PDA

Bekijk Volledige Versie : Darwin's nightmare



delirious
01-09-05, 08:35
http://img356.imageshack.us/img356/3402/74320br.jpg (http://imageshack.us)


Niet alleen Darwin zal nachten liggen woelen na het zien van deze hallucinante documentaire van de Oostenrijkse cineast Hubert Sauper. Darwin's Nightmare is een messcherpe aanklacht die de desastreuze gevolgen in kaart brengt van de victoriabaars-visindustrie_in een Tanzaniaans stadje.

Saupers hartverscheurende film begint in de Spartaanse controlekamer van de luchthaven van Mwanza, aan de oever van het Victoriameer. Een man slaat een bromvlieg plat tegen het raam, het begin van een schokkende fly-on-the-walldocumentaire. Via gesprekken met Russische piloten, hoertjes, vissers en straatkinderen wordt de cynische economische realiteit duidelijk. De victoriabaars, een agressieve uitheemse vis die de laatste halve eeuw zowat al het andere leven uit dit tropische Afrikaanse meer heeft opgevreten, wordt gevangen en schoongemaakt. De filets worden overgevlogen naar Europa en Japan; de koppen en graten gaan naar de lokale bevolking. En eenmaal de louche Russische cargopiloten hun vrachtje hebben gedropt in het rijke Noorden, smokkelen ze in hun vrachtvliegtuigen wapens Afrika binnen, die hun weg vinden naar lokale conflicthaarden. Het is een deprimerende vicieuze cirkel. Een probleem zonder oplossing ook, want zonder die vishandel zou de gemeenschap al helemáál ten dode opgeschreven zijn, wat er een pijnlijke paradox van maakt.

Hubert Sauper registreert alles op een kil, contrastrijk en korrelig beeld, wat er een bijwijlen ondraaglijk vuile, harde film van maakt. Sommige beelden zijn moeilijk van je af te schudden, zoals de vrouw die met haar blote voeten enkeldiep in de krioelende maden staat terwijl ze viskoppen te drogen hangt, en zegt: "Mijn leven is goed, want ik heb een job." Of de straatkinderen die dolblij zijn wanneer ze een metalen emmer vinden. Later blijkt waarom: ze smelten er de plastieken visverpakking in, zodat ze die kunnen opsnuiven. En in hun chemische roes worden ze vaak verkracht op straat. Kortom, 'nachtmerrie' is geen overdreven woord voor deze ontluisterende documentaire over een vergeten uitwas van de globalisering van de wereldeconomie.


Interessante docu.

SalmayaSale
01-09-05, 09:23
Geplaatst door delirious
http://img356.imageshack.us/img356/3402/74320br.jpg (http://imageshack.us)


Niet alleen Darwin zal nachten liggen woelen na het zien van deze hallucinante documentaire van de Oostenrijkse cineast Hubert Sauper. Darwin's Nightmare is een messcherpe aanklacht die de desastreuze gevolgen in kaart brengt van de victoriabaars-visindustrie_in een Tanzaniaans stadje.

Saupers hartverscheurende film begint in de Spartaanse controlekamer van de luchthaven van Mwanza, aan de oever van het Victoriameer. Een man slaat een bromvlieg plat tegen het raam, het begin van een schokkende fly-on-the-walldocumentaire. Via gesprekken met Russische piloten, hoertjes, vissers en straatkinderen wordt de cynische economische realiteit duidelijk. De victoriabaars, een agressieve uitheemse vis die de laatste halve eeuw zowat al het andere leven uit dit tropische Afrikaanse meer heeft opgevreten, wordt gevangen en schoongemaakt. De filets worden overgevlogen naar Europa en Japan; de koppen en graten gaan naar de lokale bevolking. En eenmaal de louche Russische cargopiloten hun vrachtje hebben gedropt in het rijke Noorden, smokkelen ze in hun vrachtvliegtuigen wapens Afrika binnen, die hun weg vinden naar lokale conflicthaarden. Het is een deprimerende vicieuze cirkel. Een probleem zonder oplossing ook, want zonder die vishandel zou de gemeenschap al helemáál ten dode opgeschreven zijn, wat er een pijnlijke paradox van maakt.

Hubert Sauper registreert alles op een kil, contrastrijk en korrelig beeld, wat er een bijwijlen ondraaglijk vuile, harde film van maakt. Sommige beelden zijn moeilijk van je af te schudden, zoals de vrouw die met haar blote voeten enkeldiep in de krioelende maden staat terwijl ze viskoppen te drogen hangt, en zegt: "Mijn leven is goed, want ik heb een job." Of de straatkinderen die dolblij zijn wanneer ze een metalen emmer vinden. Later blijkt waarom: ze smelten er de plastieken visverpakking in, zodat ze die kunnen opsnuiven. En in hun chemische roes worden ze vaak verkracht op straat. Kortom, 'nachtmerrie' is geen overdreven woord voor deze ontluisterende documentaire over een vergeten uitwas van de globalisering van de wereldeconomie.


