PDA

Bekijk Volledige Versie : Oostenrijkse voorzitster leesclub Duits, zakt voor inburgeringsgesprek examen Duits.



Zwarte Schaap
26-08-05, 18:10
Inburgerende Oostenrijkse zakt bij examen Duits

AMSTERDAM - Een Oostenrijkse vrouw die zich wilde naturaliseren tot Duitse, is bij haar inburgeringsgesprek gezakt voor het examen Duits. Tijdens een gesprek met een ambtenaar raakte die er niet van overtuigd dat de 62-jarige vrouw het Duits voldoende beheerste, meldde de Stuttgarter Zeitung vrijdag.

De Oostenrijkse was in Duitsland opgeleid, werkt al negen jaar in Stuttgart en leidt in de stad een leesclub Duitse literatuur. De gemeente zegt in een verklaring het voorval uit 2004 te betreuren en wijt het aan een overijverige collega. Inwoners van Duitstalige landen hoeven bij inburgering geen taaltest te doen.

De Oostenrijkse weet volgens de krant echter niet meer of ze zich nog wel wil laten naturaliseren.


Bron: De Telegraaf 26/08/05

Marsipulami
26-08-05, 20:49
Erik naturaliseert

"Het is bijna niet voor te stellen. Wellicht moeten ze mij na m'n dood invriezen voor wetenschappelijk onderzoek. Maar ik ben een Belg die naar Nederland verhuisd is met de intentie om zo snel mogelijk te naturaliseren tot Nederlander. Ik ga het niet hebben over het waarom, want dat verhaal past niet op een gemiddelde Internetserver.
Wel ga ik jullie tussen nu en 2005 op de hoogte houden van wat er allemaal bij komt kijken om Nederlander te worden. En nee, er is geen hersenoperatie nodig"


Naturalisatietoets

Uhoh! Ze hebben de Vreemdelingenwet gewijzigd en iedereen die wil naturaliseren moet een Naturalisatietoets afleggen! Nu ja, geen probleem, behalve dat die 230 euro kost. Dus ik wil eraan ontsnappen. Nog meer informatie gezocht in wetteksten, Staatsbladen en andere publicaties. Die toets is te gek voor woorden. Je krijgt fotovragen over wat je nodig hebt om in een postkantoor een pakketje af te halen en zo. Makkelijker kunnen ze het niet maken, wel goedkoper.

Toch maar even met de Vreemdelingendienst bij de gemeente bellen. Ik kreeg een behulpzame man aan de lijn die ook wist dat de wetten gewijzigd zijn. Maar het was allemaal nog zo nieuw dat hij ook nog niet wist hoe de vork aan de steel zit. Ik moest als Nederlandstalige Belg met diploma's zeker vrijgesteld kunnen worden voor die toets, maar op welke basis? We spraken af dat we het allebei afzonderlijk gingen uitzoeken en dat ik na een maand opnieuw zou bellen om een oplossing te vinden.

Zo gezegd, zo gedaan. Een hele maand wetteksten zitten lezen, rondbellen, noem maar op. En na een maand weer de gemeente gebeld.

En nu wordt het echt leuk! Vrijstelling op basis van gevolgd onderwijs -> Onmogelijk want mijn Belgisch Hoger Onderwijs valt buiten de Nederlandse Onderwijswet. Vrijstelling op basis van de wet voor Molukkers -> Onmogelijk om begrijpelijke redenen. Optieregeling na een heel lang verblijf in Nederland -> Onmogelijk want ik wil niet zo lang wachten. Maar er was nog een clausule die stelt dat mensen die vrijgesteld zijn van de inburgeringcursus daarmee ook vrijgesteld zijn van de naturalisatietoets. Dat klinkt mooi, nietwaar?

Nee, niet waar. Immigranten uit de EEG nemen per definitie geen deel aan het inburgeringprogramma waar de inburgeringcursus deel van uit maakt. Aangezien je er dus niets mee te maken krijgt, heb je er ook geen vrijstelling van en dus heb je ook geen vrijstelling voor de naturalisatietoets. Wie volgt dit nog?

Maar okee, er is nog een laatste clausule in het artikel over vrijstellingen. Mensen die een examen van het niveau NT2 met succes hebben afgelegd hoeven de naturalisatietoets niet af te leggen. Dat klinkt al beter. NT2? Wat is dat?

Wie schetst mijn verbazing als onze medewerker van de gemeente me de raad geeft om een "Staatsexamen Nederlands als Tweede Taal" af te gaan leggen! Want dat is nu precies wat er bedoeld wordt met een niveau NT2. Maar, dat examen kost lang geen 230 euro dus het is de moeite om erachter aan te gaan.

Leve het Internet... Het Baroniecollege in Breda heeft een Taalschool voor NT2 en dat college is bij mij om de hoek, dus snel even bellen. Een dametje dat zelf amper Nederlands spreekt vertelt me met veel moeite dat zij enkel cursussen verzorgen. Het examen wordt door de Staat georganiseerd. Helaas voor mij, verder zoeken dus. Weer via het wee-wee-wee kwam ik terecht bij de IB-groep die deze examens afneemt. En dat voor 36 tot 54 euro! Mooie besparing, nietwaar?

Dus ik heb me intussen ingeschreven voor een Staatsexamen Nederlands als Tweede Taal, Programma II. Dat is op MBO- niveau dus dat moet wel lukken met twee HBO- diploma's dacht ik zo

Marsipulami
26-08-05, 20:51
Het NT2-examen

De inschrijving voor het Staatsexamen Nederlands als Tweede Taal is alweer vier maanden oud. Twee weken geleden kwam, keurig op tijd, de oproep bij me in de bus zodat ik hier vandaag, vrijdag 31 oktober 2003, in het wijkcentrum 'T Sant in Tilburg zit te wachten op het examen. Wel vreemd... de laatste keer dat ik zat te wachten voor een examen dat niet met mijn werk te maken heeft was dik drie jaar geleden bij het CBR voor het rijbewijs. Toen was ik heel wat zenuwachtiger dan nu.

Het is hier, krap een uur voor aanvang, nog rustig maar toch ziet het publiek er overwegend allochtoon uit. Ook niet verwonderlijk natuurlijk. De man die voor de noodzakelijke koffie zorgt is verbaasd dat ik voor het examen kom en niet bij de organisatie hoor. Intussen komen mensen met een nog erger accent dan ik met hun problemen bij de twee examinatoren die bij me aan tafel zitten. Ben ik hier de enige die niet zenuwachtig is?

Er komen drie zware dozen binnen gewandeld met twee mensen eronder... wat zou daar nu toch inzitten? Ja, de vragenboekjes en de antwoordbladen zijn er. Mooi. En de koffie. Heel mooi.

Het examen "lezen" bestond uit 8 teksten met in totaal 39 meerkeuzevragen. Sommige antwoorden stonden letterlijk in de tekst, voor anderen moest je wat meer nadenken, maar de 100 beschikbare minuten waren uiteraard veel te lang voor mij. Ik was na 20 minuten al klaar. En aan de vele woordenboeken op de tafeltjes rondom me leid ik af dat ik daar wel eens de enige Belg kon zijn.

Ik denk dat het voor velen toch best een pittig examen was. Een Turkse man die tijdens de middagpauze bij me aan tafel zit doet al voor de vijfde keer het deelexamen "lezen" alhoewel hij best goed Nederlands spreekt.

Het examen "luisteren" verliep ook erg vlot. Er moesten meerkeuzevragen beantwoord worden op basis van korte interviewfragmenten die op CD werden afgespeeld. Dat was na een uurtje ook weeral klaar zodat de eerste dag er snel op zat.

Dag twee van het examen, zaterdag, begint regenachtig op de parking van de Fontys- Hogescholen in Tilburg. In het grote, kille gebouw is het nog heel rustig als ik weer een uur te vroeg aankom. Vandaag moeten we schrijven en spreken. Zal ik straks Aantwaarps spreken of toch maar Nederlands?

Maar eerst schrijven. Dat valt voor mij niet mee omdat ik alles op de computer doe en dus een verschrikkelijk lelijk handschrift heb, maar toch ben ik weer veel te vroeg klaar met het eerste deel. Zinnetjes aanvullen, tekstje schrijven, briefje schrijven. Was dat het? Nee, in deel twee moesten we een tekstje van twee bladzijden schrijven. Mijn arme pols hield het maar net uit tot de middagpauze.

Na de middag kwam het vierde en laatste examendeel: Spreken. Dit werd afgenomen in een taallabo, waar je op een ouderwets cassettebandje je zinnen moest zeggen aan de hand van de opdrachten in het boekje. Waarschijnlijk gaan er nu bij de IB- groep mensen veel plezier beleven aan het beluisteren van mijn Vlaams accentje!

Dat was dan het Staatsexamen "Nederlands als Tweede Taal". Midden december krijg ik, net als de andere kandidaten, te horen of ik geslaagd ben maar dat zal wel geen verrassingen opleveren lijkt me zo.



Update van 16 december 2003:

De uitslag van het examen is gelukkig geen verrassing! Ik ben geslaagd op alle vier de onderdelen zodat dit examen nu definitief achter de rug is. Binnen een maand zou ik het diploma thuisgestuurd moeten krijgen zodat ik het in oktober bij de aanvraag van de naturalisatie kan voegen.

Marsipulami
26-08-05, 21:05
Nog een jaartje

Nu NT2 achter de rug is kan ik me gaan toeleggen op de laatste stap in mijn naturalisatietraject: De aanvraag zelf. Er wacht me nog wat administratief werk het komende jaar, zoals het opnieuw bij mekaar rapen van alle documenten, waaronder het geboorte-uittreksel. Ik heb er nog wel eentje in het dossier maar wellicht is dat geen twee jaar geldig dus ik zal maar een nieuw gaan halen. En nog een nieuw Belgisch paspoort maar dat had ik al verteld in een vorig deel. En dan in oktober op het stadskantoor in Breda een dossier gaan indienen. Maar, zover is het nog lang niet.

Zou H.K.H. Prinses Maxima dit ook allemaal gedaan hebben??

Ik denk het niet, maar dit heeft zij in elk geval wel gedaan: Een kennismakingstoer door Nederland. En dat wil ik ook gaan doen. Nee, niet met helikopters en limousines en burgemeesters en andere hoogwaardigheidsbekleders, gewoon op mezelf met mijn eigen auto. De twaalf provinciehoofdsteden gaan bezoeken, in wat mijn eigen land aan het worden is. Want je moet toch weten waartoe je behoort als er straks "Koninkrijk der Nederlanden" op je paspoort staat, nietwaar?

Tijdens het komende jaar zal je hier dus regelmatig stukjes kunnen lezen over de belangrijkste plaatsen van Nederland maar dan gezien door de ogen van een Belg. En dat wordt toch anders dan wat de VVV in haar brochures schrijft denk ik.

Marsipulami
26-08-05, 21:06
Nog twee jaartjes?

Terwijl ik nog volop bezig ben met de kennismakingstoer was het vandaag weer eens tijd om enkele administratieve zaken te regelen.

Zoals ik al eerder heb verteld heb ik nog een nieuw Belgisch paspoort nodig omdat het huidige in januari vervalt en tegen dan kan de naturalisatie onmogelijk rond zijn. Omdat ik die naturalisatie in oktober wil gaan aanvragen leek het me wel handig om tegen dan al een nieuw paspoort te hebben zodat de IND een kopietje kan krijgen van een paspoort dat geldig is zolang het dossier in behandeling zal zijn. Niet dat dit vereist wordt maar je weet maar nooit…

De aanvraag voor een Belgisch paspoort via het Consulaat duurt vier tot vijf weken. Tel daar een reservemaandje bij op en trek dat af van oktober, dan kom je ergens uit begin augustus. Voorzichtig als ik ben trek ik daar nog een maandje van af dus ik vraag nu alvast dat paspoort aan, ook omdat vele ambtenaren de akelige gewoonte hebben om in de zomermaanden met vakantie te gaan en omdat elke vakantieminnende Belg in het begin van de zomer een paspoort nodig heeft.

Dus, nog even het Consulaat in Roosendaal gebeld om nog eens te informeren naar de te volgen procedure en de kosten. Een paspoort voor vijf jaar kost 67 EUR, tel daar nog 7 EUR voor op voor de aangetekende verzending en je bent weer 74 EUR lichter. Sja, een paspoort voor 1 jaar is ook weer niet voldoende, zo zal later blijken. Daarbij vragen ze nog een uittreksel uit de Gemeentelijke Basisadministratie wat ook weer 6.20 EUR kost.

Alhoewel ik nog zo’n uittreksel heb moet het uiteraard een recent exemplaar zijn dus ging ik vandaag na werktijd even langs het stadskantoor voor dat papiertje. Vijf minuutjes wachten en dat was weeral geregeld.

Ach, ik was er nu toch, alvast even informeren of ik voor de aanvraag van de naturalisatie in oktober een afspraak moet maken. Over de service van de Bredase Dienst Burgerzaken wil ik geen enkel slecht woord horen want ik werd meteen aan een aparte servicebalie uitgenodigd om het één en ander te regelen. De man die me daarbij te woord stond was voor mij, althans telefonisch, een oude bekende want met hem heb ik vorig jaar de nieuwe wetten doorgelopen die me naar het NT2- examen hebben geleid. Ook hij wist er nog van en ik zal toch niet de enige zijn die hij in dat anderhalf jaar gesproken heeft? Een Nederlandstalige Belg die op taalexamen moet is blijkbaar niet alledaags.

Gelukkig namen we hier vandaag echt de tijd voor om alles eens fijntjes uit te zoeken. Alhoewel ik sinds 1 oktober 1999 ingeschreven sta in Nederland en een verblijfsdocument heb vanaf die datum, staat dat verblijfsdocument pas sinds 27 oktober 1999 geregistreerd in de GBA dus ik moet nog een maandje langer wachten om de naturalisatie aan te vragen! Ach, geen probleem, ik wacht toch al jaren dus dat kan er nog wel bij. Op een jaartje is daarna toch alles geregeld, nietwaar?

Nee, niet waar…

De Immigratie- en Naturalisatiedienst moet binnen 1 jaar na het in behandeling nemen van de aanvraag beslissen over een eventuele afwijzing. Heb je daarna nog niets vernomen dan wordt je dus per definitie Nederlander. Maar, het dossier zwerft eerst nog een maandje of twee rond bij de gemeente voor de controles bij politie en Justitie en na dat wettelijk vastgestelde jaar mogen ze er dus nog onbeperkt langer over doen om de brief te sturen die van mij een Nederlander maakt. En dan moet ik natuurlijk weer een paspoort aanvragen. De totale proceduretijd kan wel eens anderhalf jaar worden. Voor mij betekent dat in het minst gunstige geval uitsluitsel en een nieuw, Nederlands, paspoort tegen midden 2006. Dit is niet echt wat ik in gedachten had.

Maar ja, een jaartje langer Belg zijn overleef ik wel…

Wat wel positief is, is dat ik geen nieuw uittreksel uit het Belgische geboorteregister moet voorleggen bij de aanvraag van de naturalisatie omdat ze dat nog hebben. Nou ja, ik heb ook nog een origineel van 2000 dus dat mogen ze dan hebben als ik ze er plezier mee kan doen. Toch heb ik de afspraak bij de gemeente vroeg in de ochtend gepland. Als het dan toch nodig zou zijn kan ik nog diezelfde dag even langs Antwerpen voor dat papiertje.

Okay, nu nog even kennismaken met de rest van de provinciehoofdsteden, dan op 29 oktober eindelijk die aanvraag gaan indienen en dan de 500 laatste dagen als Belg aftellen… Ik begin het toch al een beetje spannend te vinden.

Marsipulami
26-08-05, 21:10
Geen weg meer terug!

Gisteren, vrijdag 29 oktober, had ik de langverwachte afspraak bij de gemeente om de naturalisatie eindelijk definitief aan te vragen. Zowel ik als de bediende waren prima op tijd zodat we om half negen konden beginnen met de papiertjes. Als eerste toverde ik mijn dikke “immigratie en naturalisatie”- map op tafel met alle denkbare papieren en documenten die ik nodig zou kunnen hebben.

Een korte impressie van onze dialoog: E = Erik, B = Bediende

E “Ik zal eens beginnen met uw brief over deze afspraak erbij te nemen”
E “Pasoort... verblijfsdocument... alstublieft. Geld komt later wel zeker.”
B “Ja, dat doen we als laatste.”
E “Geboorteakte, wilt u een nieuwe of een geactualiseerde?”
B “Wat is het verschil daartussen?”
E “Die geactualiseerde is een uittreksel uit 2000 dat opnieuw geldig verkaard is”
B “Doe dan maar die nieuwe”
(Gek, eerder zei men dat ik er eigenlijk helemaal geen meer nodig had...)
E “Het diploma NT2. Hier hebt u het origineel en alvast wat kopietjes”
B “Dat is in orde, hebt u ook een uitslagenformulier?”
(Huh, was dat nodig dan? Naja, ik heb hier toch alles...)
E “Uiteraard! Wilt u de brief van de IB-groep of de eigen afdruk?”
B “Die afdruk is goed.”
E “Volgens mij hebben we nu alles?”
B “Ja hoor, ik zal even kopietjes nemen van alles.”
E “Wilt u misschien kleurenkopietjes? Die heb ik hier al van alles”
B “Nee, dat hoeft niet”
(Hmm.. heb ik alles voor niets ingescand... naja, je weet maar nooit)

Hierna kwam de eigenlijke aanvraag: Het lezen en ondertekenen van de officiële formulieren.

"Ondergetekende... verzoekt Hare Majesteit hem de Nederlandse nationaliteit toe te kennen"

Wow, dit was best indrukwekkend opgesteld! Ik moest ook een verklaring ondertekenen dat ik niet in aanraking was geweest met justitie en geen hoge boetes had moeten betalen en zo... Ik heb ooit een parkeerbon gehad maar dat was dan ook alles, dus de papieren waren snel getekend.

Daarna, en na het voldoen van EUR 344.00 aan legekosten, hebben we het even gehad over het verdere verloop van de aanvraag. De bediende schetste een ideaal scenario en een pessimistisch scenario en die lopen best ver uiteen:

Beste scenario:
Het dossier wordt dezelfde dag al in behandeling genomen, dat ging ze ook effectief doen! Binnen twee à drie weken kan er al antwoord zijn van justitie dat alles inderdaad in orde is. Dan kan het dossier na afwerking al binnen een maandje naar de IND. Hiervan krijg ik bericht. Dossiers van EU- inwoners worden doorgaans met voorrang behandeld en het mijne is erg eenvoudig dus het kan makkelijk binnen zes maanden rond zijn. De opgelopen achterstanden na de massale aanvragen van maart - april 2003 zijn nu stilaan verwerkt dus de werklast bij de IND is weer wat gedaald.

Slechtste scenario:
De gemeente mag wettelijk drie maanden doen over de verwerking, daarna moet het dossier naar de IND. Die hebben wettelijk 1 jaar om het Koninklijk Besluit naar de gemeente en de aanvrager te sturen. Is dit niet gebeurd, dan betekent dat niet automatisch dat je Nederlander wordt! Je moet dan onmiddellijk bezwaar aantekenen waarna het vaak in enkele weken toch wordt afgehandeld maar niets is zeker.

Best een verschil... zes maanden tot anderhalf jaar...

In beide gevallen ontvangt dus zowel de gemeente als de aanvrager de mededeling omtrent het Koninklijk Besluit tot toekenning van de Nederlandse nationaliteit. De gemeente verwerkt dit in de GBA zodat de aanvrager een Nederlands paspoort kan aanvragen, de aanvrager zelf moet dit besluit doorsturen naar het Belgisch Consulaat om daar uitgeschreven te worden. Als je dan je Nederlandse legitimatiebewijs hebt moet je het Belgisch paspoort ook terugsturen naar het Consulaat en dan is de zaak rond!

Voor mij begint nu dus het lange wachten. Gelukkig zijn al mijn papieren ruim voldoende geldig tot en met de afloopdatum van het slechtste scenario zodat ik nu een hele tijd van de papierwinkel verlost ben. Het nieuwe geboorte-uittreksel dat ik twee weken geleden in Wilrijk ben gaan halen heb ik nog zodat ik datzelfde papier kan gebruiken om “straks” mijn geboorte te laten registreren in Den Haag, zodat ik ook daar nooit meer voor naar België moet. En nu maar hopen dat het ideale scenario waarheid wordt...

Marsipulami
26-08-05, 21:11
Toch nog een jaartje??

Vandaag kreeg ik het bericht dat mijn naturalisatie- aanvraag naar de Minister van Justitie is doorgestuurd en dat de IND nu een jaar heeft om tot een besluit te komen!

Het ideale scenario tot deze stap was een maand, het wettelijke maximum drie maanden. Dus anderhalve maand is een mooi gemiddelde! Als alles nu meezit ben ik tegen Kerst 2005 Nederlander... Het wordt nu toch echt spannend.

In afwachting wens ik alle lezers een vrolijk Kerstfeest en een bijzonder gezond en vreugdevol 2005!

Marsipulami
26-08-05, 21:12
Nog twee maanden??

Zaterdagmiddag stopte de planeet wat mij betreft heel even met draaien: Er zat een brief van de Immigratie- en Naturalisatiedienst in de bus! Gelukkig stonden de boodschappen al op de grond om de deur open te maken, anders waren m'n wijnflessen zeker gebroken als ik alles uit mijn handen had laten vallen. Het enthousiasme werd in eerste instantie snel minder toen ik zag dat het nog niet de verlossende brief was, maar een verzoek om nog meer papieren in te sturen. Zijn ze misschien ook oud papier aan het sparen om de ziektekosten van een collega te betalen?

Op mijn verblijfsdocument staat "Arbeid in loondienst". Dit willen ze bij de IND controleren, ze moesten dus een werkgeversverklaring, een kopie van mijn arbeidsovereenkomst en de recentste loonstrook hebben om na te gaan of ik daadwerkelijk in vaste loondienst ben. Uiteraard is dit geen probleem dus die papieren zijn vanmorgen al meteen gefaxt en gaan voor alle zekerheid ook nog even per aangetekende post richting het ministerie in Rijswijk.

Uiteraard heb ik ook even de IND gebeld om te vragen of alles goed doorgekomen was. En meteen, nieuwsgierig als ik ben, even geïnformeerd naar het verdere verloop van het dossier en naar de reden van deze controle. Er staat in de naturalisatie-voorwaarden immers niets over verplichte arbeid in loondienst?

Om met dat laatste te beginnen, dat klopt. Je mag in principe ook werkloos zijn of zelfstandige arbeid verrichten, voor zover je dan kan aantonen dat je verblijf niet van tijdelijke aard is. Maar, als je zelfstandig of helemaal niet werkt moet dat ook op je verblijfsdocument staan! Met andere woorden, als je vanuit loondienst zelfstandige wordt of je baan verliest, moet je een nieuw verblijfsdocument aanvragen! Zo is die controle ook meteen verklaard, niets aan de hand dus.

Het verdere verloop begint er goed uit te zien! Afhankelijk van de werkdruk en of deze papieren de laatste zijn die ze van mij nodig hebben, zal de beslissingsambtenaar deze of volgende week de beslissing nemen omtrent mijn aanvraag. Bij een positief besluit gaat de aanvraag dan naar Hare Majesteit. Ongeveer 10 weken daarna mag ik bericht verwachten. Inderdaad, nog twee maandjes! En dat zou zeer ruim binnen de wettelijke behandelingstermijn van 1 jaar zijn. Zo maakte deze brief me toch nog blij, ik weet nu zeker dat mijn dossier niet meer op de stapel "binnengekomen post" ligt en dat de zaak effectief in behandeling is. Ik kan geen enkele reden bedenken die de eindbeslissing nog kan tegenhouden maar je weet maar nooit...

Rustig afwachten blijft de enige mogelijkheid.

Marsipulami
26-08-05, 21:14
Wilhelmus van Nassouwe

Gisteren, donderdag 7 juli 2005, vierde ik mijn 32ste verjaardag. Een collega merkte op: "Dit is dan zeker je laatste verjaardag als Belg?" Zowel hij als ik konden toen nog niet weten hoe dicht hij bij de waarheid zat.

Vandaag, vrijdag 8 juli 2005, vond ik weer een brief van het Ministerie van Justitie in de bus. Zou het? Snel werd de envelop opengereten en jawel, het was de langverwachte brief. Geen verzoek om papieren in te dienen.

"Geachte heer, mevrouw Heirbaut,
Hierbij deel ik u mee dat bij Koninklijk Besluit van
...
het Nederlanderschap is verleend aan:
Erik Heirbaut, geboren te ..."

Daar is die brief dan, veel sneller dan verwacht. Een gewoon stukje papier, er staat niet eens een handtekening op. Gewoon 80 grams printerpapier. En toch zo zwaar om vast te houden dat ik erbij stond te trillen. Eindelijk. Een zwaar blok valt van mijn schouders. Die Belgische nationaliteit, die ik nooit gewild heb, is niet meer. Een nieuw begin. Geen vreemdeling meer.

Thuiskomen in een eigen land tussen vijftien miljoen nieuwe landgenoten. Het Wilhelmus meezingen ging daarnet nog niet vlot, hoewel ik de tekst uit mijn hoofd ken. Zo'n brok in mijn keel, het is moeilijk te bevatten. Er vliegt zo enorm veel door mijn hoofd hoewel ik me er jaren op heb voorbereid.

Nu ben ik Nederlander en daar ben ik fier op! Met gepaste trots zal ik volgende week elke dag de rood-wit-blauwe vlag hijsen.

Praktisch moet ik nu nog twee weken wachten, dan een Nederlands paspoort gaan aanvragen en het Belgische opsturen naar het Consulaat. Of zal ik het persoonlijk gaan afgeven om er ook symbolisch een punt achter te zetten?

Het was een hele uitdaging om tot deze dag te komen en ik wil iedereen die ervoor wil gaan dan ook aanmoedigen om je vooral niet tegen te laten houden door de administratieve molen. Uiteraard kunnen jullie me altijd een mailtje sturen als je ergens niet uitkomt met je gemeente of de IND. Want na deze procedure ga je wel begrijpen wat er allemaal komt kijken bij een wetgeving als het Immigratie- en Naturalisatierecht.


Ik ben nu geen Belg meer. Dat betekent dat ik eigenlijk niets meer te zoeken heb op een website voor Belgen in Nederland. Dit is dan ook het laatste hoofdstuk van mijn verhaal op de site en ik hoop dat jullie met veel plezier de belevenissen gevolgd hebben. We kunnen wel contact houden, mijn e-mailadres is bij de redactie bekend, en ik wens jullie allemaal nog veel plezier en succes in jullie leven in het mooie Nederland.


Met vriendelijke groeten van een kersverse en apetrotse Nederlander,

Erik Heirbaut

Marsipulami
26-08-05, 21:16
Met dank aan www.belgen.nl :D

Prlwytzkofski
26-08-05, 22:36
Geplaatst door Zwarte Schaap
Inburgerende Oostenrijkse zakt bij examen Duits



Zo verwonderlijk is dat niet.

Was die Deutschen und die Österreicher am meisten von einander unterscheidet ist die gemeinsame Sprache.

Oeroeboeroe
26-08-05, 23:10
Geplaatst door Zwarte Schaap
Inburgerende Oostenrijkse zakt bij examen Duits

AMSTERDAM - Een Oostenrijkse vrouw die zich wilde naturaliseren tot Duitse, is bij haar inburgeringsgesprek gezakt voor het examen Duits. Tijdens een gesprek met een ambtenaar raakte die er niet van overtuigd dat de 62-jarige vrouw het Duits voldoende beheerste, meldde de Stuttgarter Zeitung vrijdag.

De Oostenrijkse was in Duitsland opgeleid, werkt al negen jaar in Stuttgart en leidt in de stad een leesclub Duitse literatuur. De gemeente zegt in een verklaring het voorval uit 2004 te betreuren en wijt het aan een overijverige collega. Inwoners van Duitstalige landen hoeven bij inburgering geen taaltest te doen.

De Oostenrijkse weet volgens de krant echter niet meer of ze zich nog wel wil laten naturaliseren.


Bron: De Telegraaf 26/08/05

Fantastische krant! Stapels en stapels moeten we er van hebben! Heb er eentje gekocht in Yunanistan (Griekenland in het Turks) en een andere gekregen in het vliegtuig. En uiteraard niet naar de kapper geweest, anders had ik er drie gehad. En :slapen: dan word je doof van al die chocoladeletters. :hihi: