PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederland en armoedebestrijding



nard
31-08-05, 05:58
Nederland hoog in top armoedebestrijders
WASHINGTON - Nederland is relatief gezien de op een na belangrijkste armoedebestrijder in de wereld. Dat blijkt uit een lijst die toont in welke mate de 21 rijkste landen bijdragen aan de ontwikkeling van arme landen.

De lijst is samengesteld door het Center for Global Development (CGD), een Amerikaanse denktank die zich op armoedebestrijding richt. Op de website van de organisatie was dinsdag te lezen dat Denemarken op nummer een staat, gevolgd door Nederland, Zweden en Australië. Onderaan de lijst staat Japan. Rekening is gehouden met het inwoneraantal en de omvang van de economie.

In de index staat een aantal factoren vermeld, zoals het percentage van het nationaal product dat voor directe ontwikkelingshulp wordt uitgetrokken. De internationale norm is 0,7 procent, maar Nederland zit daar ruim boven. Verder heeft het centrum gekeken naar het ontwikkelingsbeleid ten opzichte van handel, investeringen, migratie, milieu, veiligheid en technologie.

Vooral op het gebied van investeringen, waarbij bijvoorbeeld een Nederlands bedrijf een fabriek opzet in een arm land, doet Nederland het goed. Ook het veiligheidsgebied, zoals bijdrages aan vredesmissies in conflictgebieden, blijkt een sterk punt van Nederland.
Telegraaf vandaag

TonH
31-08-05, 10:08
Geplaatst door nard


Ik ben er al even uit hoor, maar zit NL inmiddels niet op 0.8%? En dat noemt men RUIM erboven???

Verder zie ik dat men oorlogshandelingen meeteld en dat werd tot voor kort toch echt niet bij ODA gerekend. Tot slot vraag ik me welke industrie men als positief aanmerkt.

Max Stirner
31-08-05, 10:18
Geplaatst door TonH
Ik ben er al even uit hoor, maar zit NL inmiddels niet op 0.8%? En dat noemt men RUIM erboven???

Verder zie ik dat men oorlogshandelingen meeteld en dat werd tot voor kort toch echt niet bij ODA gerekend. Tot slot vraag ik me welke industrie men als positief aanmerkt.


Een vredesmissie in een conflictgebied is geen oorlogshandeling.

Het verafschuwde Denemarken met zjn 'asociale rechtse' regering staat trouwens op één...... :hihi:

TonH
31-08-05, 10:44
Geplaatst door Max Stirner
Een vredesmissie in een conflictgebied is geen oorlogshandeling.

Het verafschuwde Denemarken met zjn 'asociale rechtse' regering staat trouwens op één...... :hihi:

Het is ook geen ODA.

En dat laatste maakt mij, net als jij kennelijk, ook wat achterdochtig...

vlegeltje
31-08-05, 10:55
Geplaatst door TonH
Tot slot vraag ik me welke industrie men als positief aanmerkt.

C&A met naaiateliers in Turkije en India? Kunnen die kinderen al op jonge leeftijd arbeidservaring opdoen.

freya
31-08-05, 11:34
Vooral op het gebied van investeringen, waarbij bijvoorbeeld een Nederlands bedrijf een fabriek opzet in een arm land, doet Nederland het goed.

Zo altruistisch :engel:




Ik ben nu echt trots :jammer:

Max Stirner
31-08-05, 11:49
Geplaatst door freya
Zo altruistisch :engel:




Ik ben nu echt trots :jammer:


Dan niet.

Gelukkig zijn de meeste mensen in de betreffende landen er wel blij mee.

freya
31-08-05, 11:57
Geplaatst door Max Stirner
Dan niet.

Gelukkig zijn de meeste mensen in de betreffende landen er wel blij mee.

Jah joh, die maken dagelijks vreugdedansjes bij de gedachte dat ze alleen maar werk hebben zolang ze voor hongerloontjes werken en dat de pret weer is afgelopen als het bedrijf in een ander land nog meer winst kan maken.

Max Stirner
31-08-05, 12:09
Geplaatst door freya
Jah joh, die maken dagelijks vreugdedansjes bij de gedachte dat ze alleen maar werk hebben zolang ze voor hongerloontjes werken en dat de pret weer is afgelopen als het bedrijf in een ander land nog meer winst kan maken.


Klopt.

Ze staan inderdaad te springen om voor een ` hongerloontje` te werken, ja. Kunnen ze namelijk eten en huisvesting betalen, hun kids naar school sturen etc.

Ik durf te zweren dat je nog nooit in zo`n land geweest bent.

freya
31-08-05, 12:12
Geplaatst door Max Stirner
Klopt.

Ze staan inderdaad te springen om voor een ` hongerloontje` te werken, ja. Kunnen ze namelijk eten en huisvesting betalen, hun kids naar school sturen etc.

Ik durf te zweren dat je nog nooit in zo`n land geweest bent.

Wil je wel even op de totale quote reageren en niet alleen vuur spugen op een uit z'n verband gerukt gedeelte daarvan? :fpetaf:

Max Stirner
31-08-05, 12:33
Geplaatst door freya
Wil je wel even op de totale quote reageren en niet alleen vuur spugen op een uit z'n verband gerukt gedeelte daarvan? :fpetaf:


OK :)

Ten eerste is het verplaatsen van een bedrijf naar een ander land volgens mij vrij kostbaar en dat gebeurt dus niet iedere drie maanden.

Bovendien is het een ontwikkeling die niet perse ongunstig hoeft te zijn, denk ik: Z. Korea, Maleisie en Taiwan waren 25 jaar geleden ook lagelonenlanden. Nu niet meer: ze hebben nu een zeer goed opgeleide bevolking en hoogwaardige industrie. Datzelfde zie je nu heel langzamerhand in China en India gebeuren. Je zal dus wel onderaan moeten beginnen, denk ik - in de 19e eeuw was NL ook geen arbeidersparadijsje.

Freya, ik ben heus niet blind voor het winstbejag van de multinationals en het feit dat ze gebruik maken van de armoede en slechte wetgeving in de Derde Wereld.

Toch geloof ik dat veel mensen in die landen er uiteindelijk beter van worden. Dat begrijpen ze zelf heel goed: het verkopen van zakjes water op de markt of het zoeken naar `waardevol` plastic op de vuilnisbelt is namelijk ook geen vetpot.

Rudy
31-08-05, 12:40
Geplaatst door freya
Jah joh, die maken dagelijks vreugdedansjes bij de gedachte dat ze alleen maar werk hebben zolang ze voor hongerloontjes werken en dat de pret weer is afgelopen als het bedrijf in een ander land nog meer winst kan maken.

Wat is er beter: een honger-loon of geen-loon ?

Niet het land dat investeert gaat in de fout, wel het land waar wordt geïnvesteerd.

nard
31-08-05, 12:53
Dusss, TonH, Freya en Vlegeltje, als ik jullie goed begrijp, maakt het toch allemaal geen ruk uit? En als het wat uitmaakt is dat, begrijp ik, toch alleen maar in ons eigen belang?

Prima, brengen we die 0,8 toch gewoon terug naar 0,5 of 0,4. Geen haan die er naar kraait. Er staan er nog velen ver beneden ons in de rij.
Macht nichts.

:knipoog:

vlegeltje
31-08-05, 15:23
Nee nee nee, mijnheer Nard.

Het maakt te weinig rukken uit.

Direkte armoedebestrijding is heel belangrijk. Maar er moet wel voorzichtig mee worden omgesprongen. Het dumpen van ons landbouwoverschot maakt de lokale boeren in afrika kapot.

