PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Pentagon kende daders vóór 11/9' maar verbood doorgifte aan FBI



Zwarte Schaap
20-08-05, 11:44
'Pentagon kende daders vóór 11/9'

Door een onzer redacteuren

WASHINGTON, 20 AUG. Een militaire inlichtingeneenheid wist in 2000 dat leden van Al-Qaeda een Amerikaans netwerk hadden gevormd. Het Pentagon verbood de eenheid echter contact op te nemen met de federale recherche.

Dat zegt kolonel Anthony Shaffer, lid van de inmiddels opgeheven inlichtingeneenheid Able Danger. Volgens Shaffer, die sprak met de New York Times en televisiezenders, identificeerde de eenheid vier terroristen die later de aanslagen van 11 september 2001 pleegden. Onder hen was Mohammed Atta, de leider van de aanslagen. Able Danger ontdekte in februari 2000 dat Atta in New York woonde.

Pentagon-juristen zouden de eenheid echter hebben verboden om deze informatie aan de FBI door te geven omdat het leger geen bevoegdheid heeft om verdachten te volgen binnen de VS.

Shaffers beschuldiging richt opnieuw de aandacht op de rol van het Pentagon voorafgaand aan de aanslagen. De 11-septembercommissie concludeerde vorig jaar dat de verschillende Amerikaanse inlichtingendiensten niet of nauwelijks samenwerkten.

Schaffer zegt naar buiten te komen met de informatie uit frustratie. De commissie liet vorige week weten dat officiële documenten niet kunnen bevestigen dat het Pentagon voor 2001 al van Atta en de andere kapers afwist. Het rapport van de 11 september-commissie vermeldt niets over Able Danger, hoewel de eenheid eind jaren negentig werd opgericht om het netwerk van Osama bin Laden in kaart te brengen. Shaffer zegt tweemaal door onderzoekers te zijn ondervraagd over de eenheid. ,,In vertrouwen heeft iemand me verteld dat de commissie twee koffertjes met informatie heeft ontvangen. Ik kan verzekeren dat dat een twintigste is van de informatie die Able Danger heeft verzameld'', aldus Shaffer.

Het ministerie van Defensie zei deze week in een verklaring de zaak ,,te bestuderen''. De leden van de inmiddels ontbonden 11-septembercommissie waren niet voor commentaar beschikbaar.


Bron: NRC-Handelsblad 20/08/05

Rudy
20-08-05, 11:55
Informatief best ok. Maar uiteindelijk kon niemand vermoeden dat die bende idioten in staat waren de twin-towers naar beneden te halen.
Ik had het artikel gelezen in De Standaard en dan had ik zoiets van “oh wat zij ze toch weer lekker aan het natrappen”.
Maar, het is nice to know.
De titel “Pentagon kende daders” houdt geen steek, suggereert dat de daders nominatief gekend waren, terwijl er enkel weet was van een netwerk.

Arvid
20-08-05, 12:07
Geplaatst door Rudy
Maar uiteindelijk kon niemand vermoeden dat die bende idioten in staat waren de twin-towers naar beneden te halen.


Dat waren ze namelijk ook niet. Een 'bende idioten' kan NOOIT zoiets als 911 bewerkstelligen. Rebellen getraind door de CIA + radicale elementen in de Amerikaanse regering + miljoenensubsidies wel.

De 'lone nut' theorie, dat 1 iemand een gigantische aanslag kan plegen (denk aan Timothy McVeigh) is iets waar ik dus totaal niet in geloof. Een of andere bebaarde psychopaat 1000'en kilometers verderop die verantwoordelijk is voor 911? Yeah right, misschien in een hollywood film. There is way more to it. Iemand kan wel een massamoord plegen, maar het dodental zal echt niet bijzonder hoog zijn. Een bus opblazen, een kantoorruimte neermaaien met je ak47, ja dat is mogelijk en gebeurt wel eens.
Ik probeer altijd mensen te informeren die roepen van dan zijn maar complottheorien, 11 september IS een complot, en een van de grootste ooit.