-08-05, 13:49
Geplaatst door AARDIG
Velen hopen de plaatselijke bevolking te helpen een betere economie op te bouwen. Persoonlijk lijkt het mij geweldig, om in de geboorteplaatsen van mijn ouders projecten op te starten ter bevordering van de economie. Het is helaas moeilijk, omdat je door de corrupte overheid wordt tegengehouden. Maar, waar een wil is is een weg ;)

Een nobel streven, maar volgens mij is dat niet wat aan een terugkeer ten grondslag ligt. Waarschijnlijk zijn het gewoon overgeromantiseerde ideeën over een "terugkeer" naar het land van herkomst. Maar goed, ik kan het ook bij het verkeerde eind hebben.

AARDIG
16-08-05, 13:57
Geplaatst door Commeilfaut
Een nobel streven, maar volgens mij is dat niet wat aan een terugkeer ten grondslag ligt. Waarschijnlijk zijn het gewoon overgeromantiseerde ideeën over een "terugkeer" naar het land van herkomst. Maar goed, ik kan het ook bij het verkeerde eind hebben.

Ja. Ik denk dat je het bij het verkeerde eind hebt. De Marokkanen die willen emigreren, willen daar graag een baan hebben en de economie opbouwen. En velen emigreren uit religieuze overwegingen. Als je een keer op vakantie bent in Marokko, dan moet je aan alle eigenaren van hotels, restaurants, bedrijven, winkels en de rest vragen waar ze hiervoor hebben geleefd. Het zijn vooral de mensen die eerst in het buitenland woonden en na het beschikken over de juiste middelen iets opgebouwd hebben in Marokko. Droomfabeltjes komen voor bij kinderen, niet bij mensen die een supergrote stap overwegen.

Commeilfaut
16-08-05, 14:05
Geplaatst door AARDIG
Ja. Ik denk dat je het bij het verkeerde eind hebt. De Marokkanen die willen emigreren, willen daar graag een baan hebben en de economie opbouwen. En velen emigreren uit religieuze overwegingen. Als je een keer op vakantie bent in Marokko, dan moet je aan alle eigenaren van hotels, restaurants, bedrijven, winkels en de rest vragen waar ze hiervoor hebben geleefd. Het zijn vooral de mensen die eerst in het buitenland woonden en na het beschikken over de juiste middelen iets opgebouwd hebben in Marokko. Droomfabeltjes komen voor bij kinderen, niet bij mensen die een supergrote stap overwegen.

Nou ja, ik wens ze veel succes toe natuurlijk.

Dat over religieuze overwegingen moet je toch even uitleggen? Naar mijn weten is Marokko een net zo groot Sodom en Gommora als de rest van de niet-islamitische wereld.

AARDIG
16-08-05, 14:19
Geplaatst door Commeilfaut
Nou ja, ik wens ze veel succes toe natuurlijk.

Dat over religieuze overwegingen moet je toch even uitleggen? Naar mijn weten is Marokko een net zo groot Sodom en Gommora als de rest van de niet-islamitische wereld.

Ja dat klopt wel. Alleen de schijn die daar wordt opgehouden is Islamitisch. Je wordt daar niet geassocieerd met een potentiele terrorist. En religieuze plichten kan je veel makkelijker nakomen dan hier in Nederland. Handen weigeren, bidden op werkvloer en veel meer. Bovendien zijn sodom praktijken, niet openlijk toegestaan.

Commeilfaut
16-08-05, 14:20
Geplaatst door AARDIG
Ja dat klopt wel. Alleen de schijn die daar wordt opgehouden is Islamitisch. Je wordt daar niet geassocieerd met een potentiele terrorist. En religieuze plichten kan je veel makkelijker nakomen dan hier in Nederland. Handen weigeren, bidden op werkvloer en veel meer. Bovendien zijn sodom praktijken, niet openlijk toegestaan.

"De schijn die daar wordt opgehouden is islamitisch". Mooi gezegd.

Commeilfaut
16-08-05, 14:39
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dat probleem heb ik ook. Ik ben 1 en al in het Nederlands opgeleid. Mischien Chinees en Arabisch erbij leren om in de toekomst vertalingen voor arabische landen te kunnen verzorgen. Helaas ben ik al te oud om daar nog zoveel tijd in te steken.

Zit nu uit te denken hoe ik me in Marokko in leven moet houden. Ik denk er over om een kalkoen en/of struisvogel en/of een kippenfarm te beginnen. Nu nog wat start kapitaal verwerven en wegwezen hier.

Mischien moet ik mijn huidige baan opgeven en in Nederland bij een kippenboer gaan werken om daar de fijne kneepjes van het vak te leren.

Barneveld heb je nog wat tips voor me?


Niet om je te bashen hoor, maar waarom hebben de meeste Marokkanen die over een terugkeer dromen zo weinig fantasie? Als ik voor iedere Marokkaan die ik ken en die een kippenfarm in Marokko wil beginnen, een kwartje zou krijgen, dan zou ik etc etc...

Of ben ik gewoon geen entrepreneur en zie ik niet in dat kuikens en al die shit gewoon vette do opbrengen?

gh.wille
16-08-05, 17:05
Geplaatst door mark61
Nou ja, ze hebben zo wel 'vrij schootsveld' natuurlijk. Een paar duizend man tussen 2 miljoen man in beschermen is wat arbeidsintensief.

Bovendien maakt deze operatie deel uit van de campagne om de grenzen van Israël zodanig opnieuw te trekken dat er een compromis wordt gevonden tussen 'zoveel mogelijk land jatten' en 'een etnisch zo joods mogelijke bevolking'. Dat verzin ik niet, dat heeft Sharon met wat wetenschappers uitgedokterd.

Het komt erop neer dat de 'veiligheidsmuur' de nieuwe grens van Israël gaat worden. Dat is iets van 15-20% diefstal van bezette gebieden geloof ik. Het wordt Palestijnen bijna onmogelijk gemaakt zich nog in Israël zelf te vestigen en al in Israël wonende Palestijnen ('Israëlische Arabieren', met Isr. paspoort dus) worden op alle mogelijke manieren getreiterd met als hoop dat ze oprotten.

Als de muur af is en de nederzettingen op de W Jordaanoever ontruimd zijn haalt Israël de ophaalbrug op, sluit zich volledig af van de bezette gebieden en de Palestijnen moeten maar zien. Die wonen dan in een versnipperd gebied, zijn afgesneden van hun bron van inkomsten (velen werken in Israël), en met die snippers valt geen zinnige staat op te bouwen, vooral omdat Israël de meeste watervoorraden controleert, het luchtruim, en de kust.

Het is het recept voor heel langzame, onzichtbare volkerenmoord. Dat wil zeggen, de Palestijnen zullen dan wel gedwongen zijn te emigreren, naar de VS of Arabische landen.

Wou ik u even uitleggen. Ik verzin er geen woord van, maar heb even niet de Israëlische bronnen erbij.

Zo ver ben ik niet op de hoogte ,maar neem aan dat het waar is .
Rest mij de vraag waarom dan al dat gejuich en vreugde , aan de kant van de Palestijn ?
Want als ik het goed begrijp , dan hadden ze het maar beter niet moeten doen .
:jammer:

mark61
16-08-05, 17:48
Geplaatst door Zwarte Schaap
Waarom nu weer Marokkanen en Turken? En de rest van de allochtonen? Kennelijk is dit een onderzoek behorende bij het stigmatiseren van moslims.

Het antwoord dat ik van het CBS kreeg:

[mark61:] Waarom heeft u alleen Turkse en Marokkaanse Nederlanders naar hun mening / plannen gevraagd, en niet andere (niet-)westerse allochtonen?

