PDA

Bekijk Volledige Versie : Polisario laat laatste Marokkanen vrij



Pytaghoras
18-08-05, 14:32
In de Westelijke Sahara heeft bevrijdingsbeweging het Polisario Front de laatste Marokkaanse gevangenen vrijgelaten. Het betreft 404 militairen die soms al 20 jaar lang vast werden gehouden.

Polisario ontstond in 1973 om de Westelijke Sahara te bevrijden van de Spaanse bezetter. In 1975 trok Spanje zich terug waarop Marokko in 1976 het gebied bezette. Jarenlang voerde het Marokkaanse leger en Polisario strijd, tot er in 1991 een bestand werd gesloten. Algerije is de belangrijkste steunpilaar van het Polisario Front. De Marokkanen werden dan ook gevangen gehouden in kampen van de beweging in het zuidwesten van Algerije

De vrijlating van de Marokkaanse militairen is het resultaat van bemiddeling door de Verenigde Staten. Volgens bronnen heeft de Amerikaanse regering zware druk uitgeoefend op Polisario en Algerije. De VS wil in de regio stabiliteit omdat ze vrezen dat het gebied een bron van islamitisch radicalisme kan worden. Eerder liet Polisario al zo'n 2.000 gevangen Marokkanen vrij. In 2003 verwierp Marokko een VN-plan voor een semi-autonome status van de Westelijke Sahara.

hmiddo
18-08-05, 16:35
schande dat het nu pas gebeurt:(

Pytaghoras
18-08-05, 16:52
Het is meer schande voor de Marokkaanse regering. Ik heb 16 jaar lang in Marokko gewoond en de Marokkaanse zender heeft nooit aandacht aan deze zaak besteed.

hmiddo
18-08-05, 17:00
helemaal mee eens, ik ben ook in marokko opgegoeid, en we hadden helemaal niet door dat er zoveel marokkaanse kruisgevangen waren..

echt heel teriest voor die soldaten en hun families..

Zwarte Schaap
18-08-05, 17:12
Geplaatst door Pytaghoras
Het is meer schande voor de Marokkaanse regering. Ik heb 16 jaar lang in Marokko gewoond en de Marokkaanse zender heeft nooit aandacht aan deze zaak besteed.

Na 24 jaren verloving is een Marokkaanse soldaat dan toch eindelijk met zijn grote liefde getrouwd. Een lange tijd, maar hij had een excuus: hij zat al die tijd vast in een cel, diep in de Sahara-woestijn.

"Ik was ervan overtuigd dat ze op me zou wachten. Ik had een blind vertrouwen in haar," vertelde Abderrahim op de staatstelevisie . Hij werd in 1979 door guerillastrijders gevangengenomen, tijdens een oorlog over de zeggenschap in het westelijke deel van de Sahara, en werd in november tezamen met 300 van de 900 overgebleven gevangenen door zijn bewakers vrijgelaten.

Abderrahim spoedde zich meteen naar huis om met zijn vriendin te trouwen. Ze wist dat hij gevangen zat, maar had al zes jaar geen levensteken meer van hem vernomen. Toch had ze al die tijd op hem zitten wachten.

Bron: Reuters 06/01/04

Imperatrice
18-08-05, 17:58
Geplaatst door Zwarte Schaap
Na 24 jaren verloving is een Marokkaanse soldaat dan toch eindelijk met zijn grote liefde getrouwd. Een lange tijd, maar hij had een excuus: hij zat al die tijd vast in een cel, diep in de Sahara-woestijn.

"Ik was ervan overtuigd dat ze op me zou wachten. Ik had een blind vertrouwen in haar," vertelde Abderrahim op de staatstelevisie . Hij werd in 1979 door guerillastrijders gevangengenomen, tijdens een oorlog over de zeggenschap in het westelijke deel van de Sahara, en werd in november tezamen met 300 van de 900 overgebleven gevangenen door zijn bewakers vrijgelaten.

Abderrahim spoedde zich meteen naar huis om met zijn vriendin te trouwen. Ze wist dat hij gevangen zat, maar had al zes jaar geen levensteken meer van hem vernomen. Toch had ze al die tijd op hem zitten wachten.

Bron: Reuters 06/01/04


Das een mooi verhaal :)

observer
18-08-05, 20:59
Geplaatst door hmiddo
schande dat het nu pas gebeurt:( zijn alle politieke gevangenen in marokko nu eigenlijk al vrijgelaten?

Zwarte Schaap
19-08-05, 04:17
Geplaatst door observer
zijn alle politieke gevangenen in marokko nu eigenlijk al vrijgelaten?

Marokko fungeert in de huidige strijd tegen het terrorisme als marteldependance van de westerse wereld.

Zwarte Schaap
19-08-05, 04:49
Geplaatst door Imperatrice
Das een mooi verhaal :)

Echte marokkaanse liefde heh ! Door al die anti-huwelijksmigratie propaganda zou je bijna vergeten dat Marokkanen ook liefde kennen.

Een van de belangrijkste factoren voor de introductie van de romantische liefde in de Europese literatuur zijn de contacten met de moslims geweest.

De voor-hoofse literatuur in Europa zoals bijvoorbeeld Karel ende Elegast speelt de vrouw maar een ondergeschikte rol en als ze te ver gaat of egwoon zomaar, kan ze een vuistslag op haar neus krijgen.

Mede door de kruistochten kwamen de primitieve ridders uit europa in contact met verfijnde samenleving van de moslims. Hierdoor ontstond de hoofse literatuurvorm. Sierlijke aanspreekvormen omgangsvormen namen de overhand. De 'hoofse' liefde voor een onbereikbare liefde werd het hoofdmotief in de literatuur. De vrouw was nu niet meer het lijdend voorwerp maar werd het onderwerp.

Elsschot
19-08-05, 10:43
Goed dat de gijzelaars weer thuis zijn.

Nu alleen nog de bezettingsmacht van het Marokkaanse leger zodat de Westelijke Sahara en haar eigen inwoners eens vrijheid kunnen beleven

hmiddo
19-08-05, 14:49
Westelijke Sahara = een Marokkanse gebied

Elsschot
19-08-05, 14:51
Geplaatst door hmiddo
Westelijke Sahara = een Marokkanse gebied

Nee, geannexeerd gebied = bezet gebied (zie ook Gaza etc.)

Zwarte Schaap
19-08-05, 17:22
Geplaatst door Elsschot
Nee, geannexeerd gebied = bezet gebied (zie ook Gaza etc.)

Probleem gecreerd door het westen door kolonialisme (zie ook palestina).

observer
19-08-05, 22:20
Geplaatst door Zwarte Schaap
Probleem gecreerd door het westen door kolonialisme (zie ook palestina). met marokko in rol van (zie ook israel)



Marokko fungeert in de huidige strijd tegen het terrorisme als marteldependance van de westerse wereld. alsof dat marokko van alle verantwoordelijkheid ontslaat

nee zeggen ?

bovendien denk ik dat marokko niets van het westen te leren heeft op martelgebied

Zwarte Schaap
19-08-05, 22:47
Geplaatst door observer
met marokko in rol van (zie ook israel)
Marokko is Nedeland en Marokkaans-sahara = Friesland.
Marokko is in de verste verte niet te vergelijken met israel.


alsof dat marokko van alle verantwoordelijkheid ontslaat

nee zeggen ? Marokko is dictatuur die mag martelen van de USA.


bovendien denk ik dat marokko niets van het westen te leren heeft op martelgebied Het gaat niet om het leren maar om het uitvoeren in opdracht van het westen. Martellen en vasthouden van de oppositie wordt gestimuleerd. Het westen steunt geen democratie maar juist de disctatuur.

Iglo
19-08-05, 23:30
Geplaatst door Zwarte Schaap
Marokko is Nedeland en Marokkaans-sahara = Friesland.
Marokko is in de verste verte niet te vergelijken met israel. Dit meen je vast niet serieus. Als je de situatie ergens mee wil vergelijken dan komt Israel redelijk dichtbij. Je zou het ook kunnen vergelijken met Noord-Cyprus. Maar om het te vergelijken met de situatie van Nederland tov Friesland is kolder.

Zwarte Schaap
19-08-05, 23:35
Geplaatst door Iglo
Dit meen je vast niet serieus. Als je de situatie ergens mee wil vergelijken dan komt Israel redelijk dichtbij. Je zou het ook kunnen vergelijken met Noord-Cyprus. Maar om het te vergelijken met de situatie van Nederland tov Friesland is kolder.

Tieft toch op joh. Hoe durf je het met Israel te vergelijken.

Iglo
19-08-05, 23:43
Geplaatst door Zwarte Schaap
Tieft toch op joh. Hoe durf je het met Israel te vergelijken. Laten we vriendelijk blijven tegen elkaar.

Waarmee wilde je de situatie dan vergelijken?

Zwarte Schaap
19-08-05, 23:56
Geplaatst door Iglo
Laten we vriendelijk blijven tegen elkaar.

Waarmee wilde je de situatie dan vergelijken?

Ik wil het nergens mee vergelijken. Het is een eigen specifieke situatie.

Iglo
19-08-05, 23:59
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik wil het nergens mee vergelijken. Het is een eigen specifieke situatie. Zonet vergeleek je het met Nederland - Friesland. Maar je staat dus niet meer achter die vergelijking?

Zwarte Schaap
20-08-05, 00:04
Geplaatst door Iglo
Zonet vergeleek je het met Nederland - Friesland. Maar je staat dus niet meer achter die vergelijking?

Je moet de aanleiding bekijken van de vergelijking. De vergelijking met Friesland staat dichter bij dan de vergelijking met israel.

Iglo
20-08-05, 09:19
Geplaatst door Zwarte Schaap
Je moet de aanleiding bekijken van de vergelijking. De vergelijking met Friesland staat dichter bij dan de vergelijking met israel. Je maakte die vergelijking, omdat iemand anders Marokko met Israel vergeleek en daarop kwam je terug met Marokko = Ned en West Sahara = Friesland. Kortom, je wilde het vergelijkt het wel met Nederland...

De situatie ligt ook veel dichter tegen Israel aan, om een paar dingen te noemen:
- Polisario
- Grote muur
- Lapt VN resoluties aan de laars
- Bezet gebied (volgens de oorspronkelijke bewoners en de rest vd wereld)

Israel is het land wat het eerste bij me op kwam, waarschijnlijk is het nog beter te vergelijken met Tsjetjenie of Tibet. Maar een vergelijking met Friesland is kolder.

Zwarte Schaap
20-08-05, 10:53
Geplaatst door Iglo
Je maakte die vergelijking, omdat iemand anders Marokko met Israel vergeleek en daarop kwam je terug met Marokko = Ned en West Sahara = Friesland. Kortom, je wilde het vergelijkt het wel met Nederland...

De situatie ligt ook veel dichter tegen Israel aan, om een paar dingen te noemen:
- Polisario
- Grote muur
- Lapt VN resoluties aan de laars
- Bezet gebied (volgens de oorspronkelijke bewoners en de rest vd wereld)

Israel is het land wat het eerste bij me op kwam, waarschijnlijk is het nog beter te vergelijken met Tsjetjenie of Tibet. Maar een vergelijking met Friesland is kolder.

En dan zeg ik weer tieft op. Ga maar eerst googelen en dan mag je met mij in discussie, ik ga niet elke keer hetzelfde herhalen omdat er weer een autochtone idioot aandacht wil trekken.

De Sahara is altijd Marokkaans grondgebied geweest nog voordat er een VN bestond. Punt.
Door imperialistische politiek probeert met het van Marokko te pikken. Saharanen zijn Marokkanen, ze mogen in Marokko vrijelijk studeren en wonen. Niemand die ze in de weg zit.
Marokko blaast geen huizen op
Marokko gebruikt geen helikopters met raketten tegen het volk
Marokko executeert niet om de haverklap de saharanen.

De Sahara is net als friesland onderdeel is van Nederland, onderdeel van Marokko. Punt.

Cherry Bo
20-08-05, 11:11
Geplaatst door Zwarte Schaap

Door imperialistische politiek probeert met het van Marokko te pikken. Saharanen zijn Marokkanen, ze mogen in Marokko vrijelijk studeren en wonen. Niemand die ze in de weg zit.
Marokko blaast geen huizen op
Marokko gebruikt geen helikopters met raketten tegen het volk
Marokko executeert niet om de haverklap de saharanen.

De Sahara is net als friesland onderdeel is van Nederland, onderdeel van Marokko. Punt.

Strakke vergelijking :moe:

De doodgezwegen Friese krijgsgevangenen zullen nu binnenkort ook wel vrijgelaten worden.

Zwarte Schaap
20-08-05, 11:22
Geplaatst door Cherry Bo
De doodgezwegen Friese krijgsgevangenen zullen nu binnenkort ook wel vrijgelaten worden.


Als ik aan jou en friesland denk, denk ik aan het fries stamboekvee. Gooi de BH in de kast en laat je friese melktanks vrijelijk bewegen, geen krijgsgevangen meer.

Dutsie
20-08-05, 11:23
Hopelijk wordt die VN resolutie nu ook eens opgevolgd en wordt de Friese muur afgebroken. Zo kun je toch niet fatsoenlijk fierljeppen? :maf:

Zwarte Schaap
20-08-05, 11:38
Geplaatst door Dutsie
Hopelijk wordt die VN resolutie nu ook eens opgevolgd en wordt de Friese muur afgebroken. Zo kun je toch niet fatsoenlijk fierljeppen? :maf:

Ga jij maar in roze pakje fierljeppen en je hebt zo een riek in je achterste van een friese boer.

Dutsie
20-08-05, 11:46
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ga jij maar in roze pakje fierljeppen en je hebt zo een riek in je achterste van een friese boer.

Moet ik 'm wel van jou terughebben. Wel ff eerst uitwassen graag.

Zwarte Schaap
20-08-05, 11:48
Geplaatst door Dutsie
Moet ik 'm wel van jou terughebben. Wel ff eerst uitwassen graag.

Te veel rukken tast het leesvermogen aan.

Dutsie
20-08-05, 11:49
Geplaatst door Zwarte Schaap
Te veel rukken tast het leesvermogen aan.

Dat kan ik niet helpen Schapie. Heb je helemaal zelf in de hand.

Zwarte Schaap
20-08-05, 11:56
Geplaatst door Dutsie
Dat kan ik niet helpen Schapie. Heb je helemaal zelf in de hand.

Goed lezen gozertje, ik ben geen friese boer.

Cherry Bo
20-08-05, 12:00
Geplaatst door Zwarte Schaap
Goed lezen gozertje, ik ben geen friese boer.

Ja Dutsie. Geen Friese boer hoor.

Een zwart schaap is-ie JA?

Cherry Bo
20-08-05, 12:02
Geplaatst door Zwarte Schaap
Als ik aan jou en friesland denk, denk ik aan het fries stamboekvee. Gooi de BH in de kast en laat je friese melktanks vrijelijk bewegen, geen krijgsgevangen meer.

Perverseling!

Die laat ik alleen wapperen voor mijn Friese krijgsgevangen verloofde die binnenkort vrijkomt uit het Friese krijgsgevangenenkamp. Hou de staats tv maar in de gaten. Ik wacht al keurig vanaf 1979. :ego:

Dutsie
20-08-05, 12:04
Geplaatst door Zwarte Schaap
Goed lezen gozertje, ik ben geen friese boer.

Beetje fries bloed zal er wel door de aderen stromen, die koppigheid komt toch ergens vandaan.

Dutsie
20-08-05, 12:05
Geplaatst door Cherry Bo
Ja Dutsie. Geen Friese boer hoor.

Een zwart schaap is-ie JA?

In een roze pakkie. :wink:

Cherry Bo
20-08-05, 12:09
Geplaatst door Dutsie
In een roze pakkie. :wink:

En maar fantaseren over die fierljepstok... :love: ...

Iglo
20-08-05, 12:50
Geplaatst door Zwarte Schaap
En dan zeg ik weer tieft op. Ga maar eerst googelen en dan mag je met mij in discussie, ik ga niet elke keer hetzelfde herhalen omdat er weer een autochtone idioot aandacht wil trekken.

De Sahara is altijd Marokkaans grondgebied geweest nog voordat er een VN bestond. Punt.
Door imperialistische politiek probeert met het van Marokko te pikken. Saharanen zijn Marokkanen, ze mogen in Marokko vrijelijk studeren en wonen. Niemand die ze in de weg zit.
Marokko blaast geen huizen op
Marokko gebruikt geen helikopters met raketten tegen het volk
Marokko executeert niet om de haverklap de saharanen.

De Sahara is net als friesland onderdeel is van Nederland, onderdeel van Marokko. Punt. Laat ik eerst zeggen dat het niet mijn bedoeling was om je te kwetsen met de referentie naar Israel. Het is natuurlijk nogal open zenuw voor een heleboel mensen hier. Dat gezegd hebbende wil ik ook opmerken dat je wel heel erg onbeschoft bent geworden de laatste tijd, Zwarte Schaap. Een paar jaar geleden was je nog een stuk fatsoenlijker. Als ik het zelfde zou zeggen, maar autochtoon had vervangen door Marokkaan, dan had ik het halve forum over me heen gekregen (en terecht!).

Verder loop ik al een hele poos rond op dit forum, heb al meerdere keren topics over dit onderwerp gevolgd en op gereageerd. Dus de arrogantie van jou: "Ga maar eerst googelen en dan mag je met mij in discussie, ik ga niet elke keer hetzelfde herhalen omdat er weer een autochtone idioot aandacht wil trekken." is volstrekt onterecht om niet te zeggen onbeschoft.

Als je denkt dat Marokko zich netjes gedraagd tov de mensen in West Sahara dan heb je het ontzettend mis. We weten allebei wat er gebeurde met de terreurverdachten van die aanslagen in Casablanca, dus je kan wel raden hoe de mensen in West Sahara behandeld worden. Zie bv op amnesty http://web.amnesty.org/library/eng-mar/index. Volgens amnesty zijn er ook honderden mensen verdwenen. Rara wat zou daar mee gebeurd zijn.

We zouden zo nog wel even verder kunnen gaan, want er is ontzettend veel mis daar. Maar we kunnen een ding wel concluderen, het is niet precies dezelfde situatie als in Israel (heb ik ook nooit gezegd). Maar het lijkt in ieder geval voor geen meter op de situatie in Friesland. Zo ja, geef argumenten ipv schuttingtaal.

Zwarte Schaap
20-08-05, 13:01
Geplaatst door Iglo
Laat ik eerst zeggen dat het niet mijn bedoeling was om je te kwetsen met de referentie naar Israel. Het is natuurlijk nogal open zenuw voor een heleboel mensen hier. Dat gezegd hebbende wil ik ook opmerken dat je wel heel erg onbeschoft bent geworden de laatste tijd, Zwarte Schaap. Een paar jaar geleden was je nog een stuk fatsoenlijker. Als ik het zelfde zou zeggen, maar autochtoon had vervangen door Marokkaan, dan had ik het halve forum over me heen gekregen (en terecht!).

Verder loop ik al een hele poos rond op dit forum, heb al meerdere keren topics over dit onderwerp gevolgd en op gereageerd. Dus de arrogantie van jou: "Ga maar eerst googelen en dan mag je met mij in discussie, ik ga niet elke keer hetzelfde herhalen omdat er weer een autochtone idioot aandacht wil trekken." is volstrekt onterecht om niet te zeggen onbeschoft.

Als je denkt dat Marokko zich netjes gedraagd tov de mensen in West Sahara dan heb je het ontzettend mis. We weten allebei wat er gebeurde met de terreurverdachten van die aanslagen in Casablanca, dus je kan wel raden hoe de mensen in West Sahara behandeld worden. Zie bv op amnesty http://web.amnesty.org/library/eng-mar/index. Volgens amnesty zijn er ook honderden mensen verdwenen. Rara wat zou daar mee gebeurd zijn.

We zouden zo nog wel even verder kunnen gaan, want er is ontzettend veel mis daar. Maar we kunnen een ding wel concluderen, het is niet precies dezelfde situatie als in Israel (heb ik ook nooit gezegd). Maar het lijkt in ieder geval voor geen meter op de situatie in Friesland. Zo ja, geef argumenten ipv schuttingtaal.

Nogmaals tieft lekker op met je verontwaardigde reaktie. Als er iemand hier praat over de dictatuur in Marokko ben ik het wel. Dus je hoeft me niets te vertellen over de onderdrukking in het land.

Europa en de USA steunen Marokko in het martellen van zijn eigen bevolking, sterker nog Marokko martelt voor het westen, Marokko is een marteldependance van het westen geworden.

Maar dat zegt niets over het feit dat de Sahara niet bij Marokko hoort. Maokkaans-Sahara is minstens evenveel onderdeel van Marokko als Friesland onderdeel is van Nederland.

Punt.

Iglo
20-08-05, 13:11
Geplaatst door Zwarte Schaap
Nogmaals tieft lekker op met je verontwaardigde reaktie. Als er iemand hier praat over de dictatuur in Marokko ben ik het wel. Dus je hoeft me niets te vertellen over de onderdrukking in het land.

Europa en de USA steunen Marokko in het martellen van zijn eigen bevolking, sterker nog Marokko martelt voor het westen, Marokko is een marteldependance van het westen geworden.

Maar dat zegt niets over het feit dat de Sahara niet bij Maokko hoort. Maokkaans Sahara is minstens evenveel onderdeel van Marokko als Friesland onderdeel is van Nederland.

Punt.
Het zou je sieren als je gewoon toegeeft dat je een hele ongelukkige (en domme) vergelijking hebt neergezet in deze topic. Maar om de een of andere reden denk ik niet dat dit gaat gebeuren, hoe duidelijk het ook is dat je vergelijking geen hout snijdt.

De bewoners van Westelijk Sahara zijn het er duidelijk niet mee eens dat ze een deel vormen van Marokko. Maar ja, die doen niet echt terzake he? Feit is dat Marokko de bevolking in Westelijk Sahara onderdrukt, de mensenrechten met de voeten treedt, de UN resoluties negeert etc etc. Nu neem ik aan dat je dit ook scherp veroordeeld (of je nu wel of niet vindt dat het bij Marokko hoort). Maar de vraag is hoeveel anders de situatie daar zou zijn als de regering in Marokko een goede democratie zou zijn.

Zwarte Schaap
20-08-05, 13:27
Geplaatst door Iglo
Het zou je sieren als je gewoon toegeeft dat je een hele ongelukkige (en domme) vergelijking hebt neergezet in deze topic. Maar om de een of andere reden denk ik niet dat dit gaat gebeuren, hoe duidelijk het ook is dat je vergelijking geen hout snijdt.

De bewoners van Westelijk Sahara zijn het er duidelijk niet mee eens dat ze een deel vormen van Marokko. Maar ja, die doen niet echt terzake he? Feit is dat Marokko de bevolking in Westelijk Sahara onderdrukt, de mensenrechten met de voeten treedt, de UN resoluties negeert etc etc. Nu neem ik aan dat je dit ook scherp veroordeeld (of je nu wel of niet vindt dat het bij Marokko hoort). Maar de vraag is hoeveel anders de situatie daar zou zijn als de regering in Marokko een goede democratie zou zijn.

Marokko overtreedt de rechten van zijn mensen overal in het land, maar Marokkaans-Sahara of de Rif of de Sous, of de Atlas blijft Marokkaans net zoals Friesland of Zeeland of Limburg Nederlands zijn en blijven.

Marokko en zijn volk zijn slachtoffers van de imperialistische verdeel en heerspolitiek van de westerse hypocrietie door te spelen met grenzen en mensen.

Iglo
20-08-05, 14:59
Geplaatst door Zwarte Schaap
Marokko overtreedt de rechten van zijn mensen overal in het land, maar Marokkaans-Sahara of de Rif of de Sous, of de Atlas blijft Marokkaans net zoals Friesland of Zeeland of Limburg Nederlands zijn en blijven.

Marokko en zijn volk zijn slachtoffers van de imperialistische verdeel en heerspolitiek van de westerse hypocrietie door te spelen met grenzen en mensen. Dus de enige connectie die je wilde trekken met de vergelijking met Friesland. Is dat je vindt dat West Sahara bij Marokko hoort. Dat had je ook zo kunnen zeggen.
Het punt is alleen dat de rest van de wereld er niet zo over lijkt te denken (VN), en als belangrijkste: de originele bewoners van West Sahara zijn het er ook niet mee eens. Verder is het ook zonneklaar dat de mensen aldaar niet alleen leiden onder de onrechtvaardigheden die de Marokkaanse regering door het land begaat, maar ook nog een stukje extra omdat ze nu niet echt zitten te springen op de Marokkaanse heerschappij.
Waarom vind je dat de mensen aldaar niet zelf mogen gaan stemmen over aansluiting bij Marokko? Waarom is het zo overduidelijk dat het bij Marokko hoort, waarom is dit zoveel duidelijker dan bij bv Servie/Kosovo?

Zwarte Schaap
20-08-05, 15:10
Geplaatst door Iglo
Dus de enige connectie die je wilde trekken met de vergelijking met Friesland. Is dat je vindt dat West Sahara bij Marokko hoort. Dat had je ook zo kunnen zeggen.
Het punt is alleen dat de rest van de wereld er niet zo over lijkt te denken (VN), en als belangrijkste: de originele bewoners van West Sahara zijn het er ook niet mee eens. Verder is het ook zonneklaar dat de mensen aldaar niet alleen leiden onder de onrechtvaardigheden die de Marokkaanse regering door het land begaat, maar ook nog een stukje extra omdat ze nu niet echt zitten te springen op de Marokkaanse heerschappij.
Waarom vind je dat de mensen aldaar niet zelf mogen gaan stemmen over aansluiting bij Marokko? Waarom is het zo overduidelijk dat het bij Marokko hoort, waarom is dit zoveel duidelijker dan bij bv Servie/Kosovo?

De mensen in Marokkaans-Sahara hebben het beter dan in de rest van Marokko. Als jij je gaat afscheiden van marokko dan heb je problemen. Als Zeeland of Friesland zich met geweld gaan afscheiden dan moet je eens opletten wat het Nederlandse leger doet.

Het is niet het volk dat zich wil afscheiden maar een groepje teleurgestelde vrijheidsstrijders die nadat Marokko de onafhankelijkheid verwierf boos op marokko zijn geworden dat Marokko niet meteen doorging met het bevrijden van Marokkaans sahara.

Marokko kon dat niet omdat het zo afgedwongen was door de kolonisator. Uit strategische overwegingen heeft marokko zijn land eerst ontwikkeld alvorens door te gaan met het bevrijden van Marokkaans sahara.

De wereld is corrupte VN die onder controle is van de westerse landen.

Wat zou jij doen als Groningen door de Duitsers in de tweede wereld-oorlog van Nederland afgesneden werd en na een aantal jaren een paar teleurgestelde Groningers bij het wegjagen van Duitsland niet meer bij Nederland willen horen omdat Groninegn later bevrijd werd?

Iglo
21-08-05, 14:37
Geplaatst door Zwarte Schaap
De mensen in Marokkaans-Sahara hebben het beter dan in de rest van Marokko. Als jij je gaat afscheiden van marokko dan heb je problemen. Als Zeeland of Friesland zich met geweld gaan afscheiden dan moet je eens opletten wat het Nederlandse leger doet.

Het is niet het volk dat zich wil afscheiden maar een groepje teleurgestelde vrijheidsstrijders die nadat Marokko de onafhankelijkheid verwierf boos op marokko zijn geworden dat Marokko niet meteen doorging met het bevrijden van Marokkaans sahara.

Marokko kon dat niet omdat het zo afgedwongen was door de kolonisator. Uit strategische overwegingen heeft marokko zijn land eerst ontwikkeld alvorens door te gaan met het bevrijden van Marokkaans sahara.

De wereld is corrupte VN die onder controle is van de westerse landen.

Wat zou jij doen als Groningen door de Duitsers in de tweede wereld-oorlog van Nederland afgesneden werd en na een aantal jaren een paar teleurgestelde Groningers bij het wegjagen van Duitsland niet meer bij Nederland willen horen omdat Groninegn later bevrijd werd? Je hebt helaas niet mijn vragen beantwoord:
Waarom vind je dat de mensen aldaar niet zelf mogen gaan stemmen over aansluiting bij Marokko?
Waarom is het zo overduidelijk dat het bij Marokko hoort, waarom is dit zoveel duidelijker dan bij bv Servie/Kosovo?

hmiddo
21-08-05, 15:57
igloo als er een referandum wordt gehouden over het westelijke sahara probleem dan zal marokko als winnaar komen, omdat veel van de huidige bewonners van westelijke sahara zijn loyaal voor marokko, en ze zullen zeker niet Polisario kant kiezen.

marokko het de referandum niet geweigerd, het waren polisario uit aangst van uitslagen.

Iwan
21-08-05, 16:57
Geplaatst door Iglo
Dus de enige connectie die je wilde trekken met de vergelijking met Friesland. Is dat je vindt dat West Sahara bij Marokko hoort. Dat had je ook zo kunnen zeggen.
Het punt is alleen dat de rest van de wereld er niet zo over lijkt te denken (VN), en als belangrijkste: de originele bewoners van West Sahara zijn het er ook niet mee eens. Verder is het ook zonneklaar dat de mensen aldaar niet alleen leiden onder de onrechtvaardigheden die de Marokkaanse regering door het land begaat, maar ook nog een stukje extra omdat ze nu niet echt zitten te springen op de Marokkaanse heerschappij.
Waarom vind je dat de mensen aldaar niet zelf mogen gaan stemmen over aansluiting bij Marokko? Waarom is het zo overduidelijk dat het bij Marokko hoort, waarom is dit zoveel duidelijker dan bij bv Servie/Kosovo?
Het probleem is dat veel Marokkanen van Marokkaanse regime afwillen zijn. Er zijn veel gebieden in Marokko die liever zich willen afscheiden dan onder een regime blijven die in dienst is voor de belangen van buitenlandse bedrijven en landen.
Is het je niet opgevallen dat in Europa meer Marokkanen hun gebied hebben verlaten dan de zogenaamde hele polisario volk?
Het lijkt me toch grappig om een referendum in de hele Marokko te houden of ze bij Marokko met het huidige regime willen blijven.
P.S. Dit geldt voor de meeste derde wereld landen.

Zwarte Schaap
21-08-05, 19:20
Geplaatst door Iglo
Je hebt helaas niet mijn vragen beantwoord:
Waarom vind je dat de mensen aldaar niet zelf mogen gaan stemmen over aansluiting bij Marokko?
Waarom is het zo overduidelijk dat het bij Marokko hoort, waarom is dit zoveel duidelijker dan bij bv Servie/Kosovo?

Je beantwoord mijn vraag ook niet.

Ik heb zoiezo niet gezegd dat ik tegen een referendum ben, ik ben tegen een afscheiding van Marokko, want dan beloon je de kolonisatoren die een land verbrokkeld en verdeeld willen zien en zo achter gelaten hebben.

Overal in de wereld en in Europa probeert men een eenheid te vormen maar voor andere landen willen ze verdeeldheid. Des te meer Marokko verdeeld is, des te zwakker het is. Sterker nog ik vind Algerije en Tunesie ook gewoon bij Marokko horen.

Het is anders dan Servie en Kosovo omdat de mensen dezelfde geloof hebben en daarnaast ook hetzelfde volk zijn en niet zoals in Servie en/of Israel elkaar naar het leven staan.

Polisario is een soort overblijfsel van de koude oorlog, immers algerije en polisario werden gesteund door de communisten en Marokko door de USA.

Elsschot
22-08-05, 08:15
Geplaatst door Zwarte Schaap
zwakker het is. Sterker nog ik vind Algerije en Tunesie ook gewoon bij Marokko horen.


Lebensraum

Zwarte Schaap
22-08-05, 08:33
Geplaatst door Elsschot
Lebensraum

Opruimen van de resten van het imperialistische verdeel en heerspolitiek

Elsschot
22-08-05, 09:21
Geplaatst door Zwarte Schaap
Opruimen van de resten van het imperialistische verdeel en heerspolitiek

In plaats van een Groot Marokkaanse Gedachte zou misschien democratisering, en inperking van de verwevenheid van godsdienst binnen het staatsbestel meer effect sorteren.

Zwarte Schaap
22-08-05, 09:29
Geplaatst door Elsschot
In plaats van een Groot Marokkaanse Gedachte zou misschien democratisering, en inperking van de verwevenheid van godsdienst binnen het staatsbestel meer effect sorteren.

Ja en sinterklaas moet voortaan vaker komen zodat we minder pedofilie hebben in Nederland.

Elsschot
22-08-05, 09:55
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ja en sinterklaas moet voortaan vaker komen zodat we minder pedofilie hebben in Nederland.

Nou, als dat zou kunnen

Zwarte Schaap
22-08-05, 10:01
Geplaatst door Elsschot
Nou, als dat zou kunnen

Ga maar handtekeningen verzamelen kun je het hem a.s. december aanbieden.

Elsschot
22-08-05, 10:03
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ga maar handtekeningen verzamelen kun je het hem a.s. december aanbieden.

Ik stop ze wel in mijn schoentje en zet ze voor de kachel

Zwarte Schaap
22-08-05, 10:05
Geplaatst door Elsschot
Ik stop ze wel in mijn schoentje en zet ze voor de kachel

Goed zo, jij bent tenminste betrokken.

Al Sawt
22-08-05, 13:25
Geplaatst door Iglo
Dit meen je vast niet serieus. Als je de situatie ergens mee wil vergelijken dan komt Israel redelijk dichtbij. Je zou het ook kunnen vergelijken met Noord-Cyprus. Maar om het te vergelijken met de situatie van Nederland tov Friesland is kolder. Iglo,

Ik stel me beschikbaar om te filosoferen over de vergelijking met Israel.
We gaan alle feiten op een rij zetten en kijken hoe die vergelijking mank loopt.

Al Sawt
22-08-05, 13:33
Geplaatst door Zwarte Schaap
En dan zeg ik weer tieft op. Ga maar eerst googelen en dan mag je met mij in discussie, ik ga niet elke keer hetzelfde herhalen omdat er weer een autochtone idioot aandacht wil trekken.

De Sahara is altijd Marokkaans grondgebied geweest nog voordat er een VN bestond. Punt.
Door imperialistische politiek probeert met het van Marokko te pikken. Saharanen zijn Marokkanen, ze mogen in Marokko vrijelijk studeren en wonen. Niemand die ze in de weg zit.
Marokko blaast geen huizen op
Marokko gebruikt geen helikopters met raketten tegen het volk
Marokko executeert niet om de haverklap de saharanen.

De Sahara is net als friesland onderdeel is van Nederland, onderdeel van Marokko. Punt. En vergeet het volgende niet:

Er zijn geen Marokkanen uit alle delen van de wereld op Sahara afgekomen, om einde te maken aan 'Diaspora'.

Door eeuwen heen waren er banden met Marokko en het was door eeuwen heen een provincie van Marokko.

WS had bij de Marokkanen nooit een abstracte betekenis in religieuze en politieke zin gehad.

Marokkanen zijn niet in golven van migraties uit Europese ghetto`s naar Sahara afgereisd, om fabeltje uit de Oudheid te reconstrueren.

Dan hebben we het niet gehad over de Polisario. Weinig mensen zullen weten dat Marokkanen tot mede oprichters behoren en vaak hoge posities hebben bekleed.

Wie geen verstand van zaken heeft en waar onwetendheid troef is, zal snel een link leggen met Israel.

Al Sawt
22-08-05, 13:38
Geplaatst door Zwarte Schaap
Marokko overtreedt de rechten van zijn mensen overal in het land, maar Marokkaans-Sahara of de Rif of de Sous, of de Atlas blijft Marokkaans net zoals Friesland of Zeeland of Limburg Nederlands zijn en blijven.

Marokko en zijn volk zijn slachtoffers van de imperialistische verdeel en heerspolitiek van de westerse hypocrietie door te spelen met grenzen en mensen. Klopt!

Meeste Sahrawi`s zien zich zelf als Marokkanen. Wie dat niet ziet, is slachtoffer van kolonialisme.

Al Sawt
22-08-05, 13:40
Geplaatst door Elsschot
In plaats van een Groot Marokkaanse Gedachte zou misschien democratisering, en inperking van de verwevenheid van godsdienst binnen het staatsbestel meer effect sorteren. Vreemd, als Marokkaan heb ik de verwevenheid van godsdienst nooit kunnen bespeuren in staatsbestel.

Wiggum
22-08-05, 19:49
Geen grotere hypokrieten op de wereld dan Zwarte Schaap en Al Sawt.

Iglo
22-08-05, 20:48
Geplaatst door Al Sawt
En vergeet het volgende niet:

Er zijn geen Marokkanen uit alle delen van de wereld op Sahara afgekomen, om einde te maken aan 'Diaspora'.

Door eeuwen heen waren er banden met Marokko en het was door eeuwen heen een provincie van Marokko.

WS had bij de Marokkanen nooit een abstracte betekenis in religieuze en politieke zin gehad.

Marokkanen zijn niet in golven van migraties uit Europese ghetto`s naar Sahara afgereisd, om fabeltje uit de Oudheid te reconstrueren.

Dan hebben we het niet gehad over de Polisario. Weinig mensen zullen weten dat Marokkanen tot mede oprichters behoren en vaak hoge posities hebben bekleed.

Wie geen verstand van zaken heeft en waar onwetendheid troef is, zal snel een link leggen met Israel. Zoals ik al eerder gezegd heb, ik zeg niet dat de situatie in de Westelijke Sahara hetzelfde is als in Israel. Wat ik zei en bedoelde is dat israel een stuk dichterbij ligt dan Friesland.

Verder is het verhuizen van hele hordes Joden naar Israel een ongelukkige vergelijking, omdat iets soort dergelijks ook in de Westelijke Sahara is gebeurd.

En over het punt dat de meeste Sahrawi's zichzelf als Marokkaan zien. Daar zou ik graag bewijs voor zien (hoewel goede objectieve gegevens hierover waarschijnlijk onmogelijk te verkrijgen zijn).

Iglo
22-08-05, 20:55
Geplaatst door Zwarte Schaap
Je beantwoord mijn vraag ook niet.

Ik heb zoiezo niet gezegd dat ik tegen een referendum ben, ik ben tegen een afscheiding van Marokko, want dan beloon je de kolonisatoren die een land verbrokkeld en verdeeld willen zien en zo achter gelaten hebben.

Overal in de wereld en in Europa probeert men een eenheid te vormen maar voor andere landen willen ze verdeeldheid. Des te meer Marokko verdeeld is, des te zwakker het is. Sterker nog ik vind Algerije en Tunesie ook gewoon bij Marokko horen.

Het is anders dan Servie en Kosovo omdat de mensen dezelfde geloof hebben en daarnaast ook hetzelfde volk zijn en niet zoals in Servie en/of Israel elkaar naar het leven staan.

Polisario is een soort overblijfsel van de koude oorlog, immers algerije en polisario werden gesteund door de communisten en Marokko door de USA. Nee, ik heb je vraag niet beantwoord, omdat ik niet het idee heb dat de vergelijking met Friesland opgaat. Tot het duidelijk is dat het een zinnige vergelijking is, is het in deze discussie zinloos om die vergelijking met Friesland te maken.

Verder heeft het geven van onafhankelijkheid imo weinig te maken met het belonen van een kolonisator. En al zou het naar de zin zijn van de oud kolonisator, dan nog is het geen reden om van onafhankelijkheid af te zien.

Het is inderdaad een groot verschil dat mensen elkaar niet naar het leven staan. Maar hetzelfde geld in Tibet en Taiwan. Waarbij zeker de vergelijking met Taiwan naar mijn idee heel goed opgaat.

Verder is het misschien zo dat Westelijk Sahara officieel al heel lang bij Marokko hoort. Maar de overheersing op een nomaden-volk lijkt me compleet anders dan die op een argrarisch volk. Zou het niet zo zijn dat ze gedurende die eeuwen voornamelijk schijt hebben gehad aan hun overheersers?

Zwarte Schaap
22-08-05, 21:57
Geplaatst door Iglo
Nee, ik heb je vraag niet beantwoord, omdat ik niet het idee heb dat de vergelijking met Friesland opgaat. Tot het duidelijk is dat het een zinnige vergelijking is, is het in deze discussie zinloos om die vergelijking met Friesland te maken.

Dan respecteer jij mij niet. Je verlangt dat ik op elke domme vergelijking inga maar als ik jou een vraag stel om dat te verduidelijken geef je niet thuis. Op zo een manier is discusseren voor mij zinloos.


Verder heeft het geven van onafhankelijkheid imo weinig te maken met het belonen van een kolonisator. En al zou het naar de zin zijn van de oud kolonisator, dan nog is het geen reden om van onafhankelijkheid af te zien. Het hele probleem kan de imperialistische politiek van de kolonisator niet weggelaten worden. Alles is doordrenkt met de kolonisator.


Het is inderdaad een groot verschil dat mensen elkaar niet naar het leven staan. Maar hetzelfde geld in Tibet en Taiwan. Waarbij zeker de vergelijking met Taiwan naar mijn idee heel goed opgaat. Geen Friesland geen Tibet en Taiwan.


Verder is het misschien zo dat Westelijk Sahara officieel al heel lang bij Marokko hoort. Maar de overheersing op een nomaden-volk lijkt me compleet anders dan die op een argrarisch volk. Zou het niet zo zijn dat ze gedurende die eeuwen voornamelijk schijt hebben gehad aan hun overheersers? Vrijwel alle Marokkanen hebben zich verzet tegen de overheersers, dat zit Marokkanen in hun bloed. Het hevigste verzet was van de agrariers uit de Rif en de Atlas. Dus dat nomaad en agrarier zegt niets. Dat zijn trouwens typeringen van kolonisators, alsof alle Marokkaanse zuiderlingen nomaden zijn. Ik vermoed dat de meeste gewoon stedelingen, agrarier en visser zijn. Dat nomaden leven buiten die kleine meerderheid is meer iets van lang geleden.

Iglo
24-08-05, 08:55
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dan respecteer jij mij niet. Je verlangt dat ik op elke domme vergelijking inga maar als ik jou een vraag stel om dat te verduidelijken geef je niet thuis. Op zo een manier is discusseren voor mij zinloos. Nu wordt het wel heel erg bont! Je bent de helft van je post begonnen met "tieft op", verder noemde je mij "autochtone idioot" en nog meer van zulke ongein. En dan klagen dat ik je niet respecteer omdat ik een vergelijking maak die je niet aanstaat.
Wat ik nu al elke keer vraag: waarom is het zo overduidelijk dat West Sahara bij Marokko hoort. Dat lijkt me een redelijke belangrijke issue alhier.

Het hele probleem kan de imperialistische politiek van de kolonisator niet weggelaten worden. Alles is doordrenkt met de kolonisator.Misschien is de rol van de kolonisator inderdaad belangrijk, maar dat moet in de beslissingen van nu niet uitmaken. Een beslissing niet willen nemen omdat de kolonisator dit wil, is een HELE slechte reden.
Geen Friesland geen Tibet en Taiwan.

Vrijwel alle Marokkanen hebben zich verzet tegen de overheersers, dat zit Marokkanen in hun bloed. Het hevigste verzet was van de agrariers uit de Rif en de Atlas. Dus dat nomaad en agrarier zegt niets. Dat zijn trouwens typeringen van kolonisators, alsof alle Marokkaanse zuiderlingen nomaden zijn. Ik vermoed dat de meeste gewoon stedelingen, agrarier en visser zijn. Dat nomaden leven buiten die kleine meerderheid is meer iets van lang geleden. Ik had het inderdaad over de Marokkaanse overheersing zoals die vroeger was tov de Saharawi. Toen waren ze zeer zeker wel nomadisch en dat maakt nogal wat uit! Je gaat me niet vertellen dat dit niet uitmaakt.

Zwarte Schaap
24-08-05, 08:58
Geplaatst door Iglo
Nu wordt het wel heel erg bont! Je bent de helft van je post begonnen met "tieft op", verder noemde je mij "autochtone idioot" en nog meer van zulke ongein. En dan klagen dat ik je niet respecteer omdat ik een vergelijking maak die je niet aanstaat.
Wat ik nu al elke keer vraag: waarom is het zo overduidelijk dat West Sahara bij Marokko hoort. Dat lijkt me een redelijke belangrijke issue alhier.
Misschien is de rol van de kolonisator inderdaad belangrijk, maar dat moet in de beslissingen van nu niet uitmaken. Een beslissing niet willen nemen omdat de kolonisator dit wil, is een HELE slechte reden. Ik had het inderdaad over de Marokkaanse overheersing zoals die vroeger was tov de Saharawi. Toen waren ze zeer zeker wel nomadisch en dat maakt nogal wat uit! Je gaat me niet vertellen dat dit niet uitmaakt.

Geen antwoord op mijn vragen wil zeggen dat je op kunt pleuren, het is geen eenrichtingsverkeer. Ik ben je verwijtmuurtje niet.

Iglo
25-08-05, 07:38
Geplaatst door Zwarte Schaap
Geen antwoord op mijn vragen wil zeggen dat je op kunt pleuren, het is geen eenrichtingsverkeer. Ik ben je verwijtmuurtje niet. Het is echt ongelovelijk hoe onbeschoft je bent geworden, Zwarte Schaap. De helft van jouw berichten begint met "tieft op", je weigert zelfs op de meest elementale vraag hier te antwoorden: "Waarom hoort West Sahara bij Marokko". Maar ondertussen verwacht jij dat ik serieus antwoord geef over een fictieve afscheiding van Groningen. Deze situatie is ONVERGELIJKBAAR, dat is duidelijk, overduidelijk. Als je het daar niet mee eens bent, kom met argumenten.

Zwarte Schaap
25-08-05, 08:19
Geplaatst door Iglo
Het is echt ongelovelijk hoe onbeschoft je bent geworden, Zwarte Schaap. De helft van jouw berichten begint met "tieft op", je weigert zelfs op de meest elementale vraag hier te antwoorden: "Waarom hoort West Sahara bij Marokko". Maar ondertussen verwacht jij dat ik serieus antwoord geef over een fictieve afscheiding van Groningen. Deze situatie is ONVERGELIJKBAAR, dat is duidelijk, overduidelijk. Als je het daar niet mee eens bent, kom met argumenten.

Flikkert toch op man, wat zit je nou verongelijkt te doen? Ben je oost-indisch blind of zo?

Iglo
26-08-05, 07:29
Geplaatst door Zwarte Schaap
Flikkert toch op man, wat zit je nou verongelijkt te doen? Ben je oost-indisch blind of zo? Jouw hele verhaal hier is een zwaktebod, je komt niet verder dan: "West Sahara is een onderdeel van Marokko, net zoals Friesland een onderdeel is van Nederland." En als ik dat niet slik, dan kom je met grove taal, beledigingen op de persoon en geklaag als "je respecteert me niet", in plaats van met argumenten te komen. Je maakt je onsterfelijk belachelijk op deze manier.

Zwarte Schaap
26-08-05, 08:06
Geplaatst door Iglo
Jouw hele verhaal hier is een zwaktebod, je komt niet verder dan: "West Sahara is een onderdeel van Marokko, net zoals Friesland een onderdeel is van Nederland." En als ik dat niet slik, dan kom je met grove taal, beledigingen op de persoon en geklaag als "je respecteert me niet", in plaats van met argumenten te komen. Je maakt je onsterfelijk belachelijk op deze manier.

Ben je nog steeds niet opgepleurt? Ben ik niet duidelijk genoeg geweest?

M-sab3a
26-08-05, 16:13
3iiiiiiiich apolisario 3iiiiiiiiiiiiiiich

jullie broer in holland :koppel:

M-sab3a
26-08-05, 16:20
en nou serieus. de sahara is niet van marokko maar van de polisario
de vorige dictatuur van marokko heeft ceuta en melilia ingeruild voor de sahara...... basta

Zwarte Schaap
26-08-05, 18:05
Geplaatst door M-sab3a
en nou serieus. de sahara is niet van marokko maar van de polisario
de vorige dictatuur van marokko heeft ceuta en melilia ingeruild voor de sahara...... basta
Melilia en ceuta ingeruild? Voor wat?

Maar vertel eens, waarom vind je dat de Marokkaans Sahara niet bij de Rif, de Atlas etc..en de rest van Marokko hoort?

M-sab3a
26-08-05, 19:05
Geplaatst door Zwarte Schaap
Melilia en ceuta ingeruild? Voor wat?

Maar vertel eens, waarom vind je dat de Marokkaans Sahara niet bij de Rif, de Atlas etc..en de rest van Marokko hoort?

de sahara is van de nomaden en hoort niet bij marokko en rif of wat dan ook.
vertel zijn de bewoners van de sahara gelukkiger dan vroeger?
ik denk het niet.

ik ben en marokkaan en als ze tegen mij zeggen kom je moet naar het front om te vechten voor je vaderland. dan schiet ik mezelf kapot.
wel omdat de markkaanse regering nooit eerlijk was tegen zijn eigen volk.ze hebben nooit verteld hoeveel mensen gesneuveld zijn. in de oorlog tegen polisario. en hoeveel gevangen zijn genomen door polisario.

Iglo
27-08-05, 08:11
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ben je nog steeds niet opgepleurt? Ben ik niet duidelijk genoeg geweest? Deze reactie is gewoon zielig, hoe kan je jezelf nog recht in de spiegel kijken?

Zwarte Schaap
27-08-05, 10:06
Geplaatst door Iglo
Deze reactie is gewoon zielig, hoe kan je jezelf nog recht in de spiegel kijken?

Jij wil spelletjes dan krijg je spelletjes lullo, hier een klodder midden in je gezicht, getfoeee...