PDA

Bekijk Volledige Versie : 1 op de 300 Belgen lijdt aan schizofrenie



Wide-O
30-08-05, 15:51
1 op de 300 Belgen lijdt aan schizofrenie

BRUSSEL - Eén op driehonderd Belgen lijdt aan schizofrenie. Maar weinig mensen weten wat geestesziekten zoals schizofrenie inhouden en hoe ze te behandelen zijn. Daardoor worden de patiënten vaak te laat geholpen of gestigmatiseerd en krijgt ook hun omgeving veel te lijden.

Dat blijkt uit een onderzoek door het onderzoeksbureau Ipsos. Psychiaters roepen op om via infocampagnes de bevolking de ziektes te leren kennen.

,,Eén op de drie weet niet wat de ziekte inhoudt. Velen weten niet dat ze te behandelen en zelfs te genezen is. Sommigen denken zelfs nog dat schizofrenie besmettelijk is'', legt professor Dubois uit.
,,Ook dat drugs als cannabis en xtc de kans op ontwikkeling van psychosen bevorderen bij voor de ziekte gevoelige personen, is onvoldoende gekend met alle gevolgen van dien", benadrukt professor Peuskens.

30/08/2005 - belga - sdg

Dat zijn er bijna 34.000. Dat is best veel

Wide-O
30-08-05, 15:52
Dat zijn er helemaal niet zo veel

:zozo:

Canaris
30-08-05, 15:57
Helaas een wijd verbreide pleuris ziekte.

Met name het verloop is zo erg.
Tot ,pak em beet, 18 jaar merk je niets aan ze.
Dan komt het naar buiten en als ze pech hebben behoren ze tot de hopeloze 33% die de rest van hun leven in een inrichting moeten verblijven.

Ik heb het bij mijn beste vriend zien gebeuren. Dat is nu 20 jaar geleden en hij zal nooit meer als "vrij" mens kunnen leven. Sinds 20 jaar zit hij in een verpleegtehuis en zal er nooit uitkomen.

Tomas
30-08-05, 16:06
Dus er zijn eigenlijk veel meer belgen?

Wide-O
30-08-05, 16:09
Geplaatst door Tomas
Dus er zijn eigenlijk veel meer belgen?

20 miljoen.

Enfin, ik lach er wel mee, maar je zult er maar mee zitten, inderdaad.

Tomas
30-08-05, 16:10
Geplaatst door Wide-O
20 miljoen.


Kut.



Enfin, ik lach er wel mee, maar je zult er maar mee zitten, inderdaad.

Zou ik niet doen, want 't schijnt dat schizofrenie niet de enige ziekte is.

Joesoef
30-08-05, 16:19
Geplaatst door Tomas
Zou ik niet doen, want 't schijnt dat schizofrenie niet de enige ziekte is.


Schizofrenie heb je in vele vormen, de meeste vormen zijn dermate dat je beter lam kan zijn dan schizofreen. Een lame kan nog genieten en zichzelf ergens toe bewegen een schizofreen iemand over het algemeen niet.

Tomas
30-08-05, 16:21
Geplaatst door Joesoef
Schizofrenie heb je in vele vormen, de meeste vormen zijn dermate dat je beter lam kan zijn dan schizofreen. Een lame kan nog genieten en zichzelf ergens toe bewegen een schizofreen iemand over het algemeen niet.

Ah, het schijnt de ergste ziekte te zijn?

Joesoef
30-08-05, 16:22
Geplaatst door Tomas
Ah, het schijnt de ergste ziekte te zijn?


Hangt er vanaf, wat is erg.

Tomas
30-08-05, 16:23
Geplaatst door Joesoef
Hangt er vanaf, wat is erg.

20 miljoen belgen.

Joesoef
30-08-05, 16:24
Geplaatst door Tomas
20 miljoen belgen.


Ik rij liever door België dan door Gouda.

Wide-O
30-08-05, 16:25
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=822

• Schizofrenen hebben een gespleten persoonlijkheid
Het idee dat schizofrenie hetzelfde is als ‘een gespleten persoonlijkheid’, is wijdverspreid. Nochtans hebben beiden niets met elkaar te maken. Bij schizofrenie is er geen sprake van een ‘tweede persoonlijkheid’. De persoonlijkheid van de getroffene blijft wel degelijk dezelfde, maar bepaalde aspecten in zijn gedrag wijzigen.
Een effectieve gespleten persoonlijkheid (waarbij de getroffene wisselt tussen twee of meer persoonlijkheden) is een aandoening van een compleet andere aard en ze is bovendien uitermate zeldzaam.


Dus toch maar 10 miljoen Tomas.

observer
30-08-05, 22:32
Geplaatst door Wide-O
Dat zijn er helemaal niet zo veel

:zozo: het lijkt erger omdat ze allemaal hier komen :schok: