PDA

Bekijk Volledige Versie : Buurt is klokkengelui beu



Marsipulami
03-09-05, 11:38
Buurt is vroeg klokkengelui beu
Pastoor roept voortaan dagelijks drie keer op tot gebed

Geplaatst op 2/9 '05 om 18:55u
Door Theo Borgermans (Bron: Het Nieuwsblad)


GEETBETS (RKnieuws.net) - Buurtbewoners van de Sint-Pauluskerk in Geetbets-centrum zijn ongelukkig met het veelvuldig gelui van de kerkklokken. Het gemor kwam er nadat federatiepastoor Johny Van Rompuy het Angelusluiden, de oproep tot gebed, optrok van één naar drie keer per dag. Vooral de eerste oproep om 7uur ’smorgens ’luidt’ in het verkeerde keelgat. Zelfs de apotheker uit de buurt heeft er geen remedie tegen.



Koen Holsbeek (38) runt een apotheek aan de Dorpsstraat en fungeert als spreekbuis voor de ontevreden buurtbewoners. "Ik heb geen problemen met tradities. Tradities bijmaken is wél een probleem’’, vertelt Koen in zijn tuin die aanleunt tegen de pastorietuin en vanwaar je de kerktoren van kortbij kan bewonderen. "Ik kwam hier in 1973 met mijn ouders wonen. Geetbets was een stil dorp. Er werd alleen een half uur voor elke mis geluid. Het torenuurwerk was stuk’’

"Begin de jaren ’80 werd het uurwerk hersteld en klonk elk uur het overeenkomstige aantal klokslagen. Pastoor Frans Metdenancxt, opvolger van de sociale pastoor Toon Decancq, voerde na de automatisering van het uurwerk en het luiden, het Angelus in. Elke dag werden de mensen om 11.45 uur opgeroepen tot gebed. Huidig pastoor Johny Van Rompuy voerde het Angelusluiden op tot drie keer per dag: om 7 uur, om 12 uur en om 19 uur. De oproep tot gebed werkt: vooral om 7 uur ’s morgens. Dan ontsnapt elke keer een kort gebed aan mijn lippen: verdorie, daar heb je de klok al.’’

"Mijn apotheek opent de deuren om 8.45 uur. Als ik om 7.30 uur opsta heb ik ruimschoots tijd genoeg. Als je dan om 7 uur gewekt wordt door de kerkklok kan je er niet mee lachen. Ik heb al jaren geleden aan de pastoor gevraagd om het Angelus later te luiden, maar zonder gunstig gevolg. Het torenuurwerk slaat momenteel van 6 tot 22 uur. Dat is een verbetering tegenover vroeger, maar waarom hoeven we reeds om 6 uur die klokslagen te horen? Begrijp me niet verkeerd: dit is niet het verhaal van onder de kerktoren te gaan wonen en dan zeggen dat de klokken te veel lawaai maken. Als je in de tuin zit en het klokkengelui begint moet je gewoon zwijgen, zeker als de grote en de kleine klok beide luiden. Alles behalve leuk als je een barbecue houdt.’’

Koen Holsbeek wil anderzijds geen steen gooien naar zijn buurman-pastoor. "Ik bewonder hoe pastoor Johny het kerkelijke patrimonium in stand houdt en renoveert. Denk maar aan het kerkgebouw, het altaar en het Clerinxorgel’’, besluit Koen Holsbeek.