PDA

Bekijk Volledige Versie : Westerlingen hebben ander wereldbeeld dan Aziaten



Zwarte Schaap
24-08-05, 13:53
Westerlingen hebben ander wereldbeeld dan Aziaten

LONDEN (ANP) - Aziaten kijken -letterlijk- op een andere manier naar de wereld om hen heen dan westerlingen. Dat hebben psychologen van de Amerikaanse universiteit van Michigan vastgesteld door de wijze waarop beide groepen naar foto’s kijken te analyseren, aldus het wetenschapsblad New Scientist dinsdag.
.
De wetenschappers deden onderzoek bij Amerikaanse studenten van Europese komaf en bij Chinese studenten die in de Verenigde Staten studeren. Zij volgden de oogbewegingen van hun proefpersonen terwijl die naar foto’s keken. De westerse studenten keken vooral naar het object dat centraal stond in de foto, terwijl de Aziaten veel meer oog bleken te hebben voor de achtergrond.
.
De verschillen komen volgens de wetenschappers ook tot uitdrukking in de taalkundige ontwikkeling van kinderen. Westerse kinderen leren sneller zelfstandige naamwoorden te onthouden. Onderzoek naar Zuid-Koreaanse en Chinese kinderen wijst uit dat die veel eerder werkwoorden leren die gebruikt worden om verbanden tussen objecten aan te geven.
.
Volgens onderzoeksleider Richard Nisbett zijn er genoeg aanwijzingen dat er een wezenlijk verschil is in de wereldbeelden van westerlingen en Aziaten. In het algemeen hebben Amerikanen de neiging zaken te ontleden en te analyseren. Doel is objecten in categorieën te plaatsen en regels vast te stellen waaraan zij zouden moeten voldoen. Aziaten gaan uit van een meer holistische filosofie. Zij bezien objecten veel meer in relatie tot het grotere geheel.
.
De wetenschappers zochten naar een manier om vast te stellen of er dan ook verschillen zijn in wat beide groepen daadwerkelijk zien. Hun experiment lijkt aan te tonen dat dit inderdaad het geval is. De Britse psycholoog John Findlay van de universiteit van Durham vindt Nisbetts onderzoek interessant. „Het is altijd moeilijk om culturele verschillen objectief te meten, maar dit team heeft een stap in die richting gezet”, zegt hij in New Scientist.
.
Nisbett hoopt dat zijn werk kan bijdragen aan een betere verstandhouding tussen verschillende culturen. „Het besef dat er reële verschillen zijn in de manier waarop mensen denken, zou de basis moeten zijn voor wederzijds respect”, aldus de Amerikaanse wetenschapper.


Bron; Reformatorisch Dagblad 24/08/05

Tomas
24-08-05, 14:09
Interessant.

freya
24-08-05, 14:29
Geplaatst door Zwarte Schaap
de neiging zaken te ontleden en te analyseren. Doel is objecten in categorieën te plaatsen en regels vast te stellen waaraan zij zouden moeten voldoen.

Dit komt op mij pijnlijk bekend over :vreemd:

mark61
24-08-05, 15:01
Geplaatst door Zwarte Schaap
Westerlingen hebben ander wereldbeeld dan Aziaten

LONDEN (ANP) - Aziaten kijken -letterlijk- op een andere manier naar de wereld om hen heen dan westerlingen. Dat hebben psychologen van de Amerikaanse universiteit van Michigan vastgesteld door de wijze waarop beide groepen naar foto’s kijken te analyseren, aldus het wetenschapsblad New Scientist dinsdag.

Zelden zo'n hoop semi-racistische crap gelezen. Chinezen zijn wel Aziaten, maar niet alle Aziaten zijn Chinezen. Of hebben ze het eigenlijk over geeks, spleetogen?


De wetenschappers deden onderzoek bij Amerikaanse studenten van Europese komaf en bij Chinese studenten die in de Verenigde Staten studeren.

