PDA

Bekijk Volledige Versie : Groeiend aantal Nederlandse jongeren, vooral meisjes, geloven in Allah



Zwarte Schaap
29-08-05, 18:14
Omslagartikel - Geloof:

bekeerd tot de islam

http://www.elsevier.nl/artimg/a20051734281369.JPG

Auteur: Lizette Bremer en Gertjan van Schoonhoven

Groeiend aantal Nederlandse jongeren - vooral meisjes, lijkt het wel - gelooft in Allah. 'Collega's dachten dat ik gek geworden was' Hoeveel het er zijn, is niet bekend. Maar dat de islam aantrekkingskracht uitoefent op de Nederlandse jeugd, is zeker. Strakke leefregels, sterk groepsgevoel, eigen kledingstijl: tal van jongeren vinden in de islam de vastigheid en 'waarden en normen' die ze zoeken. 'Ik voelde me tot op het bot gekwetst door Ayaan Hirsi Ali.'

De een werd gegrepen toen ze in Israël de oproep voor het islamitische gebed hoorde, de ander door een Marokkaanse vriend die enorm in de weer was met zijn islamitische wortels. De een draagt nu een hoofddoekje, de ander niet; de een heeft een islamitische naam aangenomen, de ander niet. De een is blij met de vrijheid die Nederland moslims biedt, de ander zou best – graag zelfs! – willen wonen in een islamitisch land met sharia-wetgeving. Daar weten ze tenminste van wanten met waarden en normen.

Er zijn, kortom, de nodige verschillen tussen de zeven jonge Nederlanders – vijf vrouwen en twee mannen – die op deze pagina’s aan het woord komen. Maar ze hebben één ding gemeen: ze hebben zich vrij recent bekeerd tot de islam. Van huis uit vaak opgegroeid in een verwaterd katholiek of protestant milieu, bidden ze nu tot Allah.

Van een (nood)gedwongen bekering – bijvoorbeeld door een huwelijk met een islamitische man – is bij deze zeven geen sprake. Ze hebben zelf voor hun nieuwe geloof gekozen – vaak tegen de klippen op, want de eigen omgeving stond niet te juichen toen zoon- of dochterlief thuiskwam met de mededeling dat hij of zij moslim was geworden. Wie de verhalen leest, moet onwillekeurig denken aan de reacties tot voor kort op het uit-de-kast-komen van homo’s. Je als Nederlander bekeren tot een geloof met zo’n slechte pr als de islam – daar vindt de omgeving zo het hare van en ze laat dat merken ook.

Hoeveel autochtone Nederlanders bekeren zich tot de islam? Dat is niet te zeggen. Het Centraal Bureau voor de Statistiek registreert veel, maar niet alles: Nederlanders die moslim zijn geworden in elk geval niet. Moslimorganisaties zelf schatten de aantallen op vijftig tot honderd, tot enkele honderden per jaar. 'Soms hebben we twee, drie weken niets en een andere keer hebben we drie bekeringen per week,’ zegt F. Lamaakchoui, bestuurslid van de orthodoxe, niet onomstreden moskee As Soennah in Den Haag.

Dat het om een enorme golf gaat, is niet waarschijnlijk. Van alle bekeringen zijn de meeste, zoals dat heet, born again: mensen die het geloof waarmee ze zijn opgegroeid maar dat ze hadden verwaarloosd, herontdekken. Negen op de tien bekeringen zijn van dit type, schat Jacques Janssen, hoogleraar in de cultuur- en godsdienstpsychologie in Nijmegen. Dat heeft een goede reden: je bekeren tot een compleet andere religie dan het geloof dat je van huis uit kent, is een veel grotere stap dan een 'herbekering’. In het geval van de islam komt daar nog eens bij dat dat geloof in een kwade reuk staat. Dat maakt de sprong van een bekering nog groter dan hij al is.

Strikt genomen is het simpel om moslim te worden. Het volstaat om in het Arabisch de ultrakorte geloofsgetuigenis (shahada) uit te spreken waarin je getuigt dat alleen Allah aanbeden mag worden en dat Mohammed zijn boodschapper is. Christelijke rituelen, zoals de doop, ontbreken. Bij de islam beginnen de moeilijkheden na de bekering – zoals de negatieve reacties van familie en anderen.

Desalniettemin zijn er de nodige Nederlanders – met name jonge vrouwen, zo lijkt het – die de sprong wagen. Is het geen golf, dan toch wel een golfje. Op een website als moslima.nl alleen al staan tientallen verhalen van 'nieuwe moslims’; er is zelfs een speciale stichting voor Nederlandse moslimvrouwen, Al Nisa in Utrecht. In veel gevallen gaat het om Nederlandse vrouwen die met een islamitische man zijn getrouwd, maar het fenomeen is breder. Er is een groep jonge Nederlandse vrouwen en in mindere mate mannen die zich ook los van een eventuele relatie tot de islam voelt aangetrokken. Bekende recente voorbeelden zijn natuurlijk de radicalen uit kringen rond de Hofstadgroep. Het lijkt soms wel of juist bekeerlingen het vatbaarst zijn voor het terroristische virus. Maar in de meeste gevallen gaat het toch om bekeerlingen die niks met terrorisme te maken willen hebben.

Wat valt er over dit fenomeen te zeggen? Dat het om zowel uitzonderlijke bekeringen gaat als om 'gewone’. Om te beginnen met het laatste: vroeger werd ervan uitgegaan dat de meeste bekeringen plotseling waren – mannen of vrouwen die als door een goddelijke blikseminslag getroffen gelovig worden: de 'paulinische’ bekering is de term, naar de apostel Paulus. Tegenwoordig, zegt godsdienstpsycholoog Janssen, is het inzicht dat bekeringen meestal veel geleidelijker verlopen. Vaak is de bekering de uitkomst van een zoektocht, die begint met een ontmoeting die, of met een boek dat nieuwsgierig maakt naar meer. Niet zelden zijn de bekeerlingen 'zoekers’ die een heel religieus 'afstreepprogramma’ afwerken, zoals Janssen het uitdrukt. Meerdere geloven worden op hun aantrekkelijkheid beoordeeld en gewogen. 'Vaak is het een intellectueel proces van lezen, praten en denken,’ zegt Janssen. Bij bekeringen tot de islam zie je dat proces ook: juist omdat die godsdienst niet iets vertrouwds is, verloopt het proces van bekering via boeken, zogezegd. Dat ze bij de islam uitkomen, is ook niet zo ongewoon: over gebrek aan publiciteit heeft Allah geen klagen. Omdat er zo’n intens maatschappelijk debat over de islam is, is Allah nadrukkelijk aanwezig op 'de markt der mogelijkheden’, zoals Janssen het uitdrukt: 'Jongeren kiezen altijd extreem, en wat ze kiezen is altijd wat de tijd te bieden heeft. In de jaren zestig het marxisme, in de jaren zeventig de nieuwe religieuze bewegingen en nu blijkbaar de islam.’

Toch is een bekering tot de islam vooral heel óngewoon. Alleen al omdat het hier bekeringen tot een vreemde religie betreft. De laatste keer dat dat fenomeen zich voordeed, was in de jaren zeventig, met de opmars van nieuwe religieuze bewegingen, zoals de baghwan en de hare krishna. Ook voor oosterse religies als het boeddhisme is in Nederland altijd veel belangstelling geweest. Maar de islam verschilt van deze religies op een aantal cruciale punten. Waar bijvoorbeeld het boeddhisme in zekere zin een 'individualistische’ godsdienst is 'waar je niks voor hoeft in te leveren’, zoals Janssen zegt, is de islam een echte 'groepsreligie’, met strakke leefregels. Ook om die reden is moslim worden ingrijpender dan katholiek of boeddhist worden ook omdat het bij de islam meer dan bij veel andere religies hoort om je geloofsovertuiging visueel uit te dragen, in bijvoorbeeld kleding. Het kán wel zonder hoofddoekje, maar de druk om het mét te doen is groot, zoals ook uit de interviews blijkt.

Maerten Prins, cultuurpsycholoog aan de Radboud Universiteit Nijmegen, verbaast het niet dat er desondanks jongeren zijn die zich tot de islam voelen aangetrokken. In een hyperindividualistische samenleving als de Nederlandse zijn er altijd jongeren die een geloof met strakke leefregels aantrekkelijk vinden. Dat biedt vastigheid. 'Als de jongeren uit een verwaterd religieus milieu komen, kan dat milieu de vastigheid die ze zoeken – “zo is het en niet anders” – niet bieden.’

En wat ook een sterk punt van de islam is: juist de elementen die in andermans ogen misschien een obstakel zijn. Het feit dat de islam een omstreden godsdienst is, het feit dat je geacht wordt je overtuiging in je kledingstijl tot uitdrukking te laten komen, maakt de godsdienst aantrekkelijk, zeker voor jongeren. Wat dat betreft heeft de islam, meer dan het katholicisme of het protestantisme, aantrekkelijke 'jeugdstijl’-elementen in zich. Eigen kleren, eigen haardracht, eigen jargon, eigen muziek, eigen boeken – etcetera. Dat maakt de islam tot een soort religieuze concurrent van jeugdstijlen als goth, skate en lonsdale. Het katholicisme en het protestantisme missen die jeugdstijltrekjes, in elk geval hebben ze die niet in die mate.

Jeugdstijlen komen, jeugdstijlen gaan. Grote vraag voor de toekomst: geldt dat ook voor de nieuwe poldermoslims?

BEKENDE BEKEERLINGEN

Christiaan Snouck Hurgronje (1857-1936): beroemd islamoloog uit Leiden
Cat Stevens (1948): popmusicus; bekeerd in 1977; heet nu Yusuf Islam
Mohammed Ali (1942): bokser; bekeerd in 1960, heette daarvoor Cassius Clay
Abdullah Haselhoef (1968): imam uit Krabbendijke; bekeerd als 12-jarige
Jason W. (1975): lid Hofstadgroep; bekeerde zich op zijn 13de
Martine van den O. (1979): bekeerde ex-agente in Hofstadgroepkringen

Kaders bij artikel:

'SOMMIGEN VINDEN ME EEN VERRADER’
Daniëlle (19) uit ’s-Gravendeel, studente in Rotterdam. Wil later lesgeven op een islamitische basisschool. Bekeerd sinds 2004

Daniëlle is katholiek gedoopt, maar haar familie hield zich nooit zo met geloof bezig. Ze groeide op in ’s-Gravendeel en was net als zoveel meisjes. Paardrijden, tennis, vriendinnen. De eerste buitenlander zag ze pas toen ze naar de middelbare school ging in Dordrecht. Toen ze later uitging, kwam ze om vier uur ’s ochtends thuis; in haar nieuwe leven staat ze om vier uur op: om te bidden naar Mekka.

In Rotterdam begon ze met de opleiding tot onderwijsassistente. Veel klasgenoten waren moslim en het beeld dat ze van hen kreeg, was 'het tegenovergestelde van wat de media beweren’. 'Die stellen de islam vaak in een kwaad daglicht,’ zegt Daniëlle. Wat de precieze reden was dat ze zich op haar 18de tot de islam bekeerde, kan ze niet makkelijk uitleggen. Vorig jaar zomer begon ze te lezen over de islam. Of het nu echt zo’n slecht geloof was. 'Ik blééf lezen.’ Vervolgens bezocht ze internetfora, waar ze meiden ontmoette die ook waren bekeerd. Na een ontmoeting was ze verkocht. 'Het was zo gezellig, er heerste zo’n saamhorigheid. En in de islam wordt álles beschreven. Het beschrijft bijvoorbeeld hoe je je ouders moet behandelen, zoals in de volgende aya (vers): 'En wij hebben de mens zorg voor zijn ouders opgedragen. Zijn moeder heeft hem gedragen in zwakheid op zwakheid (Koran 31:14).’

Bij de meisjes thuis heeft Daniëlle de geloofsbelijdenis afgelegd. Sinds dat moment gaat ze niet meer uit, zwemt niet meer en luistert niet meer naar muziek. Soms hoort ze muziek in een winkel en betrapt ze zich erop dat ze meezingt. Dat mag eigenlijk niet. 'En die disco ging me steeds meer tegenstaan. Vreselijk, net een vleesmarkt.’ Haar ouders begrepen het niet. 'Ze dachten dat ze me niet genoeg liefde hadden gegeven. Maar we hebben juist een heel sterke band.’ Een jaar na haar bekering hebben haar ouders toestemming gegeven om ook in het dorp een hoofddoek te dragen. Met moeite, want ze hebben het liever niet. Tot dan toe droeg ze de hoofddoek alleen in Rotterdam, waar ze ook naar de moskee gaat. 'De jongeren in het dorp begrijpen het niet. Sommigen vinden me een verrader. Met mijn oude vriendinnen heb ik nog wel contact, maar het is niet meer zoals vroeger. We hebben niets meer gemeen.’ Zonder hoofddoek voelt Daniëlle zich schuldig. 'Als je hem niet draagt, ontken je de plicht die door Allah is opgelegd. Het haar is alleen voor je familie en je man.’

Daniëlle is blij dat ze niet meer wordt nagefloten door bouwvakkers. 'Nu schelden ze me eerder uit.’ Het is moeilijk om carrière te maken met een hoofddoek, weet ze. 'Maar ik ga op een islamitische basisschool werken.’ In Rotterdam stikt het volgens Daniëlle van de bekeerlingen. En al is ze er nog niet mee bezig, ze wil jong trouwen. Dat is gebruikelijk in de islam. Maar alleen met een moslim. 'Dat staat zo in de Koran. Trouwens, een Hollandse man zie je toch niet naast een hoofddoek lopen?’ Een man ontmoet je als moslima meestal via via. 'Dan heeft een vriendin een neef, die weer een leuke vriend heeft. Zo gaat dat dan.’

Als er weer een nieuwe aanslag wordt gepleegd, vragen haar ouders meteen of Allah dat dan goed vindt. 'Ze kunnen het niet helpen, want ze kennen de ware islam niet.’

Zwarte Schaap
29-08-05, 18:15
'IK VOEL DAT ALLAH VAN ME HOUDT’
'Natasja’ (23) uit Utrecht, student internationale betrekkingen. Bekeerd sinds 2002

Moslima Natasja (niet haar echte naam) uit Utrecht heeft ze genoeg gezien: bekeerlingen die het contact met hun ouders verbreken en hun leven compleet omgooien. 'Ze zeggen: “Dag mam, dag pap. Vanaf vandaag draag ik een nikaab (sluier die alleen de ogen onbedekt laat) en morgen ga ik het huis uit. Dan ga ik trouwen met Mohammed.” Ik vind dat gedrag echt heel eng.’

Ze was 20 toen ze in een moskee haar shahada (geloofsbelijdenis) uitsprak. Internet was haar bron om meer over de islam te weten te komen. 'In Nederland is geen normaal boek over de islam te krijgen. Die komen allemaal uit Saudi-Arabië en de auteurs hangen het wahabisme aan. Dat is een conservatieve, intolerante stroming.’ Wat haar zo aanspreekt in de islam? 'Het leert je om goed te leven. Ik voel dat Allah van me houdt.’

Natasja groeide op in een dorp en is gereformeerd opgevoed. Ze moest elke zondag naar de kerk. Toen ze klein was, weigerde ze al te zingen over Jezus als zoon van God. 'Opstandigheid misschien? Het kwam op mij niet logisch over.’ Lezend over de islam zag Natasja veel elementen terug uit het christendom. Haar bekering kwam net na een verbroken verkering. 'Ik had een hekel aan mannen. Ik was kwaad, en om me af te zetten, begon ik een hoofddoek te dragen.’

Toen de woede voorbij was, probeerde ze de islam weer los te laten. 'Maar ik kon het niet meer ontkennen. Ik was moslima. Alleen de hoofddoek heb ik afgedaan. Die past niet bij mijn leven hier, en je kunt er bijna geen goede baan mee vinden. Anders zou ik hem best willen dragen.’ Haar ouders hebben het geaccepteerd, haar vader is zelfs blij dat ze 'tenminste nog gelooft’. Haar moeder heeft er meer moeite mee. 'Maar ze komt altijd voor me op.’

Natasja draagt een wijde broek en een lang, wollen vest, haar bruine haar heeft ze opgestoken. Een bescheiden verschijning. 'Toch krijg ik commentaar van fanatieke bekeerlingen. Volgens hen is de split in mijn lange rok te lang, en als er een man binnenkomt, zeggen ze: “Zuster, sla uw ogen neer”.’ Die bekeerde meisjes zitten volgens Natasja alleen nog maar thuis en trouwen 'binnen twee minuten’ met een moslimman. 'Zij zullen nooit een interview geven. Ze zijn over het algemeen tussen de 16 en 20 jaar, laagopgeleid en in de ban van het wahabisme. Ze zijn gehersenspoeld.’

Momenteel is Natasja 'in gesprek met een man’. 'Hij is Joegoslaaf en imam in Londen. Ik weet niet of ik hem als man wil: ik beschouw hem als een goede vriend. Van Joegoslaven moet je de hele dag schoonmaken. Ik zeg regelmatig tegen hem dat ik daar geen zin in heb. Ik heb ook mijn eigen leven.’ Natasja is erg bezig met haar studie en reist geregeld naar Genève om congressen bij te wonen.

Vlak na haar bekering was ze eenzaam. Ze kende geen andere bekeerlingen. 'Ik moest mijn weg in de islam nog vinden.’ Met haar oude vrienden gaat ze nog wel om, maar 'uitgaan of kamperen is er niet meer bij’. Via de stichting Al Nisa – voor bekeerde vrouwen – kent ze andere vrouwen die moslima zijn geworden. 'Maar ik zit niet zo in de bekeerlingenwereld. Zoals ik al zei: onze opvattingen kunnen behoorlijk verschillen.’

'IK BEN ZO GELUKKIG NU’
Mike (24) uit Den Haag, student hbo-opleiding geschiedenis in Den Haag. Getrouwd met Marokkaanse. Bekeerd sinds 2001

Vroeger, als Mike (24) op stap ging, klaagde hij bij z’n vrienden. Dat het leven dat ze leidden oppervlakkig en ongezond was. 'Heb gewoon lol, doe niet zo moeilijk,’ was het antwoord. Als vrome moslim mist hij zijn leventje van vroeger totaal niet. 'Ik ben op zoek gegaan naar meer.’

Mike, kind van gescheiden ouders, ging over godsdiensten lezen. 'Allah bracht mij in contact met moslims. In de 1.400 jaar oude Koran stonden de antwoorden op al mijn vragen.’ Steeds vaker kwam hij in de orthodoxe As Soennah-moskee in Den Haag. De omstreden boekenserie De weg van de moslim van uitgeverij Project Dien overtuigde hem ten slotte.

Zijn ouders stonden niet te juichen: ze dachten dat het weer een impuls was van de aan ADHD lijdende Mike. 'Ik was in het begin heel uitdragend in mijn geloof, dat was best irritant voor hen.’ Desondanks hoopten zijn ouders dat het geloof hem rust zou geven, en ze stonden er daarom voor open. Omdat hij de islam heeft leren kennen in de As Soennah-moskee, heeft hij daar op z’n 20ste zijn geloofsbelijdenis gedaan. De moskee gaat uit van de meest rechtlijnige uitleg van de islam, het salafisme. Mike hekelt de individualistische Nederlandse maatschappij. 'Vroeger was iedereen veel beter voor elkaar, als ik kijk naar mijn opa en oma. In de islam zijn wij goed voor elkaar, mijn vrienden zijn mijn broeders.’

Mike is rustiger geworden, de band met zijn ouders is enorm verbeterd. 'In de islam is respect voor je ouders een groot goed.’ Vrouwen geeft hij geen hand en zijn baard laat hij staan. Hij is druk aan het sparen voor een reis naar de heilige stad Mekka. Mike glundert als hij het over zijn Marokkaanse vrouw heeft. 'Ik ben zo gelukkig nu. Zij was altijd al moslim, maar niet praktiserend. Nu hebben we samen het juiste pad gekozen.’ Op straat draagt zijn vrouw een sluier, Mike is de enige die mag zien hoe mooi ze is. 'Je moest eens weten hoeveel lingerie ze in de kast heeft hangen!’

Hij ziet zichzelf nog best in een islamitisch land wonen waar de sharia-wetgeving van kracht is. 'Door de regels die er heersen, denk je wel twee keer na voordat je de wet overtreedt. We hebben het in Nederland wel over normen en waarden, maar die komen niet aanwaaien.’

'IK KIES DE RECHTE WEG’
Ibrahim (27) uit Den Haag, monteur. Bekeerd sinds 2004

Ibrahim (27) uit Den Haag ziet zijn echte naam liever niet gepubliceerd. Dit is wie hij nu is, en niemand anders. Geheel traditioneel gekleed stapt hij het koranzaaltje van de orthodoxe Haagse As Soennah-moskee binnen. Met zijn baard en verhullende kaftan ziet hij er niet uit als een Hollandse jongeman. Toch is de ongehuwde Ibrahim dat.

Op zijn 16de had hij al discussies met Marokkaanse jongens uit z’n buurt, over God. Hij heeft altijd in God geloofd, maar in zijn hervormde opvoeding kreeg hij nooit antwoorden op zijn vragen. 'Bijvoorbeeld waarom er in de Bijbel staat dat er één God is, maar er drie worden aanbeden.’

Hij begon met uitgaan. 'Het uitgaanswereldje is erg seksistisch. Het enige waaraan sommige mannen denken, is hoe ze een meisje zo snel mogelijk het bed in kunnen praten.’ Alles wat hij deed, gaf hem maar kort blijdschap. 'Ik heb elke weg naar geluk wel onderzocht. Alles was oppervlakkig.’

Een Marokkaanse vriend nodigde hem uit voor een vakantie in Marokko. Ibrahim had meteen het gevoel thuis te zijn. De vriendelijkheid daar was iets wat hij niet kende. 'Die vriendelijkheid is iets van moslims.’ Na een derde vakantie in Marokko besloot Ibrahim weer bij zijn moeder te gaan wonen, om na te denken. Ibrahim kreeg een boek van een collega: Koran en Wetenschap. Hij raakte geïntrigeerd, en in zijn bed begon hij smeekbeden aan Allah te doen. 'Op een dag kwam ik van m’n werk. Iets in mij zei me dat ik naar de boekwinkel moest. Als eerste kwam ik een koranvertaling tegen. Ik negeerde de slechte influistering die ik kreeg: slechte dingen over God en religies.’ Hij ging steeds meer naar moskeeën, om te praten met imams.

Vorig jaar sprak hij zijn shahada (geloofsbelijdenis) uit in de Leidse Al-Hidjra-moskee. 'Mijn omgeving dacht eerst: dit is een bevlieging. Collega’s vroegen of ik gek was geworden, maar mijn moeder zag me al snel positief veranderen.’

Het is onzin dat hij veel offers heeft moeten doen, zegt hij. 'Mensen zien alleen de beperkingen, zoals het laten staan van alcohol. Terwijl God ons zoveel meer dranken heeft gegeven!’ Hij vindt dat alles in de westerse wereld draait om uiterlijk. 'Mensen laten zich door hun begeertes leiden, ze volgen de kromme weg. Ik kies de rechte weg. Duidelijk, simpel en rechtvaardig!’

'IN MOSLIMLANDVOEL IK ME THUIS’
Hanna de Vlieger uit Utrecht, administratief medewerkster. Moslim sinds 1995

Ze was in Israël toen ze de oproep voor het islamitisch gebed voor het eerst hoorde. 'Ik ging nog iets verder uit mijn raam hangen. Ik vond het prachtig.’ Terug in Nederland kwam Hanna de Vlieger uit Utrecht een keer bij moslims thuis. Het was de vriendelijke sfeer die haar meteen aansprak, de omgang met elkaar.

Jarenlang had ze zich in het joodse geloof verdiept. 'Maar ik voelde me niet echt opgenomen.’ De islam was als een warm bad voor haar. 'Ik zou graag in een islamitisch land wonen. Dat zou prachtig zijn. Als ik in een moslimland kom, voel ik me thuis.’

Op 5-jarige leeftijd was ze een keer in de garage met haar moeder. Er brak brand uit. 'Ik rende naar buiten, zonder om te kijken. Ik liet mijn moeder gewoon achter. Ik voelde me zo egoïstisch. De islam geeft je principes, dus nu zou ik heel anders reageren.’

Hanna is ergens in de veertig, haar precieze leeftijd wil ze niet noemen. Evenmin wil ze het over haar Arabische man hebben. 'Heel veel mensen vinden dit een belachelijk geloof. Mensen hebben over zo veel dingen vooroordelen.’ Voor alle duidelijkheid: ze had zich al voor haar huwelijk tot de islam bekeerd.

Hanna groeide op in Den Haag, Scheveningen om precies te zijn. Op het Tweede Vrijzinnig Christelijk Lyceum, nu Segbroek geheten, bracht zij haar middelbare schooltijd door. Ze zong protestsongs met haar vrienden, tegen de oorlog in Vietnam, tegen kernwapens. Met kennissen uit haar 'vorige’ leven gaat ze sinds haar bekering – nu tien jaar geleden – nog wel om. 'En als ik ze niet meer zie, heeft dat niets met mijn moslim-zijn te maken.’

Heel soms, vlak na de aanslagen van juli in Londen bijvoorbeeld, voelt Hanna de sfeer veranderen als ze ergens met haar hoofddoek – die ze altijd draagt – binnenstapt. 'Maar over het algemeen heb ik er weinig last van. En als mensen niet aardig doen, kan ik het gemakkelijk van me afzetten. Dat komt door mijn geloof.’

De acties van de terroristen maken haar kwaad. 'Ik hoor daar niet bij. De aanslagen zijn afgekeurd door een moslimraad. Dan bevind ik me toch in goed gezelschap, lijkt me.’ Ze bestrijdt dat de Koran geweld tegen ongelovigen predikt. 'Nee, dat is niet waar, er bestaat geen dwang in de islam. En zeker niet door middel van terreur. Dat is niet des islams.’

Hanna beaamt wel dat bekeerlingen fanatieker zijn in het bestuderen en naleven van de Koran dan mensen die van huis uit moslim zijn. 'In het begin was ik ook heel strikt. Maar nu heb ik dat een beetje afgeleerd. Soms bid ik maar twee keer per dag, maar dan wil ik toch snel terug naar het oude ritme: vijf keer per dag.’

Zou Hanna sterven voor Allah? Ze twijfelt. 'Dat is een moeilijke vraag, die stel je natuurlijk vanwege de zelfmoordaanslagen. Allah bepaalt wanneer ik sterf, dat is niet aan mij.’

Een andere vrouw in haar huwelijk zou ze zonder twijfel direct accepteren. 'Omdat Allah in mijn hart zit. Het hoeft niet per se slecht te zijn, een andere vrouw erbij. Misschien is het juist een verrijking. ’

'DE EXTREMISTEN VERPESTEN HET’
'Dina’ (21) uit omgeving Rotterdam. Studente. Bekeerd sinds 2004

Op haar zwarte heupriem staat in diamantjes 'Dina’, haar islamitische naam die 'liefde’ betekent. Met haar Nederlandse naam wil ze niet in de publiciteit. Ze draagt een lichte spijkerbroek, een zwarte capuchontrui en een gouden kettinkje met 'het teken van Allah’ eraan. Geen hoofddoek of lange verhullende jurk: die komen volgens Dina voort uit culturele tradities, niet uit religieuze. 'In de Koran staat “bedek uzelf”. Niet “verberg uzelf”. Mijn ketting is mijn hoofddoek. Allah zit in je hart.’

Dina is niet gelovig opgevoed, maar altijd geïnteresseerd geweest in oosterse culturen. Haar vakantie in Marokko zal ze nooit vergeten. 'Ik houd van dat fata-morgana-idee.’ Vorig jaar zomer, in Turkije, leerde ze een Marokkaanse jongen kennen. Die was erg bezig met de islam en Dina begon erover te lezen. 'Ik was benieuwd naar zijn achtergrond.’ Het contact verwaterde, maar Dina bleef lezen over de islam. Het bestaan van Allah gaf haar een gelukkig gevoel en toen ze op een islamitische namensite de naam 'Dina’ zag staan, was ze verkocht. 'Mijn overgrootmoeder, met wie ik een intense band had, heette ook Dina. Toen ik 7 was, overleed ze. Toen ik haar naam op die site zag staan, dacht ik: dit ís het.’

Bij haar vriendinnen met een Arabische vriend is het volgens Dina – die ook een Marokkaanse vriend heeft – een trend om je in de islam te verdiepen. 'Uiteindelijk komt het bijna altijd door een man.’ Haar ouders, bij wie ze nog woont, begrijpen het niet. 'De extremisten verpesten het voor ons. Mijn ouders associëren islam met terreur en vrouwenmishandeling, zijn bang dat ik in een onderdrukt huwelijk terechtkom.’ Tot huilens toe heeft ze discussies met hen gehad.

Zolang ze haar geloof voor zichzelf houdt, accepteren ze het. 'Mijn speklapje eet ik netjes op, uit respect voor mijn ouders.’ Buitenshuis eet Dina wel halal, volgens de islamistische regels. Naast de islamitische feestdagen viert ze haar verjaardag en Kerst nog steeds. Uitgaan doet ze ook, zonder alcohol en sigaretten. 'En ik ga niet meer tegen jongens aanschuren of zo.’ Ze vindt het hypocriet dat het moslima’s vaak wordt verboden om naar het strand te gaan. 'Natuurlijk ga ik nog naar het strand. Jongens die allang geen maagd meer zijn, maar wel een maagd willen trouwen, zijn ook hypocriet. We leven in 2005.’

Zelf is ze geen maagd meer. 'Ik weet dat ik niet compleet rein ben. Ik bega nog steeds zonden. Want ik heb twintig jaar als niet-gelovige geleefd en wist niets van die regels af. Maar ik kom stapje voor stapje dichter bij mijn ideaalbeeld.’ Moslims hebben het hier goed, vindt Dina. 'Al die moskeeën die voor hen worden gebouwd, daar mogen wij toch dankbaar voor zijn?’ Als moslims het hier niet prettig vinden omdat de Nederlandse normen tegen hun principes ingaan, moeten ze maar in een islamitisch land gaan wonen, vindt Dina. 'Als je het hier niet goed vindt, wat doe je hier dan nog?’

Dina heeft haar kledingstijl behouden. Zo laat ze de autochtone bevolking zien dat ze 'een gewone landgenote’ is. 'Sommige bekeerlingen worden heel fanatiek, staan niet meer open voor andere visies. Zo schrik je mensen af. Zo win je geen zieltjes.’

Zwarte Schaap
29-08-05, 18:16
'JUIST BEKEERLING KAN BRUG SLAAN’
Marianne Vorthoren (26) uit Rotterdam, student bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit. bekeerd sinds 1999

Op een rode vouwfiets nadert de Rotterdamse Marianne Vorthoren (26). Ze draagt een felroze tuniek en een donkere zonnebril. Het is warm, dus heeft Marianne vandaag gekozen haar blonde haar te verbergen onder een luchtige, witte hoofddoek. Ze zet haar zonnebril af; twee nieuwsgierige, groene ogen kijken de wereld in. Hervormd gedoopt, nu moslima.

Haar middelbare schooltijd bracht ze door op het christelijke Marnix Gymnasium in Rotterdam-West, achteraf gezien een 'kleine witte wereld’. Allochtonen waren er niet. Ze groeide op bij haar moeder, die niet kerkelijk was.

Haar Turkse man, Tas, ontmoette ze op de Erasmus Universiteit, waar ze nu afstudeert in bestuurskunde. Tijdens een studiereis naar Istanbul bloeide de liefde op, zowel voor Tas als voor de Koran. Vanaf haar 19de was ze naar eigen zeggen heel erg op zoek naar haar plek in de wereld. In de islam vond ze een vorm van rust en liefde. 'Toen Ayaan Hirsi Ali de Profeet pervers noemde, voelde ik me tot op het bot gekwetst.’

Haar ouders maakten zich in eerste instantie bezorgd over haar, maar ook over wat de buren wel niet zouden denken. 'Ze staan nog steeds niet echt te juichen,’ zegt Marianne.

Maar ze accepteerden het wel en waren aanwezig bij Mariannes nikah (islamitisch huwelijk) met Tas. Na de moord op Theo van Gogh op 2 november 2004 voelde ze zich vermoeid, zegt ze. 'Premier Balkenende die naar aanleiding van de angst voor moslims onder de bevolking begint van: “We moeten met elkaar in dialoog.” Ik geloof heilig in de kracht van de dialoog. Maar die voeren we allang! Ik organiseer zelfs debatten bij Stichting Islam en dialoog.’ Daarnaast is Marianne beleidsmedewerker bij de Stichting Platform Islamitische Organisaties Rijnmond. Met haar studie erbij heeft ze het zodoende druk genoeg.

De angst onder de bevolking blijft, ervaart ze. Marianne: 'Die angst begrijp ik ook wel. Van de Nederlanders gaat 60 procent niet met moslims om.’ Sommige moslims praatten de moord op Van Gogh goed. 'De stelling van veel moslims was: “Had-ie het maar niet moeten doen.” Die mensen zeggen: als je niet met ons bent, ben je tegen ons. Zij zaaien terreur onder de moslims.’ Dat soort moslims kent ze niet, zegt Marianne.

Islam of de Nederlandse vrijheid? Allah verhoede, zegt ze, dat ze ooit moet kiezen. Ze heeft ze allebei zo ontzettend lief. Wel is ze ervan overtuigd dat de islam het ware geloof is. Maar ze vindt ook dat sommige bekeerlingen doorschieten in hun fanatisme. Ze ziet om haar heen dat sommige bekeerlingen de islam wat zij noemt 'verdraaien’ en zich daarom afkeren van de samenleving.

Marianne: 'Waar halen ze het lef vandaan om niet-gelovigen te veroordelen? Juist bekeerlingen kunnen een brug slaan tussen de twee werelden, omdat zij die beide van binnenuit kennen.’ Zou Marianne sterven voor Allah? 'Ik leid mijn leven voor Hem. In die zin zou ik wel voor Hem sterven. Maar nooit middels een zelfmoordaanslag.’ Bang is ze niet, wel bezorgd. 'Ik zie dat mensen uit angst hun basisprincipes gaan betwijfelen. Zoals in Nederland de zo kostbare vrijheid van meningsuiting. Dan gaat het echt de verkeerde kant op.’


Bron: Elsevier 27/08/09

Joesoef
29-08-05, 19:10
Leuk artikel, zeker voor de Elsevier. Alleen de opening :moe:

Joesoef
29-08-05, 19:11
Geplaatst door Alcibiades
Je kunt je afvragen of dat waar is want die bekeerlingen zijn vaak nog fanatieker dan oorspronkelijke moslims.

Volgens wie?

contradictio
29-08-05, 19:21
Geplaatst door Alcibiades
Je kunt je afvragen of dat waar is want die bekeerlingen zijn vaak nog fanatieker dan oorspronkelijke moslims.


Roomser dan de Paus.....

Bij deze een geheel nieuwe uitdrukking voor het toekomstige Nederlands:


Moslimser dan Mohammed vzmh....

Joesoef
29-08-05, 19:24
Geplaatst door Alcibiades
Volgens Marianne:


Sommige.

twee, drie, vier......................

Er zijn meer bekeerlingen dan 4.

Joesoef
29-08-05, 19:30
Geplaatst door Alcibiades
Het is een algemeen bekend verschijnsel bij alle geloven. Vandaar ook die uitdrukking. (Zie post Contradictio)


Ja heel algemeen bekend. Stond vanmorgen in de Telegraaf.

contradictio
29-08-05, 19:32
Geplaatst door Joesoef
Ja heel algemeen bekend. Stond vanmorgen in de Telegraaf.

Roomser da de Paus..? stond dat in de Telegraaf van vanochtend?... zijn ze wel een beetje laat.. die uitdrukking bestaat al "eeuwen"...
kijk als ze nou "moslimser dan Mohammed" aansneden...

Joesoef
29-08-05, 19:37
Geplaatst door contradictio
Roomser da de Paus..? stond dat in de Telegraaf van vanochtend?... zijn ze wel een beetje laat.. die uitdrukking bestaat al "eeuwen"...
kijk als ze nou "moslimser dan Mohammed" aansneden...



Nu weet ik nog niet wat alchiedinges onder soms verstaat.

contradictio
29-08-05, 19:40
Geplaatst door Joesoef
Nu weet ik nog niet wat alchiedinges onder soms verstaat.

nouhouuuw.. veel = sommigen... duhusss soms = zelden

gewoon een kwestie van de juiste vertaal sleutels :hardlach:


wild guess: "en jij bent de uitzondering die de regel bevestigt"

Joesoef
29-08-05, 19:46
Geplaatst door contradictio
nouhouuuw.. veel = sommigen... duhusss soms = zelden

gewoon een kwestie van de juiste vertaal sleutels :hardlach:


wild guess: "en jij bent de uitzondering die de regel bevestigt"


En wat zal een Islamfoob als Alcibiades voor een waarde geven aan soms :p

contradictio
29-08-05, 19:52
Geplaatst door Joesoef
En wat zal een Islamfoob als Alcibiades voor een waarde geven aan soms :p

in ieder geval veel meer waarde dan een Islamofiel :jeweetog:

contradictio
29-08-05, 20:05
Geplaatst door Joesoef
En wat zal een Islamfoob als Alcibiades voor een waarde geven aan soms :p

in ieder geval veel meer waarde dan een Islamofiel :jeweetog:

Ron Haleber
29-08-05, 21:15
BEKENDE BEKEERLINGEN

Christiaan Snouck Hurgronje (1857-1936): beroemd islamoloog uit Leiden
Cat Stevens (1948): popmusicus; bekeerd in 1977; heet nu Yusuf Islam
Mohammed Ali (1942): bokser; bekeerd in 1960, heette daarvoor Cassius Clay
Abdullah Haselhoef (1968): imam uit Krabbendijke; bekeerd als 12-jarige
Jason W. (1975): lid Hofstadgroep; bekeerde zich op zijn 13de
Martine van den O. (1979): bekeerde ex-agente in Hofstadgroepkringen



Tot mijn leedwezen moet ik meedelen dat de eerste op de lijst BEKENDE BEKEERLINGEN ,

de internationaal beroemde Nederlander Abdulghaffaar (Christiaan) Snouck Hurgronje - bij moslims bekend als Sjeich oel Islam van Ned. Indië -

ervan moet worden afgevoerd.

Ik citeer uit zijn vertrouwelijke brief aan zijn collega Nöldeke op 27 / 2 / 1915:

Mijn verblijf in Mekka en wel als moslim betrof "de aanpassing aan de uiterlijkheden eener intellectueel inferieure maatschappij, die nodig zijn om daar als mensch te gelden ".


Met excuses aan Elsevier en ZS.

barfly
29-08-05, 21:27
Waarom beginnen we pas in 1857 te tellen? En waarom dan maar zo weinig?

En waarom zijn de prominenten vergezeld van Jason W en Martine van den O?

Ron Haleber
29-08-05, 21:34
Geplaatst door barfly
Waarom beginnen we pas in 1857 te tellen? En waarom dan maar zo weinig?

En waarom zijn de prominenten vergezeld van Jason W en Martine van den O?

Weet je nu nog niet dat het Westen al eeuwen verstikt wordt door afgoderij en zedeloosheid?

Jason W en Martine van den O hebben dit tenminste begrepen!

gh.wille
29-08-05, 22:11
Geplaatst door contradictio
Roomser dan de Paus.....

Bij deze een geheel nieuwe uitdrukking voor het toekomstige Nederlands:


Moslimser dan Mohammed vzmh....

Erg leuk gevonden , daarom van mij de gevatheids prijs van de dag !

Je mag kiezen , een voettocht naar ROME of MEKKA, voor twee personen.

;) :giechel:

MaRiaH
29-08-05, 22:36
Geplaatst door Alcibiades
Je kunt je afvragen of dat waar is want die bekeerlingen zijn vaak nog fanatieker dan oorspronkelijke moslims.

dat is net zoals met roken ja..

de ex-roker is 1000x fanatieker TEGEN roken dan degenen die nooit gerookt hebben.

waarmee ik wil aantonen dat de stelling van Alcibiades hoogst waarschijnlijk klopt.

Persoonlijk denk ik dat deze bekeringen voortkomen uit het individualisme in de maatschappij.

Veel jongeren verkeren in een sociaal isolement of zijn thuis emotioneel verwaarloosd.
Er worden geen grenzen gesteld en die vinden ze in het geloof.

Overigens zie je hetzelfde verschijnsel ook in de andere 'geloven'
ze mogen zich verheugen op een groeiend aantal jongeren.

Zwarte Schaap
29-08-05, 22:49
Een andere variant:
Hirsi Ali en Afsin Elian, meer anti-moslim dan de kruisvaarders. (waar gretig gebruikt van wordt gemaakt door de schijnheilige autochtonen)


Anywayz gerritje heeft het weer voor elkaar gekregen dat de makke schaapjes het geloof van deze mensen gaan bagataliseren en min of meer kleineren. Nou ik weet het niet en ik ken ze niet maar ik wens ze veel sterkte en geluk in dit landje met haar rotsfeer.

barfly
29-08-05, 23:19
Geplaatst door Ron Haleber
Weet je nu nog niet dat het Westen al eeuwen verstikt wordt door afgoderij en zedeloosheid?

Jason W en Martine van den O hebben dit tenminste begrepen!

Dat verklaard inderdaad wel een beetje de massa's die een andere religie kiezen in Nederland ja.

Joesoef
30-08-05, 08:31
Geplaatst door MaRiaH

Persoonlijk denk ik dat deze bekeringen voortkomen uit het individualisme in de maatschappij.




???

MaRiaH
30-08-05, 09:27
Geplaatst door Joesoef
???

wat snap je niet?

IbnRushd
30-08-05, 09:31
Geplaatst door Ron Haleber
BEKENDE BEKEERLINGEN

Christiaan Snouck Hurgronje (1857-1936): beroemd islamoloog uit Leiden
Cat Stevens (1948): popmusicus; bekeerd in 1977; heet nu Yusuf Islam
Mohammed Ali (1942): bokser; bekeerd in 1960, heette daarvoor Cassius Clay
Abdullah Haselhoef (1968): imam uit Krabbendijke; bekeerd als 12-jarige
Jason W. (1975): lid Hofstadgroep; bekeerde zich op zijn 13de
Martine van den O. (1979): bekeerde ex-agente in Hofstadgroepkringen



Tot mijn leedwezen moet ik meedelen dat de eerste op de lijst BEKENDE BEKEERLINGEN ,

de internationaal beroemde Nederlander Abdulghaffaar (Christiaan) Snouck Hurgronje - bij moslims bekend als Sjeich oel Islam van Ned. Indië -

ervan moet worden afgevoerd.

Ik citeer uit zijn vertrouwelijke brief aan zijn collega Nöldeke op 27 / 2 / 1915:

Mijn verblijf in Mekka en wel als moslim betrof "de aanpassing aan de uiterlijkheden eener intellectueel inferieure maatschappij, die nodig zijn om daar als mensch te gelden ".


Met excuses aan Elsevier en ZS.

Er zit een foutje in je tekst. Jason W. bekeerd rond zijn vijftiende (praktiserend en wel) en geboren in 1986.

Joesoef
30-08-05, 09:39
Geplaatst door MaRiaH
wat snap je niet?


Zie quote.... Kan twee kanten op.

Ron Haleber
30-08-05, 09:41
Geplaatst door IbnRushd
Er zit een foutje in je tekst. Jason W. bekeerd rond zijn vijftiende (praktiserend en wel) en geboren in 1986.

Ik citeer uit Elsevier! Hoe durf je de objectieve info van de NL-pers onderuit te halen...? Elsevier is een duur tijdschrift met een keur aan onderzoeksjournalisten.

Vraag maar aan GH Wille - en begin maar niet met hem over de Telegraaf... Dan zwaait er wat voor je...!!!

Raadpleeg verder Farid Achahboun maar die zweert bij Elsevier. Hij duldt geen kwaad woord erover. Leon de Winter schrijft er dan ook regelmatig lange stukken in over Farid! :moe:

IbnRushd
30-08-05, 09:42
Geplaatst door Ron Haleber
Hoe durf je de objectieve info van de NL-pers onderuit te halen...? Elsevier is een duur tijdschrift met een keur aan onderzoeksjournalisten.

Vraag maar aan Farid Achahboun die zweert bij Elsevier. Hij duldt geen kwaad woord erover. Leon de Winter schrijft er dan ook regelmatig lange stukken in over Farid! :moe:

Elsevier boeit mij niet. Ik ken Jason W persoonlijk. Sterker nog, ik weet zelfs meer dan jij, Elsevier, Telegraaf en ander roddel/leugen bladen over hem.

Ron Haleber
30-08-05, 09:47
Geplaatst door IbnRushd
Elsevier boeit mij niet. Ik ken Jason W persoonlijk. Sterker nog, ik weet zelfs meer dan jij, Elsevier, Telegraaf en ander roddel/leugen bladen over hem.

Onze lezer GH Wille - vox populi, vox dei - zal je het juiste antwoord op je laster geven...! :boos:

IbnRushd
30-08-05, 09:54
Geplaatst door Ron Haleber
Onze lezer GH Wille - vox populi, vox dei - zal je het juiste antwoord op je laster geven...! :boos:

Wacht even. Volgens mij begrijp je 't niet. Jason W. heeft zijn diploma behaald in 2004. Na de zomervakantie schrijft hij zich in bij de universiteit in Leiden. De opl. die hij kiest is Arabisch en Cultuur.

Als jij beweert dat Jason W in 1975 geboren werd, hoelang heeft hij over zijn vwo gedaan? 19 jaar misschien?

Ron Haleber
30-08-05, 10:23
Geplaatst door IbnRushd
Wacht even. Volgens mij begrijp je 't niet. Jason W. heeft zijn diploma behaald in 2004. Na de zomervakantie schrijft hij zich in bij de universiteit in Leiden. De opl. die hij kiest is Arabisch en Cultuur.

Als jij beweert dat Jason W in 1975 geboren werd, hoelang heeft hij over zijn vwo gedaan? 19 jaar misschien?

Ikzelf beweer helemaal niets.

Het enige waar ik aan begon was het lijstje van BEKENDE BEKEERLINGEN van Elsevier onder handen nemen.

En er dus de grootste grove onjuistheid van politiek bedrog uit halen die blijkbaar niemand hier opviel - geboortedata lijkt me trouwens bijzaak...


GH Wille ligt blijkbaar nog op één oor...

Ron Haleber
30-08-05, 10:28
Geplaatst door IbnRushd
Na de zomervakantie schrijft hij zich in bij de universiteit in Leiden. De opl. die hij kiest is Arabisch en Cultuur.



Het zou leuk zijn om van Mark61 die uit dezelfde vakgroep stamt, te horen of dit voor Jason c.s. wel de juiste keus was?

Wat zou voor hem meer geschikt zijn geweest? Enig studieadvies kan Mark hier toch nog wel geven?

IbnRushd
30-08-05, 10:35
Geplaatst door Ron Haleber
Ikzelf beweer helemaal niets.

Het enige waar ik aan begon was het lijstje van BEKENDE BEKEERLINGEN van Elsevier onder handen nemen.

En er dus de grootste grove onjuistheid van politiek bedrog uit halen die blijkbaar niemand hier opviel - geboortedata lijkt me trouwens bijzaak...


GH Wille ligt blijkbaar nog op één oor...

http://www.nos.nl/nieuws/achtergronden/theovangogh/hofstadgroep_leden_faq.html#C

Iedereen maakt wel eens fouten. De een meer dan de ander

Elsschot
30-08-05, 10:56
Geplaatst door IbnRushd
Ik ken Jason W persoonlijk.

Fijne vrienden ...

ronald
30-08-05, 10:57
[QUOTE]Geplaatst door IbnRushd
Wacht even. Volgens mij begrijp je 't niet. Jason W. heeft zijn diploma behaald in 2004. Na de zomervakantie schrijft hij zich in bij de universiteit in Leiden. De opl. die hij kiest is Arabisch en Cultuur.

Als jij beweert dat Jason W in 1975 geboren werd, hoelang heeft hij over zijn vwo gedaan? 19 jaar misschien? [/QUOT




Schrijft hij zich in voor een studie? Is hij dan al vrij?

IbnRushd
30-08-05, 11:01
Geplaatst door ronald




Schrijft hij zich in voor een studie? Is hij dan al vrij?

Hij schreef zich in. En is hoogwaarschijnlijk al uitgeschreven. Wat is je punt?

IbnRushd
30-08-05, 11:02
Geplaatst door Elsschot
Fijne vrienden ...

Iemand persoonlijk kennen, betekent nog geen vrienden.

Tomas
30-08-05, 11:03
Geplaatst door IbnRushd
Iemand persoonlijk kennen, betekent nog geen vrienden.

Wat is jouw visie eigenlijk op hem en het hele gebeuren?

EL-Imraan
30-08-05, 11:17
Geplaatst door IbnRushd
Wacht even. Volgens mij begrijp je 't niet. Jason W. heeft zijn diploma behaald in 2004. Na de zomervakantie schrijft hij zich in bij de universiteit in Leiden. De opl. die hij kiest is Arabisch en Cultuur.

Als jij beweert dat Jason W in 1975 geboren werd, hoelang heeft hij over zijn vwo gedaan? 19 jaar misschien?


Het heeft geen zin om met deze sukkels hierover te discussieren, ze zijn gewoon jaloers op het feit dat steeds meer hun eigen rasgenoten voor Het Ware Geloof " ISLAM" kiest.

".....en zij proberen het Licht van Allah te doven, met hun leugens, maar Allah voltooid zijn Licht. Al haten de ongelovigen het."

ronald
30-08-05, 11:19
Geplaatst door IbnRushd
Hij schreef zich in. En is hoogwaarschijnlijk al uitgeschreven. Wat is je punt?


Ik vroeg me alleen af of hij dan al vrij is. Wel optimistisch gedacht van hem natuurlijk.

Maar goed. Ik vind Jason en zo'n figuur als Van der Ven niet bepaald "bruggen slaande" proselieten. Misschien in de trand van zo'n smalle touwbrug die zij wel onbewust achter zich doorsnijden?

Oprechte proselieten wens ik alleen maar veel levensgeluk.

Wide-O
30-08-05, 11:21
Puur ter info: een aantal weken geleden schatte iemand van de moslim-executieve in Brussel het aantal bekeringen tot de Islam op ongeveer 400 à 500 per jaar (alle leeftijden)

oorlam
30-08-05, 11:31
En in de islam wordt álles beschreven. Het beschrijft bijvoorbeeld hoe je je ouders moet behandelen, zoals in de volgende aya (vers): 'En wij hebben de mens zorg voor zijn ouders opgedragen. Zijn moeder heeft hem gedragen in zwakheid op zwakheid (Koran 31:14).’

Nou! dit is wel een KANJER van een openbaring. Stel je voor dat dit er niet in zou staan, dan had dat bekeerd meisje nooit geweten hoe ze met haar ouders had moeten omgaan. Je zou je voor minder bekeren!


En al is ze er nog niet mee bezig, ze wil jong trouwen. Dat is gebruikelijk in de islam. Maar alleen met een moslim. 'Dat staat zo in de Koran. Trouwens, een Hollandse man zie je toch niet naast een hoofddoek lopen?’

Hier heeft ze even geluk gehad. Stel nu dat ze op een niet-moslim verliefd werd, dan had ze natuurlijk een probleem. Maar vermits het zo in de koran staat zal ze dat zeker nooit doen.

kaassieforreal
30-08-05, 11:34
Geplaatst door EL-Imraan
Het heeft geen zin om met deze sukkels hierover te discussieren, ze zijn gewoon jaloers op het feit dat steeds meer hun eigen rasgenoten voor Het Ware Geloof " ISLAM" kiest.

".....en zij proberen het Licht van Allah te doven, met hun leugens, maar Allah voltooid zijn Licht. Al haten de ongelovigen het."

Oh welnee maak je geen zorgen. Zonder nou afbreuk aan de Islam te willen doen is mijn indruk dat dit soort bekeerlingen het ene simpele wereldbeeld inruilen voor het andere. In de interviews zaten al twee meiden die pas Moslim zijn geworden nadat ze een Islamtisch vriendje/partner hadden.

Tsja en als iemand eigenlijk lijdt aan een vorm van geestelijke instabilliteit en in zijn nieuw gevonden overtuiging te ver doorslaat vindt ik dat niet prettig nee. Maar dat heeft niks met een waar geloof te mkaen maar met de persoonlijke problemen van de betrokkene.

oorlam
30-08-05, 11:39
Het leuke aan die sektes uit de 70-er jaren was dat je er gelijk weer uit kon stappen als je volwassener werd.

Ligt dat bij islam niet ietsje gevoeliger? Of word je ook enkel uit de sekte gestoten als je je ontbekeert?

IbnRushd
30-08-05, 11:41
Geplaatst door kaassieforreal
Oh welnee maak je geen zorgen. Zonder nou afbreuk aan de Islam te willen doen is mijn indruk dat dit soort bekeerlingen het ene simpele wereldbeeld inruilen voor het andere. In de interviews zaten al twee meiden die pas Moslim zijn geworden nadat ze een Islamtisch vriendje/partner hadden.

Tsja en als iemand eigenlijk lijdt aan een vorm van geestelijke instabilliteit en in zijn nieuw gevonden overtuiging te ver doorslaat vindt ik dat niet prettig nee. Maar dat heeft niks met een waar geloof te mkaen maar met de persoonlijke problemen van de betrokkene.

Knap zég. En dat doe je aan de hand van die twee interviews. So, wat kan jij generaliseren. :duim:

kaassieforreal
30-08-05, 11:51
Geplaatst door IbnRushd
Knap zég. En dat doe je aan de hand van die twee interviews. So, wat kan jij generaliseren. :duim:

Knap zeg dat jij veronderstelt dat ik mijn mening alleen op basis van dit artikel heb gevormd, so wat kan jij simpel van geest overkomen :zwaai:

Rudy
30-08-05, 11:56
Geplaatst door Wide-O
Puur ter info: een aantal weken geleden schatte iemand van de moslim-executieve in Brussel het aantal bekeringen tot de Islam op ongeveer 400 à 500 per jaar (alle leeftijden)

Op één werden toen enkele meisjes geïnterviewd die zich hadden bekeerd uit overtuiging, of het beschouwen als een soort nieuwe uitdaging. Tijdens het interview met de imam uit Brussel werd toch duidelijk dat er veel bekeerd wordt omdat een van de partners moslim is, louter uit liefde voor de partner, en om alle miserie met de aangetrouwde familie te vermijden. Aan de reactie van de imam te horen is het aandeel van die laatste groep niet zo gering. Dan stel ik mij de vraag wat nu voor de geloofsgemeenschap de meerwaarde is van een ongelovige bekeerling.

IbnRushd
30-08-05, 11:57
Geplaatst door kaassieforreal
Knap zeg dat jij veronderstelt dat ik mijn mening alleen op basis van dit artikel heb gevormd, so wat kan jij simpel van geest overkomen :zwaai:

Generaliseren = alle bekeerlingen met een 'islamitische' partner.

Maar geeft niet hoor. Het is was immers je 'indruk'. :D

Joesoef
30-08-05, 12:01
http://www.crazycows.nl/forum/uploads/blaat2.gif

kaassieforreal
30-08-05, 12:07
Geplaatst door IbnRushd
Generaliseren = alle bekeerlingen met een 'islamitische' partner.

OK wiseass: Waar staat dat ik stel dat alle bekeerlingen dit doen ten gevolge van een Moslimpartner. Volgens mij lul je poep maar proof me wrong



Maar geeft niet hoor. Het is was immers je 'indruk'. :D

Ik geloof dat er maar één indruk is die je dwarszit en dat is die van mij op jou. Daar ben je helaas onzorgvuldig door geworden en nou slaat je geschamper helemaal nergens op. Sukkel.

IbnRushd
30-08-05, 12:17
Geplaatst door kaassieforreal
OK wiseass: Waar staat dat ik stel dat alle bekeerlingen dit doen ten gevolge van een Moslimpartner. Volgens mij lul je poep maar proof me wrong



Ik geloof dat er maar één indruk is die je dwarszit en dat is die van mij op jou. Daar ben je helaas onzorgvuldig door geworden en nou slaat je geschamper helemaal nergens op.



Geplaatst door kaassieforreal
Oh welnee maak je geen zorgen. Zonder nou afbreuk aan de Islam te willen doen is mijn indruk dat dit soort bekeerlingen... bla bla bla

kaassieforreal
30-08-05, 12:24
Geplaatst door IbnRushd
Geplaatst door kaassieforreal
Oh welnee maak je geen zorgen. Zonder nou afbreuk aan de Islam te willen doen is mijn indruk dat dit soort bekeerlingen... bla bla bla


Oh knoeier, quote het dan goed:

Geplaatst door kaassieforreal
Zonder nou afbreuk aan de Islam te willen doen is mijn indruk dat dit soort bekeerlingen het ene simpele wereldbeeld inruilen voor het andere


Staat niks over partnerkeuze. Je hebt geen punt, face it.

Ergens van de ratten dat je me met halve quotes woorden in de mond probeert te leggen, zal wel iets met geestelijke armoede te maken hebben.

IbnRushd
30-08-05, 12:31
Geplaatst door kaassieforreal
Oh ...


Geplaatst door EL-Imraan
Het heeft geen zin om met deze sukkels hierover te discussieren, ze zijn gewoon jaloers op het feit dat steeds meer hun eigen rasgenoten voor Het Ware Geloof " ISLAM" kiest.

".....en zij proberen het Licht van Allah te doven, met hun leugens, maar Allah voltooid zijn Licht. Al haten de ongelovigen het."


Geplaatst door kaassieforreal

Oh welnee maak je geen zorgen. Zonder nou afbreuk aan de Islam te willen doen is mijn indruk dat dit soort bekeerlingen het ene simpele wereldbeeld inruilen voor het andere. In de interviews zaten al twee meiden die pas Moslim zijn geworden nadat ze een Islamtisch vriendje/partner hadden .

Tsja en als iemand eigenlijk lijdt aan een vorm van geestelijke instabilliteit en in zijn nieuw gevonden overtuiging te ver doorslaat vindt ik dat niet prettig nee. Maar dat heeft niks met een waar geloof te mkaen maar met de persoonlijke problemen van de betrokkene .

Mark
30-08-05, 12:34
Ik heb 2 bekeringen mogen meemaken, was reuze gezellig. We zijn na afloop gezellig met zijn allen een biertje gaan drinken.

kaassieforreal
30-08-05, 12:35
Geplaatst door IbnRushd


DAAAAAAAAG :zwaai:

mark61
30-08-05, 12:49
Geplaatst door Ron Haleber
Het zou leuk zijn om van Mark61 die uit dezelfde vakgroep stamt, te horen of dit voor Jason c.s. wel de juiste keus was?

Nee, absoluut niet. Komt ie de Vreselijke Sneeuwman Jansen tegen. Misschien istie daardoor wel geradicaliseerd. Maar Arabisch studeren lijkt me veel te vermoeiend voor halve Amerikanen. Vandaar dat ie met handgranaten ging zwaaien ws.


Wat zou voor hem meer geschikt zijn geweest? Enig studieadvies kan Mark hier toch nog wel geven?

KMA in Breda. Kan ie zijn overtollige energie kwijt op de tijgerbaan.

mark61
30-08-05, 12:51
Geplaatst door IbnRushd
Ik ken Jason W persoonlijk.

Had je hem niet van zijn onzalige bezigheden af kunnen houden? Of vind je ze niet onzalig? Of ben je je broeders hoeder niet?

mark61
30-08-05, 12:52
Geplaatst door ronald
[QUOTE]Geplaatst door IbnRushd Schrijft hij zich in voor een studie? Is hij dan al vrij?

Praesens historicus.

Ron Haleber
30-08-05, 13:09
Geplaatst door mark61
Nee, absoluut niet. Komt ie de Vreselijke Sneeuwman Jansen tegen. Misschien istie daardoor wel geradicaliseerd. Maar Arabisch studeren lijkt me veel te vermoeiend voor halve Amerikanen. Vandaar dat ie met handgranaten ging zwaaien ws.


KMA in Breda. Kan ie zijn overtollige energie kwijt op de tijgerbaan.

Nou Mark, je moet de behoefte aan een wetenschappelijke vorming nooit onderschatten! Je weet de bekeerling Abdul Ghaffar Snouck Hurgronje als vader van jouw vakgroep - trekt nu eenmaal veel volgelingen.

Het was aan jou wel niet besteed. Maar de huidige bezetster van zijn leerstoel, mw Kruk, is er nog steeds apetrots op! Van Koningsveld mag zich niet als zijn opvolger claimen. Doet ie dat toch, dan krijgt hij een draai om zn oren van haar.


Je kan in Leiden bij jullie toch ook schriftelijke leergangen volgen? Misschien is dat een goed idee voor Jason?

ronald
30-08-05, 13:28
Geplaatst door mark61
Praesens historicus.


Met een praesens numen kan alles.

gh.wille
30-08-05, 21:39
Geplaatst door Ron Haleber
Ikzelf beweer helemaal niets.

Het enige waar ik aan begon was het lijstje van BEKENDE BEKEERLINGEN van Elsevier onder handen nemen.

En er dus de grootste grove onjuistheid van politiek bedrog uit halen die blijkbaar niemand hier opviel - geboortedata lijkt me trouwens bijzaak...


GH Wille ligt blijkbaar nog op één oor...

Geachte R.Haleber ,

Blijkbaar is je al wetendheids waanzin zover gestegen ,dat je nu ook al de suggestie geeft aan anderen wat ik doe op een bepaald uur !
Om je een totale afgang te besparen , zal ik je iets helpen .
Je had het bijna goed ,met dat verschil, ik lag niet op bed maar onderging een ,,Larynxscopie " d.i.v.m. controle .
Maar dit terzijde , ik ga nagenoeg nooit in dispuut op gebied waar ik weinig of niets van af weet ! Hooguit een opmerking ,en als regel dan nog in de vragende vorm.
En zeker niet op een onderwerp als deze , ik zou niet graag iedereen de kost willen geven die van geloof is veranderd !
Het is een kwestie wat je zelf bepaald wat voor geloof je beleid , en of je evt veranderd van geloof dat is ook iets wat je ZELF zou moeten kunnen beslissen .
Helaas is dat niet voor iedereen weggelegd !
Hier in Nederland ben je daar gelukkig (vrij ) in ,net zo goed als dat je
hier ook ZELF kunt bepalen wat voor lectuur je leest !
En dat is in sommige landen nog steeds verboden of er is eenvoudig geen andere lectuur om dat het verboden is .
En dat is iets wat jij , toch zou kunnen weten !
Anders had er misschien wel een topic gestart kunnen worden over bekenden Moslims die evt wel van geloof hadden willen veranderen!

V.G.G.

Ron Haleber
30-08-05, 22:22
Geplaatst door gh.wille

Hier in Nederland ben je daar gelukkig (vrij ) in ,net zo goed als dat je
hier ook ZELF kunt bepalen wat voor lectuur je leest !
En dat is in sommige landen nog steeds verboden of er is eenvoudig geen andere lectuur om dat het verboden is .
En dat is iets wat jij , toch zou kunnen weten !

V.G.G.

Als je dit topic leest, zul je zien dat Marokkanen De Telegraaf door het slijk halen... Terwijl het volgens mij de krant is die het meest door ze gelezen wordt.

Ik had daar van jou als enthousiast Telegraaf-lezer een reactie op verwacht! :denk:


Beterschap met je oor!

gh.wille
30-08-05, 22:57
Geplaatst door Ron Haleber
Als je dit topic leest, zul je zien dat Marokkanen De Telegraaf door het slijk halen... Terwijl het volgens mij de krant is die het meest door ze gelezen wordt.

Ik had daar van jou als enthousiast Telegraaf-lezer een reactie op verwacht! :denk:


Beterschap met je oor!

Ik heb je al eens eerder laten weten dat ik meerdere kranten lees !

:wink: , Zou je ook eens moeten doen om een onpartijdig oordeel te kunnen geven , aanrader de T.G ! of lees je die al ?

Overigens heb ik geen last van m,n oor alleen maar een beetje van :
Larynx of te wel Strottenhoofd kanker !

:student:

Elsschot
30-08-05, 23:12
Geplaatst door gh.wille
Ik heb je al eens eerder laten weten dat ik meerdere kranten lees !

:wink: , Zou je ook eens moeten doen om een onpartijdig oordeel te kunnen geven , aanrader de T.G ! of lees je die al ?

Overigens heb ik geen last van m,n oor alleen maar een beetje van :
Larynx of te wel Strottenhoofd kanker !

:student:

Het is inderdaad noodzakelijk om meerdere kranten te lezen voor een objectief wereldbeeld. Het geeft dan ook geen pas om de grootste krant van NL met een oplage van meer dan 1.000.000 per dag geen blik waardig te gunnen.


ps. beterschap

gh.wille
30-08-05, 23:37
Geplaatst door Elsschot
Het is inderdaad noodzakelijk om meerdere kranten te lezen voor een objectief wereldbeeld. Het geeft dan ook geen pas om de grootste krant van NL met een oplage van meer dan 1.000.000 per dag geen blik waardig te gunnen.


ps. beterschap

Dank je wel !

En om ff op de T.G terug te komen , ik heb ook niet alle tijd om deze uit te spitten , en dat geld voor de andere bladen ook ,maar als je wil is er altijd wel een stok te vinden om een hond te slaan !
Maar er word zelden of nooit vermeld als er iets goeds in staat over de ISLAM of MOSLIMS .
Overigens om ff op de topic terug te komen ,er was zelfs al een Sultan in het toenmalige OSMAANSE rijk die (als het aan hem had gelegen ) CHRISTELIJK was geworden !
Vraag me af hoe de wereld er dan thans uitgezien zou hebben ???

V.G.G.

Zwarte Schaap
31-08-05, 00:16
Geplaatst door Rudy
Op één werden toen enkele meisjes geïnterviewd die zich hadden bekeerd uit overtuiging, of het beschouwen als een soort nieuwe uitdaging. Tijdens het interview met de imam uit Brussel werd toch duidelijk dat er veel bekeerd wordt omdat een van de partners moslim is, louter uit liefde voor de partner, en om alle miserie met de aangetrouwde familie te vermijden. Aan de reactie van de imam te horen is het aandeel van die laatste groep niet zo gering. Dan stel ik mij de vraag wat nu voor de geloofsgemeenschap de meerwaarde is van een ongelovige bekeerling.


Bekering tot islam is vrouwenzaak


07:58:30

BRUSSEL - In 2004 hebben vierhonderd Belgen zich bekeerd tot de islam. Opvallend is dat driehonderd van hen vrouwen waren, zo melden Het Nieuwsblad en Het Volk vandaag.

Volgens Abdel Kadet van het Islamitisch Centrum in Brussel is de interesse in de islam gegroeid sinds de aanslagen van 11 september. ,,Zo komen mensen erachter dat wij anders zijn dan het beeld dat de media van ons ophangen'', stelt hij.
Het centrum kan geen verklaring geven voor het feit dat 300 van de 400 bekeerlingen vrouwen zijn. ,,Het is zeker niet zo dat al die vrouwen moslima worden om met een moslim te kunnen trouwen . Moslimmannen mogen trouwens vrouwen van een ander geloof trouwen'', aldus Abdel Kadet.

Op de motivatie van mannen die zich bekeren, heeft het Islamitisch Centrum wel een duidelijker zicht . ,,Vaak ligt er een Romeo en Julia-gegeven aan de basis: de Belgische man is halsoverkop verliefd geworden op een moslimmeisje.''

25/07/2005 - belga - kld

gh.wille
31-08-05, 00:31
Geplaatst door Zwarte Schaap
Bekering tot islam is vrouwenzaak


07:58:30

BRUSSEL - In 2004 hebben vierhonderd Belgen zich bekeerd tot de islam. Opvallend is dat driehonderd van hen vrouwen waren, zo melden Het Nieuwsblad en Het Volk vandaag.

Volgens Abdel Kadet van het Islamitisch Centrum in Brussel is de interesse in de islam gegroeid sinds de aanslagen van 11 september. ,,Zo komen mensen erachter dat wij anders zijn dan het beeld dat de media van ons ophangen'', stelt hij.
Het centrum kan geen verklaring geven voor het feit dat 300 van de 400 bekeerlingen vrouwen zijn. ,,Het is zeker niet zo dat al die vrouwen moslima worden om met een moslim te kunnen trouwen . Moslimmannen mogen trouwens vrouwen van een ander geloof trouwen'', aldus Abdel Kadet.

Op de motivatie van mannen die zich bekeren, heeft het Islamitisch Centrum wel een duidelijker zicht . ,,Vaak ligt er een Romeo en Julia-gegeven aan de basis: de Belgische man is halsoverkop verliefd geworden op een moslimmeisje.''

25/07/2005 - belga - kld

Dan zijn we gauw uitgepraat , en als de vrouwen eenmaal bekeerd zijn dan is het een Mannen zaak ,logish he !
:melig: