PDA

Bekijk Volledige Versie : Predikant noemt democratie ’uitvinding van de duivel’



Marsipulami
17-08-05, 12:35
Predikant noemt democratie ’uitvinding van de duivel’
College van B&W Tholen neemt afstand

Geplaatst op 17/8 '05 om 9:49u
Door Ton Huitink (Bron: Nederlands Dagblad)


THOLEN (RKnieuws.net) - Het college van Burgemeester en wethouders van Tholen heeft gisteren unaniem afstand genomen van de uitlatingen van de hervormde predikant J. Lohuis. Deze zei twee weken geleden in zijn afscheidspreek "dat de democratie een uitvinding van de duivel was’’.

Volgens Lohuis, inmiddels woonachtig in Harskamp, "moeten we immers door God geregeerd worden’’. Hij haalde in zijn preek Willem van Oranje aan. Lohuis hoopte dat er weer iemand als hij zou opstaan, "die de democratie gaat verjagen, zodat er een theocratie komt en God alleen verheerlijkt wordt’’, aldus een verslag in De Eendrachtbode, een weekblad op Tholen. De voorganger van de kerk in Scherpenisse, sinds vorig jaar behorend tot de Protestantse Kerk in Nederland, zei gistermiddag desgevraagd: "Ik wil er liever niet op reageren.’’

Opheldering

De PvdA Tholen en de plaatselijke partij ABT vroegen opheldering aan CDA-wethouder W. van Kempen, die de afscheidsdienst bijwoonde. Volgens beide partijen had de wethouder de predikant op zijn uitlating moeten aanspreken. Dat vond ook CDA-fractievoorzitter J. Bout. P. van Belzen van de ChristenUnie denkt daar anders over. "De wethouder was te gast. De verantwoordelijkheid ligt bij de kerkenraad.’’

Ongepast

Wethouder Van Kempen zegt dat hij de maandag na de kerkdienst het voorval heeft gemeld bij de burgemeester. Toen werd besloten dit te bespreken zodra het voltallige college terug was van vakantie. "Natuurlijk was ik geraakt door de uitlatingen van de predikant, maar als je als gast aanwezig bent bij een kerkdienst dan is het ongepast om commentaar te leveren en dat heb ik dan ook niet gedaan’’, aldus de wethouder.

Het college kon zich daarin vinden. Wel nemen de bestuurders uitdrukkelijk afstand van de uitlating, maar zien ze geen reden om maatregelen te nemen tegen de predikant.