PDA

Bekijk Volledige Versie : Jonge Turken en Marokkanen willen in Nederland blijven



NIS
15-08-05, 13:08
Jonge Turken en Marokkanen willen in Nederland blijven
Uitgegeven op 15 augustus 2005 om 11:54 uur, bijgewerkt om 12:37

(Novum) - Steeds meer jongere Turken en Marokkanen willen in Nederland blijven. Oudere Turken en Marokkanen emigreren nu nog vaak, maar die lijn lijkt niet door te zetten in de toekomst. Dat meldt het Centraal bureau voor de Statistiek (CBS) maandag.

Het CBS heeft de emigratieplannen van Turken en Marokkanen in de leeftijd van 18 tot 27 jaar onderzocht. Bijna de helft van de ondervraagden zegt dat het 'goed bevalt in Nederland'. Een op de tien Turken ziet mogelijkheden om terug te keren naar Turkije. Van de Marokkaanse jongeren denkt vijf procent aan emigratie naar Marokko.

Woordvoerder Redouan Salmoun van uitgever Marokko Media vindt die relatief lage aantallen 'begrijpelijk'. "Als je hier bent opgegroeid, zijn de cultuurverschillen tussen Nederland en Turkije of Marokko te groot."

Bijna vierduizend Nederlandse Turken en meer dan tweeduizend Nederlandse Marokkanen zijn vorig jaar geëmigreerd. Hun emigratie daalde nog in de jaren '90, maar sinds het begin van deze eeuw is een stijging zichtbaar. Het aantal Turkse en Marokkaanse allochtonen dat emigreerde, behaalde in 2000 een dieptepunt toen het lager was dan vierduizend emigranten. De Turken en Marokkanen vertrekken vooral naar hun land van herkomst.

Volgens Salmoun heeft de emigratie 'vooral te maken met de sfeer die in dit land domineert na de gebeurtenissen op 11 september 2001 (de aanslagen op het WTC in New York, red.) en 6 mei 2002 (de moord op Pim Fortuyn, red.)'. Bovendien is volgens Salmoun de economische situatie van landen als Turkije en Marokko de afgelopen jaren beter geworden.

tribia
15-08-05, 13:09
Er is reeds een draadje

Wassouf
15-08-05, 15:43
Zou ook wel terug naar Marokko willen gaan....

mark61
15-08-05, 15:50
Geplaatst door NIS
Woordvoerder Redouan Salmoun van uitgever Marokko Media vindt die relatief lage aantallen 'begrijpelijk'. "Als je hier bent opgegroeid, zijn de cultuurverschillen tussen Nederland en Turkije of Marokko te groot."

Wat weet meneer Salmoun veel van Turkije. Is uitgeverij Marokko Media een schuilnaam van het Centraal Bureau voor de Statistiek? Voor wie voert ie het woord? In Turkije gaat het de laatste jaren beslist beter met de economie. Van Marokko kan dat helaas niet gezegd worden. In either case zijn de vooruitzichten voor niet-hoogopgeleiden beroerd.

Wassouf
15-08-05, 15:53
Geplaatst door mark61
Wat weet meneer Salmoun veel van Turkije. Is uitgeverij Marokko Media een schuilnaam van het Centraal Bureau voor de Statistiek? Voor wie voert ie het woord? In Turkije gaat het de laatste jaren beslist beter met de economie. Van Marokko kan dat helaas niet gezegd worden. In either case zijn de vooruitzichten voor niet-hoogopgeleiden beroerd.

Helaas heb je hier gelijk in :(

mark61
15-08-05, 15:58
Geplaatst door Wassouf
Helaas heb je hier gelijk in :(

Ja ik vind het ook echt niet leuk. Het is voor Marokko heel moeilijk de landbouweconomie om te schakelen. Zelfs de textielindustrie wordt al weggeconcurreerd door de Chinezen. Heeft heel Afrika last van trouwens.

Wassouf
15-08-05, 16:16
Geplaatst door mark61
Ja ik vind het ook echt niet leuk. Het is voor Marokko heel moeilijk de landbouweconomie om te schakelen. Zelfs de textielindustrie wordt al weggeconcurreerd door de Chinezen. Heeft heel Afrika last van trouwens.

Vroeger was Nederland echt geweldig om in te wonen, voelde mij niets anders dan de autochtonen... was gewoon een kind van dit land met een andere achtergrond...

Helaas is dit de laatste jaren erg veranderd. Je wordt overal met argus ogen bekeken, als je voor je geloof opkomt ben je meteen een fundementalist...

Dat het economisch minder gaat is jammer en zoals het leven zal dat ook wel weer zijn ups kennen, maar het leven hier begint met de dag steeds meer tegen te staan... vooral op het sociale vlak heeft Nederland niet zoveel meer te bieden. Door deze haat nemen de mensen steeds meer afstand van elkaar....

mark61
15-08-05, 16:21
Geplaatst door Wassouf
Vroeger was Nederland echt geweldig om in te wonen, voelde mij niets anders dan de autochtonen... was gewoon een kind van dit land met een andere achtergrond...

Je zou eigenlijk zo snel mogelijk willen doorfietsen naar je pensioen. Kan je je terugtrekken op je landgoed in Marokko. :)

Ik moet eigenlijk ook gaan sparen. Zie ook wel iets in een oude dag buiten NL.

Wassouf
15-08-05, 16:25
Geplaatst door mark61
Je zou eigenlijk zo snel mogelijk willen doorfietsen naar je pensioen. Kan je je terugtrekken op je landgoed in Marokko. :)

Ik moet eigenlijk ook gaan sparen. Zie ook wel iets in een oude dag buiten NL.

Voor je oude dag is het hele middelandse zee streek goed...

Je kan dan gewoon waar je wil aanschuiven een potje kaarten, kletsen wat je maar wil... zonder dat je voor gek wordt uitgemaakt....

Het weer zal ook wel goed voor je zijn... :D

mark61
15-08-05, 16:28
Geplaatst door Wassouf
Voor je oude dag is het hele middelandse zee streek goed...

Je kan dan gewoon waar je wil aanschuiven een potje kaarten, kletsen wat je maar wil... zonder dat je voor gek wordt uitgemaakt....

Het weer zal ook wel goed voor je zijn... :D

Jah, maar zo rijk ben ik niet en zal ik ook nooit worden ook. Algerije kan ik net betalen. :) Das een stuk goedkoper dan Marokko qua onroerend goed, daggik.