Dat is een stompzinnige vergelijking. Amerikanen zijn geen Europeanen. Chinese studenten die in de VS studeren zijn geen doorsneestudenten, maar de crème de la crème.
Bovendien verschillen de onderwijssystemen zeer. Het is bekend dat het Amerikaanse secundaire onderwijs zo ongeveer het slechtste is ter wereld. Dat levert geheel andere studenten op. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is het IQ van de gemiddelde Chinese student te VS zeer veel hoger dan dat van de autochtonen.


De verschillen komen volgens de wetenschappers ook tot uitdrukking in de taalkundige ontwikkeling van kinderen. Westerse kinderen leren sneller zelfstandige naamwoorden te onthouden. Onderzoek naar Zuid-Koreaanse en Chinese kinderen wijst uit dat die veel eerder werkwoorden leren die gebruikt worden om verbanden tussen objecten aan te geven.

Engels en Chinees verschillen dermate dat daartussen geen zinnige vergelijkingen zijn te maken aangaande taalverwerving. Absoluut gelul.


Volgens onderzoeksleider Richard Nisbett zijn er genoeg aanwijzingen dat er een wezenlijk verschil is in de wereldbeelden van westerlingen en Aziaten.

Domme pseudo-wetenschap. De grammatica van een taal zegt helemaal niets over denktrant of wat dan ook van de spreker. Dat extrapoleren naar zoiets als 'wereldbeeld', toe maar, is helemaal van de zotte.


In het algemeen hebben Amerikanen de neiging zaken te ontleden en te analyseren. Doel is objecten in categorieën te plaatsen en regels vast te stellen waaraan zij zouden moeten voldoen. Aziaten gaan uit van een meer holistische filosofie. Zij bezien objecten veel meer in relatie tot het grotere geheel.

Halfzacht 'spiritueel-heil-zoeken-in-het-oosten'-gelul, op het racistische af. Chinezen krijgen precies dezelfde logisch-positivistische, want marxistisch-materialistische principes ingegoten als westerse kinderen. Godsdienst en godbetert 'holistische filosofie' zijn uit den boze. Lame toch niet lachen.


De wetenschappers zochten naar een manier om vast te stellen of er dan ook verschillen zijn in wat beide groepen daadwerkelijk zien. Hun experiment lijkt aan te tonen dat dit inderdaad het geval is.

En hoe dan wel niet? Typisch stompzinnig Amerikaans om aan oogbewegingen complete al dan niet holistische filosofietjes op te hangen. Wat een gelul, werkelijk.


Nisbett hoopt dat zijn werk kan bijdragen aan een betere verstandhouding tussen verschillende culturen. „Het besef dat er reële verschillen zijn in de manier waarop mensen denken, zou de basis moeten zijn voor wederzijds respect”, aldus de Amerikaanse wetenschapper.

Het besef dat we allemaal mensen zijn zou de basis moeten zijn voor wederzijds respect. Niks anders.

Imbo's.

Tomas
24-08-05, 15:23
Geplaatst door mark61
En hoe dan wel niet? Typisch stompzinnig Amerikaans om aan oogbewegingen complete al dan niet holistische filosofietjes op te hangen. Wat een gelul, werkelijk.


Als ze een redelijk verschil kunnen aantonen in oogbewegingen in gelijke groepen. Ach, ook dat maakt niet uit. Als er uberhaupt statistisch gezien verschillen zijn tussen de ene groep (mogelijk inteligentere) mensen qua oogbwegingen, vind ik dat interessant. Het is leerzaam. Dat heeft allemaal niks met racisme te maken. Wel een hoop gelul er omheen natuurlijk. Maar dit soort feiten niet. Misschien zit intelligentie en begrijpen wel deels in de wijze waarop je kijkt.

mark61
24-08-05, 15:31
Geplaatst door Tomas
Als ze een redelijk verschil kunnen aantonen in oogbewegingen in gelijke groepen. Ach, ook dat maakt niet uit. Als er uberhaupt statistisch gezien verschillen zijn tussen de ene groep (mogelijk inteligentere) mensen qua oogbwegingen, vind ik dat interessant. Het is leerzaam. Dat heeft allemaal niks met racisme te maken. Wel een hoop gelul er omheen natuurlijk. Maar dit soort feiten niet. Misschien zit intelligentie en begrijpen wel deels in de wijze waarop je kijkt.

Misschien wel. Misschien ook wel niet. Maar dit soort prutsonderzoek helpt niet dat uit te vinden. Om te veronderstellen dat er raciale (zogenaamd culturele) verschillen zijn vind ik al helemaal achterlijk.

Laten ze eerst maar s hillbillies tegenover Princetonstudenten zetten, of pizzabakkers tegenover beurshandelaren. Zien we daarna wel verder.

waterfiets
24-08-05, 20:16
Geplaatst door mark61
Om te veronderstellen dat er raciale (zogenaamd culturele) verschillen zijn vind ik al helemaal achterlijk.


Wat een angstig politiek correct denken. Bang voor een Nazi aangezien te worden? Ik heb onlangs ook een documentaire gezien over sportprestaties bij hardlopen van bepaalde afrikaanse landen en wat daarin de verschillen zijn met europeanen. Nou dat bleek wel degelijk in de lichaamsbouw te ziten.

Eke
24-08-05, 21:43
Ik zou een onderzoek willen zien bij Chinezen en Europeanen die in China geboren zijn en opgegroeid tussen de Chinezen.

Daar zou best eens uit kunnen rollen dat hun beider kijk-aanpak zo gevormd is dat ze vanuit het geheel beginnen. Het geheel is immers meer dan de som der delen..

mark61
24-08-05, 22:25
Geplaatst door waterfiets
Wat een angstig politiek correct denken. Bang voor een Nazi aangezien te worden? Ik heb onlangs ook een documentaire gezien over sportprestaties bij hardlopen van bepaalde afrikaanse landen en wat daarin de verschillen zijn met europeanen. Nou dat bleek wel degelijk in de lichaamsbouw te ziten.

Polcor? Neuh, gewoon logisch denken. Ik heb die docu ook gezien; gedacht werd aan voedings- en leefpatronen. Het ligt bovendien voor de hand dat onder volkeren met een gigantische kindersterfte de overlevenden als het ware een soort übermenschen zijn. Wat niet wegneemt dat er best verschillen zouden kunnen zijn tussen 'rassen', ware het niet dat rassen niet bestaan, maar een buitenwetenschappelijke constructie zijn.

Op grond van onderzoek naar 10 Chinezen hele verhalen ophangen over Aziaten is racistisch, ja. Wat is nl. een Aziaat?

mark61
24-08-05, 22:26
Geplaatst door Eke
Ik zou een onderzoek willen zien tussen Chinezen en Europeanen die in China geboren zijn en opgegroeid tussen de Chinezen.

Daar zou best eens uit kunnen rollen dat hun beider kijk-aanpak zo gevormd is dat ze vanuit het geheel beginnen. Het geheel is immers meer dan de som der delen..

Er zou ws. uit blijken dat het allemaal geen ruk uitmaakt. Het confucianisme is dood en begraven, evenals Tao. China leeft in het schemerduister tussen Marx en Mill.

Rabi'ah.
24-08-05, 22:31
Geplaatst door mark61


Op grond van onderzoek naar 10 Chinezen hele verhalen ophangen over Aziaten is racistisch, ja. Wat is nl. een Aziaat?

Bewoner van Azië. En die heb je van Chinezen tot Indonesiërs, Pakistanen en nog veel meer, die overigens niet tot dezelfde etnisch-culturele groep behoren.

Eke
24-08-05, 22:40
Geplaatst door mark61
Er zou ws. uit blijken dat het allemaal geen ruk uitmaakt. Het confucianisme is dood en begraven, evenals Tao. China leeft in het schemerduister tussen Marx en Mill.


Net zogoed als een kennisje van mij achterin haar schrift begon te schrijven en ik voorin het schrift, kan het ook zo zijn dat je aangeleerd hebt gekregen om bv.eerst de contouren te bekijken in tegenstelling tot bv. eerst 'dat waar het omdraait 'te bekijken.

Vergelijk het Chinese woord huis---de tekentjes los stellen niets voor, maar het geheel laat een huis zien--- en het Westerse woord huis.---hier zie je 4 tekentjes die elk apart bekeken,herkend moeten worden.

Eke
24-08-05, 22:52
Geplaatst door Eke
Net zogoed als een kennisje van mij achterin haar schrift begon te schrijven en ik voorin het schrift, kan het ook zo zijn dat je aangeleerd hebt gekregen om bv.eerst de contouren te bekijken in tegenstelling tot bv. eerst 'dat waar het omdraait 'te bekijken.

Vergelijk het Chinese woord huis---de tekentjes los stellen niets voor, maar het geheel laat een huis zien--- en het Westerse woord huis.---hier zie je 4 tekentjes die elk apart bekeken,herkend moeten worden.

PS. en het maakt geen ruk uit ! :zwaai: gaap

~Panthera~
24-08-05, 23:10
Geplaatst door Eke
PS. en het maakt geen ruk uit ! :zwaai: gaap



:schok: ook al aan het radicaliseren.


:zwaai:

TonH
24-08-05, 23:17
Zij volgden de oogbewegingen van hun proefpersonen terwijl die naar foto’s keken. De westerse studenten keken vooral naar het object dat centraal stond in de foto, terwijl de Aziaten veel meer oog bleken te hebben voor de achtergrond.


http://www.scesoc.ca/~michael/pics/jpegs/paris/paris-0381.jpg

Let vooral op je oogbewegingen... :student:



:hihi:

mark61
24-08-05, 23:17
Geplaatst door Rabi'ah.
Bewoner van Azië. En die heb je van Chinezen tot Indonesiërs, Pakistanen en nog veel meer, die overigens niet tot dezelfde etnisch-culturele groep behoren.

Je vergeet een bende Turken.

Kijken ze allemaal even gek uit hun ogen? :maf2:

mark61
24-08-05, 23:20
Geplaatst door Eke
Net zogoed als een kennisje van mij achterin haar schrift begon te schrijven en ik voorin het schrift, kan het ook zo zijn dat je aangeleerd hebt gekregen om bv.eerst de contouren te bekijken in tegenstelling tot bv. eerst 'dat waar het omdraait 'te bekijken.

Is dat een Chinees/Aziatische kennis?


Vergelijk het Chinese woord huis---de tekentjes los stellen niets voor, maar het geheel laat een huis zien--- en het Westerse woord huis.---hier zie je 4 tekentjes die elk apart bekeken,herkend moeten worden.

Het is bloedlink, en in ieder geval onwetenschappelijk, om aan schriften psychoculturele verklaringen op te hangen.

Het Chinese schrift is, net als het Egyptische, ideogrammatisch, ja. En dan?

Tomas
25-08-05, 09:35
Geplaatst door mark61
Het is bloedlink, en in ieder geval onwetenschappelijk, om aan schriften psychoculturele verklaringen op te hangen.


Onwetenschappelijk ben ik het wel mee eens. Maar bloedlink is zwaar overtrokken. Zeker als je het vergelijkt met zoiets als b.v. beeldvorming van de vrouw in de hedendaagse popmuziek. Dat wordt echt zelden bloedlink genoemd.

mark61
25-08-05, 12:26
Geplaatst door Tomas
Onwetenschappelijk ben ik het wel mee eens. Maar bloedlink is zwaar overtrokken. Zeker als je het vergelijkt met zoiets als b.v. beeldvorming van de vrouw in de hedendaagse popmuziek. Dat wordt echt zelden bloedlink genoemd.

Das nog veel erger. Ik kan het niet helpen dat niemand zich daar druk over maakt.

Eke
25-08-05, 21:52
Geplaatst door mark61




Het is bloedlink, en in ieder geval onwetenschappelijk, om aan schriften psychoculturele verklaringen op te hangen.




Mark, je bent te snel.Ik was nog helemaal niet aan het verklaren toe. gooide alleen een balletje op..