PDA

Bekijk Volledige Versie : Marokkaan? Sorry geen stage.



TonH
26-08-05, 11:01
Bouw heeft weinig op met Marokkaanse stagiaires

http://www.maroc.nl/photopost/data/501/1ali_nee.jpg

DEN HAAG - De bouwsector heeft het niet zo begrepen op scholieren met een Marokkaanse achternaam die telefonisch om een stageplek vragen. Uit onderzoek van de Universiteit van Utrecht in opdracht van GroenLinks blijkt dat slechts 15 procent een kans maakt op een uitnodigingsgesprek tegen 41 procent van de scholieren met een Nederlandse naam.


In de detailhandel en in de horeca zijn de verschillen veel kleiner. In de horeca zijn de kansen voor scholieren van Marokkaanse afkomst nagenoeg gelijk aan die van autochtone leerlingen en in de detailhandel is er slechts een klein verschil ten gunste van de ‘Nederlandse’ leerling, aldus GroenLinks vrijdag.

De onderzoekers verklaren de terughoudendheid in de bouw door de relatieve onbekendheid van de werkgevers met werknemers van buitenlandse komaf. Slechts 3 procent van de werknemers in de bouwsector heeft een allochtone achtergrond.

In het onderzoek werden in totaal 336 bedrijven benaderd door proefpersonen die zich voordeden als mbo-scholier en een Nederlandse dan wel een Marokkaanse naam opgaven in het telefoongesprek.

Bron: ANP/Volkskrant

TonH
26-08-05, 11:03
Onderzoek GroenLinks toont discriminatie bij stages aan
26 augustus 2005

Marokkaanse jongeren hebben gemiddeld 30% minder kans op een stage. In de bouw hebben ze zelfs 63% minder kans. Dat blijkt uit onderzoek van GroenLinks. GroenLinks vindt dit onaanvaardbaar. De overheid en de werkgevers moeten maatregelen nemen om allochtone jongeren een eerlijker kans te geven.



GroenLinks heeft samen met de Universiteit van Utrecht onderzoek gedaan naar discriminatie bij het zoeken van stages. Voor dit onderzoek belden gelijk gekwalificeerde autochtone en Marokkaanse MBO-ers naar bedrijven voor een stage. In totaal zijn 336 bedrijven benaderd.

De uitkomsten zijn ontluisterend. Marokkaanse jongeren worden stelselmatig vaker afgewezen dan hun autochtone leeftijdgenoten. Opmerkelijk genoeg geldt dit voor erkende leerbedrijven. Marokkaanse jongeren maken 30% minder kans op een uitnodiging voor een kennismakingsgesprek. In de bouw loopt dat op tot 63%. Dat betekent dat autochtone jongeren hier bijna 3 keer zo veel kans maken op een stage als Marokkaanse jongeren met dezelfde kwalificaties.

Het onderzoek toont aan dat Marokkaanse jongeren al op voorhand worden gediscrimineerd, vooral in de bouw. Deze jongeren krijgen zo minder kansen ervaring op te doen en hun studie succesvol af te ronden. Dat is funest voor onze kennissamenleving, waar we alle potentieel kunnen gebruiken. Discriminatie druist niet alleen in tegen onze Grondwet, maar is ook een onderschat gevaar dat risico’s met zich mee brengt, bijvoorbeeld voor uitsluiting en radicalisering. GroenLinks vindt dat onaanvaardbaar en pleit voor snelle maatregelen.

- Leerbedrijven moeten onmiddellijk hun steun en status verliezen wanneer blijkt dat zij discrimineren. Tegelijkertijd moet de subsidie voor erkende leerbedrijven omhoog en moet de accreditatie van leerbedrijven minder bureaucratisch verlopen. Zo worden werkgevers gestimuleerd om meer en betere stages aan te bieden.



- Brancheverenigingen moeten een stageplatform instellen, samen met vertegenwoordigers van de scholen en de stagiaires. Het platform onderzoekt individuele meldingen van discriminatie. Bovendien herhaalt het platform dit onderzoek regelmatig om te beoordelen of er nog steeds sprake is van discriminatie in bepaalde branches.

- ROC’s moeten vaker gebruik maken van de formele klachtenprocedures bij discriminatie. De stagebegeleider kan het platform van de branchevereniging inschakelen en aangifte doen van discriminatie.

- Er moet een proef komen met anonieme sollicitaties voor stages. Volgens de Commissie Gelijke Behandeling kan dit de discriminatie op de arbeidsmarkt tegengaan.

- Het beroepsonderwijs dient een forse impuls te krijgen om jongeren beter voor te bereiden op de arbeidsmarkt. De scholen moeten meer mentoren en leerlingbegeleiders aanstellen, vooral voor de moeilijker leerlingen. Stagebegeleiders moeten zich extra inzetten voor de bemiddeling en begeleiding van allochtone stagiaires

- Er dient nader onderzoek te komen over in hoeverre de negatieve attitude bij sommige werkgevers gebaseerd is op reële ervaringen of op (voor)oordelen. Er moet een landelijke campagne komen om werkgevers te stimuleren om allochtone jongeren een stageplaats te bieden. Zo kan de negatieve beeldvorming rond allochtone scholieren worden bijgesteld en is de kans groter dat deze jongeren een eerlijke kans krijgen.



Ten slotte roept GroenLinks brancheverenigingen – met name de bouw -, jongerenorganisaties en het onderwijsveld op ook zelf met voorstellen te komen hoe de discriminatie tegen te gaan.




De samenvatting van de onderzoeksresultaten is hier te vinden.
http://www.groenlinks.nl/2ekamer/notities/Notitie.2005-08-26.1334/publication/download_file


Naïma Azough

Elsschot
26-08-05, 11:05
gewoon de namen van die bedrijven publiceren, lijkt me slechte marketing.

De bedrijven moeten wel vrij blijven mensen te selecteren naar eigen goeddunken, het is niet voor niets ´vrij´ondernemerschap

Oeroeboeroe
26-08-05, 11:29
Het kannatuurlijk ook gewoon zo zijn dat Marokkanen neigen naar traag bouwen...

Misschien moeten eens een paar Marokkanen zich met die bouwfraude bemoeien. Wel eerst paspoort Marokko verminken natuurlijk. :loens: :cola:

TonH
26-08-05, 11:45
Geplaatst door Elsschot
gewoon de namen van die bedrijven publiceren, lijkt me slechte marketing.

De bedrijven moeten wel vrij blijven mensen te selecteren naar eigen goeddunken, het is niet voor niets ´vrij´ondernemerschap

De namen publiceren lijkt me zowiezo goed. En hoeveel onderzoeken en zoekjes zijn er nu al niet geweest die op hetzelfde uitkomen? Toch kan ik me de reacties al weer voorstellen: het is een incident; er zijn andere factoren in het spel; ach Marokkanen en de Linkse Kerk; lange tenen...


Prima, dat zelf selecteren: daarom wordt iedereen met een 'vlekje' uitgekotst en mag daarna met behulp van belastinggeld in leven worden gehouden, terwijl het vrije ondernemersschap kankert op die uitvreters in de WAO en WW...

Elsschot
26-08-05, 11:53
Geplaatst door TonH

Prima, dat zelf selecteren: daarom wordt iedereen met een 'vlekje' uitgekotst en mag daarna met behulp van belastinggeld in leven worden gehouden, terwijl het vrije ondernemersschap kankert op die uitvreters in de WAO en WW...


Het is helaas niet mogelijk om als bedrijf je hoofd boven water te houden met niet functionerende werknemers, zij moeten maar in de non-profit sectoren gaan werken waar minder schade (faillissement) aangericht kan worden.

Dat een eigenaar van een bedrijf niet zelf zou mogen uitmaken wie hij aanneemt is natuurlijk heel raar, hijzelf loopt het ondernemersrisico

Juliette
26-08-05, 11:54
Geplaatst door TonH Prima, dat zelf selecteren: daarom wordt iedereen met een 'vlekje' uitgekotst en mag daarna met behulp van belastinggeld in leven worden gehouden, terwijl het vrije ondernemersschap kankert op die uitvreters in de WAO en WW...

Precies. Enerzijds zagen op die 'luie' werklozen en anderzijds panikeren wanneer de overheid daar iets aan wil doen met bijvoorbeeld quota voor allochtonen. Beperking van hun vrijheid enzo.

Maar wel vooraan staan om de subsidies aan te nemen die diezelfde overheid investeert in speciale tewerkstellingsrogramma's. (En die gasten uiteraard weer aan de deur zetten zodra die programma's afgelopen zijn.)

Voorspelbaar. :moe:

Juliette
26-08-05, 12:07
Geplaatst door Elsschot
Het is helaas niet mogelijk om als bedrijf je hoofd boven water te houden met niet functionerende werknemers, zij moeten maar in de non-profit sectoren gaan werken waar minder schade (faillissement) aangericht kan worden.

Dat een eigenaar van een bedrijf niet zelf zou mogen uitmaken wie hij aanneemt is natuurlijk heel raar, hijzelf loopt het ondernemersrisico

Da's wel waar.

Maar het is het gebrek aan consequent zijn dat me stoort. Ondernemers pakken graag uit met hun belangrijke rol in de samenleving. Terecht overigens. Daar krijgen ze ook in veel gevallen subsidies voor. Of belastingvoordelen.

Maar ze moeten die rol dan ook echt op zich nemen. En niet alleen wanneer dat goed uitkomt.

magden_david
26-08-05, 13:41
de oplossing is niet enkel dwingen bedrijven allochtonen aan te nemen en strafrechtelijke sanctie.
Een belangrijk deel is ook de vraag WAAROM discrimineren werkgevers allochtonen?

Uit mijn eigen ervaringen met diverse werkgevers blijkt namelijk dat in hun opinie (los van de vraag of de realiteit hiermee overeenstemt) allochtonen vaker in de WAO terecht komen of een andere mentaliteit hebben die zij niet in hun bedrijf willen hebben, (campina is bijvoorbeeld een behoorlijk christelijk bedrijf en wil dat blijven).
Detailisten worden vooral geconfronteerd met de hangjongeren op hun winkel pleintje en piekeren er niet over zo'n vervelende knaap in hun winkel neer te zetten. Slechte uitstraling voor de winkel en onbetrouwbaar. Ik zou zelf ook geen hangjongeren in mijn toko willen hebben als personeel.

Waar ik woon, in den haag, maak ik vaak een praatje met winkelhouders en je hoort zonder dta je erom vraagt hoeveel problemen zij wle niet ondervinden van allochtone jongeren. varieerend van dieftstal en intimidatie tot pure pesterijen. Dan vind ik het niet vreemd dat zij dat soort lui niet in hun winkel hebben werken , laat staan dat zij het risico lopen ww, wao, zw, voor hen te moeten betalen.

Rabi'ah.
26-08-05, 14:18
Geplaatst door magden_david
de oplossing is niet enkel dwingen bedrijven allochtonen aan te nemen en strafrechtelijke sanctie.
Een belangrijk deel is ook de vraag WAAROM discrimineren werkgevers allochtonen?

Uit mijn eigen ervaringen met diverse werkgevers blijkt namelijk dat in hun opinie (los van de vraag of de realiteit hiermee overeenstemt) allochtonen vaker in de WAO terecht komen of een andere mentaliteit hebben die zij niet in hun bedrijf willen hebben, (campina is bijvoorbeeld een behoorlijk christelijk bedrijf en wil dat blijven).
Detailisten worden vooral geconfronteerd met de hangjongeren op hun winkel pleintje en piekeren er niet over zo'n vervelende knaap in hun winkel neer te zetten. Slechte uitstraling voor de winkel en onbetrouwbaar. Ik zou zelf ook geen hangjongeren in mijn toko willen hebben als personeel.

Waar ik woon, in den haag, maak ik vaak een praatje met winkelhouders en je hoort zonder dta je erom vraagt hoeveel problemen zij wle niet ondervinden van allochtone jongeren. varieerend van dieftstal en intimidatie tot pure pesterijen. Dan vind ik het niet vreemd dat zij dat soort lui niet in hun winkel hebben werken , laat staan dat zij het risico lopen ww, wao, zw, voor hen te moeten betalen.


Hangjongeren heb je onder alle nationaliteiten. Dit artikel gaat over discriminatie van Marokkanen. Of zijn alle Marokkanen volgens jou hangjongeren?

Tomas
26-08-05, 15:31
Mijn ervaring is dat dit soort discriminatie afhankelijk is van het vereiste scholingsniveau van het aangeboden werk. Als het iets beter geschoodl werk is dan worden solicitanten als individuen behandeld. Zodra het ongeschoold of erg laag geschoold werk is dan worden solicitanten beoordeeld op een paar hele simpele kenmerken. Die doorgaans erg op ordinaire discriminatie lijken.

Dat komt volgens mij omdat de werkgever en de ongeschoolde solicitant zich niet aan elkaar kunnen en willen relateren. Er zijn te weinig gemeenschappelijke interesses voor een gesprek of wat dan ook. Het is dus heel simpel in zo'n situatie: Vorig jaar bleven er 3 Marokkanen langer op vakantie onder het mom van ziekte en geen enkel turk. Dus doe ik maar weer die turk.

Bij hoger geschoold werk is er tijdens solicitatie veel meer sprake van een geinteresseerde kennismaking. En dan vallen de vooroordelen al gauw weg. En zijn het gewoon mensen, individuen enzo.

Ik weet niet wat je er aan kunt doen. Verplicht je dergelijke werkgevers om marokkanen in dienst te nemen, dupeer je weer turken. Buiten het feit dat verplichten van zoiets wel heel erg ver gaat.

observer
26-08-05, 16:21
Een belangrijk deel is ook de vraag WAAROM discrimineren werkgevers allochtonen? of correcter marokkanen want dat is de strekking van het artikel

op zich benieuwd of het in dit geval ook bv algerijnen betreft en dus iedereen met "marokkaans aandoende naam"

mischien idee om je naam te turkifiseren of zo

:stout:

nard
26-08-05, 16:41
het verhaal begint enig evenwicht te vertonen:

Radio 1, net na driëen:

Een woordvoerder van een koepelorganisatie van bouwbedrijven:

- Er is in de achterliggende jaren voor miljoenen geinvesteerd om kwetsbare groepen in de bouw te krijgen. Daaronder ook Marokkanen.
Deze initiatieven zijn ontplooid in samenwerking met de vakbonden.

- Van het leeuwendeel van deze initiatieven onder allochtonen is niets terecht gekomen, uitgezonderd de steden Amsterdam en Den Haag. De reden dat het niet is gelukt is dat de bouwondernemingen en ook onderwijsinstellingen ertegenaan zijn gelopen dat het werken in de bouw met name bij Marokkanen te weinig status oplevert, te min is.

- Hij hield de mogelijkheid open dat bouwondernemingen, door deze ervaring wijs geworden, hebben geanticipeerd op dit punt en er verder ook geen geld meer in hebben gestoken. Bestreden werd dat het kwam om de redenen die GroenLinks heeft aangedragen; bijv. onbekend maakt onbemind.

Hak me niet vast op een woord, maar dit was de lijn van zijn verhaal.

Zwarte Schaap
26-08-05, 17:06
Geplaatst door nard
De reden dat het niet is gelukt is dat de bouwondernemingen en ook onderwijsinstellingen ertegenaan zijn gelopen dat het werken in de bouw met name bij Marokkanen te weinig status oplevert, te min is.


En als ze zich melden voor een stage en dus het werk niet te min vinden worden ze geweigerd. Lachen met deze woordvoerder.

M-sab3a
26-08-05, 17:07
laat de hollanders maar werken.ze zeggen dat ze beter werken dan marokkanen.
en als ik die wijf die naima azough van groen links te pakken krijg . laat maar. ik weet het ik weet het.. dat mag ik niet zeggen.
ze zegt op radio 1 journaal natuurlijk zijn die marokkantjes klootzakken en etterbakjes.
van mij mogen ze die spaansepepers van groenlinks in haar reet steken

nard
26-08-05, 17:09
Geplaatst door Zwarte Schaap
En als ze zich melden voor een stage en dus het werk niet te min vinden worden ze geweigerd. Lachen met deze woordvoerder.

Wat ik kon horen was dat duidelijk niet de geest van zijn betoog.
Maar als jij het die betekenis wilt geven, staat je dat natuurlijk vrij, nietwaar?

RinC
26-08-05, 17:44
Ik ben benieuwd wat Frau Verdonk nou hiervan vindt

Oeroeboeroe
26-08-05, 21:17
:moe:

Dan zegt ze misschien zoiets van "jaja, dat weet ik ook wel" :moe:


:D


Verdonk maakt zich waarchijnlijk drukker over Chinezen. Niet dat ze er ooit één aanspreekt, nee, dat zou weer te ver guan. Ik spreek overigens ook zeer zelden een Chinees, maar dat ligt aan hunnie. Zeer opzichzelf. Niet bang voor drukte :D. China verlaten, paspoort verbrand. En daar worden ze zoooooo moe van van die vooroordelen, dan gaan ze maar weer een tukkie :moe: doen, die Chinezen. :moe: En Verdonk ook :moe: . En toen....

...allemaal Babi Baghwan voor ontbijt. :nerd: :tover:

:motorzaag
Chinese tsjainsaw. Vely good. Véeelly velly good. :cola: :D

HOMO_erectus
26-08-05, 22:08
misschien mag een directeur niet eens meer uitmaken wie hij wilt hebben in zijn bedrijf???
belachelijk.

Misschien iets voor marokkaanse jongeren om te beginnen met iets minder negatief in het nieuws te komen ?


Dan komt het misschien met de sollicitaties ook ooit goed.

Juliette
26-08-05, 22:52
Geplaatst door HOMO_erectus
misschien mag een directeur niet eens meer uitmaken wie hij wilt hebben in zijn bedrijf???
belachelijk.

Misschien iets voor marokkaanse jongeren om te beginnen met iets minder negatief in het nieuws te komen ?


Dan komt het misschien met de sollicitaties ook ooit goed.

Ja hoor. :duim: :moe:

Wil je dat ik nog een verhaaltje lees voor je gaat slapen? :moe:

Laat het gewoon ff weten. Geen probleem.

Oeroeboeroe
26-08-05, 22:56
Geplaatst door Juliette
Ja hoor. :duim: :moe:

Wil je dat ik nog een verhaaltje lees voor je gaat slapen? :moe:

Laat het gewoon ff weten. Geen probleem.

Dialoogje misschien? H. Erectus heeft wel gelijk. Althans gedeeltelijk. :D

Tomas
26-08-05, 23:01
Geplaatst door Juliette
Ja hoor. :duim: :moe:

Wil je dat ik nog een verhaaltje lees voor je gaat slapen? :moe:

Laat het gewoon ff weten. Geen probleem.

Hij wel? Wat heeft hij dat ik niet heb?

Juliette
26-08-05, 23:04
Geplaatst door Oeroeboeroe
Dialoogje misschien? H. Erectus heeft wel gelijk. Althans gedeeltelijk. :D

Waar dan? Ik ben benieuwd.

Oeroeboeroe
26-08-05, 23:04
De Trialoog! :wohaa:

Voor middernacht!

Dubbeljoe-O-dubbeljou. :chef:

_h4T3D_sE7eN
26-08-05, 23:39
Oeh, wat wordt september een leuke maand.

Oeroeboeroe
26-08-05, 23:41
Geplaatst door Juliette
Waar dan? Ik ben benieuwd.

Directeur = baas.

Ben jij eigenlijk wel eens in dat plukje Duitstalig België geweest? De "Bachbuurt", zogezegd? Gewoon nieuwsgierigheidje mijnerzijds.

Oeroeboeroe
26-08-05, 23:44
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Oeh, wat wordt september een leuke maand.

Dennis Law.


:p :p :p

Wil de echte Dennis Law dan nu opstaan?

:cola:

Juliette
26-08-05, 23:45
Geplaatst door Oeroeboeroe

Ben jij eigenlijk wel eens in dat plukje Duitstalig België geweest? De "Bachbuurt", zogezegd? Gewoon nieuwsgierigheidje mijnerzijds.

Ja. Erg mooi daar.

TonH
27-08-05, 01:41
Wetenschappelijk onderzoekje. Cijfers duidelijk. Dus gooien we er wat anecdotes tegenaan en de situatie blijft zoals hij was...

Nederland heeft zijn zaakjes perfect voor elkaar en een ieder die daar, met onderzoek en cijfers, een krasje op geeft kan dat beter laten, want hij of zij wordt binnen een dag de negeerbak ingeneuzeld...

Hoorde vandaag nóg een prachtig voorbeeld: Poolse klusjesbedrijven... Klagende Hollandse ondernemer. Dat ´ze´ voor zo´n belachelijk lage prijs werken en dat dat zijn bedrijf te gronde richt... Hoe kunnen ze dan zo´n lage prijs rekenen. Ze betalen gewoon ook premie hier in Nederland en belasting en BTW etc... Ja, zei de perfecte ondernemer, maar ze slepen een caravan mee en gaan daar in wonen... Met andere woorden, deze Poolse ondernemer heeft geen kast van een huis en twee knoepers van auto´s voor de deur en wenst te werken op de tijden dat het de klant uitkomt. En neemt genoegen met een kleine marge. Typisch ondernemerschap: hij is in het gat gedoken dat de perfecte Nederlandse ondernemer heeft laten vallen. Maar dat is dus niet te prijzen in die man. Nee, hij is een onderkruiper uit het buitenland die met huid en haar uitgeroeid moet worden.

Diezelfde verhalen hoor je ook altijd over de Turkse of Marokkaanse slagers. De Hollandse zijn er mee gestopt. Deze ondernemers zijn in het gat gesprongen, maar keer op keer wordt er alles aan gedaan om deze ondernemingen zwart te maken.

Zo werkt Nederland. Elkaar de hand boven het hoofd houden en f*ck de klant.

TonH
27-08-05, 01:44
Geplaatst door M-sab3a
laat de hollanders maar werken.ze zeggen dat ze beter werken dan marokkanen.
en als ik die wijf die naima azough van groen links te pakken krijg . laat maar. ik weet het ik weet het.. dat mag ik niet zeggen.
ze zegt op radio 1 journaal natuurlijk zijn die marokkantjes klootzakken en etterbakjes.
van mij mogen ze die spaansepepers van groenlinks in haar reet steken

Heb haar toevallig ook gehoord. Haar opmerking was dat er onder Marokkaanse jongeren OOK klootzakken en etterbakjes zaten.

Jou gebrek aan luisterend vermogen rechtvaardigd dus dat jij haar ´wijf´ noemt en haar wat aan doet zodra je haar te pakken krijgt?

Oeroeboeroe
27-08-05, 01:49
Geplaatst door TonH
Wetenschappelijk onderzoekje. Cijfers duidelijk. Dus gooien we er wat anecdotes tegenaan en de situatie blijft zoals hij was...

Nederland heeft zijn zaakjes perfect voor elkaar en een ieder die daar, met onderzoek en cijfers, een krasje op geeft kan dat beter laten, want hij of zij wordt binnen een dag de negeerbak ingeneuzeld...

Hoorde vandaag nóg een prachtig voorbeeld: Poolse klusjesbedrijven... Klagende Hollandse ondernemer. Dat ´ze´ voor zo´n belachelijk lage prijs werken en dat dat zijn bedrijf te gronde richt... Hoe kunnen ze dan zo´n lage prijs rekenen. Ze betalen gewoon ook premie hier in Nederland en belasting en BTW etc... Ja, zei de perfecte ondernemer, maar ze slepen een caravan mee en gaan daar in wonen... Met andere woorden, deze Poolse ondernemer heeft geen kast van een huis en twee knoepers van auto´s voor de deur en wenst te werken op de tijden dat het de klant uitkomt. En neemt genoegen met een kleine marge. Typisch ondernemerschap: hij is in het gat gedoken dat de perfecte Nederlandse ondernemer heeft laten vallen. Maar dat is dus niet te prijzen in die man. Nee, hij is een onderkruiper uit het buitenland die met huid en haar uitgeroeid moet worden.

Diezelfde verhalen hoor je ook altijd over de Turkse of Marokkaanse slagers. De Hollandse zijn er mee gestopt. Deze ondernemers zijn in het gat gesprongen, maar keer op keer wordt er alles aan gedaan om deze ondernemingen zwart te maken.

Zo werkt Nederland. Elkaar de hand boven het hoofd houden en f*ck de klant.

Haha! Dat je in een dierenwinkel een papegaai koopt, en dat ie het dan niet doet. :duim:

Orakel
27-08-05, 09:47
Geplaatst door nard
het verhaal begint enig evenwicht te vertonen:

Radio 1, net na driëen:

Een woordvoerder van een koepelorganisatie van bouwbedrijven:

- Er is in de achterliggende jaren voor miljoenen geinvesteerd om kwetsbare groepen in de bouw te krijgen. Daaronder ook Marokkanen.
Deze initiatieven zijn ontplooid in samenwerking met de vakbonden.

- Van het leeuwendeel van deze initiatieven onder allochtonen is niets terecht gekomen, uitgezonderd de steden Amsterdam en Den Haag. De reden dat het niet is gelukt is dat de bouwondernemingen en ook onderwijsinstellingen ertegenaan zijn gelopen dat het werken in de bouw met name bij Marokkanen te weinig status oplevert, te min is.

- Hij hield de mogelijkheid open dat bouwondernemingen, door deze ervaring wijs geworden, hebben geanticipeerd op dit punt en er verder ook geen geld meer in hebben gestoken. Bestreden werd dat het kwam om de redenen die GroenLinks heeft aangedragen; bijv. onbekend maakt onbemind.

Hak me niet vast op een woord, maar dit was de lijn van zijn verhaal.

Heb 'm gehoord, onze Brinkman-shuffle.
Maar het argument dat de bouw te weinig status oplevert, is een non-argument. Voor hen die het te weinig status vinden hebben, is het een reden om er niet te solliciteren.
Maar het gaat nu om jongeren die wel degelijk een stageplek in de bouw willen hebben en de keuze voor de bouw dus zelf gemaakt hebben.

Overigens is het kul dat de bouw in Marokko weinig status heeft. In Marokko gaat het er om dat je in de bouw geen ruk verdient. Als je heel veel mazzel hebt en heel goed bent in je vak, kom je uit op een euro of 6 per dag.

sjaen
27-08-05, 10:52
Imagoprobleem, maar hoe kom je er vanaf?

Ins
27-08-05, 12:18
Geplaatst door M-sab3a
laat de hollanders maar werken.ze zeggen dat ze beter werken dan marokkanen.
en als ik die wijf die naima azough van groen links te pakken krijg . laat maar. ik weet het ik weet het.. dat mag ik niet zeggen.
ze zegt op radio 1 journaal natuurlijk zijn die marokkantjes klootzakken en etterbakjes.
van mij mogen ze die spaansepepers van groenlinks in haar reet steken


Damn :duivels: nu heb je het toch gezegd.

MaRiaH
27-08-05, 12:44
Geplaatst door sjaen
Imagoprobleem, maar hoe kom je er vanaf?

Hoe kom je er af?? Hoe kom je er aan bedoel je.. :fplet: :giechel:

DeStorthoop
27-08-05, 15:10
Geplaatst door Orakel

Overigens is het kul dat de bouw in Marokko weinig status heeft. In Marokko gaat het er om dat je in de bouw geen ruk verdient. Als je heel veel mazzel hebt en heel goed bent in je vak, kom je uit op een euro of 6 per dag.

Dat in volledige tegenstelling tot Nederland. Als je zonder je handen vuil te maken wil verdienen wat een vakbekwame stratenmaker, timmerman of metselaar verdient zul je van goede huize moeten komen. Als mbo-er althans. Ik vindt dat neerkijken op mensen die met hun handen werken meer iets typisch Nederlands en bijzonder onterecht. Het probleemoplossend vermogen van een zelfstandig werkend vakman in de meeste bouwberoepen mag je niet onderschatten. De besten onder hen zijn praktisch kunstenaars. De aannemers die ik ken beklagen zich regelmatig over het gebrek aan talent bij de huidige generatie (leerling)bouwvakkers, dat wijten ze rechtstreeks aan het genoemde imagoprobleem. Laat ze blij wezen dat ze stage-aanvragen krijgen en d'r best doen die gasten op te leiden. Anders gaan straks inderdaad de oost-europeanen aan de loop met de bedrijfstak die ooit de trots van de natie was (weg,- en waterbouw).

DeStorthoop
27-08-05, 15:31
Geplaatst door My little pony
Heeft iemand al eens gedacht aan de beste oplossing voor het nijpende probleem van het tekortschietend aantal stage- en arbeidsplaatsen voor Marokkanen?
Gewoon een eigen bedrijf beginnen.


Zonder praktijk-ervaring ben je als zelfstandig ondernemer nagenoeg kansloos in deze bedrijfstak.

Hoe moeten ze die verkrijgen?

888
27-08-05, 20:54
Geplaatst door My little pony
Heeft iemand al eens gedacht aan de beste oplossing voor het nijpende probleem van het tekortschietend aantal stage- en arbeidsplaatsen voor Marokkanen?

Gewoon een eigen bedrijf beginnen.
Voor veel Marokkanen blijft het moeilijk een baan te vinden. Dat ligt aan de werkgevers en aan de Marokkanen zelf.
Werkgevers spreken elkaar veel en wisselen ervaringen uit. En da's niet best voor Marokkanen (vaak ziek, langdurig ziek, niet hard willen werken, last van ego).

Daarom jongens en meisjes Marokkanen, start je eigen bedrijf. Concurreer de Nederlanders van de markt af. Laat zien dat je hard kunt werken. Ik weet dat het kan. Heb het zelf ook gedaan. Je krijgt ook meer respect, man. En je verdient als ondernemer zo vreselijk veel meer geld. En het gekke is, je bent nooit meer ziek, zwak of misselijk.

Men kan altijd proberen een eigen bedrijf op te starten. Dan kan je tenminste in je leven zeggen dat je een ondernemer bent of geweest.

DeStorthoop
27-08-05, 23:45
Geplaatst door My little pony
Hoezo kansloos?
Lekker beginnen als jezelf meteen denkt dat je kansloos bent.
De minderwaardigheidscomplexen kennen we nu wel.

Het duurt, uitzonderingen daargelaten, 5 á 10 jaar voordat bijvoorbeeld een stratenmaker zover is dat hij alle typen werkzaamheden die een stratenmaker tegenkomt volledig zelfstandig kan uitvoeren op een economisch rendabele wijze. Je spreekt dan van een vak, vroeger ook wel ambacht genoemd, dat in de praktijk geleerd wordt en overgaat van oudere ervaren werknemers op de jongere generatie. Een proces dat jaren vergt. Mensen die dit proces niet hebben doorlopen mislukken jammerlijk als zij in deze bedrijfstak als zelfstandige hun brood proberen te verdienen. In het beste geval komen ze tegen (krap)uurtarief te werken voor een grote aannemer, waarmee ze zich zelf degraderen tot dagloner die naar believen aan de kant gezet kan worden en zelf zijn eigen risico draagt en administratie moet voeren. Waarbij ieder financieel voordeel dat gehaald kan worden ogenblikkelijk teniet wordt gedaan op het moment dat zij ziek of arbeidsongeschikt raken, of wanneer de economische omstandigheden zodanig zijn dat in hun tak van dienstverlening het aanbod groter is dan de vraag. Nogmaals, ik had het sprecifiek over deze bedrijfstak.



Zoek gewoon iets op waar je goed in bent, en waar je concurrerend kunt worden.


Een advies dat ieder aspirant-ondernemer ter harte zou moeten nemen. Neemt niet weg dat dit topic niet over ondernemersvaardigheden gaat, maar over het feit dat Marrokanen moeilijk aan stageplaats kunnen komen. Voordat wij kunnen spreken van een "geslaagde integratie" moet het zo zijn dat Marokkanen in iedere bedrijfstak min of meer met hetzelfde percentage vertegenwoordigd zijn als zij dat zijn in de maatschappij "and large". Dus Marokkaanse wetenschappers, vrachtwagenchauffeurs, rechters, stratenmakers, politici, vuilnismannen, ondernemers enz. enz. Dit is het wezen van integratie, niet geneuzel over hoofdoeken en geloofsbeleving. Dat is, zoals Zwarte Schaap terecht zegt, assimilatie. (Laatste zin is hier niet echt relevant maar ik wou hem toch even kwijt.)



De prijs is je beste wapen.

Ik concurreer op kennis, kwaliteit en klantvriendelijkheid. Met succes, mijn concurrenten zijn bijna allemaal goedkoper dan mij, maar mijn klanten maken de bewuste keuze met mij in zee te gaan. Dit noemt men "meerwaarde bieden".



Nederlanders werken niet al te hard, en het liefst tegen een te hoog uurloon.

Je postbode wellicht, maar je concurrenten zijn net als jij ondernemers en werken zich helemaal het schompes. De meeste zijn zo vastberaden dat zij als het nodig is tegen iedere prijs komen, al is het maar om het faillissement nog een weekje uit te stellen. Als zij hoge prijzen rekenen is dat omdat het kan, en in dat geval adviseer ik je hetzelfde te doen.



Elke klant is gevoelig voor je aanbod als je goede kwaliteit tegen een scherpere prijs biedt.

Inderdaad, maar in de bouwsector kun je, zoals ik boven al aangaf, niet op kwaliteit en snelheid concurreren zonder gedegen ervaring. Je moet het "klappen van de zweep " kennen.



Begin dus een eigen bedrijf. Je moet wel even hard werken.

Nee, je moet je gedurende lange tijd helemaal het schompes werken. Daarbij is het van belang te weten dat het overgrote deel van startende ondernemers binen vijf jaar gedwongen moet stoppen. Liquideren danwel faillissement aanvragen. Dag spaargeld, dag droom, dag jaren keihard werken.



En dat kan een probleem zijn voor veel Marokkanen. De echte harde werkers die ik ken zijn doorgaans geen Marokkanen.

Kan ik niet veel over zeggen. Alleen dat de stagaires die ikzelf heb mogen helpen opleiden, over het algemeen bij binnenkomst nauwelijks geinteresseerd waren maar na verloop van tijd zelf op zoek gingen naar een klusje als er niets tegen ze gezegd werd. Hard werken leer je door te werken, moet je wel de krans krijgen.
Het feit dat er minder Marokkanen in een uitkering zitten, terwijl werk vinden juist moeilijker is, doet mij trouwens het tegendeel vermoeden van wat jij beweert.

http://statline.cbs.nl/StatWeb/table.asp?STB=G1,G2,G3,G4&LA=nl&DM=SLNL&PA=37847hk1&D1=1,6&D4=0-1,7,10,13,16,19,22&D5=l&HDR=T&TT=2

Bedankt Zwarte Schaap :duim:



Ik ben de uitzondering, stelletje luiwammessen.

Als jij echt een ondernemer bent dan wéét je dat ondernemen niet voor iedereen is weggelegd. Daarbij zijn er vele legitime redenen om geen tachtig uur in de week te willen werken en ook nog allerlei risico's te nemen. Sommige mensen zien werk als een noodzakelijk kwaad om te kunnen (over)leven, dat is hun goed recht zolang ze zichzelf en hun familie maar kunnen onderhouden. Er is meer in dit leven dan de "rat race" die ondernemen heet.

Me_Nightwish
28-08-05, 15:42
Geplaatst door observer
of correcter marokkanen want dat is de strekking van het artikel

op zich benieuwd of het in dit geval ook bv algerijnen betreft en dus iedereen met "marokkaans aandoende naam"

mischien idee om je naam te turkifiseren of zo

:stout:

ff domme hollander-vraag :strik: :

Is een Marokkaanse achternaam echt zo goed te onderscheiden
van andere islamitische culturen?

Goede tip om zelf een onderneming te starten
(deden de turken het ook niet zo?)

Goed idee ook om nu maar eens de namen van die bedrijven
openbaar te maken.. is zoveelste onderzoek.. blijft gedonder.

Blijft natuurlijk kolder dat je geselecteerd wordt op je afkomst
en niet op je kwaliteiten.. Luiwammesen heb je jammer genoeg
in elke cultuur (vlak die hollanders niet uit, zo graag werken ze
nou ook weer niet hihi)

Lieve groetjes, Reggie

observer
28-08-05, 15:54
Goede tip om zelf een onderneming te starten
(deden de turken het ook niet zo?) ja die wel maar geloof dat marokkanen ergens onderaan staan als het om voor zichzelf beginnen gaat

als je hier in rotterdam gisteren en vandaag de chinese markt ook weer zag, met eten cultuur en kraampjes, van jong tot oud en lopen echt niet alleen chinezen rond

zie ik de marokkanen in rotterdam niet doen, ken buiten wat slagers er ook niet veel eerlijk gezegd

Me_Nightwish
28-08-05, 16:02
Geplaatst door observer
ja die wel maar geloof dat marokkanen ergens onderaan staan als het om voor zichzelf beginnen gaat

als je hier in rotterdam gisteren en vandaag de chinese markt ook weer zag, met eten cultuur en kraampjes, van jong tot oud en lopen echt niet alleen chinezen rond

zie ik de marokkanen in rotterdam niet doen, ken buiten wat slagers er ook niet veel eerlijk gezegd

Dat laatste lees ik hier steeds over de borden heen..
"Ik ken ze ook niet echt"

en daarom denk ik dat het des te meer van belang is dat we
vooroordelen laten varen, en al helemaal niet gaan oordelen
over mensen die we niet eens kennen...
Das toch wel heel schandalig!

Hoogst waarschijnlijk hebben die ondernemers ook ooit es
1 marokkaan in dienst gehad die niet voldeed..
en dan roepen.. zo zijn ze allemaal... pffffffffffffffffffffffffffffffffff :traan1:

Mill
28-08-05, 17:57
Geplaatst door My little pony
Hoezo kansloos?
Lekker beginnen als jezelf meteen denkt dat je kansloos bent.
De minderwaardigheidscomplexen kennen we nu wel.

Zoek gewoon iets op waar je goed in bent, en waar je concurrerend kunt worden.
De prijs is je beste wapen. Nederlanders werken niet al te hard, en het liefst tegen een te hoog uurloon. Elke klant is gevoelig voor je aanbod als je goede kwaliteit tegen een scherpere prijs biedt.

Begin dus een eigen bedrijf. Je moet wel even hard werken. En dat kan een probleem zijn voor veel Marokkanen. De echte harde werkers die ik ken zijn doorgaans geen Marokkanen.
Ik ben de uitzondering, stelletje luiwammessen.

Je vind Nederlanders lui en je vind Marokkanen lui. Tja.

Ik vind mensen lui wier naam een oneven aantal letters bevat.

888
28-08-05, 19:58
Geplaatst door observer
ja die wel maar geloof dat marokkanen ergens onderaan staan als het om voor zichzelf beginnen gaat

als je hier in rotterdam gisteren en vandaag de chinese markt ook weer zag, met eten cultuur en kraampjes, van jong tot oud en lopen echt niet alleen chinezen rond

zie ik de marokkanen in rotterdam niet doen, ken buiten wat slagers er ook niet veel eerlijk gezegd

Wat ik jammer vind, loop regelmatig in Delft en zie je mensen van Marokkaanse afkomst iets voorzich zelf beginnen. Dit is een goed teken, maar de meeste redden het niet.

Belangrijk voor het slagen voor een goed ondernemerschap zijn toch enekant vechtlust, inzet, capaciteiten en kunnen plannen.

Me_Nightwish
28-08-05, 22:31
Geplaatst door Ras Delftenaar
Wat ik jammer vind, loop regelmatig in Delft en zie je mensen van Marokkaanse afkomst iets voorzich zelf beginnen. Dit is een goed teken, maar de meeste redden het niet.

Belangrijk voor het slagen voor een goed ondernemerschap zijn toch enekant vechtlust, inzet, capaciteiten en kunnen plannen.

Sorry... maar in deze tijd van economische crisis, waarin het voor
iedereen de broekriem aanhalen is denk ik niet dat je kunt zeggen
dat het gebrek aan vechtlust is als je geen eigen onderneming
op kunt starten.. Bestaande ondernemingen gaan al bij bosjes
onderuit..

enne Mill.... tel jij es ff hoeveel letters ik heb hihi

DeStorthoop
29-08-05, 17:36
Geplaatst door My little pony
Beste Storthoop,

Je draagt vooral redenen aan om niet te gaan ondernemen.

Iedereen met een goed plan die bereid is hard te werken en de risico's begrijpt en bereid is die te aanvaarden moet vooral voor zichzelf beginnen. Vooral aan dat laatste ontbreekt het nog al eens, mijns inziens. Het feit dat het merendeel van beginnende ondernemers "sneuvelt" kun je niet ontkennen. Voor degenen die het niet halen weegt de ervaring die opgedaan wordt naar mijn mening niet op tegen de psychologische klap die het "falen" met zich meebrengt. Daar kun je over van mening verschillen, het leren kennen van (je eigen) beperkingen heeft zeker ook z'n waarde, maar feit blijft dat onder de groep "mislukte ondernemers" een hoog tot zeer hoog zelfmoord-percentage valt te betreuren. De juiste motivatie en verstand van zaken zijn wat mij betreft onontbeerlijk. Het is niet al goud wat er blinkt, om maar eens een cliché van stal te halen. Wat betreft die motivatie zijn "bij gebrek aan andere mogelijkheden" en "om rijk te worden", plat gezegd, kut-redenen. De meeste ondernemers mogen blij zijn met een (goed belegde) boterham in ruil voor al het harde werken. Van belang is o.a. dat de risico's en het harde werken voor de ondernemer ondergeschikt zijn aan het gevoel "het heft in eigen handen te hebben", je moet m.a.w. voldoen aan een bepaald psychologisch profiel. Daarnaast moet je oprecht lol in je werk hebben, anders is het een lijdensweg of je het nou wel of niet redt.(waarschijnlijk niet)



Dat is het kenmerk van een ambtenaar


Aannames, aannames. (Ik lijk wel gek maar vooruit) Over aannemen gesproken:
Mijn opa was (na eerst jaren voor een baas te hebben gewerkt) aannemer grond-, weg- en waterbouw. Een "aannemer" is dus een zelfstandig ondernemer, voor alle duidelijkheid. Mijn vader is, na een meningsverschil met zijn oudere broer, met succes voor zichzelf begonnen als (je ruikt 'm al hèh) aannemer grond-, weg- en waterbouw. Mijn moeder had een klein bedrijfje dat handelt in materialen voor (jawel) de grond,- weg,- en waterbouw*. Toen ik dat bedrijfje overnam na eerst enkele jaren bij een ander bedrijf in de leer geweest te zijn stond het er slecht voor. Inmiddels loopt het weer vrij aardig. Door dat bedrijf ken ik meer aannemers dan de gemiddelde aannemer, ook in de huizen en utiliteitsbouw.
Mìjn ervaring (onder andere) leid me ertoe te zeggen dat die aannemers (excuse le mot) hun kop uit hun reet moeten halen en moeten beseffen dat die gasten waar het hier allemaal om gaat geen kwaadaardige aliens van de planeet Marokko zijn, maar jongelui die een vak willen/moeten leren. Frappant daaraan is, naar mijn ervaring, dat degene die wel allochtonen in dienst hebben heel wat genuanceerdere uitspraken doen dan degenen die dat niet hebben. (behalve die enkeling die aan zijn vooroordelen altijd "behalve onze Mohammed" toevoegd, helemaal bizar.)
Jij mag misschien van mening zijn dat Marokkanen "de tering naar de nering" moeten zetten, dat is je goed recht, naar mijn mening mag de nering naar de tering, dat is mijn goed recht.
Het probleem is echter dat we hier uitgaan van "ervaringsdeskundigheid" wat voor velen op dit prikbord geen argument is.

Even terzijde: Mocht jij het vooroordeel hebben dat je een ondernemer kan herkennen aan zijn liberale gedachtengoed en geloof dat de "(economical) law of the jungle" meer problemen oplost dat het veroorzaakt, dan mag je je bij deze als gecorrigeerd zien. Je hoort ook vaak dat Marokkanen nooit iets negatiefs over Marokkanen zeggen, zo zie je maar weer.

*Mag jij raden wie naar zijn centen kan fluiten als er weer eens een beginnende bouw-ondernemer over de kop gaat.



of een zekerheidszoeker.


Dat zijn nou precies de mensen die nooit, maar dan ook nooit aan ondernemen moeten beginnen. Of het nou lukt of niet lukt, de stress sloopt ze toch. Stressbestendigheid hoort trouwens ook in het "psychologisch profiel" van de ondernemer.



Ik ben ondernemer. Al tien jaar. Heb inmiddels zes bedrijven, samen met een compagnon. Ik weet dus dat het mogelijk is om klein te beginnen. Gewoon met iets waar je goed in bent.


De fout die je maakt is dat je jezelf als maatgevend neemt. Wat jij bereikt hebt is een prestatie van formaat, ééntje die (in mijn ogen althans) respect en bewondering verdient maar vergelijkbaar is met het bereiken van de hoogste klasse voor een voetballer. Niet voor iedereen haalbaar dus. En zeker niet de oplossing voor het achterliggende probleem van deze topic namelijk de positie van de Marokkaanse minderheid in deze maatschappij, daar kom ik nog op.



Prijs is wel degelijk een wapen. Of snelheid. 'De beste kwaliteit voor de laagste prijs' werkt in elke economie, in elke markt, in elk land.


"Prijsvechten" is een maar niet hét zakelijk model. Eén van de nadelen is dat je je personeel nooit substantieel betere arbeidsvoorwaarden kan bieden dan je concurrenten. Niet als je veel arbeidsintensief werk doet in ieder geval. Jou hogere bedrijfskosten leveren andere prijsvechters immers een concurrentie-voordeel op en aangezien prijs hetgene is waar je op concurreerd... enfin, dat weet je waarschijnlijk wel. Neemt niet weg dat het voor een beginnend ondernemer een inderdaad manier kan zijn om "in te breken", dat brengt wel het oude cliché "hard voor weinig en nooit chagerijnig" met zich mee. Ook (vooral) voor je personeel. Zie als praktijkvoorbeeld de stand van zaken in de supermarkt-branche met de prijsvechter Aldi voorop.



Je meerwaarde kan er dan in schuilen dat je in staat bent om een kwaliteit te leveren die gelijk of beter is dan van je concurrent, maar lager geprijsd. Het is aan je eigen slimheid of dat je lukt.


Het grondig adviseren van mijn klanten en het nauwkeurig navolgen van bestellingen (om dure problemen te voorkomen) kost tijd en dus geld, punt. Dat geld zit verwerkt in mijn marge, mijn klanten weten en accepteren dat. Die zijn al te vaak voor de laagste prijs gegaan en bedrogen uitgekomen. Als een koppel stratenmakers op stenen staan te wachten kost dat bijna zestig euro per uur (uitgaande bouw-cao), dan maken die paar tientjes op die hele partij het verschil niet meer. Als mijn concurrenten me toch gaan dwingen te zakken, dan zak ik mee tot ik sterf. Aangezien mijn onroerend goed en handelsvoorraad allang eigen zijn en ik over de benodigde ervaring en het netwerk beschik betekend dat hoogstwaarschijnlijk weer een beginnner om zeep, eigenlijk meer ten koste van mijn personeel dan van mij. Een ander nadeel van prijsvechten.



Natuurlijk is ervaring opdoen belangrijk, maar je leert ontzettend snel in de praktijk als je voor eigen rekening en risico werkt, dus die eigen leerschool is minstens zo belangrijk als zo'n stage.

Nogmaals, in de bouw moet je je vakkennis al in huis hebben. Die leerschool dient vooral om de extra vaardigheden die een ondernemer moet hebben te leren, economischer denken etc. De meesten hebben daar hun handen al aan vol. Neemt niet weg dat het een keiharde en dus snelle leerschool is. Lang niet iedere beginner is in staat het leergeld te betalen en kan dus gedesillusioneerd en tegen zijn zin terug naar het C.W.I.



Wat ook belangrijk is, is dat je als ondernemer direct Marokkanen kunt aannemen. Hoef je ook niet langs zo'n Nederlandse werkgever als stagiaire.


Wat jij hier voorstelt is eigenlijk het "Chinese model". Dat model is mooi van buiten, maar stinkt van binnen. Er is bij veel Chinezen in Nederland sprake van schreeuwende sociale ongelijkheid, verborgen armoede en uitbuiting. "Handige" ondernemers weten dat hun personeel bovengemiddeld (naar Nederlandse maatstaven) afhankelijk van ze is en daar maken ze "goed" gebruik van. Gevolg: vele Chinezen die dag in dag uit van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat voor een hongerloontje in een keuken o.i.d. staan, zonder uitzicht op verbetering. Daarnaast los je er het probleem van "onbekend maakt onbemind" niet mee op en dwing je Marokkanen in feite in een soortgelijke positie als waar de Joden zich voor de tweede wereldoorlog in bevonden. Die waren immers, doordat ze van oudsher uitgesloten waren van de ambachten, in de vrije beroepen terecht gekomen en hadden daarin goed geboert. Gevolg: Meer haat, meer afgunst, meer koren op de molen van de kwaadwillenden. Conclusie: Slecht plan.



Klagen helpt niet. Zelf het heft in handen nemen wel degelijk.


Klagen niet, maar bewustmaking, bewustmaking, bewustmaking en nog eens bewustmaking. Had ik al gezegd bewustmaking? Het is mijn vaste overtuiging dat de het merendeel van mijn mede-autochtonen in principe niet van kwade wil is maar gewoon de ballen verstand heeft van allochtonen in het algemeen en Marokkanen en de Islam in het bijzonder. Dat maakt ze vatbaar voor de rare dingen over deze groepen die je, tegenwoordig nog meer dan vroeger, overal hoort. Alsof het een Marokkaan/Moslim is toegestaan om te moorden, roven, verkrachten en op zijn werk de kantjes eraf te lopen. Sodemieter toch op. (oeps, neem ik toch even mezelf als maatstaf)



Zelfs in de bouw zijn er ongelooflijk veel kansen.


Niet voor Marokkanen, zeggen zowel mijn ervaring als de cijfers.



Als Polen hier al ontzettend veel werk hebben, wat houdt Marokkanen dan tegen.


Wij.




De reden dat iets gezegd uit ervaringsdeskundigheid op zichzelf geen argument is, is omdat je je eigen ervaringen projecteerd op het onderwerp zonder dat je dat met objectieve feiten (cijfers bijv.) staaft, kan dus net zo goed jouw subjectieve belevingswereld zijn. Think about it.

888
29-08-05, 20:57
Geplaatst door Me_Nightwish

Sorry... maar in deze tijd van economische crisis, waarin het voor
iedereen de broekriem aanhalen is denk ik niet dat je kunt zeggen
dat het gebrek aan vechtlust is als je geen eigen onderneming
op kunt starten.. Bestaande ondernemingen gaan al bij bosjes
onderuit..

enne Mill.... tel jij es ff hoeveel letters ik heb hihi

Ken mensen die in begin jaren '80 voorzich zelf zijn begonnen, toen waren ook zware economische tijden. Men kocht een failliete onderneming op voor heel weinig geld, en bouwde de zaak op en het loopt hartstikke goed. Na een jaar of 6 of 7 bestaat die zaken nog, men is nog van rijk geworden. Dus als je lef hebt om een eigenzaak te beginnen moet meestal wel lukken. Niet altijd natuurlijk.

Rudy
30-08-05, 10:24
Ik denk niet dat de situatie in Nederland zoveel verschilt van die in Vlaanderen. Veel bedrijfjes gaan over de kop doordat ondernemers gewoonweg niet goed beseffen waaraan ze beginnen. Naast het eigenlijke werk zijn er ook een pak administratieve verplichtingen. Deze verplichtingen worden nogal sterk onderschat of de ondernemer is gewoonweg niet op de hoogte van het bestaan. Dit blijkt een van de voornaamste redenen te zijn waarom veel bedrijfjes een kort leven leiden. Velen zijn ook totaal niet op de hoogte van de sociale lasten die moeten betaald worden en zijn totaal verrast indien overheidsinstanties de factuur presenteren.
Een coach zou inderdaad een goed idee zijn. Ik denk niet dat er in Vlaanderen op die manier wordt gewerkt. Er worden wel informatiesessies gehouden voor kandidaat of beginnende ondernemers. Niet zozeer om de job op zich aan te leren maar meer zicht te krijgen op die administratieve rompslomp.

Ergens las ik ook (bij Storthoop denk ik) dat er nogal wordt neergekeken op vakmensen. Dat is ooit zo geweest maar nu niet meer. Het is wel zo dat er een tekort is aan bekwame geschoolde vaklui. In Vlaanderen is het aantal leerlingen in de vakscholen gedurende de laatste 10 jaar met minimum de helft gedaald.

888
30-08-05, 21:35
Geplaatst door My little pony
Waarde Storthoop,

Dank voor uw minitieus uitgewerkte reactie.
Op heel veel punten komen wij uiteindelijk tegenover elkaar te staan.
Waar we elkaar zouden kunnen vinden, is de factor coach. Waar jonge ondernemers behoefte aan hebben, is aan iemand die het kunstje eerder heeft geflikt. Een persoon die jou begrijpt en je behoedt voor domme fouten. Die personen - bij mij zijn het er meerdere - ben ik onderweg in mijn leven ook tegengekomen. Vaak twee keer zo oud als ik. Mensen die succes hebben gehad, of grote mislukkingen hebben gekend.
Als je daar veel van oppikt, wordt het ondernemersleven een stuk eenvoudiger.
Ik ben het met je eens dat ondernemen in Nederland soms lastig kan zijn.
Lastiger dan in Engeland of in de VS, waar je simpelweg veel minder belemmeringen treft (zowel in bureaucratische zin als in mentale zin; daar word je aangemoedigd).
In Nederland en in Marokko (waar ik ook een bedrijf heb) wordt anders omgegaan met ondernemerschap. Je zult dus meer uit jezelf moeten halen.
Maar ga mensen vooral niet demotiveren.
Waarschuwen en een beetje tot voorzichtigheid manen, okay. Maar de lofzang op het ondernemerschap kan wat mij betreft niet luid genoeg klinken.

Ken in de VS en Engeland mensen van etnische afkomst door het succesvol ondernemerschap zeer rijk zijn geworden. Gewoon lager belastingen. Ook minder bureaucratie dan hier.

observer
31-08-05, 09:15
Geplaatst door Ras Delftenaar
(zowel in bureaucratische zin als in mentale zin; daar word je aangemoedigd).
In Nederland en in Marokko (waar ik ook een bedrijf heb) wordt anders omgegaan met ondernemerschap. Je zult dus meer uit jezelf moeten halen.
Maar ga mensen vooral niet demotiveren.
Waarschuwen en een beetje tot voorzichtigheid manen, okay. Maar de lofzang op het ondernemerschap kan wat mij betreft niet luid genoeg klinken.

Ken in de VS en Engeland mensen van etnische afkomst door het succesvol ondernemerschap zeer rijk zijn geworden. Gewoon lager belastingen. Ook minder bureaucratie dan hier. [/B][/QUOTE] dat is een plaag waar iedere ondernemer in nederland mee te maken heeft , en elke bewoner

een vriend van me in de vs is 20 minuten bezig geweest om zijn bouw vergunning te regelen (in de vs) in nederland duurt zoiets voor een schuurtje al maanden

jwel eens gelezen dat nederland 10x zoveel ambtenaren heeft als de vs (en daar zit de politie ook bij dus het is nog erger)

888
31-08-05, 09:23
Geplaatst door observer
Ken in de VS en Engeland mensen van etnische afkomst door het succesvol ondernemerschap zeer rijk zijn geworden. Gewoon lager belastingen. Ook minder bureaucratie dan hier. dat is een plaag waar iedere ondernemer in nederland mee te maken heeft , en elke bewoner

een vriend van me in de vs is 20 minuten bezig geweest om zijn bouw vergunning te regelen (in de vs) in nederland duurt zoiets voor een schuurtje al maanden

jwel eens gelezen dat nederland 10x zoveel ambtenaren heeft als de vs (en daar zit de politie ook bij dus het is nog erger) [/B][/QUOTE]

Geen maanden laat staan een jaar.