PDA

Bekijk Volledige Versie : Het seisoen is weer geopend: Marokko debat in de Balie



freya
31-08-05, 09:15
Zaterdag 10 september

Marokko - Nederland, 40 jaar migratiegeschiedenis

De Balie Kleine-Gartmanplantsoen 10, Amsterdam

om 20:00 uur.

Een thema-avond over politiek beleid versus menselijke ontwikkeling. Met sprekers als:
Ed van Thijn oud burgemeester van Amsterdam., Ahmed Lamnadi –( Directeur Meander) Paolo de Mas( Universiteit van Amsterdam)



Het debat wordt in het Nederlands gehouden

In het jaar van de viering van 400 jaar betrekkingen tussen Marokko en Nederland, wil Africa in the Picture i.s.m. het Historisch Platform vooral de laatste 40 jaar belichten. De allereerste betrekkingen hadden vooral te maken met handelsverdragen. Zeelieden uit de Nederlanden liepen voortdurend gevaar om voor de kust van Marokko door piraten tot slaaf gemaakt te worden. Om de zeevaarders en de handel veilig te stellen werden er verdragen gesloten met de Arabieren.

De grote migratiestroom van Marokkanen naar Nederland kwam pas in de laatste 40 jaar op gang. In de jaren ’60 kampte Nederland met een tekort aan werknemers. Met name Marokkanen uit het Rifgebergte, waar grote werkeloosheid heerste, werden aangetrokken. Zij kregen kortlopende contracten aangeboden als fabrieksarbeiders. Men nam aan dat deze mensen weer naar hun moederland zouden terugkeren als hun contract was verlopen. Het liep allemaal een beetje anders...

Mensen bouwden in het gastland een nieuw leven op. De wens om in Nederland te blijven groeide, gelijk met de gepaarde, verworven rechten. In het Nederland van de jaren ’60 en ’70 leek alles mogelijk en onbegrensd. Ook voor de Marokkanen die dit Nederland immers hadden helpen opbouwen. De roep om gezinshereniging, geloofsbeleving en kiesrecht nam toe. Dit alles activeerde tegelijkertijd ook de tegenhangers van de tolerantie.


Zijn wij, zowel de Marokkanen als de Nederlanders, anno 2005 die roerige jaren en de uitkomsten van deze tijd vergeten? Mondiaal zijn we toe aan een herdefinitie van burgerschap en identiteit. Binnen onze grenzen zijn wij op zoek naar een herdefinitie van het toelaatbare. Op welke manier kan kennis en erkenning van onze gemeenschappelijke geschiedenis bijdragen aan deze zoektocht?

Toegangsprijs: 8,50

Korting ( CJP-en stadspas, studenten 6,50)

RinC
31-08-05, 09:19
zondag Grote Zaal · 19.00 uur
11 september 2005 Entrée, Holland Symfonia en MarokkoNederland2005 presenteren:
SOUK Dutch Moroccan Music Experience

Holland Symfonia
Nationaal Ballet
Maestro, Mouha Hussein en ensemble
dirigent Arthur Arnold
Michiel Borstlap
Manar
Douzi
Oumnia
Spinvis
Khalid Boudou
Dj Saïf
Marokkaanse en Nederlandse jongeren beleven elkaars cultuur en muziek. Verschillende bekende artiesten treden op in de Grote Zaal, de Spiegelzaal en de foyers van het Concertgebouw.
17.00 - 18.30 Debat in de Koorzaal
19.00 - 20.15 Voorstelling
20.15 - 21.30 Programmering in de Spiegelzaal, de Koorzaal en in de foyers
21.30 - 24.00 Feest met populaire muziek en dj's in de Grote Zaal en programmering in de Spiegelzaal, de Koorzaal en in de foyers
sponsor(s) NCDO
Mede mogelijk gemaakt door VSB Fonds, Prins Bernhard Cultuurfonds, MTV Networks, ING Groep, Fugro N.V. en Atlas Bridges

'Move Your Image'
Move Your World en Tans organiseren samen een debat over de rol van de jongeren in Nederland m.b.t. ontwikkelingssamenwerking. Rappers Bad Brya en Casablanca Connect zullen voor een verrassing zorgen.

Prijs:
€ 25,-
Aantal:

ejsuocsuoC
31-08-05, 09:49
Bericht is gisteren al gepost.

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=151075

cC

observer
31-08-05, 10:52
zlefs gedurende de rotterdamse havendagen is er iets met 400 jaar marokko

(rond die tijd bestonden de maritieme contacten volgens mij grotendeels uit piraten die vrachtschepen aanvielen maar oke)

er is een marokkaanse souk ingericht in de veerhaven

freya
31-08-05, 11:40
Geplaatst door observer


(rond die tijd bestonden de maritieme contacten volgens mij grotendeels uit piraten die vrachtschepen aanvielen maar oke)



Veel Barbarijse kaperkapiteins waren Nederlanders, waarvan sommigen zich tot de islam bekeerd hadden.

In die tijd gingen de meeste contracten tussen Nederland en Marokko (voor een groot deel) over het loskopen van slaven die met de kaapvaart gevangen waren genomen.
Er bestaan nog leuke verslagjes van Hollandse boerenjongens die jarenlang als slaaf in Marooko hadden geleefd.

Commeilfaut
31-08-05, 11:47
Geplaatst door freya
Veel Barbarijse kaperkapiteins waren Nederlanders, waarvan sommigen zich tot de islam bekeerd hadden.

In die tijd gingen de meeste contracten tussen Nederland en Marokko (voor een groot deel) over het loskopen van slaven die met de kaapvaart gevangen waren genomen.
Er bestaan nog leuke verslagjes van Hollandse boerenjongens die jarenlang als slaaf in Marooko hadden geleefd.


Iets zegt mij dat jij waarschijnlijk met graagte een slavin van de Barbaren zou zijn geweest.

freya
31-08-05, 11:49
Geplaatst door Commeilfaut
Iets zegt mij dat jij waarschijnlijk met graagte een slavin van de Barbaren zou zijn geweest.

Wat een ontzettend originele :moe:, gevatte :moe: en vooral sexistische opmerking.

:moe:

freya
31-08-05, 11:50
En dan deze ook nog:


23-09-2005 Politieke islam in Marokko en Nederland


De niet gewelddadige, islamistische bewegingen in Marokko vertegenwoordigen een zeer groot deel van de Marokkaanse bevolking, volgens sommigen zelfs een meerderheid. Is een democratische ontwikkeling in Marokko wel denkbaar zonder een grote rol voor de islamistische bewegingen? Hoe zien de Marokkaanse islamisten hun rol in de Marokkaanse samenleving? Hoe kijken de verschillende groepen in de samenleving daar tegenaan? Heeft de Marokkaanse islam invloed op de islamitische beweging in Europa? Is er draagvlak voor een islamitische politieke partij in Nederland?

Het IKV en De Rode Hoed organiseren een publiek debat over politieke islam in Marokko en Nederland.

Debat o.l.v. Radi Suudi met Mustapha Khalfi van de Marokkaanse 'Parti de Justice et Développement' (Partij voor rechtvaardigheid en ontwikkeling), Driss Ksikes (hoofdredacteur van het Marokkaanse politieke weekblad Tel Quel), Hans Jansen (Arabist, Universiteit van Utrecht), Rik Coolsaet (Politocoloog, Universiteit Gent) en Fatima Elatik (wethouder, stadsdeel Zeeburg Amsterdam).

In de pauze wordt een film vertoond, gemaakt door leerlingen van de Gerardus Majella Mavo in Utrecht, naar aanleiding van de moord op Theo van Gogh.

De voertaal van het eerste gedeelte van het debat (met de gasten uit Marokko) is Engels.

Dit programma is het tweede in de reeks ‘Marokko in de Hoed – 400 jaar Marokko Nederland’. Het debat vindt plaats in het kader van de jaarlijkse Vredesweek van het IKV (zie ook http://www.vredesweek.nl).

Het programma wordt mogelijk gemaakt door het Hivos – NCDO Cultuurfonds en NOVIB.