Interessante docu.



Ja het klinkt interessant, dat dacht ik maar ik heb gehoord dat de mensen in de docu net marionetten lijken zonder hoop en zonder dromen.
Ze werden maar als pionnen gebruikt zonder dat men echt over hen ellende buigde. :cheefbek:

delirious
01-09-05, 09:29
Geplaatst door SalmayaSale
Ja het klinkt interessant, dat dacht ik maar ik heb gehoord dat de mensen in de docu net marionetten lijken zonder hoop en zonder dromen.
Ze werden maar als pionnen gebruikt zonder dat men echt over hen ellende buigde. :cheefbek:

Blijkt dus dat er vliegtuigen vol met wapens heen vliegen, en terug met vis.

Zeer triest.

SalmayaSale
01-09-05, 09:50
Geplaatst door delirious
Blijkt dus dat er vliegtuigen vol met wapens heen vliegen, en terug met vis.

Zeer triest.



Klopt, door russen geleverd om de interne conflicten verder te stimuleren :kalasniko terwijl zij van honger lijden en meer baat hebben gehad met een lading rijst, nehhhhhhhhhhhhhh :cheefbek:

Tomas
01-09-05, 09:55
Geplaatst door SalmayaSale
Klopt, door russen geleverd om de interne conflicten verder te stimuleren

Ik denk eerder om er geld aan te verdienen en dat diegene die de wapens hadden besteld op een of andere reden gebaat zijn met het interne conflict.

Mark
01-09-05, 09:59
Geplaatst door Tomas
Ik denk eerder om er geld aan te verdienen en dat diegene die de wapens hadden besteld op een of andere reden gebaat zijn met het interne conflict.

zwarte mensen schieten elkaar alleen maar neer omdat ze willoze marionetten zijn van de blanke duivels.

Tomas
01-09-05, 10:02
Geplaatst door Mark
zwarte mensen schieten elkaar alleen maar neer omdat ze willoze marionetten zijn van de blanke duivels.

Ben je nou niet in de war met arabieren?

Mark
01-09-05, 10:05
Geplaatst door Tomas
Ben je nou niet in de war met arabieren?

in feite is de hele wereld onze willoze onderdrukte slaaf (behalve die israeliers die weer onze meesters zijn).

SalmayaSale
01-09-05, 10:06
Geplaatst door Tomas
Ik denk eerder om er geld aan te verdienen en dat diegene die de wapens hadden besteld op een of andere reden gebaat zijn met het interne conflict.



Dat zeg ik :schok:

SalmayaSale
01-09-05, 10:08
Geplaatst door Mark
in feite is de hele wereld onze willoze onderdrukte slaaf (behalve die israeliers die weer onze meesters zijn).



BLASFEMIE :maffia:

Tomas
01-09-05, 10:11
Geplaatst door Mark
in feite is de hele wereld onze willoze onderdrukte slaaf (behalve die israeliers die weer onze meesters zijn).

Maar ze zijn wel goed voor ons, toch?

Tomas
01-09-05, 10:13
Geplaatst door SalmayaSale
Dat zeg ik :schok:
Misschien bedoel je dat dan, maar je zegt dat de russen het leveren om conflicten te stimuleren. En ik zeg: Nee,dat doen ze voor geld. Ook niet ethisch verantwoord, maar lijkt mij dichter bij de waarheid.

vlegeltje
01-09-05, 10:23
Geplaatst door delirious
victoriabaars-visindustrie_in een Tanzaniaans stadje.


Het heet Nijlbaars en geen Victoriabaars.

Mwanza is trouwens een leuk stadje. Ik heb daar een optreden van Sam Mangwana gezien in het voetbal stadion. Ik was daar de enige blanke :).

delirious
01-09-05, 10:26
Geplaatst door vlegeltje
Het heet Nijlbaars en geen Victoriabaars.

Mwanza is trouwens een leuk stadje. Ik heb daar een optreden van Sam Mangwana gezien in het voetbal stadion. Ik was daar de enige blanke :).

Klopt Nijlbaars.

David
01-09-05, 10:33
Geplaatst door delirious
Klopt Nijlbaars.


Wil je ophouden met Vlegeltje voor Nijlbaars uit te maken?

delirious
01-09-05, 10:36
Geplaatst door David
Wil je ophouden met Vlegeltje voor Nijlbaars uit te maken?

Ik zou niet durven Davido.

SalmayaSale
01-09-05, 10:36
Geplaatst door Tomas
Misschien bedoel je dat dan, maar je zegt dat de russen het leveren om conflicten te stimuleren. En ik zeg: Nee,dat doen ze voor geld. Ook niet ethisch verantwoord, maar lijkt mij dichter bij de waarheid.


Dat was sarcastisch bedoeld, waarom zou men conflicten willen stimuleren als het niet om geld zou gaan? :gek:

David
01-09-05, 10:37
Geplaatst door delirious
Ik zou niet durven Davido.


Toch deed je het net, Delido!

delirious
01-09-05, 10:47
Geplaatst door David
Toch deed je het net, Delido!

No i did'nt.

David
01-09-05, 10:48
Geplaatst door delirious
No i did'nt.


Klopt, deed je niet. Ik was weer eens flauw, zoals gewoonlijk. Mijn nederige excuses!

delirious
01-09-05, 10:51
Geplaatst door David
Klopt, deed je niet. Ik was weer eens flauw, zoals gewoonlijk. Mijn nederige excuses!

accepted.

David
01-09-05, 11:02
Over Afrika gesproken: ik zag eergisteren eindelijk 'Hotel Rwanda". Goeie genade!

delirious
01-09-05, 11:03
Geplaatst door David
Over Afrika gesproken: ik zag eergisteren eindelijk 'Hotel Rwanda". Goeie genade!


Gaat er op he.
Zware shit.

David
01-09-05, 11:05
Geplaatst door delirious
Gaat er op he.
Zware shit.


Het maakte me weer erg trots op de VN! :moe:

delirious
01-09-05, 11:07
Geplaatst door David
Het maakte me weer erg trots op de VN! :moe:

Verenigde Hazepad. :argwaan:

David
01-09-05, 11:09
Geplaatst door delirious
Verenigde Hazepad. :argwaan:


Zoiets, ja. :moe:

~Panthera~
01-09-05, 11:32
Komt ook door die klote veto's. :moe:

Al Sawt
01-09-05, 15:02
Waar draait die documentaire?

@Panthera, vergeet niet de zogenaamde vrije wereldhandel.

delirious
01-09-05, 15:08
Geplaatst door Al Sawt
Waar draait die documentaire?

@Panthera, vergeet niet de zogenaamde vrije wereldhandel.

Hier (http://www.biosagenda.nl/index.php?action=filmindex&filmID=10696&day=h) Al Sawt

vlegeltje
01-09-05, 15:11
Geplaatst door Al Sawt
Waar draait die documentaire?

@Panthera, vergeet niet de zogenaamde vrije wereldhandel.

http://www.biosagenda.nl/index.php?action=filmindex&filmID=10696&day=h

vlegeltje
01-09-05, 15:12
Geplaatst door delirious
Hier (http://www.biosagenda.nl/index.php?action=filmindex&filmID=10696&day=h) Al Sawt

:fpuh:

delirious
01-09-05, 15:14
Geplaatst door vlegeltje
:fpuh:

Waar heb ik die aan verdiend? :argwaan:

Al Sawt
01-09-05, 15:15
Delirious en Vlegeltje, bedankt!

vlegeltje
01-09-05, 15:21
Geplaatst door delirious
Waar heb ik die aan verdiend? :argwaan:

:D

Je was me net voor.



Ik moest me ff afreageren.

no spang, Bra. ;)

delirious
01-09-05, 15:26
Geplaatst door vlegeltje

no spang, Bra. ;)


:hihi: flexjes ai.

assassijn
01-09-05, 18:56
Van het weekend maar ff checken. Lang geen bios meer van de binnenkant bekeken.

delirious
01-09-05, 18:57
Geplaatst door assassijn
Van het weekend maar ff checken. Lang geen bios meer van de binnenkant bekeken.

Hey assassino, vakantie gehad?

assassijn
01-09-05, 19:16
Geplaatst door delirious
Hey assassino, vakantie gehad?

Nee, nog een paar weken voordat ik word losgelaten. Kmoet nog ff doorbijten.

delirious
01-09-05, 19:22
Geplaatst door assassijn
Nee, nog een paar weken voordat ik word losgelaten. Kmoet nog ff doorbijten.

:hihi: nog efkes dan.

assassijn
01-09-05, 19:27
Geplaatst door delirious
:hihi: nog efkes dan.

Jij alweer terug dan? Of zit je ergens wireles tet prikken in een warm oord:hihi:

delirious
01-09-05, 19:29
Geplaatst door assassijn
Jij alweer terug dan? Of zit je ergens wireles tet prikken in een warm oord:hihi:

Ben al sinds maandag terug, een werk vakantie gehad Dubai.

assassijn
01-09-05, 19:34
Geplaatst door delirious
Ben al sinds maandag terug, een werk vakantie gehad Dubai.

Qut voor je man....dat je weer terug bent.
Je bent toch niet op kamp geweest met allemaal mannen met baarden en tulbanden in dat Arabische land?

delirious
01-09-05, 19:41
Geplaatst door assassijn
Qut voor je man....dat je weer terug bent.
Je bent toch niet op kamp geweest met allemaal mannen met baarden en tulbanden in dat Arabische land?

:hihi: Geen gillette en scheerschuim meer nodig. Die gewaadjes zitten verdomd lekker.
Alleen die verdomde hindernissen met zo'n kalashnikov is wel zwaar, in de brandende zon nog wel.



Trainingskamp (http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=150873)

Olive Yao
14-10-07, 20:58
^