PDA

Bekijk Volledige Versie : Benzine is in Nederland het duurst



Wizdom
05-09-05, 17:34
Benzine is in Nederland het duurst
Gepost door Peter (The_Duce) - Bron: Het Parool
Gepubliceerd: maandag 5 september 2005 @ 11:52
Yekx had ons via de nieuws-submit te melden:

De Nederlandse benzine is de duurste ter wereld. Landelijk ligt de adviesprijs op 1,48 euro per liter waarmee Nederland andere dure landen als Noorwegen (1,35), Italië (1,28), Denemarken (1,27), Zweden (1,25) ver achter zich laat. Al sinds jaar en dag is de Nederlandse brandstof de duurste ter wereld. Sinds begin dit jaar is de prijs met twintig eurocent (vijftien procent) toegenomen als gevolg van de hoge olieprijs. Dat komt neer op meer dan 3,25 gulden. "Ik kan mij nog herinneren dat de benzineprijs door de guldengrens ging. Het hele land was in rep en roer," aldus M. van Dansik van de branchevereniging Bovag.

Deze hoge brandstofprijzen vormen geen belemmering voor de gemiddelde Nederlander. De afgelopen maanden werd er zelfs 2,7 procent meer getankt dan vorig jaar. In onze buurlanden is duidelijk een daling waarneembaar. Zo werd in Duitsland in de maand juli voor het eerst een behoorlijke terugloop in de benzineverkoop waargenomen. Bij de Belgen is sprake van een structurele daling. Als gevolg van de hoge prijzen - België staat vijfde op de wereldranglijst - is daar in de eerste helft van 2005 vijf procent (125 miljoen liter) minder benzine verkocht.

Prijzen wereldwijd
Wereldwijd gezien is de Europese benzine het duurst. Dit komt met name doordat de overheden de prijs voor zo'n 75 procent belasten. Buiten Europa is vooral Japan duur (1,11 euro). Goedkoop tanken in Europa doe je bij de Russen. Voor 50 cent per liter gooi je daar de tank vol. Chinezen doen datzelfde voor 40 cent per liter.

Het goedkoopst zijn de landen met door de staat gerunde oliemaatschappijen. Saudi- Arabië (20 cent) en Koeweit (18,5 cent) laten de bevolking meeprofiteren van hun bodemschatten. De echte veelgebruiker kan een bezoek aan Venezuela overwegen. Voor 3,7 cent per liter vloeit daar het (kostbare) goedje de tank in. 15013 views / 147 reacties reageer Tell-a-Friend de printerversie

Joesoef
05-09-05, 17:48
Geplaatst door Wizdom
De echte veelgebruiker kan een bezoek aan Venezuela overwegen. Voor 3,7 cent per liter vloeit daar het (kostbare) goedje de tank in.


Idem voor Iran.

Wide-O
05-09-05, 17:56
Vreemd dat de UK er niet bij staat, die nu aan 1.50 EUR zitten voor super ?

Dat Belgen minder benzine tanken ligt overigens aan het steeds stijgend aantal diesels dat hier verkocht wordt (70 % van alle nieuwverkoop zo uit het hoofd)

Orakel
05-09-05, 20:53
Benieuwd hoe lang het duurt voordat de transportbedrijven die verhoging door berekenen aan hun opdrachtgevers en die het weer doorberekenen aan de consument.
Dat wordt dus hele dure tofoe dit jaar.
Je reinste diefstal.

gh.wille
05-09-05, 22:56
Geplaatst door Orakel
Benieuwd hoe lang het duurt voordat de transportbedrijven die verhoging door berekenen aan hun opdrachtgevers en die het weer doorberekenen aan de consument.
Dat wordt dus hele dure tofoe dit jaar.
Je reinste diefstal.

Nou diefstal is wat anders ,maar dat het te duur is zeker ,daar tegen over hebben wij een behoorlijk wegen net ,maar ook veel te veel onnodige auto,s rijden , elk beetje gezin heeft er wel twee ,en om van de onnodige A.S.O bakken nog maar niet te spreken, als ik hier s,morgens naar de school kijk dan zie ik meer kinderen die gebracht en ook weer gehaald worden ,en dat binnen een straal van nog geen 3 k.m
gemiddeld !
Ach ,dat kun je ook fietsen of zelfs lopen .
Maar het zal wel aan mij liggen .

V.G.G.

:)

Sin City
06-09-05, 08:57
De consument bepaalt zelf, zeker voor een groot gedeelte, de prijs van brandstof (vraag en aanbod). Als de consumenten zelf eens stoppen (ik bedoel matigen/minderen) met het afnemen van benzine dan zal de prijs vanzelf weer normaliseren.

Als de consument gek blijft doen en de 'heilige koe' voor iedere afstand inschakelt dan zal de prijs pas zakken als er alternatieven zijn (verwacht ze niet binnen nu en 10 - 15 jaar).

Wat ik persoonlijk het misselijkste vind van deze hele shitzooi is wat de consument nu voor gas betaalt (prijs van gas, in Nederland, is gekoppeld aan olie).

Energienota met 300 euro omhoog
Van onze verslaggever Xander van Uffelen

AMSTERDAM - De rekening voor gas en stroom zal per 1 januari fors hoger uitvallen. Aanbieder United Consumers houdt rekening met een prijsstijging van zeker 300 euro per huishouden per jaar, zegt directeur Paul van Selms.

‘En dat is nog een conservatieve schatting. Voor gezinnen in grote huizen zal de energienota 400 à 500 euro stijgen,’ zegt Van Selms.

De nieuwe prijsstijging komt boven op de verhogingen van begin 2005 en juli 2005. In twee stappen is de energienota toen circa 200 euro verhoogd naar 1600 euro. Daar komt nu minimaal 20 procent bij, stelt United Consumers.

BRON: de Volkskrant

waterfiets
06-09-05, 13:21
Geplaatst door Sin City
Wat ik persoonlijk het misselijkste vind van deze hele shitzooi is wat de consument nu voor gas betaalt (prijs van gas, in Nederland, is gekoppeld aan olie).


Ben ik helemaal met je eens. De regering zou die koppeling kunnen loslaten. Nu deelt ze er zogenaamd cadeautjes mee uit die we zelf betalen met onze hogere energierekening.

mark61
06-09-05, 18:14
Geplaatst door Sin City
Energienota met 300 euro omhoog


Ik zie de mensen niet bepaald zuinig omspringen met energie in huis, dus ze kunnen het blijkbaar makkelijk missen.

Wide-O
06-09-05, 18:17
Geplaatst door mark61
Ik zie de mensen niet bepaald zuinig omspringen met energie in huis, dus ze kunnen het blijkbaar makkelijk missen.

Kuch. Petroleumlamp. Kuch.

Maar 't is waar. Guilty as charged.

mark61
06-09-05, 18:26
Geplaatst door Wide-O
Kuch. Petroleumlamp. Kuch.

Maar 't is waar. Guilty as charged.

Hij was toch geurloos? :ego:


Eh, binnenshuis ben ik ook elektriek. 30 euro per maand. Inclusief koken op gas, ex verwarming.