PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Mannen zijn slimmer dan vrouwen'



Marsipulami
26-08-05, 08:41
'Mannen zijn slimmer dan vrouwen'


BRUSSEL - Slecht nieuws voor de feministische beweging: het IQ van mannen ligt gemiddeld vijf punten hoger dan dat van vrouwen. Mannen hebben ook grotere hersenen, concluderen professoren van de universiteiten van Manchester en Ulster.


Het verschil van vijf punten betekent dat drie keer meer mannen dan vrouwen een IQ hebben van boven de 130. Met een IQ hoger dan 155 is er maar één vrouw voor alle 5,5 mannen. Maar er is ook goed nieuws voor de vrouwen: met hetzelfde IQ presteert een vrouw beter, omdat vrouwen meer nauwgezet werken.
Volgens de onderzoekers kan dat verklaren waarom zoveel meer mannelijke Nobelprijswinnaars en schaakkampioenen zijn. Dat mannen meer hoge functies in het bedrijfsleven bekleden, kan dan weer niet door het IQ-verschil verklaard worden. Een IQ van 125 volstaat om alle functies op de arbeidsmarkt aan te kunnen.

Paul Erwing van de universiteit van Manchester benadrukt dat hij geen vrouwenhater is. ,,Ik zou liever hebben dat mijn bevindingen fout zijn'', zei in de Britse krant The Times. ,,Maar ik moet wetenschap boven mijn persoonlijke voorkeuren plaatsen.''

Een andere onderzoeker, Richard Lynn, veroorzaakte eerder al controverse door te beweren dat blanken intelligenter zijn dan kleurlingen en dat misdadig gedrag erfelijk bepaald is.

llc 26/08/2005

Yasmeen
26-08-05, 08:46
Geplaatst door Alcibiades
Bij ons klopt het niet. Mijn vrouw is slimmer dan ik, en mijn dochter ook.

Correct empirisch bewijs wat het bovenstaand onderzoek dus fundamenteel tegenspreekt :wijs:

Een test, en laat ons weten hoe je scoort ;)

The Sex-I.D. Test!! (http://www.bbc.co.uk/science/humanbody/sex/add_user.shtml)

Elsschot
26-08-05, 09:21
Soms is de waarheid harder dan je zou willen.

Indien het echter bevindingen zijn van gedegen en obectief wetenschappelijk onderzoek, dan is er weinig reden om aan de uitkomsten te tweifelen.

Enige wetenschappelijke tweifel blijft natuurlijk altijd aanwezig

Goodnight
26-08-05, 09:24
:rolleyes:

Wide-O
26-08-05, 09:30
Er is geen lineaire correlatie tussen gewicht van hersenen en intelligentie.

Er zijn studies gedaan waaruit blijkt dat er enige relatie is tussen intelligente van mensen en het gewicht van de hersenen. Maar Kuhlenbeck (1973) meldt een aantal afwijkende metingen die eenduidige conclusies verhinderen. Een zeer intelligent persoon bezat hersenen met een gewicht van slechts 1017 gram, terwijl de hersenen van een zwakzinnige maar liefst 1800 gram wogen. Het record gewicht van menselijke hersenen staat op 2850 gram. Deze hersenen waren afkomstig van een individu die leed aan epileptie en idiotie.

De grap is dat de IQ test eigenlijk ontwikkeld werd omdat die correlatie zo onbetrouwbaar bleek.

observer
26-08-05, 09:35
Geplaatst door Alcibiades
Bij ons klopt het niet. Mijn vrouw is slimmer dan ik, en mijn dochter ook. je ziet het verkeerd jij als pater familias laat ze denken dat ze slimmer zijn

freya
26-08-05, 09:38
Geplaatst door Alcibiades
Bij ons klopt het niet. Mijn vrouw is slimmer dan ik, en mijn dochter ook.

:haha: Gelukkig maar!


(zo'n inkoppertje kan ik laten liggen) :strik:

Elsschot
26-08-05, 09:43
Geplaatst door Wide-O
Er is geen lineaire correlatie tussen gewicht van hersenen en intelligentie.

.

misschien niet lineair, maar het is onzin de samenhang tussen het hersengewicht en intelligentie te verwerpen.

verder zal het onderzoek sinds 1973 wel meerdere uitkomsten gehad hebben.

Ook moet de politiek ideologische vraagstelling binnen de psychologie in de jaren 70-80 in een zekere voorkeursrichting geresulteerd hebben ; er werd gewerkt aan een ´maakbare samenleving´ waarin alle mensen in de basis dezelfde potentie hebben, de resultaten voor de individuen waren toe te schrijven aan de omgevingsfactoren.
Daarin past natuurlijk geen kwantificerend onderzoek

nard
26-08-05, 09:43
Geplaatst door Goodnight
:rolleyes:


Wat nou?!


:D

contradictio
26-08-05, 09:44
Geplaatst door Marsipulami
'Mannen zijn slimmer dan vrouwen'


BRUSSEL - Slecht nieuws voor de feministische beweging: het IQ van mannen ligt gemiddeld vijf punten hoger dan dat van vrouwen. Mannen hebben ook grotere hersenen, concluderen professoren van de universiteiten van Manchester en Ulster.


Het verschil van vijf punten betekent dat drie keer meer mannen dan vrouwen een IQ hebben van boven de 130. Met een IQ hoger dan 155 is er maar één vrouw voor alle 5,5 mannen. Maar er is ook goed nieuws voor de vrouwen: met hetzelfde IQ presteert een vrouw beter, omdat vrouwen meer nauwgezet werken.
Volgens de onderzoekers kan dat verklaren waarom zoveel meer mannelijke Nobelprijswinnaars en schaakkampioenen zijn. Dat mannen meer hoge functies in het bedrijfsleven bekleden, kan dan weer niet door het IQ-verschil verklaard worden. Een IQ van 125 volstaat om alle functies op de arbeidsmarkt aan te kunnen.

Paul Erwing van de universiteit van Manchester benadrukt dat hij geen vrouwenhater is. ,,Ik zou liever hebben dat mijn bevindingen fout zijn'', zei in de Britse krant The Times. ,,Maar ik moet wetenschap boven mijn persoonlijke voorkeuren plaatsen.''

Een andere onderzoeker, Richard Lynn, veroorzaakte eerder al controverse door te beweren dat blanken intelligenter zijn dan kleurlingen en dat misdadig gedrag erfelijk bepaald is.

llc 26/08/2005


ben benieuwd naar de vragen uit de IQ-test en de steekproef...
kijk, dat vrouwen en mannen verschillen dat weten we allemaal (hopelijk) maar inhoeverre dat bepalend is voor je intelligentie.
ach, ondanks die eventuele "achterstand" in intelligentie en de vooroordelen en tegenwerkingen op allerlei gebieden weten we ons "mannetje" wel te staan bovendien overleven we zowieso de mannen :engel:














en nee, ik heb geen penisnijd :p

Oeroeboeroe
26-08-05, 09:47
Hm. Alweer hetero. :vingers:

Wide-O
26-08-05, 09:48
Geplaatst door Elsschot
misschien niet lineair, maar het is onzin de samenhang tussen het hersengewicht en intelligentie te verwerpen.

verder zal het onderzoek sinds 1973 wel meerdere uitkomsten gehad hebben.

Ook moet de politiek ideologische vraagstelling binnen de psychologie in de jaren 70-80 in een zekere voorkeursrichting geresulteerd hebben ; er werd gewerkt aan een ´maakbare samenleving´ waarin alle mensen in de basis dezelfde potentie hebben, de resultaten voor de individuen waren toe te schrijven aan de omgevingsfactoren.
Daarin past natuurlijk geen kwantificerend onderzoek

:rolleyes:

Lees zelf maar na. http://www.creaton.nl/pages/publications.php?id=12

Elsschot
26-08-05, 09:55
Geplaatst door Wide-O
:rolleyes:

Lees zelf maar na. http://www.creaton.nl/pages/publications.php?id=12

Dit is een website waar creationisten publiceren om hun eigen standpunten te onderbouwen; preken voor eigen parochie

Dat is geen wetenschap

prikkerd
26-08-05, 12:09
Geplaatst door Alcibiades
Bij ons klopt het niet. Mijn vrouw is slimmer dan ik, en mijn dochter ook.

Uitzonderingen(Lees:Mutaties) tellen niet mee in het onderzoek.


(zo'n inkoppertje kon ook niet onbenut voorbij laten gaan) :lol: