PDA

Bekijk Volledige Versie : Gevaar voor levenslange brandmerk voor leerlingen door Big Brother paraktijken.



Zwarte Schaap
15-08-05, 14:22
CBP: Risico's aan digitaal rapport

Van een verslaggeefster

DEN HAAG - Levenslang gebrandmerkt. Dat gevaar bestaat als gegevens van basisschoolleerlingen digitaal worden vastgelegd. Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) vindt dat scholen ouders beter moeten informeren over het doorgeven van gegevens over hun kinderen.

Het CBP oordeelde dit onlangs naar aanleiding van een klacht van een verontruste ouder in Almere. Basisscholen in die gemeente maken gebruik van een online databestand. Gegevens van leerlingen worden daarin gedurende hun schoolperiode verzameld en bewaard.

Zodra de kinderen doorstromen naar het voortgezet onderwijs, krijgen de betrokken scholen de beschikking over die informatie. Ouders hadden nauwelijks enige invloed op de verstrekking van de gegevens in het digitale onderwijskundige rapport. Ook in andere gemeenten, zoals in Amsterdam, maken scholen gebruik van zo'n informatiesysteem.

In het rapport staan gegevens die van invloed kunnen zijn op de prestaties in het voortgezet onderwijs. Behalve uitslagen van toetsen, kan dat ook gaan over faalangst, concentratie- of gezondheidsproblemen. Maar ook gegevens over de situatie thuis, een ruzie, een diefstalletje of over bij een leerling geconstateerde vreemde blauwe plekken kunnen in het rapport terechtkomen.

Basisscholen zijn wettelijk verplicht een onderwijskundig rapport van hun leerlingen aan het voortgezet onderwijs te verstrekken. Maar ook andere instellingen, de gemeente en het hoger beroepsonderwijs kunnen putten uit het elektronisch dossier. Een vechtpartijtje in de zandbak bijvoorbeeld kan een kind dus tot aan het hoger onderwijs worden nagedragen, waarschuwt het college.

CBP-voorzitter Jacob Kohnstamm: ''Basisscholen zijn verantwoordelijk voor de registratie van gegevens. Maar ze moeten dit wel aan de ouders melden en hun het recht op inzage geven. In de ontwikkeling van elk kind zijn wel eens fases waarin het niet zo goed gaat. Het zou heel vervelend zijn als zo'n kind naar het voortgezet onderwijs gaat met een brandmerk in zijn dossier.''

Kohnstamm denkt dat veel basisscholen niet weten dat zij ouders op de hoogte moeten stellen van het onderwijskundig rapport. ''Ik denk ook dat veel ouders niet eens weten van het bestaan van zo'n dossier. Ze weten dan ook niet dat ze recht op inzage hebben en recht op rectificatie. ''


Bron: Het Parool 15/08/05

Eke
15-08-05, 21:21
Eens met het CPB dat ouders op de hoogte moeten worden gesteld van het bestaan van rapportage over hun kind en wat er met deze rapportage kan gaan gebeuren. Ze moeten ook het recht krijgen om dit dossier over hun kind te laten vernietigen.

Zelf ben ik geen voorstander van geschreven info bij wisseling van de school.




Niet alleen is bekend dat leraren een kind slimmer inschatten als het antwoorden geeft die overeen komen met wat de leerkracht in zijn/haar hoofd heeft,(denk aan de invloed van culturele verschillen !)


maar ook dat het geschreven woord op verschillende manieren bedoeld EN geinterpreteerd kan worden.

scary.....

AARDIG
16-08-05, 00:07
Wat is dit nou weer voor onzin. Pedo's en criminelen mogen niet openbaar gemaakt worden bij winkelieren en ouders, maar kinderen moeten wel hun hele levensloop aan scholen overhandigen.

Zwarte Schaap
16-08-05, 01:07
Geplaatst door AARDIG
Wat is dit nou weer voor onzin. Pedo's en criminelen mogen niet openbaar gemaakt worden bij winkelieren en ouders, maar kinderen moeten wel hun hele levensloop aan scholen overhandigen.

Mijn maatschappijleraar leerde mij dat pedofielen om hun drang enigzins te bevredigen beroepen en/of activiteiten ontplooien om dichter bij de kinderen te komen, zoals leraar, gymnastiekleraar, scoutingleider etc..etc..

Zo een databank kan voor een pedo-leraar een waardevol instrument zijn om zijn slachtoffers op te selecteren.

In navolging van jouw reaktie en mijn reaktie, in olive's Yao's en Alain Badiou's woorden:

Het gaat hier om een concrete uiting van de westerse cultuur. (Olive Yao)

In sommige landen maakt men reactionaire wetten vóór de pedosexuelen en tegen de kinderen, in andere landen progressieve wetten vóór de kinderen en tegen de pedosexueel. (Alain Badiou)

AARDIG
16-08-05, 01:16
Geplaatst door Zwarte Schaap
Mijn maatschappijleraar leerde mij dat pedofielen om hun drang enigzins te bevredigen beroepen en/of activiteiten ontplooien om dichter bij de kinderen te komen, zoals leraar, gymnastiekleraar, scoutingleider etc..etc..

Zo een databank kan voor een pedo-leraar een waardevol instrument zijn om zijn slachtoffers op te selecteren.

In navolging van jouw reaktie en mijn reaktie, in olive's Yao's en Alain Badiou's woorden:

Het gaat hier om een concrete uiting van de westerse cultuur. (Olive Yao)

In sommige landen maakt men reactionaire wetten vóór de pedosexuelen en tegen de kinderen, in andere landen progressieve wetten vóór de kinderen en tegen de pedosexueel. (Alain Badiou)

Prachtig :hihi:

Zwarte Schaap
16-08-05, 01:34
Geplaatst door AARDIG
Prachtig :hihi:

OM je eerlijk te zeggen maak ik me wel een beetje zorgen. Nederlanders schijnen zeer effectief te zijn met opslaan van gegevens. Dat is trouwens 1 van de hoofdredenen die ze in Nederland geven voor de massale vernieting van joden. Nederland zou zo efficient zijn met het bijhouden van alle informatie en daardoor hadden de duitsers een makkelijke klus aan het traceren van de joden.

Het ministerie van binnenlandse zaken financiert een aantal lopende projecten om zoegnaamd de radicalisering tegen te gaan. 1 van zo een project loopt in Rotterdam. Dat is een grootschalige project om een soort verklikkersnetwerk op te zetten, waaronder scholen en leraren.

Zie rapport meedoen of achterblijven (http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?postid=2135630#post2135630)

Dat zijn de vooruitgeschoven pionen in de strijd tegen het radicalisme. Men richt zich vooral op marokkanen en moslims. Ook hier gaat men data-banken aanleggen van de eventuele verdachten.

Dat komt er op neer als je kind een verkeerde opmerking maakt of een afwijkende mening heeft dit zijn latere loopbaan ernstig kan schaden.

Zo een soort project loopt ook in Amsterdam, zij het dat men een zachte hand hanteert en in Rotterdam de botte bijl. Dit gecombineerd met de schooldatabanken en de efficientie van onze autochtone vrienden kan het wat beloven voor de toekomst.

Commeilfaut
16-08-05, 12:28
Geplaatst door Zwarte Schaap
Mijn maatschappijleraar leerde mij dat pedofielen om hun drang enigzins te bevredigen beroepen en/of activiteiten ontplooien om dichter bij de kinderen te komen, zoals leraar, gymnastiekleraar, scoutingleider etc..etc..



En je maatschappijleraar voegde meteen de daad bij het woord en bezorgde jou een trauma voor het leven? Hehehehe...kon 't niet laten. Just kidding schaapie.

Eke
16-08-05, 16:41
Geplaatst door Zwarte Schaap
OM je eerlijk te zeggen maak ik me wel een beetje zorgen. Nederlanders schijnen zeer effectief te zijn met opslaan van gegevens. Dat is trouwens 1 van de hoofdredenen die ze in Nederland geven voor de massale vernieting van joden. Nederland zou zo efficient zijn met het bijhouden van alle informatie en daardoor hadden de duitsers een makkelijke klus aan het traceren van de joden.

Het ministerie van binnenlandse zaken financiert een aantal lopende projecten om zoegnaamd de radicalisering tegen te gaan. 1 van zo een project loopt in Rotterdam. Dat is een grootschalige project om een soort verklikkersnetwerk op te zetten, waaronder scholen en leraren.

Zie rapport meedoen of achterblijven (http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?postid=2135630#post2135630)

Dat zijn de vooruitgeschoven pionen in de strijd tegen het radicalisme. Men richt zich vooral op marokkanen en moslims. Ook hier gaat men data-banken aanleggen van de eventuele verdachten.

Dat komt er op neer als je kind een verkeerde opmerking maakt of een afwijkende mening heeft dit zijn latere loopbaan ernstig kan schaden.

Zo een soort project loopt ook in Amsterdam, zij het dat men een zachte hand hanteert en in Rotterdam de botte bijl. Dit gecombineerd met de schooldatabanken en de efficientie van onze autochtone vrienden kan het wat beloven voor de toekomst.

Zwarte Schaap,wat ik eigenlijk je wil zeggen is dat we als Nederlanders niet moeten gaan slapen, maar kritisch naar maatregelen moeten kijken en naar buiten moeten brengen als er stomme dingen in je buurt/stad/regio/land gebeuren,
maar dat we NIET in een spiraal van self full filling prophecy moeten duiken.Geen sfeer van zorgen maken, maar sfeer van aandacht en meedenken.

Als er problemen zijn dan lossen we die met zijn allen op...ieder pakt zijn stukje verantwoordelijkheid.groot of klein.

Wat betreft die rapportage..hier kunnen vragen over gesteld worden in de Kamer als dit landelijk is..en anders in de Gemeenteraad of op een Ouderavond.

Er kan een site gemaakt worden waar mensen info op kunnen vinden ,met argumenten die er toe doen.Misschien zijn die discussies al op internet.Ik heb nog niet eens gezocht.

Het is wel verleidelijk om deze tijd te vergelijken met andere periodes in de geschiedenis, maar internet heeft een eigen invloed op de samenleving. Ook de media zijn nu veel meer op de voorgrond dan in de voor-oorlogse jaren.De hele wereld is kleiner geworden.

Eke
16-08-05, 20:38
Geplaatst door Eke

maar dat we NIET in een spiraal van self full filling prophecy moeten duiken.Geen sfeer van zorgen maken, maar sfeer van aandacht en meedenken.


Eerlijk gezegd ben ikzelf degene degene die zich steeds bij moet sturen omdat ik me zorgen maak --------omdat ik te weinig afweet van alle ontwikkelingen en de processen die deze ontwikkelingen in de hand werken of versnellen of tegenhouden enz.

Ik heb geen flauw idee hoe de toekomst van onze samenleving eruit zal gaan zien.
Ik vraag me zelfs af of ik verbeteringen ervan heb gezien de laatste ..uh..zoveel.jaren.

En toch heb ik nog steeds het idee dat het getij ook ten goede kan keren.

ZS, ik herinnerde me vanavond weer dat je in de Raad hebt gezeten van je stad, als ik die draad /thread goed onthouden heb en dat je dus al veel voor de samenleving hebt gedaan.

Je weet ook veel.

Hoe moeten mensen omgaan met achteruitgang van gedeelten van hun samenleving ?

Zwarte Schaap
16-08-05, 21:11
Geplaatst door Eke
ZS, ik herinnerde me vanavond weer dat je in de Raad hebt gezeten van je stad, als ik die draad /thread goed onthouden heb en dat je dus al veel voor de samenleving hebt gedaan.

Je weet ook veel.

Hoe moeten mensen omgaan met achteruitgang van gedeelten van hun samenleving ?

Nee Eke ik ben doelbewust nooit lid geworden van 1 of andere organisatie en/of vereniging en/of politieke partij. Dus ik heb ook nooit in de raad van mijn stad gezeten.

En of ik wat betekend heb voor mijn stad of niet heb ik maling aan. Mijn stad mag blij zijn dat ik geen crimineel ben geworden, dat is mijn verdienste voor de stad.

Wat ik voor de stad betekend heb is overigens onzichtbaar en zal nooit echt opgemerkt worden. Hoeft ook niet, want ik ben gewoon mezelf, dat hoeft niet (extra) gewaardeerd te worden. Ik krijg mijn beloning ter plekke.

Eke
16-08-05, 21:51
Geplaatst door Zwarte Schaap


Ik krijg mijn beloning ter plekke.

Je hebt plezier in de zaken die je doet /in de contacten die je hebt ?

Dat is zeker wel een belangrijke bijdrage..want die positieve ervaringen worden meestal weer doorgegeven enz.enz. !!!

Zwarte Schaap
16-08-05, 22:55
Geplaatst door Eke
Je hebt plezier in de zaken die je doet /in de contacten die je hebt ?


Yep !! Het enige wat mij stoort in Nederland is dat eeuwige negatieve gezeur over mijn geloof, identiteit en cultuur door de politiek, media en subsidiezuigers.

Eke
16-08-05, 23:21
Geplaatst door Zwarte Schaap
Yep !! Het enige wat mij stoort in Nederland is dat eeuwige negatieve gezeur over mijn geloof, identiteit en cultuur door de politiek, media en subsidiezuigers.

Daar zou ik ook niet goed van worden.

Denk je dat je beinvloed wordt door het vaak negatieve NVDD, waar tegen je in de weer moet gaan ?Als je bv. sportman zou zijn die alleen maar trainde en speelde dat je het dan niet zo zou storen? *

Je zou het minder storend kunnen maken voor je gevoel door expliciet te gaan letten op de positieve reakties in de media en bij de politiek..... en bij jezelf, dingen waar je van houdt in Nederland, al zijn het maar de schitterende wolkenluchten, om mee te beginnen !


Subsidiezuigers..daar heb ik geen kaas van gegeten.
Je bedoelt dat mensen die goed werk doen ontslagen worden omdat het geen meetbaar (commercieel) resultaat geeft . Daar wordt wel weer op teruggekomen.Zie bv. de straathoekwerkers. Die zijn weer terug in de stad !

Vanmiddag kwam ik nog een verwarde psychotische vrouw tegen.Ze was echt te weerloos om alleen wat rond te zwerven.Daar komt ook weer meer geld voor vrij..en plaatsen om opgevangen te worden.

Ik zie een soort golfbeweging. De economie trekt ook weer wat aan.Ook goed voor welzijn.


* het is nu al nacht, maar we kunnen een topic over beeldvorming opzetten. ik ga slapen :zwaai: