PDA

Bekijk Volledige Versie : Schietpartijen en explosies in New Orleans



Goodnight
02-09-05, 13:36
Uitgegeven: 2 september 2005 12:46
Laatst gewijzigd: 2 september 2005 13:46

NEW ORLEANS - In New Orleans is de hele nacht geweervuur te horen geweest. Dat meldde CNN vrijdag vanuit de stad in de zuidelijke staat Louisiana, die is getroffen door de orkaan Katrina. Op verscheidene plaatsen is brand uitgebroken.



In de stad is het pikdonker, omdat de elektriciteit is uitgevallen. Een politiebureau in het centrum is de hele nacht beschoten, meldde een verslaggever van de nieuwszender in het bureau. In het zuidwesten van de stad waren explosies te horen en is brand uitgebroken.



Duizenden mensen wachten op evacuatie


Wagon

Bij een spoorwegemplacement zou een wagon zijn geëxplodeerd. Een grote wolk drijft nu richting het centrum. De politie is ernstig bezorgd omdat het onduidelijk is of er giftige stoffen in zitten. De politie heeft mensen verboden nog langer op daken te verblijven.

Tekort

Het politiekorps van New Orleans heeft een ernstig tekort aan mensen. Een producer van CNN berichtte dat in sommige districten van de stad tot 60 procent van de agenten niet meer werkt.

Rampscenario's

De Amerikaanse autoriteiten kenden het risico dat New Orleans door langstrekkende orkanen liep, maar gingen in geen van de rampenscenario's er vanuit dat de dijken rond de jazzstad zouden doorbreken. Dat lijkt een belangrijke oorzaak voor de grote problemen die er nu in de zuidelijke stad zijn, verklaren deskundigen vrijdag in The New York Times.

"New Orleans was de nummer-1-ramp waar we over spraken. We waren geobsedeerd met New Orleans vanwege het risico", herinnert Eric L. Tolbert zich in de krant. Hij bekleedde tot voor kort een hoge positie binnen Federal Emergency Management Agency, de officiële instantie belast met noodhulp.

Dijken

Maar in de rampscenario's en oefeningen die door noodhulpinstanties werden gehouden, is slechts rekening gehouden met vloedgolven die over de dijken van het grotendeels onder zeeniveau gelegen New Orleans zouden komen. Niet met het breken van dijken, zoals tijdens de orkaan Katrina. De dijken rond New Orleans, dat aan drie kanten door water wordt omgeven, braken dinsdag op verscheidene plekken door waardoor de situatie in het gebied dramatisch verslechterde.

Daarnaast hebben de lokale autoriteiten volgens deskundigen die door de New York Times worden aangehaald, onvoldoende gedaan om mensen de stad uit te krijgen. Burgemeester Nagin had eerder de verplichte evacuatie moeten afkondigen en er hadden politieagenten moeten worden ingezet om arme, onwillige of niet mobiele inwoners daadwerkelijk uit hun huizen te krijgen. In de rampenoefeningen en voorbereidingen zou daar te weinig aandacht aan zijn besteed en zouden er ook te weinig financiële middelen apart voor zijn gezet.

Ordehandhaving

Vooral de federale overheid zou verder tekort zijn geschoten bij de ordehandhaving. Federale autoriteiten waren niet direct bereid om militairen in actieve dienst in te zetten bij problemen met de civiele orde. Op lokaal niveau zouden in een veel eerder stadium leden van de Nationale Garde in het getroffen gebied moeten zijn ingezet.

~Panthera~
02-09-05, 13:38
Straks kunnen ze op inwoners gaan schieten. :moe:

Wat een shit zeg.

Mark
02-09-05, 13:48
Volgende keer toch maar nederlandse dijkenbouwers inhuren :rolleyes:

wytze
02-09-05, 13:50
Geplaatst door Mark
Volgende keer toch maar nederlandse dijkenbouwers inhuren :rolleyes:



mwah. veel dijken hier zijn ook niet meer in beste conditie.

Mark
02-09-05, 13:54
Geplaatst door wytze
mwah. veel dijken hier zijn ook niet meer in beste conditie.

Daarom moeten ze in nederland ook weer de nederlandse dijkebouwers inhuren :D

wytze
02-09-05, 13:59
Geplaatst door Mark
Daarom moeten ze in nederland ook weer de nederlandse dijkebouwers inhuren :D



de nederlandse overheid investeert evenals de amerikaanse overheid te weinig in dijkonderhoud, is de kritiek van een stel water-ingenieurs, die dan ook waarschuwen dat hier min of meer hetzelfde kan gebeuren als in new orleans.

Mark
02-09-05, 14:02
Geplaatst door wytze
de nederlandse overheid investeert evenals de amerikaanse overheid te weinig in dijkonderhoud, is de kritiek van een stel water-ingenieurs, die dan ook waarschuwen dat hier min of meer hetzelfde kan gebeuren als in new orleans.

Als nu de dijken bij krimpen a d ijssel doorbreken bij een storm is de prognose inderdaad circa 20.000 doden geloof ik hoewel de meningen verdeeld zijn.

Met name Gouda en Zoetermeer zullen van de kaart geveegd worden :maf3:

waterfiets
02-09-05, 14:04
Geplaatst door wytze
de nederlandse overheid investeert evenals de amerikaanse overheid te weinig in dijkonderhoud, is de kritiek van een stel water-ingenieurs, die dan ook waarschuwen dat hier min of meer hetzelfde kan gebeuren als in new orleans.

Nou ik heb begrepen dat de eisen aan dijken hier veel hoger zijn dan in New Orleans. Maar ik zie ook niet zo dat hier hetzelfde kan gebeuren omdat we hier geen orkanen hebben. Als er al iets kan gebeuren is dat als gevolg van klimaatveranderingen waardoor de zeespiegel stijgt. Maar daar weet Rijkswaterstaat al lang van dat dat gaat gebeuren en daarom moeten de dijken ook verhoogd worden.

wytze
02-09-05, 14:08
Geplaatst door waterfiets
Nou ik heb begrepen dat de eisen aan dijken hier veel hoger zijn dan in New Orleans. Maar ik zie ook niet zo dat hier hetzelfde kan gebeuren omdat we hier geen orkanen hebben. Als er al iets kan gebeuren is dat als gevolg van klimaatveranderingen waardoor de zeespiegel stijgt. Maar daar weet Rijkswaterstaat al lang van dat dat gaat gebeuren en daarom moeten de dijken ook verhoogd worden.


we hebben hier idd geen orkanen, maar 10 jaar geleden was er aardig wat wateroverlast in het zuiden en gelderland kan ik me herinneren en werd een gebied in gelderland geevacueerd. Daarna werd duidelijk dat veel van de binnendijken in slechte staat zijn en ook door verzadiging zouden kunnen doorbreken.

wytze
02-09-05, 14:09
Geplaatst door Mark



Met name Gouda en Zoetermeer zullen van de kaart geveegd worden :maf3:



en zou dat erg zijn? :roken:

Zaiyo
02-09-05, 14:10
Beschaving blijkt niet meer dan een laagje vernis dat bij de minste regen verdwijnt.

Mensen die elkaar overhoop schieten, geweldadige verkrachtingen, plunderingen, aan lijken knagende ratten, ziektes, gebrek aan water, mensen die bij bosjes sterven, voedseltekorten, chaos, anarchie en geldnood in het rijkste land van de wereld......

Wees voorbereid zou ik zeggen. Er is weinig dat de mens van de dier scheidt

~Panthera~
02-09-05, 14:20
Toch vond ik deze wel origineel : :hihi:

http://members.ams.chello.nl/b.lameris/story.jpg

Iemand die een zaak heeft.

nard
02-09-05, 14:21
Geplaatst door waterfiets
Nou ik heb begrepen dat de eisen aan dijken hier veel hoger zijn dan in New Orleans. Maar ik zie ook niet zo dat hier hetzelfde kan gebeuren omdat we hier geen orkanen hebben. Als er al iets kan gebeuren is dat als gevolg van klimaatveranderingen waardoor de zeespiegel stijgt. Maar daar weet Rijkswaterstaat al lang van dat dat gaat gebeuren en daarom moeten de dijken ook verhoogd worden.

't Is niet alleen het direct buitenhouden van zee- en rivierwater. Dat doe je inderdaad met dijken en waterkeringen. Het project dijkverzwaring is begrensd en hoofdzakelijk effectief tegen plotse stijgingen.
Zee- en rivierwaterstijging geeft navenante grondwaterstijging. Nu is er al het probleem van overbemaling, met als ongewenst neveneffect het zakken van de veenbodem in badkuip Holland.
Het is een combinatie: zakkende bodem en stijgend water. Daar valt op den langen duur weinig tegen te ondernemen.

waterfiets
02-09-05, 14:23
Geplaatst door wytze
we hebben hier idd geen orkanen, maar 10 jaar geleden was er aardig wat wateroverlast in het zuiden en gelderland kan ik me herinneren en werd een gebied in gelderland geevacueerd. Daarna werd duidelijk dat veel van de binnendijken in slechte staat zijn en ook door verzadiging zouden kunnen doorbreken.

Ja maar daar is ondertussen veel aan gebeurd juist naar aanleiding van die gebeurtenissen. En ook de stijging van de zeespiegel is een geleidelijk proces. Ik vrees in NL niks van die omvang als in New Orleans. Eerder de invloed op de olieprijs.

IbnRushd
02-09-05, 14:26
Geplaatst door waterfiets
Ik vrees in NL niks van die omvang als in New Orleans. Eerder de invloed op de olieprijs.

Internationale gemeenschap schiet VS te hulp
Uitgegeven op 02 september 2005 om 14:22 uur

(Novum/AP) - De lidstaten van de Europese Unie gaan de Verenigde Staten van olie uit hun strategische reserves voorzien om de tekorten aan te vullen die zijn ontstaan als gevolg van de verwoestingen die orkaan Katrina aanrichtte. Dat heeft Javier Solana, het hoofd van het buitenlands- en veiligheidsbeleid van de EU, vrijdag gezegd.

Volgens Solana is de Amerikaanse regering bilateraal met enkele Europese lidstaten in contact getreden. Ook Japan overweegt zijn strategische oliereserves aan te spreken om het verlies aan raffinage- en productiecapaciteit in de VS tengevolge van Katrina te compenseren. Daarnaast beloofden de Japanners de Amerikanen ruim vierhonderdduizend euro aan geld en hulpgoederen.

Australië gaat een bedrag ter waarde van 6,1 miljoen euro en een team van twintig rampenexperts ter beschikking van de Amerikanen stellen, heeft premier John Howard vrijdag gezegd. ,,We moeten er niet vanuit gaan, alleen omdat de VS het rijkste en machtigste land ter wereld zijn, dat dit geen grote uitdaging en geen ernstige crisis is", aldus Howard.

Singapore heeft een drietal in de VS gestationeerde legerhelikopters ter beschikking gesteld om te assisteren bij reddingsoperaties. Taiwan heeft 1,6 miljoen euro toegezegd, en ook vanuit Nederland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Duitsland en andere landen is de Amerikanen hulp aangeboden, maar nog onbekend is welke vorm die gaat krijgen. De Fransen sturen een aantal reddingwerkers om de beoordelen wat voor hulp Frankrijk het best kan bieden.

Secretaris-generaal Kofi Annan bood donderdag namens de Verenigde Naties humanitaire hulp voor de slachtoffers van Katrina aan. Volgens Annan is internationale hulp vanwege de enorme omvang van de ramp gewenst. De NAVO heeft bij monde van secretaris-generaal Jaap de Hoop Scheffer laten weten bereid te zijn de Amerikanen wanneer en waar dan ook bij te staan als dat nodig mocht blijken.


www.nieuws.nl

waterfiets
02-09-05, 14:27
Geplaatst door nard

Het is een combinatie: zakkende bodem en stijgend water. Daar valt op den langen duur weinig tegen te ondernemen.

Wat een optimisme! Kijk we moeten na deze ramp in de VS onze expertise op dit gebied aanbieden in het buitenland en er naar goed kapitalistisch gebruik wat mooie opdrachten uitslepen voor fraaie deltawerken in New Orleans zodat dit nooit meer kan gebeuren. Zo zou de VS het zelf ook doen.

nard
02-09-05, 14:31
Geplaatst door waterfiets
Wat een optimisme!

Realiteit.



Kijk we moeten na deze ramp in de VS onze expertise op dit gebied aanbieden in het buitenland en er naar goed kapitalistisch gebruik wat mooie opdrachten uitslepen voor fraaie deltawerken in New Orleans zodat dit nooit meer kan gebeuren. Zo zou de VS het zelf ook doen.

Eensch.

wytze
02-09-05, 14:31
Geplaatst door waterfiets
Ja maar daar is ondertussen veel aan gebeurd juist naar aanleiding van die gebeurtenissen. En ook de stijging van de zeespiegel is een geleidelijk proces. Ik vrees in NL niks van die omvang als in New Orleans. Eerder de invloed op de olieprijs.


de omvang van het rampgebied van Katrina is naar ik begrijp 3 x de oppervlakte van engeland, dus die omvang zal het hier idd nooit halen, tenzij er een giga- wateroverlast in europa plaatsvindt waar wij ook door worden getroffen. en dat laatste valt beslist niet uit te sluiten.
De water ingenieurs stellen overigens juist dat er hier onvoldoende is gebeurd aan dijkverzwaring.
Naast de invloed van de olieprijs wordt mogelijk de voeding een issue als new orleans lang is uitgeschakeld als uitvoerhaven van landbouwproducten en daar geen alternatief voor is.