PDA

Bekijk Volledige Versie : Jonge Marokkanen positief in beeld



delirious
30-08-05, 15:00
Dinsdag 30 augustus 2005 - Op 8 september, komt ’Het Schnitzelparadijs’ in de bioscoop, een film van de oorspronkelijk uit Asten afkomstige regisseur Martin Koolhoven.

„Het lijkt onmogelijk om een komische film met Marokkanen erin te maken zonder te worden vergeleken met Shouf“, zegt Koolhoven anderhalve week voor de premičre. Hij lijkt langzamerhand moe te worden van alle vragen over de overeenkomsten tussen zijn nieuwe film en de veelgeprezen ’Shouf shouf habibi!’.

Beide producties zijn komedies waarin Marokkanen spelen, maar daarmee houdt ook iedere vergelijking op, vinden zowel maker als hoofdrolspelers. ’Het Schnitzelparadijs’ gaat niet alleen ook over Marokkanen. Koolhoven erkent dat hij bij de audities twijfelde of hij de twee acteurs Mimoun Oaissa en Mohammed Chaara in zijn film moest laten spelen. „Ik dacht: Shit, Mimoun zat ook in ’Shouf’. Maar hij was de beste, dus waarom zou ik hem niet nemen? Datzelfde geldt voor Mohammed. En er zijn niet zoveel Marokkaanse acteurs, dus je loopt hier toch tegenaan.“

Oaissa zelf heeft geen seconde getwijfeld of hij de rol moest accepteren. „Mensen proberen je altijd in een hokje te stoppen, maar daar houd ik me niet mee bezig. Voor mij is er geen vakje 'komedie met Marokkanen'. Ik ben gewoon gevraagd voor een project met een heel leuk script.“

Volgens de acteur is het feit dat hij in beide films speelt, een van de weinige overeenkomsten. „’Shouf shouf habibi!’ was een tragikomedie, ’Het Schnitzelparadijs’ een romantische komedie.“

Braaf

De film vertelt het verhaal van de jonge Marokkaan Nordip (Noah Mounir Valentyn), die volgens zijn omgeving een mooie toekomst tegemoet gaat. Hij is in tegenstelling tot zijn broer (Chaara) braaf en is geslaagd met prachtige cijfers.

Zijn vader wil dat hij medicijnen gaat studeren, maar Nordip weet even niet wat hij wil. Hij besluit een baantje te nemen in de spoelkeuken van een wegrestaurant. Daar krijgt hij niet alleen te maken met het multiculturele personeel, onder wie Amimoen (Oaissa) en Goran (Tygo Gernandt), maar ook met de mooie serveerster Agnes (Bracha van Doesburgh).

Noah Mounir Valentyn (half Tunesisch, kwart Frans en kwart Nederlands), student aan de Toneel en Kleinkunst Academie in Amsterdam, herkent veel van zichzelf in zijn personage. „Hij is een eenling en een denker, net als ik.“ Maar ook de situatie waarin Nordip zit, is de acteur niet onbekend. „Toen ik mijn moeder vertelde dat ik me voor een acteeropleiding wilde inschrijven, vond ze dat verschrikkelijk. Ze verscheurde de papieren voor mijn neus. Ook legde ze, net als Nordips vader, folders klaar met informatie over studies. Nu is ze overigens wel trots.“

Vrijheid

Het verhaal van ’Het Schnitzelparadijs’ is gebaseerd op het gelijknamige boek van schrijver Khalid Boudou. De schrijver heeft Koolhoven alle vrijheid gegeven voor de verfilming. „Alleen de setting en de karakters zijn overgebleven“, vertelt Koolhoven.

„Maar Khalid was blij verrast. We wilden allebei een positief verhaal over een jonge Marokkaan maken en hebben dat ieder op onze eigen manier gedaan.“ De regisseur wilde een ander geluid laten horen in een tijd waarin „zoveel onzin en negatieve verhalen over Marokkanen in het nieuws komen“.

De acteurs plaatsen het verhaal in een bredere context. „Nordip is een Marokkaan, maar zijn afkomst voert niet de boventoon“, zegt Valentyn. „Het draait vooral om iemand die op zoek is naar wat hij wil in het leven. Het had dus net zo goed een Nederlandse jongen kunnen zijn.“

Volgens Oaissa worden er vooral „maffe karakters“ neergezet die niet meteen een bepaalde cultuur vertegenwoordigen. „Het is fictie, geen documentaire. Je kunt aan de hand van ’Het Schnitzelparadijs’ niet bepalen hoe Marokkanen zijn. Ik bedoel, wat zegt Mr. Bean over de Britten? Als we op hem afgaan, zijn Britten mensen met rare stemmetjes in kleine auto's.“

Eindhovens dagblad (http://www.eindhovensdagblad.nl/regioportal/ED/1,1478,1501-Voorpagina__2850175_,00.html)

Me_Nightwish
30-08-05, 15:07
Nou ben benieuwd...
Vond Shouf om eerlijk te zijn een beetje flauw
(maar ja, komedies zijn ook niet helemaal mijn stijl,
geef mij maar een lekker dramatische jankfilm hihi)

Dit verhaal klinkt al stukken beter