PDA

Bekijk Volledige Versie : Iraanse president: Europa is een stelletje op geld beluste hypocrieten



Zwarte Schaap
22-08-05, 07:36
Iraanse president haalt uit naar Europa

TEHERAN - De Iraanse president Mahmoud Ahmadinejad heeft zondag fel uitgehaald naar Duitsland, Groot-Brittannië en Frankrijk. Hij beschuldigde hen van hypocrisie, omdat ze enerzijds handel drijven met Iran, en anderzijds proberen om Irans omstreden atoomprogramma de kop in te drukken. De drie landen zijn Irans grootste Europese handelspartners, maar schakelden het Internationaal Atoomagentschap (IAEA) in nadat Iran vorige week het bewerken van uranium had hervat.

De bewuste landen bemoeien zich met Iraanse binnenlandse aangelegenheden en leggen Iran het zwijgen op over belangrijke regionale en internationale kwesties, zei Ahmadinejad tijdens een toespraak die live werd uitgezonden door de staatstelevisie.

". Wat is dit voor een evenwicht? Dit is wreed en oneerlijk. Ons land zal dit soort gedrag in de internationale arena niet accepteren", aldus Ahmadinejad. Landen moeten dankbaar zijn dat Iran hun producten importeert, maar in plaats daarvan voeren ze volgens Ahmadinejad een vijandig beleid ten opzichte van Iran en erkennen ze de rechten van het land niet, een duidelijke verwijzing naar de rechten die Iran bezit onder het Non-proliferatieverdrag.

Economische banden zijn niet te scheiden van politieke betrekkingen, aldus Ahmadinejad. Hoewel Ahmadinejad geen landen bij naam noemde, was het duidelijk dat hij refereerde aan Duitsland, Groot-Brittannië en Frankrijk.

Testen van het IAEA wijzen uit dat de sporen van hoogverrijkt uranium die zijn gevonden in centrifuges in Iran niet - zoals de Verenigde Staten veronderstelden - wijzen op een geheim Iraans atoomwapenprogramma. De sporen zijn afkomstig uit Pakistan, zo zei een vooraanstaande westerse diplomaat zaterdag op voorwaarde van anonimiteit. Pakistan leverde een aantal centrifugeonderdelen aan Iran. Het IAEA weigerde commentaar.

Bron: Telegraaf 21/08/05

Elsschot
22-08-05, 07:59
Geplaatst door Zwarte Schaap
Iraanse president haalt uit naar Europa

Economische banden zijn niet te scheiden van politieke betrekkingen, aldus Ahmadinejad. Hoewel Ahmadinejad geen landen bij naam noemde, was het duidelijk dat hij refereerde aan Duitsland, Groot-Brittannië en Frankrijk.

Bron: Telegraaf 21/08/05


Economische betrekkingen, hoe nihil dan ook, blijven altijd bestaan tussen landen. Juist omdat vele economische banden worden aangegaan door private personen die zich niet laten weerhouden door een grootsprakige overheid.

De machthebbers in Iran hebben hun kaarten overspeeld, en zullen voor de toekomst een lange weg te gaan hebben voordat zij weer als een betrouwbaar land gezien kunnen worden

Joesoef
22-08-05, 08:15
Geplaatst door Elsschot
Economische betrekkingen, hoe nihil dan ook, blijven altijd bestaan tussen landen. Juist omdat vele economische banden worden aangegaan door private personen die zich niet laten weerhouden door een grootsprakige overheid.

Vandaar die samenwerking tussen Peugot en het Iraanse kodroo. Even de olie buiten beschouwing gelaten.

Elsschot
22-08-05, 08:17
Geplaatst door Joesoef
Vandaar die samenwerking tussen Peugot en het Iraanse kodroo. Even de olie buiten beschouwing gelaten.

Zulk soort van samenwerkingen zijn goed voor allen

Ins
22-08-05, 08:47
Geplaatst door Elsschot
Economische betrekkingen, hoe nihil dan ook, blijven altijd bestaan tussen landen. Juist omdat vele economische banden worden aangegaan door private personen die zich niet laten weerhouden door een grootsprakige overheid.

