PDA

Bekijk Volledige Versie : Islam niet forceren tot Verlichting



Zwarte Schaap
31-08-05, 09:01
Islam niet forceren tot Verlichting

Theologie

door Sam Janse

Het is nog te vroeg om imams aan te stellen in het Nederlandse leger en gevangenis. Maar het is ook weer niet nodig om de islam een geforceerde Verlichting te laten doormaken, waarbij cruciale begrippen worden verlaten.

In Trouw van 22 augustus stelt Mohamed Ajouaou dat de Nederlandse islam niet rijp is om imams te leveren voor de gevangenis en het leger. Dat is een forse aanklacht tegen de polderislam en ik zal niet beweren dat Ajouaou helemaal ongelijk heeft. Volgens hem moeten de kernbegrippen van de islam geherinterpreteerd worden. De ’Oemma’ moet niet langer staan voor de geloofsgemeenschap maar verstaan worden als de samenleving in een algemene zin. Gelovig is ieder die een (ik veronderstel fatsoenlijke) levensbeschouwing aanhangt. Martelaren zijn allen die voor een goede zaak strijden, bijvoorbeeld de pacificatie van Irak. Pas als deze ’nieuwe, islamitische kijk’ er is, is de Nederlandse islam volgens Ajouaou in staat om imams te leveren voor leger en gevangenis. Want dan pas is het duidelijk dat Nederlandse moslims loyaal zijn aan Nederlandse instituten.

Ik interpreteer deze oproep als een uitnodiging om over te gaan tot een andere religie en wel tot de religie van de Verlichting. Ajouaou ontdoet de kernbegrippen van de islam van hun wezenlijke inhoud en vult ze opnieuw in. De vraag is of ’Allah is groot en Mohammed is zijn profeet’ zo gemakkelijk met ’Vrijheid, gelijkheid en broederschap’ te verbinden is als hier gewenst wordt. Van moslims wordt gevraagd om het wezenlijke dat hen samenbindt niet langer te zien in het geloof in de ene God en zijn profeet Mohammed, maar in het goede gedrag dat mensen van goede wil samenbindt. Geloof en ongeloof worden niet langer vanuit de Koran bepaald, maar door een geseculariseerde, humanistische theologie ingevuld. Ook Allah wordt geacht in deze herinterpretatie mee te gaan als Hij na onze dood de prijzen van het martelaarschap uitdeelt: niet langer alleen degenen die in de strijd voor de islam hebben gestreden worden beloond, maar alle mensen die gesneuveld zijn voor de goede zaak, waarbij wat goed is uiteraard breed moet worden opgevat.

Ik betwist niemand het recht om een ander uit te nodigen om tot zijn eigen religie over te gaan. Daarvoor leven we in Nederland. Ook het christendom is een missionaire godsdienst die graag anderen uitnodigt om de woorden van de Bijbel ter harte te nemen en Jezus als Heer te erkennen.

Maar het lijkt me dat er vanuit de positie van Ajouaou nog andere vragen aan de Nederlandse islam te stellen zijn. Het lijkt me ook niet waar dat alleen een geseculariseerde islam als partner geloofwaardig zou zijn in de Nederlandse samenleving. Als dat zo zou zijn, zou ook alleen een geseculariseerd christendom geloofwaardig zijn. Daarmee zou ik mezelf gediscrimineerd voelen. Dit Verlichtings-christendom bestaat wel, niet het minst onder theologen, en waarschijnlijk ook onder leger- en gevangenispastores, maar daarnaast is er ook een authentiek christendom, waar het geloof in Jezus Christus van een laatste, beslissende relevantie is en waar gelovigen binnen de gemeente van deze Heer een verbondenheid ervaren die ze elders niet vinden.

Daarom zou ik Nederlandse moslims andere vragen willen stellen, vragen die te maken hebben met de verhouding van ’kerk’ en staat. Vanuit westerse kaders geïnterpreteerd is de islam een ’kerk’, die steeds weer probeert om het gezag en het geweld die bij de staat horen, aan zich te trekken. Natuurlijk ten behoeve van het goede doel, maar met het feitelijk gevolg dat dit gezag en geweld steeds weer de ’kerk’ en de staat corrumperen. Christenen hebben van huis uit geleerd dat de keizer moet hebben wat van de keizer is en God wat van God is. Daar hebben ze het in de praktijk moeilijk genoeg mee, maar het concept als zodanig is waardevol en kan ook de Europese islam verder helpen.

Ten diepste kiest Ajouaou, evenmin als zijn strenge moslim-broeders, niet voor deze boedelscheiding, maar voor de ene, in dit geval geseculariseerde ’Oemma’. De religie levert de gewenste ideologie. De theologie sluit naadloos aan op de ideale samenleving.

In die zin blijft Ajouaou volgens traditioneel islamitische lijnen denken. Ook hier is de dubbelheid, het tegenover van ’kerk’ en staat verdwenen.

Wat ik aan mijn islamitische medelanders vraag, is iets anders. Erken dat de staat een eigen instelling is met eigen verantwoordelijkheden en machtsmiddelen. Erken dat het gezag van een geloofsgemeenschap niet anders kan zijn dan geestelijk, en wel door het woord dat ze spreekt en de levensstijl die ze zichtbaar maakt. Erken dat een geloofsgemeenschap af moet zien van wapens en andere machtsmiddelen om haar geloof te verbreiden, niet alleen uit pragmatisch oogpunt (zoals in West-Europa door de meeste moslims wordt voorgestaan), maar ook uit principiële overwegingen (dus anders dan in de meeste overwegend islamitische landen wordt gepraktiseerd).

Als defensie en justitie in het vizier komen, lijkt me deze vraag relevant: Kent u ook nog andere loyaliteiten dan die tegenover de ’Oemma’? Ik vraag het omdat naar mijn indruk de meeste moslims hard schreeuwen als hun broeders onrecht aangedaan wordt en even hard zwijgen als hun broeders zelf onrecht doen. Dit is het punt van Ajouaou. Met zo’n levenshouding kan niet in ons leger en in onze gevangenissen worden gewerkt.

Dus voor de goede orde: ik vraag geen religieus relativisme maar puur fysieke ruimte voor andersdenkenden, en dat van harte. Dus, anders dan Ajouaou, begrijp ik dat moslims de ’Oemma’ beleven als de gemeenschap waar ze het meest wezenlijke van hun leven met elkaar delen maar vraag ik hun niettemin om loyaal zijn tegenover de Nederlandse samenleving zoals die onder andere in leger en gevangenis vorm krijgt. Ik betwist u niet het recht om te geloven dat een mens, die tegen Allah’s richtlijnen ingaat, door Hem streng gestraft zal worden, maar ik vraag van u dit oordeel niet voortijdig en eigenmachtig aan die persoon te voltrekken.

Snelle geruststellende antwoorden op deze vragen wantrouw ik. De geschiedenis van de islam en de huidige situatie in de landen waar de islam dominant is, wijzen namelijk in een andere richting. Maar dit lijken me wel de vragen die echt relevant zijn om imams in de polder het vertrouwen te geven dat ze nodig hebben om in de gevangenis en in het leger te werken. Dit lijkt me meer ter zake dan de geforceerde shortcut to enlightenment die Ajouaou van hen vraagt.


Sam Janse is hervormd predikant te Driebergen.


Bron: Trouw 31/08/05

TonH
31-08-05, 10:22
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dit Verlichtings-christendom bestaat wel, niet het minst onder theologen, en waarschijnlijk ook onder leger- en gevangenispastores, maar daarnaast is er ook een authentiek christendom , waar het geloof in Jezus Christus van een laatste, beslissende relevantie is en waar gelovigen binnen de gemeente van deze Heer een verbondenheid ervaren die ze elders niet vinden.

Lekker...

au·then·tiek (bn.)
1 gelijk aan het origineel
2 echt en daardoor betrouwbaar

Hij heeft dus de waarheid weer eens in pacht en heeft dan zogenaamd nog vragen ook...

Zwarte Schaap
31-08-05, 10:25
Zowel die Mohamed Ajouaou (dezelfde ajouaou die maroc.nl dwong om zijn artikel van het forum weg te halen vanwege copyrights) en deze Sam Janse kunnen de pot op.

TonH
31-08-05, 10:38
Geplaatst door Zwarte Schaap
Zowel die Mohamed Ajouaou (dezelfde ajouaou die maroc.nl dwong om zijn artikel van het forum weg te halen vanwege copyrights) en deze Sam Janse kunnen de pot op.

Ja.

Tomas
31-08-05, 10:54
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik vraag het omdat naar mijn indruk de meeste moslims hard schreeuwen als hun broeders onrecht aangedaan wordt en even hard zwijgen als hun broeders zelf onrecht doen.

Waar haalt ie het vandaan?

Zwarte Schaap
31-08-05, 10:59
Geplaatst door Tomas
Waar haalt ie het vandaan?

Ajaxoui is zo dankbaar dat hij eindelijk een verblijfsvergunning heeft bemachtigd nadat ie jaren illegaal is geweest, dat ie zijn dankbaarheid graag wil uiten, en natuurlijk wil hij ook zijn positie/baantje in de allochtonensector garanderen.

_h4T3D_sE7eN
31-08-05, 12:06
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ajaxoui is zo dankbaar dat hij eindelijk een verblijfsvergunning heeft bemachtigd nadat ie jaren illegaal is geweest, dat ie zijn dankbaarheid graag wil uiten, en natuurlijk wil hij ook zijn positie/baantje in de allochtonensector garanderen.



:hihi: ...

Subsidieparasieten.


Wat een flutstuk, trouwens.

Wortel
31-08-05, 14:04
Dat stuk van Janse heb ik ook in de krant gelezen, en ook ik heb zo mijn kanttekeningen. Maar wat is het in jullie ogen dat het volgens sommigen hier tot een flutstuk maakt?

EL-Imraan
31-08-05, 14:05
Geplaatst door Zwarte Schaap
Islam niet forceren tot Verlichting



Bron: Trouw 31/08/05

wat een flapdrol zeg....weer iemand die denkt hoe de moslims hun geloof een invulling kunnen geven....Volgens deze meneer is Jihad een zaak als pacificatie (het geen vrede willen) in Irak.....leuk geprobeerd.

vrede sluiten tussen de mensen is een verplichting van een moslim....maar nog geen jihad.

echter een bezetter bestrijden is wel een jihad zaak.

En waar vind je een Imam die de mensen van het leger kan helpen, waarvan datzelfde leger tegen de moslims strijdt?

Noem je dat een gelovige? ik denk het niet.....
kortom weer een atheïst.

nard
31-08-05, 14:57
Geplaatst door Wortel
Dat stuk van Janse heb ik ook in de krant gelezen, en ook ik heb zo mijn kanttekeningen. Maar wat is het in jullie ogen dat het volgens sommigen hier tot een flutstuk maakt?

Dat vroeg ik me ook af.

Misschien dat er van moslims gevraagd wordt de positie van hun geloof in de maatschappij her te waarderen?

Wortel
31-08-05, 15:31
Ook nog maar eens een poging wagen...

Naar mijn idee is juist de kern van dit stuk dat "Verlichting" niet iets is wat valt af te dwingen, omdat daar de kern van een geloofsovertuiging ten principale mee gemoeid is. Het neemt juist afstand van de gedachte van de muisgrijze fopspeen dat iedere godsdienst in zichzelf in wezen op hetzelfde neerkomt ten opzichte van de andere levensbeschouwingen. De gedachte aan een "islamitische Verlichting" wil dat wel en daar neemt deze schrijver stelling tegen.
Wie van de gelovigen hier zou daar bezwaar tegen kunnen hebben?

mark61
31-08-05, 16:48
Geplaatst door EL-Imraan
En waar vind je een Imam die de mensen van het leger kan helpen, waarvan datzelfde leger tegen de moslims strijdt?

Je wilde beweren daat 'moslimlegers' nooit tegen elkaar vechten? Hoe zit het dan met de gewetensvraag?

mark61
31-08-05, 16:53
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het is nog te vroeg om imams aan te stellen in het Nederlandse leger en gevangenis.

Hij loopt een beetje achter; er zijn al isl. gevangenisaalmoezeniers, zij het niet geformaliseerd.
In het leger wordt er ook al jaren over gepraat; hindoe-aalmoezeniers zijn er al, maar omdat de moslims van NL maar geen algemene vertegenwoordige organisatie kunnen opzetten heeft Defensie geen gesprekspartner / aanspreekbare aalmoezeniersorganisatie.


maar ook uit principiële overwegingen (dus anders dan in de meeste overwegend islamitische landen wordt gepraktiseerd).

Hij zou zich eerst eens in het onderwerp moeten verdiepen voor ie met zulke kletspraat komt.


Dus voor de goede orde: ik vraag geen religieus relativisme maar puur fysieke ruimte voor andersdenkenden, en dat van harte.

Das voor het eerst dat ik een predikant dat 'van harte' hoor vragen.


Snelle geruststellende antwoorden op deze vragen wantrouw ik. De geschiedenis van de islam en de huidige situatie in de landen waar de islam dominant is, wijzen namelijk in een andere richting.

Nitwit.

Onbek_01
31-08-05, 17:07
Weer de islam aanvallen ,maarja wat had je dan verwacht van de ongelovigen??

Wortel
31-08-05, 18:09
Hij loopt een beetje achter; er zijn al isl. gevangenisaalmoezeniers, zij het niet geformaliseerd.
In het leger wordt er ook al jaren over gepraat; hindoe-aalmoezeniers zijn er al, maar omdat de moslims van NL maar geen algemene vertegenwoordige organisatie kunnen opzetten heeft Defensie geen gesprekspartner / aanspreekbare aalmoezeniersorganisatie.

Zo is dat.


maar ook uit principiële overwegingen (dus anders dan in de meeste overwegend islamitische landen wordt gepraktiseerd).

Hij zou zich eerst eens in het onderwerp moeten verdiepen voor ie met zulke kletspraat komt.

Precies een van mijn kanttekeningen.


Dus voor de goede orde: ik vraag geen religieus relativisme maar puur fysieke ruimte voor andersdenkenden, en dat van harte.

Das voor het eerst dat ik een predikant dat 'van harte' hoor vragen.

Nieuwe brillen kijken fris... :knipoog:


Snelle geruststellende antwoorden op deze vragen wantrouw ik. De geschiedenis van de islam en de huidige situatie in de landen waar de islam dominant is, wijzen namelijk in een andere richting.

Nitwit.

Ook weer een van mijn kanttekeningen. Graag wat meer kennis opdoen in deze...


Weer de islam aanvallen ,maarja wat had je dan verwacht van de ongelovigen??

Gesproken als een nitwit...

Joesoef
31-08-05, 18:29
Arrogante paap.


Oja, er zijn wel Imams in bajesen. Ooit in rapportage gezien en eentje ontmoet op een cursus. Geloof in Haarlem.

Rourchid
31-08-05, 18:41
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
:hihi: ...

Subsidieparasieten.


Wat een flutstuk, trouwens.
Slaapverwekkend en banaal.

mark61
31-08-05, 22:35
Geplaatst door Joesoef
Arrogante paap.


Oja, er zijn wel Imams in bajesen. Ooit in rapportage gezien en eentje ontmoet op een cursus. Geloof in Haarlem.

Papen zijn katholieken. Dis een protestant. Ik zeg het maar even.

Meneer Eddaoudi bijvoorbeeld, te Tilburg dacht ik.

Siah
01-09-05, 10:37
ff tussendoor,


Geplaatst door Joesoef

Oja, er zijn wel Imams in bajesen. Ooit in rapportage gezien en eentje ontmoet op een cursus.

ik begrijp wat je zegt.
deze imams zijn er nog niet. althans niet tot voor kort. en als ze gaan vind ik het ook niet vreemd,
en betekent dat trouwens ook niet dat deze imams daar de islam gaan prediken.

het systeem laat geen één imam de gevangenissen of het leger in voordat ie niet zeker weet of die imams in dit systeem goed geintegreerd zijn(zoals afshin elian). met goed geintegreerd bedoel ik dat ze hun best doen om de mensen in het leger of in de gevangenissen te kunnen temmen en te "leiden" om vervolgens de viese doeleinden van het systeemzelf, beter te kunnen handhaven/behartigen.
"islam" op z'n neder_lands.

met andere woorden, probeert dit vuil-en-ziek systeem, alles naar eigene, op (neo-)kolonialisme gebaseerde belangen en "smaak" te adobteren en re-produceren.
de huidige "balans" moet koste wat kost gehandhaafd blijven.
men moet goed te exploiteren zijn; anders kan ie niet de leger in (als soldaat of als imam), of wordt ie gedeporteerd (vluchteling of niet) of worden ze gebombardeerd (Irak).

en als die mensen, of die programmas, zenders, plannen,
naar de huidige heersende racistische-en-sexistische normen-en-waarden, niet te adobteren-en-te-exploiteren vallen,
worden die vernietigd.