PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat schrijft Het Financieele Dagblad over Nieuwe Islamitische Omroep !



vgeld
05-09-05, 18:23
Ik weet dat jullie alleen Metro lezen maar de krant van de managers schrijft het volgende over de voorzitter van het bestuur van de Nieuwe Islamitische Omroep:

Publicatiedatum: 3-9-2005 (pagina 2)

MATTHIJS SMITS


Een Nieuwe Islamitische Omroep die een conservatieve richting zoekt, zoals tot in de media wordt gesuggereerd? Wie voorzitter Ila Kasem onder de loep neemt, ervaart dat hier het een en ander aan nuances is gemist

Een toonbeeld van integratie zou je hem kunnen noemen. Een Nederlander van Marokkaanse origine , die zijn 'roots' niet veronachtzaamt , maar daarvoor een plek heeft gecreëerd in een samenleving die hij nadrukkelijk tot de zijne rekent. Ila Kasem (37) is directievoorzitter van Van de Bunt, Nederlands oudste organisatieadviesbureau. Onlangs werd hij op televisie ondervraagd over zijn kersverse rol - een nevenfunctie - als voorzitter van de Nieuwe Islamistische Omroep NIO. Daaruit kwam een beeld naar voren dat die omroep conservatiever zou zijn dan de al bestaande Nederlandse Moslim Omroep. Een vreemd contrast met de persoon van de voorzitter zelf, dat door deze dan ook snel wordt ontkracht.

Kasem kwam op zijn derde naar Nederland. Zijn wieg stond in een dorpje op de grens van Marokko en de Spaanse enclave Melilla. Zijn vader kwam als wat toen gastarbeider heette naar Nederland. 'Hij liet eerder dan de meeste anderen zijn gezin overkomen. Ik groeide op in het Utrechtse Jutphaas. Daar waren we de enige Marokkanen, zelfs de enige arbeidsmigranten toen. Ik heb er goede herinneringen aan; we kregen van veel kanten hulp bij het wegwijs raken in Nederland.'

Kasem vertelt hoe vooral zijn moeder, ongeletterd, zich de nieuwe taal snel eigen maakte. De zeven kinderen pakten het Nederlands automatisch op. 'Wij allen spreken het beter dan neefjes en nichtjes die nota bene hier geboren zijn. Maar we hadden ook geen keus.' Over zijn opleidingstraject is hij duidelijk: 'Ik zat op een school waar geen vooroordelen heersten over je verdere kansen. Zo kon ik het vwo doorlopen en bedrijfskunde studeren in Rotterdam.'

Juist toen Kasem voor de keuze van een beroepsrichting stond - 'ik dacht eerst nog aan iets in de olie-industrie - kwam Van de Bunt op zijn weg. Het bureau onderhoudt sinds lang een nauwe relatie met de faculteit bedrijfskunde. Talenten worden er als het ware uit de collegebanken geplukt.

'Voordien had ik geen idee van het adviesvak', zegt Kasem. 'Wat ik mee had, was dat het in ons gezin gebruikelijk was dat je al vroeg financieel voor jezelf zorgde. Vanaf mijn twaalfde had ik er baantjes bij. Tijdens mijn studie was ik op zaterdag marktkoopman Middellandse-Zeeproducten. Zo'n drang tot zelfvoorziening raak je nooit meer kwijt. Bovendien doe je al op jonge leeftijd een wijsheid op, noem het mensenkennis, waarvan je later merkt dat die als organisatieadviseur goed van pas komt.'

Binnengekomen bij Van de Bunt in 2003 als junior adviseur, stoomde Kasem opvallend snel op. 'Ik trok al heel vroeg veel verantwoordelijkheid naar me toe. Niet eens bewust, ik zit zo in elkaar. Ik wilde snel stappen maken, ook zelf acquisitie plegen. Wat die eerste jaren op mijn pad kwam, ging me goed af. Ik zie het als een vermogen dat je blijkbaar hebt of hebt opgedaan om te taxeren en keuzes te maken, maar er komt nadrukkelijk ook een dosis geluk bij. Dat je de juiste opdrachten krijgt en tegen de juiste opdrachtgevers aanloopt.' Vijf jaar geleden, Kasem was 32, werd hij vennoot, de jongste ooit binnen het bureau. Inmiddels zit hij de 'club' van vijf vennoten voor.

Dat het met hemzelf zo voorspoedig liep, heeft er volgens Kasem mede toe geleid dat Van de Bunt qua 'bemensing' zo divers werd. De helft van de adviseurs is vrouw en de directievoorzitter is allang niet meer de enige met wortels in een andere cultuur.

Privé beleeft hij die achtergrond door de islam te belijden, maar qua uitingen alleen thuis. 'Religie is persoonlijk; ik heb ook niets met zieltjes winnen.' Zijn huishouden is gemengd: Kasems vrouw is geen moslima; hun anderhalf jaar oude dochtertje wordt islamitisch opgevoed. 'Hoe zij dat later zelf zal invullen, valt moeilijk te voorspellen.'

Kasems bekendheid in bestuursland bracht de Nieuwe Islamitische Omroep op zijn pad. Pas kortgeleden, terwijl de eerste tv-uitzending al komende zondag is. Dat er sprake is van een afsplitsing in conservatieve of zelfs fundamentalistische richting van de bestaande Nederlandse Moslim Omroep NMO , verwijst Kasem direct naar het rijk der fabelen. 'Het heeft louter te maken met zeggenschap en macht. De NMO wordt sinds lang gedomineerd door dezelfde mensen.' Dat blijkt ook etnisch bepaald: vooral Surinaamse moslims zitten bij de NMO . 'Anderen hebben zich vergeefs proberen in te vechten.'

Via het Contactorgaan Moslims en Overheid, zegt Kasem, is onder meer getracht de moskeeën in Nederland bij de omroep te betrekken. 'Ook mislukt. Toen is een eigen aanvraag ingediend. Zelf ben ik pas benaderd nadat het Commissariaat voor de Media tot een tweede zendmachtiging had besloten. Het betekende dat de bestaande zendtijd van één uur televisie per week en drie uur en twintig minuten radio gedeeld moest worden. Van de zotte dat daar nu twee zendgemachtigden op zitten. Beter was geweest als het commissariaat de rug recht had gehouden en had gezegd: dan geen van beide.'

Dat Kasem er niettemin instapte, verantwoordt hij met het argument dat er nu een bruggenbouwer nodig is. En: 'Ik vind dat ik deze verantwoordelijkheid moet nemen, mijn nek uitsteken. Dit kan een goede zaak dienen. We zullen veel diverser zijn dan de NMO met veel meer toegang tot de vele moslimgemeenschappen. Het moet een echt journalistieke omroep worden die iets toevoegt aan de berichtgeving over moslims en de islam. Zelf zit ik hier puur zakelijk in, niet ideologisch. Mijn bijdrage is gericht op de beginfase, het ontwikkelen. Dat is ook mijn beroep. Daarna stap ik er- uit. Ik ben niet iemand van religieuze polemieken, maar van iets ontwikkelen. Professioneel een goede omroep opzetten. Er moet natuurlijk wel een affiniteit zijn, maar dat geldt voor elke nevenfunctie waarvoor je benaderd wordt.'


Copyright (c) 2005 Het Financieele Dagblad

mark61
05-09-05, 18:34
Hè bah, een assimilant.

vgeld
05-09-05, 18:53
Geplaatst door mark61
Hè bah, een assimilant.

Dat zullen de 'tiefus honden'van de NMO tegen hem gebruiken. Iemand die met een niet moslima woont kan nooit het NIO leiden !

mark61
05-09-05, 18:58
Geplaatst door vgeld
Dat zullen de 'tiefus honden'van de NMO tegen hem gebruiken. Iemand die met een niet moslima woont kan nooit het NIO leiden !

:hihi:

Joesoef
05-09-05, 19:06
Welke idioot leest nou die kut krant? Alsof deze lezende rassisten hun ideën zouden veranderen.

Gebruik die krant niet eens voor de kattenbak.

vgeld
05-09-05, 20:13
Geplaatst door Joesoef
Welke idioot leest nou die kut krant?

Vgeld bijvoorbeeld?

Joesoef
05-09-05, 20:14
Geplaatst door vgeld
Vgeld bijvoorbeeld?


De gratis on-line versie toch hoop ik.

vgeld
05-09-05, 20:20
Geplaatst door Joesoef
De gratis on-line versie toch hoop ik.

Nee ! . Ik heb graag papier in mijn handen.
Online bekijk ik alleen het LAATSTE NIEUWS --- en de opties.

freya
05-09-05, 20:27
En? Wie heeft de eerste uitzending gezien?


Een hoop afgeven op de NMO die het allemaal niet goed doet. :cheefbek:

En wat wil deze nieuwe omroep dan wel?

Precies wat de NMO al jaren doet :giechel:

vgeld
05-09-05, 20:35
Geplaatst door freya
En? Wie heeft de eerste uitzending gezien?


Een hoop afgeven op de NMO die het allemaal niet goed doet. :cheefbek:

En wat wil deze nieuwe omroep dan wel?

Precies wat de NMO al jaren doet :giechel:

Hey Freya !
Geen idee van de uitzendingen van beide omroepen. Vind alleen de NMO een chauvinistisch houding aannemen.
By the way? wat heb jij met de NMO?. Aan jou reacties op de vorige topic en nu bij deze topic doe je net alsof een deel van de subsidie bestemd voor de NMO jou kant op komt. :tik:

Joesoef
05-09-05, 20:45
Geplaatst door vgeld
Nee ! . Ik heb graag papier in mijn handen.
Online bekijk ik alleen het LAATSTE NIEUWS --- en de opties.


Oeps, tegenvaller.

freya
06-09-05, 09:11
Geplaatst door vgeld
Hey Freya !
Geen idee van de uitzendingen van beide omroepen. Vind alleen de NMO een chauvinistisch houding aannemen.
By the way? wat heb jij met de NMO?. Aan jou reacties op de vorige topic en nu bij deze topic doe je net alsof een deel van de subsidie bestemd voor de NMO jou kant op komt. :tik:

Helaas geen cent :(

Maar ik ken zo wat mensen en ik hoor wel eens wat.