PDA

Bekijk Volledige Versie : Waarom mogen we niet naar binnen? PvdA-raadslid: Nog steeds discriminatie bij disco's



Zwarte Schaap
29-08-05, 13:39
Waarom mogen we niet naar binnen?

PvdA-raadslid: 'Nog steeds discriminatie bij discotheken'

PvdA-raadslid Matthijs van Muijen klinkt duidelijk gepikeerd aan de telefoon. Hij wil weten waarom hij en zijn twee vrienden Mohamed en Karim recent niet naar binnen mochten bij het American Dream Café. Volgens hem was de Rotterdamse uitgaansgelegenheid om half elf 's avonds leeg. Desondanks werd Van Muijen geweigerd omdat hij 'geen vaste klant was'.

Rotterdam - De Rotterdamse politicus, die zich kandidaat heeft gesteld voor het lijsttrekkerschap van zijn partij, is absoluut niet tevreden met de afhandeling van zijn klacht, maar hij had eigenlijk niet anders verwacht. Op basis van zijn eigen ervaring en verhalen van veel Rotterdamse jongeren in zijn omgeving is hij ervan overtuigd dat uitgaansgelegenheden nog steeds discrimineren.

Het zijn vooral jongeren van Marokkaanse afkomst die daar de dupe van zijn, vertelt Van Muijen. Het is niet zo dat ze helemaal niet binnenkomen in Rotterdamse disco's, maar het is wel veel moeilijker voor deze groep, aldus de PvdA'er.

De afgelopen maanden hebben zo'n dertig jongeren vijf Rotterdamse discotheken bezocht in het kader van de verkiezing voor de Clubstars Award. De jongeren hebben de clubs onder meer op deurbeleid en veiligheid beoordeeld. De algemene indruk van het panel was dat de bezochte clubs op dat gebied 'voldoende' scoorden.

Van Muijen zet daar grote vraagtekens bij. Van Muijens vrienden Mohamed en Karim, 'twee gewone, nette jongens uit Vreewijk' kwamen er diezelfde avond bij discotheek Hollywood in eerste instantie niet in. Ook hier werd het argument 'geen vaste klant' gebruikt. Pas toen de eigenaar Van Muijen met de jongens zag praten, mochten ze wel naar binnen.

,,Het zijn dus twee voorbeelden waaruit duidelijk blijkt dat het niet altijd goed gaat. Dan kan je aangifte doen, maar dat is weer een veel te grote stap.''

Weinig klachten
Dat het speciaal in Rotterdam ingestelde Panel Deurbeleid - een samenwerkingsverband van antidiscriminatiebureau Radar, de gemeente, de Rotterdamse Jongerenraad, horeca en politie - zo weinig klachten krijgt, wil volgens het raadslid niet zeggen dat er geen klachten zijn. Hij vindt de huidige klachtenprocedure - waarbij je dagen later een gesprek krijgt met de eigenaar - veel te gecompliceerd. Bovendien zijn veel jongeren volgens hem niet eens op de hoogte van het bestaan van het Panel Deurbeleid.

Portiers die iemand weigeren moeten stappers hierop wijzen, maar in de praktijk gebeurt dat nauwelijks. Aangifte doen bij de politie is ook veel te omslachtig, heeft Van Muijen gemerkt. Horeca-agenten op straat weigeren ter plekke aangifte op te nemen. En als je een dag later op het bureau aangifte doet, wordt er vaak weinig mee gedaan, weet de politicus uit ervaring. Hij vindt dat daarin verandering moet komen: de klachtenprocedure moet bekender worden en laagdrempeliger en gedupeerde jongeren moeten op het moment van de klacht aangifte kunnen doen.


Bron: Rotterdams Dagblad 29/08/05

Mark
29-08-05, 13:46
geweigerd bij het american dream cafe als allochtoon? hoe kan dat nou

mark61
29-08-05, 14:27
Geplaatst door Zwarte Schaap
Pas toen de eigenaar Van Muijen met de jongens zag praten, mochten ze wel naar binnen.

Kortom, alleen toegang voor gedomesticeerde Marokkanen.

Gratis advies: adopteer een inboorling voor de avond. Een soort BOB-speciaal.

observer
29-08-05, 15:44
Geplaatst door Mark
geweigerd bij het american dream cafe als allochtoon? hoe kan dat nou normaal staat het personeel er om je naar binnen te trekken om die taaie lappen te proeven, rare zaak aanzien als er langsloop altijd de hele verenigde naties op het terras zit

hoe erg kan het btw zijn als restaurants al een toegangspolitiek hebben

jan1974
29-08-05, 16:08
Ik was laatst in Rotterdam en ik stond een tijdje met de uitsmijter te praten. Tijdens het praten wilden vele mensen naar binnen.

Ik was stomverbaasd over het deurbeleid. De volgende mensen werden geweigerd.

- 2x een groepje allochtonen. (Ik heb verder geen navraag gedaan waarom)

- 2 meisjes omdat ze volgens de uitsmijter "te lelijk" waren.

- een groepje jongens die hij omschreef als "boeren"

- 1x een ouder mannetje, 1x een klein kereltje (ik weet wederom niet waarom) .

Mill
29-08-05, 16:10
Geplaatst door jan1974
Ik was stomverbaasd over het deurbeleid.

Dan ga je niet vaak uit.

jan1974
29-08-05, 16:23
Geplaatst door Mill
Dan ga je niet vaak uit.
Niet supervaak nee. Maar het kan ook een andere reden hebben. Ik ben zelf nog nooit geweigerd, dan loop je gewoon door en merk je het niet.

Ik heb het idee dat waar ik vandaan kom (Friesland) het toch net iets anders aan toe gaat, dat men qua deurbeleid nog iets soepeler is.

observer
30-08-05, 09:46
Geplaatst door jan1974
Ik was laatst in Rotterdam en ik stond een tijdje met de uitsmijter te praten. Tijdens het praten wilden vele mensen naar binnen.

Ik was stomverbaasd over het deurbeleid. De volgende mensen werden geweigerd.

- 2x een groepje allochtonen. (Ik heb verder geen navraag gedaan waarom)

- 2 meisjes omdat ze volgens de uitsmijter "te lelijk" waren.

- een groepje jongens die hij omschreef als "boeren"

- 1x een ouder mannetje, 1x een klein kereltje (ik weet wederom niet waarom) .
- raken vaak betrokken bij relletjes (en dan duikt de hele groep erop)
-duidelijk toch :maf:
-drinken heel veel en worden dan lastig
-het zal je verbazen maar ik ken tenten die bv mannen in pakken niet erin laten, omdat ze vooral bij conferenties zich laten volgieten en dan in billen gaan knijpen

oorlam
30-08-05, 10:13
Marokkaanse jongens moeten gewoon hun zusjes meebrengen naar de discotheken, wedden dat er geen "gediscrimineer" meer zal zijn?