PDA

Bekijk Volledige Versie : Weet iemand......



Orakel
16-08-05, 22:37
wat de oorsprong / herkomst is van de uitdrukking:

niet door de beugel kunnen?

en...

in de aap gelogeerd zijn?

Wat ermee bedoeld wordt, weet ik. Maar waar de uitdrukkingen op terugvoeren?

MaRiaH
16-08-05, 22:38
Ik dacht dat de beugel.. een paarden beugel was..
om een paard te spannen voor een wagen of zo..
maar ik weet het niet zeker.. verveeld

Soldim
16-08-05, 22:41
Geplaatst door Orakel
[B]wat de oorsprong / herkomst is van de uitdrukking:


in de aap gelogeerd zijn?



Wikipedia:


In een vervelende positie terechtgekomen. De aap was een zeil, soms moesten gasten aan boord er genoegen mee nemen als beddegoed.

Orakel
16-08-05, 22:44
Geplaatst door Soldim
Wikipedia:


In een vervelende positie terechtgekomen. De aap was een zeil, soms moesten gasten aan boord er genoegen mee nemen als beddegoed.


:duim: Kijk, dat moet ik hebben. Ellende is dat ik altijd dingen probeer te visualiseren en dat moet je niet doen met 'in de aap logeren'.
Maar had het kunnen weten, Holland en water.
Thnx mate.

assassijn
16-08-05, 22:47
Niet door de beugel kunnen.
Iets wat niet goed is of niet toegestaan wordt. Vroeger had men bij de stadspoorten beugels. Paste de hond daar niet doorheen dan werd hem de toegang tot de stad ontzegd .

Orakel
16-08-05, 22:48
Geplaatst door MaRiaH
Ik dacht dat de beugel.. een paarden beugel was..
om een paard te spannen voor een wagen of zo..
maar ik weet het niet zeker.. verveeld

Gek is dat he, zo vaak als we die dingen gebruiken, zonder te weten wat de oorsprong is.
Al zoekende kwam ik deze tegen:

Die nijpnaars is in staat om zijn drol in tweeën te knijpen. Schijnt Bargoens te zijn. Kan'k weer gaan opzoeken wat Bargoens is....

MaRiaH
16-08-05, 22:48
in de aap gelogeerd zijn

Oorsprong
Waar de uitdrukking in de aap gelogeerd zijn vandaan komt, is niet precies bekend. Wel mogen we aannemen dat (In) De Aap' de naam (of spotnaam) was van een herberg waar het verblijven niet prettig was, of waarvan men vermoedde dat het niet prettig zou zijn, vanwege het negatieve imago dat een aap had. Het is ook mogelijk dat er een aap was afgebeeld op het uithangbord van zo'n herberg. In het spreekwoordenboek van Huizinga is te lezen: "Kiest een herbergier een aap - symbool van snaaksheid, ondeugendheid, karikatuur - als uithangbord, dan zijn zijn gasten voor hun plezier uit; zij krijgen een slechte bediening voor een hoop geld (...)."

MaRiaH
16-08-05, 22:51
niet door de beugel kunnen

Oorsprong
Geen oorsprong bekend

(dat schiet op haha) :lekpuh:

bron van beiden: http://www.spreekwoord.net/nl/index.phtml

Orakel
16-08-05, 22:51
Geplaatst door assassijn
Niet door de beugel kunnen.
Iets wat niet goed is of niet toegestaan wordt. Vroeger had men bij de stadspoorten beugels. Paste de hond daar niet doorheen dan werd hem de toegang tot de stad ontzegd .

En die beugels schijnen dan te slaan op de stijgbeugels van paarden:

Niet door de beugel kunnen.

In de middeleeuwse steden gold deze bepaling: ‘Soo en moghet niemant honden halden, uitghesondert cleyne honden, die door een voetyser van een sadel cannen’. Men mocht geen honden houden alleen kleine die door de beugel van een stijgbeugel konden.

Moeten dan hele kleine honden zijn geweest.

~Panthera~
16-08-05, 22:55
Geplaatst door Orakel
En die beugels schijnen dan te slaan op de stijgbeugels van paarden:

Niet door de beugel kunnen.

In de middeleeuwse steden gold deze bepaling: ‘Soo en moghet niemant honden halden, uitghesondert cleyne honden, die door een voetyser van een sadel cannen’. Men mocht geen honden houden alleen kleine die door de beugel van een stijgbeugel konden.

Moeten dan hele kleine honden zijn geweest.


http://wizardofclaws.com/c8.jpg :hihi:

assassijn
16-08-05, 22:55
Geplaatst door Orakel
En die beugels schijnen dan te slaan op de stijgbeugels van paarden:

Niet door de beugel kunnen.

In de middeleeuwse steden gold deze bepaling: ‘Soo en moghet niemant honden halden, uitghesondert cleyne honden, die door een voetyser van een sadel cannen’. Men mocht geen honden houden alleen kleine die door de beugel van een stijgbeugel konden.

Moeten dan hele kleine honden zijn geweest.

Of (grote)paarden met platvoeten :cheefbek:

Orakel
16-08-05, 22:59
:haha: stelletje meaugeaulen.

Dees kende ik ook de oorsprong niet van:

Voor iemand in de bres springen.

Een bres is een gat in de vesting. Om een medestrijder te beschermen, vulde men dat gat op met zijn eigen lichaam.

MaRiaH
16-08-05, 23:02
Ojaaa. als je gaat zoeken kom je hele leuke tegen.. hihi :jeweetog:

~Panthera~
16-08-05, 23:03
Geplaatst door Orakel
:haha: stelletje meaugeaulen.

Dees kende ik ook de oorsprong niet van:

Voor iemand in de bres springen.

Een bres is een gat in de vesting. Om een medestrijder te beschermen, vulde men dat gat op met zijn eigen lichaam.


opvullen ? dagguteffenie. :moe:

Orakel
16-08-05, 23:06
Geplaatst door ~Panthera~
opvullen ? dagguteffenie. :moe:

Als er iets opgevuld wordt, dan door Mark61. En laten het dan wel pasteitjes zijn.

De draak steken met iets:

Sint Joris die in de derde eeuw een prinses had gered van een monster, werd in de Middeleeuwen wederom vereerd als christelijke ridder, die de draak van die tijd: ‘het heidendom’, doorstak. Zoals iedere ridder van die tijd kreeg ook Joris een eigen wapenschild: een rood kruis op een zilveren veld.
Later hield men Sint Joris processies, waar deze Joris figuur voor de grap met een lans stak naar een groene linnen draak die met stro gevuld was. Vanaf toen is de uitdrukking voortaan spottend gebruikt en de betekenis was:

‘iets voor de grap zeggen, de spot drijven met iets’.

Orakel
16-08-05, 23:07
Geplaatst door MaRiaH
Ojaaa. als je gaat zoeken kom je hele leuke tegen.. hihi :jeweetog:

Geen binnenpretjes (althans niet in het openbaar), maar namen en rugnummers graag. Wat heb je gevonden?

~Panthera~
16-08-05, 23:13
Geplaatst door Orakel
Als er iets opgevuld wordt, dan door Mark61. En laten het dan wel pasteitjes zijn.
I]

Precies. en goed VOL.

Wat daarna kwam, intresseerde me eigenlijk ineens niet meer.

:hihi:

Wortel
17-08-05, 05:59
Daar twinkeloort een vuurgaljoord
en twakkelt door de twijgen.
´t is of de monen glomen gaan
en stokken stekkels stijven.


Oftewel Koeterwaals. Waar komt die uitdrukking vandaan?

Joesoef
17-08-05, 07:21
Geplaatst door Orakel
En die beugels schijnen dan te slaan op de stijgbeugels van paarden:

Niet door de beugel kunnen.

In de middeleeuwse steden gold deze bepaling: ‘Soo en moghet niemant honden halden, uitghesondert cleyne honden, die door een voetyser van een sadel cannen’. Men mocht geen honden houden alleen kleine die door de beugel van een stijgbeugel konden.

Moeten dan hele kleine honden zijn geweest.


Kuttenlikkertje?

Een herberg de Aap voor stout vermaak, hondje wat door de beugel past.......

Wide-O
17-08-05, 07:33
Geplaatst door Wortel
Oftewel Koeterwaals. Waar komt die uitdrukking vandaan?

Tot uw dienst:

Om te tonen dat het nitwitten zijn die zich van een vreemde taal bedienen, verhaalt Bredero over een man die iedere keer als hij een glas wijn proefde zei: Par Dieu, il est bon. Als hem wordt uitgelegd dat hij vloekt bij de hoogste om te zeggen dat de wijn goed is, belooft de drinker beschaamd dat niet meer te doen.

Dit, zo zegt Bredero, is slechts één van de duizenden voorbeelden van mensen die de "eyghen bral-woorden in haer moeders spraack niet weten te verduytschen". Hij roept vertwijfeld uit: "O vreemde Hovaardy! die ons eyghen Lantingeboren een Revelduytsch, een krom-tongh en een Koeter-waal maackt!" Hij roept een ieder op om het voorbeeld van de leden van zijn rederijkerskamer te volgen en voortaan zuiver Nederlands te gebruiken.

Het 'koeterwaal' dat Bredero aanhaalt is volgens de deskundigen zo'n woord dat uit een vreemde taal is ontleend. Het komt van het Duitse 'kaudernwelsch'. Het eerste deel verwijst naar het Tiroolse plaatsje Chur (lokaal Kauer genaamd) waar men Welsch spreekt, een Reto-romaanse taal. Maar wie denkt dat 'koeterwaals' verwijst naar de taal van een Waal in het zuiden van België, heeft het niet helemaal bij het verkeerde end. In Wallonië spreekt ongeveer 35 procent van de bevolking een aan het Reto-romaans verwante taal: het Wallon. Het is geen dialect van het Frans, zoals vaak wordt gedacht, maar geclassificeerd als een zelfstandige taal. Het Wallonse zinnetje hieronder spreekt voor zichzelf.

Li walon a li minme planete ki tot plin des ôtes rovyis lingaedjes ki viket dins l'ombreye d'on 'big brother' linwistike.
Het Waals is één van de vele vergeten talen die leven in de schaduw van een linguïstische 'big brother'.

Wortel
17-08-05, 08:48
Dank voor de heldere uitleg. Ei, ei, onze eigen Bredero. Het kan verkeren. Ik ben heel benieuwd wat hij van de hedendaagse veramerikanisering van het Nederlands had gevonden. Even tjekken, even levelen, geen fuk en so on...

Dat Wallons deed me trouwens erg aan het, zeg maar, Luxemburgs denken.

Wide-O
17-08-05, 08:56
Geplaatst door Wortel
Dat Wallons deed me trouwens erg aan het, zeg maar, Luxemburgs denken.

At your service :p

Hei elei, kuck elei :D

Mijn zuster woont nu 30 jaar in Luxemburg, en spreekt het vlot. Het is een vreemd brabbeltaaltje, waar volgens mij ook wel meer Duitse/Germaanse invloeden in zitten. Sommige woorden lijken dan weer sterk op het Nederlands.

Haar kinderen zijn daar opgegroeid en spreken nu vlot Nederlands, Letzeburgisch, Frans, Duits en Engels.

Wallonië is verder dus ook "verfranst", 200 jaar geleden sprak de meerderheid Waals (waarvan er ook weer vele dialecten zijn trouwens).

Ron Haleber
17-08-05, 10:36
Orakel, je gaat ons voortaan toch niet van die columns in de stijl van taalneuker Bouazza serveren...? Want die afvallige bounty is allang van NVDD verbannnen! :auw:

Prlwytzkofski
17-08-05, 12:31
Geplaatst door Wide-O
Tot uw dienst:

Het eerste deel verwijst naar het Tiroolse plaatsje Chur (lokaal Kauer genaamd)


:student:Chur is de hoofdstad van het kanton Graubünden en heeft met Tirol, het land van Hofer, Gott, Kaiser und Vaterland, niets uitstaande. Verder tegen het verhaal geen bezwaar. Viva La Grischa (http://www.dhs.ch/externe/protect/textes/d/D7391.html) !

Wide-O
17-08-05, 15:20
Geplaatst door Prlwytzkofski
:student:Chur is de hoofdstad van het kanton Graubünden en heeft met Tirol, het land van Hofer, Gott, Kaiser und Vaterland, niets uitstaande. Verder tegen het verhaal geen bezwaar. Viva La Grischa (http://www.dhs.ch/externe/protect/textes/d/D7391.html) !

Verrek, je hebt gelijk. Ik dacht nog, waar ken ik dat plaatsje van. Maar je ziet borden naar Chur als je 6 keer door de Gotthard heen gaat met die eieren & kippen :strik:

Orakel
17-08-05, 21:38
Geplaatst door Ron Haleber
Orakel, je gaat ons voortaan toch niet van die columns in de stijl van taalneuker Bouazza serveren...? Want die afvallige bounty is allang van NVDD verbannnen! :auw:

Ik heb de man 1 keer bij Zomergasten gezien en na 10 minuten ging me aftandsbediening uit protest een eigen leven leiden. Ik kreeg 'm niet meer op 3.
Als die man net zo schrijft assie praat, snap ik waarom ik nooit wat van 'm gelezen heb.
Die kan bij mijn geen gevoelige snaar raken.

Ins
17-08-05, 21:45
Haha, een orakel dat zelf op zoek is naar antwoorden...Kom je ook niet vaak tegen :gniffel: