PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Mohammed B. had eerder opgespoord kunnen worden'



ejsuocsuoC
01-09-05, 13:26
'Mohammed B. had eerder opgespoord kunnen worden'

Uitgegeven: 1 september 2005 14:13
Laatst gewijzigd: 1 september 2005 14:16

AMSTERDAM - De Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) had Mohammed B., de moordenaar van Theo van Gogh, eerder op het spoor kunnen komen, als de dienst zijn gangen op het internet beter had gevolgd. Dat stelt internetonderzoeker A. Benschop, die is verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Benschop vindt dat de AIVD zich moet afvragen of zij iets verkeerd heeft gedaan.

Een woordvoerster van de AIVD zegt de analyse van Benschop "makkelijk gepraat achteraf" te vinden.

Volgens Benschop heeft de AIVD zich verkeken op Mohammed B. en zich te zeer gefocust op het voorkomen van andere, grootschalige terroristische aanslagen. "Men had iets anders verwacht dan zo'n individuele aanslag."

cC

Rourchid
01-09-05, 14:25
Geplaatst door ejsuocsuoC

Volgens Benschop heeft de AIVD zich verkeken op Mohammed B. en zich te zeer gefocust op het voorkomen van andere, grootschalige terroristische aanslagen. "Men had iets anders verwacht dan zo'n individuele aanslag."

Nog beter is het om te focussen op de gemeenschappelijke oorzaak van grootschalige terroristische aanslagen én individuele aanslagen.

vlegeltje
01-09-05, 14:31
Dit is de beroemde Albert B. die hier vaak komt kijken :)

Maar nooit zelluf prikt :(

Rourchid
01-09-05, 14:37
Geplaatst door vlegeltje
Dit is de beroemde Albert B. die hier vaak komt kijken :)

Een gluurder dus.


Geplaatst door vlegeltje

Maar nooit zelluf prikt :(
Het boek 'PC en Internet voor beginners' heeft hij nog niet uit?

Max Stirner
01-09-05, 14:43
Geplaatst door Joacim
Nog beter is het om te focussen op de gemeenschappelijke oorzaak van grootschalige terroristische aanslagen én individuele aanslagen.


En dat is?

vlegeltje
01-09-05, 14:44
Geplaatst door Joacim
Een gluurder dus.

Een wetenschappelijk onderzoeker ja.


Het boek 'PC en Internet voor beginners' heeft hij nog niet uit?

Distantie en betrokkenheid.
De onderzoeker mag niet te zeer betrokken zijn bij de te onderzoeken populatie. Dan komt zijn objectiviteit in het geding.





Vind je het niet een heerlijk gevoel om onderwerp van wetenschappelijk onderzoek te zijn?

Zwarte Schaap
01-09-05, 14:49
Geplaatst door vlegeltje
Dit is de beroemde Albert B. die hier vaak komt kijken :)

Maar nooit zelluf prikt :(

Hier de resultaten van zijn gekoekeloer:

http://www2.fmg.uva.nl/sociosite/websoc/jihad_nl.html

Maroc.nl komt er aardig goed vanaf.

vlegeltje
01-09-05, 16:14
Geplaatst door Zwarte Schaap
Hier de resultaten van zijn gekoekeloer:

http://www2.fmg.uva.nl/sociosite/websoc/jihad_nl.html

Maroc.nl komt er aardig goed vanaf.

Hmm, een indrukwekkend lang stuk.
Zitten nog wel veel tikfoutjes in.

Interessante literatuurlijst en veel bronnen.

Dat Sergej Moleveld (ex voorzitter van de LPF) ook hier op maroc.nl heeft geprikt staat er weer niet bij.

Ook geen referentie naar Yehi.

Dus ondanks de hoeveelheid info, zeker niet volledig.

Maar goed, ik heb het lang niet allemaal gelezen. :)

Rourchid
01-09-05, 16:21
Geplaatst door Max Stirner
En dat is?
Zie postings van http://home.tiscali.nl/yesbrainer/Schaapje.gif

Rourchid
01-09-05, 16:34
Geplaatst door vlegeltje

Distantie en betrokkenheid.
De onderzoeker mag niet te zeer betrokken zijn bij de te onderzoeken populatie. Dan komt zijn objectiviteit in het geding.


Dat garandeert waardenvrije wetenschap (maar niet heus).

Geplaatst door vlegeltje

Vind je het niet een heerlijk gevoel om onderwerp van wetenschappelijk onderzoek te zijn?
Niet als het resultaat van het onderzoek van tevoren vaststaat.

Geplaatst door vlegeltje

Dus ondanks de hoeveelheid info, zeker niet volledig.

Update: de activist Farid26 is vandaag in het huwelijk getreden.

Max Stirner
01-09-05, 16:43
Geplaatst door Joacim
Zie postings van http://home.tiscali.nl/yesbrainer/Schaapje.gif


:D

Max Stirner
01-09-05, 16:47
Geplaatst door Zwarte Schaap
Hier de resultaten van zijn gekoekeloer:

http://www2.fmg.uva.nl/sociosite/websoc/jihad_nl.html




Sjo. Indrukwekkend. Geen domme jongen, die Albert.

Joesoef
01-09-05, 16:59
De analisten van de AIVD zuigen.

vlegeltje
01-09-05, 17:05
Geplaatst door Joesoef
De analisten van de AIVD zuigen.

Yep, hehehe :hihi:

Max Stirner
01-09-05, 17:10
Geplaatst door Joesoef
De analisten van de AIVD zuigen.

Whatever. Moeten ze zelf weten. Ik, zei de gek, vind het leuk om te lezen.

Mooie citaatjes van allerlei inspirerende wereldverbeteraars. :)

vlegeltje
01-09-05, 17:43
Geplaatst door Max Stirner
Whatever. Moeten ze zelf weten. Ik, zei de gek, vind het leuk om te lezen.

Mooie citaatjes van allerlei inspirerende wereldverbeteraars. :)

Ik denk dat Joesoef bedoelt: Albert B. is de analisten van de aivd aan het zuigen. ;)

delirious
01-09-05, 17:58
Geplaatst door vlegeltje
Ik denk dat Joesoef bedoelt: Albert B. is de analisten van de aivd aan het zuigen. ;)

Ho eens even. :hihi:

Rourchid
01-09-05, 18:00
Geplaatst door vlegeltje
Ik denk dat Joesoef bedoelt: Albert B. is de analisten van de aivd aan het zuigen. ;)
Dat betekent dat de analisten wel eerst goed geplast moeten hebben want anders smaakt het allemaal zo naar Beerenburger en/of Jägermeister.

vlegeltje
01-09-05, 18:12
Geplaatst door Joacim
Dat betekent dat de analisten wel eerst goed geplast moeten hebben want anders smaakt het allemaal zo naar Beerenburger en/of Jägermeister.

Oh. Ik zou niet weten hoe dat smaakt.


Jij wel dus? :D

vlegeltje
01-09-05, 18:13
Geplaatst door delirious
Ho eens even. :hihi:

Niet zo zuigen jij :mad:

delirious
01-09-05, 18:26
Geplaatst door vlegeltje
Niet zo zuigen jij :mad:

http://www.sylvane.com/images/productpages/nilfisk/gm80/nilfisk_gm80_gm80i.jpg :ego:

Joesoef
01-09-05, 18:49
Ach. Je kan het op heel veel manieren lezen, komt allemaal op het zelfde neer.

In de tijd dat ik hier prik heb ik al diverse mede prikkers zien afglijden van overtuigd Moslim tot solistische extremist.

Dat de AIVD hier mee leest dat weet ik zeker, dat ze er geen ene hol van begrijpen weet ik nu ook zeker.

Joesoef
01-09-05, 18:50
Geplaatst door delirious
http://www.sylvane.com/images/productpages/nilfisk/gm80/nilfisk_gm80_gm80i.jpg :ego:


Mooie stofzuiger. Uit een vrachtwagen gevallen?

Zwarte Schaap
01-09-05, 18:53
Geplaatst door Joacim
Dat betekent dat de analisten wel eerst goed geplast moeten hebben want anders smaakt het allemaal zo naar Beerenburger en/of Jägermeister.

De nevenfunctie van de baas van de AIVD:

Minister Remkes (VVD, Binnenlandse Zaken) doet het qua nevenactiviteiten rustig aan, maar hij heeft wel de meest opmerkelijke op zijn naam staan: Remkes is ‘ambassadeur van het Jenevergenootschap’

Bron: http://www.volkskrant.nl/denhaag/1125551519595.html

Joesoef
01-09-05, 18:55
Geplaatst door Zwarte Schaap
Remkes is ‘ambassadeur van het Jenevergenootschap’



This te zien.

delirious
01-09-05, 18:55
Geplaatst door Joesoef
Mooie stofzuiger. Uit een vrachtwagen gevallen?

Ja dus waarschijnlijk beschadigd :argwaan:

delirious
01-09-05, 18:57
Geplaatst door Joesoef
This te zien.

Aan zijn rij witte elmex tanden?

Rourchid
01-09-05, 19:13
Geplaatst door vlegeltje
Oh. Ik zou niet weten hoe dat smaakt.


De Beerenburger?
De Jägermeister?
Of een fluïde die iets van doen heeft met spermacratie?



Geplaatst door vlegeltje

Jij wel dus? :D
Over een bepaalde fluïde die naar Beerenburger smaakt, was een klacht van Pim Fortuyn en ik dacht gevolg heeft een meestal een beredeneerbare oorzaak.

Joesoef
01-09-05, 19:15
Geplaatst door delirious
Ja dus waarschijnlijk beschadigd :argwaan:

Kennelijk nog niet ingebeurgerd genoeg :) (http://search.yahoo.com/search?p=van+een+vrachtwagen+gevallen&fr=FP-tab-web-t&toggle=1&cop=&ei=UTF-8)

Joesoef
01-09-05, 19:15
Geplaatst door delirious
Aan zijn rij witte elmex tanden?

Hoofd op sterk water.

delirious
01-09-05, 19:19
Geplaatst door Joesoef
Kennelijk nog niet ingebeugerd genoeg :) (http://search.yahoo.com/search?p=van+een+vrachtwagen+gevallen&fr=FP-tab-web-t&toggle=1&cop=&ei=UTF-8)

Een persoon bood me ooit een autoradio aan met de serieuze mededeling is van een vrachtwagen gevallen dus waarschijnlijk beschadigd.

Tomas
01-09-05, 19:31
Geplaatst door vlegeltje

Ook geen referentie naar Yehi.


Yehya was actief op een groot aantal Marokkaanse of islamitische discussiefora, onder namen als AIVD-doder, Strijder Yehya of Yehiyaayyash. Regelmatig plaatste hij een citaat bij zijn discussiebijdragen van de Palestijn Abdullah Azzam, medeoprichter van Al Qa’ida: "Djihad en het geweer alleen." Op maroc.nl plaatste hij altijd een fotootje van de radicale, Londense preker Abu Hamza naast zijn bijdragen. Door middel van gijzelingen en andere tactieken moest volgens hem een wereldwijd islamitisch rijk gesticht worden. In Nederland zou dat niet veel problemen geven. In een van zijn forumberichten beweert hij dat Nederlanders zichzelf vernietigen, "omdat zij maar één of twee kinderen krijgen terwijl moslimgezinnen meestal uit vijf of zes kinderen bestaan". Door andere deelnemers aan discussiefora werd Yehya overigens lang niet altijd serieus genomen. 'Yehi' noemden ze hem half-spottend, half-liefkozend.

En over zijn ouders:

Familieleed
Yehya K. is een zoon van een familie van Marokkaanse afkomst. Zijn familie begrijpt niet waarom hun zoon door de politie is opgepakt. Volgens zijn vader, die al 35 jaar in Nederland woont, was de in beslag genomen kunstmest bedoeld voor de tuin en had hij deze meegekregen toen hij voor zijn baas in de kunstmestfabriek in Sluiskil werkte. Hij beschouwt zijn zoon niet als een fanatieke moslim. Volgens zijn vader zat Yehya wel veel achter de computer op internet. "Natuurlijk weet ik niet wat hij dan allemaal doet, maar ik kan me niet voorstellen dat hij iets ergs wil doen". Op school ging het goed met Yehya en als vakkenvuller bij de C1000 verdiende hij wat bij. De familie is bang dat zij in Sas van Gent wordt nagewezen als terreurgezin. "Ik schaam me zo. Onze familie krijgt in het dorp een slechte naam. Verschrikkelijk", zegt zijn vader. "Straks moet ik weer aan het werk. Daar durf ik bijna niet meer naar toe. Hoe kijken ze dan tegen me aan?" Zijn vrouw deelt deze angst: "Ik vind het al moeilijk om naar de winkel te gaan. Bang dat ze naar me kijken" [bron: Sas van Gent.nl]


Maar goed, ik heb het lang niet allemaal gelezen. :)

Ik ook niet, maar laat dat nou net het eerste zijn wat ik lees.

~Panthera~
01-09-05, 19:37
Geplaatst door Joesoef
Hoofd op sterk water.


:hihi:

GiovanniHN
01-09-05, 20:25
Shit, heb nu aardig wat te lezen zo te zien :(

Maar uit de artikelen blijkt dat Albert B. 1 belangrijk ding niet snapt. De AIVD hield de Hofstadgroep in de gaten, binnen die groep was Mohammed B. niet belangrijk. Omdat de AIVD (en veel andere inlichtingendiensten) niet uitgingen van een aanslag op een persoon door een individu, werd dat ook niet onderzocht (iets dat sowieso zo goed als onmogelijk is, zie McVeigh en Kazcynski).

Van Gogh werd daarnaast al langer bedreigd. Dat was niks nieuws. Het is ook niet de taak van de AIVD om achter bedreigingen aan te gaan. Dat moet de politie doen. Wat de AIVD wel had kunnen doen, was een onderzoek instellen naar de veiligheid van Van Gogh. Is niet gebeurd, waarschijnlijk omdat het duidelijk genoeg was dat hij toch wel enig gevaar liep.

Maar bovenal blijft het de vraag hoe serieus je iets op internet moet nemen. Even iets posten is makkelijk genoeg, kijk maar naar alle onzin die hier geplaatst wordt. Ook is het zo dat mensen die de extremistische literatuur leveren en anderen proberen te rekruteren, juist niet de figuren zijn die een aanslag plegen. Daar rekruteren ze juist mensen voor.

mark61
01-09-05, 21:42
Geplaatst door vlegeltje
Dit is de beroemde Albert B. die hier vaak komt kijken :)

Maar nooit zelluf prikt :(

Dattie mij nog niet heeft opgespoord.

Joesoef
01-09-05, 21:43
Geplaatst door GiovanniHN
Maar bovenal blijft het de vraag hoe serieus je iets op internet moet nemen. Even iets posten is makkelijk genoeg, kijk maar naar alle onzin die hier geplaatst wordt. Ook is het zo dat mensen die de extremistische literatuur leveren en anderen proberen te rekruteren, juist niet de figuren zijn die een aanslag plegen. Daar rekruteren ze juist mensen voor.

Ik zit hier nu een jaar of zeven en heb er al 4 zien ontsporen, de personen ontwikkelde zich heel duidelijk in een bepaalde lijn, van fanatieke eenling tot extremistische eencels 'terrorist'.

vlegeltje
02-09-05, 02:44
Geplaatst door Tomas
Ik ook niet, maar laat dat nou net het eerste zijn wat ik lees.

I stand corrected. :)

RinC
02-09-05, 11:37
Zelfregulering van webfora


In de dagen van de onthutste verwarring na de moord op Van Gogh kwamen vooral de Marokkaanse webfora onder grote druk te staan. Zij dreigden vermaald te worden tussen verheerlijkingen van 'de martelaar die Theo van Gogh neergeknald heeft' en racistische en extreem nationalistische uitingen van islamofobie en etnocentrisme.

Met veel moeite slaagden beheerders van websites zoals maroc.nl erin om de democratische randvoorwaarden van discussies op hun fora overeind te houden. Zij trokken nieuwe moderators aan om toezicht te houden op het verloop van de discussie. Er werden nieuwe spelregels opgesteld, die nog specifieker dan voorheen de humanitaire en democratische grenzen trekken waarbinnen vrije meningsuiting pas mogelijk en zinvol wordt.

Mensen die zich niet aan deze regels hielden, werden tijdelijk of definitief van de discussiefora uitgesloten. Door deze zelfregulering slaagden de Marokkaanse websites erin om zich te weren tegen de zuigkracht van de polarisatie en het extremisme. De meest invloedrijke virtuele Marokkaanse gemeenschappen hebben zich niet laten verscheuren en konden zich (met vallen en opstaan) inzetten voor het doorbreken van de logica van escalatie en het terugdringen van de geweldsspiraal.

In een tijd waar zoveel nadruk wordt gelegd op het ‘verderfelijke misbruik’ van het internet door terroristen, moet dat minstens één keer duidelijk worden gezegd — chapeau.

Islamitische en allochtone websites spelen een steeds belangrijker rol in de meningsvorming van mensen die zich op deze sites oriënteren en regelmatig bezoeken. De levensvatbaarheid van deze sites is afhankelijk van de mate waarin bezoekers 'alles' kunnen zeggen wat op hun hart ligt. De duurzaamheid van die sites is echter afhankelijk van de mate waarin de grenzen van het democratisch debat worden bewaakt. Radicale kritiek op de Nederlandse steun aan de volkenrechtelijk illegale Amerikaans-Britse interventie in Irak valt ruim binnen deze grenzen. Bommen gooien op plaatsen waar veel burger verzameld zijn, valt daarbuiten. De militaire operatie in Irak werd met vervalste bewijzen gelegitimeerd. De massavernietigingswapens bleken niet in Irak te liggen. Zij doken op in de harten van Europa — Madrid, Amsterdam, Londen. In Europa geboren en getogen kinderen van ouders die hier kwamen om werk of asiel te zoeken, bleken plotseling bereid om hun eigen leven op te offeren aan een door de meeste Westeuropeanen niet begrepen islamitisch ideaal.

mark61
02-09-05, 11:41
Geplaatst door RinC
Islamitische en allochtone websites spelen een steeds belangrijker rol in de meningsvorming van mensen die zich op deze sites oriënteren en regelmatig bezoeken.

Hoe weet die helderziende hoe ik mijn mening vorm? Or anyone else?

Zwarte Schaap
02-09-05, 11:47
Geplaatst door RinC
Zij dreigden vermaald te worden tussen verheerlijkingen van 'de martelaar die Theo van Gogh neergeknald heeft' en racistische en extreem nationalistische uitingen van islamofobie en etnocentrisme.


Ik heb niet zoveel gemerkt van het verheerlijken van de martelaar die theo neergeknald heeft. Ik zag wel de website overstromen met autochtone nazi-figuren. Net als bij de dood van Pim kwamen ze zich hier even afreageren. In elke geval overdrijft hij sterk het verheerlijken van de martelaar die theo heeft neergemaaid.

ejsuocsuoC
02-09-05, 12:24
Is Yehi opgepakt?

Wahahahahahaha! :haha:

cC

Max Stirner
02-09-05, 12:56
Geplaatst door Zwarte Schaap
In elke geval overdrijft hij sterk het verheerlijken van de martelaar die theo heeft neergemaaid.


Klopt.

Het waren veel vaker reacties in de trant van `het is natuurlijk niet goed te praten, maar ......blablabla`.

Oeroeboeroe
02-09-05, 21:57
Geplaatst door Joesoef
Ik zit hier nu een jaar of zeven en heb er al 4 zien ontsporen, de personen ontwikkelde zich heel duidelijk in een bepaalde lijn, van fanatieke eenling tot extremistische eencels 'terrorist'.

Echt waar? :verrassin Hoe lang bestaat Maroc.nl al dan? En hoe weet je zo zeker dat het gaat om echte ontsporingen ? (in de zin van: "wat gebeurde er dan?")