Informatie: Mail naar mailto:[email protected] of kijk op http://www.ikv.nl.

Organisator: De Rode Hoed / IKV

Tijd: 19.30 (kassa open vanaf 18.30 uur)-21.30 uur
Toegang: € 8 en € 7,00 (CJP/Pas65/Stadspas/collegekaart

freya
31-08-05, 11:53
Waarom maken ze niet gewoon een passepartout voor de diehards?

Commeilfaut
31-08-05, 11:55
Geplaatst door freya
Wat een ontzettend originele :moe:, gevatte :moe: en vooral sexistische opmerking.

:moe:

Ik weet het... Ik doe er ook mijn best op....


Trouwens...gaat het niet zo slecht met die malle Balie dat ze de boel waarschijnlijk moeten opdoeken? Of heeft die koelie...hoe heet-ie...Ramses of zoiets... heeft hij er een beetje een winstgevende boel van weten te maken?

freya
31-08-05, 12:16
Geplaatst door Commeilfaut
Of heeft die koelie...hoe heet-ie...Ramses of zoiets...

De wervingspraktijken verscheping en tewerkstelling van de Javanen in Suriname
(Note: Dit is deel 7 van de serie uitgegeven door Negara Express)
(Door S. Djasmin)
Op 29 april 1894 vertrok zo doende het stoomschip Voorwaarts met in totaal 614 Javaanse koelies aan boord van Java naar Suriname, het eerste massale transport. De 614 koelies begonnen hun avontuur in koeliedepots in Nederlands Indië, waarzij 31/2 maand in een ruimte verbleven met onvoldoende hygiënische voorzieningen, hetgeen de gezondheidstoestand niet ten goede kwam. Aan boord van het schip werd tijdens de lange reis van 50 dagen veel ontberingen geleden.
Deze eenvoudige Javanen hadden natuurlijk niet begrepen, dat een deel van de reis rond de Kaap de Goede Hoop buiten de tropen viel en dat zij dus veel kou moesten lijden. De verkleumde mannen en vrouwen ontvingen bovendien slechte voeding en te weinig water (het destilleertoestel werd niet gebruikt!), zodat het geen verbazing wekt dat vele der opvarenden ziek werden.

Veel aandacht werd er evenwel aan de zieken niet besteed en bovendien was er een tekort aan geneesmiddelen. De slechte toestanden aan boord van de Voorwaarts hadden tot gevolg dat toen dit stoomschip op 16 juni 1894 de reden van Paramaribo aandeed er nog 582 opvarenden in leven waren. Nog op de dag van aankomst overleden 3 (drie) andere schepelingen in het depot.
Binnen een week overleden 28 koelies in het hospitaal waarnaar ze overgebracht werden. Nog een koelie stierf bij aankomst op de plantage.
Het totale verliescijfer bedroeg derhalve 64 van de 614 verscheepte koelies, meer dan 10 (tien) procent.

Zowel in Nederland als in het toenmalige Nederlands-Indië werd tegen deze gang van zaken heftig geprotesteerd. Het directe gevolg van deze protesten is geweest dat bij de Wervingsordon- nantie van 1896, een aantal stringente bepalingen werd opgenomen voor het vervoer van de in Java met bestemming Suriname geworven arbeiders. Hierbij werd ondermeer bepaald dat er een geneesheer aan boord moet zijn.

Zonder twijfel hebben de strikte bepalingen en voorschriften een massale sterfte zoals die aan boord van de Voorwaarts had plaats gevonden, paderhand voorkomen. Daarmee is nietgezegd dat de overtochtmenswaardig verliep, want tot ver in de twintigste eeuw werd roekeloos met de levens van de Javaanse koelies omgesprongen.
Toen op 18 juli 1927 de S.S. Kangean van gezagvoerder Bleeker 903 koelies loste, waren er onderweg 5 opvarenden gestorven dan weloverboord gesprongen, terwijl er bij inspectie te Paramaribo 49 aan geslachtsziekten, 61 aan schurft, 48 aan bronchitis, 55 aan oogziekten, 23 aan nieraandoeningen, 49 aan witte vloed en 7 aan dysenterie bleken te lijden.

