PDA

Bekijk Volledige Versie : Ouders eisen in kort geding eindexamen in vak Turks



Zwarte Schaap
16-08-05, 17:52
Morgen kort geding

Ouders eisen eindexamen in vak Turks

Door onze redactie onderwijs

ROTTERDAM, 16 AUG. Tien ouders eisen van Scholengroep Den Haag Zuid-West dat hun kinderen eindexamen mogen doen in het vak Turks. Morgen vragen zij de rechter in kort geding om een uitspraak hierover.

De school zou de ouders hebben beloofd dat hun kinderen eindexamen mogen doen in het vak Turks. Volgens de school is die afspraak nooit gemaakt.

De zaak dient voor de rechtbank in Den Haag. De Scholengroep, voorheen het Terra College, zou de Turkse ouders de belofte hebben gedaan in het schooljaar 2002/2003. In mei 2004 kwam de school terug op die toezegging, zeggen de ouders. De school wilde de vakken Arabisch en Turks uit het pakket halen. Volgens de ouders hebben zij daarna een paar keer contact gehad met de school. De school zegde toe een oplossing te zoeken voor de gedupeerde scholieren. Na een jaar voelen de ouders zich aan het lijntje gehouden. De Scholengroep zou afspraken met de ouders steeds op de lange baan hebben geschoven.

De ouders van de twaalf scholieren, die komend schooljaar eindexamen doen, stapten in februari naar een advocaat. Sindsdien vindt er correspondentie plaats met de schoolleiding. Mr. Ibis-Ciftci: ,,Ook heeft de school de ouders nooit duidelijk gemaakt waarom het vak weg moest. De ouders weten niet of het een bezuinigingsmaatregel is of omdat het een andere reden heeft.'' Algemeen directeur K. Bun van de Scholengroep bestrijdt dat. Hij zou de ouders hebben verteld dat Onderwijs in Allochtone Levende Talen zou gaan verdwijnen omdat de overheid dat afschafte. Bun: ,,We hebben de ouders gezegd dat hun kinderen het vak Turks nog wel kunnen kiezen, maar niet meer als examenvak. De leerlingen begrepen dat en hebben een formulier ondertekend waarin dat staat.''

Volgens advocate Ibis-Ciftci is naast dat formulier ook een informatiefolder uitgedeeld waarin Turks nog steeds als eindexamenvak werd genoemd. ,,Voor de ouders was het daardoor niet helder. De school heeft nagelaten de ouders en de leerlingen deugdelijk te informeren. Ook zegde de school eerst toe met oplossingen te komen en zag het daar later weer van af. De ouders vinden dat onredelijk.''

Volgens de advocate worden in totaal ongeveer zestig scholieren gedupeerd door de maatregel. Zij zitten in de bovenbouw van het vmbo en havo.


Bron: NRC-Handelsblad 16/08/05

mark61
16-08-05, 18:08
Geplaatst door Zwarte Schaap
Volgens de advocate worden in totaal ongeveer zestig scholieren gedupeerd door de maatregel. Zij zitten in de bovenbouw van het vmbo en havo.

Hoe worden ze precies gedupeerd? Is er enige voortgezette opleiding die eist dat Turks in je vakkenpakket zit?

Zwarte Schaap
16-08-05, 18:15
Geplaatst door mark61
Hoe worden ze precies gedupeerd? Is er enige voortgezette opleiding die eist dat Turks in je vakkenpakket zit?

Ik zou me ook gedupeerd voelen als ik lessen volg met in de veronderstelling dat ik er eindexamen in mag doen. Je gaat niet naar school om vakken te kiezen waar je geen eindexamen in kan doen.

mark61
16-08-05, 18:26
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik zou me ook gedupeerd voelen als ik lessen volg met in de veronderstelling dat ik er eindexamen in mag doen. Je gaat niet naar school om vakken te kiezen waar je geen eindexamen in kan doen.

Nee? Met een eindexamen Spaans of tekenen schiet je ook niet veel op.

Zwarte Schaap
16-08-05, 18:34
Geplaatst door mark61
Nee? Met een eindexamen Spaans of tekenen schiet je ook niet veel op. Kun je geen eindexamen doen in die vakken?

Iglo
16-08-05, 18:39
Geplaatst door Zwarte Schaap
Bun: ,,We hebben de ouders gezegd dat hun kinderen het vak Turks nog wel kunnen kiezen, maar niet meer als examenvak. De leerlingen begrepen dat en hebben een formulier ondertekend waarin dat staat.''

...
Ik zou me ook gedupeerd voelen als ik lessen volg met in de veronderstelling dat ik er eindexamen in mag doen. Je gaat niet naar school om vakken te kiezen waar je geen eindexamen in kan doen. Als je zo'n formulier ondetekend dan heb je geen recht van klagen. Dat er zo'n fout staat in de informatie-folder is slordig, maar zon'n formulier heeft duidelijk voorrang.

Soldim
16-08-05, 18:59
Geplaatst door Zwarte Schaap
Kun je geen eindexamen doen in die vakken?

Spaans volgens mij wel, tekenen vraag ik me af. Feit is dat voor alle vakken waarin op HAVO niveau eindexamen gedaan kan worden op landelijk niveau afspraken worden gemaakt betreffende eisen en doelstellingen, en er een Centraal Schriftelijk onder verantwoording van CITO plaats vind.

Sinds CITO Turks niet erkent als examenvak, kunnen ze het vergeten, hoeveel rechtzaken ze ook aanspannen.

Zwarte Schaap
16-08-05, 19:09
Geplaatst door Iglo
Bun: ,,We hebben de ouders gezegd dat hun kinderen het vak Turks nog wel kunnen kiezen, maar niet meer als examenvak. De leerlingen begrepen dat en hebben een formulier ondertekend waarin dat staat.''


Ze vertellen het aan de ouders en laten de kinderen het formulier ondertekenen. Lijkt mij een beetje verwarrend.


Als je zo'n formulier ondetekend dan heb je geen recht van klagen. Dat er zo'n fout staat in de informatie-folder is slordig, maar zon'n formulier heeft duidelijk voorrang.
De rechtzaak gaat dus daarover, of de school aantoonbaar kan maken dat zij dat op een juridisch waterdichte wijze kenbaar hebben gemaakt.

Je zou als advocaat kunnen stellen dat ze gedwaald hebben in het ondertekenen van de overeenkomst op de volegende gronden:

1) Zoals de vrouw van de school zegt hebben de kinderen dat formulier ondertekend. Volgens mij moet juridisch gezien voor een rechtsgeldige overeenkomst die aangegaan wordt met een minderjarige de ouder tekenen. (als dit echt waar is dan is het gewoon misbruik van omstandigheden)

2) Is er geen sprake van dwaling door het uitgedeelde formulier waarin staat dat er eindexamen in dat vak gedaan kan worden?

3) Als de advocate aannnemelijk kan maken dat de school niet op juiste wijze met de ouders gecommuncieerd heeft, lijkt mij een beroep op dwaling succesvol.

Iglo
16-08-05, 19:47
Geplaatst door Zwarte Schaap
[B]Ze vertellen het aan de ouders en laten de kinderen het formulier ondertekenen. Lijkt mij een beetje verwarrend.


De rechtzaak gaat dus daarover, of de school aantoonbaar kan maken dat zij dat op een juridisch waterdichte wijze kenbaar hebben gemaakt.

Je zou als advocaat kunnen stellen dat ze gedwaald hebben in het ondertekenen van de overeenkomst op de volegende gronden:

1) Zoals de vrouw van de school zegt hebben de kinderen dat formulier ondertekend. Volgens mij moet juridisch gezien voor een rechtsgeldige overeenkomst die aangegaan wordt met een minderjarige de ouder tekenen. (als dit echt waar is dan is het gewoon misbruik van omstandigheden)
Dat zou best waar kunnen zijn. Maar de leerlingen zelf moeten dan donders goed geweten hebben dat de school absoluut geen examen wil geven in die vakken. Je nu achter zo'n redenering en zo'n foldertje verschuilen is inderdaad puur misbruik.

Soldim
16-08-05, 19:55
Geplaatst door Zwarte Schaap

3) Als de advocate aannnemelijk kan maken dat de school niet op juiste wijze met de ouders gecommuncieerd heeft, lijkt mij een beroep op dwaling succesvol.

Zelfs als de school geheel en al fout zat, dan nog betekend het niet dat die kinderen recht hebben op een eindexamen in Turks.

De school kan een boete krijgen, voldoende scholing in een alternatief vak moeten regelen etc., maar een eindexamen in Turks zit er niet in tenzij dat op ladelijk niveau geregelt wordt.

Zwarte Schaap
16-08-05, 20:59
Geplaatst door Soldim
Zelfs als de school geheel en al fout zat, dan nog betekend het niet dat die kinderen recht hebben op een eindexamen in Turks.

De school kan een boete krijgen, voldoende scholing in een alternatief vak moeten regelen etc., maar een eindexamen in Turks zit er niet in tenzij dat op ladelijk niveau geregelt wordt.

Als er gewoon landelijk examens worden afgelegd en ze krijgen gelijk zou ik niet kunnen inzien waaroim ze geen examen meer zouden mogen afleggen. In het krantenartikel staat dat de overheid het zou afschaffen, er staat nietd at het al afgeschaft is.

Stel dat die examens niet meer worden afgelegd dan kunnen de ouders bij een eventuele gelijk waarschijnlijk een schadevergoeding eisen. 12 ouders tegelijkertijd die het niet doorhebben vind ik een beetje teveel van het goede.

Soldim
16-08-05, 21:13
Geplaatst door Zwarte Schaap
Als er gewoon landelijk examens worden afgelegd en ze krijgen gelijk zou ik niet kunnen inzien waaroim ze geen examen meer zouden mogen afleggen. In het krantenartikel staat dat de overheid het zou afschaffen, er staat nietd at het al afgeschaft is.



In het artikel staat de volgende zin: "Hij zou de ouders hebben verteld dat Onderwijs in Allochtone Levende Talen zou gaan verdwijnen omdat de overheid dat afschafte. "

Dat is wellicht wat ambivalent, enig zoeken leverde op dat OC&W op dat OALT (Onderwijs in Allochtone Levende Talen) per 01-08-2004 heeft stop gezet. (was al in januari 2004 bekend dat het zou gebeuren, waarom de school tot mei heeft afgewacht om de ouders op de hoogte te stellen is een ander probleem).

Landelijke examens in betreffende vakken worden dus niet meer gehouden.



Stel dat die examens niet meer worden afgelegd dan kunnen de ouders bij een eventuele gelijk waarschijnlijk een schadevergoeding eisen. 12 ouders tegelijkertijd die het niet doorhebben vind ik een beetje teveel van het goede.

Hmm, het gaat om 10 ouders die het kort geding aan hebben gespannen, volgens de advocaat gaat het om 60 betrokken leerlingen. Schijnbaar hebben de ouders van de andere 50 leerlingen (een ouder per leerling of twee??) het wel begrepen.

barfly
16-08-05, 21:23
Waarom zouden we in Nederland in Hawkingsnaam Turks of Arabisch doceren op middelbare scholen? En waarom ook als examenvak?

Zwarte Schaap
16-08-05, 21:25
Geplaatst door Soldim
Hmm, het gaat om 10 ouders die het kort geding aan hebben gespannen, volgens de advocaat gaat het om 60 betrokken leerlingen. Schijnbaar hebben de ouders van de andere 50 leerlingen (een ouder per leerling of twee??) het wel begrepen.

Als er staat dat 60 leerlingen zijn gedupeerd dan begrijp ik dat als dat ze het niet begrepen hebben. Als ze het immers begrepen hadden dan zou de advocate ze geen gedupeerden moeten noemen.

Wellicht zitten die kinderen in lagere klassen en speelt er nog geen eindexamenvoorbereiding bij deze leerlingen.

Soldim
16-08-05, 21:26
Geplaatst door barfly
Waarom zouden we in Nederland in Hawkingsnaam Turks of Arabisch doceren op middelbare scholen? En waarom ook als examenvak?

Om dezelfde redenen dat Fries en oud Grieks worden gedoceert als examenvak. Niet alle kennis hoeft direct toepasbaar te zijn. Verbreding van je gezichtspunten is een groot goed!

Soldim
16-08-05, 21:29
Geplaatst door Zwarte Schaap
Als er staat dat 60 leerlingen zijn gedupeerd dan begrijp ik dat als dat ze het niet begrepen hebben. Als ze het immers begrepen hadden dan zou de advocate ze geen gedupeerden moeten noemen.

Interpreteren wat een advocaat zegt is risico vol :D

Als alle 60 leerlingen inderdaad gedupeerd zijn dan moeten ze het recht op eindexamen voor alle 60 eisen, of dat nu dit jaar, volgend jaar of het jaar erop plaats zou moeten vinden. Anders moeten ze elk jaar naar de rechter om dat al dan niet af te dwingen.....

barfly
16-08-05, 21:34
Geplaatst door Soldim
Om dezelfde redenen dat Fries en oud Grieks worden gedoceert als examenvak. Niet alle kennis hoeft direct toepasbaar te zijn. Verbreding van je gezichtspunten is een groot goed!

Fries is een officieele Nederlandse taal. De dode talen zal wel een soort cultuur historisch belang hebben.

Waarom zou je studenten niet een actueel pakket aanbieden? Ipv Turks liever (gangbaar)Chinees? of Japans. Arabisch lijkt me ook wel kunnen overigens.

Ik vind wel dat er een hoofdmoot moet bestaan aan vakken die later in de werkende maatschappij van toepassing moeten zijn.

Zwarte Schaap
16-08-05, 21:38
Geplaatst door barfly
Waarom zouden we in Nederland in Hawkingsnaam Turks of Arabisch doceren op middelbare scholen? En waarom ook als examenvak?

Iets vaags staat bij wat eventueel een reden zou kunnen spelen, namelijk dat volgens het EEG recht talen van etnische minderheden erkend moeten worden door er onder andere lessen in aan te bieden en/of gelegenheid voor te bieden. (Dit weet ik niet allemaal zo zeker, ik meen het ergens gezien te hebben in een docu over somaliers die vanuit Nederland naar Engeland migreren en daar op de Engelse scholen lessen Nederlands krijgen omdat ze als Nederlanders een etnische minderheid in Engeland zijn)

(Iets voor Afrux om uit te zoeken, zodat het tamazight aangeboden kan worden op Nederlandse scholen)

Voorts zou het handig zijn om meer vertalers voor de AIVD op te kunnen leiden, hoef je niet direct afhankelijk te zijn van de minderhden zelf, zie Othman huppeldepup.

Zwarte Schaap
16-08-05, 21:41
Geplaatst door Soldim
Interpreteren wat een advocaat zegt is risico vol :D

Als alle 60 leerlingen inderdaad gedupeerd zijn dan moeten ze het recht op eindexamen voor alle 60 eisen, of dat nu dit jaar, volgend jaar of het jaar erop plaats zou moeten vinden. Anders moeten ze elk jaar naar de rechter om dat al dan niet af te dwingen.....

Ik hou rekening met zoveel mogelijk interpretaties vandaar dat ik het er duidelijk bij zet.

Mensen stappen pas naar een advocaat als het probleem zich manifesteert. Kennelijk heeft het zich bij deze leerlingen als eerste afgespeeld en hebben hun ouders daadwerkelijk doorgezet. Voorts hebben niet alle mensen dezelfde kennis en/of financiele middelen om juridische stappen te nemen.

Soldim
16-08-05, 21:43
Geplaatst door barfly
fries is een officieele Nederlandse taal.


Maar je hebt er werkelijk niets aan ;)



De dode talen zal wel een soort cultuur historisch belang hebben.


Ongetwijfeld, maar dat geld ook voor Arabisch. Ah, dat vermelde je hieronder ook al :P



Waarom zou je studenten niet een actueel pakket aanbieden? Ipv Turks liever (gangbaar)Chinees? of Japans. Arabisch lijkt me ook wel kunnen overigens.


Welk Chinees? 'k Heb verschillende Chinese collega's, die in het Engles met elkaar communiceren omdat ze niet dezelfde taal spreken. Bovendien zijn dergelijke talen stukken moeilijker te leren dan Duits/Engles en of Frans. Mensen die een taal zalf thuis spreken hebben natuurlijk grote voordelen. Maar om enigszins acceptabel Chinees, Japans (en Turks of Arabisch) te leren beginnend met zero kennis duurd meer dan 3 of 4 jaar HAVO/VWO.



Ik vind wel dat er een hoofdmoot moet bestaan aan vakken die later in de werkende maatschappij van toepassing moeten zijn.

Dat is een verdedigbare stelling, maar de praktijk vand e werkende maatschappij veranderd relatief snel en onvoorspelbaar. Bovendien verschilt de benodigde kennis voor vrijwel elke werkende, en heeft een relatief brede kennis zo ook z'n voordelen.

barfly
16-08-05, 21:57
Geplaatst door Soldim
Maar je hebt er werkelijk niets aan ;)
klopt.



Ongetwijfeld, maar dat geld ook voor Arabisch. Ah, dat vermelde je hieronder ook al :P
idd ;)



Welk Chinees? 'k Heb verschillende Chinese collega's, die in het Engles met elkaar communiceren omdat ze niet dezelfde taal spreken. Bovendien zijn dergelijke talen stukken moeilijker te leren dan Duits/Engles en of Frans. Mensen die een taal zalf thuis spreken hebben natuurlijk grote voordelen. Maar om enigszins acceptabel Chinees, Japans (en Turks of Arabisch) te leren beginnend met zero kennis duurd meer dan 3 of 4 jaar HAVO/VWO.Je hebt waarschijnlijk gelijk. Overigens ga ik er wel vanuit dat iig Engels Frans en Duits en ook Spaans tot de mogelijkheden moeten horen.




Dat is een verdedigbare stelling, maar de praktijk vand e werkende maatschappij veranderd relatief snel en onvoorspelbaar. Bovendien verschilt de benodigde kennis voor vrijwel elke werkende, en heeft een relatief brede kennis zo ook z'n voordelen. Hoe je moet omgaan met de maatschappij moet je mijns inziens geduldig doceren. Alles is onderhevig aan veranderingen daarom is het vooral voor jonge mensen heel belangrijk om een stabiele basis te bieden.

barfly
16-08-05, 22:01
Geplaatst door Zwarte Schaap
Iets vaags staat bij wat eventueel een reden zou kunnen spelen, namelijk dat volgens het EEG recht talen van etnische minderheden erkend moeten worden door er onder andere lessen in aan te bieden en/of gelegenheid voor te bieden. (Dit weet ik niet allemaal zo zeker, ik meen het ergens gezien te hebben in een docu over somaliers die vanuit Nederland naar Engeland migreren en daar op de Engelse scholen lessen Nederlands krijgen omdat ze als Nederlanders een etnische minderheid in Engeland zijn)

(Iets voor Afrux om uit te zoeken, zodat het tamazight aangeboden kan worden op Nederlandse scholen)

Voorts zou het handig zijn om meer vertalers voor de AIVD op te kunnen leiden, hoef je niet direct afhankelijk te zijn van de minderhden zelf, zie Othman huppeldepup.

Ik vind dat je in Engeland gewoon Engels moet spreken. En zeker geen Nederlands moet gaan leren. Dan lees je maar Nederlandse boeken en doe lekker aan zelfstudie. Typisch geld weggooien.

mark61
16-08-05, 22:03
Geplaatst door Zwarte Schaap
Kun je geen eindexamen doen in die vakken?

Dat verschilt van school tot school, dacht ik. Toen ik op school zat waren er heel weinig die Spaans gaven; tekenen was bij ons geen examenvak. 'Lichamelijk opvoeding' overigens ook niet. Nergens denk ik. Maatschappijleer ook niet, nu ik erover nadenk.

mark61
16-08-05, 22:05
Geplaatst door Soldim
Sinds CITO Turks niet erkent als examenvak, kunnen ze het vergeten, hoeveel rechtzaken ze ook aanspannen.

In 2005 was er in ieder geval nog examen Arabisch en Turks.

http://www.cito.nl/vo/ce/havovwo/ex2005/eind_fr.htm

mark61
16-08-05, 22:12
Geplaatst door Zwarte Schaap
Als er gewoon landelijk examens worden afgelegd en ze krijgen gelijk zou ik niet kunnen inzien waaroim ze geen examen meer zouden mogen afleggen. In het krantenartikel staat dat de overheid het zou afschaffen, er staat niet dat het al afgeschaft is.

Tis bij mijn weten ook niet afgeschaft; de overheid heeft gewoon gezegd dat ze er niet meer voor gaan betalen. Dan moeten de scholen maar beslissen wat ze belangrijk vinden.

Persoonlijk vind ik het eigenaardig dat een overheid onderwijs in de moedertaal van immigranten zou moeten financieren. (Straks willen de Tamils ook. :) ) Waarom eigenlijk? Als je dat van belang vindt moet je dat zelf maar betalen. Doen Iraniërs in Engeland bijvoorbeeld.

En iedereen klaagt nu al dat de overheid te weinig doet aan Nederlandse les voor immigranten.

Komt nog bij dat ik me afvraag hoe dat onderwijs in elkaar zit. Is het voor native speakers of kunnen Hollanders ook meedoen? En wat zal het niveau zijn, gezien het feit dat de meeste native speakers helemaal geen native speakers van Turks of Arabisch zijn.

(In de landen van herkomst is niet eens onderwijs in de moedertaal van 80% van NLTurken en -Marokkanen. Nou ja, ze beginnen nou met Tamazight geloof ik. En vloekend en tierend beginnen de Turken langzamerhand aan onderwijs in het Koerdisch.)

Soldim
16-08-05, 22:12
Geplaatst door Zwarte Schaap

Iets vaags staat bij wat eventueel een reden zou kunnen spelen, namelijk dat volgens het EEG recht talen van etnische minderheden erkend moeten worden door er onder andere lessen in aan te bieden en/of gelegenheid voor te bieden.

Volgens mij klopt dat inderdaad, vandaar dat OALT nog steeds gegeven mag worden, maar niet meetelt voor verplichte lesuren. Ook de financiering is anders geregeld, volgens mij gaat dat nu via de gemeente.

mark61
16-08-05, 22:14
Geplaatst door Soldim
Hmm, het gaat om 10 ouders die het kort geding aan hebben gespannen, volgens de advocaat gaat het om 60 betrokken leerlingen. Schijnbaar hebben de ouders van de andere 50 leerlingen (een ouder per leerling of twee??) het wel begrepen.

Grote gezinnen? :)

De rest had ws. geen zin om mee te betalen aan de advocaat. Laat die andere sukkels maar dokken, dachten ze zeker. Free ride.

observer
16-08-05, 22:15
probleem is neem ik aan simpel op te lossen

ze gaan neem ik aan regelmatig op vakantie naar turkije

daar kun je examen doen in de turkse taal

probleem opgelost

mark61
16-08-05, 22:16
Geplaatst door barfly
Waarom zouden we in Nederland in Hawkingsnaam Turks of Arabisch doceren op middelbare scholen? En waarom ook als examenvak?

Ik heb ook geen flauw idee. Zelfredzaamheid is geloof al lang weer uit de mode.

Ik las vandaag dat de Griekse overheid nog wel Griekse leraren naar NL heeft gestuurd. Die gaven dan ws. les op zaterdagochtendschooltjes. Doen Chinezen bij mijn weten ook. Die zeuren niet zo, en dokken zelf.

Want het gaat, hoe kan het ook anders, natuurlijk alleen maar om centen. Daar zijn Turken zo mogelijk nog slimmer in dan Hollanders.

mark61
16-08-05, 22:48
Geplaatst door Zwarte Schaap
Iets vaags staat bij wat eventueel een reden zou kunnen spelen, namelijk dat volgens het EEG recht talen van etnische minderheden erkend moeten worden door er onder andere lessen in aan te bieden en/of gelegenheid voor te bieden.

Das ws. net waarom NL vindt dat immigranten niet onder nationale minderheden vallen.


(Dit weet ik niet allemaal zo zeker, ik meen het ergens gezien te hebben in een docu over somaliers die vanuit Nederland naar Engeland migreren en daar op de Engelse scholen lessen Nederlands krijgen omdat ze als Nederlanders een etnische minderheid in Engeland zijn)

Die Engelsen zijn maf dan. Lijkt me sterk dat de overheid dat betaalt.


(Iets voor Afrux om uit te zoeken, zodat het tamazight aangeboden kan worden op Nederlandse scholen)

Dat kan nog lastig worden met die 4 wild uiteenlopende dialecten.


Voorts zou het handig zijn om meer vertalers voor de AIVD op te kunnen leiden, hoef je niet direct afhankelijk te zijn van de minderhden zelf, zie Othman huppeldepup.

Advocaat van de duivel? :lachu:

Koerdische drugsdealers vangen met andere Koerden lukt prima.

Met 5 jaar HAVO chel7a denk ik niet dat je verstaat waar het over gaat.

Zwarte Schaap
17-08-05, 02:58
Dit artikel geeft meer inzicht:

Leerlingen eisen eindexamen in het vak Turks

Van onze verslaggeefster Sacha Kester

DEN HAAG - Twaalf leerlingen hebben een kort geding aangespannen tegen de Scholengroep Den Haag Zuid-West omdat ze eindexamen willen doen in het vak Turks. Dat vak wordt echter met ingang van het nieuwe schooljaar afgeschaft.

‘Het was al langer bekend dat de school Arabisch en Turks uit het pakket wilde halen’, zegt hun advocate Ibis. ‘Maar de leerlingen die deze vakken al een paar jaar volgden, kregen de toezegging dat zij er nog wel examen in konden doen. Vorig jaar werd die belofte gewoon weer ingetrokken.’

Volgens de advocate hebben de leerlingen eerst geprobeerd samen met de school tot een oplossing te komen. ‘Ze zouden bijvoorbeeld les kunnen volgen op een andere vestiging van de Scholengroep waar deze talen nog wel worden gegeven’, zegt de raadsvrouw. ‘Dus ze hebben eerst een handtekeningenactie gehouden, en daarna hebben hun ouders gevraagd om een bijeenkomst met de leiding van de school.’

De school zou hebben aangegeven best te willen praten, maar zou de afspraken vervolgens steeds vooruit hebben geschoven. Ibis: ‘En nu weten de leerlingen nog steeds niet waar ze aan toe zijn. Zeker de groep die dit jaar eindexamen moet doen, is bang om in de problemen te komen als ze op het allerlaatste moment een alternatief voor het Turks moeten kiezen.’

Volgens Ibis worden ongeveer zestig scholieren door de maatregel gedupeerd.


Bron: De Volkskrant