PDA

Bekijk Volledige Versie : Bot: spijt over politionele acties



waterfiets
15-08-05, 13:39
Bot: spijt over politionele acties

Minister Bot van Buitenlandse Zaken gaat tijdens zijn bezoek aan Indonesië namens het kabinet zijn spijt betuigen over de politionele acties van eind jaren veertig.
Militair geweld
Dat zei hij tijdens de herdenking van de capitulatie van Japan. "Pas achteraf is te zien dat de scheiding tussen Indonesië en Nederland langer heeft geduurd en met meer militair geweld gepaard is gegaan dan nodig was geweest. En daarvoor zal ik namens Nederland in Jakarta mijn spijt betuigen", zei Bot.

Begrip en steun
"Daarbij hoop ik vurig op het begrip en de steun van de Indische gemeenschap, de Molukse gemeenschap in Nederland en van de veteranen van de politionele acties", zei de minister. De politionele acties waren bedoeld om te voorkomen dat Indonesië, of toen nog Nederland-Indië, onafhankelijk van Nederland zou worden. Soekarno, de latere president, had op 17 augustus 1945 de Republiek Indonesië uitgeroepen.

'Verkeerde kant'
"Bijna 6000 Nederlandse militairen lieten in die strijd het leven, vele verloren ledematen, of werden slachtoffer van psychische trauma's", zei Bot. "Door de grootschalige inzet van militaire middelen kwam ons land als het ware aan de verkeerde kant van de geschiedenis te staan. Dit is buitengewoon wrang voor alle betrokkenen."

Erkenning 17 augustus
Nederland zal voortaan 17 augustus als onafhankelijkheidsdag erkennen, zei Bot. Tot nu toe gold voor Nederland 27 december 1949 als onafhankelijksheidsdatum. Toen werd de soevereiniteitsoverdracht van de voormalige kolonie getekend.

bron: RTL nieuws

Tomas
15-08-05, 13:45
En 's nachts als minister Bot in z'n hotelkamer in het hol van de leeuw ligt klimmen er allemaal soldaten uit hem en bezetten we dat Oostnederlandsche grondgebied wederom.

mark61
15-08-05, 13:46
Woordenlijstje voor Bot:

'politionele actie' = koloniale oorlog; onderdrukking van de bevrijdingsstrijd

'scheiding' = dekolonisatie

'spijt' = excuses die geen geld kosten


Door de grootschalige inzet van militaire middelen kwam ons land als het ware aan de verkeerde kant van de geschiedenis te staan.

Huh? Als het wat kleinschaliger was geweest was kolonialisme wel OK?

Hoeveel Indonesiërs kwamen er om? Was dat 'wrang'? Of hebben we het gewoon over oorlogsmisdaden?

Elsschot
15-08-05, 14:08
Geplaatst door mark61
Woordenlijstje voor Bot:

'politionele actie' = koloniale oorlog; onderdrukking van de bevrijdingsstrijd

'scheiding' = dekolonisatie

'spijt' = excuses die geen geld kosten



Huh? Als het wat kleinschaliger was geweest was kolonialisme wel OK?

Hoeveel Indonesiërs kwamen er om? Was dat 'wrang'? Of hebben we het gewoon over oorlogsmisdaden?


Indien Nerderland ten tijde van de de-kolonisatie niet door de VS onder druk waren gezet (uitsluiting uit het Marshall plan) dan waren de onlusten neergeslagen, en was Indonesie gewoon zoals de meeste ex-kolonien rond 1960 vreedzaam overgedragen aan het bevoegde inlandse gezag onder leiding van de VN

mark61
15-08-05, 14:30
Geplaatst door Elsschot
Indien Nerderland ten tijde van de de-kolonisatie niet door de VS onder druk waren gezet (uitsluiting uit het Marshall plan) dan waren de onlusten neergeslagen, en was Indonesie gewoon zoals de meeste ex-kolonien rond 1960 vreedzaam overgedragen aan het bevoegde inlandse gezag onder leiding van de VN

Een paar honderdduizend doden later, bedoel je. Net zo vreedzaam als Vietnam of Algerije.

Hoe weet je dat het 1960 zou worden?

Wat is 'bevoegd inlands gezag'?

Noem mij s een land dat onder toeziend oog van de VN dekoloniseerde, behalve Oost-Timor?

Je bedoelt, die inboorlingen moeten netjes een pootje geven en opzitten tot het de blankbaas behaagt hen onafhankelijkheid te verlenen.

Niet van dat haastige gedoe, wij maken wel uit wanneer onze burden is voldragen. Wat denken die brutale Indonesiërs wel dat ze willen gaan trendsetten terwijl dekolonisatie toch echt pas rond 1960 kan?

waterfiets
15-08-05, 14:40
Geplaatst door Elsschot
Indien Nerderland ten tijde van de de-kolonisatie niet door de VS onder druk waren gezet (uitsluiting uit het Marshall plan) dan waren de onlusten neergeslagen, en was Indonesie gewoon zoals de meeste ex-kolonien rond 1960 vreedzaam overgedragen aan het bevoegde inlandse gezag onder leiding van de VN

Als ik Willem Oltmans mag geloven dan heeft hij dat persoonlijk voorkomen door contact op te nemen met de Amerikaanse regering. Ik dacht via Bernhard. Hetgeen hem weer tot aartsvijand van Joseph Luns maakte die bakzeil moest halen. Hetgeen weer vele jaren later tot een genoegdoening van 6 miljoen gulden van de overheid aan Oltmans heeft geleid.