PDA

Bekijk Volledige Versie : Grenspaal (nr.184) tussen Nederland en België gestolen



Marsipulami
20-08-05, 09:04
Grenspaal uit 1843 gestolen

Dieven zijn op de grens van Neerpelt en het Nederlandse Valkenswaard aan de haal gegaan met grenspaal 184.

Deze opmerkelijke verdwijning werd opgemerkt door Ghis Palmans, medewerker van het natuurreservaat Hageven waar de grenspaal zich sinds 1843 bevond. “Tijdens mijn dagelijkse wandeling donderdagavond merkte ik dat de grenspaal weg was. Enkel wat omgewoelde bakstenen waren nog zichtbaar,” vertelt Palmans.

“Ik maakte een wandeling in de buurt van de stenen brug toen ik de verbijsterende vaststelling deed,” vertelt Ghis Palmans, een medewerker van natuurreservaat Hageven. “Grenspaal 184 bleek weg. Ik geloofde mijn ogen haast niet,want zo’n gietijzeren kegel van manshoogte is toch een onhandelbaar ding. Op de plaats waar het stond was enkel nog een krater te zien met daarin omgewoelde bakstenen. Ik dacht dat die grenspalen met een betonnen voet ondergronds waren verankerd, maar blijkbaar niet.”

Palmans verwittigde meteen de politiediensten. “Maar op de standaardformulieren voor de aangifte van een diefstal staat geen grenspaal tussen de keuzemogelijkheden,” lacht hij.“Voor mij is het duidelijk dat er meer dan één persoon hier aan het werk is geweest. Alleen krijg je het niet opgetild,‘t is enorm zwaar.De bandensporen van een voertuig waren ook nog duidelijk zichtbaar. Misschien hebben ze de paal eerst omver getrokken. Ik vroeg me al af of ze hem niet gewoon zijn komen halen voor nazicht, maar dat kan natuurlijk niet.

”Wat ook de bedoeling van de dieven was, ze gingen aan de haal met een historisch decorstuk. “Deze grenspaal stond langs de bekende smokkelroute tussen Neerpelt, Borkel en Schaft.Kogelgaten herinneren eraan hoe hevig tijdens de oorlog werd opgetreden tegen smokkelaars. Eigenlijk hebben ze een stukje Belgische en Nederlandse geschiedenis ontworteld.

Imperatrice
20-08-05, 10:08
Get over it. :hihi:

~Panthera~
20-08-05, 10:17
Geplaatst door Imperatrice
Get over it. :hihi:


:hihi:

Rudy
20-08-05, 12:02
Een grenspalenverzamelaar ... Elk z'n hobby ...

MaRiaH
20-08-05, 14:20
Beter een grenspaal dan een praatpaal..
:jeweetog:

Cherry Bo
20-08-05, 14:23
Nu is België van ons! :o

Marsipulami
20-08-05, 15:40
Geplaatst door Cherry Bo
Nu is België van ons! :o


Zo gemakkelijk gaat dat allemaal niet. Wij gaan ons grondgebied verdedigen.

:maffia: :terrorist :kalasniko :sniper: :ninja2: :auw: :zweep:

Cherry Bo
20-08-05, 15:51
Geplaatst door Marsipulami
Zo gemakkelijk gaat dat allemaal niet. Wij gaan ons grondgebied verdedigen.

:maffia: :terrorist :kalasniko :sniper: :ninja2: :auw: :zweep:

Nou vooruit dan maar.

We houden Brussel, Antwerpen, de Ardennen en de Léonidas fabriek. :o

De rest mogen jullie houden.
Ook mannetje pies. :)

Imperatrice
20-08-05, 16:19
vroegere Nederland van de Marokkanen, autochtone Nederlanders opzouten naar België :hihi:

Spoetnik
20-08-05, 16:47
Na dit incident en de eerdere beledigingen gericht aan Balkenende door een Belgische minister lijkt het mij verstandig om Zuid-Nederland in te lijven en de Zuid Nederlandse bevolking te bevrijden van de criminele elementen die het land terroriseren.

Wide-O
20-08-05, 17:00
Geplaatst door Spoetnik
Na dit incident en de eerdere beledigingen gericht aan Balkenende door een Belgische minister lijkt het mij verstandig om Zuid-Nederland in te lijven en de Zuid Nederlandse bevolking te bevrijden van de criminele elementen die het land terroriseren.

"Thanks, but no thanks." :p

~Panthera~
20-08-05, 18:15
Geplaatst door Wide-O
"Thanks, but no thanks." :p

He, werk nou ff mee ! :stomp:

Marsipulami
20-08-05, 23:09
Geplaatst door Cherry Bo
Nou vooruit dan maar.

We houden Brussel, Antwerpen, de Ardennen en de Léonidas fabriek. :o

De rest mogen jullie houden.
Ook mannetje pies. :)

De vulkaan van Belgische woede zal uitbarsten als er een halve centimeter Belgische grond wordt bezoedeld door Nederland. Je bereid je maar beter voor op afgehakte Nederlandse hoofden en rivieren van nederlands bloed. :ninja2: ;)

MaRiaH
20-08-05, 23:17
wahaha.. bij het laatste EK zei de Belgische verslaggever nog:
"maar Goe dat Nederland zo n klein volkje is.. anders hadden we allang een nieuw oprukkend Nationalisme gehad... "

Zijn 'wij' zo erg?? of alleen met voetbal? :nl:

Spoetnik
21-08-05, 15:12
Nederland zal reageren met dodelijke geweld op elke terroristische provocatie! Het belgische terreur zal verslagen worden, en de Zuid-Nederlandse bevolking zal ons ontvangen met bloemetjes en bier!

MaRiaH
21-08-05, 22:41
Geplaatst door Spoetnik
Nederland zal reageren met dodelijke geweld op elke terroristische provocatie! Het belgische terreur zal verslagen worden, en de Zuid-Nederlandse bevolking zal ons ontvangen met bloemetjes en bier!

:huil2: :sniper: :terrorist :fplayer: :cola: :love2:

Marsipulami
13-09-05, 19:21
Gestolen grenspaal duikt op in Nederland

Grenspaal nummer 184 - die vorige maand uit het Neerpeltse natuurgebied Hageven werd gestolen - is teruggevonden. Gewikkeld in plastic werd hij gedeponeerd voor de machinefabriek Hufema in Maarheeze, op enkele kilometers van Budel en dus ook dichtbij de Belgische grens. Personeel van de fabriek vond de paal van 372 kilo. “Vrijdagochtend hebben mijn medewerkers opeens de paal gevonden,” vertelt bedrijfsleider Mike Feyen, van machinefabriek Hufema in het Nederlandse Maarheeze waar ook gisteren de paal nog keurig stond te prijken.

“De grenspaal was gewikkeld in gekleurde plastic en lag op een palet. Eerlijk gezegd, ik had niet meteen een idee wat het was. Later kwam mijn vader erbij en die zei dat het een grenspaal moest zijn. Toen hebben we onmiddellijk de politie ingelicht. Later hoor je dan pas de verhalen dat op de grens een grenspaal was gestolen. Dus dit moet hem zijn. Ik ben benieuwd wanneer ze hem komen halen.”
Waarschijnlijk wilden de dieven zich op een anonieme manier ontdoen van hun historische waardevolle en dus ook kostbare buit. Over de identiteit van de daders is nog niets bekend maar als ze gevat worden, kijken ze aan tegen een aanzienlijke straf.

Maar wat nu? Uiteindelijk zal de waardevolle grenspaal terug zijn exacte plaats moeten innemen op de grens tussen Neerpelt en Borkel. Burgemeester Raf Drieskens hoorde gisteren over de vondst en reageert alvast opgelucht dat de paal in blijkbaar goede staat is teruggevonden.

“Maar het is niet onze bevoegdheid om de paal nu daar te gaan halen en terug te plaatsen,” stelt hij. “Dat mogen we gewoonweg niet, maar het is duidelijk dat de originele paal opnieuw de plaats zal innemen waar hij in 1843 geplant is. Het is nu aan de grenscommissie voor verdere stappen.”