Daarnaast zijn er veel voorbeelden van ontwikkelingsprojecten uit het verleden waar er aan afhankelijkheids relatie is ontstaan tussen de hulpverstrekker en de hulpontvanger, zodat er hulpjunkies van zijn gemaakt.

Daarnaast is de totale hulp die de derde wereld ontvangt eigenlijk maar een schijntje. Het opheffen van invoertarieven van de derde wereld naar het westen zou die landen bijvoorbeeld veel meer helpen.

Een van de hele goede ontwikkelingsprojecten van de laatste tijd is het verstrekken van leningen aan mensen (voornamelijk vrouwen) zodat ze een eigen handeltje kunnen opzetten.

Van mij mag dat soort hulp wel naar 5% ipv 0.8%.

Ik ben er helemaal niet tegen dat mijn garnalen worden gepeld in Marokko. Maar kinderarbeid in de kledingindustrie in india, dat vind ik idd verwerpelijk. Jij blijkbaar niet :)

TonH
31-08-05, 17:17
Geplaatst door vlegeltje
Nee nee nee, mijnheer Nard. ...

... Jij blijkbaar niet :)

Moet genoeg zijn... :fpetaf:

freya
31-08-05, 17:32
Geplaatst door Max Stirner
OK :)

Ten eerste is het verplaatsen van een bedrijf naar een ander land volgens mij vrij kostbaar en dat gebeurt dus niet iedere drie maanden.

Bovendien is het een ontwikkeling die niet perse ongunstig hoeft te zijn, denk ik: Z. Korea, Maleisie en Taiwan waren 25 jaar geleden ook lagelonenlanden. Nu niet meer: ze hebben nu een zeer goed opgeleide bevolking en hoogwaardige industrie. Datzelfde zie je nu heel langzamerhand in China en India gebeuren. Je zal dus wel onderaan moeten beginnen, denk ik - in de 19e eeuw was NL ook geen arbeidersparadijsje.

Freya, ik ben heus niet blind voor het winstbejag van de multinationals en het feit dat ze gebruik maken van de armoede en slechte wetgeving in de Derde Wereld.

Toch geloof ik dat veel mensen in die landen er uiteindelijk beter van worden. Dat begrijpen ze zelf heel goed: het verkopen van zakjes water op de markt of het zoeken naar `waardevol` plastic op de vuilnisbelt is namelijk ook geen vetpot.

Ik vind het gewoon niks om jezelf voor op de borst te kloppen, zo van 'kijk eens wat wij nederlanders toch veel goed doen in de wereld'
Want het wordt allemaal ten eerste ingegeven door eigenbelang, dat daarmee ook nog eens een beetje armoede wordt bestreden is in feite bijzaak.

In welk veelvoud zullen die investeringen terugverdiend zijn/worden denk je?

Zie verder het commentaar van Vlegeltje.

Arvid
31-08-05, 20:29
Geplaatst door freya
Ik vind het gewoon niks om jezelf voor op de borst te kloppen, zo van 'kijk eens wat wij nederlanders toch veel goed doen in de wereld'
Want het wordt allemaal ten eerste ingegeven door eigenbelang, dat daarmee ook nog eens een beetje armoede wordt bestreden is in feite bijzaak.

In welk veelvoud zullen die investeringen terugverdiend zijn/worden denk je?

Zie verder het commentaar van Vlegeltje.

Het gaat om een win-win situatie, daar zijn beide partijen beter af dan zonder een deal. Ben je trouwens zelf wel eens geweest in '3de wereld' landen? Wel eens met lokale inwoners gesproken?

MaRiaH
31-08-05, 22:16
Geplaatst door Arvid
Het gaat om een win-win situatie, daar zijn beide partijen beter af dan zonder een deal.

je haalt me de woorden uit de mond... :melig:

TonH
31-08-05, 23:52
Geplaatst door Arvid
Ben je trouwens zelf wel eens geweest in '3de wereld' landen? Wel eens met lokale inwoners gesproken?

Ja en ja... en veel en vaak ook...