PDA

Bekijk Volledige Versie : "de gek" gijzelt in brussel



observer
18-08-05, 13:54
BRUSSEL - Een gewapende man gijzelt al sinds woensdagavond twee vrouwen in een bovenwoning in Brussel. Het zijn de oppas van zijn twee kinderen en haar dochter.

De man kan niet verkroppen dat zijn vrouw een nieuwe relatie heeft. De dader is een 36-jarige gevangene die een dag proefverlof had gekregen. Hij zat vast voor een gijzeling van onder anderen zijn oudste dochter.

Agenten

De twee vrouwen verschenen even na 10 uur voor het raam. Ze spraken een kwartier met agenten in de straat, die de buurt verder hermetisch hebben afgesloten. De man verscheen eerder op de ochtend ook voor het raam en zwaaide opnieuw met een pistool. Hij heeft ook een granaat bij zich.

Aanvankelijk hield de gijzelnemer ook zijn twee kinderen, van drie en acht jaar, onder schot. Hij liet ze rond 23.00 uur vrij, in ruil voor sigaretten en drank.

Echtpaar

Door de gijzeling kan bovendien een echtpaar in een andere bovenwoning niet naar buiten. Ze worden echter niet gegijzeld. De politie heeft sluipschutters geposteerd op de daken rond de woning, gelegen boven café l'Albertine vlakbij het Centraal Station. Toen de politie de eerste keer ter plaatse kwam, schoot de gijzelnemer enkele keren in de massa die zich in de buurt had verzameld. Een agent raakte daardoor lichtgewond.

De gijzelnemer Farid Bamoihammad, bijgenaamd 'le Fou', is een bekende van de politie. In 1994 schoot hij in Brussel een persoon dood. Hij zit momenteel vast voor een gijzeling in 2000 in een fastfoodrestaurant te Brussel, waar hij zijn oudste dochter en zeven mensen vasthield. blijkbaar heeft belgie zelfde probleem als nederland dat het verlof geven aan gevangenen niet altijd goed werkt

Wide-O
18-08-05, 14:02
Berichtje van 5 jaar geleden:

Gangster stapt Quick binnen met granaat


(me) 06/01/2000

BRUSSEL-DROGENBOS - Zwaarbewapende rijkswachters hebben gisternamiddag in een Quick-restaurant in Drogenbos de zwaarbewapende gangster Farid Bamouhammad (32) opgepakt. Hij was er iets gaan eten met familieleden van zijn ex-vriendin en zijn dochtertje, die hij al de hele dag gegijzeld hield.

Farid, bijgenaamd ,,de Gek'', bedreigde zijn gijzelaars met een oorlogsgranaat en een pistool. Hij was boos op zijn ex omdat hij haar en zijn dochtertje niet meer mocht zien.
Met de arrestatie van Farid ,,de Gek'' in Drogenbos kwam een einde aan een dag van angst voor de familie van Nathalie S.B., de ex-vriendin van Farid. De zwaarbewapende Farid en twee van zijn kompanen waren het huis van Nathalie S.B. (25) in Etterbeek rond 6 uur gisterochtend binnengevallen. Nathalie zelf was niet thuis. Ze was aan het werk in een bakkerij.

Farid en zijn vrienden gijzelden dan maar de ouders van Nathalie, haar zus en het kindje van Nathalie. Rond de middag nam Farid zijn gijzelaars mee voor een rit in de auto.

Nathalie S.B had om 13 uur zelf de Brusselse BOB verwittigd . De rijkswachters beseften onmiddellijk dat de situatie ernstig was. Farid had zijn ex-vriendin eerder al met de dood bedreigd.

De BOB'ers gingen meteen op zoek naar de BMW waarin Farid zijn gijzelaars rondreed. Rond 15 uur vonden ze de auto van Farid op de parking van de GB Quick.

Leden van de Speciale Interventie Eenheid in burger gingen de Quick binnen en wachtten op een geschikt moment om Farid in te rekenen. Het gevaar bestond immers dat Farid, die een granaat bij zich had, heel het restaurant in de lucht zou laten vliegen. De arrestatie verliep zonder incidenten.

De ontmijningsdienst Dovo maakte de granaat van Farid later onklaar.

De twee kompanen van Farid waren gisteravond nog altijd spoorloos.


©Copyright De Standaard

DeStorthoop
18-08-05, 15:11
oorlogsgranaat

In tegenstelling tot een vredesgranaat? :)

Wide-O
18-08-05, 15:13
Geplaatst door DeStorthoop
In tegenstelling tot een vredesgranaat? :)

Ja, hebben hullie die niet ? :fpuh:

DeStorthoop
18-08-05, 15:28
Geplaatst door Wide-O
Ja, hebben hullie die niet ? :fpuh:

Wij gebruiken onze granaten uitsluitend om te verwonden, te verminken of te doden. Zie in dat verband "De geschiedenis van de lage landen". :D

Wide-O
18-08-05, 15:40
:ego:

Ik denk dat de schrijver bedoelde dat de granaat geclasseerd stond als "oorlogswapen" en als dusdanig vrij te koop is in België. Wij hebben een nogal vreemde wapenwet op dat gebied.

Verder toch ook opvallend dat de man in jan. 2000 32 jaar oud is, en nu na 5,5 jaar nog maar 36. :watte?:

~Panthera~
18-08-05, 19:19
Wanneer komt psychiatrie ook eens tot de conclusie dat sommige mensen niet te genezen zijn, en dus gewoon beter NIET op verlof gestuurd moeten worden ? :moe:

Wide-O
18-08-05, 21:32
Geplaatst door ~Panthera~
Wanneer komt psychiatrie ook eens tot de conclusie dat sommige mensen niet te genezen zijn, en dus gewoon beter NIET op verlof gestuurd moeten worden ? :moe:

Of dat vrijkomen na 2 jaar cel voor een moord (en een bankoverval met gewonden) niet bepaald een strak signaal geeft.

Gijzeling nog steeds aan de gang, op zowat de drukste plaats van het centrum van Brussel. Heeft ook net in de lucht geschoten.

~Panthera~
18-08-05, 21:43
Geplaatst door Wide-O
Of dat vrijkomen na 2 jaar cel voor een moord (en een bankoverval met gewonden) niet bepaald een strak signaal geeft.

Gijzeling nog steeds aan de gang, op zowat de drukste plaats van het centrum van Brussel. Heeft ook net in de lucht geschoten.


Ook dat.

Ik zag het ja, hij was flink over de rooie zo te zien.
Weet iemand waar het nou eigenlijk over gaat ?
Wat wil ie ?

Wide-O
18-08-05, 21:46
Geplaatst door ~Panthera~
Ook dat.

Ik zag het ja, hij was flink over de rooie zo te zien.
Weet iemand waar het nou eigenlijk over gaat ?

Meneer wil meer bezoekrecht bij zijn kinderen (die ie gisteravond nog gijzelde).

Als dit misloopt - kans zit er in als het zo lang duurt - mag de Belgische staat weer 's uitleggen hoe het precies met criminelen omgaat :moeilijk:

mark61
18-08-05, 21:47
Geplaatst door ~Panthera~
Wanneer komt psychiatrie ook eens tot de conclusie dat sommige mensen niet te genezen zijn, en dus gewoon beter NIET op verlof gestuurd moeten worden ? :moe:

Hij is geen psychiatrisch, maar een gewoon gevangene. België doet niet aan TBS. Althans, ze douwen ze wel weg, maar zonder therapie e.d.

~Panthera~
18-08-05, 21:47
Geplaatst door Wide-O
Meneer wil meer bezoekrecht bij zijn kinderen (die ie gisteravond nog gijzelde).

Als dit misloopt - kans zit er in als het zo lang duurt - mag de Belgische staat weer 's uitleggen hoe het precies met criminelen omgaat :moeilijk:


Oh, op die toer. :moe:

Nou, ik zou die idioot helemaal niet meer bij de kinderen laten.
Levensgevaarlijke creep.

mark61
18-08-05, 21:48
Geplaatst door ~Panthera~
Ook dat.

Ik zag het ja, hij was flink over de rooie zo te zien.
Weet iemand waar het nou eigenlijk over gaat ?
Wat wil ie ?

Hij wil dat zn ex terugkomt.

~Panthera~
18-08-05, 21:51
Geplaatst door mark61
Hij is geen psychiatrisch, maar een gewoon gevangene. België doet niet aan TBS. Althans, ze douwen ze wel weg, maar zonder therapie e.d.


:moe: Kunnen ze bij sommigen beter het verlof ook maar laten zitten.

~Panthera~
18-08-05, 21:51
Geplaatst door mark61
Hij wil dat zn ex terugkomt.

Nou, dat doet ze nu meteen. :moe:

Goeie aanpak. :duim:

Wide-O
18-08-05, 21:53
Geplaatst door ~Panthera~
:moe: Kunnen ze bij sommige beter het verlof ook maar laten zitten.

Tis weer een beetje zo'n Dutroux verhaal. Je vermoord iemand, je overvalt een bank en verwondt daarbij mensen, je gijzelt vervolgens een paar mensen, en een paar jaar later mag je gewoon op verlof zonder enige begeleiding.

Ikke niet snap.

Wide-O
18-08-05, 21:54
Geplaatst door ~Panthera~
Nou, dat doet ze nu meteen. :moe:

Goeie aanpak. :duim:

Hij wou eerst een bosje bloemen sturen, maar vond dit vast een meer romantische aanpak :cheefbek:

~Panthera~
18-08-05, 21:55
Geplaatst door Wide-O
Tis weer een beetje zo'n Dutroux verhaal. Je vermoord iemand, je overvalt een bank en verwondt daarbij mensen, je gijzelt vervolgens een paar mensen, en een paar jaar later mag je gewoon op verlof zonder enige begeleiding.

Ikke niet snap.

Schiet mij ook maar af. :moe:

Wide-O
18-08-05, 22:00
Geplaatst door ~Panthera~
Schiet mij ook maar af. :moe:

Doe mij ook maar lek. Ik ben de laatste om schuimbekkend te schreeuwen "doodstraf ! doodstraf !", maar in dit geval lijkt het me toch logisch die meneer wat langer "binnen" te houden.

De enige verklaring die ik kan bedenken is een soort waanzinnige bureaucratie waarbij de linkerhand echt niet meer weet dat er nog een rechterhand zou kunnen bestaan.

~Panthera~
18-08-05, 22:02
Geplaatst door Wide-O
Doe mij ook maar lek. Ik ben de laatste om schuimbekkend te schreeuwen "doodstraf ! doodstraf !", maar in dit geval lijkt het me toch logisch die meneer wat langer "binnen" te houden.

De enige verklaring die ik kan bedenken is een soort waanzinnige bureaucratie waarbij de linkerhand echt niet meer weet dat er nog een rechterhand zou kunnen bestaan.

Lijkt me toch wel dat ze moesten weten dat die gast niet spoorde.
Dat je hem er dan toch uitlaat, is bizar ja.

Wide-O
18-08-05, 22:06
Geplaatst door ~Panthera~
Lijkt me toch wel dat ze moesten weten dat die gast niet spoorde.
Dat je hem er dan toch uitlaat, is bizar ja.

België is een raar land, soms. Wie weet waren de vonnissen wel in het NL opgesteld, en konden de FR gevangenisbewaarders (Verviers of Arlon, weet ik niet zeker) die niet eens lezen. Ik speculeer maar wat.

~Panthera~
18-08-05, 22:09
Geplaatst door Wide-O
België is een raar land, soms. Wie weet waren de vonnissen wel in het NL opgesteld, en konden de FR gevangenisbewaarders (Verviers of Arlon, weet ik niet zeker) die niet eens lezen. Ik speculeer maar wat.

Niet te geloven, en ondertussen staat er weer een leip iemand te bedreigen.
En als het nu de eerste keer was, maar meneer heeft het vaker geflikt.
Waarom leert men nergens van ? :moe:

mark61
18-08-05, 22:54
Geplaatst door ~Panthera~
Niet te geloven, en ondertussen staat er weer een leip iemand te bedreigen.
En als het nu de eerste keer was, maar meneer heeft het vaker geflikt.
Waarom leert men nergens van ? :moe:

Vrouwen beschermen tegen amokmakende exen is nooit een prioriteit geweest. Gelukkig hebben we nu moslims.

~Panthera~
18-08-05, 23:07
Geplaatst door mark61
Vrouwen beschermen tegen amokmakende exen is nooit een prioriteit geweest. Gelukkig hebben we nu moslims.


t zet het wel weer op de agenda ja.
blijkbaar was het daarvoor niet aan de orde.
nu wel, omdat het een ander naampje heeft ?

David
18-08-05, 23:09
Geplaatst door Wide-O
[BVerder toch ook opvallend dat de man in jan. 2000 32 jaar oud is, en nu na 5,5 jaar nog maar 36. :watte?: [/B]


Tips graag!

mark61
18-08-05, 23:22
Geplaatst door David
Tips graag!


Schapenvet. Uierzalf. Royal jelly.

~Panthera~
18-08-05, 23:24
Geplaatst door mark61
Schapenvet. Uierzalf. Royal jelly.

Heb je hem weer met zijn schapevet. :schok:

Zo wordt je ook nooit besnuffeld, vind je het gek ? :moe:

David
18-08-05, 23:25
Geplaatst door mark61
Schapenvet. Uierzalf. Royal jelly.


Allemaal al geprobeerd. Kan ik in contact komen met die meneer in Brussel, denk je? Ik neem sigaretten en drank mee.

Wide-O
19-08-05, 07:16
Te laat David.

Gijzeling zonder bloedvergieten beëindigd

06:05:39

BRUSSEL - De gijzeling van twee vrouwen in een appartement in Brussel vlakbij het Centraal Station is na drieëndertig uur zonder bloedvergieten afgelopen. Het Speciaal Interventie Eskadron (SIE) van de politie kon de gijzelnemer iets voor vier uur vannacht overmeesteren. De twee gijzelaars kwamen er zonder verwondingen vanaf en verkeren in goede gezondheid.

Gangster Farid Bamouhammad (37), alias Farid le Fou, gijzelde sinds woensdagavond voor de tweede keer in vijf jaar tijd zijn ex-schoonmoeder Sylvia H. (46) en haar dochter Christelle S.B. (24). Bamouhammad, die uit de cel mocht omdat hij bezoekrecht had op zijn dochtertje van negen, zou razend zijn geworden omdat zij hem niet meer zou willen zien. Gisteravond zat de situatie muurvast.

De twee vrouwen waren omstreeks 1 uur verschillende keren alleen aan het raam verschenen. Ze openden het raam en zochten naar agenten. Het Speciaal Interventie Eskadron (SIE) van de federale politie maakte zich daarop klaar om in te grijpen door hun uitrusting aan te trekken.
Intussen bleven de vrouwen ongeduldig aan het venster verschijnen. Leden van het SIE benaderden enkele minuten later het pand, langs de kant van de Kunstberg. Achter de hoek van de straat, aan de kant van de Grote Markt, hielden de rest van de manschappen zich klaar. De twee vrouwen konden blijkbaar niet snel genoeg een glimp opvangen van de agenten en hadden daarop het raam alweer gesloten.

Het SIE drong dan omstreeks half vier vannacht het appartement binnen. Een twintigtal agenten drong café Albertine eerst via de gelijkvloerse verdieping binnen. Daarna volgde een jeep met daarop een ladder. Via de ladder, die tegen een raam aan de eerste verdieping werd gezet, drong nog eens een zestal agenten binnen.

Er werden geen schoten of explosies gehoord. Na enkele minuten kwam een ziekenwagen aangereden die na een minuut opnieuw vertrok.

De gijzelnemer werd ter beschikking gesteld van het parket en verschijnt vandaag voor de Brusselse onderzoeksrechter Jacques Pignolet.
19/08/2005 - belga - bvb

~Panthera~
19-08-05, 08:14
Nou, tot de volgende keer maar weer he ? :moe:
Mits ze hem nu wel goed opsluiten.

mark61
19-08-05, 10:16
Geplaatst door David
Allemaal al geprobeerd. Kan ik in contact komen met die meneer in Brussel, denk je? Ik neem sigaretten en drank mee.

Vast wel. Hij is vast niet kieskeurig. Gewoon zwaaien met een plastic jerrycan met Ballantine's.

Marsipulami
19-08-05, 13:50
,,Ik heb gehandeld uit liefde''


19/08/2005

BRUSSEL - Op 7 januari 2000, twee dagen nadat Farid Bamouhammad onder meer zijn dochter en ex-schoonmoeder had gegijzeld, legt hij in een brief aan La Dernière Heure vanuit zijn cel in Vorst uit waarom hij tot deze gewelddaad is overgegaan.



,, Men moet teruggaan naar het begin van mijn relatie met mijn ex-vrouw (Nathalie) om te weten waarom ik op deze manier heb gereageerd. In 1997 werd ik veroordeeld voor moord en moordpoging op de verkrachters van Nathalie. Ik hield zo van haar dat het leed dat haar was aangedaan ook mijn leed was geworden.''

(In de gevangenis verwekten Farid en Nathalie hun dochter Farrah) ,,Alles verliep goed, tot ik bij mijn invrijheidstelling naar Frankrijk werd uitgewezen. Nathalie heeft me toen verlaten en nam onze dochter mee. In elf maanden heb ik Farrah slechts enkele uren gezien.''

,,Nathalie heeft me er toen bij gelapt, want toen ik nog eens vanuit Frankrijk overkwam, was de politie daar.''

,,Ik kon niet aanvaarden dat ik zo weinig contact heb met mijn dochter. Ik moet haar mijn liefde kunnen tonen. Ik kan niet aanvaarden dat men mij voor de gek houdt, als echtgenoot en vader. De liefde tussen mijn ex-vrouw en mij is omgeslagen in haat.''



©Copyright De Standaard

~Panthera~
19-08-05, 14:30
Geplaatst door Marsipulami
,,Ik heb gehandeld uit liefde''


19/08/2005

BRUSSEL - Op 7 januari 2000, twee dagen nadat Farid Bamouhammad onder meer zijn dochter en ex-schoonmoeder had gegijzeld, legt hij in een brief aan La Dernière Heure vanuit zijn cel in Vorst uit waarom hij tot deze gewelddaad is overgegaan.



,, Men moet teruggaan naar het begin van mijn relatie met mijn ex-vrouw (Nathalie) om te weten waarom ik op deze manier heb gereageerd. In 1997 werd ik veroordeeld voor moord en moordpoging op de verkrachters van Nathalie. Ik hield zo van haar dat het leed dat haar was aangedaan ook mijn leed was geworden.''

(In de gevangenis verwekten Farid en Nathalie hun dochter Farrah) ,,Alles verliep goed, tot ik bij mijn invrijheidstelling naar Frankrijk werd uitgewezen. Nathalie heeft me toen verlaten en nam onze dochter mee. In elf maanden heb ik Farrah slechts enkele uren gezien.''

,,Nathalie heeft me er toen bij gelapt, want toen ik nog eens vanuit Frankrijk overkwam, was de politie daar.''

,,Ik kon niet aanvaarden dat ik zo weinig contact heb met mijn dochter. Ik moet haar mijn liefde kunnen tonen. Ik kan niet aanvaarden dat men mij voor de gek houdt, als echtgenoot en vader. De liefde tussen mijn ex-vrouw en mij is omgeslagen in haat.''



©Copyright De Standaard


http://www.cosgan.de/images/smilie/musik/a075.gif