PDA

Bekijk Volledige Versie : Legitimatieplicht wekt ergernis, > 40.000 boetes, politie zet mensen soms uren vast.



Zwarte Schaap
19-08-05, 14:30
Legitimatieplicht wekt ergernis

Al meer dan 40.000 boetes, politie zet mensen soms uren vast

Door Edine Wijnands

De dit jaar van kracht geworden legitimatieplicht leidt tot grote ergernis en een regen aan klachten. De politie zou veel te snel boetes uitdelen en mensen die zich niet kunnen legitimeren in de cel stoppen. De Nationale Ombudsman onderzoekt de gang van zaken.

Den Haag - Sinds de invoering van de Identificatiewet op 1 januari hebben al meer dan 40.000 mensen een boete gekregen, omdat zij geen identificatiebewijs bij zich hadden. Ongeveer tien procent van de bonnen ging naar kinderen van 14 tot 18 jaar. Liefst 12.000 mensen willen de zaak laten voorkomen, omdat ze de boete onterecht vinden. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).

De onvrede over de wet neemt toe, constateert het Meldpunt Misbruik Identificatieplicht. Dagelijks komen er tientallen opmerkingen over binnen, aldus een woordvoerster. Met name het gegeven dat bij relatief lichte overtredingen nu vaak twee boetes worden uitgeschreven, stuit veel mensen tegen de borst.

,,Nogal wat gedupeerden vinden dat de politie zich veel te onverzettelijk opstelt bij het controleren van iemands identiteit,'' aldus de woordvoerster van het meldpunt. De politie mag bijvoorbeeld iemand die geen paspoort, rijbewijs of identiteitskaart bij zich heeft, zes uur lang opsluiten in een politiecel. ,,En dat gebeurt nogal eens,'' weet het Meldpunt.

De korpsen van Rotterdam en Amsterdam bevestigen dit.


Bron: Rotterdams Dagblad 19/08/05

Imperatrice
19-08-05, 14:36
Ik heb ook gemerkt dat er ook zonder reden naar je legitimatie wordt gevraagd. Gelukkig heb ik dit zelf nog niet meegemaakt, en alsnog zou ik vragen naar de reden, maar ik heb mn vader horen klagen dat er regelmatig naar zn ID wordt gevraagd.

En voor de duidelijkheid: Nee, mn vader is niet de persoon die een baard heeft en met djelleba buitenloopt.

Echt vervelend. :moe:

Elsschot
19-08-05, 14:46
zoals in alle andere grote mensen landen kent NL nu ook een legitimatieplicht, gewoon even wennen. En zorg dan ook dat je je kaart bij je hebt (plak hem aan je mobiele telefoon, die vergeet je toch ook niet). Zo niet; eigen schuld dikke bult

Julien
19-08-05, 15:06
Geplaatst door Elsschot
zoals in alle andere grote mensen landen kent NL nu ook een legitimatieplicht, gewoon even wennen. En zorg dan ook dat je je kaart bij je hebt (plak hem aan je mobiele telefoon, die vergeet je toch ook niet). Zo niet; eigen schuld dikke bult

weet je hoe fucking onhandig dat paspoort is??!! Ik ben dus echt niet van plan om dat grote ding overal mee naar toe te nemen. straks raak ik het kwijt en kan ik een nieuw paspoort+boete betalen.

en een legitimatiekaart van 30euro vind ik zonde van mn geld, dat ding heb je nergens nodig.

sowieso heb ik nooit een portemonnee bij me, ik hou er niet van om portemonnee in mn broek te hebben.

dit is gewoon een achterlijke maatregel van het kabinet en moet gewoon teruggegdraaid worden. het zorgt alleen maar voor meer overheidsinkomsten door al die boetes, maar ik betwijfel of de criminaliteit gedaald is door deze maatregel.

David
19-08-05, 15:07
Geplaatst door Zwarte Schaap
Legitimatieplicht wekt ergernis

Al meer dan 40.000 boetes, politie zet mensen soms uren vast

Door Edine Wijnands

De dit jaar van kracht geworden legitimatieplicht leidt tot grote ergernis en een regen aan klachten. De politie zou veel te snel boetes uitdelen en mensen die zich niet kunnen legitimeren in de cel stoppen. De Nationale Ombudsman onderzoekt de gang van zaken.

Den Haag - Sinds de invoering van de Identificatiewet op 1 januari hebben al meer dan 40.000 mensen een boete gekregen, omdat zij geen identificatiebewijs bij zich hadden. Ongeveer tien procent van de bonnen ging naar kinderen van 14 tot 18 jaar. Liefst 12.000 mensen willen de zaak laten voorkomen, omdat ze de boete onterecht vinden. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).

De onvrede over de wet neemt toe, constateert het Meldpunt Misbruik Identificatieplicht. Dagelijks komen er tientallen opmerkingen over binnen, aldus een woordvoerster. Met name het gegeven dat bij relatief lichte overtredingen nu vaak twee boetes worden uitgeschreven, stuit veel mensen tegen de borst.

,,Nogal wat gedupeerden vinden dat de politie zich veel te onverzettelijk opstelt bij het controleren van iemands identiteit,'' aldus de woordvoerster van het meldpunt. De politie mag bijvoorbeeld iemand die geen paspoort, rijbewijs of identiteitskaart bij zich heeft, zes uur lang opsluiten in een politiecel. ,,En dat gebeurt nogal eens,'' weet het Meldpunt.

De korpsen van Rotterdam en Amsterdam bevestigen dit.


Bron: Rotterdams Dagblad 19/08/05


Homo's.

Soldim
19-08-05, 15:14
Geplaatst door Elsschot
zoals in alle andere grote mensen landen kent NL nu ook een legitimatieplicht, gewoon even wennen.

Gezien het gedoe over de legitimatieplicht in Nederland, vond ik het enige maanden gelden grappig in een Amerikaanse krant te lezen dat de politie hier het recht niet heeft iemand naar z'n identificatie bewijs te vragen.

Sterker nog, de politie mag zich niet bemoeien met immigratie status (vast een vakbonds verschijnsel ;) ). Om iemand op te pakken omdat hij/zij illegaal zou zijn, moet er eerst een douane ambtenaar aan te pas komen.

waterfiets
19-08-05, 16:12
Nou ik neem nooit mijn ID mee naar buiten. Ik ben veel te bang dat ik deze kwijt raak.

gh.wille
19-08-05, 16:26
Geplaatst door Imperatrice
Ik heb ook gemerkt dat er ook zonder reden naar je legitimatie wordt gevraagd. Gelukkig heb ik dit zelf nog niet meegemaakt, en alsnog zou ik vragen naar de reden, maar ik heb mn vader horen klagen dat er regelmatig naar zn ID wordt gevraagd.

En voor de duidelijkheid: Nee, mn vader is niet de persoon die een baard heeft en met djelleba buitenloopt.

Echt vervelend. :moe:

Gewoon ff wennen , terug van weg geweest !
De Duitsers noemden het ,,AUS WEIS '' .
Heb zelf een kopie van m,n paspoort en toen ik laatst iets aan wide geven, nam men hier genoegen mee, wel moest ik voortaan het origineel mee nemen .
V.G.G

Eke
19-08-05, 16:53
Geplaatst door Julien
weet je hoe fucking onhandig dat paspoort is??!! Ik ben dus echt niet van plan om dat grote ding overal mee naar toe te nemen. straks raak ik het kwijt en kan ik een nieuw paspoort+boete betalen.

en een legitimatiekaart van 30euro (!!!!!) vind ik zonde van mn geld, dat ding heb je nergens nodig.



er zijn ladingen paspoorten al verdwenen/verloren.

of dat zo veilig is !

@Imperatrice, ik vind het rot voor je vader.

Imperatrice
19-08-05, 16:55
Geplaatst door gh.wille
Gewoon ff wennen , terug van weg geweest !
De Duitsers noemden het ,,AUS WEIS '' .
Heb zelf een kopie van m,n paspoort en toen ik laatst iets aan wide geven, nam men hier genoegen mee, wel moest ik voortaan het origineel mee nemen .
V.G.G

Ik denk niet dat het een kwestie is van 'ff wennen'.
Ik heb vaker van mn vriendenkring en daaarbuiten gehoord dat ze wel heel erg selectief te werk gaan als ze op een avond jongeren aanhouden.

En dat je zelf aangeeft dat je voortaan je origineel mee moest nemen, zegt zelf al dat in het vervolg ze schijt hebben aan je kopietje.

Zelf heb ik gewoon mn ID-kaart in mn portemonnee en die vergeet ik zelden. Geen haar op mn hoofd die eraan denkt om met een paspoort buiten te lopen. Binnen de korste keren kwijt.

Elsschot
20-08-05, 08:42
Geplaatst door Imperatrice
I.

Zelf heb ik gewoon mn ID-kaart in mn portemonnee en die vergeet ik zelden. Geen haar op mn hoofd die eraan denkt om met een paspoort buiten te lopen. Binnen de korste keren kwijt.

gewoon beter op je spullen letten. sinds ik mijn eerste paspoort kreeg ruim dertig jaar geleden ben ik het nog nooit kwijt geraakt. Het zal dus een kwestie van zorgvoldigheid zijn.

Zwarte Schaap
20-08-05, 11:03
Geplaatst door Elsschot
gewoon beter op je spullen letten. sinds ik mijn eerste paspoort kreeg ruim dertig jaar geleden ben ik het nog nooit kwijt geraakt. Het zal dus een kwestie van zorgvoldigheid zijn.

Loop je er dan ook al 30 jaar elke dag mee in je zak?

Marsipulami
20-08-05, 11:57
Geplaatst door Zwarte Schaap
Den Haag - Sinds de invoering van de Identificatiewet op 1 januari hebben al meer dan 40.000 mensen een boete gekregen, omdat zij geen identificatiebewijs bij zich hadden. (...)
De politie mag bijvoorbeeld iemand die geen paspoort, rijbewijs of identiteitskaart bij zich heeft, zes uur lang opsluiten in een politiecel. ,,En dat gebeurt nogal eens,''

:maf2: De Hollanders proberen ook als een normaal land te doen. Ik heb in België nog nooit gehoord van iemand die een boete kreeg wegens niet bijhebben van een identiteitskaart. Er wordt hooguit gevraagd om ze even te gaan halen als dat ergens nuttig voor zou kunnen zijn.

observer
21-08-05, 21:40
Geplaatst door Zwarte Schaap
Loop je er dan ook al 30 jaar elke dag mee in je zak? hij heeft gelijk ik heb mijn eerste ook nog hangt in mijn toilet!

maar een simpele creditcard formaat id zoals in heel veel landen zou de zaak veel makkelijker maken

TonH
22-08-05, 10:58
Geplaatst door Marsipulami
:maf2: De Hollanders proberen ook als een normaal land te doen. Ik heb in België nog nooit gehoord van iemand die een boete kreeg wegens niet bijhebben van een identiteitskaart. Er wordt hooguit gevraagd om ze even te gaan halen als dat ergens nuttig voor zou kunnen zijn.

Hollanders zijn gewoon Hollanders: 40.000 x €50 = € 2.000.000

En met 'veiligheid' heeft dat geen ruk te maken...

mark61
22-08-05, 14:05
Geplaatst door observer
hij heeft gelijk ik heb mijn eerste ook nog hangt in mijn toilet!

maar een simpele creditcard formaat id zoals in heel veel landen zou de zaak veel makkelijker maken

Zoiets? Bestaat al een paar jaar...

http://www.paspoortinformatie.nl/images/identiteitskaart.gif

Julien
22-08-05, 14:08
Geplaatst door mark61
Zoiets? Bestaat al een paar jaar...

http://www.paspoortinformatie.nl/images/identiteitskaart.gif

Loes Meulendijk :p lekker ding :p