PDA

Bekijk Volledige Versie : indonesie leert frankrijk lesje over verdraagzaamheid



observer
31-08-05, 14:07
In Indonesië is gisteren een imam tot twee jaar cel veroordeeld wegens het preken in twee talen. De imam preekte in een islamitisch internaat op Oost-Java buiten het Arabisch ook in het Indonesisch.

Religieuze leiders hadden hem al eerder gewaarschuwd dat hij niet in een andere taal dan het Arabisch mocht preken. De rechter sloot zich daarbij aan en verooordeelde de imam tot twee jaar gevangenisstraf. De imam preekte waarschijnlijk in het Indonesisch omdat verreweg de meeste moslims daar geen Arabisch spreken. Indonesië telt 220 miljoen inwoners, waarvan 90% moslim is. doet me een beetje denken aan de middeleeuwen hier, wat voor gevaarlijke informatie zou er in die preken en in de koran staan dat ze dat niet mogen horen ?

Pytaghoras
31-08-05, 14:29
Geplaatst door observer
doet me een beetje denken aan de middeleeuwen hier, wat voor gevaarlijke informatie zou er in die preken en in de koran staan dat ze dat niet mogen horen ?

Ik weet niet wie die gekke imams dat heeft ingefluisterd. Je moet juist in de taal preken die mensen begrijpen. En dat hij nog twee jaar gevangenisstraf krijgt? Ik dacht dat Indonesië een seculier staat is!

ronald
31-08-05, 18:06
Geplaatst door Pytaghoras
Ik weet niet wie die gekke imams dat heeft ingefluisterd. Je moet juist in de taal preken die mensen begrijpen. En dat hij nog twee jaar gevangenisstraf krijgt? Ik dacht dat Indonesië een seculier staat is!



Wat is eigenlijk de bron Observer?

Ik ben er nog niet zeker van of dat bericht juist is. Alhoewel de gemiddelde Indonesier de koran kan lezen, als hij naar een koranschool is geweest, is de taal toch het Maleis, danwel Javaans om de inhoud uit te leggen. Het Arabisch is er geen omgangstaal. Het lijkt mij dus meer andersom.
Mocht het toch zo zijn, dan weet ik ook niet beter om die vergelijking met het Latijn in de Middeleeuwen te maken.