Ludo Callens, die als voorzitter aan Belgische zijde in de grenscommissie zetelt, had het nieuws nog niet vernomen. “Nu moet onmiddellijk worden nagegaan hoe we de paal kunnen recupereren. Verwacht niet dat die deze week al weer op zijn plaats zal staan. Om de exacte plaats te bepalen moeten metingen gebeuren.”

TonH
13-09-05, 20:06
Geplaatst door Marsipulami
Gestolen grenspaal duikt op in Nederland

Grenspaal nummer 184 - die vorige maand uit het Neerpeltse natuurgebied Hageven werd gestolen - is teruggevonden. Gewikkeld in plastic werd hij gedeponeerd voor de machinefabriek Hufema in Maarheeze, op enkele kilometers van Budel en dus ook dichtbij de Belgische grens. Personeel van de fabriek vond de paal van 372 kilo. “Vrijdagochtend hebben mijn medewerkers opeens de paal gevonden,” vertelt bedrijfsleider Mike Feyen, van machinefabriek Hufema in het Nederlandse Maarheeze waar ook gisteren de paal nog keurig stond te prijken.

“De grenspaal was gewikkeld in gekleurde plastic en lag op een palet. Eerlijk gezegd, ik had niet meteen een idee wat het was. Later kwam mijn vader erbij en die zei dat het een grenspaal moest zijn. Toen hebben we onmiddellijk de politie ingelicht. Later hoor je dan pas de verhalen dat op de grens een grenspaal was gestolen. Dus dit moet hem zijn. Ik ben benieuwd wanneer ze hem komen halen.”
Waarschijnlijk wilden de dieven zich op een anonieme manier ontdoen van hun historische waardevolle en dus ook kostbare buit. Over de identiteit van de daders is nog niets bekend maar als ze gevat worden, kijken ze aan tegen een aanzienlijke straf.

Maar wat nu? Uiteindelijk zal de waardevolle grenspaal terug zijn exacte plaats moeten innemen op de grens tussen Neerpelt en Borkel. Burgemeester Raf Drieskens hoorde gisteren over de vondst en reageert alvast opgelucht dat de paal in blijkbaar goede staat is teruggevonden.

“Maar het is niet onze bevoegdheid om de paal nu daar te gaan halen en terug te plaatsen,” stelt hij. “Dat mogen we gewoonweg niet, maar het is duidelijk dat de originele paal opnieuw de plaats zal innemen waar hij in 1843 geplant is. Het is nu aan de grenscommissie voor verdere stappen.”

Ludo Callens, die als voorzitter aan Belgische zijde in de grenscommissie zetelt, had het nieuws nog niet vernomen. “Nu moet onmiddellijk worden nagegaan hoe we de paal kunnen recupereren. Verwacht niet dat die deze week al weer op zijn plaats zal staan. Om de exacte plaats te bepalen moeten metingen gebeuren.”

Binnen de EU is toch sprake van vrij verkeer van goederen? :verward:

En ander gewoon via de eeuwenoude methode dat ding naar België... smokkelroutes zat.... :D

Oeroeboeroe
13-09-05, 22:53
Geplaatst door MaRiaH
:huil2: :sniper: :terrorist :fplayer: :cola: :love2:

Ik meen mij te herinneren dat de bet-bet-bet-betovergrootvader van Marsipulami in 1572 veroordeeld is voor een poging om 's Hertogenbosch te verraden aan de Spanjaarden in ruil voor een zak gouden dukaten. In die context moeten we zijn agressie - hier zo beeldend geciteerd door MaRiaH - maar bezien, denk ik. :chef:

Oeroeboeroe
13-09-05, 23:30
Geplaatst door Marsipulami
ons grondgebied :maffia: :terrorist :kalasniko :sniper: :ninja2: :auw: :zweep:

"Ons grondgebied"???!!!

Zeg, jullie wonen nog altijd in de Zuidelijke Nederlanden (historisch juiste term), wij niet in Noordelijk België (in elke serieuze context onjuiste term) of iets dergelijks.

biraat