[CBS:] -De gegevens zijn afkomstig uit het Onderzoek Gezinsvorming onder Turken en Marokkanen, dat gehouden is in 2004. Het is een uitbreiding van het Onderzoek Gezinsvorming 2003 waarin alle Nederlanders ongeacht herkomstgroepering zijn ondervraagd. Er is gekozen voor deze twee herkomstgroepen omdat zij eigen kenmerken hebben betreffende demografisch gedrag. Denk bijvoorbeeld aan de partnerkeuze. Voorts is de omvang van deze groepen van toenemende invloed op het gemiddeld demografisch gedrag van de bevolking van Nederland

[mark61:] Waarom gebruikt u het woord 'terug' als het in feite gaat om in Nederland geboren, of anders in ieder geval getogen mensen?

[CBS:] - Inderdaad is het woord 'terug' niet juist voor die respondenten die hier zijn geboren (2e generatie). Voor de eerste generatie klopt het
wel. Zij zijn immers in Turkije of Marokko geboren. De titel 'Emigratie
naar Turkije en Marokko' was beter geweest.

Bedankt voor uw opmerkingen.

xxx
CBS Demografie


Blijft het punt dat ik zelf wel even zou willen beoordelen of 'deze groepen' inderdaad eigen kenmerken hebben betreffende demografisch gedrag.

mark61
16-08-05, 17:57
Geplaatst door gh.wille
Zo ver ben ik niet op de hoogte ,maar neem aan dat het waar is .
Rest mij de vraag waarom dan al dat gejuich en vreugde , aan de kant van de Palestijn ?
Want als ik het goed begrijp , dan hadden ze het maar beter niet moeten doen .
:jammer:

Nou ze kijken natuurlijk eerst naar de directe gevolgen. Ten eerste krijgen ze letterlijk meer ruimte; de 2 miljoen Palestijnen in Gaza hadden maar 1/3 van de Gazastrook tot hun beschikking; de 8.000 joodse kolonisten bezetten de andere 2/3. Ten tweede hopen en verwachten ze dat ze nu niet meer elke dag het Israëlische leger voorbij zullen zien trekken, al schietend en huizen platwalsend.

Verder is dit de eerste keer dat Israël zich een stukje terugtrekt sinds 1967. Dat heeft natuurlijk grote symbolische waarde. Voor het eerst wordt een stukje bezet gebied ontruimd!

Slechter kan het voor hen toch niet worden, want Gaza was economisch effectief al geblokkeerd door het vernietigen van de haven (met NL geld en know how aangelegd!) en het sluiten van de luchthaven door Israël. De Palestijnse economie is al een ramp en wordt overeind gehouden door giften van Arabische landen en de EU. Dat Sharonplan betekent dus alleen dat die landen en de EU, wij dus, tot in lengte van dagen de Palestijnen zullen moeten onderhouden omdat Israël ze afknijpt.

Bovendien denk ik dat velen niet op de hoogte zijn van Sharon's grote plan. Dat ik vandaag nog eens hoorde op de BBC Worldservice, dus het is niet bepaald een geheim, maar goed, veel Palestijnen kennen ws. geen Engels.

Zwarte Schaap
16-08-05, 18:52
Geplaatst door mark61
Het antwoord dat ik van het CBS kreeg:

[mark61:] Waarom heeft u alleen Turkse en Marokkaanse Nederlanders naar hun mening / plannen gevraagd, en niet andere (niet-)westerse allochtonen?

[CBS:] -De gegevens zijn afkomstig uit het Onderzoek Gezinsvorming onder Turken en Marokkanen, dat gehouden is in 2004. Het is een uitbreiding van het Onderzoek Gezinsvorming 2003 waarin alle Nederlanders ongeacht herkomstgroepering zijn ondervraagd. Er is gekozen voor deze twee herkomstgroepen omdat zij eigen kenmerken hebben betreffende demografisch gedrag. Denk bijvoorbeeld aan de partnerkeuze. Voorts is de omvang van deze groepen van toenemende invloed op het gemiddeld demografisch gedrag van de bevolking van Nederland

[mark61:] Waarom gebruikt u het woord 'terug' als het in feite gaat om in Nederland geboren, of anders in ieder geval getogen mensen?

[CBS:] - Inderdaad is het woord 'terug' niet juist voor die respondenten die hier zijn geboren (2e generatie). Voor de eerste generatie klopt het
wel. Zij zijn immers in Turkije of Marokko geboren. De titel 'Emigratie
naar Turkije en Marokko' was beter geweest.

Bedankt voor uw opmerkingen.

xxx
CBS Demografie


Blijft het punt dat ik zelf wel even zou willen beoordelen of 'deze groepen' inderdaad eigen kenmerken hebben betreffende demografisch gedrag.

Mijn complimenten voor je doortastendheid.

Ik zit dus met precies dezelfde vragen. Wat zijn die kenmerken dan, ze geven 1 voorbeeld en dat is huwelijksmigratie. Dan vraag ik me af in welke mate zou huwelijksmigratie nu bepalen of je hier wel of niet wilt blijven.

Voorts geldt voor vrijwel alle andere niet-westerse allochtonen dat zij ook een grote huwelijksmigratie kennen. Het zou juist interessant zijn om hun mening te weten. Ook zou het interessant zijn om de andere allochtonen die geen grote huwelijkse migratie kennen hun mening te horen. Immers dan kun je dat vergelijken met marokkanen en Turken die zogenaamd een grotere huwelijkse migratiekennen, dan zou je kunnen weten of het genoemde voorbeeld van huwelijks migratie een rol speelt bij het wel of niet bevinden in Nederland.

Nu heb je eigenlijk nog niets. Je weet alleen dat Marokkanen en Turken hier willen blijven.


Voorts is de omvang van deze groepen van toenemende invloed op het gemiddeld demografisch gedrag van de bevolking van Nederland Denk het dus even niet. Deze groepen zijn zo klein dat hun invloed helemaal niet zo groot is op het gemiddelde demografische gedrag.

Ins
16-08-05, 19:42
Geplaatst door Elsschot
Het zou inderdaad emigratie moeten heten, het betreft tenslotte Nederlandse burgers.

Zou het dan geen tijd worden om na 1-2-3 generaties je wat meer Nederlander te voelen als je ook zo gezien wilt worden (het grootste deel van de Marokkaanse Nederlanders voelt zich veel meer Marokkaan dan Nederlander)

Zolang je in een Arabische cultuur wordt opgevoed, blijf je je Arabisch voelen. Generatieverloop kan daar, m.i., weinig aan veranderen. Ik begrijp dan ook niet waarom men het steeds over generaties heeft. Eens Arabier altijd Arabier, al kleur je je haar fluogeel of spring je in de bloem.

Wat mensen als jij nu doen is dit als iets slechts aftekenen: Het is fout om je na zoveel generaties nog Arabisch te voelen, het hoort niet.

Niet akkoord. Er is niets mis met Arabier of moslim te zijn en daar ook trots op te zijn. Zelfs als je in Nederland woont.

gh.wille
16-08-05, 20:40
Geplaatst door AARDIG
Velen hopen de plaatselijke bevolking te helpen een betere economie op te bouwen. Persoonlijk lijkt het mij geweldig, om in de geboorteplaatsen van mijn ouders projecten op te starten ter bevordering van de economie. Het is helaas moeilijk, omdat je door de corrupte overheid wordt tegengehouden. Maar, waar een wil is is een weg ;)

Op zich is dit erg goed , hetzelfde geld voor zoveel landen !
Kijk maar eens bij de Academische Zieken huizen ,hoeveel mensen er stage lopen uit div landen.
Helaas is de werkelijkheid , dan blijkbaar anders ,laatst opende ik een topic over toerisme naar Marokko ,en kreeg o.a te horen dat er nog zat ONAFGEBOUWDE Hotels waren ,zonde toch daar moet toch wat mee te doen zijn ?

V.G.G.

mark61
16-08-05, 21:37
Geplaatst door Zwarte Schaap
Mijn complimenten voor je doortastendheid.

Ik zit dus met precies dezelfde vragen. Wat zijn die kenmerken dan, ze geven 1 voorbeeld en dat is huwelijksmigratie. Dan vraag ik me af in welke mate zou huwelijksmigratie nu bepalen of je hier wel of niet wilt blijven. ...

Nu heb je eigenlijk nog niets. Je weet alleen dat Marokkanen en Turken hier willen blijven.

Denk het dus even niet. Deze groepen zijn zo klein dat hun invloed helemaal niet zo groot is op het gemiddelde demografische gedrag.

Yep. :)

Maar ik heb geen zin meer om verder te vragen. Dan wordt meneer x ongetwijfeld kriegel en begint met statistisch jargon te smijten, waar ik geen verstand van heb. Sta je daar met je gebit.

Eerlijk gezegd weet ik niks van het demografisch gedrag van Tamils. Ik weet niet eens wat demografisch gedrag is. De voortplanting?

mark61
16-08-05, 21:41
Geplaatst door Ins
Zolang je in een Arabische cultuur wordt opgevoed, blijf je je Arabisch voelen. Generatieverloop kan daar, m.i., weinig aan veranderen.

Dat is maar de vraag. Ik gun het je van harte, maar de ervaring leert dat mettertijd het gevoel slijt. Eerst gaat de taal eraan, dan de rest. Ik zou zeggen dat juist de Marokkanen in NL voorop lopen in taalverlies. Zie de taalsituatie op dit forum en vergelijk die met Turkse of Iraanse fora.

Ramses Shaffy, is dat geen Egyptenaar? Wacht, zeker zo'n christenhond. :hihi:

Ramses Shaffy is op 29 augustus 1933 geboren in Neuilly-sur-Seine, een voorstadje van Parijs. Zijn eerste levensjaren brengt hij door in Cannes, samen met zijn alleenstaande moeder, een Poolse gravin van Russische afkomst. Zijn vader, een Egyptische diplomaat, zal Ramses pas een halve eeuw later voor het eerst ontmoeten.

Oh pardon.

Zwarte Schaap
16-08-05, 21:46
Geplaatst door mark61
Dat is maar de vraag. Ik gun het je van harte, maar de ervaring leert dat mettertijd het gevoel slijt. Eerst gaat de taal eraan, dan de rest. Ik zou zeggen dat juist de Marokkanen in NL voorop lopen in taalverlies. Zie de taalsituatie op dit forum en vergelijk die met Turkse of Iraanse fora.

Zie joden die eeuwenlang joden bleven en nog steeds zijn en buitengewoon veel macht hebben ondanks hun geringe aantal.

Soldim
16-08-05, 21:51
Geplaatst door Ins
Zolang je in een Arabische cultuur wordt opgevoed, blijf je je Arabisch voelen. Generatieverloop kan daar, m.i., weinig aan veranderen. Ik begrijp dan ook niet waarom men het steeds over generaties heeft. Eens Arabier altijd Arabier, al kleur je je haar fluogeel of spring je in de bloem.


Valt tegen hoor, de meeste volken hebben aardig wat gemigreerd, en in de loop van een paar generaties hun oorspronkelijke identiteit verloren. Dat is iets wat per generatie sneller gaat. Het is wel zo dat hoe groter de groep waarmee migrerende volken zich identificeren is, enige invloed uit zal oefenen. Vier Russische gezinnen zullen sneller hun Russiche identiteit verliezen dan 400 Oekrainsche gezinnen, wanneer in een andere omgeving geplaatst.



Niet akkoord. Er is niets mis met Arabier of moslim te zijn en daar ook trots op te zijn. Zelfs als je in Nederland woont.

Ik heb altijd moeite te snappen waarom mensen trots zouden zijn op hun afkomst (wat die ook zijn moge). Ik snap niet echt waarom je trots zou zijn om Arabier en moslim te zijn? Is dat beter dan Indisch en Hindoe te zijn?

mark61
16-08-05, 21:56
Geplaatst door gh.wille
Op zich is dit erg goed , hetzelfde geld voor zoveel landen !
Kijk maar eens bij de Academische Ziekenhuizen ,hoeveel mensen er stage lopen uit div landen.
Helaas is de werkelijkheid , dan blijkbaar anders ,laatst opende ik een topic over toerisme naar Marokko ,en kreeg o.a te horen dat er nog zat ONAFGEBOUWDE Hotels waren ,zonde toch daar moet toch wat mee te doen zijn ?

V.G.G.

Jah, afbouwen.

Maar er gaat wel s iemand failliet natuurlijk. En ik heb de indruk dat Marokko aarzelt. Ze hebben geen zin in de welbekende bijverschijnselen van toerisme.

mark61
16-08-05, 22:00
Geplaatst door Zwarte Schaap
Zie joden die eeuwenlang joden bleven en nog steeds zijn en buitengewoon veel macht hebben ondanks hun geringe aantal.

Daar noem je een uitzonderlijk geval. :hihi:

Ik geloof niet dat Ins het over macht had speciaal. Ff denken. Het enige westerse land met een flinke joodse gemeenschap is denk ik de VS. Ik geloof dat ook dat ca. 80% van de gemeenschap cultureel vrijwel volkomen is opgegaan in de bevolking. Maar er blijft altijd een hard core over natuurlijk. We gaan het zien. Althans, ik niet.

Zwarte Schaap
16-08-05, 22:07
Geplaatst door mark61
Daar noem je een uitzonderlijk geval. :hihi:

Ik zie de joden in deze als ervaringsdeskundigen waarvan we veel kunnen leren. Zo kun je wijs worden zonder schade en schande.

En dat over macht heb ik als extraatje toegevoegd om aan te geven dat je door jezelf te blijven, afwijkend van de meerderheidscultuur je toch nog zoveel macht hebben.

mark61
16-08-05, 23:17
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik zie de joden in deze als ervaringsdeskundigen waarvan we veel kunnen leren. Zo kun je wijs worden zonder schade en schande.

Nou zonder schade zou ik niet zeggen. Zonder schande intussen ook niet meer.

Zwarte Schaap
17-08-05, 00:06
Geplaatst door mark61
Nou zonder schade zou ik niet zeggen. Zonder schande intussen ook niet meer.

Het doel van het gebruik van die ervaringen is om geen schade en schande op te lopen, in die zin bedoelde ik het

mark61
17-08-05, 00:09
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het doel van het gebruik van die ervaringen is om geen schade en schande op te lopen, in die zin bedoelde ik het

OK, een voorbeeld van hoe het niet moet. :hihi:

De vraag is dan, of je je eigenheid kan bewaren zonder bovengenoemde bij-effecten. :cheefbek:

Zwarte Schaap
17-08-05, 00:32
Geplaatst door mark61
OK, een voorbeeld van hoe het niet moet. :hihi:

De vraag is dan, of je je eigenheid kan bewaren zonder bovengenoemde bij-effecten. :cheefbek:

Dat is mede-afhankelijk van de autochtonen zoals bijvoorbeeld of ze lering hebben getrokken uit de tweede wereld-oorlog.

Soldim
17-08-05, 00:32
Geplaatst door mark61
. Ff denken. Het enige westerse land met een flinke joodse gemeenschap is denk ik de VS. Ik geloof dat ook dat ca. 80% van de gemeenschap cultureel vrijwel volkomen is opgegaan in de bevolking. Maar er blijft altijd een hard core over natuurlijk. We gaan het zien. Althans, ik niet.

Inderdaad de meeste Joden (of personen van Joodse komaf at least) die ik ken zijn nauwelijks te onderscheiden van normale Amerikanen (en das geen compliment ;) ).

Ik moet eerlijk zeggen dat het ook voor de meeste moslims die ik hier ken geldt.

mark61
17-08-05, 00:58
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dat is mede-afhankelijk van de autochtonen zoals bijvoorbeeld of ze lering hebben getrokken uit de tweede wereld-oorlog.

Ik zou er als ik jou was niet op rekenen.