Het gedrag van de mannelijke schepelingen ten opzichte van de Javaanse vrouwen was onbetamelijk. De emigrantenreis die de S.S. Simaloer-2 in 1928 maakte, leidde tot een storm van protest. Onderweg had de bemanning zich namelijk opgedrongen en zich ingelaten met het vrouwelijk deel van de opvarenden. De verslagen van de gezagvoerders en van de geneesheer-begeleiders lieten zonder uitzondering zien welke tucht er toegepast moest worden om de honderden jongens en meisjes in toom te houden, die zich, afgescheiden van elkaar, in bedompte ruimten, gedurende de reis suf zaten te vervelen.

Het vervoer van de koelies werd verzorgd door de schepen van de Rotterdamse Lloyd en van de stoomvaartmaatschappij Nederland. Deze scheepvaartondernemingen mochten om de beurt een transport verzorgen met vrachtschepen die op personenvervoer in het geheel niet waren ingericht.
Niet zelden werd het ruim op de heenreis met Javanen gevuld en terug met bananen, koffie, cacao en andere produkten vol geladen. (wordt vervolgd)

Bron: NEGARA EXPRESS, uitgave: juli 1998 p9.

Note:
Een terechte opmerking door iemand over het verkeerd gebruiken van het woord "Koelie" in dit artikel van dhr. Djasmin.
Zelfs in het rapport van Rosemarijn Hoefte ("De betovering verbroken") werden de Javaanse contractarbeiders niet als "koelies" beschouwd.
De ex Brits Indische contractarbeiders werden "koelies" genoemd. Vandaag de dag gebruik men dit woord als scheldwoord tegen de Surinaams-Hindoestanen.
Informeel betekend "koelie" "stommeling" in het Van Dale Hedendaags Nederlands.

Commeilfaut
31-08-05, 12:20
Geplaatst door freya

De ex Brits Indische contractarbeiders werden "koelies" genoemd. [B]
Informeel betekend "koelie" "stommeling" in het Van Dale Hedendaags Nederlands.

Hij is toch ook een stommeling? Of ben ik nou blond? Ik bedoel....waddapes?

Ron Haleber
31-08-05, 13:11
Geplaatst door Commeilfaut
Iets zegt mij dat jij waarschijnlijk met graagte een slavin van de Barbaren zou zijn geweest.

Je vergist je, onze Freya is door de Staten Generaal indertijd per abuis vergeten. Dat heb je nu eenmaal met die ingetogen, erg verlegen prikkers. Zij is dus nog steeds niet vrijgekocht, dat merk je toch aan al haar posts...?


Open dus maar een topic voor haar vrijkoop! Met als enquete de prijzen erbij die de prikkers als bod op haar willen uitbrengen!


Alles ten bate van Maroc.nl natuurlijk. Benefiet-veiling dus eigenlijk... MO_NL ziet het hoogste bod in spanning tegemoet...! :wohaa:

nard
31-08-05, 13:48
Geplaatst door Ron Haleber
Je vergist je, onze Freya is door de Staten Generaal indertijd per abuis vergeten. Dat heb je nu eenmaal met die ingetogen, erg verlegen prikkers. Zij is dus nog steeds niet vrijgekocht, dat merk je toch aan al haar posts...?


Open dus maar een topic voor haar vrijkoop! Met als enquete de prijzen erbij die de prikkers als bod op haar willen uitbrengen!


Alles ten bate van Maroc.nl natuurlijk. Benefiet-veiling dus eigenlijk... MO_NL ziet het hoogste bod in spanning tegemoet...! :wohaa:

Hm, ik weet niet of opbod ingeval van Freya werkelijk de meest effectieve methode is.........

Ik zou er een via een GroenLinkse of PvdA-lobby een subsidietje voor los peuteren. Das meer in stijl.

Goodnight
31-08-05, 13:52
Geplaatst door Commeilfaut
Iets zegt mij dat jij waarschijnlijk met graagte een slavin van de Barbaren zou zijn geweest.

:haha:

Ron Haleber
31-08-05, 13:56
Geplaatst door nard
Hm, ik weet niet of opbod ingeval van Freya werkelijk de meest effectieve methode is.........

Ik zou er een via een GroenLinkse of PvdA-lobby een subsidietje voor los peuteren. Das meer in stijl.

Denk eerder dat wij bij Jan Marijnissen zouden moeten aanbellen... Maar die is jammer genoeg voor jou rabiaat tegen subsidies... Jan is een harde hoor!

Hij zou zeggen: laat ze maar net als Maria Termeelen indertijd een bar in Meknes beginnen om het losgeld zelf te verdienen! Bij Marokkanen hebben slaven vaak veel vrijheid, onderschat ze niet hoor! :lol:

observer
31-08-05, 13:58
Geplaatst door freya
Wat een ontzettend originele :moe:, gevatte :moe: en vooral sexistische opmerking.

:moe: in die tijd had je nog geen "een slimme meid is op haar toekomst voorbereid" met foldertjes hoe je door navigatie ed te leren piratenkapitein(e) kon worden

Ron Haleber
31-08-05, 14:10
Geplaatst door observer
in die tijd had je nog geen "een slimme meid is op haar toekomst voorbereid" met foldertjes hoe je door navigatie ed te leren piratenkapitein(e) kon worden

Maar ze bestonden heus wel.

Als lichtend voorbeeld voor Freya wil ik Isabelle Eberhardt noemen!


http://mapage.noos.fr/sacados/images/eberhardt1.gif

http://mapage.noos.fr/sacados/couvert/eberh2.jpg

Ze monsterde bij de Barbarijse piraten aan en trok daarna in mannenkleren jarenlang heel Algerije door...

Uiteindelijk toen ze smoorverliefd werd op een knappe moorse kapitein viel ze natuurlijk in bed door de mand... Dat heb je nu eenmaal met vrouwen als freya!



Voor freya even 2 boeken:

Eglal Erera: Isabelle Eberhardt: brieven, dagboeken en verhalen.

Annette KobaK : the life of Isabelle Eberhardt.



Straat in Geneve:

http://www.geneve.ch/fao/images/plaque_Eberhardt.jpg





Ik zal later en paar foto's van Isabelle Eberhardt neerzetten - kost me nu te veel tijd om ze digitaal te maken...

observer
31-08-05, 14:16
trok daarna in mannenkleren jarenlang heel Algerije door... wordt je daar niet voor gestenigd?

Ron Haleber
31-08-05, 14:23
Geplaatst door observer
wordt je daar niet voor gestenigd?

Niet als je overtuigend als man door het leven gaat. Jij onderschat nog steeds onze freya - die heeft veel geleerd bij de Palestijnen!

Goodnight
31-08-05, 14:24
Geplaatst door Ron Haleber
Maar ze bestonden heus wel.

Als lichtend voorbeeld voor Freya wil ik Isabelle Eberhardt noemen!

Ze monsterde bij de Barbarijse piraten aan en trok daarna in mannenkleren jarenlang heel Algerije door...

Uiteindelijk toen ze smoorverliefd werd op een knappe moorse kapitein viel ze natuurlijk in bed door de mand... Dat heb je nu eenmaal met vrouwen als freya!


Om op 27 jarige leeftijd jammerlijk aan haar einde te komen :moe:

nard
31-08-05, 14:55
Geplaatst door Goodnight
Om op 27 jarige leeftijd jammerlijk aan haar einde te komen :moe:

ah joh, niet teveel details

freya
31-08-05, 16:49
Geplaatst door Commeilfaut
Hij is toch ook een stommeling? Of ben ik nou blond? Ik bedoel....waddapes?

Anil Ramdas heeft meer intelligentie en beschaving in zijn pink, dan jij in je hele leven zal kunnen vergaren. :zwaai:

Commeilfaut
31-08-05, 17:18
Geplaatst door freya
Anil Ramdas heeft meer intelligentie en beschaving in zijn pink, dan jij in je hele leven zal kunnen vergaren. :zwaai:

Ik heb dan ook geen pinken. Hoe word ik dan gevoed?, vraag je. Via een sonde.....ja...up my ass inderdaad.