PDA

Bekijk Volledige Versie : Onrust in protestants Roosendaal



Marsipulami
27-08-05, 13:03
Onrust Roosendaal over homohuwelijk
Door Paulus Smits


Zaterdag 27 augustus 2005 - ROOSENDAAL – In de protestantse gemeenschap in Roosendaal is hevige onrust ontstaan. Aanleiding is het besluit om huwelijken van homoseksuelen in te zegenen. Twee ouderlingen hebben inmiddels hun ontslag ingediend.


Gisteren is een brief uitgegaan naar alle gemeenteleden om, zoals voorganger ds. W. Lolkema het uitdrukt, ‘de mensen toch bij elkaar te houden.’

Dat lijkt evenwel niet helemaal te lukken. Een aantal gemeenteleden heeft al besloten elders te gaan kerken. Andere kerkgangers blijven de Roosendaalse protestantse gemeenschap wel trouw, maar hebben erg veel moeite met het besluit.

Aanleiding van de tweespalt is het besluit ‘levensverbintenissen anders dan tussen een man en een vrouw’ in de kerk in te zegenen en de publiciteit over de eerste inzegening van een homohuwelijk in Roosendaal.

Een maand nadat de kerkenraad op 7 juli had besloten dat ook andere relaties dan die tussen een man en een vrouw kerkelijk kunnen worden ingezegend, trad het eerste stel dat zo’n verbintenis aangaat in de publiciteit. In De Roosendaalse Bode van twee weken geleden legden Theo van Hautum en Richard Boekhout van Solinge omstandig uit hoe blij ze zijn dat ze nu ook voor de kerk kunnen trouwen.

Bij een aantal gemeenteleden is dat in het verkeerde keelgat geschoten. „Het besluit ook homohuwelijken in te zegenen is wel in de kerk afgekondigd, maar als je om wat voor reden dan ook op die bewuste dag niet aanwezig was, moest je het uit krant vernemen. Dat heeft me enorm gestoken“, zegt een gemeentelid dat anoniem wil blijven.

Hij wist wel dat de kwestie speelde; er zijn dit jaar diverse peilingen gehouden om te mening van de gemeenteleden in kaart te brengen. Daaruit bleek dat er draagvlak was voor de kerkelijke inzegening van levensverbintenissen anders dan het traditionele huwelijk tussen man en vrouw.

C. Bester is nu een jaar ouderling. Inmiddels heeft hij in een brief om ontheffing uit die functie gevraagd. Waarom hij deze stap zet, wil hij niet uitleggen. Wel zegt hij dat er erg veel verdeeldheid in de kerk is ontstaan door het homohuwelijk.

Voorzitter Johan Henken van de kerkenraad noemt de onrust die is ontstaan ‘bijzonder pijnlijk’: „Dit laat ons niet onberoerd. We hebben het ook niet zien aankomen. Het liefst willen we bij elkaar blijven, met respect voor andere opvattingen.”

Theo van Hautum zegt dat hij en zijn partner zich van geen kwaad bewust waren, toen ze contact zochten met de media over hun voorgenomen huwelijk op 2 september. „We hebben tevoren met de dominee en een ouderling gesproken over het feit dat er wellicht wat publicitaire aandacht voor zou komen. Maar dat dat zó zou uitpakken, is ons ook rauw op het dak gevallen.”

MaRiaH
27-08-05, 13:48
Geplaatst door Marsipulami
Onrust Roosendaal over homohuwelijk
Door Paulus Smits


Zaterdag 27 augustus 2005 - ROOSENDAAL – In de protestantse gemeenschap in Roosendaal is hevige onrust ontstaan. Aanleiding is het besluit om huwelijken van homoseksuelen in te zegenen. Twee ouderlingen hebben inmiddels hun ontslag ingediend.


Gisteren is een brief uitgegaan naar alle gemeenteleden om, zoals voorganger ds. W. Lolkema het uitdrukt, ‘de mensen toch bij elkaar te houden.’

Dat lijkt evenwel niet helemaal te lukken. Een aantal gemeenteleden heeft al besloten elders te gaan kerken. Andere kerkgangers blijven de Roosendaalse protestantse gemeenschap wel trouw, maar hebben erg veel moeite met het besluit.

Aanleiding van de tweespalt is het besluit ‘levensverbintenissen anders dan tussen een man en een vrouw’ in de kerk in te zegenen en de publiciteit over de eerste inzegening van een homohuwelijk in Roosendaal.

Een maand nadat de kerkenraad op 7 juli had besloten dat ook andere relaties dan die tussen een man en een vrouw kerkelijk kunnen worden ingezegend, trad het eerste stel dat zo’n verbintenis aangaat in de publiciteit. In De Roosendaalse Bode van twee weken geleden legden Theo van Hautum en Richard Boekhout van Solinge omstandig uit hoe blij ze zijn dat ze nu ook voor de kerk kunnen trouwen.

Bij een aantal gemeenteleden is dat in het verkeerde keelgat geschoten. „Het besluit ook homohuwelijken in te zegenen is wel in de kerk afgekondigd, maar als je om wat voor reden dan ook op die bewuste dag niet aanwezig was, moest je het uit krant vernemen. Dat heeft me enorm gestoken“, zegt een gemeentelid dat anoniem wil blijven.

Hij wist wel dat de kwestie speelde; er zijn dit jaar diverse peilingen gehouden om te mening van de gemeenteleden in kaart te brengen. Daaruit bleek dat er draagvlak was voor de kerkelijke inzegening van levensverbintenissen anders dan het traditionele huwelijk tussen man en vrouw.

C. Bester is nu een jaar ouderling. Inmiddels heeft hij in een brief om ontheffing uit die functie gevraagd. Waarom hij deze stap zet, wil hij niet uitleggen. Wel zegt hij dat er erg veel verdeeldheid in de kerk is ontstaan door het homohuwelijk.

Voorzitter Johan Henken van de kerkenraad noemt de onrust die is ontstaan ‘bijzonder pijnlijk’: „Dit laat ons niet onberoerd. We hebben het ook niet zien aankomen. Het liefst willen we bij elkaar blijven, met respect voor andere opvattingen.”

Theo van Hautum zegt dat hij en zijn partner zich van geen kwaad bewust waren, toen ze contact zochten met de media over hun voorgenomen huwelijk op 2 september. „We hebben tevoren met de dominee en een ouderling gesproken over het feit dat er wellicht wat publicitaire aandacht voor zou komen. Maar dat dat zó zou uitpakken, is ons ook rauw op het dak gevallen.”

wat zijn die protestanten nog traditioneel zeg... :cheefbek: :jammer:

~Panthera~
27-08-05, 13:49
Nederland wordt steeds lulliger. :moe:

MaRiaH
27-08-05, 14:19
Geplaatst door ~Panthera~
Nederland wordt steeds lulliger. :moe:

pletten die Hap :fplet:

Wortel
27-08-05, 15:23
Zaterdag 27 augustus 2005 - ROOSENDAAL – In de protestantse gemeenschap in Roosendaal is hevige onrust ontstaan. Aanleiding is het besluit om huwelijken van homoseksuelen in te zegenen. Twee ouderlingen hebben inmiddels hun ontslag ingediend.
Gisteren is een brief uitgegaan naar alle gemeenteleden om, zoals voorganger ds. W. Lolkema het uitdrukt, ‘de mensen toch bij elkaar te houden.’
Dat lijkt evenwel niet helemaal te lukken. Een aantal gemeenteleden heeft al besloten elders te gaan kerken. Andere kerkgangers blijven de Roosendaalse protestantse gemeenschap wel trouw, maar hebben erg veel moeite met het besluit.

Let even op de macht van de media...


Een maand nadat de kerkenraad op 7 juli had besloten dat ook andere relaties dan die tussen een man en een vrouw kerkelijk kunnen worden ingezegend, trad het eerste stel dat zo’n verbintenis aangaat in de publiciteit. In De Roosendaalse Bode van twee weken geleden legden Theo van Hautum en Richard Boekhout van Solinge omstandig uit hoe blij ze zijn dat ze nu ook voor de kerk kunnen trouwen.

Dus zijn ze blij met de nieuwe wegen die geboden worden.


Bij een aantal gemeenteleden is dat in het verkeerde keelgat geschoten. „Het besluit ook homohuwelijken in te zegenen is wel in de kerk afgekondigd, maar als je om wat voor reden dan ook op die bewuste dag niet aanwezig was, moest je het uit krant vernemen. Dat heeft me enorm gestoken“, zegt een gemeentelid dat anoniem wil blijven.

Wist deze persoon het nu niet...


Hij wist wel dat de kwestie speelde; er zijn dit jaar diverse peilingen gehouden om te mening van de gemeenteleden in kaart te brengen. Daaruit bleek dat er draagvlak was voor de kerkelijke inzegening van levensverbintenissen anders dan het traditionele huwelijk tussen man en vrouw.

Of wist hij het nu wel...
De conclusie was kennelijik dat er draagvlak was bij de gemeenschap zelf, al staat er nu niet bij hoeveel draagvlak dat was. Dus dan weet je dat dat besluit gevallen is. Het komt op mij over als aan je stutten trekken omdat je niet persoonlijk naar jouw opvattingen bediend wordt.


C. Bester is nu een jaar ouderling. Inmiddels heeft hij in een brief om ontheffing uit die functie gevraagd. Waarom hij deze stap zet, wil hij niet uitleggen. Wel zegt hij dat er erg veel verdeeldheid in de kerk is ontstaan door het homohuwelijk.

Ik heb wel zo´n vermoeden waarom de functie wordt neergelegd.


Voorzitter Johan Henken van de kerkenraad noemt de onrust die is ontstaan ‘bijzonder pijnlijk’: „Dit laat ons niet onberoerd. We hebben het ook niet zien aankomen. Het liefst willen we bij elkaar blijven, met respect voor andere opvattingen.”

Als je dit niet hebt zien aankomen klinkt dat in mijn oren nogal naief.


Theo van Hautum zegt dat hij en zijn partner zich van geen kwaad bewust waren, toen ze contact zochten met de media over hun voorgenomen huwelijk op 2 september. „We hebben tevoren met de dominee en een ouderling gesproken over het feit dat er wellicht wat publicitaire aandacht voor zou komen. Maar dat dat zó zou uitpakken, is ons ook rauw op het dak gevallen.”

Dat klinkt alsof je niet weet hoe de verschillende dynamische krachten in een gemeenschap werken. Is niet erg dat zij dat niet beseffen maar dat de dominee en de ouderling dat zomaar hebben laten passeren is wederom rijkelijk naief. Ze hadden dit voorstel eerst in eigen kring moeten bespreken en duidelijk moeten zijn tegen dit paar dat als je de pucliciteit zoekt je altijd je borst nat kan maken.


pletten die Hap

We zijn er weer. Maar goed, intussen blijven we gewoon ons werk wel doen...

MaRiaH
27-08-05, 19:07
Geplaatst door Wortel
We zijn er weer. Maar goed, intussen blijven we gewoon ons werk wel doen...

Wie is we en welk werk blijft WE doen? :verward:

Marsipulami
27-08-05, 19:19
Geplaatst door Wortel
Let even op de macht van de media...



Dus zijn ze blij met de nieuwe wegen die geboden worden.



Wist deze persoon het nu niet...



Of wist hij het nu wel...
De conclusie was kennelijik dat er draagvlak was bij de gemeenschap zelf, al staat er nu niet bij hoeveel draagvlak dat was. Dus dan weet je dat dat besluit gevallen is. Het komt op mij over als aan je stutten trekken omdat je niet persoonlijk naar jouw opvattingen bediend wordt.



Ik heb wel zo´n vermoeden waarom de functie wordt neergelegd.



Als je dit niet hebt zien aankomen klinkt dat in mijn oren nogal naief.



Dat klinkt alsof je niet weet hoe de verschillende dynamische krachten in een gemeenschap werken. Is niet erg dat zij dat niet beseffen maar dat de dominee en de ouderling dat zomaar hebben laten passeren is wederom rijkelijk naief. Ze hadden dit voorstel eerst in eigen kring moeten bespreken en duidelijk moeten zijn tegen dit paar dat als je de pucliciteit zoekt je altijd je borst nat kan maken.



We zijn er weer. Maar goed, intussen blijven we gewoon ons werk wel doen...


Neem eens een standpunt in. Ben jij voor of tegen "het besluit ‘levensverbintenissen anders dan tussen een man en een vrouw’ in de kerk in te zegenen" van de protestantse kerk in Roosendaal ?

Marsipulami
27-08-05, 19:43
Geplaatst door Alcibiades
En jij, ben jij voor of tegen een dergelijk besluit in jouw rk kerk?

Ja, het is in strijd met de traditie en de leer van de kerk.

Wortel
27-08-05, 19:49
Wie is we en welk werk blijft WE doen?

We nr. 1 is een andere we dan we nr. 2.

We nr.1 is de gemiddelde beeldvorming over we nr. 2, die op zijn beurt evengoed gewoon zijn werk blijft doen. En dat werk speelt zich af binnen de invloedssfeer van de Protestantse Kerk in Nederland.


Neem eens een standpunt in. Ben jij voor of tegen "het besluit ‘levensverbintenissen anders dan tussen een man en een vrouw’ in de kerk in te zegenen" van de protestantse kerk in Roosendaal ?

Omdat je het zo uitnodigend vraagt.

Mijn mening over wat de Protestantse kerk van Roosendaal allemaal besluit doet er heel erg weinig toe, omdat het binnen de Protestantse kerkorde aan iedere afzonderlijke kerkenraad is, zich een oordeel te vormen en definitieve besluiten te nemen over deze materie en ik niet tot deze gemeenschap behoor. Het hangt af van hoe dit binnen die gemeenschap als geheel ligt en afgaande op deze schaarse informatie lijkt het alsof dit besluit niet helemaal goed doortimmerd genomen is. Die beste mensen maken daar nu van Roosendaal hun eigen Tullepetoanestad. Dit laatste voor alle west-brabanders op dit forum.

Puur op persoonlijke titel heb ik geen bezwaar tegen inzegening binnen de kerk van levensverbintenissen anders dan tussen man en vrouw.

En nu ben ik natuurlijk ook benieuwd naar je antwoord op de vraag van Alicibiades.

Marsipulami
27-08-05, 19:56
Geplaatst door Wortel


En nu ben ik natuurlijk ook benieuwd naar je antwoord op de vraag van Alicibiades.

Heb ik al gegeven. Zie hoger. Jouw antwoord vind ik maar halfslachtig. Heeft ethiek dan geen objectiviteit buiten de toevallige opinie van deze of gene lokale kerkgemeenschap ?

MaRiaH
27-08-05, 20:55
Geplaatst door Wortel
We nr. 1 is een andere we dan we nr. 2.

We nr.1 is de gemiddelde beeldvorming over we nr. 2, die op zijn beurt evengoed gewoon zijn werk blijft doen. En dat werk speelt zich af binnen de invloedssfeer van de Protestantse Kerk in Nederland.

.

dan heb je mijn post niet begrepen want ik reageerde op Panthera, die schreef:


Nederland wordt steeds lulliger.

Mijn opmerking sloeg dus op dat lullige Nederland.. :engel:

Wortel
27-08-05, 20:56
Heeft ethiek dan geen objectiviteit buiten de toevallige opinie van deze of gene lokale kerkgemeenschap ?

Als objectiviteit betekent dat er een algemeen geldende gedragsregel bindend zou moeten zijn voor de handel en wandel van een plaatselijke kerkgemeenschap, die van bovenaf door kerkelijk leergezag kan worden opgelegd, dan heeft dat in dit geval inderdaad geen objectiviteit.

Ik vind de term objectief in deze trouwens erg misleidend, want je weet net zo goed als ik dat de meningen over dit onderwerp zeer verdeeld zijn, ook binnen de Rooms Katholieke kerk. Dat maakt het nadenken over deze materie dus ook niets minder ethisch. Inhoudelijk wordt er zorgvuldig gewikt en gewogen, maar klaarblijkelijk is er bij het implementeren van de besluiten in Roosendaal zo het een en ander misgegaan.

Ik vind jouw antwoord heel erg massief en daarmee weinig pastoraal. Dan is me de vrijheid dat je zelf mag nadenken en beslissen op het plaatselijk grondvlak toch heel wat dierbaarder. Alsof kerkelijke traditie meer waard zou zijn dan het diepste zelfverstaan van een mens dat zijn liefde en trouw voor een ander graag gezegend zou zien binnen de lichtkring van de kerk.

Wortel
27-08-05, 20:58
Mijn opmerking sloeg dus op dat lullige Nederland..

Oh juist, nee maar dan ben ik met je eens. :)

MaRiaH
27-08-05, 21:03
Geplaatst door Wortel
Oh juist, nee maar dan ben ik met je eens. :)

eh het was een grapje hoor.
we krijgen nu toch geen aanslagen van gereformeerde fundamentalisten of zo he? :schok:

Wortel
27-08-05, 21:08
we krijgen nu toch geen aanslagen van gereformeerde fundamentalisten of zo he?

Kijk maar uit. Er ligt al een paar kilo semtex bij ons onder de preekstoel verstopt. En ons herken je niet want we dragen geen hoofddoek. :maf:










:wink:

MaRiaH
27-08-05, 21:28
Geplaatst door Wortel
Kijk maar uit. Er ligt al een paar kilo semtex bij ons onder de preekstoel verstopt. En ons herken je niet want we dragen geen hoofddoek. :maf:

:wink:

O arme gelovigen, God wees barmhartig en laat de semtex niet ontploffen tijdens de kerkdienst... :fpuh:




:wink:

Marsipulami
27-08-05, 22:40
Geplaatst door Wortel
Als objectiviteit betekent dat er een algemeen geldende gedragsregel bindend zou moeten zijn voor de handel en wandel van een plaatselijke kerkgemeenschap,

Nou er zijn wel een heleboel argumenten om lokale kerken een zekere autonomie te gunnen op praktisch organisatorisch en pastoraal vlak. Maar het antwoord op grote etische vraagstukken lijken me niet het voorwerp te kunnen zijn van lokale opinies. Als bv genetische manipulatie van menselijke embryo's verkeerd is in Roosendaal, dan geldt dat volgens mij ook in Rotterdam, Paramaribo, Chicago, Pretoria en Peking.


die van bovenaf door kerkelijk leergezag kan worden opgelegd,

Dat is een kwaadwillige voorstelling van zaken. Het eenduidige standpunt, wat jij 'van bovenaf opgelegd' noemt kan net zo goed het resultaat zijn van een diepgaande dialoog en bezinning over het onderwerp. Bovendien is er niet enkel de vertikale tegenstelling (van bovenaf of van onderuit) Er is ook de horizontale tegenstelling. In Afrika denkt met anders dan in Europa over een aantal zaken en ook anders dan in Latijns Amerika, nog anders in het Midden Oosten. De RK kerk zoekt naar antwoorden waar de hele wereldkerk zich in terug kan vinden. Bovendien is niet alleen de horizontale en vertikale dialoog van belang, maar ook de dialoog in de diepte is van belang de dialoog met de christelijke traditie, met name de schrift en de manier waarop deze in de loop der tijden geďnterpreteerd werd. Dan kom je tot andere besluiten dan wat een lokale groep in een bepaald tijdsgewricht ergens van denkt en meteen tot waarheid uitroept.


Ik vind de term objectief in deze trouwens erg misleidend, want je weet net zo goed als ik dat de meningen over dit onderwerp zeer verdeeld zijn, ook binnen de Rooms Katholieke kerk.

Heel zeker is er verschil van mening. Maar omdat mensen van mening verschillen hoeft dat nog niet te betekenen dat iedereen gelijk heeft. Eeuwenlang dachten mensen dat de zon rond de aarde draaide. De ene gek die het omgekeerde beweerde, bleek dan achteraf toch gelijk te hebben.


Ik vind jouw antwoord heel erg massief en daarmee weinig pastoraal.

Pastoraal is iets anders dan het neerhalen van etische standaarden. Bv het huwelijk is een levensverbintenis gekenmerkt door duurzaamheid en trouw aan elkaar in goede en kwade dagen. Dit neemt niet weg dat men enorm veel begrip kan hebben waar het misloopt, maar daarom moet men het ideaal nog niet verwerpen. Of moeten de kerken dan ook echtscheidingen gaan inzegenen ?


Dan is me de vrijheid dat je zelf mag nadenken en beslissen

Het is oerkatholiek om te stellen dat het persoonlijk geweten het allerlaatste woord heeft, ook als dat afwijkt van de algemene normen. Als je met iemand die aan het doodbloeden is onderweg bent naar het ziekenhuis dan kan het verantwoord zijn om de snelheidsbeperking te overschrijden. Zo'n uitzonderingssituatie is echter geen argument om de snelheidsbeperking in de bebouwde kom van 40 naar 100 km per uur op te trekken.


op het plaatselijk grondvlak toch heel wat dierbaarder.

Als men regels bepaalt die algemeen (al is het lokaal) toegepast moeten worden, dan overschrijdt men de problematiek van de individuele casus dan is het geen gewetenskwestie meer, maar algemeen beleid.


Alsof kerkelijke traditie meer waard zou zijn dan het diepste zelfverstaan van een mens dat zijn liefde en trouw voor een ander graag gezegend zou zien binnen de lichtkring van de kerk.

Ik had het over schrift en kerkelijke traditie, je vermeld zelf alleen het tweede. Ik denk dat de bijbel wel vaker haaks staat op het spontane zelfverstaan van mensen. De (bovenmenselijke) oproep "Bemin uw vijand" is daar een voorbeeld van.

Wortel
27-08-05, 22:47
laat de semtex niet ontploffen tijdens de kerkdienst...

Bij ons houden we wel van een knallende preek. :D

:wink: