PDA

Bekijk Volledige Versie : Protestanten dienen bezwaar in tegen boek dat homo-uitleg bijbel omgekeerd uitlegt



Zwarte Schaap
22-08-05, 09:43
Bezwaarschrift tegen boek dr. B. Loonstra

ELBURG - De kerkenraad van de christelijke gereformeerde kerk in Elburg heeft bij de classis Zwolle een bezwaarschrift ingediend tegen de jongste publicatie van dr. B. Loonstra, ”Hij heeft een vriend. Homorelaties in de christelijke gemeente”.
.
Dat bevestigde ds. M. A. Kempeneers, predikant van de gemeente, maandagmorgen desgevraagd. Inhoudelijk wil hij niet op de zaak ingaan. „Dat zou de discussie kunnen vertroebelen. Maar, wij vinden de inhoud van dr. Loonstra’s boekje zo verontrustend dat wij geen andere mogelijkheid meer zagen. De grens is bereikt.”
.
In ”Hij heeft een vriend” stelt dr. Loonstra, mede op grond van Paulus’ woorden „Alles is geoorloofd”, dat aan „homoseksuele relaties in liefde en trouw” binnen de gemeente van Christus ruimte gegeven zou moeten worden.
.
Elburg is tot op heden de enige kerk die een bezwaarschrift bij de classis heeft ingediend, aldus scriba ds. A. van Heteren uit Urk maandagmorgen. „In kerkelijke procedures is echter niet het aantal bepalend, maar het gewicht van een zaak. Bij dit bezwaarschrift zouden andere kerken zich kunnen aansluiten. Ik weet ook van leden uit mijn eigen gemeente die privé een brief naar dr. Loonstra hebben gestuurd waarin zij hun grote bezwaren tegen zijn boekje uiten.”
.
De datum waarop de classis Zwolle vergadert, ligt rond half oktober. De scriba hoopt dat de vergadering zich dan ook meteen inhoudelijk over het bezwaarschrift zal uitspreken. „Maar het is best mogelijk dat er eerst een commissie wordt ingesteld die zich erover zal buigen.”
.
Eigenlijk heeft de classis het standpunt van dr. Loonstra echter al veroordeeld, zegt ds. Van Heteren, toen zij zich vorig jaar uitsprak over een besluit van de christelijke gereformeerde kerk van Zwolle om homofiele gemeenteleden die samenleven met iemand van hetzelfde geslacht te erkennen als broeders en zusters in volle rechten.
.
De Urker predikant hoopt „dat de lijn van de eerdere uitspraken inzake homofilie gehandhaafd blijft. Want in de Bijbel ligt het heel duidelijk. En dr. Loonstra gaat daar in zijn boekje lijnrecht tegenin.”
.
Met instemming verwijst hij naar een artikel van ds. P. Roos in het jongste nummer van het christelijke gereformeerde blad Bewaar het Pand, onder het kopje ”Een mistige discussie”.
.
In dit artikel gaat de predikant uit Damwoude in op het verschijnsel van de „omgekeerde orde-uitleg” van de Bijbel. „De tekst bedoelt iets te zeggen en die bedoeling lijkt ieder aannemelijk en klaarblijkelijk, maar in de uitleg, in de hermeneutiek, komt er dan toch iets heel anders te voorschijn. Dat verschijnsel merken we nu ook weer op in het boek van dr. B. Loonstra over homoseksualiteit. De teksten geven een niet mis te verstane bedoeling weer, maar ziedaar, in de uitleg wordt dat ineens anders en wordt een tegengestelde bedoeling zichtbaar. Licht blijkt duisternis te bedoelen.”
.
Dr. Loonstra bleek maandagmorgen niet bereikbaar voor een reactie.

Bron: Reformatorisch Dagblad 22/08/05

Elsschot
22-08-05, 09:50
de christelijk gereformeerden vormen een sektarisch deel van de orthodoxe vleugel binnen de protestantse kerken. Hardwerkende totaal ongevaarlijke mensen met domme denkbeelden.

Wortel
22-08-05, 09:57
In ”Hij heeft een vriend” stelt dr. Loonstra, mede op grond van Paulus’ woorden „Alles is geoorloofd”, dat aan „homoseksuele relaties in liefde en trouw” binnen de gemeente van Christus ruimte gegeven zou moeten worden.


Elburg is tot op heden de enige kerk die een bezwaarschrift bij de classis heeft ingediend, aldus scriba ds. A. van Heteren uit Urk maandagmorgen.

Read between the lines...


de christelijk gereformeerden vormen een sektarisch deel van de orthodoxe vleugel binnen de protestantse kerken. Hardwerkende totaal ongevaarlijke mensen met domme denkbeelden.

Zo is dat. Al spreek ik liever van archaische denkbeelden.

Ron Haleber
22-08-05, 11:03
Geplaatst door Elsschot
de christelijk gereformeerden vormen een sektarisch deel van de orthodoxe vleugel binnen de protestantse kerken. Hardwerkende totaal ongevaarlijke mensen met domme denkbeelden.

Precies hetzelfde is het geval in de islam met de takfieries en de salafisten. :D

Zwarte Schaap
22-08-05, 11:08
Geplaatst door Elsschot
de christelijk gereformeerden vormen een sektarisch deel van de orthodoxe vleugel binnen de protestantse kerken. Hardwerkende totaal ongevaarlijke mensen met domme denkbeelden .

Lul in kont stoppen is lekker intelligent.

IbnRushd
22-08-05, 11:09
Geplaatst door Ron Haleber
Precies hetzelfde is het geval in de islam met de takfieries en de salafisten. :D

Ik geloof dat je het begrip 'salafie, salafist' verkeerd gedefinieerd hebt.

Dutsie
22-08-05, 11:10
Geplaatst door Zwarte Schaap
Lul in kont stoppen is lekker intelligent.

Ah, ik zie dat de argumenten op zijn. Of eigenlijk waren ze dat allang. :auw2:

Wortel
22-08-05, 11:27
Lul in kont stoppen is lekker intelligent.

Schaap, wat ben je af en toe toch lekker basic.

Ron Haleber
22-08-05, 11:35
Geplaatst door IbnRushd
Ik geloof dat je het begrip 'salafie, salafist' verkeerd gedefinieerd hebt.

IbnRushd ik geef hier geen enkele definitie van salafisme. Dat is namelijk een onderwerp voor een heel ander topic.

Ik wijs als socioloog enkel - sine ira et studio - op de opvallende parallel in de sociale setting bij een m.i. voor de hand liggende vergelijking van het protestantisme met de mainstream van de middenorthodoxie binnen de islam in Nederland.

Dutsie
22-08-05, 11:37
Geplaatst door Wortel
Schaap, wat ben je af en toe toch lekker basic.

Laat ie maar uitkijken dat ie tijdens het skaten niet tegen een homo klapt, de ouwe roller-fundi.

~Panthera~
22-08-05, 11:40
Geplaatst door Wortel
Schaap, wat ben je af en toe toch lekker basic.


:stomp: :roker:

Wortel
22-08-05, 11:48
@Panthera, wie krijgt er nu klapjes?

waterfiets
22-08-05, 12:24
Geplaatst door Elsschot
de christelijk gereformeerden vormen een sektarisch deel van de orthodoxe vleugel binnen de protestantse kerken. Hardwerkende totaal ongevaarlijke mensen met domme denkbeelden.

Inderdaad. Deze mensen worden wel vaker met instemming aangehaald door moslims totdat deze lezen wat ze eigenlijk over ... moslims te melden hebben (zie website SGP en dergelijke)

Zwarte Schaap
22-08-05, 12:56
Geplaatst door Ron Haleber

Ik wijs als socioloog enkel - sine ira et studio - op de opvallende parallel in de sociale setting bij een m.i. voor de hand liggende vergelijking van het protestantisme met de mainstream van de middenorthodoxie binnen de islam in Nederland.

Nederland is maar een uitzondering/afwijking op dat gebied, de rest van de wereld denkt er net als de Protestanten over. De mainstream gedachte over Christendom en homosexualiteit is een andere dan wat hier ter lande wordt gepraktiseerd.

Dutsie
22-08-05, 13:08
Geplaatst door Zwarte Schaap
Nederland is maar een uitzondering/afwijking op dat gebied, de rest van de wereld denkt er net als de Protestanten over. De mainstream gedachte over Christendom en homosexualiteit is een andere dan wat hier ter lande wordt gepraktiseerd.

Dan wil ik jou ook niet meer horen klagen over de 'mainstream' gedachte over moslims in Nederland.

~Panthera~
22-08-05, 13:11
Geplaatst door ~Panthera~
:stomp: :roker:

Jij natuurlijk, k vond die opmerking ook erg basic. :haha:

;)

Zwarte Schaap
22-08-05, 13:19
Geplaatst door Dutsie
Laat ie maar uitkijken dat ie tijdens het skaten niet tegen een homo klapt, de ouwe roller-fundi.

Ben een keer tegen Pimmetje op geklapt die net een homotent binnen wilde gaan.

Wortel
22-08-05, 13:33
Jij natuurlijk, k vond die opmerking ook erg basic.

Ooooooooohh. ´k doch al. :D :wink:

Dutsie
22-08-05, 13:58
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ben een keer tegen Pimmetje op geklapt die net een homotent binnen wilde gaan.

Dat was niet netjes van Pim. Mensen die het pand verlaten horen voorrang te krijgen. :strik:

Zwarte Schaap
22-08-05, 14:05
Geplaatst door Dutsie
Dat was niet netjes van Pim. Mensen die het pand verlaten horen voorrang te krijgen. :strik:

Hij verliet het pand niet, hij wilde naar binnengaan gaan.

Dutsie
22-08-05, 14:06
Geplaatst door Zwarte Schaap
Hij verliet het pand niet, hij wilde naar binnengaan gaan.

Ja bedoel ik, was wel zo netjes geweest als hij jou eerst even in de gelegenheid had gesteld om weer naar buiten te kunnen. Was je ook niet op hem geklapt.

Zwarte Schaap
22-08-05, 14:10
Geplaatst door Dutsie
Ja bedoel ik, was wel zo netjes geweest als hij jou eerst even in de gelegenheid had gesteld om weer naar buiten te kunnen. Was je ook niet op hem geklapt.

Niet teveel zuigen, ik heb nergens aangegeven dat ik het pand verliet.

Dutsie
22-08-05, 14:18
Geplaatst door Zwarte Schaap
Niet teveel zuigen, ik heb nergens aangegeven dat ik het pand verliet.

Ach laat mij nou ook eens. Waarom zou jij steeds de enige mogen zijn met die anti-homotopicjes. :student:

Zwarte Schaap
22-08-05, 14:19
Geplaatst door Dutsie
Ach laat mij nou ook eens. Waarom zou jij steeds de enige mogen zijn met die anti-homotopicjes. :student:

Vooruit dan maar.

Dutsie
22-08-05, 14:23
Geplaatst door Zwarte Schaap
Vooruit dan maar.

Zeker omdat het zo'n mooi weer is buiten. :knipoog:

Zwarte Schaap
22-08-05, 14:36
Geplaatst door Dutsie
Zeker omdat het zo'n mooi weer is buiten. :knipoog:

Nee, omdat ik jou niet verdrietig wil laten worden.

Dutsie
22-08-05, 14:39
Geplaatst door Zwarte Schaap
Nee, omdat ik jou niet verdrietig wil laten worden.

Met dit weer zeker?

Zwarte Schaap
22-08-05, 15:08
Geplaatst door Dutsie
Met dit weer zeker?

Ik merk niets van het mooie weer, ik zit namelijk binnen gesloten, het is maar dat jij erover begon.

Julien
22-08-05, 15:16
bij mij is het kutweer

Dutsie
22-08-05, 15:18
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik merk niets van het mooie weer, ik zit namelijk binnen gesloten, het is maar dat jij erover begon.

't Betrekt, regen hagel bliksem en zeker twee meter sneeuw.
Zo beter? :)

mark61
22-08-05, 15:25
Geplaatst door Dutsie
't Betrekt, regen hagel bliksem en zeker twee meter sneeuw.
Zo beter? :)

Wat is dat voor smkelder waar jij uithangt? Mag je daar wel skeeleren?

David
23-08-05, 14:16
Geplaatst door Zwarte Schaap
Lul in kont stoppen is lekker intelligent.


Pik in kut is veel intellectueler, inderdaad. :moe:

Zwarte Schaap
23-08-05, 14:22
Geplaatst door David
Pik in kut is veel intellectueler, inderdaad. :moe:

Biologische intelligentie.

David
23-08-05, 14:23
Geplaatst door Zwarte Schaap
Biologische intelligentie.


Als het biologisch mogelijk is, is het biologisch mogelijk.

~Panthera~
23-08-05, 14:26
Geplaatst door David
Als het biologisch mogelijk is, is het biologisch mogelijk.


Logisch, biologisch. :D

Dutsie
23-08-05, 14:27
Geplaatst door David
Pik in kut is veel intellectueler, inderdaad. :moe:

:D

David
23-08-05, 14:28
Geplaatst door ~Panthera~
Logisch, biologisch. :D


Als God het niet had gewilt, dan had 'ie het niet zo lekker gemaakt.

(zei m'n opa. Over roken, weliswaar, maar het is een multi-inzetbaar gezegde.)

Zwarte Schaap
23-08-05, 14:31
Geplaatst door David
Als het biologisch mogelijk is, is het biologisch mogelijk.

Precies wat Pantera zei, Bio-logisch. Daarom wat fysiek mogelijk is hoeft niet bio-logisch intelligent te zijn.

David
23-08-05, 14:34
Geplaatst door Zwarte Schaap
Precies wat Pantera zei, Bio-logisch. Daarom wat fysiek mogelijk is hoeft niet bio-logisch intelligent te zijn.


Zie de uitspraak van mijn opa en zeur niet zo.

Dutsie
23-08-05, 14:38
Hmm... doet me allemaal beetje aan Monty Python denken. :D

There are Jews in the world,
There are Buddhists,
There are Hindus and Mormons and then,
There are those that follow Mohammed,
But I've never been one of them...

I'm a Roman Catholic,
And have been since before I was born,
And the one thing they say about Catholics,
Is they'll take you as soon as you're warm...

You don't have to be a six-footer,
You don't have to have a great brain,
You don't have to have any clothes on -
You're a Catholic the minute Dad came...

Because...

Every sperm is sacred,
Every sperm is great,
If a sperm is wasted,
God gets quite irate.

Children: Every sperm is sacred,
Every sperm is great,
If a sperm is wasted,
God gets quite irate.

Child: [solo] Let the heathen spill theirs,
On the dusty ground,
God shall make them pay for,
Each sperm that can't be found.

Children: Every sperm is wanted,
Every sperm is good,
Every sperm is needed,
In your neighbourhood.

Mum: [solo] Hindu, Taoist, Mormon,
Spill theirs just anywhere,
But God loves those who treat their
Semen with more care.

Men neighbours: [peering out of toilets]
Every sperm is sacred,
Every sperm is great,

Women neighbours: [on wall]
If a sperm is wasted,

Children: God get quite irate.

Priest: [in church] Every sperm is sacred,

Bride and Groom: Every sperm is good.

Nannies: Every sperm is needed.

Cardinals: [in prams] In your neighbour'ood!

Children: Every sperm is useful,
Every sperm is fine,

Funeral Cortege: God needs everybody's,

First Mourner: Mine!

Lady Mourner: And mine!

Corpse: And mine!

Nuns: Let the heathen spill theirs,
O'er mountain, hill and plain,

Various artefacts in a Roman Catholic Souvenir Shop:
God shall strike them down for
Each sperm that's spilt in vain.

Everybody: Every sperm is sacred,
Every sperm is good,
Every sperm is needed,
In your neighbourhood.

Even more than everybody, including two fire-eaters, a juggler, a
clown at a piano and a stilt-walker riding a bicycle:
Every sperm is sacred,
Every sperm is great,
If a sperm is wasted,
God gets quite irate.

Zwarte Schaap
23-08-05, 14:40
Geplaatst door David
Zie de uitspraak van mijn opa en zeur niet zo.

Ik vind dat een smoes voor het ontbreken van genoeg wilskracht om te stoppen met roken.

David
23-08-05, 14:42
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik vind dat een smoes voor het ontbreken van genoeg wilskracht om te stoppen met roken.


Beter dat dan te weinig lef hebben om ergens mee te beginnen.

Zwarte Schaap
23-08-05, 14:53
Geplaatst door David
Beter dat dan te weinig lef hebben om ergens mee te beginnen. Het is niet zomaar wat, het is een zeer schadelijke afwijking op de bio-logica. Om en nabij de 75 % van de longkanker wordt veroorzaakt door roken.

David
23-08-05, 14:54
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het is niet zomaar wat, het is een zeer schadelijke afwijking op de bio-logica. Om en nabij de 75 % van de longkanker wordt veroorzaakt door roken.


:student: 100% van de ongewenste zwangerschappen komt door heterosexueel geslachtsverkeer!

Zwarte Schaap
23-08-05, 15:04
Geplaatst door David
:student: 100% van de ongewenste zwangerschappen komt door heterosexueel geslachtsverkeer!

Fout, het komt door je lust achterna te lopen en niet logisch nadenken over de gevolgen. Kortom onveilige sex is onverstandig als je geen kinderen wilt..

David
23-08-05, 15:13
Geplaatst door Zwarte Schaap
Fout, het komt door je lust achterna te lopen en niet logisch nadenken over de gevolgen. Kortom onveilige sex is onverstandig als je geen kinderen wilt..


Leuk discusseren met jou, je leert hier heel nieuwe technieken. Enfin, Schaapje-lief, ik moet er vandoor. Nog veel plezier bij het zoeken naar homo-weetjes en geniet van je dag! Bij de weg: ik was gisteren met manlief nog op je pleintje. Maar de kroeg was dicht. Jammer hoor.