PDA

Bekijk Volledige Versie : VN creeërt werkgroep voor dialoog tussen Westen en Islam



Zwarte Schaap
03-09-05, 23:12
VN creeërt werkgroep voor dialoog tussen Westen en Islam

(Novum/AP) - De Verenigde Naties hebben een werkgroep in het leven geroepen die de komende jaren moet proberen een dialoog op gang te brengen tussen de Westerse en de islamitische wereld.

De leden van de werkgroep, een initiatief van Turkije en Spanje, zijn vrijdag benoemd door VN-secretaris-generaal Kofi Annan. Eind volgend jaar moet een eerste verslag uitgebracht worden over de initiatieven die zijn ondernomen.

De bedoeling is dat Westerse politieke, religieuze en maatschappelijk leiders in overleg treden met hun islamitische evenknieën. Belangrijkste gespreksonderwerpen zullen de bestrijding van extremisme, het kweken van wederzijds respect en de bevordering van culturele uitwisselingen zijn.

De werkgroep zal in november voor het eerst bij elkaar komen en wordt gezamenlijk voorgezeten door de Spanjaard Federico Mayor, het voormalige hoofd van de VN-onderwijs- en cultuurorganisatie UNESCO en de Turk Mehmet Aydin, minister van staat en hoogleraar theologie.

Enkele van de andere leden zijn de Iraanse oud-president Mohamed Khatami, de Zuid-Afrikaanse aartsbisschop Desmond Tutu en de Amerikaan John Esposito, oprichter en directeur van het Center for Muslim-Christian Understanding van de Georgetown Universiteit in Washington.


Bron: Elsevier 3/09/05

MaRiaH
04-09-05, 00:05
Geplaatst door Zwarte Schaap
VN creeërt werkgroep voor dialoog tussen Westen en Islam


Ieder initiatief wat tot vrede en verdraagzaamheid kan leiden, juich ik toe. Ik hoop dat ze erin slagen hun doelen waar te maken

gh.wille
04-09-05, 00:09
Geplaatst door MaRiaH
Ieder initiatief wat tot vrede en verdraagzaamheid kan leiden, juich ik toe. Ik hoop dat ze erin slagen hun doelen waar te maken

Ik sluit me voor honderd % bij jou aan !

V.G.G.

Eke
04-09-05, 10:42
Geplaatst door Zwarte Schaap


De bedoeling is dat Westerse politieke, religieuze en maatschappelijk leiders in overleg treden met hun islamitische evenknieën. Belangrijkste gespreksonderwerpen zullen de bestrijding van extremisme, het kweken van wederzijds respect en de bevordering van culturele uitwisselingen zijn.



De bedoeling is goed. Het is mooi en nodig dat er op dit level gewerkt wordt aan de problemen.

Ik kan echter niet goed inschatten wat hun werkelijke macht is over het wereldgebeuren.