PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlanders moeten minder bang zijn



Zwarte Schaap
01-09-05, 13:01
SamirA., Mohammed Bouyeri: Stelletje aanstellers

Waarom iets minder ontzag voor de westerse moslimterroristjes wel op z'n plaats is: in veel opzichten lijken ze op alle andere verwende adolescenten

Gertjan van Schoonhoven

Er zijn twee redenen om je te ergeren aan de extremistische moslimjongeren met wie de westerse wereld in deze tijd wordt geconfronteerd. De eerste is natuurlijk hun moordzuchtige inborst: de bereidheid om individuen te doden wier ongelovigheid hen niet bevalt, dan wel de bereidheid om zichzelf op te blazen en zo veel mogelijk onschuldige mensen te vermoorden die vast van plan waren oud te worden, kinderen en kleinkinderen te krijgen, van het leven te genieten en – anders dan de nihilistische zelfmoordterrorist – van datzelfde leven iets te maken.

De tweede reden mag in het licht van het voorgaande triviaal lijken, maar dringt zich wel sterk op. Zo’n Samir A. die de rechtbank van Rotterdam bezoekt, alsof hij Michael Jackson in Santa Barbara is; zo’n Mohammed Bouyeri die voor het oor van de natie God aanroept om hem bij te staan, alsof hij Jezus Christus aan het kruis van Golgotha is; zo’n Nouredine El F. die tegenover al dan niet bekeerde jonge moslimmeisjes de Profeet uithangt – maar zo weinig parate korankennis heeft dat hij de teksten moet aflezen van een schootcomputer... Het zijn, eigenlijk, zulke enorme aanstellers.

Gevaarlijke aanstellers, natuurlijk. Maar toch: aanstellers.

Met uitzondering van de ouders van Theo van Gogh, die Mohammed Bouyeri, de moordenaar van hun zoon, laatdunkend voor loser uitmaakten, worden de jonge moslimnihilisten met een enorm respect bejegend. Pure angst, vermoedelijk. De gijzelaar heeft óók veel respect voor de gijzelnemer die hem onder schot houdt. Bovendien krijg je de indruk dat er – ook buiten de kring van hun gelijkgestemde bewonderaars – hier en daar stiekem een zeker, moeilijk te onderdrukken ontzag bestaat voor deze adolescenten.

Niet om hun daden uiteraard, maar wel om hun ernst – hun vermeende engagement, hun 'idealen’ en de bereidheid voor die idealen te sterven of levenslang de bak in te draaien, wat ook een soort sterven is, maar dan heel langzaam. Noem het Che Guevara-nostalgie: het verlangen naar een romantisch, heilig geloof in 'iets hogers’. De rest van de westerse jeugd slijt in opperste decadentie zijn dagen; hier heb je eindelijk een stelletje adolescenten dat verder kijkt dan de neuspiercing lang is.

Maar wie met wat minder respect naar de westerse moslimterroristjes kijkt, valt op hoezeer ze juist op hun verwende generatiegenoten lijken. Graag hangen ze het heilige boontje en/of de martelaar uit, maar al te veel moeite mag het niet kosten.

Hun religieuze teksten copy-pasten ze bij elkaar van internet, zoals hun niet-religieuze leeftijdgenoten de samenvattingen van hun boekenlijst van dat medium plukken. En het hele idee van de zelfmoordaanslag is gewoon een perverse variant van een Big Brother-achtige, fifteen minutes of fame-cultuur. Roem, via de gemakkelijke weg. Het ene moment ben je nog een loser uit schotelland, een exploderende rugzak later ben je opeens een superslechte held, wiens beeltenis in de vorm van schokkerige bewakingscamerabeelden over de wereld gaat en alle burgers schrik aanjaagt. Goed, je bent dood. Maar je naam zal nog lang op ieders lippen liggen; niet slecht voor een doorsnee adolescent, die vermoedelijk was voorbestemd een onopmerkelijk leven te leiden. Anderen moeten lang werken voor hun roem – maar die moeite heeft de zelfmoordterrorist zich weten te besparen.

Dezelfde gemakzucht kleeft ook aan andere aspecten van de, zeg maar, verwende fundi-lifestyle. De religieuze, bijvoorbeeld. Vroeger werd je heilig na een lang leven van uitputtingen – veertig jaar in je dooie eentje in de woestijn zitten, dat werk. Maar de moslimterrorist heeft daar geen trek meer in: in een fractie van een explosieve seconde wordt hij niet alleen een beroemde schurk, voor dezelfde prijs wordt hij ook nog eens een religieuze martelaar. Hemelse lusten, zonder aardse lasten te hebben gedragen. Tja, wie wil dat nou niet?

Ja, maar, zult u misschien zeggen: ze hebben toch heel serieuze motieven voor hun daad? Mogelijk. Maar stel dat dat motief hun vermeende achtergestelde positie in de westerse wereld is – hebben hun geëmigreerde ouders daar niet veel meer last van gehad dan zij, hun kinderen? Toch hebben die ouders zichzelf niet opgeblazen in de metro – ze hebben zich in hun lot geschikt en geprobeerd er iets van te maken, bijvoorbeeld door hard te werken.

Geopolitieke motieven dan? Zou kunnen. Maar waar het gedrag van de westerse moslimterrorist nog het meest aan doet denken, is aan die destructieve Amerikaanse jongeren in lange zwarte jassen die eerst op hun school een bloedbad aanrichten en vervolgens lachend zichzelf doden. Zomaar. Een zelfmoordcultus dus, even raadselachtig als decadent.

BRon: Elsevier 31/08/05

delirious
01-09-05, 13:11
Zo’n Samir A. die de rechtbank van Rotterdam bezoekt, alsof hij Michael Jackson in Santa Barbara is; zo’n Mohammed Bouyeri die voor het oor van de natie God aanroept om hem bij te staan, alsof hij Jezus Christus aan het kruis van Golgotha is; zo’n Nouredine El F. die tegenover al dan niet bekeerde jonge moslimmeisjes de Profeet uithangt – maar zo weinig parate korankennis heeft dat hij de teksten moet aflezen van een schootcomputer... Het zijn, eigenlijk, zulke enorme aanstellers.


Helemaal goed.

Zwarte Schaap
01-09-05, 13:18
Samir A is vrijgesproken en hij wilde helemaal geen camera's om zich heen hebben. Verder heeft men hem beschuldigt van het hebben van grondstoffen voor een bom maar de kunstmest bij hun thuis was van zijn vader. Zijn vader heeft een moestuintje en heeft de kunstmest betrokken bij het bedrijf waar hij zelf werkte.

Het is ook de media die de Nederlanders allerlei angstpraatjes aanpraat en fotos en dergelijke van die jongeren verspreidt.

delirious
01-09-05, 13:46
Geplaatst door Zwarte Schaap
Samir A is vrijgesproken en hij wilde helemaal geen camera's om zich heen hebben. Verder heeft men hem beschuldigt van het hebben van grondstoffen voor een bom maar de kunstmest bij hun thuis was van zijn vader. Zijn vader heeft een moestuintje en heeft de kunstmest betrokken bij het bedrijf waar hij zelf werkte.

Het is ook de media die de Nederlanders allerlei angstpraatjes aanpraat en fotos en dergelijke van die jongeren verspreidt.

Ik heb het niet zo met deze mannetjes, met hun eigen invulling van de Islam.
Ik ben het eens met het stuk ZS, zij voelen zich verheven boven de rest.
En ja zeker de Media, maakt niet alleen bang, maar geeft deze lozers ook nog eens een heldenstatus.

Wat betreft Samir A. Deze is niet voor niets opgepakt. De manier waarop heb ik natuurlijk mijn vraagtekens.
Feit is wel dat het geen heilige is met bepaalde vredelievende ideeen.

Waarom gaan deze knapen btw als vrome Moslims niet naar een derdewereld land, een Jihaad voeren tegen armoede?

mark61
01-09-05, 13:53
Geplaatst door delirious
Ik heb het niet zo met deze mannetjes, met hun eigen invulling van de Islam.
Ik ben het eens met het stuk ZS, zij voelen zich verheven boven de rest.
En ja zeker de Media, maakt niet alleen bang, maar geeft deze lozers ook nog eens een heldenstatus.

Wat betreft Samir A. Deze is niet voor niets opgepakt. De manier waarop heb ik natuurlijk mijn vraagtekens.
Feit is wel dat het geen heilige is met bepaalde vredelievende ideeen.

Waarom gaan deze knapen btw als vrome Moslims niet naar een derdewereld land, een Jihaad voeren tegen armoede?

Yo!

ejsuocsuoC
01-09-05, 13:54
Geplaatst door delirious
Ik heb het niet zo met deze mannetjes, met hun eigen invulling van de Islam.
Ik ben het eens met het stuk ZS, zij voelen zich verheven boven de rest.
En ja zeker de Media, maakt niet alleen bang, maar geeft deze lozers ook nog eens een heldenstatus.

Wat betreft Samir A. Deze is niet voor niets opgepakt. De manier waarop heb ik natuurlijk mijn vraagtekens.
Feit is wel dat het geen heilige is met bepaalde vredelievende ideeen.

Waarom gaan deze knapen btw als vrome Moslims niet naar een derdewereld land, een Jihaad voeren tegen armoede?

Omdat dat tijd en energie kost, en je weet, tijd en energie resulteren in de Ware Religie: geld.

Oftewel: dat kost geld, dus doe maar niej, heej.

cC

Zwarte Schaap
01-09-05, 13:56
Geplaatst door delirious
Ik heb het niet zo met deze mannetjes, met hun eigen invulling van de Islam.
Ik ben het eens met het stuk ZS, zij voelen zich verheven boven de rest.
En ja zeker de Media, maakt niet alleen bang, maar geeft deze lozers ook nog eens een heldenstatus.

Wat betreft Samir A. Deze is niet voor niets opgepakt. De manier waarop heb ik natuurlijk mijn vraagtekens.
Feit is wel dat het geen heilige is met bepaalde vredelievende ideeen.

Waarom gaan deze knapen btw als vrome Moslims niet naar een derdewereld land, een Jihaad voeren tegen armoede?

Ik zeg niet dat ik het niet eens met het stuk ben. Over Samir A en andere zogenaamde terroristen weet ik te weinig dat ik dus alleen maar af kan gaan op de Nederlandse rechter. De media en politiek heb ik niet zo een vertrouwen in.

Laten we eerlijk wezen we weten in feite vrijwel niets over deze jongens, we scheppen zelf een beeld en vullen de moteiven en drijfveren in.

Mischien is het de leeftijd dat ze door krijgen hoe er met ze gesold wordt in de media en politiek en reageren ze daar boos. Voorlopig is er maar 1 persoon vermoord en lijkt het mij te sterk overdreven om boze moslimpies nu als terroristen te zien.

Wat dat betreft is de conclusie van de schrijver wel oke, het zijn opstandige 'boze' adolecenten.

Gerard074
01-09-05, 13:59
Idd jongens als deze Samir krijgen teveel aandacht. Samir is gewoon een crimineel die mensen op straat beroofd en de Edah op de Mathenesserdijk overvalt.

ps. en nog een achterlijke overvaller ook, hij pleegt een overval in een wijk (Spangen) waar iedereen hem kent en in de straat waarin hij is opgegroeid.

Zwarte Schaap
01-09-05, 14:03
Geplaatst door Gerard074
Idd jongens als deze Samir krijgen teveel aandacht. Samir is gewoon een crimineel die mensen op straat beroofd en de Edah op de Mathenesserdijk overvalt.

ps. en nog een achterlijke overvaller ook, hij pleegt een overval in een wijk (Spangen) waar iedereen hem kent en in de straat waarin hij is opgegroeid.

Is dat zo, weet je dat zeker?

Gerard074
01-09-05, 14:06
Geplaatst door Zwarte Schaap
Is dat zo, weet je dat zeker?


Ja de overval op de Edah is meegenomen in de rechtszaak tegen hem. Is in allerlei media geweest, ook de straat waarin hij opgroeide kwam uitgebreid in de publiciteit.

Straf voor de overval was ongeveer gelijk aan de tijd die hij in voorarrest doorbracht.

delirious
01-09-05, 14:10
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik zeg niet dat ik het niet eens met het stuk ben. Over Samir A en andere zogenaamde terroristen weet ik te weinig dat ik dus alleen maar af kan gaan op de Nederlandse rechter. De media en politiek heb ik niet zo een vertrouwen in.

Laten we eerlijk wezen we weten in feite vrijwel niets over deze jongens, we scheppen zelf een beeld en vullen de moteiven en drijfveren in.

Mischien is het de leeftijd dat ze door krijgen hoe er met ze gesold wordt in de media en politiek en reageren ze daar boos. Voorlopig is er maar 1 persoon vermoord en lijkt het mij te sterk overdreven om boze moslimpies nu als terroristen te zien.

Wat dat betreft is de conclusie van de schrijver wel oke, het zijn opstandige 'boze' adolecenten.

Ik weet thank god ook niet veel van ze.
Hoe erg ik de rechtse media ook verafschuw, de "Hofstadjes" hebben zich zelf gepresenteerd, op een schaaltje nog wel.

Laten we hopen dat het verdwaalde jeugdigen zijn, en dat het tij zal keren voor ze.

Zwarte Schaap
01-09-05, 14:14
Geplaatst door Gerard074
Ja de overval op de Edah is meegenomen in de rechtszaak tegen hem. Is in allerlei media geweest, ook de straat waarin hij opgroeide kwam uitgebreid in de publiciteit.

Straf voor de overval was ongeveer gelijk aan de tijd die hij in voorarrest doorbracht.

Kun je de bron geven waar je dat vandaan hebt? Ik geloof namelijk niet dat hij veroordeeld is voor een edah overval.

Gerard074
01-09-05, 14:16
Geplaatst door Zwarte Schaap
Kun je de bron geven waar je dat vandaan hebt? Ik geloof namelijk niet dat hij veroordeeld is voor een edah overval.

zal ff zoeken

Zwarte Schaap
01-09-05, 14:18
Geplaatst door delirious
Ik weet thank god ook niet veel van ze.
Hoe erg ik de rechtse media ook verafschuw, de "Hofstadjes" hebben zich zelf gepresenteerd, op een schaaltje nog wel.

Laten we hopen dat het verdwaalde jeugdigen zijn, en dat het tij zal keren voor ze.

Ik hou er rekening mee dat de gevluchte kopstuk, de syrier voor de aivd werkte. Asielzoekers doen alles om aan een verblijfsvergunning te komen, zie Hirsi Ali.

Gerard074
01-09-05, 14:18
als je googled op zijn naam zal er meer staan over zijn criminele verleden, de zogenaamd hofstadgroep dan buiten beschouwing latend




http://www.elsevier.nl/nieuws/nederland/nieuwsbericht/asp/artnr/37603/versie/2/

Zwarte Schaap
01-09-05, 14:24
Geplaatst door Gerard074
als je googled op zijn naam zal er meer staan over zijn criminele verleden, de zogenaamd hofstadgroep dan buiten beschouwing latend

http://www.elsevier.nl/nieuws/nederland/nieuwsbericht/asp/artnr/37603/versie/2/

Er staat niet in dat hij veroordeeld is voor een edah overval.

delirious
01-09-05, 14:25
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik hou er rekening mee dat de gevluchte kopstuk, de syrier voor de aivd werkte. Asielzoekers doen alles om aan een verblijfsvergunning te komen, zie Hirsi Ali.

De Syrier, nog zo'n ene.
Des te erger, je laten inpalmen door een wazige illegaal van ergens diep uit het Midden.O. , en dan ook nog eens een informant van de AIVD.

vlegeltje
01-09-05, 14:27
Precies, er staat dus:
Elsevier
Ook de hulp bij de overval op het Edah-filiaal acht de rechtbank niet bewezen.

Rourchid
01-09-05, 14:29
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik hou er rekening mee dat de gevluchte kopstuk, de syrier voor de aivd werkte. Asielzoekers doen alles om aan een verblijfsvergunning te komen, zie Hirsi Ali.
Grote kans dat de Hofstadgroep (minstens) een halffabrikaat van de AIVD is.

Zwarte Schaap
01-09-05, 14:31
Geplaatst door delirious
De Syrier, nog zo'n ene.
Des te erger, je laten inpalmen door een wazige illegaal van ergens diep uit het Midden.O. , en dan ook nog eens een informant van de AIVD.

Let op, het staat nergens dat hij een aivd informant is, ik hou er wel rekening mee. Vaak richten geheime diensten zelf oppositionele groepen op om zo de strontvliegen aan te trekken.

delirious
01-09-05, 14:33
Geplaatst door Zwarte Schaap
Let op, het staat nergens dat hij een aivd informant is, ik hou er wel rekening mee. Vaak richten geheime diensten zelf oppositionele groepen op om zo de strontvliegen aan te trekken.


Ik veronderstel ook maar.

Zwarte Schaap
01-09-05, 14:36
Geplaatst door delirious
Ik veronderstel ook maar.

Goed zo, laten we veronderstellingen en feiten scherp uit elkaar houden.