De machthebbers in Iran hebben hun kaarten overspeeld, en zullen voor de toekomst een lange weg te gaan hebben voordat zij weer als een betrouwbaar land gezien kunnen worden

Nou, ik vind meneer Ahmedinajad best wel moedig. Hoeveel landen durven er zo open zijn. Het is inderdaad hypocriet om economische banden te onderhouden en je handelspartner aan te gaan klagen bij het atoomagentschap, vooral als er dan nog geen enkele regel is geschonden.

Als je dan toch zo walgt van het land en haar praktijken, stop dan gelijk ook met je producten aan te bieden voor import. Dat zou pas consequent zijn.

En je vergist je: economische banden blijven niet altijd bestaan. Daarom hebben we ook embargo's.

Elsschot
22-08-05, 09:23
Geplaatst door Ins


En je vergist je: economische banden blijven niet altijd bestaan. Daarom hebben we ook embargo's.

Embargo´s worden altijd gebroken

Zwarte Schaap
22-08-05, 09:32
Geplaatst door Elsschot
Embargo´s worden altijd gebroken

Door wie? Door dezelfde europese landen?

Ins
22-08-05, 09:36
Geplaatst door Elsschot
Embargo´s worden altijd gebroken

:) Is dat het enige waar je op wil reageren?

Maar volgens jouw redenering is een autarkie dus onhoudbaar?

PS: Hypothetisch, stel: GB, Duitsland en Frankrijk leggen een embargo op aan Iran. Denk je dat Iran snel zal komen terugkrabbelen? Of misschien eerder omgekeerd?

Julien
22-08-05, 10:43
Geplaatst door Elsschot
Embargo´s worden altijd gebroken

Het zal me niet verbazen als Europa idd echt een embargo neemt voor Iran, vooral als Iran zich zo blijft gedragen.

Lekker arrogant van die Ahmadinejad. Uiteindelijk heeft Iran Europa (economisch) net zo hard nodig hoor.
En het lijkt me logisch dat Europa zich bemoeit met Iraanse aangelegenheden, zodra het land weer ernstig de mensenrechten schendt bijv.

Rourchid
22-08-05, 13:12
Geplaatst door Julien
Het zal me niet verbazen als Europa idd echt een embargo neemt voor Iran, vooral als Iran zich zo blijft gedragen.

Lekker arrogant van die Ahmadinejad. Uiteindelijk heeft Iran Europa (economisch) net zo hard nodig hoor.
En het lijkt me logisch dat Europa zich bemoeit met Iraanse aangelegenheden, zodra het land weer ernstig de mensenrechten schendt bijv.
Olie is zeer verslavend.

Al Sawt
22-08-05, 13:16
Geplaatst door Elsschot

De machthebbers in Iran hebben hun kaarten overspeeld, en zullen voor de toekomst een lange weg te gaan hebben voordat zij weer als een betrouwbaar land gezien kunnen worden Met kernwapens, worden ze weer als betrouwbaar aangemerkt.

Kijk maar naar Noord Korea.

mark61
22-08-05, 13:20
Geplaatst door Joacim
Olie is zeer verslavend.

De inkomsten ervan nog veel meer.

mark61
22-08-05, 13:21
Geplaatst door Ins
:) Is dat het enige waar je op wil reageren?

Maar volgens jouw redenering is een autarkie dus onhoudbaar?

PS: Hypothetisch, stel: GB, Duitsland en Frankrijk leggen een embargo op aan Iran. Denk je dat Iran snel zal komen terugkrabbelen? Of misschien eerder omgekeerd?

Autarkie, hoewel een schoon ideaal, leidt in de praktijk meestal tot hongersnood en bittere armoede. Iran kan niet buiten import, denk ik. Maar dat hoeft niet uit de EU.

Elsschot
22-08-05, 13:25
Geplaatst door Al Sawt
Met kernwapens, worden ze weer als betrouwbaar aangemerkt.

Kijk maar naar Noord Korea.


Noord Korea is een onderdrukt land, geregeerd door een autistische aap, met een betrouwbaarheid van 0,0

Niet erg slim om je daarmee te vereenzelvigen

Arvid
22-08-05, 13:32
Geplaatst door Elsschot
Noord Korea is een onderdrukt land, geregeerd door een autistische aap, met een betrouwbaarheid van 0,0

Niet erg slim om je daarmee te vereenzelvigen

0,0?
Jij weet niks af van de psyche van dat land en hoe het politiek naar buiten toe treedt. Als N-Korea de meesters ergens in zijn is het wel met een slechte hand fantastisch spelen.
Het land staat in de top5 van meeste geimporteerde hulpgoederen terwijl het de hele wereld 'bedreigt' (mediatalk) met hun kernwapenprogramma. Kim Jong-Il is in elk geval stukken slimmer dan Saddam en die Iraanse gast.

Joesoef
22-08-05, 13:44
Geplaatst door Arvid
0,0?
Jij weet niks af van de psyche van dat land en hoe het politiek naar buiten toe treedt. Als N-Korea de meesters ergens in zijn is het wel met een slechte hand fantastisch spelen.
Het land staat in de top5 van meeste geimporteerde hulpgoederen terwijl het de hele wereld 'bedreigt' (mediatalk) met hun kernwapenprogramma. Kim Jong-Il is in elk geval stukken slimmer dan Saddam en die Iraanse gast.


Tja wat is slim.

Leuk landgoed ergens in zuid frankrijk, mooie plantanen, hangmatje er tussen, glaasje ricard met twinkelende ijsblokjes. Dat is ook slim.



Een economisch gezond land met gelukkige mensen, hoewel, in N-Korea kijken de mensen wel erg gelukkig. Misschien heb je dan toch gelijk.

magden_david
22-08-05, 14:16
Noord korea is een van de, zo niet DE ergste tiraanie die er op aarde is.
twee miljoen mensen zijn een opzettelijke hongersdood gestorven, de geschatte permanente populatie in concentratiekampen is +/- 200.000 en er zijn zeer betrouwbare berichten dat er medische experimenten op mensen geschieden.

Noord korea heeft kernwapens nodig omdat het anders geen reet te vertellen heeft in de onderhandelingen. Onderhandelingen hoor ik u denken?! Noord korea balanceert al jaren op het economisch randje van de afgrond, geen grondstoffen geen elektriciteit, dat wordt allemaal geimporteerd. Dus als noord korea geen kaarten in handen heeft krijgt het ook niets. Daarom willen ze atoomwapens inruilen tegen elektriciteit uit de VS. het is dus een illusie te denken dat zij op termijn hun wapens ook daadwerkelijk stopzetten aangezien zij dan helemaal geen kaart meer in de hand hebben.

De mensen in noord korea zijn niet blij, zij zijn volkomen en totaal geterroriseerd.

Spoetnik
22-08-05, 15:02
Geplaatst door magden_david
De mensen in noord korea zijn niet blij, zij zijn volkomen en totaal geterroriseerd.

Maarrrr Saddam is verdreven!

Cherry Bo
22-08-05, 15:19
Geplaatst door Spoetnik
Maarrrr Saddam is verdreven!

:gechoquee Noord-Korea was een kolonie van Irak!

Spoetnik
22-08-05, 15:20
Geplaatst door Cherry Bo
:gechoquee Noord-Korea was een kolonie van Irak!

Ah nu snap ik waar Saddam zijn WMDs heeft verstopt!

Pytaghoras
22-08-05, 15:54
Iran probeert over atoomwapens te beschikken omdat het land bedreigd is. Als Iran eenmaal bekend maakt dat het over kernwapens beschikt, dan is het poepen in je broek!! Op die manier kan Iran haar positie bepalen en zich als macht beschouwen.

En bovendien, zolang Frankrijk, GB, Duitsland, US en Israel over atoomwapens beschikken, mag Iran dat ook. Hoe hypocriet ben je dan om iemand iets te verbieden, wat jij zelf ook hebt!

mark61
22-08-05, 15:59
Geplaatst door Pytaghoras
En bovendien, zolang Frankrijk, GB, Duitsland, US en Israel over atoomwapens beschikken, mag Iran dat ook. Hoe hypocriet ben je dan om iemand iets te verbieden, wat jij zelf ook hebt!

Dat hypocriete zit in het Non-Proliferatieverdrag. Dat had Iran dan ook niet moeten tekenen.

Julien
22-08-05, 16:18
Geplaatst door Pytaghoras
Iran probeert over atoomwapens te beschikken omdat het land bedreigd is. Als Iran eenmaal bekend maakt dat het over kernwapens beschikt, dan is het poepen in je broek!! Op die manier kan Iran haar positie bepalen en zich als macht beschouwen.

En bovendien, zolang Frankrijk, GB, Duitsland, US en Israel over atoomwapens beschikken, mag Iran dat ook. Hoe hypocriet ben je dan om iemand iets te verbieden, wat jij zelf ook hebt!

Iran is ook niet echt te vergelijken met Frankrijk, Duitsland of de UK. Iran bevindt zich in een regio wat je eigenlijk een kruidvat zou kunnen noemen. Er zijn nog steeds conflicten met buurlanden en die zouden zo kunnen uitmonden in een oorlog.

Om diezelfde reden vind ik ook dat Israel geen kernwapens hoort te hebben.

Zwarte Schaap
22-08-05, 16:47
Geplaatst door Julien
Iran is ook niet echt te vergelijken met Frankrijk, Duitsland of de UK. Iran bevindt zich in een regio wat je eigenlijk een kruidvat zou kunnen noemen. Er zijn nog steeds conflicten met buurlanden en die zouden zo kunnen uitmonden in een oorlog.

Om diezelfde reden vind ik ook dat Israel geen kernwapens hoort te hebben.

Geen ene rotland moet die wapens hebben, zolang andere landen ze hebben heeft elke land het recht om ze te bezitten. En al helemaal als er in die regio een land is die ze wel bezit en aan landdiefstal doet, miljoenen mensen onderdrukt, de hele regio chanteert en daarbij geholpen wordt door een land die al eerder kernwapens en chemische-biologische wapens onnodig tegen ongewapende burgers heeft gebruikt.

mark61
22-08-05, 16:48
Geplaatst door Julien
Iran is ook niet echt te vergelijken met Frankrijk, Duitsland of de UK. Iran bevindt zich in een regio wat je eigenlijk een kruidvat zou kunnen noemen. Er zijn nog steeds conflicten met buurlanden en die zouden zo kunnen uitmonden in een oorlog.

Om diezelfde reden vind ik ook dat Israel geen kernwapens hoort te hebben.

Je kan het ook omdraaien. Van kernwapens wordt het lekker rustig in de regio.

mark61
22-08-05, 16:50
Geplaatst door Alcibiades
Iran mag niet over kernwapens beschikken omdat dat veel te gevaarlijk is. Iran is geen democratie, dus parlementaire controle op het beheer en het gebruik van de wapens ontbreekt.

Je wou zeggen, toen Truman m gooide was dat parlementair gecontroleerd? Lul toch niet zo, man. China en de USSR zijn democratieën? Regeringen vragen eerst hun parlement of het mag? Helpt dat?


Denk ook eens aan het gevaar van doorsluizen naar extremistische groepen als Hezbollah.

Yep, de Iraanse regering gaat atoombommen uitdelen.

Pytaghoras
22-08-05, 17:15
Geplaatst door Alcibiades
In een oorlogssituatie controleert het parlement natuurlijk achteraf, dat is waar. Politici in een democratisch systeem hebben toch de neiging zich wat meer verantwoordelijk te gedragen. Ik zie de atoombom liever in de handen van Truman dan van Hitler. Jij niet? Radicale mullah's met de vinger aan de rooie knop, dat lijkt me al helemaal geen verkieslijke situatie. Zelfs voor ons in West-Europa zou dat gevaarlijk kunnen zijn.

Wat Rusland en China betreft, het is nu eenmaal niet anders maar het zou veel veiliger zijn als ze geen kernwapens hadden.



Er zou best een instabiele situatie kunnen ontstaan waarin iets dergelijks gebeurt. Terroristen met kernwapen, je moet er niet aan denken.

Ik kan me wel voorstellen dat je liever ziet dat de atoombom in de handen van Truman ziet, dan hitler. Hitler zou het wel gebruikt hebben tegen jou en jouw naasten. In tegendeel gebruikte Truman het wel tegen anderen waarmee je niets te maken hebt en om wie je geen fuck geeft!!

Spoetnik
22-08-05, 17:41
Geplaatst door Alcibiades
Denk ook eens aan het gevaar van doorsluizen naar extremistische groepen als Hezbollah.

Yeah right :rolleyes:
De VS en Israel hebben samen genoeg nucleaire wapens om heel Iran 10 keer tot glas te veranderen. Je dacht toch niet dat Iran zo stom zou zijn om dat risico te lopen.
Nucleaire wapens, zijn alleen geschikt als afschrikkingswapen; als ze ooit echt gebruikt worden dan kunnen we wel gedag zeggen met z'n allen.

Tomas
22-08-05, 17:47
Geplaatst door Spoetnik
Yeah right :rolleyes:
De VS en Israel hebben samen genoeg nucleaire wapens om heel Iran 10 keer tot glas te veranderen. Je dacht toch niet dat Iran zo stom zou zijn om dat risico te lopen.
Nucleaire wapens, zijn alleen geschikt als afschrikkingswapen; als ze ooit echt gebruikt worden dan kunnen we wel gedag zeggen met z'n allen.

Ze kunnen ook uitstekend als vernietigingswapen worden ingezet. Wat moet Amerika dan allemaal bombarderen als een terroristische beweging er een aantal in Israel laat afgaan? Iran? En zal dat die terroristen een worst wezen?

Spoetnik
22-08-05, 17:52
Geplaatst door Tomas
Ze kunnen ook uitstekend als vernietigingswapen worden ingezet. Wat moet Amerika dan allemaal bombarderen als een terroristische beweging er een aantal in Israel laat afgaan? Iran? En zal dat die terroristen een worst wezen?

Het ging erom of Iran WMDs aan Hezbollah zou geven... het antwoord daarop is, Natuurlijk niet, want het antwoord daarop is dat Iran in glas veranderd.

Tomas
22-08-05, 17:54
Geplaatst door Spoetnik
Het ging erom of Iran WMDs aan Hezbollah zou geven... het antwoord daarop is, Natuurlijk niet, want het antwoord daarop is dat Iran in glas veranderd.

Oh. Ok. Maar ze kunnen wel als meer dan alleen afschrikking ingezet worden.

Spoetnik
22-08-05, 18:01
Geplaatst door Tomas
Oh. Ok. Maar ze kunnen wel als meer dan alleen afschrikking ingezet worden.

Ja inderdaad.. nu je het zegt, ik heb zelf nog wat decoratie nodig voor mijn balkon.

Ins
22-08-05, 18:17
Geplaatst door Julien
Het zal me niet verbazen als Europa idd echt een embargo neemt voor Iran, vooral als Iran zich zo blijft gedragen.

Lekker arrogant van die Ahmadinejad. Uiteindelijk heeft Iran Europa (economisch) net zo hard nodig hoor.
En het lijkt me logisch dat Europa zich bemoeit met Iraanse aangelegenheden, zodra het land weer ernstig de mensenrechten schendt bijv.

Ik denk niet dat Iran Europa zo hard nodig heeft als omgekeerd. Wie heeft de olie denk je?

Ins
22-08-05, 18:18
Geplaatst door mark61
Autarkie, hoewel een schoon ideaal, leidt in de praktijk meestal tot hongersnood en bittere armoede. Iran kan niet buiten import, denk ik. Maar dat hoeft niet uit de EU.

Wel dan, probleem opgelost.

Ins
22-08-05, 18:19
Geplaatst door Arvid
0,0?
Jij weet niks af van de psyche van dat land en hoe het politiek naar buiten toe treedt. Als N-Korea de meesters ergens in zijn is het wel met een slechte hand fantastisch spelen.
Het land staat in de top5 van meeste geimporteerde hulpgoederen terwijl het de hele wereld 'bedreigt' (mediatalk) met hun kernwapenprogramma. Kim Jong-Il is in elk geval stukken slimmer dan Saddam en die Iraanse gast.

Reden te meer om de import naar die hoek te verhuizen.

Ins
22-08-05, 18:21
Geplaatst door mark61
Dat hypocriete zit in het Non-Proliferatieverdrag. Dat had Iran dan ook niet moeten tekenen.


Nee, Pythagoras heeft gelijk.

Juliette
22-08-05, 19:50
http://www.bendib.com/newones/2005/february/small/2-12-05-Kim-Flash.jpg

Julien
22-08-05, 21:04
Geplaatst door Ins
Ik denk niet dat Iran Europa zo hard nodig heeft als omgekeerd. Wie heeft de olie denk je?

Iran heeft de handel met Europa dus echt wel nodig, voor haar economie. Behalve de inkomsten van olie, importeert het ook veel uit europa.

mark61
22-08-05, 21:34
Geplaatst door Ins
Nee, Pythagoras heeft gelijk.

Tis geen tegenstelling. Maar dat begrijp jij blijkbaar niet. Iran had dat verdrag nooit moeten tekenen, zei ik. En dan?

Al Sawt
22-08-05, 22:18
Geplaatst door mark61
Je kan het ook omdraaien. Van kernwapens wordt het lekker rustig in de regio. Wederzijdse afschrikking!

Al Sawt
22-08-05, 22:23
Geplaatst door Elsschot
Noord Korea is een onderdrukt land, geregeerd door een autistische aap, met een betrouwbaarheid van 0,0

Niet erg slim om je daarmee te vereenzelvigen Wel degelijk. Want ik het over haar binnenlandse politiek. NK is in geslaagd, ondanks een zeer verouderde militaire arsenaal, om de mes op de nek van Amerikanen en zuidelijken te plaatsen. En met een kernwapen, maak je die mes alleen scherper.

Dan word je door iedereen serieus genomen. Des te gestoorder de regime is, des te serieuzer ze worden gezien.

Als Saddam Noord Koreaanse politiek gevolgd had, dan was hij onaantastbaar en met akelige gevolgen voor Israel.

vlegeltje
23-08-05, 01:30
Geplaatst door Spoetnik
Ja inderdaad.. nu je het zegt, ik heb zelf nog wat decoratie nodig voor mijn balkon.

Palestijnse vlag? :)

Zwarte Schaap
23-08-05, 01:54
Geplaatst door Alcibiades
Kernwapens door een dergelijk regime, al is het zogenaamd maar ter afschrikking, is dus een zeer gevaarlijke zaak maar in dit geval is het bovendien een drogreden want iedereen weet dat Israël Iran nog nooit bedreigd heeft. Andersom is dat wel het geval.

De grootste bedreiging die Israel uit zijn hun kernwapens en het landje pik, dat zijn concrete bedreigingen.

Zwarte Schaap
23-08-05, 14:11
Geplaatst door Alcibiades
Ja, van de Eufraat tot de Nijl. In dat licht moet je ook de terugtrekkingsacties uit de Sinaï, Libanon, de Gazastrook en de Oslo-akkoorden zien.

Read: concrete kernwapens...kernwapens...landdiefstal...landdiefs tal

Zwarte Schaap
23-08-05, 15:09
Geplaatst door Alcibiades
Je bazelt.

:zwaai: